In de Verenigde Staten, ja, dat wel. De rest van de wereld zou het geen probleem vinden.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:28 schreef newsman het volgende:
Als de dollar valt, is er oorlog.
ik denk juist andersom.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 07:03 schreef Clourhide het volgende:
[..]
In de Verenigde Staten, ja, dat wel. De rest van de wereld zou het geen probleem vinden.
ik snapte van noorwegen zowieso niet waarom die in dollars handelde.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:49 schreef pberends het volgende:
Syrië, Iran en Noorwegen zijn of gaan overstappen op de euro voor hun handel in olie.
Niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 13:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
hoe wordt trouwens de euro gebacked ?
Bedankt, Tegenlicht e.d. zijn prachtige programma's, deze uitzending had ik niet gezien.quote:Op dinsdag 22 november 2005 00:10 schreef Internationalist het volgende:
Allemaal even kijken:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/
Reacties?
dat van Japan en China is echt schromelijk overdreven NL bezit veel en veel meer in de VS dan die landen bij elkaar.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:15 schreef Keromane het volgende:
[..]
Bedankt, Tegenlicht e.d. zijn prachtige programma's, deze uitzending had ik niet gezien.
De problemen manifesteren zich nu al. Half Manhattan is in Japanse handen, de Chinezen bezitten steeds meer, onlangs kwam in het nieuws dat Arabieren enorme havens willen overnemen. Doorlenen kan, maar uiteindelijk komt alles in buitenlandse handen en rest er niets dan schuld.
is het dan niet dat wanneer de opec de euro gaat gebruiken dat die dan de positie van de dollar overneemtquote:Op zaterdag 25 februari 2006 13:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet.
De euro is ook een fiat currency
ho ik ben het wel met je eens dat het begrotings te kort te hoog is en dat de dollar gaat klappen.quote:
ik heb hem al een half jaar geleden gezien.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:33 schreef _dirkjan_ het volgende:
als je die documentaire bekijkt zie je dat de aziatische wereld voordeel zou hebben bij het vallen van de dollar... waarom zaaien ze geen paniek en zetten ze het proces niet in werking?
Tien jaar geleden werden al vraagtekens gesteld bij het feit dat Aziaten half Manhattan in de portefeuille hadden. Als dat allemaal niet waar is dan ben ik verkeerd ingelicht.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ho ik ben het wel met je eens dat het begrotings te kort te hoog is en dat de dollar gaat klappen.
maar altijd die doemverhalen van de chinezen(resp japanners arabieren ..) komen
dan ben je verkeert ingelicht en dat verhaal speelde eigenlijk vooral in de jaren 80 bij de opkomst van japan.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:39 schreef Keromane het volgende:
[..]
Tien jaar geleden werden al vraagtekens gesteld bij het feit dat Aziaten half Manhattan in de portefeuille hadden. Als dat allemaal niet waar is dan ben ik verkeerd ingelicht.
Doet er niet toe, het gaat om het principe. Steeds meer kapitaal komt in handen van anderen. Zou je de lijn alsmaar doortrekken dan heb je niets dan schuld.
Het zal de positie van de euro zeker versterken, maar ik zie de euro de positie van de dollar nog niet zo snel overnemen.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
is het dan niet dat wanneer de opec de euro gaat gebruiken dat die dan de positie van de dollar overneemt
De Aziatische landen zouden daar juist het slachtoffer van zijn. De grootste dollarreserves buiten de USA zijn in handen van:quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:33 schreef _dirkjan_ het volgende:
als je die documentaire bekijkt zie je dat de aziatische wereld voordeel zou hebben bij het vallen van de dollar... waarom zaaien ze geen paniek en zetten ze het proces niet in werking?
nu zou ik de EU militair en ook politiek niet onderschatten.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 15:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het zal de positie van de euro zeker versterken, maar ik zie de euro de positie van de dollar nog niet zo snel overnemen.
De eurozone is een bonte verzameling van verouderde economieen die onderling hopeloos verdeeld zijn over bijna elke mogelijke kwestie. Bovendien heeft de eurozone geen militaire macht.
De geschiedenis leert dat het (militair) machtigste land de wereld currency levert.
Eén factor die in de (verre) toekomst misschien wel voor de euro pleit: De USA en China zijn/ worden zowel op economisch als op militair gebied rivalen. Europa is voor geen van beiden een militaire rivaal, daarom zullen China en de USA eerder voordeeltjes gunnen aan de EU dan aan elkaar. Misschien wordt de EU ooit de derde hond die er met het been vandoor gaat.
Toch zou het me niet verbazen als de euro uiteindelijk weer vedwijnt. Een monetaire unie zonder een politieke unie (die niemand wil) is gedoemd te mislukken. De echte test komt volgens mij over een paar jaar wanneer sommige landen enorme tekorten krijgen door de vergrijzing en andere EU landen dat (via hoge rentes en inflatie) moeten betalen.
ik denk dat wij in de maand maart genoeg aktie gaan zien in iran.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 16:02 schreef _dirkjan_ het volgende:
ben ik de enige die het best spannend lijkt als dit gebeurd? eindelijk weer wat actie ofzo![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |