abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32462303
quote:
Wanneer U de naoorlogse geschiedenis analyseert, zult U zien dat "de belastingen" alleen maar omhoog zijn gegaan, ver boven het niveau van de inflatie. Omlaag schijnt bijna onmogelijk te zijn. Met als gevolg dat voor de gemiddelde Nederlander het netto besteedbaar inkomen aldoor maar achteruit gaat, alle CPB en DNB analyses ten spijt.
Toegegeven; belastingverlichtingen komen voor maar het is meestal gerommel in de marges; gesleutel aan "inkomensplaatjes" vele cijfers achter de komma. Met veel bombarie aangekondigd door Den Haag, U kent dat wel. De realiteit is echter de alsmaar stijgende lijn van de lastendruk, voornamelijk voor die inkomenscategorieen die verantwoordelijk zijn voor de economische bedrijvigheid in Nederland.

Vraagt iemand zich eigenlijk wel eens af waarom dit zo moet zijn, als ware het een natuurwet? Ik wel. En mijn verklaring is als volgt. Ongewenste politieke dadendrang ligt ten grondslag aan dit fenomeen. De gemiddelde politicus is een ijdeltuit: Hij/zij streeft ernaar om hoe dan ook de naam in de Nederlandse geschiedenisboekjes te krijgen, zoals het grote Haagse voorbeeld Van Houten dat in 1874 als eerste deed met z’n kinderwetje. Een paar recente voorbeelden: "Van Dam Eenheden", "Melkert Banen", "De Zalm Norm", prachtig toch? U kent er vast nog wel een paar meer. Geloof me; er zijn vrijwel geen politici die dit "vak" kiezen omdat zij zo begaan zijn met het lot van de anonieme Nederlander. Arrogatie; machtswellust en ijdelheid zijn de drijfveren voor het gros van de individuen die het politieke "vak" kiezen, ongeacht de plaats die zij innemen in het politieke spectrum. Het gevolg is dat er bij het aantreden van nieuwe politici altijd een onnodige dadendrang ontspruit die extra geld kost, bovenop de miljarden die al uitgegeven werden. Een bijkomend "probleem" is dat de politieke personeelsbezetting in een democratie regelmatig ververst, zodat er dus altijd weer een nieuw leger van ijdeltuiten probeert via geldverslindend "Nieuw Beleid" de naam te vestigen. Het meest markante voorbeeld hiervan (alhoewel de impact relatief gering was vergeleken met minder bekende politieke blunders uit het verleden) vind ik het politieke fenomeen Hanja May Weggen: IJdel, arrogant, brutaal, inzichtloos, en nauwelijks in staat de zin "Verkeer en Waterstaat" foutloos te spellen, laat staan de inhoud te begrijpen. Maar met haar tomeloze dadendrang slaagde zij er wel in de "carpool wisselstrook" op de A1 er door te drukken, een volledig mislukt project dat de Nederlandse belastingbetaler bijna honderd miljoen Gulden gekost heeft. Na dit alles wist May Weggen zich vervolgens ook nog eens zeker te stellen van een goedbetaalde baan in het europarlement, een totaal disfunctionerend instituut waarin zij zich als een vis in het water voelt, maar dat even terzijde.

Hoe zit het dan met de realisten die er toch ook in Nederland moeten zijn? Waarom zie je er daar zo weinig van in de politiek? Het vervelende is dat het karakter van een Realist het doorgaans slecht doet op het Haags Pluche. Bijvoorbeeld, ik reken mijzelf tot de realisten en acht mijzelf goed in staat het politieke "vak" te beheersen daar waar het op inzicht en beslissingen aan zou komen. Het probleem is echter dat arrogant gedrag mij mateloos irriteert en daar komt bij dat ik bijzonder moeilijk in staat ben om in zulke situaties toneel te spelen, met als gevolg dat ik mijn irritaties niet onder stoelen of banken steek. Ik ben dus een hele slechte "netwerker". Een dergelijk karakter teistert bijna alle Realisten en zij doen het dan ook altijd slecht op het Haags Pluche, mochten ze al in staat zijn dat zonder "Networking" te bereiken. Helaas.

De hoogleraar Arjo Klamer (een man met doorgaans interessante inzichten) beweerde ooit dat de Nederlander teveel klaagt en zich inplaats daarvan wat meer met de actieve politiek zou moeten bezighouden. Echter, met die constatering geeft hij er blijk van de ontoegankelijkheid van het Haags Pluche voor De Realisten niet goed te onderkennen. Ook een hoogleraar spoort wel eens fout.

Nu dat we de oorzaak van de alsmaar stijgende lastendruk blootgelegd hebben, laten we het eens hebben over de acceptatie van de massa voor dit alles; de Grijze Muizen.
Geen weldenkend mens zal het accepteren dat er steeds maar meer van z’n zuur verdiende centen afgeroomd wordt voor ook nog eens totaal nutteloze zaken. De overheid heeft daarom een uiterst geraffineerd systeem opgezet van Heffingen, Opcenten, Belastingen, Accijnzen, Tax, "Toegevoegde Waarde" en hoe dat al niet meer mag heten. Deze bonte veelkleurigheid in terminologie dient maar een doel: Om de bittere pil van de enorme lastendruk slikbaar te maken bij de Grijze Muizen. Zou Den Haag bijvoorbeeld alle belastingen heffen via EEN "Flat Tax" op inkomen (budget-neutraal met de huidige situatie) dan zou er gelijk een revolutie uitbreken in Nederland: 70% van Uw inkomen zo duidelijk zichtbaar naar Den Haag!

Laten we eens een paar voorbeelden beschouwen van die fiscale veelkleurigheid. De eerste: Ecotax. Het milieu staat onder druk (?), dus heeft Den Haag ooit besloten dat bepaalde consumptiepatronen bestraft moeten worden met "Ecotax". De gemiddelde Nederlander (de "Grijze Muis") accepteert dit omdat hij zich het milieuschuldgevoel heeft laten aanpraten door de politiek, driftig geholpen door vooral de linkervleugel van de media; die Hollandse zomers worden immers toch steeds warmer? Dat het opgebrachte geld vervolgens door Den Haag voor hele andere zaken dan het milieu gebruikt wordt (ter bekostiging van de eeder genoemde "politieke dadendrang") daar hoor je de pers (bijna) niet over. Nog een voorbeeld: Wegenbelasting. Lijkt logisch; wegen kosten geld dus daar moeten we allemaal voor betalen. Ook hier geldt weer: De centen ter bekostiging van de vervoersinfrastructuur zijn al lang opgebracht via talloze andere heffingen op verkeer, maar daar staat de gemiddelde Nederlander niet bij stil. Een ander prachtig voorbeeld is het fenomeen "huurwaardeforfait"; iemand die in een eigen huis woont hoeft aan niemand huur te betalen dus dat is een fictief inkomen voor de huizenbeztter dat belast moet worden. Hoe bont kunnen ze het maken daar op het Pluche, ik zou niet durven....

Met het nu volgende loop ik het risico voor een "conspiracy theorist" uitgemaakt te worden, maar dat moet dan maar. Onze overheid heeft commissies op de loonlijst staan die de gehele (ambtelijk korte) dag niets anders doen dan het bedenken van nieuwe belastingen met de bijbehorende rechtvaardigingen. Dat laatste is immers essentieel want zonder acceptatie van de grijze muizen kan de lastendruk niet verder verhoogd worden; er zou anders een reele kans op chaos en revolt ontstaan, iets waar politici een hekel aan hebben. (Alva’s Tiende Penning was ooit genoeg om de Nederlanders tot 80 jaar oorlog tegen Spanje te bewegen; tegenwoordig zitten we bij een totale Haagse lastendruk van zo’n zeventig penningen passief toe te kijken!)

Nu kom ik tot de kern van mijn betoog: Hoe moet dat dan verder voor de toekomst? In theorie is het eind bereikt als U Uw gehele inkomen af zou moeten geven aan de overheid. Dat klinkt op het eerste gehoor overdreven maar toch is dit een niet uitgesloten scenario; zolang de acceptatie van de Grijze Muizen het toelaat, kan dit punt dicht bereikt worden. Een goed voorbeeld is Zweden, daar begint men dit punt te naderen. De overheid aldaar is toch nog heel aardig in staat dit te maskeren door de belastingverhogingen nu hoofdzakelijk aan de uitgavenkant te leggen; dan zien de Grijze Muizen toch nog een beetje netto inomen, al moet de Zweedse bevolking dat dan voor het overgrote deel gebruiken voor het betalen van de heffingen en consumptieve belastingen.

Als in Nederland het 100% punt genaderd zou gaan worden, wat betekent dat dan voor het politieke "vak"? Eerst zal het overheidstekort enorm omgoog gaan, gevolgd door hyperinflatie en een torenhoge rentestand. Maar als ook daar de rek uit is dan gaat het onplezierig worden op het Haags Pluche; geen geld meer voor "nieuw beleid", enkel nog verspilling in "bestaand beleid". Het kan zelfs zijn dat tegen die tijd het BNP al zodanig is ingestort (vanwege het negatieve effect op het Nederlandse investeringsklimaat dat al deze belastingen en begrotingstekorten hebben) dat de absolute belastinginkomsten voor de overheid dan minder zullen zijn dan wat het vandaag de dag is.

Binnen het bestand van "Grijze Muizen" zit per definitie een Bovenlaag die in staat is om deze problemen te onderkennen en te ontlopen, hetgeen een "Brain Drain" op gang brengt naar fiscaal mildere gebieden op deze aarde. Het feit dat die Bovenlaag traditioneel ook nog eens veel zwaarder belast wordt (absoluut EN percentueel) dan de Onderlaag bevordert zulke bewegingen nog eens extra. Fiscaal mildere regimes bevinden zich hoofdzakelijk buiten Europa, want als er EEN ding is waar europarlementariers goed in zijn is het wel het demotiveren van fiscale migratie binnen Europa. (Overigens, ikzelf hoor ook bij deze fiscale vluchtelingen; ik schrijf dit artikel vanuit zonnig Florida.). De Brain Drain levert echter een verarming op van de populatie van Grijze Muizen die achterblijven hetgeen de inkomenskant (de economie) nog verder zal verslechteren voor de Nederlandse overheid. Ontevredenheid binnen het bestand van Grijze Muizen zal het gevolg zijn, omdat Verworven Rechten ter diskussie komen te staan. Rechten die ooit gecreëerd waren middels de eerder besproken ongewenste "politieke dadendrang". De heersende politici, laf als ze zijn, zullen reageren door de lastendruk nog verder op te voeren voor vooral de Bovenlaag, waarmee de zaak dan versneld in een vicieuze cirkel naar beneden spiralizeert, omdat dan de Brain Drain nog verder zal toenemen.

Het omlaag brengen van de belastingdruk bijkt vrijwel onmogelijk te zijn, omdat de meeste politici niet echt in Uw welzijn geninteresseerd zijn. Daardoor zullen noodzakelijke beslissingen uitblijven. De neerwaardse spiraal in welke de Nederlandse economie zich vandaag de dag al bevindt zal dan ook in een heuse crisis kunnen uitmonden. Niet alleen in Nederland maar ook in vele andere Europese landen waar het al niet anders gesteld is met het gedrag (en de besluiteloosheid) van de heersende politieke elite. Crises kunnen zelfs leiden tot gewelddadige conflicten, de geschiedenis is vol met voorbeelden daarvan. Dus dit is waar het eng begint te worden.

Om nog even bij voorbeelden uit het verleden te blijven, de geschiedenis heeft geleerd dat hyperinflatie, torenhoge tekorten en uit de hand gelopen belastingen enkel "gerepareerd" kunnen worden na afloop van zulke turbulente gebeurtenissen als crises en zelfs geweldsconflicten. Enkel na zulke ingrijpende gebeurtenissen met de gepaard gaande ontberingen is het voor mensen aanvaardbaar om met "een schone lei" te beginnen, ontdaan van alle verworven rechten. In mijn ouderlijk huis hing vroeger een poster aan de muur met een hele treffende spreuk: "Crises zijn de stroomversnelling van de vooruitgang. Ze zien er aan het eind hoopgevender uit dan aan het begin". Treffender kan ik het hier niet verwoorden. De grote vraag is natuurlijk: Tegen welke prijs gaat zoiets zich afspelen.

Het enige waar Nederland dan ook op mag hopen is dat er ooit een nieuw soort politicus opstaat, het soort dat meer met Uw lot begaan is dan met de eigen rol. (Nee, niet Fortuyn, dat was teveel een egotripper en opportunist). De kans dat zo’n politicus opstaat is echter klein. De kans dat de Grijze Muizen hem daadwerkelijk zouden steunen is nog kleiner, omdat de noodzakelijke maatregelen bitter zullen vallen bij het overgrote deel van de Muizen dat nu al afhankelijk gemaakt is van de overheid. Ik zie de Nederlandse toekomst dan ook met zorgen tegemoet.
GROTE zorgen.
bron: http://lastendruk.web-log.nl/

Tsja, wat kan ik zeggen dan dat het de keiharde waarheid is? Ik verschil wel van mening met de auteur over de oorzaak van de versplilling (niet ijdelheid maar spil- en regelzucht vind ik), maar de rest is treffend.

Een jaar of twee las ik een ander artikel waarin stond dat de gemiddelde belastingdruk 65% bedroeg. Met de stijgingen van zowel de reguliere belastingschijven als de gemeentelijke belasting en alles er tussenin twijfel ik dan ook niet aan de 70% die hierboven genoemd wordt.

Dat dit nog steeds gepikt wordt en dat mensen braaf en slaafs hun geld afgeven aan een overheid die weinig tot niets meer voor ze doet (zie ontevredenheid over de politie, verslechtering van het onderwijs, afbraak sociale stelsel, wachtrijen in ziekenhuizen) verbaas ik me al echt jaren over. Maar als je je verdiept in de zaak dan is het inderdaad zoals in dit stuk geschreven staat: je bent nog niet klaar met je loonheffing, nee, daar begint het pas mee. De rest is verstopt in allerlei andere heffingen die je daarna nog eens mag betalen.

Je kunt veel zeggen over de VS, maar een ding blijft een feit: je mag hier je eigen geld houden. Belasting (25%), BTW (7%), school- en property tax (allebei 1.x % van de waarde van je huis) en daar houdt het mee op. In Nederland betaal je je scheel aan allerei extra heffingen, bijvoorbeeld inderdaad de ecotax. Nederland zit nota bene op een van de grootste (zoniet de grootste) aardgas voorraaden ter wereld maar de enige die daar van profiteert, is de staat. Energie in NL is 20% duurder dan in omringende landen.

Wat moet er gebeuren? Ik ben van de harde aanpak en zou het niet erg vinden om alle politici (op een handjevol na zoals Wilders) als de Franse adel aan te pakken ten tijde van de Franse revolutie. Helaas zal dat wel niet gebeuren en lijkt me een algehele staking beter. Alles plat. Niet meer stemmen. Niet meer werken. Maar dan doet de overheid een beetje water bij de wijn en daarmee zal het volk wel weer blij zijn - waarna er langzaam stiekum hier weer een belastinkje verhoogd wordt, en dan daar weer, en zo voorts.

Triest, dat binnen de hele EU de burger na al die jaren niet meer is dan een melkkoe, en dat de overheid een "bedrijf" is waar alleen maar geld in moet voor de meest nutteloze zaken. Meer, meer, steeds meer.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_32462530
Goed punt ook dat de meeste mensen te dom of te slap zijn om het te zien of zich aan te trekken. Klagen is veel makkelijker. Degenen die het wel beu zijn, zijn inderdaad meestal hoogopgeleid en die vertrekken naar elders waar ze hun zuurverdiende geld wel zelf mogen houden. Naarmate de lastendruk blijft stijgen (denk ook aan de vergrijzing, uitbreiding van de EU en steeds grotere groep allochtonen) zal dit veel vaker gebeuren en zo'n brain drain is dus inderdaad wel het laatste waar je als land op zit te wachten.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_32462617

[ Bericht 100% gewijzigd door ExtraWaskracht op 21-11-2005 22:34:34 (Troll) ]
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32463024
Ze zeggen ook altijd dat werknemers duur zijn, ik zeg altijd dat de belastingen te hoog zijn.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32463026
quote:
Op maandag 21 november 2005 20:53 schreef StefanP het volgende:
Degenen die het wel beu zijn, zijn inderdaad meestal hoogopgeleid en die vertrekken naar elders waar ze hun zuurverdiende geld wel zelf mogen houden.
Mag ik er hierbij wel van uit gaan dat je je schuld aan de Nederlandse samenleving (zorg, onderwijs, kansen etc etc.) al met een ruimhartige cheque voor dhr. Zalm hebt ingelost?
quote:
Naarmate de lastendruk blijft stijgen (denk ook aan de vergrijzing, uitbreiding van de EU en steeds grotere groep allochtonen) zal dit veel vaker gebeuren en zo'n brain drain is dus inderdaad wel het laatste waar je als land op zit te wachten.
Je weet ook dat de EU bezig is veel geld in de kennisinfrastructuur te pompen? En dan nog verreweg de meeste mensen verhuizen naar andere EU landen. Dan is met een Europese markt het negatieve effect van die braindrain ook niet zo gek desastreus.
pi_32463433

[ Bericht 100% gewijzigd door ExtraWaskracht op 21-11-2005 22:36:42 (Troll) ]
Power perceived is power achieved.
  maandag 21 november 2005 @ 21:32:05 #7
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32463594
politici proberen continue deelgroeperingen en pressiegroepen het naar de zin te maken. Uiteraard ten koste van anderen die de kosten mogen opbrengen (vb kinderbijslag).

Bovendien speelt mee dat dat gezeik en gemiep over koopkrachtplaatjes en het geschuif met gelden nou net dat gene is wat politici werk en macht geeft. Dat geef je niet zomaar op. Ze kijken wel uit eer ze een flattax invoeren.

Ben nog steeds op zoek naar een bron die de overheidsuitgaven weergeeft als percentage vh nationaal product. Ik weet dat het in 2003 49% in totaal (40% als je een relaxtere definitie er op na sloeg) was. Dat is circa 253 miljard euro. Als je dan linkse politici hoort janken om nog meer geld dan vraag je je toch af of ze wel goed bij hun hoofd zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 21-11-2005 21:46:23 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 21 november 2005 @ 21:35:22 #8
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32463707
een eerdere OP van mij
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 12:03 schreef McCarthy het volgende:
Als je wil weten hoe groot de overheid is kan je naar het aantal ambtenaren gaan kijken dat het in dienst heeft. Dat is echter misleidend. In Nederland bijvoorbeeld heb je een hele semi publieke sector van mensen die officieel niet ambtenaar zijn maar wel heel erg dicht tegen de overheid aan schurken.

Daarom is het interresant om te kijken naar de totale overheidsuitgaven als % van het nationaal produkt. Hieronder heb ik een overzicht gegeven van OECD landen.

Merk op de grote verschillen. Zweden moet 58% uit het NP happen terwijl Canada het met 40% kan. Hoezo inefficient?

Source : OECD latest report available en dit komt weer van Forbes, het gaat over het jaar 2003

In Nederland is het 49%. Dat is ongeveer 235 miljard euro. Ik vind het idioot hoog. Dat er geld moet naar waterbeheer en wegen kan ik snappen. Het leger ook. Evt pensioenen en gezondheidszorg. Maar 235 miljard???

De nederlandse overheid maakt buiten de genoemde zaken nog allerlei andere kosten. Denk aan al die anti-discrimminatie clubjes, geld voor boeren en cultuur, hypo aftrek. Hier valt flink in te snijden. Ik vind het daarom een realistische aanname om binnen 4 jaar de uitgaven terug te schroeven naar 40% van het NP. Canada, Spain, USA , New Zealand, Australia , Japan , Ireland, Korea, Switzerland kunnen het. Dus waarom wij niet?

Op de langere termijn zou ik graag hoogstens 30% zien.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 21 november 2005 @ 21:37:21 #9
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32463766
quote:
Wat moet er gebeuren?
wat Hemelrijk voorstelde. Een belastingboycot. Ik ben voorstander.
  maandag 21 november 2005 @ 21:39:27 #10
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32463824
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Mag ik er hierbij wel van uit gaan dat je je schuld aan de Nederlandse samenleving (zorg, onderwijs, kansen etc etc.) al met een ruimhartige cheque voor dhr. Zalm hebt ingelost?
[..]
welke schuld? Heeft hij daar op vrijwillige basis voor kunne kiezen. Dacht het niet
quote:
Je weet ook dat de EU bezig is veel geld in de kennisinfrastructuur te pompen? En dan nog verreweg de meeste mensen verhuizen naar andere EU landen. Dan is met een Europese markt het negatieve effect van die braindrain ook niet zo gek desastreus.
EU pompt overal geld in. Feit blijft dat overheden per definitie verspillers zijn:
- Ze verkwanselen andersmans geld, normaal moet elke investeerder zelf wat bijleggen.
- ze worden niet afgerekend op resultaat. Ze kunne blijven doorgaan en doorgaan met verlies maken. Een overheid kan niet failiiet
pi_32463869
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:39 schreef McCarthy het volgende:

[..]

welke schuld? Heeft hij daar op vrijwillige basis voor kunne kiezen. Dacht het niet
[..]
Maakt dat uit? Hij heeft er waarschijnlijk wel vrijwillig voor gekozen weg te gaan zonder eerst z'n schuld aan ons land in te lossen. En dat vind ik persoonlijk erg zwak.
  maandag 21 november 2005 @ 21:43:29 #12
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32463960
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maakt dat uit? Hij heeft er waarschijnlijk wel vrijwillig voor gekozen weg te gaan zonder eerst z'n schuld aan ons land in te lossen. En dat vind ik persoonlijk erg zwak.
ja tuurlijk maakt dat uit
Lid van de camorra duke?
pi_32464078
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:43 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ja tuurlijk maakt dat uit
Lid van de camorra duke?
Sorry vind het in dezen niet erg relevant. Hij kiest er verdomme voor hier weg te gaan zonder z'n schuld aan onze samenleving in te lossen. Maar dan wel vanaf de andere kant van de oceaan op ons land lopen te kankeren dat er zoveel uitgegeven wordt. Nou dat doen we onder andere om landverraders zoals stefanP op te leiden.
  maandag 21 november 2005 @ 21:51:06 #14
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32464152
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Sorry vind het in dezen niet erg relevant. Hij kiest er verdomme voor hier weg te gaan zonder z'n schuld aan onze samenleving in te lossen.
dom is ie niet nee
quote:
Maar dan wel vanaf de andere kant van de oceaan op ons land lopen te kankeren dat er zoveel uitgegeven wordt. Nou dat doen we onder andere om landverraders zoals stefanP op te leiden.
hij geeft advies en in plaats van hem dankbaar te zijn loop jij op hem te kotsen.
  maandag 21 november 2005 @ 21:51:46 #15
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_32464169
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Sorry vind het in dezen niet erg relevant. Hij kiest er verdomme voor hier weg te gaan zonder z'n schuld aan onze samenleving in te lossen. Maar dan wel vanaf de andere kant van de oceaan op ons land lopen te kankeren dat er zoveel uitgegeven wordt. Nou dat doen we onder andere om landverraders zoals stefanP op te leiden.
Als je vindt dat het een schuld is moet je er een lening van maken. Ben je daar voor?
  maandag 21 november 2005 @ 21:52:51 #16
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32464200
en hou godverdomme nou eens op met het verdraaien van de definitie van schuld. Hij heeft geen schuld, onze overheid was zo stom om het hem allemaal te geven. Het was een cadeautje.
pi_32464203
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:51 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dom is ie niet nee
[..]

hij geeft advies en in plaats van hem dankbaar te zijn loop jij op hem te kotsen.
Juist omdat hij als een laffe hond ons land achterlaat met een investering in hem die we nooit terug zullen verdienen maar waar wel flink wat mensen krom voor hebben gelegen.
  maandag 21 november 2005 @ 21:53:56 #18
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32464248
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Juist omdat hij als een laffe hond ons land achterlaat met een investering in hem die we nooit terug zullen verdienen
zie je wel dat overheden niet kunnen investeren
quote:
maar waar wel flink wat mensen krom voor hebben gelegen.
dat heet socialisme
pi_32464294
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:51 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Als je vindt dat het een schuld is moet je er een lening van maken. Ben je daar voor?
Misschien wel of we moeten het in de vorm van een plicht om na je schoolcarriere minstens een aantal jaren in Nederland te werken. Dit tot het moment dat je minstens de helft van de samenlevingsinvestering in jezelf voor onze samenleving hebt terugverdiend.
pi_32464316
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:52 schreef McCarthy het volgende:
en hou godverdomme nou eens op met het verdraaien van de definitie van schuld. Hij heeft geen schuld, onze overheid was zo stom om het hem allemaal te geven. Het was een cadeautje.
Ik zie het wel degelijk als een schuld aan de samenleving.
pi_32464340
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:53 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zie je wel dat overheden niet kunnen investeren
[..]

dat heet socialisme
Daarom moet je je beleid ook voorzien van enkele regels en controlepunten. Dan kan ook een overheid veel bereiken.
  maandag 21 november 2005 @ 21:58:30 #22
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32464374
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Misschien wel of we moeten het in de vorm van een plicht om na je schoolcarriere minstens een aantal jaren in Nederland te werken. Dit tot het moment dat je minstens de helft van de samenlevingsinvestering in jezelf voor onze samenleving hebt terugverdiend.

Ik neem aan dat dit een grap is. Zo niet dan is het echt heel ernstig. Wat is je volgende plan? Werkkampen? Een hek om het land zetten, zodat ze niet ontsnappen.
pi_32464418
Nieuw soort 'geld' invoeren dat door de overheid als ruilmiddel beschouwd wordt - geen BTW meer, alleen maar pure ruilhandel?
  maandag 21 november 2005 @ 22:01:20 #24
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32464457
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:59 schreef Rincewind_ het volgende:
Nieuw soort 'geld' invoeren dat door de overheid als ruilmiddel beschouwd wordt - geen BTW meer, alleen maar pure ruilhandel?
het ene na het andere idiote plan wordt hier ingevoerd
pi_32464528
Mjah maar ik bedoel meer door het volk bij wijze van protest.
  maandag 21 november 2005 @ 22:06:00 #26
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_32464597
Blaatpledooi van niks in de TS. Hij is net zo "schuldig" als de politieke pluchebeesten die hij betigt.

Evengoed is er wat voor te zeggen om in het groot eens de financieringen te bekijken en te herzien. Alleen al in de overhead van vele regelingen is veel geld te besparen.

Hoe het zover heeft kunnen komen?? Restproduct van onze democratie en heeft weinig te maken met persoonlijke ijdelheid. Ons model vraagt, nee eist bijna het herzien van beleid elke regeringsperiode omdat de wisseling van de wacht meestal ook een rechts/links pingel is.
In 4 jaar regeren kun je niet hele stelsels omgooien dus wat doet de coalitie? Die gaat patchwork doen. Ben je 20 regeringsperiodes verder, dan heb je dus de situatie die de TS citeert te pakken, hooguit wat begrijpelijker.

Ik ben dan ook steeds minder voor een democratie. Mijn voorkeur gaat uit naar een technocratie die wel deels gekozen kan worden maar 20 jaar de dienst uit mag maken en waarvoor de kandidaten gewoon bewezen kapabel moeten zijn bevonden. Het volk eist steeds meer macht momenteel, maar zelden had datzelfde volk ook maar enig flauw benul van hoe economie, politiek, recht etc werkt.

Het volk is te dom om daarover te oordelen, PUNT.....Dus geef mijn portie maar aan fikkie, lang beleid is altijd beter dan dit gare kaartspelletje van machtwisselingen.. Zelfs als je het er beleidsmatig niet helemaal mee eens bent. De regering kan met een lange zit én kennis van zaken veeeeel meer bereiken.

Toedeloe!
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_32464641
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:58 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit een grap is. Zo niet dan is het echt heel ernstig. Wat is je volgende plan? Werkkampen? Een hek om het land zetten, zodat ze niet ontsnappen.
Ik ben van mening dat je best wat terug mag doen voor het land dat je opleiding en de faciliteiten waar je gebruik van hebt gemaakt heeft betaald. Een verplichting is misschien een wat vervelende stap maar met dit soort figuren misschien wel noodzakelijk...
  maandag 21 november 2005 @ 22:10:05 #28
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_32464716
Ook ik ben voor een dienstplicht in de ruimste zin van het woord. 2 jaar van je leven in dienst van het rijk. Militair, civiel, verzorging whatever.... Eerst een jaar met opleiding en later in je leven nog 2 maal een half jaar om niet te vergeten dat je niet alleen bent en jij ook afhankelijk kunt worden van voorzieningen en diensten.

Toedeloe
  Overall beste user 2022 maandag 21 november 2005 @ 22:13:55 #29
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_32464840
Nou ja, in de EU waar men vrij mag gaan en staan zijn er ook zones met veel lagere belastingen. De Nederlander vertrekt daar niet en masse naar toe, wat je gezien de wet van vraag en aanbod zou verwachten, en dus is er blijkbaar weinig echte behoefte aan.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_32465753
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Juist omdat hij als een laffe hond ons land achterlaat met een investering in hem die we nooit terug zullen verdienen maar waar wel flink wat mensen krom voor hebben gelegen.
Ik heb 5 jaar in NL gewerkt, ik denk dat dat mijn studieschuld wel dekt

In plaats van boos te zijn op mij omdat ik ergens heen ga waar het leuker is om te werken, zou je misschien beter boos kunnen zijn op de overheid in NL die het daartoe gemaakt heeft...
-Mark Steyn
pi_32465917
quote:
Op maandag 21 november 2005 22:44 schreef StefanP het volgende:

[..]

Ik heb 5 jaar in NL gewerkt, ik denk dat dat mijn studieschuld wel dekt
Denk het niet. Of je startsalaris moet erg hoog zijn geweest. Onderwijs, zorg en infrastructuur zijn helaas nogal aan de prijs. Maar je komt een mooi eind in de richting .
quote:
In plaats van boos te zijn op mij omdat ik ergens heen ga waar het leuker is om te werken, zou je misschien beter boos kunnen zijn op de overheid in NL die het daartoe gemaakt heeft...
Je bent dus gewoon zo'n economische vluchteling die we hier in Nederland met alle moeite proberen te bestrijden?
pi_32465957
quote:
Op maandag 21 november 2005 22:06 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Blaatpledooi van niks in de TS. Hij is net zo "schuldig" als de politieke pluchebeesten die hij betigt.
Want?

Zoals je kunt lezen, ben ik TEGEN dit soort spilzucht. Hoe kan ik dan in hemelsnaam net zo schuldig zijn?
quote:
Het volk is te dom om daarover te oordelen, PUNT.....Dus geef mijn portie maar aan fikkie, lang beleid is altijd beter dan dit gare kaartspelletje van machtwisselingen.. Zelfs als je het er beleidsmatig niet helemaal mee eens bent. De regering kan met een lange zit én kennis van zaken veeeeel meer bereiken.
Veel meer belastingen ja.

Er is gewoon een omhoog gaande spiraal gaande. Jaar in jaar uit meer belastingen. Meer, meer, meer. Zoiets is gewoon niet normaal. Een paar kernpunten waar de overheid voor zorgt, en je kunt met 20% af in plaats van 70%. Iedereen zou veel vrijer en blijer zijn, de economie zou opbloeien en het BNP zou zelfs stijgen.

Ik zou de huidige belasting- en regelzucht classificeren als DDR-achtige praktijken. Alles regelen we wel voor je, en al je geld mag je in ruil daarvoor afgeven.

Maar mensen beginnen langzaam aan toch te morren. Nederlanders mogen het dan lang pikken, maar op den duur is het afgelopen. Het is bv van de zotte dat we in NL meer betalen voor auto's, energie en wat dan ook. Daar is helemaal geen goede reden voor.
-Mark Steyn
  maandag 21 november 2005 @ 22:56:00 #33
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_32466092
quote:
Op maandag 21 november 2005 22:51 schreef StefanP het volgende:

[..]

Want?

Zoals je kunt lezen, ben ik TEGEN dit soort spilzucht. Hoe kan ik dan in hemelsnaam net zo schuldig zijn?
[..]

Veel meer belastingen ja.

Er is gewoon een omhoog gaande spiraal gaande. Jaar in jaar uit meer belastingen. Meer, meer, meer. Zoiets is gewoon niet normaal. Een paar kernpunten waar de overheid voor zorgt, en je kunt met 20% af in plaats van 70%. Iedereen zou veel vrijer en blijer zijn, de economie zou opbloeien en het BNP zou zelfs stijgen.

Ik zou de huidige belasting- en regelzucht classificeren als DDR-achtige praktijken. Alles regelen we wel voor je, en al je geld mag je in ruil daarvoor afgeven.

Maar mensen beginnen langzaam aan toch te morren. Nederlanders mogen het dan lang pikken, maar op den duur is het afgelopen. Het is bv van de zotte dat we in NL meer betalen voor auto's, energie en wat dan ook. Daar is helemaal geen goede reden voor.
Schuldig is de schrijver van je quote

En ten tweede betwist ik niet wat er gebeurt. Ik heb er een andere verklaring voor.
pi_32466680
Dat niemand het over de zorgtoeslag heeft...

Je betaald 1050 Euro en dan krijg je misschien weer geld terug. Niet dat de regering met een goed zorgstelsel zorgt zodat je minder hoeft af te dragen, hou je meer over dan nu. Net als bij de energiekosten. Ze zijn van plan om mensen geld terug te geven als compensatie voor de hoge energie kosten. Zorg ervoor dat de mensen het in de eerste plaats niet hoeven te betalen! Dan bespaar je een hoop geld...

Denk ook aan de studiebeurs. Nu raak ik een heikel punt... maar die is totaal niet nodig. Mensen die van zichzelf overtuigd zijn kunnen gewoon een lening aangaan. Maak gunstige leningen voor studenten en de mensen die weten dat ze een studie succesvol af kunnen ronden nemen een lening en betalen die na hun studie af. Nu krijg je eerst 4 jaar geld - iedereen - terwijl er een heleboel mensen zijn die toch geen studie afronden. Dat is dus weggegooid geld. Nadat men het geld heeft gekregen betalen ze iedere maand een beetje mee aan de beurs van een ander. Zelf studeer ik en dat had ik ook gedaan zonder studiebeurs. Waarom? Omdat ik weet dat ik hem zal afronden. Studiebeurs stelsel kost veel te veel geld.

Zelf ben ik ook fervent voorstander van de 'flattax'. Liefst zou ik zien dat alle andere belastingen afgeschafd zouden worden. Geen accijns meer op benzine, alcohol etc. Geen BTW meer op alle producten. Dan zou Nederland ook direct meer afzetten! Duitsers die dan hier komen tanken en boodschappen doen.

Daarbij staat meer belastingen niet gelijk aan meer inkomen voor de staat. Anders zou het belastingtarief al lang 100% zijn. Laat de staat hun geld eens nuttig uitgeven en betalen voor een onderzoek naar het effectieve belastingniveau. Waarop de inkomsten gemaximaliseerd worden. Het is echter veel makkelijker om te roepen dat de rijken meer belasting moeten betalen. Dit vooral door afgunst ook al wordt het land er in totaliteit slechter van.

Er zou een nieuwe politieke partij moeten komen die als belangrijkste doel moet hebben de staatsuitgaven, daarmee direct de belastingen. Interesse!?
  maandag 21 november 2005 @ 23:26:55 #35
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32467063
flattax aanhanger
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:15 schreef Shakes het volgende:

Er zou een nieuwe politieke partij moeten komen die als belangrijkste doel moet hebben de staatsuitgaven, daarmee direct de belastingen. Interesse!?
Wilders zegt dat hij er een punt van wil maken, eerst zien dan geloven.
pi_32467142
quote:

Ik neem aan dat je hier een woordje vergeten bent?
pi_32467183
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:26 schreef McCarthy het volgende:
flattax aanhanger
[..]

Wilders zegt dat hij er een punt van wil maken, eerst zien dan geloven.
Wilders is ook politicus. Hij wil de kinderbijslag wel behouden... Zieltjes winnen. Ook wil hij fors meer geld voor verzorgingstehuizen - nobel streven maar dat zou niet nodig moeten zijn.
  maandag 21 november 2005 @ 23:36:21 #38
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32467349
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:31 schreef Shakes het volgende:

[..]

Wilders is ook politicus. Hij wil niet de hypotheekrente aftrek afschaffen alleen om zieltjes te winnen. Hypotheekrente aftrek zou ook helemaal niet nodig moeten zijn. Al is het in het huidige belastingklimaat wel fijn om te hebben - echter met goede flattax zou het overbodig zijn en meer nadelen opleveren dan voordelen.
als hij echt een goed politicus was zou hij snappen dat mensen snappen dat als ze er een tax verlaging voor terugkrijgen die afschaffing vd hypo helemaal niet erg is.

Moet je het alleen nog maar goed uitleggen. Kan niet moelijk zijn (alhoewel, de vhipers en dukes van deze wereld vinde het maar lastige materie ).

Wat zeg ik uitleggen? Hypotrekekrs zijn vaak slim geneg om uit de 2 gegevens 1) grote tax verlaging 2) hypo aftrek te concluderen dat het alleen maar goed is en ze er dus niet op achter uit gaan. Tokkies snappen het neit maar die krijgen dan ook geen aftrek

Wat een overheid met de ene hand geeft neemt ze met de andere
pi_32467362
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:31 schreef Shakes het volgende:

Wilders is ook politicus. Hij wil de kinderbijslag wel behouden... Zieltjes winnen. Ook wil hij fors meer geld voor verzorgingstehuizen - nobel streven maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Politiek is hoe dan ook de kunst van het sluiten van compromissen, geen enkele partij ontkomt daaraan tenzij je een staatsgreep overweegt.

Leg eens uit hoe jij dan de financiering van verzorgingstehuizen ziet want met de huidige demografie van Nederland zal de vraag naar dergelijke tehuizen sterk toe gaan nemen de komende jaren.
  maandag 21 november 2005 @ 23:39:29 #40
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32467459
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Politiek is hoe dan ook de kunst van het sluiten van compromissen, geen enkele partij ontkomt daaraan tenzij je een staatsgreep overweegt.
wijze woorden
quote:
Leg eens uit hoe jij dan de financiering van verzorgingstehuizen ziet want met de huidige demografie van Nederland zal de vraag naar dergelijke tehuizen sterk toe gaan nemen de komende jaren.
bezuiniggen op andere posten. Ik heb nog wel een aantal suggesties
pi_32467551
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:36 schreef McCarthy het volgende:

[..]

reply
Sorry dat stukje had ik hertypt, want het gaf geen goed voorbeeld voor mijn stelling in mijn eerste reply.. Immers bij hypotheekrente aftrek krijg je geen geld terug van de overheid (wat je of iemand anders toch eerst heeft moeten afdragen + kosten ambtenaren etc.) maar betaal je minder. Daarom heb ik het vervangen door kinderbijslag - ik was de punten van Wilders even aan het lezen en vond dat een beter punt voor de discussie.

[ Bericht 6% gewijzigd door Shakes op 21-11-2005 23:47:37 ]
  maandag 21 november 2005 @ 23:44:13 #42
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32467603
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:42 schreef Shakes het volgende:

[..]

Sorry dat stukje had ik hertypt, ga mijn eerdere reply niet duidelijk weer. Immers bij hypotheekrente aftrek krijg je geen geld terug van de overheid (wat je of iemand anders toch eerst heeft moeten afdragen + kosten ambtenaren etc.) maar betaal je minder. Daarom heb ik het vervangen door kinderbijslag - ik was de punten van Wilders even aan het lezen en vond dat een beter punt voor de discussie.
sorry idd, de aftrek is geen teruggave maar een ontheffing
maar dat maakt het belasting formulier niet minder ingewikkeld
pi_32467629
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:39 schreef McCarthy het volgende:

bezuiniggen op andere posten. Ik heb nog wel een aantal suggesties
Mjah, dan heeft Wilders dus gelijk terwijl Shakes stelt dat de verzorgingstehuizen juist geen extra geld moeten krijgen.

Waarom kies jij wel verzorgingstehuizen maar niet voor, zeg eens wat, meer autowegen of meer geld voor onderwijs? Want als je gaat snijden dan ga je dus ook zaken niet meer doen in de toekomst.
pi_32467653
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is ook een vrij zwak punt van de politiek. Stel er is een partij met plannen die het allerbeste zijn voor het land (uiteraard hypothetisch), die partij heeft niet genoeg zetels dus moet een kabinet vormen met een andere partij. Dan krijg je altijd minder goede plannen als gevolg van het compromis.

Iemand noemde eerder het kortetermijn denken van de politiek. Geen een partij durft iets te doen wat 'slecht' is voor de korte termijn maar heel goed voor de lange termijn. Terwijl dat het beste voor het land zou zijn.

Ik ben geen voorstander van de democratie omdat het teveel 'flaws' heeft, helaas is het wel het beste wat er op dit moment is. Nieuw punt voor een politieke partij - zoeken naar een beter alternatief!
  maandag 21 november 2005 @ 23:48:18 #45
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32467707
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:45 schreef Tijger_m het volgende:

Waarom kies jij wel verzorgingstehuizen maar niet voor, zeg eens wat, meer autowegen of meer geld voor onderwijs? Want als je gaat snijden dan ga je dus ook zaken niet meer doen in de toekomst.
1. omdat ik voor een soort rekening rijden ben

2. Omdat ik geen aanhanger ben van de more money good, less money bad theory
  maandag 21 november 2005 @ 23:48:48 #46
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_32467721
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:46 schreef Shakes het volgende:

[..]

Dat is ook een vrij zwak punt van de politiek. Stel er is een partij met plannen die het allerbeste zijn voor het land (uiteraard hypothetisch), die partij heeft niet genoeg zetels dus moet een kabinet vormen met een andere partij. Dan krijg je altijd minder goede plannen als gevolg van het compromis.

Iemand noemde eerder het kortetermijn denken van de politiek. Geen een partij durft iets te doen wat 'slecht' is voor de korte termijn maar heel goed voor de lange termijn. Terwijl dat het beste voor het land zou zijn.

Ik ben geen voorstander van de democratie omdat het teveel 'flaws' heeft, helaas is het wel het beste wat er op dit moment is. Nieuw punt voor een politieke partij - zoeken naar een beter alternatief!
zie mijn eerste reactie
pi_32467880
quote:
Dat niemand het over de zorgtoeslag heeft...

Je betaald 1050 Euro en dan krijg je misschien weer geld terug. Niet dat de regering met een goed zorgstelsel zorgt zodat je minder hoeft af te dragen, hou je meer over dan nu. Net als bij de energiekosten. Ze zijn van plan om mensen geld terug te geven als compensatie voor de hoge energie kosten. Zorg ervoor dat de mensen het in de eerste plaats niet hoeven te betalen! Dan bespaar je een hoop geld...
Het is inderdaad frappant dat je nooit direct minder hoeft te betalen, maar dat er altijd beloofd wordt dat je het "later wel terugkrijgt". Dat dat zelden, nooit of in heel beperkte mate gebeurt, is tegen die tijd alweer vergeten door de meeste mensen. Het wordt zo ondoorzichtig mogelijk gemaakt, zoals in het artikel uit de OP, om het inderdaad zo makkelijk mogelijk te maken geld af te nemen.
-Mark Steyn
  maandag 21 november 2005 @ 23:56:29 #48
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32467945
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:54 schreef StefanP het volgende:

[..]

Het is inderdaad frappant dat je nooit direct minder hoeft te betalen, maar dat er altijd beloofd wordt dat je het "later wel terugkrijgt". Dat dat zelden, nooit of in heel beperkte mate gebeurt, is tegen die tijd alweer vergeten door de meeste mensen. Het wordt zo ondoorzichtig mogelijk gemaakt, zoals in het artikel uit de OP, om het inderdaad zo makkelijk mogelijk te maken geld af te nemen.
een oplossing:
Globalisatie bevordert libertarisme

iig wel voor bedrijven, burgers zijn iets minder mobiel
pi_32467957
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mjah, dan heeft Wilders dus gelijk terwijl Shakes stelt dat de verzorgingstehuizen juist geen extra geld moeten krijgen.

Je zou als een klassieke economoon kunnen denken. De staat die zich alleen bezig moet houden met Defensie en Justitie. Volgens Adam Smith - althans zijn theorie - en veel libertariers houden mensen dan genoeg geld over voor particuliere verzorgingstehuizen. Heel simpel gesteld.

Zelf zou ik alle overheidsuitgaven 'freezen', dus alles even laten hoe het is. Dan gaan kijken hoe overheidsinkomsten geoptimaliseerd kunnen worden met flattax (eerlijkste belastingsysteem naar mijn mening) - dus zoeken naar het effectieve belastingtarief - en zoals eerder vemeld alle andere belastingvormen (BTW, accijns etc.) afschaffen. Daarna pas naar de uitgavenkant kijken. Trouwens flattax optimaliseerd het overheidsinkomen niet direct - het duurt vrij lang. De uitgaven stuk per stuk bekijken en evalueren of het nodig is en zoja hoeveel. De uitgaven dienen uiteraard minder te zijn dan de inkomsten (op termijn, in het begin zal het flink hoger zijn!).

Je vraag over de verzorgingstehuizen -> Kijken als er wel geld nodig is voor verzorgingstehuizen. Kan het misschien beter verzorgd worden op een vrije markt? Immers eten is een primaire levensbehoefte en daar hebben we moedertje staat nog nooit voor nodig gehad, waarom zou het dan wel nodig zijn voor verzorgingstehuizen? Is er geld nodig voor verzorgingstehuizen dan kijken hoeveel.
pi_32468165
quote:
Op maandag 21 november 2005 23:56 schreef Shakes het volgende:

Je vraag over de verzorgingstehuizen -> Kijken als er wel geld nodig is voor verzorgingstehuizen. Kan het misschien beter verzorgd worden op een vrije markt? Immers eten is een primaire levensbehoefte en daar hebben we moedertje staat nog nooit voor nodig gehad, waarom zou het dan wel nodig zijn voor verzorgingstehuizen? Is er geld nodig voor verzorgingstehuizen dan kijken hoeveel.
Ho wacht even, dat is zeer zeker onwaar. Als de overheid zich niet met 'eten' zou bemoeien zouden landbouwsubsidies niet bestaan en nooit bestaan hebben. De overheid kan zich pas terugtrekken op het moment dat er voldoende voedsel voor iedereen is, dat is echter nog niet zo lang het geval in Nederland.

Ik zit overigens nog steeds te wachten op iemand die kan bewijzen dat de vrije markt een beter en goedkopere gezondheidszorg oplevert, de bewijzen die nu voorhanden zijn wijzen op het tegendeel.
  dinsdag 22 november 2005 @ 00:11:25 #51
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32468399
bedoel je met iedereen de gehele wereldbevolking?
quote:
Ik zit overigens nog steeds te wachten op iemand die kan bewijzen dat de vrije markt een beter en goedkopere gezondheidszorg oplevert, de bewijzen die nu voorhanden zijn wijzen op het tegendeel.
ik blijf mezelf niet herhalen maar je zou eens naar de usa en duitsland en belgie (artsen verdienen daar minder) kunne kijken.
pi_32468697
In belgie verdienen ze minder omdat ze er in loondienst bij het ziekenhuis (dus bij de overheid) zijn en niet als kleine zelfstandigen met praktijk werken.
pi_32468763
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 00:11 schreef McCarthy het volgende:

ik blijf mezelf niet herhalen maar je zou eens naar de usa en duitsland en belgie (artsen verdienen daar minder) kunne kijken.
Was je deze alweer vergeten?
quote:
For Americans, Getting Sick Has Its Price
Survey Says U.S. Patients Pay More, Get Less Than Those in Other Western Nations

By Rob Stein
Washington Post Staff Writer
Friday, November 4, 2005; Page A02

Americans pay more when they get sick than people in other Western nations and get more confused, error-prone treatment, according to the largest survey to compare U.S. health care with other nations.

The survey of nearly 7,000 sick adults in the United States, Australia, Canada, New Zealand, Britain and Germany found Americans were the most likely to pay at least $1,000 in out-of-pocket expenses. More than half went without needed care because of cost and more than one-third endured mistakes and disorganized care when they did get treated

http://www.washingtonpost(...)AR2005110301143.html
De VS heeft een duurdere en slechtere gezondheidszorg dan de andere landen in dit onderzoek.
Let wel dat de UK 'gratis' gezondheidszorg heeft net als Canada.
pi_32468827
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 00:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ho wacht even, dat is zeer zeker onwaar. Als de overheid zich niet met 'eten' zou bemoeien zouden landbouwsubsidies niet bestaan en nooit bestaan hebben. De overheid kan zich pas terugtrekken op het moment dat er voldoende voedsel voor iedereen is, dat is echter nog niet zo lang het geval in Nederland.

Ik had het over eten omdat je het haalt bij een supermarkt. Een supermarkt die niet gesubsidieert hoeft te worden door de staat en toch genoeg eten heeft en voor een goede prijs. Beter dan wanneer de staat zich ermee zou bemoeien. Op dit gebied vind iedereen het normaal, waarom zou dit niet voor meer dingen kunnen gelden?

Over de landbouwsubsidies. We hebben geen eten dankzij de landbouwsubsidies. Het doel van landbouwsubsidies was om te zorgen dat we ook eten hebben in het geval van oorlog. Zelfvoorziening dus. Er is genoeg eten voor iedereen, meer doen genoeg. In Nederland dan. Het zou nog goedkoper zijn zonder landbouwsubsidies. Dan betalen we niet dubbelop voor onze mais maar halen we het goedkoper dan nu uit bijvoorbeeld Afrika.

Gezondheidszorg op een vrije markt zou naar mijn mening zeker beter zijn en goedkoper. Er zal alleen verschil zijn in kwaliteit. Niet iedereen kan gebruik maken van de zelfde (van gemiddelde kwaliteit) gezondheids zorg maar sommige van betere gezondheidszorg en andere van mindere. Er is een reden waarom er bepaalde operaties alleen in Amerika uitgevoerd (kunnen) worden. Daar is de gezondheidszorg beter dan hier. Die gezondheidszorg is alleen niet beschikbaar voor iedereen. Sommige eten ook kaviaar en ik at vandaag een hamburger. Ik vind het totaal geen probleem.
  dinsdag 22 november 2005 @ 13:08:47 #55
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32477650
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 00:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Was je deze alweer vergeten?
[..]

De VS heeft een duurdere en slechtere gezondheidszorg dan de andere landen in dit onderzoek.
Let wel dat de UK 'gratis' gezondheidszorg heeft net als Canada.
we zijn nou een discussie aan het overdoen! welke ook al weer?
pi_32602500
quote:
Autobranche in zwaar weer
BUNNIK - Als gevolg van de moordende concurrentie in de Nederlandse autobranche voltrekt zich een keiharde saneringsslag, waarbij ontslagen, faillissementen en reorganisaties aan de orde van de dag zijn. De concurrentie is heviger dan ooit, omdat steeds meer autofabrikanten kampen met overcapaciteit en dalende afzet”, aldus een woordvoerder van de Bovag/NDA zaterdag.

Foto: ANP

De gemiddelde rendementen in de dealerbranche zijn over het eerste halfjaar van 2005 gedaald tot 1,3 procent, tegen 1,6 procent in 2004. Een rendement van 2,0 procent wordt in de branche als gezond beschouwd. De NDA Branche Barometer voorspelt echter dat het resultaat in 2005 tussen de 0 en 0,5 procent van de omzet uitkomt. In de loop van het jaar zijn als gevolg van de druk al tientallen dealerbedrijven failliet gegaan of overgenomen door grotere collega's.

De autoverkoop komt dit jaar naar verwachting uit op 475.000, iets minder dan in 2004. Om de verkoop op peil te houden, worden grote kortingen gegeven. Onderzoek van Mercers Management Consulting zegt dat de autokopers in Europa in het eerste half jaar een gemiddelde korting van 16 procent hebben afgedwongen. Ook in Nederland worden bij nieuwe auto's steeds vaker voor duizenden euro's aan gratis accessoires meegeleverd.

Voor 2006 wordt geen verbetering voorzien. Bovag/NDA en Rai gaan uit van 475.000 verkopen. „De branche reageert op de problemen door schaalvergroting”, aldus een woordvoerder. De vijftig grootste dealergroepen beheersen inmiddels een derde deel van de automarkt, de overige 1.750 dealerbedrijven verdelen de rest. Tien jaar geleden waren er nog zo'n 3.000 zelfstandige dealers.

Concentratie blijkt echter ook geen garantie voor succes. De afgelopen week kondigde de Kroymans Retail Groep uit Hilversum het ontslag aan van 125 van de 1.050 werknemers, de sluiting van zes dealerbedrijven en een reorganisatie van het hoofdkantoor. Kroymans (o.m. Opel, Saab, Ford en Kia) heeft in Europa 45 dealervestigingen en is qua grootte de nummer twee op de Nederlandse markt.

De Stern Groep, de grootste dealerorganisatie in ons land met vrijwel alle merken in portefeuille, kondigde onlangs ook al sluiting van enkele vestigingen aan. In het eerste halfjaar liep de winst van de beursgenoteerde onderneming terug van 4 miljoen euro naar 2,9 miljoen euro.

Ook op importeursniveau eist de veranderende automarkt slachtoffers. Met veranderingen in het management wordt getracht het tij te keren. De afgelopen week werden de directeuren van Mazda-importeur Autopalace De Binckhorst in Den Haag en van Chevrolet Nederland in Hoofddorp wegens de tegenvallende resultaten naar huis gestuurd. Topman Thon van Soest van Kroymans Corporations heeft inmiddels zelf zijn vertrek aangekondigd.

Volgens Peter Jansen van de Rai Vereniging wordt de rol van de importeurs als gevolg van de Europese regelgeving steeds kleiner. „De taak wordt beperkt tot sales en marketing, feitelijk importeren doen ze niet meer.” Deze ontwikkeling heeft geleid tot een sanering, waarbij per importbedrijf in de afgelopen jaren vaak tientallen arbeidsplaatsen zijn verdwenen. Op het hoofdkantoor van DaimlerChrysler in Utrecht zijn bijvoorbeeld zelfs tweehonderd banen geschrapt, bij een kleine speler als Daihatsu Holland zijn tien van de veertig banen opgeheven.
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_in_zwaar_weer.html

Het staat nergens genoemd meen ik, maar toch zie ik dit als het zoveelste voorbeeld. De kosten zijn belachelijk hoog terwijl de dealer daar niets van terugziet.

Een gemiddelde auto kost geen 30000 gulden meer zoals vroeger, nee, die kost 30000 euro en dan krijg je nog een uitgeklede versie ook.

Een grote beurt kost geen 400 gulden meer, maar 400 euro. Een monteur heb je al niet meer onder de 60 euro per uur. Ziet die dat geld zelf terug? Nee. Ziet de dealer dat terug? Nee. Dat gaat naar Den Haag en naar die prachtige fantastische EU waar de burger zoveel genot aan beleeft.

Ik vind het volstrekt absurd dat men het in de politiek steeds heeft over "de loonkosten zijn in NL VEEL te hoog". Waar halen ze het in godsnaam vandaan? Ik verdien het viervoudige wat ik NL deed en hier hoor ik niemand klagen dat de loonkosten zo hoog zijn. Weet je wat het probleem is? De belastingen zijn veel te hoog. Dat zouden de politici nou eens moeten realiseren. Je salaris kan nog zo hoog zijn, als 70% er alsnog van afgeroomd wordt, dan blijft er weinig over. En dan draait de economie niet meer, want niemand wil nog iets uitgeven van de paar centen die ze overhouden. Ergo: NL doet het bijna het slechtste van de EU. Ben ik nou zo simpel of zijn ze in Den Haag zo dom?

Over de BPM die in NL ook nog eens geheven wordt, zal ik het maar niet eens hebben. Met 70% belastingdruk halen mensen het wel uit hun hoofd om nog eens een nieuwe auto te kopen en daar 40% BPM over te betalen.

Ga vooral zo door Den Haag, pers iedereen nog maar wat extra uit. 70%, ach, dat betekent dat er nog 30% over is en dat kan makkelijk naar 20%! Balkenende met z'n voorspelling dat het komend jaar beter zal gaan.... beter voor de overheid, ja.
-Mark Steyn
pi_32619967
quote:
Op maandag 21 november 2005 21:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

[..]

nee tuurlijk niet wel profiteren maar niet betalen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 27 november 2005 @ 19:00:10 #58
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_32624781
Als de TS een echte vent was zou hij wel de politiek ingaan om het beter te maken. Maar nee, als een echte lafbek vlucht hij weg en dan lekker vanaf de zijlijn schelden. Maar het is duidelijk een echte Nederlander: veel zeiken, maar iets eraan doen ho maar, dat is weer teveel moeiter.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zondag 27 november 2005 @ 19:31:23 #59
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32625573
waarom moet hij er zelf wat aan gaan doen, dat is toch waar we politici voor hebben.
pi_32626250
Waar ik me over verbaas, is de reactie's op StefanP's vertrek uit Nederland. Alsof dat diefstal is. Hoe zit het met studenten met een pretpakket, die nooit aan een baan konden komen en nu in de vangnetten (lees bijstand) hangen?? Daar hoor ik de mensen van GroenLinks nooit over klagen. Van die lui die in kraakpanden wonen en ons vertellen dat bijvoorbeeld kunst ook belangrijk is, maar die nog nooit een cent hebben bijgedragen aan onze sociale samenleving.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_32626311
quote:
Op zondag 27 november 2005 19:54 schreef Lyrebird het volgende:
Daar hoor ik de mensen van GroenLinks nooit over klagen.
Maar over StefanP's vertrek hebben ze daarentegen boeken vol geschreven?
pi_32626381
quote:
Op zondag 27 november 2005 19:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

Maar over StefanP's vertrek hebben ze daarentegen boeken vol geschreven?
Wat wil je daarmee zeggen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_32626410
quote:
Op zondag 27 november 2005 19:58 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Wat wil je daarmee zeggen?
Je legt een verband tussen twee zaken, waar geen verband tussen te leggen is, lijkt mij.
pi_32626694
quote:
Op zondag 27 november 2005 19:59 schreef Monidique het volgende:

[..]

Je legt een verband tussen twee zaken, waar geen verband tussen te leggen is, lijkt mij.
Monidique, je moet eens leren om tussen de regels door te lezen. Denk je echt dat ik bedoelde: GroenLinks, met die de Vos en Halsema en dan op de achterbank Rosemoller, die lezen allemaal mee op dit forum en die zitten zich gruwelijk te ergeren aan het vertrek van StefanP? En dan bellen ze met Promes om te vragen of ze een reactie moeten plaatsen?

Ik denk in grote lijnen. Daardoor kan er af en toe een detail wegvallen. Met mensen van GroenLinks bedoel ik zo iemand als Du_ke, die loopt te kankeren op buitenlanders als StefanP en ondergetekende, maar die je nooit zult horen klagen over Nederlandse bankzitters.
pi_32626715
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 00:11 schreef McCarthy het volgende:

bedoel je met iedereen de gehele wereldbevolking?
[..]

duitsland heeft het duurste zorgsysteem ter wereld
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_32626730
En natuurlijk staat GroenLinks ook bekend om zijn vriendelijke bewoners van kraakpanden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')