Daar heb ik smakelijk om moeten lachen, ja.quote:Op maandag 19 december 2005 21:18 schreef The_BoezelaaR het volgende:
crocq messieur of wat dan ook, ik heb er tosti van gemaakt
alleen schrijft hier iedereen croque monsieur gewoon altijd zonder streepje omdat het in het Frans zo geschreven is ...quote:Op maandag 19 december 2005 21:37 schreef DJMarcel.nl het volgende:
Groot dictee der Nederlandse taal ?
Ik zet net pas de tv aan maar hoor na een paar zinnen al gelijk engelse, italiaanse en franse woorden. Trouwens, een croque-monsieur is een standaard woord in Belgie voor een tosti. Eveneens als ''gendarmerie'' een ander woord voor politie is. Zo valt me toch wel op dat onze zuiderburen toch ieder jaar weer een streepje voor hebben.
quote:Ja. Tenminste betekent 'althans, in ieder geval'. Bijvoorbeeld: 'Ik ben misschien niet slim, maar ik kan tenminste hoofdrekenen'. In de betekenis 'op z'n minst, minstens, minimaal' wordt ten minste als twee woorden geschreven: 'Je moet voor deze functie ten minste een mavo-diploma hebben.'
44.quote:Op maandag 19 december 2005 21:44 schreef NanKing het volgende:
Wat was nou het gemiddelde aantal fouten bij de Nederlanders?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ijs_beer fan!
Als je ziet wat er fout is, echt gigantisch veel van die 23 zijn verkeerde, ontbrekende of foute streepjesquote:Op maandag 19 december 2005 21:47 schreef komrad het volgende:
dat is niet slecht boezelaar
Minder formeel voor Nederlanders? Een hoerendictee, of bedoel je een hoeren-dictee, of wil je een hoeredicteequote:Op maandag 19 december 2005 21:51 schreef XcUZ_Me het volgende:
't Wordt tijd dat ze eens apart voor de Belgen en de Nederlanders het dictee gaan houden... Belgen hebben nou eenmaal een wat formeler taalgebruik en dus ook een voorsprong met dit soort dingen.
Ik heb alle fouten in 1 woord gedaan.quote:Op maandag 19 december 2005 21:51 schreef ABBAfan het volgende:
Telt iedereen nu ook alle fouten in één woord of gewoon één fout als je een woord fout geschreven hebt?
Meerdere fouten per woord. Daarom breken idee-fixe en geüpdatete me ook zo opquote:Op maandag 19 december 2005 21:51 schreef ABBAfan het volgende:
Telt iedereen nu ook alle fouten in één woord of gewoon één fout als je een woord fout geschreven hebt?
Dat had ik ook. Van sommige woorden was ik er echt heilig overtuigd dat-dat-zo-geschreven-werd.quote:Op maandag 19 december 2005 21:54 schreef ABBAfan het volgende:
De meeste problemen blijf ik houden met die koppelstreepjes of los- of aan elkaar geschreven woorden.
Dat is ook maar één fout, toch? Anders moet je de tekst echt letter voor letter na gaan kijken. Van dit woord had ik overigens nog nooit gehoord.quote:Op maandag 19 december 2005 21:53 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Maar crapeautje had ik, en het was crapaudtje. Dat noem ik 1 fout, anders blijf je bezig
Wat noem je fout. Het is idee-fixe, en je schrijft zelf idefix. Hoeveel fouten reken je dan?quote:Op maandag 19 december 2005 21:53 schreef MrJonez het volgende:
[..]
Meerdere fouten per woord. Daarom breken idee-fixe en geüpdatete me ook zo op
2 fout, het koppelstreepje en een E te weinig. Als ik mijn tekst op die manier ga berekenen (1 fout per woord) heb ik geen 33 fout maar misschien wel 19 á 20.quote:Op maandag 19 december 2005 21:55 schreef The_BoezelaaR het volgende:
[..]
Wat noem je fout. Het is idee-fixe, en je schrijft zelf idefix. Hoeveel fouten reken je dan?
Zo had ik het ook geschreven en ik heb dat wel als twee fouten gerekend. Het is niet met eau en er moet nog een d in, dat zijn toch echt wel twee afzonderlijke fouten.quote:Op maandag 19 december 2005 21:53 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Maar crapeautje had ik, en het was crapaudtje. Dat noem ik 1 fout, anders blijf je bezig
Dat zijn (wat mij betreft) twee fouten. Ik had "ideefix", dus geen koppelstreepje en een e aan het einde te weinigquote:Op maandag 19 december 2005 21:55 schreef The_BoezelaaR het volgende:
[..]
Wat noem je fout. Het is idee-fixe, en je schrijft zelf idefix. Hoeveel fouten reken je dan?
Ik had ook crapeautje, maar heb wel twee fouten gerekend.quote:Op maandag 19 december 2005 21:53 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Dat zijn drie fouten. Idee moet met twee e's, er moet een streepje tussen en aan het eind moet ook een e. Zo zou de jury het beoordelen in ieder geval.quote:Op maandag 19 december 2005 21:55 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Ja, maar het blijft open voor interpretatie natuurlijk. Wat nou als je idee-fixe schrijft als hjxwnmw? Of gewoon "waandenkbeeld" (de Sandra-Reemeroplossing).quote:Op maandag 19 december 2005 21:59 schreef _Floddertje_ het volgende:
[..]
Dat zijn drie fouten. Idee moet met twee e's, er moet een streepje tussen en aan het eind moet ook een e. Zo zou de jury het beoordelen in ieder geval.
Ik besef me nu pas hoe dom deze uitspraak eigenlijk is.quote:Op maandag 19 december 2005 21:55 schreef Croupouque het volgende:
[..]
(...)Anders moet je de tekst echt letter voor letter na gaan kijken. (...)
Sorry.quote:Op maandag 19 december 2005 22:02 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Ik besef me nu pas hoe dom deze uitspraak eigenlijk is.
"Ik besef me" is ook een domme uitspraak.quote:Op maandag 19 december 2005 22:02 schreef Croupouque het volgende:
Ik besef me nu pas hoe dom deze uitspraak eigenlijk is.
Ja.quote:Op maandag 19 december 2005 20:55 schreef detulp050 het volgende:
Die Belg is niet goed te verstaan en is veel te snel
Scherp.quote:Op maandag 19 december 2005 22:05 schreef _Floddertje_ het volgende:
[..]
"Ik besef me" is ook een domme uitspraak.Het is "ik besef dat" of "ik realiseer me dat" maar niet "ik besef me dat".
Inteegudeel, ik heb nauw juist effe zin om me als n taalrebel te gedraguh en alles lekkah fout te doen jeweettoggggg? Schijt aan allez!!!!!!!!!! *quote:Op maandag 19 december 2005 22:04 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Sorry.
Het is die heerlijke tijd van het jaar waarin je weer ontzettend gaat lopen![]()
![]()
mierenneuken
![]()
![]()
omdat je taalzintuig op scherp gezet is door het Groot Dictee.
Begin een boycot.quote:
Ik ga Philip Freriks stalken!quote:Op maandag 19 december 2005 22:08 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Begin een boycot.
(Regel is te vergelijken met het onderscheid tussen another en an other in het Engels. Niet logisch misschien, maar ja, taal hé.)
Then again, sommige woorden mag je best kennen. "Mecenas" is niet incourant. "Dodijnen" wel, geloof ik, maar dat werd duidelijk uitgesproken.quote:Op maandag 19 december 2005 22:17 schreef Frollo het volgende:
Ik ben het met p-etr-a eens dat de uitspraak beter had gekund. Vooral Philip Freriks misdroeg zich - niet verrassend - behoorlijk. Ik weet 100% zeker dat ik hem 'mAcenassen' heb horen zeggen. Ik had het dan wel goed, maar ik kan me voorstellen dat je op het verkeerde been wordt gezet.
Tuurlijk, maar mensen rekenen op valkuilen tijdens het Groot Dictee, dus laten ze zich wellicht makkelijker misleiden dan normaal. De voorlezer zou in elk geval niet voor nog meer verwarring mogen zorgen.quote:Op maandag 19 december 2005 22:19 schreef Koekepan het volgende:
Then again, sommige woorden mag je best kennen. "Mecenas" is niet incourant.
Ik vrees dat het er vijf zijn. In elk geval drie fouten met de accenten (elke fout telt, ook al maak je twee keer dezelfde). En twee streepjes is technisch gezien ook twee fout. (Je schrijft natuurlijk niet één streepje wel en de ander niet, toch werkt de correctielogica volgens mij wel zo.)quote:Op maandag 19 december 2005 22:25 schreef Frollo het volgende:
Ik had tete a tete terwijl het tête-à-tête had moeten zijn
Ik heb drie fouten in dit woord gerekend: een voor de koppeltekens en twee voor de accenten. Of hadden het vijf fouten moeten zijn, wat vinden jullie?
Dat vind ik dan juist weer te streng gerekend. Als je de ene tête fout schrijft, schrijf je de andere ook fout en als je het ene koppelteken weglaat, laat je de andere ook weg. Volgens mij wordt dit als drie fouten gerekend.quote:Op maandag 19 december 2005 22:27 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Ik vrees dat het er vijf zijn. In elk geval drie fouten met de accenten (elke fout telt, ook al maak je twee keer dezelfde). En twee streepjes is technisch gezien ook twee fout. (Je schrijft natuurlijk niet één streepje wel en de ander niet, toch werkt de correctielogica volgens mij wel zo.)
Dan ben ik wel gemiddeld met 43 fouten. Ben er best tevreden mee. Het is streng nagekeken. Meer fouten mogelijk in één woord enzo.quote:
Ik meen toch een poos terug gelezen te hebben dat getuige de evolutie van de Nederlandse taal de Vlamingen wel eens vóór zouden kunnen lopen op ons Hollanders.quote:Op maandag 19 december 2005 22:30 schreef ABBAfan het volgende:
Weer een Vlaming. Dat volkje loopt ver achter op de moderne Nederlandse taal. "Gehandicapt" spreken wij op de Engelse wijze uit, terwijl de Vlamingen het uitspreken zoals het er staat.
Hm. Moet je zo streng rekenen? Dan kon ik wel eens op 25 uitkomen in plaats van de parmantige twintig die ik mezelf had toebedeeld.quote:Op maandag 19 december 2005 22:27 schreef Koekepan het volgende:
k vrees dat het er vijf zijn. In elk geval drie fouten met de accenten (elke fout telt, ook al maak je twee keer dezelfde). En twee streepjes is technisch gezien ook twee fout. (Je schrijft natuurlijk niet één streepje wel en de ander niet, toch werkt de correctielogica volgens mij wel zo.)
Ik denk dat je gelijk hebt wat de tête betreft, maar volgens mij niet wat de koppeltekens betreft. Als de twee vergeten koppeltekens ook één fout zijn heb ik mezelf ook te streng nagekeken.quote:Op maandag 19 december 2005 22:38 schreef _Floddertje_ het volgende:
[..]
Dat vind ik dan juist weer te streng gerekend. Als je de ene tête fout schrijft, schrijf je de andere ook fout en als je het ene koppelteken weglaat, laat je de andere ook weg. Volgens mij wordt dit als drie fouten gerekend.
Ik weet het ook niet precies hoor.quote:Op maandag 19 december 2005 22:53 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
Hm. Moet je zo streng rekenen? Dan kon ik wel eens op 25 uitkomen in plaats van de parmantige twintig die ik mezelf had toebedeeld.
Tja, dan weet ik het ook niet precies. Nog eens gekeken, maar ik had Jan Hagel (wat janhagel moet zijn) als slechts één fout gerekend. Kom ik misschien zelfs op 27 uit.quote:Op maandag 19 december 2005 22:56 schreef Koekepan het volgende:
Ik weet het ook niet precies hoor.. Ik meende me te herinneren dat ze nakeken als een leraar die je koste wat het kost wil naaien, dus dat probeer ik dan zelf ook altijd te doen.
.
Ze hebben voor ieder woord bepaald wat het "maximum" aantal fouten is dat je erin kan schrijven, dacht ik. Dus als je het niet schrijft of totaal verkeerd krijg je x aantal fouten voor zo'n woord.quote:Op maandag 19 december 2005 22:56 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet precies hoor.. Ik meende me te herinneren dat ze nakeken als een leraar die je koste wat het kost wil naaien, dus dat probeer ik dan zelf ook altijd te doen.
.
Hierquote:Op maandag 19 december 2005 23:02 schreef stijgende_ster het volgende:
Waar staat de correcte uitwerking?![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |