Wat verschrikkelijk zeg, laten we hopen op het bestequote:Op zaterdag 19 november 2005 22:32 schreef PeuRac het volgende:
Gezien de kleine overlevingskansen.
Denk dat je dit beter ook even in je OP kan zetten dan is het voor iedereen meteen duidelijk.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:41 schreef PeuRac het volgende:
Sorry, ik zie dat ik iets ben vergeten. Hij is blijven hangen in zijn stoel en gestikt.
@Chriz2k, de ouders zijn sterk christen en geloven in het respecteren van iedereen, ik verwachat dus van iedereen die in dit topic post niks anders voor respect. Niet de moeder en niet de Jehova's zijn schuld aan dit ongeval. Niemand kon hier iets aan doen. Zelfs als zou er sprake zijn van een schuldige, is er niemand hier die daarover kan en mag oordelen.
Ik heb de oorzaak toegevoegd, en beide ouders hebben nooit drugs gebruikt en de moeder drinkt zelfs nooit, de vader af en toe en zeker met mate. Ze zijn echt het ideale en perfecte gezinnetje.quote:
Tuurlijk, ik wens iedereen het beste toe; alleen zie ik het nut er niet van in om zoiets op een forum te posten.quote:Op zondag 20 november 2005 03:23 schreef PrintScreen het volgende:
[..]
Dan kan je dus nog wel het beste hopen voor dat knulletje
Er zijn mensen die ervan uitgaan dat elke positieve gedachte helpt om mensen beter te makenquote:Op zondag 20 november 2005 03:25 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Tuurlijk, ik wens iedereen het beste toe; alleen zie ik het nut er niet van in om zoiets op een forum te posten.![]()
Waarom? Omdat er nu toevallig iemand zo'n geval op het forum post?quote:Op zondag 20 november 2005 03:27 schreef PrintScreen het volgende:
[..]
Er zijn mensen die ervan uitgaan dat elke positieve gedachte helpt om mensen beter te maken
Dan wil ik graag positief zijn voor dit kleine jochie
kom me dat eens recht in me gezicht zeggen klootzakquote:Op zaterdag 19 november 2005 22:40 schreef BennyNL het volgende:
edit
Er wordt mij als lezer informatie verstrekt en tevens de urgente mededeling dat ik enkel mag reageren zoals de TS het wil. Sorry, ik heb ook een eigen mening. Kut voor dat menneke dat het in een coma ligt. Elke dag sterven kinderen aan triviale dingen in binnen -en buitenland. Maar dan mag ik daar nog altijd op reageren zoals ik wil en niet zoals God het wil.quote:Op zondag 20 november 2005 03:52 schreef teknomist het volgende:
Ga deze discussie ergens anders voeren?! [afbeelding].
quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:51 schreef cyberstalker het volgende:
Ja, dat soort dingen zijn altijd klote. Maar je kunt ook zo denken: het kindje had ook dood kunnen zijn nu.
Jij hebt echt geen leven hequote:Op zondag 20 november 2005 13:12 schreef Xebrozius het volgende:
Ik heb vannacht gebeden voor het menneke, en heeft het geholpen?
Dit is toch een gewenste reactie van Xebrozius? Hier wordt toch om gevraagd?quote:Op zondag 20 november 2005 13:17 schreef Vivi het volgende:
[..]
Jij hebt echt geen leven he
God, wat ben jij een verzuurd persoon zeg, ik zou bijna medelijden met je krijgen, je moet wel heel veel aandacht tekort zijn gekomen. Ben jij ubehaupt nog in staat iets anders te voelen dan sarcasme?
Ontopic graagquote:Op zondag 20 november 2005 13:17 schreef Vivi het volgende:
[..]
Jij hebt echt geen leven he
God, wat ben jij een verzuurd persoon zeg, ik zou bijna medelijden met je krijgen, je moet wel heel veel aandacht tekort zijn gekomen. Ben jij ubehaupt nog in staat iets anders te voelen dan sarcasme?
Oh dat gaat heel makkelijk, hoor, je maakt het stoelriempje enkel overdwars vast over het buikje en niet tussen de beentjes ( hetgeen namelijk wegglijden voorkomt) , vervolgens laat je het kind alleen, ga je aan de voordeur staan kleppen over het geloof, of met een vriendin aan de telefoon, 5 minuten is genoeg, et voila !quote:Op zondag 20 november 2005 13:06 schreef EnniroC het volgende:
Ik vind het heel erg dat zoiets kan gebeuren en leef mee met de ouders,
maar 1 ding begrijp ik niet,
hoe kon een kind stikken in een kinderstoel.?
Hij vraagt hier anders duidelijk of je dat wilt doen, mits je erin gelooft.. Als je dat niet doet ga je toch lekker ergens anders spelen?quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:32 schreef PeuRac het volgende:
Ps, voor alle gelovigen onder ons (van welk geloof dan ook), een verzoekje van de ouders om voor hun zoontje te bidden. Gezien de kleine overlevingskansen.
Hij begon verdomme in KLB. Dat we in bepaalde fora niet mogen discussiëren als het de topicstarter belieft, okee. Dan kom ik daar niet. Maar KLBquote:Op zondag 20 november 2005 13:45 schreef Leah het volgende:
[..]
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om TS in zijn eigen waarde te laten?
ja sorry ik word een beetje kriegelig van ouders die wel "geduldig luisteren naar Jehova's aan de deur", en dan regel 1 compleet naast zich neer leggen : Laat je baby/peuter NOOIT alleen in stoeltje/badje. Als de telefoon/deurbel gaat, haal het kind UIT de stoel/het badje en leg het in de box/ neem het op de arm mee, en laat anders de bel maar bellen.quote:Op zondag 20 november 2005 13:45 schreef Leah het volgende:
[..]
Hij vraagt hier anders duidelijk of je dat wilt doen, mits je erin gelooft.. Als je dat niet doet ga je toch lekker ergens anders spelen?
Ik ben ook niet gelovig, maar ik kan me wel voorstellen dat je in je onmacht alles aangrijpt, als is het maar om het idee dat je iets doet.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om TS in zijn eigen waarde te laten?
quote:Op zondag 20 november 2005 13:07 schreef Leah het volgende:
On topic; dit is precies de reden waarom ik mijn kinderen nooit alleen laat zitten, wie er ook aan de deur is, jammer dan. Kom een andere keer maar terug.
Er wordt wel meer niet ter zake doende info genoemd.quote:Op zondag 20 november 2005 13:22 schreef milagro het volgende:
Of hoopje ergens dat het geloof erbij betrokken wordt om de een of andere duistere reden (slachtofferisme spirngs to mind) en meld je daarom deze totaal niet terzake doende info?
quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:32 schreef PeuRac het volgende:
Waarom moet zoiets nou gebeuren, het zijn echt een van de beste ouders die ik ken en het is zo'n leuke jongen.![]()
Wat voor gezin het ook is, zoiets wens je niemand toe. Dit is in elke situatie verdrietig.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:43 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ik heb de oorzaak toegevoegd, en beide ouders hebben nooit drugs gebruikt en de moeder drinkt zelfs nooit, de vader af en toe en zeker met mate. Ze zijn echt het ideale en perfecte gezinnetje.
Ach dit was wel heel nadrukkelijk, hoorquote:Op zondag 20 november 2005 14:01 schreef Moonah het volgende:
[..]
Er wordt wel meer niet ter zake doende info genoemd.
Maar ik ben het met je eens hoor.quote:Op zondag 20 november 2005 14:03 schreef milagro het volgende:
[..]
Ach dit was wel heel nadrukkelijk, hoor
Bijna provocerend.
quote:Op zondag 20 november 2005 14:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Maar ik ben het met je eens hoor.
Al die info over wiens geloof dan ook doet niet ter zake.
Net zoals dus dat ouders een bijna perfect gezinnetje vormen, zonder drank en drugs.![]()
Ik denk dat TS vooral van zich af wilde schrijven, en hoop hoopte te vinden..quote:Op zondag 20 november 2005 15:00 schreef partyyboyy het volgende:
Misschien kan de TS eens uitleggen wat deze met dit topic wil bereiken.
Snap het namelijk niet eerlijk gezegd.
Ja, ze gaat vast mee met dat kind het graf in, is het nooit alleenquote:Op zondag 20 november 2005 15:23 schreef Salvad0R het volgende:
TS, heel veel sterkte toegewenst aan de ouders van het kind.
Tragisch, tragisch.
Shit happens.
Het is misschien een harde les, maar ik denk dat die moeder kleine kinderen voortaan niet lang alleen laat.
Tja, erg tragisch idd.quote:Op zondag 20 november 2005 15:31 schreef innovative het volgende:
[..]
Ja, ze gaat vast mee met dat kind het graf in, is het nooit alleen't Kind ligt op de IC, is er slecht aan toe en jij hebt het over een harde les... Hoe hard wil je 'm hebben.
Elke ouder, oppas of voogd laat kleine kinderen wel eens in hun stoeltje zitten, omdat dat makkelijk is, ze zitten goed, kunnen geen kant op en zouden veilig moeten zitten. Ik liet mijn nichtje ook altijd in haar stoeltje als ik naar de WC moest, druk was met koken of iets vergelijkbaars.quote:Op zondag 20 november 2005 15:23 schreef Salvad0R het volgende:
TS, heel veel sterkte toegewenst aan de ouders van het kind.
Tragisch, tragisch.
Shit happens.
Het is misschien een harde les, maar ik denk dat die moeder kleine kinderen voortaan niet lang alleen laat.
Een kind van 8mdn kan nog niet uit zijn stoeltje klimmenquote:Op zondag 20 november 2005 17:57 schreef mallemeid het volgende:
Ik heb mijn oppaskind 1 keer in het stoeltje laten zitten, om ff snel drinken in te schenken. Toen ik terugkwam stond ie doodleuk in zijn stoeltje te dansen.
Veel sterkte voor de ouders en het kind.
Geloof mij nou, kan echtquote:Op zondag 20 november 2005 19:09 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Een kind van 8mdn kan nog niet uit zijn stoeltje klimmen![]()
Er komt een moment dat ie dat wel kan, en dan wil je echt niet net op de wc zitten oid.quote:Op zondag 20 november 2005 19:09 schreef PeuRac het volgende:
[..]
De OP is dan ook wel wat... discutabel.quote:Op zondag 20 november 2005 19:22 schreef Icaä het volgende:
Volgens mij moet je dit topic sluiten, en in OUD helemaal opnieuw beginnen met de openingspost.
Ik vind het echt te treurig voor woorden dat hier een discussie ontstaat die echt hélemaal voorbij gaat aan wat er hier gebeurd is.
Dat kan elke ouder beamen denk ik. Bidden doe ik niet, maar ik kan me de nachtmerrie van deze ouders wel voorstellen en hoop voor hen dat alles goed komt.quote:En dat is een van de grootste nachtmerries die je je kan voorstellen.
Sinds wanneer is een stoel een oppas? Zet ze dan in een box (met dekselquote:Op zondag 20 november 2005 17:45 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Elke ouder, oppas of voogd laat kleine kinderen wel eens in hun stoeltje zitten, omdat dat makkelijk is, ze zitten goed, kunnen geen kant op en zouden veilig moeten zitten. Ik liet mijn nichtje ook altijd in haar stoeltje als ik naar de WC moest, druk was met koken of iets vergelijkbaars.
en dan wordt dit gepost net onder een reactie van Mous!quote:Op zondag 20 november 2005 23:03 schreef Captain_Chaos het volgende:
Tot de dag dat je een dood kindje in je armen hebt gehad ben je onoordeelkundig en mag je zo 'biek' doen als je wilt wat mij betreft. Je weet immers oprecht niet beter.
Je kind hoeft niet dood te zijn om in te kunnen zien dat hier nalatigheid in het spel is, dat ziet iedere gek. Het staat niet voor niets in alle gebruiksaanwijzingen en/of stickers op de stoelen zelf dat je je kind er nooit alleen in moet laten.quote:Op zondag 20 november 2005 23:03 schreef Captain_Chaos het volgende:
Wat jammer dat dit topic keer op keer lijkt te ontaarden in iets waar het niet voor is bedoeld.
Tot de dag dat je een dood kindje in je armen hebt gehad ben je onoordeelkundig en mag je zo 'biek' doen als je wilt wat mij betreft. Je weet immers oprecht niet beter.
Ik heb die dag al meegemaakt en duim dus mee voor het leven van deze kleine man.
quote:Op zondag 20 november 2005 14:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Maar ik ben het met je eens hoor.
Al die info over wiens geloof dan ook doet niet ter zake.
Net zoals dus dat ouders een bijna perfect gezinnetje vormen, zonder drank en drugs.![]()
ehh.. ik ook, mijn eigen kind, bovenstaande slaat trouwens als een tang op een varken!quote:Op zondag 20 november 2005 23:03 schreef Captain_Chaos het volgende:
Wat jammer dat dit topic keer op keer lijkt te ontaarden in iets waar het niet voor is bedoeld.
Ik heb die dag al meegemaakt en duim dus mee voor het leven van deze kleine man.
dat is natuurlijk gelul, als de moeder het jochie had losgemaakt was ie niet gestikt ook. Maar dat maakt het alleen maar schrijnender. Iedereen *weet* dat je je kind niet alleen moet laten als het vast zit, of in bad, of met die kop koffie die uberhaupt niet even op de rand van het aanrecht moest staan, maar ouders zijn nu eenmaal geen supermensen. Je kan niet 24/7 voor 200% alert zijn. Het had mij ook makkelijk kunnen overkomen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:32 schreef PeuRac het volgende:
Niet de moeder en niet de Jehova's zijn schuld aan dit ongeval. Niemand kon hier iets aan doen.
geloof je het zelf?quote:Op zondag 20 november 2005 19:09 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Echt wel, mijn dochter heeft toen ze net zo oud was een paar keer bijna een duikvlucht gemaakt uit haar stoel. Die kon je dus echt niet alleen laten. (ze begon trouwens met staan en loopoefingen toen ze 7 maanden was)quote:Op zondag 20 november 2005 19:09 schreef PeuRac het volgende:
[..]
van het forum van ouders online:quote:Op maandag 21 november 2005 13:12 schreef gargamel het volgende:
Is er trouwens nog nieuws? Ik duim nog steeds dat het allemaal goed afloopt.
Denk dat je erg hard moet duimen, wil dat nog goed aflopen.quote:[..]
Maar de kinderarts die de foto's van de scan al gezien heeft, wilde ons al wel iets vertellen over het globale beeld dat hij heeft van de foto's. En dat beeld is absoluut niet goed. Hij vond het belangrijk genoeg om het ons toch nu al te vertellen, als een soort van voorbereiding op het gesprek morgen.
Wat hij ziet is dat er in het gedeelte van de grote hersenen - waar alles in zit, beweging, gedachten, alles wat je tot een persoonlijkheid maakt, maakt wie je bent - eigenlijk overal grote beschadigingen zijn. Beschadigingen die eruit zien als onherstelbaar. Hij heeft ons gezegd dat de kans dat -x- bijkomt, zeer klein is.
Wij hebben een triptrap, daar glip je ook niet makkelijk onder de beugel (met riem tussen de beentjes) door. Maar wij doen wel weer andere dingen waar je 'hoe haal je het in je hoofd' van zou kunnen zeggen. Cakebeslag snoepen enzo. (wie noemt z'n kind nou Enzo, elke keer als ik enzo zeg of tiep moet ik er aan denken).quote:Op dinsdag 22 november 2005 10:14 schreef Ladybos het volgende:
Onze kinderstoel heeft trouwens zo'n beugel tussen de beentjes, ik dacht dat alle kinderstoelen dat tegenwoordig wel hadden.
Denk idd dat de meeste dingen die fout gaan met jonge kinderen aan de ouders te wijten zijn. Alleen wil dat niet zeggen dat de ouders het bewust hebben opgezocht. Want je kunt nog zo goed je best doen, er zijn volgens mij altijd momenten dat je achteraf dacht "pfew, daar ben ik goed vanaf gekomen".quote:Op dinsdag 22 november 2005 10:30 schreef Ladybos het volgende:
Het is gewoon ondoenlijk denk ik om 5 jaar lang 24 uur per dag 7 dagen in de week op je hoede te zijn voor wat er mis kan gaan. Alleen lopen de meeste foutjes goed af gelukkig. Ik laat m'n kind ook niet alleen in de kinderstoel (of waar dan ook) maar zelfs als je erbij bent kunnen ze capriolen uithalen die gevaarlijk zijn (opeens de straat oprennen, met fiets en al omvallen). Allemaal gevallen waarbij de ouders erbij waren en toch niet konden voorkomen dat hun kind iets overkwam. Hier heeft manlief onze dochter wel eens op de bank te slapen gelegd onder een dekbed toen ze 2 weken oud wasGelukkig kwam ik net op tijd de kamer binnen en vroeg waar Myrthe was.. die lag dus al helemaal onder het dekbed
Lijkt mij niet verkeerd als handelswijze. Stel dat je zoontje sterft bij een auto-ongeluk doordat je hem niet in een autostoeltje hebt gezet, of een verkeerd stoeltje hebt gebruikt, dan heb je er niets aan als mensen je dat nog eens extra inwrijven. Dat zul je zelf maar al te goed beseffen.. waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:05 schreef beefcake het volgende:
Oh wacht, als er al een ongeluk gebeurd is door hetgeen fout gedaan is, mag je niet over de fout praten. Is er (nog) geen ongeluk gebeurd, dan moet iedereen er even zijn ongezouten mening over geven. Heb ik het goed samengevat?
Dit is ook een hele andere situatie.quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:05 schreef beefcake het volgende:
Ik zie niet in waarom er nu niet gepraat mag worden over de gevaren van het alleen laten van een kind in een kinderstoel, terwijl wel iedereen mag vallen over bijvoorbeeld een kind dat eigenlijk nog niet groot genoeg is om in een vooruitgerichte autostoel te zitten. Oh wacht, als er al een ongeluk gebeurd is door hetgeen fout gedaan is, mag je niet over de fout praten. Is er (nog) geen ongeluk gebeurd, dan moet iedereen er even zijn ongezouten mening over geven. Heb ik het goed samengevat?
Da's heel wat anders... Als je oppast, dan heb je zo'n kind tijdelijk onder je hoede, dan is het makkelijk om er continu bovenop te zitten. Je hebt je tijd er voor ingericht, houdt rekening met het feit dat je een taak hebt, namelijk dat oppassen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 23:20 schreef longinus het volgende:
Ook al heb ik zelf geen kinderen ik moet (met plezier) vaak oppassen op mijn nichtjes en neefjes.
Is het dan juist niet nog belangrijker om een kind in de gaten te houden? Naar mijn mening mag dit zwaarder aangerekend worden, maar de publieke opinie blijkt anders dan de mijne.quote:Op woensdag 23 november 2005 16:25 schreef milagro het volgende:
Het gaat hier om een bloedeigen kind, beefcake, niet om betaalde verantwoordelijkheid.
wat ik bedoel is, dat een patient verliezen toch echt wat anders is dan je kind verliezen, door al dan niet verwijtbare nalatigheid.quote:Op woensdag 23 november 2005 16:32 schreef beefcake het volgende:
[..]
Is het dan juist niet nog belangrijker om een kind in de gaten te houden? Naar mijn mening mag dit zwaarder aangerekend worden, maar de publieke opinie blijkt anders dan de mijne.
Quote van ouders.nl post.quote:Mensen die we niet kennen, schreven ons: "we weten dat Enzo altijd veilig bij God is, hoe dan ook, maar bidden dat dit tegelijkertijd gezond en veilig bij jullie zal mogen betekenen." Zo voelen wij het ook. We weten dat God alles kan. Niets, niets is te groot voor Hem!
Geloof mij, dat wil je bij sommige kinderen als ouder echt niet, ik heb nooit in zo'n ding gezeten, maar ik herinner me heel goed mijn continu huilende broertje als hij in zo'n ding zat.quote:Op woensdag 23 november 2005 21:32 schreef poemojn het volgende:
Ja, het is heel erg.
Wat ik me nog afvraag: als fabrikanten standaard een tuigje als deze
[afbeelding]
(Jippie's, 7.50 euro)
meeleverden met de kinderstoel is de kans op dit soort ongelukken al veel kleiner. Is een fabrikant niet ook verantwoordelijk voor de veiligheid van een kinderstoel?
Ik heb net het laatste bericht van de moeder gelezen op ouders online..... je wordt er stil en verdrietig van... het spookt de hele avond al door mn hoofd. Je moet er toch niet aan denken dat zoiets je overkomt...te verschrikkelijk voor woorden.quote:Op woensdag 23 november 2005 23:06 schreef PeuRac het volgende:
Net de ouders gesproken, mocht hij het nog halen dan ga ik vrijdag middag even op bezoek.
Ze sturen een aantal mensen een mailtje, welke ervoor zorgen dat de rest van de vrienden/kennissen op de hoogte blijft.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:18 schreef Meaghan het volgende:
Wat een prachtig kereltje.. En wat een onmetelijk verdriet moet dit zijn voor de ouders.
Bewonderenswaardig dat ze de kracht kunnen vinden om iedereen op de hoogte te houden bij Ouders Online. Ik zou dat niet op kunnen brengen in die situatie.
Je blijft in mijn gedachten Enzo.
Sterkte.
quote:Op zondag 20 november 2005 03:27 schreef PrintScreen het volgende:
[..]
Er zijn mensen die ervan uitgaan dat elke positieve gedachte helpt om mensen beter te maken
Dan wil ik graag positief zijn voor dit kleine jochie
die staan hier.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:38 schreef senesta het volgende:
Ik kan de foto's helemaal niet vinden.
wat erg!! Ik vraag me af hoe je als ouders hier nu mee moet levenquote:Op vrijdag 25 november 2005 13:46 schreef PeuRac het volgende:
Kan iemand de update van ouders online hierheen linken, ik kan em nl niet vinden op de website. Ik heb hem al wel gelezen. Het komt er in het kort op neer dat Enzo geen levenskans meer heeft en dat begin komende week de stekker er uit gaat.
Ik vond het op OO niet zo op zijn plek, maar TS, heb jij enig idee wat ze bedoelt? Ik kreeg zelf de indruk dat ze het wellicht had over strafrechtelijke vervolging of zoiets, maar misschien interpreteer ik dat wel helemaal fout, vandaar.quote:Hij zei verder heel veel enge dingen over wat er voor vervelende dingen op ons pad komen als hij doodgaat, dingen waar we nu niet aan denken maar die ze wel gezegd willen hebben, bla bla we wilden het eigenlijk niet horen en daarom schrijf ik dat ook niet op in detail want daar word je gewoon erg boos over. Vast onterecht, het zal hun protocol wel zijn om daar nu al over te beginnen, maar nu dus even niet. Ons incasseringsvermogen is ook beperkt en we kunnen niet alles tegelijk!!!
Het is een standaard procedure dat zaken, waarbij een baby/peuter met onnatuurlijke oorzaak (oftewel: ziekte) tot overlijden komt, aangemeld worden bij Justitie. Er zal dus bekeken worden of er geen sprake is van mishandeling of grove nalatigheid.quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:17 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik vond het op OO niet zo op zijn plek, maar TS, heb jij enig idee wat ze bedoelt? Ik kreeg zelf de indruk dat ze het wellicht had over strafrechtelijke vervolging of zoiets, maar misschien interpreteer ik dat wel helemaal fout, vandaar.
Mag het met iets meer respectquote:Op vrijdag 25 november 2005 14:33 schreef PeuRac het volgende:
Even een vraagje, de hersenen van het jochie zijn flink beschadigd, wat voor een organen willen jullie 'omruilen' dan?![]()
Het is heel erg klote, maar het is gewoon afgelopen met hem. Zoals de vader gisteren al tegen me zei: 'Nu hoeven we ons niet meer druk te maken over hem, maar over zijn begrafenis'.
Hmm, mijn omslag is wel te verklaren. Vorige week begon het allemaal hoopvol, maar snel werd al duidelijk dat dit toch niet zo bleek te zijn. We praten er met vrienden en kennissen onderling erg veel over. Samen hebben we een groot gedeelte al verwerkt. En als ik er zo over praat is het makkelijker voor mij om het nuchter en plat te zeggen.quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:39 schreef moussy het volgende:
[..]
Mag het met iets meer respectJe begon zo "anders" in dit topic
![]()
Ik denk eerder aan het onderzoek van Justitie trouwens, grove nalatigheid of niet. Gelukkig is daar een rechter voor en is dat niet aan ons.
Nou persoonlijk of niet, dat is altijd maar afwachten.quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:31 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Het is een standaard procedure dat zaken, waarbij een baby/peuter met onnatuurlijke oorzaak (oftewel: ziekte) tot overlijden komt, aangemeld worden bij Justitie. Er zal dus bekeken worden of er geen sprake is van mishandeling of grove nalatigheid.
Maar ik weet zeker dat ze daar niet bang voor hoeven te zijn, dit is niet persoonlijk maar meer ter preventie en gebeurt bij iedereen in zo'n geval.
Ik heb nog nooit voor zo'n beslissing gestaan en hoop dat ook nooit te komen, maar misschien denk ik er dan ook wel heel anders over.quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:41 schreef moussy het volgende:
Ik zou er wel voor kiezen, worden er iig nog andere kindjes gered en wordt er leed bespaart bij andere ouders.
Je eist eerst respect en hebt nu het kind zelf al voor een groot deel verwerkt, dit vat ik niet... maar goed.. raar topic zo op deze manier.quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:42 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Hmm, mijn omslag is wel te verklaren. Vorige week begon het allemaal hoopvol, maar snel werd al duidelijk dat dit toch niet zo bleek te zijn. We praten er met vrienden en kennissen onderling erg veel over. Samen hebben we een groot gedeelte al verwerkt. En als ik er zo over praat is het makkelijker voor mij om het nuchter en plat te zeggen.
Er komt een onderzoek van Justitie ja, dat is al zeker. Maar voor iedereen staat zonder twijfel al vast dat ze daar onschuldig uitkomen.
Hoe bedoel je dit, wie heeft het over omruilenquote:Op vrijdag 25 november 2005 14:33 schreef PeuRac het volgende:
Even een vraagje, de hersenen van het jochie zijn flink beschadigd, wat voor een organen willen jullie 'omruilen' dan?![]()
Dat weet ik, vandaar ook mijn vraag of ze daarop doelde...quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:31 schreef PeuRac het volgende:
Het is een standaard procedure dat zaken, waarbij een baby/peuter met onnatuurlijke oorzaak (oftewel: ziekte) tot overlijden komt, aangemeld worden bij Justitie. Er zal dus bekeken worden of er geen sprake is van mishandeling of grove nalatigheid.
Ik denk dat je je niet moet vergissen in de impact die zoiets heeft op je (gezins)leven.quote:Maar ik weet zeker dat ze daar niet bang voor hoeven te zijn, dit is niet persoonlijk maar meer ter preventie en gebeurt bij iedereen in zo'n geval.
Dat is helemaal niet 'typisch Nederlands', ik zou me geen land in de westerse wereld kunnen bedenken waar zo'n onderzoek niet zou plaatsvinden. En natuurlijk moet er een onderzoek komen, anders schept het toch een makkelijke weg voor mensen die wél hun kind stelselmatig mishandelen en misbruiken?quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:06 schreef peaceman het volgende:
Het feit dat er al gesproken wordt over eventuele schuld van de ouders is mijn inziens al te gek voor woorden.
Laat ze dit rustig verwerken en laat ze verder met rust. Typisch Nederland dat justitie een onderzoek gaat instellen.
Ik ben het wel met deze vorm eens, er sterven in Nederland jaarlijks teveel kinderen/baby's door mishandeling of grove nalatigheid, of dit door justitie extra bestraft wordt of niet, er moet wel onderzoek naar gedaan worden. Want alleen op die manier kan het voorkomen worden bij een volgend geval.quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:06 schreef peaceman het volgende:
Het feit dat er al gesproken wordt over eventuele schuld van de ouders is mijn inziens al te gek voor woorden.
Laat ze dit rustig verwerken en laat ze verder met rust. Typisch Nederland dat justitie een onderzoek gaat instellen.
Er is geen aanwijzing mijn inziens dat er hier sprake van mishandeling, dus waarom moet het dan? Brengt alleen maar meer leed met zich mee.quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:09 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet 'typisch Nederlands', ik zou me geen land in de westerse wereld kunnen bedenken waar zo'n onderzoek niet zou plaatsvinden. En natuurlijk moet er een onderzoek komen, anders schept het toch een makkelijke weg voor mensen die wél hun kind stelselmatig mishandelen en misbruiken?
Daar doelde ze dus inderdaad op ja.quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:05 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat weet ik, vandaar ook mijn vraag of ze daarop doelde...
[..]
Ik denk dat je je niet moet vergissen in de impact die zoiets heeft op je (gezins)leven.
Ik heb beide ouders gisteren aan de telefoon gehad en het gaat hier om justitiele vervolging, niet om donatie.quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:20 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens mij (omdat ze het heeft over protocol van het ziekenhuis) gaat het hier over orgaandonatie. En er zou idd nog best heel veel bruikbaar kunnen zijn. Bijvoorbeeld het hartje, lever, niertjes, netvlies etc.
Ja, het is protocol, ja het is pijnlijk maar het is ook iets waar over nagedacht 'moet' worden. Juist de vraag naar organen voor deze kleintjes is heel groot omdat het gelukkig niet vaak voor komt dat een kindje van deze leeftijd overlijdt op een wijze dat hij/zij nog als donor kan dienen.
Ik moet zeggen dat ik het wel een beetje kop in het zand stekerig vind om er niet over na te willen denken, ze lijken zelfs beledigd te zijn.
Maar ondertussen wel de hele wereld vragen te bidden voor ze...
Er zijn weet ik niet hoeveel ouders die bidden dat hun kindje geholpen kan worden op wat voor manier dan ook...
En ja, het is uiterst pijnlijk dat dit een geval is van 'de een zijn dood...' Dat snap ik uiteraard ook wel, maar toch... Vaak worden donoren nog een tijdje in leven gehouden tot de ontvangers gevonden en klaargemaakt zijn. Dus ik snap ook wel dat het ziekenhuis het nu vraagt en niet op het moment dat het daadwerkelijk gaat gebeuren.
Ah ok.quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:23 schreef PeuRac het volgende:
Ik heb beide ouders gisteren aan de telefoon gehad en het gaat hier om justitiele vervolging, niet om donatie.
Peurac mag me corrigeren als ik het mis heb, maar volgens mij had hij een kleine verwarring over de orgaandonatie. Volgens mij vatte Peurac het andersom op: Dat Enzo nieuwe organen zou krijgen in plaats van Enzo organen zou afstaan.quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:05 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit, wie heeft het over omruilen![]()
Dat dacht ik inderdaad, in mijn snelle lezen vergiste ik me.quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:34 schreef nebelung het volgende:
[..]
Peurac mag me corrigeren als ik het mis heb, maar volgens mij had hij een kleine verwarring over de orgaandonatie. Volgens mij vatte Peurac het andersom op: Dat Enzo nieuwe organen zou krijgen in plaats van Enzo organen zou afstaan.
Dan is de rest van zijn post ook duidelijker.
Volgens mij is het niet bedoeld als kop in het zand steken. Ik kan me in elk geval voorstellen dat je je werkelijk maar met 1 ding bezig kunt houden en dat is je kind. In erge nood is het niet ongebruikelijk dat je je hoofd in compartimenten verdeeld om alles aan te kunnen. Zo komt de zinsnede van de moeder op mij over althans hoor, ik kan dat mis hebben.quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:28 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ah ok.
Nou ja, ook dan vind ik het kop in het zand stekerig. Ik vind het alleen maar netjes van het ziekenhuis dat ze vertellen dat het straks met het overlijden niet zomaar afgelopen is, dat ze er rekening mee moeten houden dat het nog even heel vervelend kan worden.
Ik zou dat liever ook meteen weten dan dat je op dat moment heel veel moet gaan regelen en er dan plotseling mee geconfronteerd word.
Nou, TS zei net dat de vader het had over een begrafenis, maar de indruk die de moeder (en schrijfster) mij geeft, is dat zij nog hoopt op en bidt voor een wonder. Een heel ander uitgangspunt dan dat van de artsen (en misschien wel haar manquote:Op vrijdag 25 november 2005 15:28 schreef Brighteyes het volgende:
Nou ja, ook dan vind ik het kop in het zand stekerig. Ik vind het alleen maar netjes van het ziekenhuis dat ze vertellen dat het straks met het overlijden niet zomaar afgelopen is, dat ze er rekening mee moeten houden dat het nog even heel vervelend kan worden.
das moederkloek gedrag (met of zonder god of wat ook) volgens mij wil iedere moeder wel doorgaan tot het eind en dan willen ze ook niks anders horen.. nou ja goed, das mijn eigen ervaring dan.quote:Op vrijdag 25 november 2005 16:33 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nou, TS zei net dat de vader het had over een begrafenis, maar de indruk die de moeder (en schrijfster) mij geeft, is dat zij nog hoopt op en bidt voor een wonder. Een heel ander uitgangspunt dan dat van de artsen (en misschien wel haar man). Als je zo denkt en voelt, begint zo'n arts over iets dat voor jou totaal nog niet ter zake doende is. Dus vanuit haar kan ik me de verontwaardiging wel voorstellen, maar die arts heeft natuurlijk gelijk dat hij het ter sprake brengt.
Helemaal mee eens.. ik kon het zo niet verwoorden maar je zegt het precies goed. Geen woord van spijt..quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:40 schreef BlondT het volgende:
Jammer dat ik dit forum niet eerder ontdekt heb, ik lees al jaren het OOL forum, en natuurlijk alles over Enzo. Hoe erg ik het vind voor hem en zijn ouders, het is en blijft grove nalatigheid. Het kind was 7 maanden oud toen hij dat ongeluk kreeg, de moeder stapt er heel makkelijk overheen dat ze hem 10 minuten alleen liet (in een kinderstoel die wij ook hadden maar in de vuurkorf is beland omdat het een onding was) en zoals ik het lees, heeft ze meer vertrouwen in god dan in de artsen. Iedereen moet maar bidden en dan komt alles goed. Ik krijg hier een naar gevoel van. Ik heb nooit mijn kinderen op die leeftijd in de kinderstoel gezet, met 7 maanden zaten ze in de maxicosi of lagen ze in de box als ik even weg moest. Helemaal als er een onberekenbare peuter bij liep. Natuurlijk heb ik weer andere dingen gedaan die niet kunnen, maar het komt bij mij over alsof ze voor haar verantwoordelijkheden wegloopt. God waakt over hun (dus ook over een baby waar je zo bij weg kan lopen) en nu moet god het maar weer opknappen, en dat doet hij ook als er maar genoeg mensen bidden. Geen enkel woord van spijt, of; hoe had ik dit kunnen doen.
En orgaandonatie; het kindje was eigenlijk toch al overleden toen ze hem vond, hij is gereanimeerd, alles zal zo'n half uur geduurd hebben, de ambulance is er ook niet direkt na 1 seconde. Zijn alle organen dan niet te lang zonder zuurstof geweest om nog bruikbaar te zijn?
Nee hoor, ik ken mensen die nooit de schuld bij zichzelf leggen, maar juist altijd alles aan een ander wijten. Volgens mij is het juist mens-eigens dat iedereen anders op dit soort dingen reageert.quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:36 schreef BlondT het volgende:
Over dat schuldgevoel wat ik in alle berichten mis, dat zou best nog wel kunnen komen, maar is dat niet iets mens-eigens? Als er iets gebeurt, dat je direkt de schuld bij jezelf legt? Had ik maar niet dit, of was ik maar niet dat...
Ha ja. Heb ik dus toch niet de reanimatietijd met de afwezigtijd verward.quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:36 schreef BlondT het volgende:
Anneja, ik heb ook wat berichten terug gelezen en vond het volgende :"Oja, en val de jehova getuigen niet aan hierop, ik had een goed gesprek met ze. En voor hetzelfde geld had ik met iemand anders 10 minuten aan de deur gestaan" (vorige week dinsdag).
Ik kan hier alleen maar voor mezelf spreken, maar wat ik bij mezelf voel of denk (dat iets bijzonder erg mijn schuld is) is iets heel anders dan wat ik primair naar buiten zou willen brengen (jamaar dit, jamaar dat, draaikont draaikont). Af en toe verras ik mijzelf en spreek ik een gemeend mea culpa uit, maar dat komt minder vaak voor dan ik zou willen.quote:Ik kan best wat kort door de bocht reageren, maar ik reageer op wat ik lees. Over dat schuldgevoel wat ik in alle berichten mis, dat zou best nog wel kunnen komen, maar is dat niet iets mens-eigens? Als er iets gebeurt, dat je direkt de schuld bij jezelf legt?
Ik ook, maar zo lang het hen troost biedt en ze mij niet proberen te bekeren probeer ik wanhopig me er niet aan te ergerenquote:Ik mag niet oordelen, maar ik word zo kriegelig van die godsdienstwaanzin
quote:De Heer is mijn herder, en ik zal zijn schaap zijn
tevreden en veilig, want hij zorgt voor alles;
hij weet waar het gras groeit, en hij laat me slapen
aan rimpelloos water. Daar kom ik tot rust.
Ik durf hem te volgen: de paden zijn veilig
zoals hij beloofd heeft, omdat hij de weg weet.
Hoe diep en hoe donker het dal is, u redt mij;
Uw herdersstaf troost mij. Ik ben niet alleen.
(Uit psalm 23, berijming: Menno van der Beek)
Nee, Hij haalt het kind niet terug uit ons huidige leven; het is voor het kind blijkbaar niet mogelijk om in deze niet-volmaakte wereld te leven. Daarom kan en mag het kind naar Hem terug. Dat is dus precies andersom. Die mensen kunnen dus hooguit blij zijn dat dit leven niet het laatste is, dat het hierna echt ophoudt.quote:Op dinsdag 29 november 2005 23:17 schreef moussy het volgende:
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat die mensen op een God blijven rekenen... das toch ook diegene die het kind aan het terughalen is
Tja... ik ken kringen waar je niet eens mag rouwen om een dode, want "het was Gods wil". Ik vind dat zelf heel triest (Ben gelovig, maar geloof niet dat God mensen stuurt en terug haalt oid), je moet dan al je emoties die je menselijk maken (en de mens is dé schepping van God, geschapen naar zijn evenbeeld volgens de bijbel) gaan verstoppen, je moet eigenlijk een soort robot worden die slechts doet wat er van hem verwacht wordt.quote:Op dinsdag 29 november 2005 23:17 schreef moussy het volgende:
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat die mensen op een God blijven rekenen... das toch ook diegene die het kind aan het terughalen is
OMG waar ben ik over begonnenquote:Op woensdag 30 november 2005 08:18 schreef Bright het volgende:
Overigens wel leuk dat je ook 'terug' gebruikt
ssssst... Dat weet ikquote:Op woensdag 30 november 2005 09:31 schreef moussy het volgende:
[..]
OMG waar ben ik over begonnenBright, tis niet mijn idee dat terughalen, maar mijn indruk die ik kreeg hoe de ouders er over denken.
Ik geloof niet in een god die mensen maakt, terughaalt of wat dan ook.
quote:Lieve allemaal,
Ik weet niet hoe ik beginnen moet. Het gesprek was zwaar, maar ook duidelijk en we hebben er een eerlijk en rechtvaardig gevoel aan overgehouden. Ik hoop dat ik het jullie goed kan beschrijven.
De medische situatie van Enzo is heel slecht, dat laat de EEG zien (de hersenschors is eigenlijk helemaal weg, en daar zit alles in: waarneming, voelen, denken, zien, persoonlijkheid, reageren op omgeving enz). De neuroloog heeft Enzo nog nauwkeurig bekeken en getest en concludeert dat hij een zeer zware hersenbeschadiging heeft. Enzo's score op de GCS-schaal (welke mate van bewustzijn hij heeft, de schaal loopt van 3 naar 15) is voortdurend onder de 8 gebleven, en ik had dat al op internet opgezocht: een score onder de 8 is heel laag en wordt "vegetatief comateus" genoemd. Ofwel, hij zal nooit verder komen dan zelf wat ademen en hoogstens een klein beetje hoesten. Bewustzijn, reacties op omgeving en persoonlijkheid zullen niet terugkomen. Het slikken, één van de basisfuncties waar je niet zonder kunt, doet hij nog steeds niet.
Niemand wil Enzo aandoen voor altijd buiten bewustzijn te blijven. Hij zal dat trouwens ook niet redden, omdat hij niet voldoende hoest om het slijm in zijn longen eruit te krijgen, en niet kan slikken. Dat zal hem opbreken. Daarom zal de kunstmatige beademing gestopt worden. Ze willen wel dat hij zelf de kans krijgt te doen wat hij kan.
Er zijn 3 scenario's wat er kan gebeuren als de beademing gestopt wordt:
1. Binnen enkele uren krijgt Enzo het benauwd, omdat het slijm snel ophoopt en zijn longen vult. Hij krijgt dat niet goed weg omdat hij bijna niet hoest. Zeer waarschijnlijk voelt hij niet dat hij het benauwd heeft, maar ze willen dat echt 100% zeker weten dus geven hem dan wat morfine, want ook de artsen vinden dat hij geen pijn moet lijden. Na een tijdje is de morfine uitgewerkt, wordt hij dan weer benauwd dan geven ze hem weer wat. Dat zal even doorgaan, tot hij helemaal stopt met ademen. Hoe lang dat in totaal duurt weten ze niet, waarschijnlijk een paar uur - maar de verwachting van de artsen is uiterlijk 24 uur.
2. Enzo kan het nog een poosje zelfstandig redden, bijvoorbeeld een dag of 5. Hij mag op een aparte kamer liggen, met ons. Dan volgt - volgens de artsen -toch waarschijnlijk het moment van benauwdheid, en krijg je alsnog scenario 1.
3. De buis van de beademing heeft zijn luchtpijp zodanig geirriteerd, dat daar een zwelling optreedt en de luchtpijp dreigt dicht te drukken. Op dat moment, zegt de arts, is dat niet eerlijk: Enzo krijgt dan eigenlijk niet echt de kans het zelf te doen, door iets dat van buitenaf veroorzaakt wordt. Dan leggen ze hem weer terug aan de beademing, behandelen de irritatie een dag of 4, en vervolgens gaat de beademing er weer af. Waarna het weer opnieuw afwachten is welk scenario er volgt.
Volgens de artsen komen we dus vroeg of laat altijd bij scenario 1 uit.
De arts, die weet dat je als ouders het moment altijd voor je uit zal blijven schuiven, wilde ons tegen onszelf in bescherming nemen en het op morgenochtend plannen. Ik raakte bijna in paniek want ik had ergens wel rekening gehouden met dat het deze week zou kunnen worden, maar niet morgenochtend. Dat was me te snel, en dat zei ik meteen en de arts pikte dat wel op. We kwamen er samen uit dat het vrijdagochtend 10:00 uur gaat gebeuren.
Het is ontzettend raar en ik wil hem gewoon zoooo graag weer terug... we blijven nog steeds bidden en hopen op een wonder. Er zijn momenten dat ik voel dat dat vast ook gebeuren zal, en momenten dat we het bijna niet durven hopen. Ontzettend moeilijk is het, en vooral 's avonds kan het je verschrikkelijk aanvliegen en verdrietig maken.
Gelukkig blijven mensen voor Enzo's gezondheid bidden en de hoop raakt nooit weg!
Op Enzo's kamertje op de intensive care hangt een prachtig adventsterretje te stralen. Van buitenaf duidelijk zichtbaar in dat grote donkere gebouw!
De muziek cd die we gekregen hebben staat naast zijn bedje op "repeat". We danken God voor elk moment dat we Enzo bij ons hebben!
Liefs
Geerke, Hans, Reimer, Enzo
omdat ie geen tact heeft..quote:Op woensdag 30 november 2005 18:03 schreef livelink het volgende:
Een koele reactie is tot daar aan toe, maar waarom in vredesnaam die smiley?
Mja... de volgende keer dat jij nog een topic opent met 'IEDEREEN MOET BIDDEN EN MET RESPECT REAGEREN EN ANDERS NIET' kan je vast op een heleboel sympathie rekenen...quote:Op woensdag 30 november 2005 17:54 schreef PeuRac het volgende:
Sorry voor mijn koele reactie, maar wij (een groepje vrienden) hadden ons hier al bij neergelegd.
Een orgaandonatie zal niet vantoepassing zijn aangezien justitie eerst sectie wil plegen en tegen die tijd is het voor orgaandonatie te laat.quote:Op woensdag 30 november 2005 19:11 schreef --HOOLIE-- het volgende:
Nu de ouders weten dat het "afgelopen" (sorry voor de woord keus) is, stellen zij nu wel of niet de organen ter beschikking?
Hoe je het ook wendt of keert,het is triest, het blijft triest, maar toch zeg ik dat het nalatigheid is van de ouders(moeder).
Je laat een kind van een paar maanden niet alleen en zeker niet in een kinderstoel en al helemaal niet als er nog een ander klein kind rondwandeld...
Just my 2 cents...
Dat maakt de hele zaak misschien nog wel dubbel triest....quote:Op woensdag 30 november 2005 19:16 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Een orgaandonatie zal niet vantoepassing zijn aangezien justitie eerst sectie wil plegen en tegen die tijd is het voor orgaandonatie te laat.
Nee, justitie krijgt een melding dat er iets gebeurd is, wat volgens de wet onder "verdachte omstandigheden" valt.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:17 schreef BlondT het volgende:
ik heb het hele topic gelezen maar vraag me dat zo af. Gaat justitie bv op internet zoeken naar zoiets. Of is dat te blondt gedacht.
Mja, ach, kun je je altijd afvragen in hoeverre zoiets 'bewijs' is, er zal aangetoond moeten worden dat moeder het zelf schreef, enz. enz. enz. Internet is niet zo eenvoudig te gebruiken als het soms lijkt, volgens mij. Aan de andere kant, het zal me verbazen als het nodig zou zijn. Het enige nalatige wat deze moeder heeft 'toegegeven', is haar kind tien minuten alleen laten. Ik neem aan dat ze dat tegenover de artsen ook verklaard heeft, en ik zou niet weten waarom ze tegenover justitie dan ineens zou liegen.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:25 schreef BlondT het volgende:
Ik bedoel of justitie gaat zoeken naar bewijzen of zoiets, of als iemand iets kwaads in de zin heeft, het staat nl op internet te lezen dat ze de baby zo lang hebben alleen gelaten. Begrijp je wat ik bedoel?
Dat laatste uitroeptekenquote:Lieve allemaal,
Hans en ik gaan zo naar Enzo toe, vannacht slaap ik lekker dichtbij hem, ik mag echt naast hem in bed. Morgen wacht ons een vreemde, bijzondere dag....
Ik merk dat ik nog steeds niet echt besef dat het om onze lieve kleine Enzo gaat; Enzo van wie we zoveel houden, liefhebben met heel ons hart en nooit zullen loslaten. Enzo, die ook door God altijd zal worden gedragen, waarheen zijn weg ook zal gaan. Zijn leven gaat door, waar dat ook zal zijn...
Ik weet niet of ik morgenavond kan mailen, wanneer het kan, horen jullie weer van ons.
We weten dat iedereen aan ons denkt, die warmte voelen we door alles heen!
liefs,
Geerke, Hans, Reimer, Enzo!
De vader is hier uiteraard ook heel emotioneel over, maar ook wel rationeel, hij weet gewoon wat de feiten zijn, die kan je niet negeren. Ondanks dat heeft hij het er ook heel moeilijk mee, de moeder kan haar gevoelens en gedachten beter verwoorden, daarom doet zij ook het woord.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:49 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Mja, ach, kun je je altijd afvragen in hoeverre zoiets 'bewijs' is, er zal aangetoond moeten worden dat moeder het zelf schreef, enz. enz. enz. Internet is niet zo eenvoudig te gebruiken als het soms lijkt, volgens mij. Aan de andere kant, het zal me verbazen als het nodig zou zijn. Het enige nalatige wat deze moeder heeft 'toegegeven', is haar kind tien minuten alleen laten. Ik neem aan dat ze dat tegenover de artsen ook verklaard heeft, en ik zou niet weten waarom ze tegenover justitie dan ineens zou liegen.
PeuRac, je zegt dat jij (c.q. een groepje vrienden) je hebt neergelegd bij de hele situatie, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat moeder daar heel anders over denkt. Hoe is de vader eronder?
Even een heel kort berichtje van ons. Enzo is om 10:15 vanmorgen van de beademingsmachine afgehaald. Tegen de verwachting van de artsen in, is zijn situatie nu nog steeds stabiel: hij ademt helemaal zelf (ben heeeeeel trots op hem). Hoesten doet hij heel minimaal, en of hij slikt weten we niet (in elk geval niet zichtbaar).
Hij is verhuisd naar de kinderafdeling want hij komt toch niet meer aan de beademingsaparatuur, bovendien konden ze het bed ook goed gebruiken voor een ander kindje dat wel beademing nodig heeft. We hebben nu een kamer waar we met zijn drietjes kunnen slapen.
We hebben werkelijk geen enkel idee wat de komende uren en de nacht ons brengen zal. We zijn in elk geval al heel blij en dankbaar dat we hem al zo lang zonder apparatuur in een bed zien liggen, volledig zelf ademend. Wat een kanjer!!!
Dat was het voor nu, ik weet niet wanneer er weer meer nieuws is. Blijf maar voor hem bidden!
Oja, het adventsterretje hangt alweer voor zijn nieuwe raam!
liefs Geerke, Hans, Reimer, Enzo!!
Ben ik helemaal met je eens, maar zoals je in een eerder bericht hebt kunnen lezen gaat dat tussen nu en 5 dagen ook gebeuren waarschijnlijkquote:Op vrijdag 2 december 2005 18:56 schreef Brighteyes het volgende:
En als hij het red... wat dan... als hij al niet de basis-reflexen heeft van zelf hoesten en slikken... wat blijft er dan nog over...
Geen interactie met de ouders... helemaal niks...
Ik weet niet, hoe vreselijk ook, maar ik heb dan zoiets van... laat hem maar gaan... laat hem maar rust krijgen...
Misschienquote:Op vrijdag 2 december 2005 18:56 schreef Brighteyes het volgende:
En als hij het red... wat dan... als hij al niet de basis-reflexen heeft van zelf hoesten en slikken... wat blijft er dan nog over...
Geen interactie met de ouders... helemaal niks...
Ik weet niet, hoe vreselijk ook, maar ik heb dan zoiets van... laat hem maar gaan... laat hem maar rust krijgen...
quote:Op vrijdag 2 december 2005 23:58 schreef Leah het volgende:
Ik lees net op OOL dat Enzo nog steeds goed en zelfstandig ademt. Ik plak het bericht hieronder.
Geerke en Hans belde net nog even. Enzo is nog steeds heel stabiel, hij heeft een zuurstofgehalte van meer dan 90%. Hij is zo stabiel dat de artsen er vanuit gaan dat hij de nacht wel zal halen. Ze houden natuurlijk een slag om de arm, maar het ziet er heel goed uit. Hans en Geerke zijn onnwijs trots op Enzo dat hij alle dokters zo in hun hemd zetten;-) Het was 99%zeker dat Enzo binnen een paar uur zou overlijden en nu na 13 uur is hij er nog zo stabiel als het maar wezen kan.
Zijn ademnhaling is 25, das beter dan met beademing!
Hans en Geerke voelen deze dag echt als een groot kado wat ze hebben gekregen na deze 2 moeilijke weken.
Voor iedereen de vraag om te blijven bidden en hopen.
brandt vooral deze kaars voor hem!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op zaterdag 3 december 2005 00:16 schreef PrintScreen het volgende:
Ik lees net bij en heb al dagen een [afbeelding]branden voor Enzo.
Die brandt met de hoop dat wat de afloop ook mag zijn, het het beste is voor Enzo
Dat denk ik ook. Maar als ik ineens mensen halleluja zie roepen vraag ik me af of ze wel goed gelezen hebben... Tuurlijk, ik zou ook mijn kind zo lang mogelijk bij me willen hebben, op welke manier dan ook. Maar dat Enzo nu zelf ademt zegt natuurlijk helemaal niets over het verdere verloop, laat staan over de toekomst.quote:Op zaterdag 3 december 2005 00:19 schreef poemojn het volgende:
Ik denk dat het op een of andere manier voor jezelf als ouders 'makkelijker' is als je kind zo nog een kans heeft dan wanneer het wel direct overlijdt. Minder een directe relatie met jouw actie (stopzetten beademing) oid.
Dat hij binnen een week zal overlijden is nog wel het meest waarschijnlijk, toch?
quote:Op zaterdag 3 december 2005 00:27 schreef Little_Meanie het volgende:
[reactie op edit]
Met hem bedoel je Enzo neem ik aan?quote:Op zaterdag 3 december 2005 00:21 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
brandt vooral deze kaars voor hem!!!!!!!!!!!!!!!
[beter om er niet op in te gaan]quote:Op zaterdag 3 december 2005 00:27 schreef Little_Meanie het volgende:
[reactie op edit]
Beter was geweest dat je uit het topic weg was geblevenquote:Op zaterdag 3 december 2005 00:27 schreef Little_Meanie het volgende:
[reactie op edit]
Volgens mij was er iemand op OOL die zei dat dit mss juist wel het ultieme ouder zijn was.quote:Op zaterdag 3 december 2005 00:19 schreef poemojn het volgende:
Ik denk dat het op een of andere manier voor jezelf als ouders 'makkelijker' is als je kind zo nog een kans heeft dan wanneer het wel direct overlijdt. Minder een directe relatie met jouw actie (stopzetten beademing) oid.
Dat hij binnen een week zal overlijden is nog wel het meest waarschijnlijk, toch?
De situatie van Enzo is nog steeds stabiel, hij ademt helemaal zelf! Zonder slangetjes en buisjes ligt hij lekker te slapen op de kinderafdeling. Wel hoor je dat er veel slijm zit, dat hij niet wegkrijgt. De artsen zijn verbaasd en kunnen nu niet meer inschatten hoelang Enzo het volhoudt. Wel zeggen zij dat we ons moeten realiseren dat het uitstel is van het moment van benauwdheid dat ongetwijfeld zal komen.
Wij zijn ook verbaasd, maar vooral heel erg trots op Enzo en dankbaar voor elk uur dat we hem bij ons hebben. Dat pakt niemand ons meer af! Het is ook een goed gevoel dat hij zijn ademhaling zelf kan regelen, ook al weten we dat het probleem er niet minder op wordt: slikken en hoesten doet hij niet of zeer minimaal, zodat hij slijm zich blijft ophopen in zijn longen. Ik ben blij dat hij heeft laten zien dat hij zonder de beademingsapparatuur toch zelf kan ademen.
Hij ligt er dus heel lief bij, heel erg zoals Enzo slapen kan... dat is en blijft dubbel: je hebt het gevoel dat je een plaatje ziet met het verkeerde onderschrift...
We hebben daar geen computer dus nu zit ik heel even in het RonaldMcDonaldhuis te mailen (iemand was bezig, ik mocht even tussendoor dus ik maak het niet te lang). Ik heb nog geen mail gecheckt maar weet dat het weer vol staat met lieve berichten van iedereen. Net als in het gastenboek van de site van Reimer/Enzo !! Ik kijk ook heel veel naar de laatste foto's die ik op die site geplaatst heb.... onze lieve kleine kanjer op wie we zo supertrots zijn!!!
Opnieuw: ik weet niet wanneer ik weer zal mailen. En blijf voor hem bidden, hij kan alle gebed en kracht van God gebruiken!
liefs
Geerke, Hans, Reimer, Enzo
Er staan ook nieuwe foto's op de site, ik krijg echt een knoop in mijn buik bij de aanzicht van dat kleine jongetje, maar het klinkt misschien heel raar maar als ik die foto's zie dan heb ik een gevoel alsof hij er al niet meer is.quote:Lieve allemaal,
Even snel in het RMD huis achter de pc, want die hebben we in het ziekenhuis dus niet. De situatie van Enzo is niet veranderd na vanmiddag. Ongelooflijk! Enzo is een echte kanjer! Hij verbaast hier iedereen.... echt zo trots zijn we op hem! We zijn echt heel erg dankbaar voor alle momenten met hem samen, en we zijn heel erg aan het genieten van hem, later kan dat misschien niet meer. Onwijs knap kereltje hebben we!!
Als we de scenario's die de artsen ons dinsdag geschetst hadden, nalopen, zijn de beroerdste scenario's (1 en 3) al afgevallen. Het lijkt er nu op dat Enzo scenario 2 volgt (het een paar dagen uithouden). Uiteraard hopen wij nog steeds op het door ons bedachte "wonder"-scenario (nr 4)!!
Het stoppen van de kunstmatige beademing is nu voor mijn gevoel een beetje losgekoppeld van Enzo's situatie nu, en dat vind ik heel fijn. Als hij het - zoals de artsen gedacht hadden - slechts een paar uur had uitgehouden, had ik het idee gehad dat hij van de beademingsmachine los moest, terwijl hij die zo nodig had om te kunnen ademen. Dat heb ik nu niet meer, omdat je ziet dat hij zelfstandig kan ademen.
Reimer is vanmorgen geweest. Trots kwam hij zijn sinterklaascadeau dat hij op de creche had gekregen, laten zien. Hij ontdekte al snel hoeveel speelgoed hier op de gangen van de kinderafdeling staat en hij heeft zich fantastisch vermaakt: op de tractor door de gang crossen, zelf tanken (en dat op zijn leeftijd, knap he!), met hijskranen slepen en poppen in bed leggen (eerst onder de deken, dan bidden, dan kusje), en voor ons koken met de plastic pannetjes: "bwoodje halalag". Op de creche had hij een geweldige tekening gemaakt voor Enzo! Hij gaf hem aan Enzo en zei wel 10x achter elkaar: "Kijk es, Enzo! Kijk es Enzo! Enzo kijk es!" Echt superlief!
We weten niet hoe het verder zal lopen, ook de komende nacht niet. Blijf bidden voor Enzo, hij doet het echt fantastisch! We weten ons ontzettend gedragen door dit alles heen. Veel mensen zeggen of schrijven ons: "er zijn geen woorden voor", maar weet dat dat ook voor het enorme medeleven geldt dat we van jullie ontvangen.
liefs Geerke, Hans, Reimer, Enzobroodje met hagelslag
Vind ik ook inderdaad, arm kind.quote:Op zaterdag 3 december 2005 21:05 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ik vind dat juist schrijnendDie arme grote broer, hij probeert keer op keer een reactie te ontlokken, maar krijgt natuurlijk helemaal geen reactie
![]()
Voor Reimer is dit verschrikkelijk, vooral omdat het voor hem onbegrijpelijk is, hij is altijd gek op zijn kleine broertje.quote:Op zaterdag 3 december 2005 21:05 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ik vind dat juist schrijnendDie arme grote broer, hij probeert keer op keer een reactie te ontlokken, maar krijgt natuurlijk helemaal geen reactie
![]()
quote:Van: Lize0504 (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 4-12-2005 12:35
Lieve allemaal,
Enzo is de nacht weer goed doorgekomen en zijn situatie is onveranderd. De getallen op de monitor (hartslag + zuurstofwaarde in het bloed + ademhaling) zijn continu goed. We zijn een nieuwe zondag ingegaan - ja, tweede advent - en weten ook nu weer niet hoe deze dag verder zal verlopen. We beseffen dat het misschien gauw anders kan gaan dan nu. Maar we blijven geloven, bidden, genieten, vertrouwen.
Nu gaat er eerst maar even een was in de machine, want ook dat gaat door.
Bedankt voor alle lieve, opbouwende berichtjes, vaak ook uit onverwachte hoeken!
Wou dat ik naar iedereen apart kon reageren.... geloof me, dan had ik het gedaan (maar dan zat ik de hele dag achter de pc).
liefs Geerke, Hans, Reimer, Enzo!
quote:Van: AdrieH (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 4-12-2005 19:49
Lieve allemaal,
Het gaat nog steeds onveranderd goed met Enzo. We zijn dankbaar dat hij het zolang volhoudt en gaan vrij rustig de nacht in, ook al weten we niet hoe de situatie er over een paar uur uit zal zien. Reimer heeft Enzo vandaag een hele dikke knuffel gegeven en riep: "Enzo, wakker worden!" :-))
Verder geen nieuws, de artsen weten ook niet hoe dit verder zal verlopen. Dank jullie wel dat jullie zo onvermoeid doorgaan met bidden! Willen jullie God ook danken voor alles wat wij van Hem ontvangen?
liefs Geerke, Hans, Reimer, Enzo!
p.s. overigens hebben we ook bericht ontvangen dat de ambulancebroeder zich niet ziek heeft gemeld in verband met het ongeval van Enzo - maar dat hij alleen iets eerder naar huis is gegaan en de volgende dag zijn werk weer gewoon heeft opgepakt. Wat ons betreft verdienen deze mensen overigens sowieso een medaille.
Je moet lid zijn om de foto's te bekijken.quote:Op zaterdag 3 december 2005 21:22 schreef senesta het volgende:
http://groups.msn.com/spottersvoorEnzo
Enzo's situatie is niet veranderd. Vanmorgen hadden we een gesprek met de arts van zijn nieuwe afdeling. Eigenlijk doet Enzo het boven verwachting - hij is zo stabiel sinds hij van de bedaming af is - dat de artsen het nu ook niet meer goed weten. De arts heeft vanmorgen meerdere opties gegeven voor als Enzo het langer gaat uithouden, maar ze gaf geen advies. Ze willen gewoon graag dat wij over alles nadenken en bedenken wat we zouden willen of wat juist niet. Er is geen haast bij. Ze heeft een aantal mogelijkheden genoemd:
Voeding:
Zijn voeding was even gestopt. Hij kan in principe ook makkelijk een paar dagen zonder. We kunnen hem weer voeding toedienen in de vorm van infuus of sondevoeding. Beide heeft voor- en nadelen: het infuus geeft kans op infecties, met sondevoeding zit hij weer met een slangetje door zijn neus (irritatie? minder ruimte om door zijn neus te ademen? maar wel weer moedermelk).
We kunnen hem ook de voeding onthouden, zodat het proces waarin hij zit, bespoedigd wordt. Ook kan vocht hem op een gegeven moment onthouden worden. Ze zouden er dan wel voor zorgen dat Enzo daar geen pijn of vervelend gevoel van heeft, want hun doel is voortdurend dat Enzo zich comfortabel blijft voelen, wat er ook gebeurt. We kunnen ook eerst voeding toedienen en later alsnog stoppen. Hun vraag is nu bij alles: wat willen wij dat zij wel of niet doen? Op dit moment willen wij wel graag dat hij voeding en vocht krijgt.
Lokatie:
Als Enzo het wat langer gaat uithouden, mag hij evt. ook naar huis of naar het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen: thuis kan Enzo niet aan het infuus, wel aan de sondevoeding, in het ziekenhuis in Beverwijk kan in die zin alles, we kunnen dan wel gewoon thuis slapen. We mogen ook gewoon hier blijven of naar een soort semi-ziekenhuisomgeving (iets tussen huiskamer en ziekenhuis - de dokter noemde wel een naam maar die ben ik vergeten).
Medicatie:
Als Enzo het op een gegeven moment benauwd zou krijgen, zouden ze hem morfine geven omdat hij geen pijn mag voelen. Wij lazen een artikel over een slaapmiddel (Dormicum) in plaats van morfine. De arts heeft gezegd dat beide middelen een nadelig effect kunnen hebben op zijn ademhaling, bij morfine is sprake van gewenning waardoor continue grotere hoeveelheden moeten worden toegediend. Bij Dormicum is dit nauwelijks aan de orde. Dormicum is geen middel tegen pijn en benauwdheid, maar omdat je door dat medicijn diep in slaap wordt gebracht, voel je toch geen pijn. Ze geven hier eigenlijk altijd morfine en geen Dormicum, maar we kregen de indruk dat beide middelen voor Enzo toch mogelijk zijn. Als ons de tijd gegeven wordt, kunnen we hier ook nog over nadenken.
De arts gaat vandaag nog een ECG maken van Enzo's hart, om erachter te komen of er evt. hartritmestoornissen zouden zijn. Als dat zo is, zou dat - ook al hebben wij nooit wat gemerkt aan Enzo en ook het consultatiebureau niet - een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Er is vlak na de reanimatie een ECG gemaakt, maar na een reanimatie hebben mensen altijd hartritmestoornissen. Nu Enzo's situatie zo stabiel is, maken ze nog een ECG ter controle.
De maatschappelijk werkster kwam ook langs, met haar hebben we al meerdere gesprekken gehad de afgelopen weken dus zij heeft Enzo ook goed gevolgd. Ook zij was verbaasd en blij voor ons dat we nog zolang van Enzo mogen genieten.
Vanmiddag komt Sinterklaas aan zijn bed, Reimer komt ook nog even dus proberen we dat even samen te laten vallen (maar het kan best zijn dat Reimer liever met de tractor over de gang crosst dan Sint een handje te geven). Gisteren was ook zo lachen met Reimer: hij zag in het kantoor waar de verpleegkundigen zaten, een plastic garage met autootjes staan, en vroeg aan Hans of hij daarmee mocht spelen. Hans zei dat Reimer dat dan maar even aan de zusters moest vragen. Dus Reimer stapt zonder pardon dat kantoor binnen, wijst op de garage en zegt: "Heimer gaag gahaasje hebbe!" :-))
Liefs,
Geerke, Hans, Reimer, Enzo!
dat voel ik een beetje hetzelfde, dan wordt het ramptoerisme.quote:Op maandag 5 december 2005 13:37 schreef Leah het volgende:
Ik heb niet gekeken.. voelt een beetje als inbreuk op de privacy van dat mannetje eerlijk gezegd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |