abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32836138
quote:
Op maandag 5 december 2005 15:07 schreef placebeau het volgende:
Op fleetwood mac na dan, maar die horen niet thuis in een jaren 80 lijstje, die bestaan al veel langer.
Het valt te beargumenteren dat Lindsey Buckingham een van de ontwerpers van jaren 80 productie was .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 5 december 2005 @ 15:11:56 #102
135509 schaap001
Ik bedoel maar te zeggen:
pi_32836183
quote:
Op maandag 5 december 2005 15:07 schreef placebeau het volgende:

[..]

*huivert
Je hebt net het bewijs geleverd dat de jaren tachtig verschrikkelijk waren.

Op fleetwood mac na dan, maar die horen niet thuis in een jaren 80 lijstje, die bestaan al veel langer.
haha, de rest ook: op Duran Duran en Alphaville na dan...
  Redactie Games maandag 5 december 2005 @ 15:12:49 #103
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_32836206
quote:
Op maandag 5 december 2005 15:07 schreef placebeau het volgende:

[..]

*huivert
Je hebt net het bewijs geleverd dat de jaren tachtig verschrikkelijk waren.

Op fleetwood mac na dan, maar die horen niet thuis in een jaren 80 lijstje, die bestaan al veel langer.
En Jefferson Airplane->Jefferson Starship-> Starship...
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_32839392
jefferson airplane is te gek en sommige dingen die ze als jefferon starship deden ook maar starship is echt te erg.
pi_32842106
quote:
Op maandag 5 december 2005 13:53 schreef Ringo het volgende:
Dit zal ik nooit begrijpen. Wat een zeikband is dat.
Het gaat niet zozeer om je persoonlijke mening... Ik heb in mijn lijstje ook bands opgesomd waar ik niks mee heb. Het gaat me erom dat de genoemde bands/artiesten allemaal nog steeds met meer of minder succes muzikaal actief zijn. Ik bedoel daarmee dus te zeggen dat ze al zo'n 20 jaar overleven in de muziek. Zie ik Eminem of 50 Cent echt niet doen.
  woensdag 21 december 2005 @ 14:42:01 #106
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_33274591
quote:
Op maandag 5 december 2005 15:07 schreef placebeau het volgende:

[..]

*huivert
Je hebt net het bewijs geleverd dat de jaren tachtig verschrikkelijk waren.

Op fleetwood mac na dan, maar die horen niet thuis in een jaren 80 lijstje, die bestaan al veel langer.
niks verschrikkelijk.... Super vet!
  woensdag 21 december 2005 @ 22:53:27 #107
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33291788
Iemand die een decenium degradeert door te zeggen dat er slechte muziek gemaakt wordt, houdt mijn inziens niet van muziek of op zijn minst verdiept hij/zij er zich niet in.
Elk decenium heeft pieken en dalen.
pi_33335489
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:41 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat dat komt doordat er in de 80's heel veel bagger is gemaakt en daar nog veel over bekend is.

Muziek als Modern Talking, Michael Bolton, Phil Collins, Spandau Ballet, Foreigner dan nog de 80's Hairmetal en die Stock Aitken & Waterman hype. Allemaal niet erg positief voor het beeld van het decennium.

En de betere muziek als Depeche Mode, Sade, New Order, De New Romantics, De Trashmetalscene, Acid House, Detroit Techno daar kennen ze niets van maar ze zullen er ook niet negatief over zijn.
Wat is er mis met Modern Talking, Phil Collins en Foreigner (ivm Depeche Mode, Sade, New Order ect.)?
pi_33335491
quote:
Op zondag 20 november 2005 17:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja het is maar door welke bril je kijkt

Je zou bij de muziek van nu ook kunnen luisteren naar

The Streets
Coldplay
Royksopp
Outkast
Gorrillaz
M.I.A.
Gabriel & Dresden
Whitin Temptation
Franz Ferdinand
Audio Bullys
N.E.R.D.
Kaiser Chiefs
Erlend Oye
Maroon 5
Vitalic
Kings of Tomorrow
Alicia Keys
Tiga
Keane
Mylo
LCD Soundsystem
T.Raumschmiere
Dizzee Rascal
Norah Jones
Nelly Furtado
Jamie Lidell
James Holden
The Plump DJ's

Natuurlijk komen er dan weer een hoop mensen zeggen dat dit allemaal kut is of tijdelijk. Maarja dat is het nadeel wat deze nieuwere dingen hebben tegen muziek die al 20 jaar bekend is.
BrEezaH-muziek.

pi_33338511
Bands als 'Tears for Fears' en 'the Cure' heb ik altijd wel een beetje een zwak voor gehad
Alice Cooper's jaren '80 werk is ook zeer te pruimen imho.
  vrijdag 23 december 2005 @ 11:14:04 #111
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33338534
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:12 schreef webfreak het volgende:
Bands als 'Tears for Fears' en 'the Cure' heb ik altijd wel een beetje een zwak voor gehad
En terecht!
  zaterdag 24 december 2005 @ 01:22:10 #112
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33361246
80'er jaren muziek in het algemeen ontbreekt volgens mij zowel een intieme sound als een boodschap. Met de house kwam de intimiteit/het sexuele weer een beetje terug, met de rap/ hip hop het uitdragen van een boodschap. Voor mij is vooral de late 80'er jaren een beetje te casual.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
  zaterdag 24 december 2005 @ 12:11:32 #113
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_33366578
Als ik dit topic zo doorlees moet ik meteen denken aan die scene uit Any way the Wind Blows.
Maar de 80's zijn ook niet mijn favoriete jaren. Ik ben zelfs van mening dat er nu betere muziek wordt gemaakt (kijk bijv. even in het jaarlijstjes 2005 topic) dan in de jaren 80.

Wat er nu in de hitlijsten staat is dan wel erg slecht, maar zeker niet slechter dan wat er in de jaren 80 allemaal stond. En de jaren 80 muziek die nu veelal terug komt in top 1000 enz. is nu ook niet echt geweldig.
  zaterdag 24 december 2005 @ 12:52:15 #114
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_33367608
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 14:13 schreef kamagurka het volgende:

[..]

The police, echo and the bunnymen, talk talk, the smiths, simple minds, joy division/new order, depeche mode, the church, pixies, dead can dance, the sound, big country, madness, specials, sisters of mercy....
to name a few

En dan heb ik het nog niet over het ontstaan van de hiphop gehad (run dmc, beastie boys, epmd, public enemy, ice t etc etc..) of over de grondleggers van de hedendaagse rock/ metalscene (metallica, iron maiden, slayer, suicidal tendencies, red hot chili peppers, urban dance squad)
Er is in de 80's wel een heleboel goede muziek gemaakt, maar als je naar de hitlijsten gaat kijken kom je namen tegen als jimmy summerville, jason donovan, rick ashley en nog heel veel van die gladde one-hit-wonders. Helaas wordt de mening over de 80's van een hoop mensen beïnvloed door de hitlijsten en de verzamel albums over die tijd, die dus onvermijdelijk vol staan met die shit zooi.
Ik ken ook een aantal mensen die over de muziek van de 90's of van dit decenium ouwehoeren maar als je dan vraagt wat ze eigenlijk kennen noemen ze alleen maar de artiesten die in de hitparades staan, terwijl de meest interessante muziek niet in de hitparades staan, maar die muziek horen ze juist niet.
Life is a bitch, and it sucks......
..... Hey what else do you need.
Shit happens..., at least once a day.
rechts op de roltrap
  zaterdag 24 december 2005 @ 13:06:09 #115
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_33367919
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:10 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Over een mentaal dode muziekperiode gesproken, de seventies

"ring my bellellellell, ringelingeling" (poew poew)
Hier maak je jezelf schuldig aan hetgene dat je de 80's bashers in je vorige post verwijt.
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:08 schreef kamagurka het volgende:
Dat komt omdat die uitspraken worden gedaan door mensen die de ballen verstand van muziek hebben

In de jaren 80 werd de mooiste muziek gemaakt, zeker in de eerste helft ervan.
Life is a bitch, and it sucks......
..... Hey what else do you need.
Shit happens..., at least once a day.
rechts op de roltrap
  zaterdag 24 december 2005 @ 13:06:35 #116
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_33367931
omdat 50 cent toen nog niet bekend was
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
  zaterdag 24 december 2005 @ 13:18:06 #117
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_33368187
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 13:06 schreef BennyNL het volgende:

omdat 50 cent toen nog niet bekend was
Kun je ophouden met dat constant plaatsen van 50 Cent? Open een topic over hem als je mond er zo vol van is.
pi_33376231
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 22:38 schreef -Angel- het volgende:
Daar bedoel ik niet mee de mensen die geboren zijn voor de jaren '80. Maar ik bedoel bedoel daarmee degene die geboren zijn in de eindjaren '80/beginjaren '90. Waarom praten ze over artiesten zoals Springsteen, Prince, Jackson, etc. of dat het losers eerste klas zijn.

Heeft dat te maken met het feit dat iedereen tegenwoordig alleen maar dance, hiphop geweldig vindt, of wat is het.

Als ik kijk naar m'n eigen persoon dan kan ik best waardering opbrengen voor muziek voor mijn tijd. Maar ja, ik ben dan ook niet geboren in de eindjaren '80/beginjaren '90.
Wordt er zo denigrerend gedaan over de muziek uit de jaren 80? Ik merk het niet zo, maar misschien dat de jeugd daar anders over denkt. Maar hemel de jaren 80 muziek nu ook niet teveel op, want er is toen ook ontzettend veel overgeproduceerde crap gemaakt.
pi_33376287
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:23 schreef kriele het volgende:

[..]

Wordt er zo denigrerend gedaan over de muziek uit de jaren 80?
Ja. Mensen denken aan de jaren '80 alleen maar als de overgeproduceerde singles waar de hitparade toen vol van stond, en vergelijken het vervolgens met albums van nu. Appels en peren natuurlijk, maar je moet wat doen om jezelf moreel superieur te voelen .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_33421850
In de jaren 80 is wel de allerbeste metal gemaakt met bands als metallica, Slayer, Megadeth en Anthrax.
  maandag 26 december 2005 @ 21:49:50 #121
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_33423122
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 13:18 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Open een topic over hem als je mond er zo vol van is.
dat heb jij toch al meerdere malen gedaan?
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_33424808
Alle alternatieve muziek rippen nu kènkerhard van de 80's mèn

  maandag 26 december 2005 @ 22:48:26 #123
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_33424849
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 22:38 schreef -Angel- het volgende:
Daar bedoel ik niet mee de mensen die geboren zijn voor de jaren '80. Maar ik bedoel bedoel daarmee degene die geboren zijn in de eindjaren '80/beginjaren '90. Waarom praten ze over artiesten zoals Springsteen, Prince, Jackson, etc. of dat het losers eerste klas zijn.

Heeft dat te maken met het feit dat iedereen tegenwoordig alleen maar dance, hiphop geweldig vindt, of wat is het.

Als ik kijk naar m'n eigen persoon dan kan ik best waardering opbrengen voor muziek voor mijn tijd. Maar ja, ik ben dan ook niet geboren in de eindjaren '80/beginjaren '90.
SPRINGSTEEN ROCKED! maar derest zuigt wat je qua voorbeelden gaf dan.
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
pi_33424875
Omdat ze de jaren '80 niet snappen
stupidity has become as common as common sense was before
  dinsdag 27 december 2005 @ 02:23:30 #125
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33430106
quote:
Op maandag 26 december 2005 21:00 schreef kriele het volgende:
In de jaren 80 is wel de allerbeste metal gemaakt met bands als metallica, Slayer, Megadeth en Anthrax.
Mee ens. Er was ook wel wat artistiekerige muziek, maar het was een beetje uitproberen waar de smaak lag van de 'cocoonende', punkschuwe en sexschuwe luisteraar.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
pi_33431010
Ik ben geborden in 1986 en ik heb inderdaad een behoorlijke hekel aan de jaren 80. De sound van die drums, de reverb over de zang, de gitaarsounds, om van te kotsen. Prince rockt behoorlijk hard en Michael Jackson was geweldig. Madonna redelijk. En je had natuurlijk wat meer alternatieve dingetjes toen The Smiths, New Order, Stone Roses, Pixies, Echo and the bunnymen; allemaal prachtig.

Maar ik kots op Bruce Springsteen, Dire Straits, Spandau Ballet, Foreigner, Van Halen, Europe etc etc. Alhoewel de eerste 2 nog geweldige muzikanten zijn. Het is gewoon niet mijn smaak hoe die lui zich presenteren, zo bombastisch, zo niet cool.
pi_33433151
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 02:23 schreef Jazoist het volgende:

[..]

Mee ens. Er was ook wel wat artistiekerige muziek, maar het was een beetje uitproberen waar de smaak lag van de 'cocoonende', punkschuwe en sexschuwe luisteraar.
Mensen waren misschien wat individualistischer dan het communevolk wat elkaar blij achterna hosde op de vogeltjesdans en luv in de jaren 70...

En de muziek van de jaren 80 was ZEKER aanzienlijk artistieker, vandaar ook de veelheid aan stijlen die we er sindsdien hebben bijgekregen, godzijdank!! Anders zouden we nog steeds verplicht letters met onze armen moeten vormen op the village people en aanverwante pulp
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 27 december 2005 @ 10:27:01 #128
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33433199
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:24 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Mensen waren misschien wat individualistischer dan het communevolk wat elkaar blij achterna hosde op de vogeltjesdans en luv in de jaren 70...

En de muziek van de jaren 80 was ZEKER aanzienlijk artistieker, vandaar ook de veelheid aan stijlen die we er sindsdien hebben bijgekregen, godzijdank!! Anders zouden we nog steeds verplicht letters met onze armen moeten vormen op the village people en aanverwante pulp
Natuurlijk Voor de 80's was village people aan anverwante pulp het enige wat de muziek ons gaf...
pi_33433303
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:27 schreef peaceman het volgende:

[..]

Natuurlijk Voor de 80's was village people aan anverwante pulp het enige wat de muziek ons gaf...
Ipv. het steeds tégen mij op te nemen kun je ook eens kijken op wie ik reageer... waar slaat het op om de luisteraar uit de jaren 80 cocoonende sexschuwe (waren het geen spraakmakende videos met naakte vrouwen van duran duran in de jaren80?) luisteraars te noemen

En als je het over wham hebt oid.. in de jaren 80, dan heb je het in de jaren 70 over the village people ja, daar luisterden meer mensen naar dan naar pink floyd hoor..
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 27 december 2005 @ 10:38:24 #130
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33433370
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:34 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ipv. het steeds tégen mij op te nemen kun je ook eens kijken op wie ik reageer... waar slaat het op om de luisteraar uit de jaren 80 cocoonende sexschuwe (waren het geen spraakmakende videos met naakte vrouwen van duran duran in de jaren80?) luisteraars te noemen
Zo af en toe ben ik het wel eens met je eens hoor...
Dat is idd ook flauwekul.
quote:
En als je het over wham hebt oid.. in de jaren 80, dan heb je het in de jaren 70 over the village people ja, daar luisterden meer mensen naar dan naar pink floyd hoor..
Klopt, maar dat betekend niet dat Village people model staat voor die periode..
pi_33433645
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:38 schreef peaceman het volgende:


Klopt, maar dat betekend niet dat Village people model staat voor die periode..
Net zomin als wham! model stond voor de jaren 80.. maar dát lijkt nu juist de crux van dit topic (en soortgelijke jaren 80-bash topics)
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 27 december 2005 @ 10:53:30 #132
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33433690
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:51 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Net zomin als wham! model stond voor de jaren 80.. maar dát lijkt nu juist de crux van dit topic (en soortgelijke jaren 80-bash topics)
Tja ik heb persoonlijk niet zo de indruk dat de 80's gebashed worden... eerder de 90's.... Ook dat begrijp ik trouwens niet.
pi_33433701
Jaren tachtig is de beste muziek die er gemaakt is.
Michael Jackson, Duran Duran, Queen, Dire Straits .
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_33433832
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:53 schreef peaceman het volgende:

[..]

Tja ik heb persoonlijk niet zo de indruk dat de 80's gebashed worden... eerder de 90's.... Ook dat begrijp ik trouwens niet.
Ik heb op elke muziekperiode wel kritiek hoor. De jaren 90 bestonden natuurlijk wel degelijk uit veel herkauwing van vorige decennia, en de dingen die de radio in nederland overheersten, zoals RnB en oliedomme gabbermuziek waren nu niet echt het summum van muziek... wat dat betreft is er nog niet veel verbeterd eigenlijk

Je kan heus wel positieve dingen uitvissen hoor, maar zoek daarvoor in de jaren 90 vóóral niet teveel in de mainstream grabbelton..

Mainstream namen uit de jaren 70 of 80 waren vaak toch nog best behoorlijk goede bands (u2, roxy music, bowie, simple minds), uit de jaren 90 kan ik er veel minder opnoemen..
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:04:58 #135
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33433907
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:00 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik heb op elke muziekperiode wel kritiek hoor. De jaren 90 bestonden natuurlijk wel degelijk uit veel herkauwing van vorige decennia, en de dingen die de radio in nederland overheersten, zoals RnB en oliedomme gabbermuziek waren nu niet echt het summum van muziek... wat dat betreft is er nog niet veel verbeterd eigenlijk

Je kan heus wel positieve dingen uitvissen hoor, maar zoek daarvoor in de jaren 90 vóóral niet teveel in de mainstream grabbelton..

Mainstream namen uit de jaren 70 of 80 waren vaak toch nog best behoorlijk goede bands (u2, roxy music, bowie, simple minds), uit de jaren 90 kan ik er veel minder opnoemen..
Mainstream is zoiezo natuurlijk een verschrikkelijke term....
Maar over het algemeen, de uitzonderingen daargelaten, zijn dat ook niet de interessante bands. Maar het is idd wel zo dat in de jaren 60/70/80 dat wel meer was...
Over een x-aantal jaren gaan ze dat ook zeggen van Coldplay ( )
pi_33434016
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 22:47 schreef Radjesh het volgende:
80's rulen big time... Beter dan die BrEeZaH muziek die er nu is.
zeker. En ik val binnen de doelgroep van dit topic waar de TS op doelt. Iedere tijd heeft zijn mooie artiesten en bagger, veel bagger. Ik denk dat de muziek uit de jaren 80 niet beter is, maar dat je je veelal alleen de goede nummers/artiesten nog hebt herinnert. Maar ik kan idd ook wel kosten over de muziek die tegenwoordig op TMF wordt gedraaid.
  dinsdag 27 december 2005 @ 14:15:57 #137
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33438976
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:24 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Mensen waren misschien wat individualistischer dan het communevolk wat elkaar blij achterna hosde op de vogeltjesdans en luv in de jaren 70...

En de muziek van de jaren 80 was ZEKER aanzienlijk artistieker, vandaar ook de veelheid aan stijlen die we er sindsdien hebben bijgekregen, godzijdank!! Anders zouden we nog steeds verplicht letters met onze armen moeten vormen op the village people en aanverwante pulp
Ik onderscheid even voor de duidelijkheid en het gemak 3 verschillende manieren waarop je muziek kan beluisteren, namelijk als populaire hitparademuziek, underground muziek en als dansmuziek

Populaire muziek:
In de 80'er jaren had je de Yuppy cultuur, ''1980s materialist 'yuppy' ('young upwardly mobile professionals') values''. Het stijltje van Duran duran, depeche mode, boy george, george michael, had wat 'glam' achtigs naar mijn idee, deed ietwat denken aan de glamrock van de jaren 1973-74 (David Bowie, Kiss, Gary Glitter). Dat vreemde 'brave' naïeve en sexloze (Duran Duran, Boy George, Spandau Ballet, David Bowie opnieuw, Michael Jackson nieuwe stijl ), enigszins benadrukt artistieke, vind ik typerend voor 1984-1988. Het is naar mijn idee een soort popularisering van de iets vroegere new wave muziek.
Het is volgens mij een muziek bij uitstek voor de trends van die tijd, de 'nieuwe zakelijkheid', met als vertegenwoordiger de Yup.
Marketing werd volgens mij ook relatief belangrijker, de muziekindustrie had een hernieuwde, stevige grip op de zaken (die zullen niet blij zijn geweest met de late 70'er jaren punk en new wave/indy muziek, die volgden op de commerciële disco) terwijl de basis verder werd gelegd voor de schaalvergroting tot de media-kolossen die we tot op de dag van vandaag kennen en de massa van muziek voorzien.
Het was ook erg verfrissend toen Public Enemy doorbrak in 1989, wat mij betreft een trendbreuk met het verleden die definitief is gebleken, omdat het toch weer een onafhankelijke artiest was die erg populair werd.
edit: Op rock-gebied kan ook de doorbraak van U2 in 1987 op een vergelijkbare, maar minder omstuimige manier worden opgevat.

underground muziek:
Op de radio had je daarnaast een experiementele electronica en gitaarbandrock/folk underground scene voor mensen die echt muzikaal vernieuwend bezig waren. Dat kan je volgens mij zien als de 'echte' muziek, van waaruit later weer populaire hypes ontstonden.

dansmuziek:
In veel alternatieve discotheken greep men terug naar de jaren 70 funk en soul, aangevuld met vroege jaren 80 boogie en electro, en wat opwindende R&B acts zoals Prince, Chaka Khan, Sheila E, de vroege Red Hot Chili Peppers (misschien omdat zowel de underground als de hitparade muziek niet voldoende dansbaar waren, met uizonderingen).
(maar wel leuk voor jonge meisjes en de (geld schuivende) Yupyy thuis als hij niet bezig was met zijn werk). Ik vind veel muziek van 1968 tot nu aan toe prima voor de dansvloer, maar er is weinig uit de jaren 84-88 wat ik zou willen horen.

'T is mijn mening maar hoor.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jazoist op 27-12-2005 14:53:52 ]
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
pi_33446528
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:15 schreef Jazoist het volgende:

[..]

Ik onderscheid even voor de duidelijkheid en het gemak 3 verschillende manieren waarop je muziek kan beluisteren, namelijk als populaire hitparademuziek, underground muziek en als dansmuziek

Populaire muziek:
In de 80'er jaren had je de Yuppy cultuur, ''1980s materialist 'yuppy' ('young upwardly mobile professionals') values''. Het stijltje van Duran duran, depeche mode, boy george, george michael, had wat 'glam' achtigs naar mijn idee, deed ietwat denken aan de glamrock van de jaren 1973-74 (David Bowie, Kiss, Gary Glitter). Dat vreemde 'brave' naïeve en sexloze (Duran Duran, Boy George, Spandau Ballet, David Bowie opnieuw, Michael Jackson nieuwe stijl ), enigszins benadrukt artistieke, vind ik typerend voor 1984-1988. Het is naar mijn idee een soort popularisering van de iets vroegere new wave muziek.
Het is volgens mij een muziek bij uitstek voor de trends van die tijd, de 'nieuwe zakelijkheid', met als vertegenwoordiger de Yup.
Marketing werd volgens mij ook relatief belangrijker, de muziekindustrie had een hernieuwde, stevige grip op de zaken (die zullen niet blij zijn geweest met de late 70'er jaren punk en new wave/indy muziek, die volgden op de commerciële disco) terwijl de basis verder werd gelegd voor de schaalvergroting tot de media-kolossen die we tot op de dag van vandaag kennen en de massa van muziek voorzien.
Het was ook erg verfrissend toen Public Enemy doorbrak in 1989, wat mij betreft een trendbreuk met het verleden die definitief is gebleken, omdat het toch weer een onafhankelijke artiest was die erg populair werd.
edit: Op rock-gebied kan ook de doorbraak van U2 in 1987 op een vergelijkbare, maar minder omstuimige manier worden opgevat.
Ehmm, en je wilt zeggen dat die kleffe natte disco uit de jaren 70 uitmuntte in onafhankelijke artiesten?? M.i. kwamen er meer onafhankelijke artiesten in de jaren 80 aan het licht dan ooit tevoren, denk aan iron maiden, metallica, ll cool j, ice t, ministry, lard, urban dance squad, etc..
quote:
underground muziek:
Op de radio had je daarnaast een experiementele electronica en gitaarbandrock/folk underground scene voor mensen die echt muzikaal vernieuwend bezig waren. Dat kan je volgens mij zien als de 'echte' muziek, van waaruit later weer populaire hypes ontstonden.
In de jaren 80 zeer booming met de john peel sessions en jools holland, veel minder commercieel dan het door de discodreun gedomineerde tijdvak ervoor
quote:
dansmuziek:
In veel alternatieve discotheken greep men terug naar de jaren 70 funk en soul, aangevuld met vroege jaren 80 boogie en electro, en wat opwindende R&B acts zoals Prince, Chaka Khan, Sheila E, de vroege Red Hot Chili Peppers (misschien omdat zowel de underground als de hitparade muziek niet voldoende dansbaar waren, met uizonderingen).
(maar wel leuk voor jonge meisjes en de (geld schuivende) Yupyy thuis als hij niet bezig was met zijn werk). Ik vind veel muziek van 1968 tot nu aan toe prima voor de dansvloer, maar er is weinig uit de jaren 84-88 wat ik zou willen horen.

'T is mijn mening maar hoor.
Ik snap dat het jouw mening is, maar ik ben het er totaal niet mee eens. Met name feitelijk niet. Verder vind ik die naar vettig haar en plateauzolen klinkende "hoempahoempa"-dreun uit de jaren 70 dus absoluut NIET swingend, cool, dansbaar of zelfs maar grappig. Eerder het toppunt van muzikale lulligheid en familievermaak voor kleuters.
Maar da's mijn mening. Geef mij maar die transparante en heldere sound uit de jaren 80.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_33447374
Ik kom uit 1987 en vind dat er in de jaren 80 wel gave muziek is gemaakt, maar ook veel bagger. Heel vaak kun je al horen dat een nummer uit de jaren 80 komt, door 1 of andere typische jaren 80 sound. Kan het niet beter uitleggen. Kvin het heel erg nep. Ook hoorde je naar mijn mening wat teveel synthesizers. Wel vind ik bands als U2 wel hun top tijd in de jaren 80 hebben gehad. Maar mijn muzieksmaak is meer die van de jaren 70
  dinsdag 27 december 2005 @ 19:20:36 #140
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33448228
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 18:26 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ehmm, en je wilt zeggen dat die kleffe natte disco uit de jaren 70 uitmuntte in onafhankelijke artiesten?? M.i. kwamen er meer onafhankelijke artiesten in de jaren 80 aan het licht dan ooit tevoren, denk aan iron maiden, metallica, ll cool j, ice t, ministry, lard, urban dance squad, etc..
[..]
In de jaren 70 had je veel meer platenlabels dan tegenwoordig, met inbegrip van een eindeloos aantal onafhankelijke labels. Disco leek wat dat betreft veel op house. Al die labels en de rechten zijn opgekocht door de grote concerns die in de jaren 80 begonnen te ontstaan (Virgin, Time warner).
Maar ik had het met name over punk en new wave rage. Die gaf een flinke draai aan de produktie van alternatieve muziek en de populariteit ervan. Met onafhankelijke groep bedoel ik dus niet speciaal de mega-selling acts die jij opsomt. Urban dance squad uitgezonderd, die speelden in kleine zaaltjes voor de lol zelfs toen ze al beroemd waren. Lard en Ministry ken ik niet.
quote:
Ik snap dat het jouw mening is, maar ik ben het er totaal niet mee eens. Met name feitelijk niet. Verder vind ik die naar vettig haar en plateauzolen klinkende "hoempahoempa"-dreun uit de jaren 70 dus absoluut NIET swingend, cool, dansbaar of zelfs maar grappig. Eerder het toppunt van muzikale lulligheid en familievermaak voor kleuters.
Maar da's mijn mening. Geef mij maar die transparante en heldere sound uit de jaren 80.
Over meningen valt niet echt te twisten. feiten op zich nog wel, maar zal wellicht niet boeien. Ik vind die min of meer speelse synth pop of gitaarrock niet zo boeiend als het opzwepende R&B/jazz werk uit de jaren 70/begin jaren 80. Kwestie van smaak. Maar de muziek-industrie (voor bekenden ook wel 'muziek-mafia' genoemd) heeft altijd veel oppervlakkige muziek gemaakt, een slap aftreksel van de underground. Wat mij betreft is dit ook zo bij het late disco-tijdperk (1977-1980), de ware rage was toen richting punk muziek, en de muziekindustrie ging door met het uitmelken van disco. Dat geeft de gangbare commerciële pop-cultuur juist in die tijd (zoals midden jaren 80) iets onwezenlijks en onbenulligs. En reden voor geringschatting van een heel tijdperk.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
  dinsdag 27 december 2005 @ 19:38:56 #141
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33448965
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 18:26 schreef kamagurka het volgende:

[..]

...ministry, lard.

[..]
Lard kwam zo te zien uit in 1989 op het Alternative tentacles label, opgezet door de Dead Kennedys (=punk). Ministry komt ongeveer uit dezelfde scene, zie wikipedia.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
pi_33453932
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 19:20 schreef Jazoist het volgende:

Over meningen valt niet echt te twisten. feiten op zich nog wel, maar zal wellicht niet boeien. Ik vind die min of meer speelse synth pop of gitaarrock niet zo boeiend als het opzwepende R&B/jazz werk uit de jaren 70/begin jaren 80. Kwestie van smaak. Maar de muziek-industrie (voor bekenden ook wel 'muziek-mafia' genoemd) heeft altijd veel oppervlakkige muziek gemaakt, een slap aftreksel van de underground. Wat mij betreft is dit ook zo bij het late disco-tijdperk (1977-1980), de ware rage was toen richting punk muziek, en de muziekindustrie ging door met het uitmelken van disco. Dat geeft de gangbare commerciële pop-cultuur juist in die tijd (zoals midden jaren 80) iets onwezenlijks en onbenulligs. En reden voor geringschatting van een heel tijdperk.
Ik vind juist de jaren 70 voor een groot gedeelte een uitmelking van de pure sound die de jaren 60 kenmerkten. Wat in de jaren 60 echt als een roep om verandering en een optimistische opmars had geklonken werd in de jaren 70 banaal, een truukje en klonk onoprecht (eagles, supertramp). De disco was bij uitstek een fenomeen dat demonstreerde dat popmuziek slechts een goedkoop truukje was. En ieder was er vol van in een periode met goedkope plastic lampen en imitatieleer...

En de jaren 80 kenden juist een grote diversiteit aan onafhankelijke bands en labels, zoals 4AD (dead can dance, pixies), IRS (R.E.M), fiction (cure), wax trax (ministry), def jam (beastie boys, public enemy, slayer), young god (swans), dgc (sonic youth), epitaph (suicidal tendencies, bad company) en vele garage/punk/hiphop labels van kleine acts.
Muzikaal kan het je misschien niet liggen (ik ben dan weer geen RnB/jazz/soul-man) maar vruchtbaar was de jaren 80 absoluut!!
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_33454025
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 19:38 schreef Jazoist het volgende:

[..]

Lard kwam zo te zien uit in 1989 op het Alternative tentacles label, opgezet door de Dead Kennedys (=punk). Ministry komt ongeveer uit dezelfde scene, zie wikipedia.
LARD is een combinatie van frontman jello biafra (dead kennedys) en de leden van ministry idd
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 27 december 2005 @ 22:08:32 #144
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33454171
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:01 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik vind juist de jaren 70 voor een groot gedeelte een uitmelking van de pure sound die de jaren 60 kenmerkten. Wat in de jaren 60 echt als een roep om verandering en een optimistische opmars had geklonken werd in de jaren 70 banaal, een truukje en klonk onoprecht (eagles, supertramp). De disco was bij uitstek een fenomeen dat demonstreerde dat popmuziek slechts een goedkoop truukje was. En ieder was er vol van in een periode met goedkope plastic lampen en imitatieleer...
Eagles en Supertramp onoprecht
Lijkt me puur een kwestie van smaak.....

Toch?
  dinsdag 27 december 2005 @ 22:37:22 #145
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33455147
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:01 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik vind juist de jaren 70 voor een groot gedeelte een uitmelking van de pure sound die de jaren 60 kenmerkten. Wat in de jaren 60 echt als een roep om verandering en een optimistische opmars had geklonken werd in de jaren 70 banaal, een truukje en klonk onoprecht (eagles, supertramp). De disco was bij uitstek een fenomeen dat demonstreerde dat popmuziek slechts een goedkoop truukje was. En ieder was er vol van in een periode met goedkope plastic lampen en imitatieleer...

En de jaren 80 kenden juist een grote diversiteit aan onafhankelijke bands en labels, zoals 4AD (dead can dance, pixies), IRS (R.E.M), fiction (cure), wax trax (ministry), def jam (beastie boys, public enemy, slayer), young god (swans), dgc (sonic youth), epitaph (suicidal tendencies, bad company) en vele garage/punk/hiphop labels van kleine acts.
Muzikaal kan het je misschien niet liggen (ik ben dan weer geen RnB/jazz/soul-man) maar vruchtbaar was de jaren 80 absoluut!!
Ik ben afgehaakt mede door het dreinende geluid van de Cure (die ongelovelijk weke zang van Robert Smith), na 3 albums ging het me zwaar tegenstaan, hoewel ik eerst fan was. Zelfde met R.E.M. (nasale vocalist), leuke 1e plaat vond ik, een hele ontdekking. De Smiths vond ik daarna gelijk al bijna het meest vreselijke wat ik ooit heb gehoord. Helaas voor mij dat het zo ging tegenstaan.
Het algemene beeld van de 80's dat ik bedoel (afgezien van wat ik zelf vind) is van 'och, Whitney Houston weer op 1.'. In de jaren 70 had je dat met de 'Four Tops' bijvoorbeeld. Simpelweg onmdat muziekproducenten dergelijke acts tot vervelens aan toe uitmolken in de hitparade en er geen andere trends werden geintroduceerd.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
  dinsdag 27 december 2005 @ 23:01:33 #146
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33455968
Dit waren trouwens volgens mij echt leuke bands uit de jaren 80: Living Colour, Hüsker dü, Matt bianco, Specials,.. ... verder kom ik niet op dit moment.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
pi_33457474
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:08 schreef peaceman het volgende:

[..]

Eagles en Supertramp onoprecht
Lijkt me puur een kwestie van smaak.....

Toch?
Zou kunnen, ik vind hun geluksboodschap of weemoedige geluid gewoon hartstikke nep vergeleken bij degenen die dat soort gevoelige liedjes wel zuiver konden brengen, zoals Joni Mitchell, Brian Wilson, the band, neil young, e.a.
Vooral die aanstelligerige hoge castraatstem van supertramp in combinatie met die circusmuziek, gewoon om te kotsen. Dat is niet zuiver, da's camp! Net zoals het gros van de 70s camp was en wansmakelijk.

Bovendien kan ik het niet los zien van het tijdsgewricht, en dat was aanzienlijk donkerder dan elo of superramp ons voorspiegelen. Wat dat betreft vind ik artiesten als Bowie, the stooges en pink floyd veel beter bij die tijd passen (en oneindig betere muziek gemaakt hebben). Sceptischer, donkerder en interessanter.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_33457737
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:37 schreef Jazoist het volgende:

[..]

Ik ben afgehaakt mede door het dreinende geluid van de Cure (die ongelovelijk weke zang van Robert Smith), na 3 albums ging het me zwaar tegenstaan, hoewel ik eerst fan was. Zelfde met R.E.M. (nasale vocalist), leuke 1e plaat vond ik, een hele ontdekking. De Smiths vond ik daarna gelijk al bijna het meest vreselijke wat ik ooit heb gehoord. Helaas voor mij dat het zo ging tegenstaan.
Het algemene beeld van de 80's dat ik bedoel (afgezien van wat ik zelf vind) is van 'och, Whitney Houston weer op 1.'. In de jaren 70 had je dat met de 'Four Tops' bijvoorbeeld. Simpelweg onmdat muziekproducenten dergelijke acts tot vervelens aan toe uitmolken in de hitparade en er geen andere trends werden geintroduceerd.
Tsja, ik heb dat met de castraatstem van superramp (zoals bovenstaand ) of de duffe groepszang van abba. En ik vind legio artiesten die zgn. vrolijk melancholisch probeerden te klinken oneindig veel deprimerender dan de koele sound van the cure bijvoorbeeld.. voor paul simon of gerry rafferty heb ik écht prozac nodig

Maargoed, da's smaak.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 28 december 2005 @ 00:16:47 #149
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33458244
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:51 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Zou kunnen, ik vind hun geluksboodschap of weemoedige geluid gewoon hartstikke nep vergeleken bij degenen die dat soort gevoelige liedjes wel zuiver konden brengen, zoals Joni Mitchell, Brian Wilson, the band, neil young, e.a.
Vooral die aanstelligerige hoge castraatstem van supertramp in combinatie met die circusmuziek, gewoon om te kotsen. Dat is niet zuiver, da's camp! Net zoals het gros van de 70s camp was en wansmakelijk.
Supertramp niet echt, De Eagles da's best lekkere muziek verder.
quote:
Bovendien kan ik het niet los zien van het tijdsgewricht, en dat was aanzienlijk donkerder dan elo of superramp ons voorspiegelen. Wat dat betreft vind ik artiesten als Bowie, the stooges en pink floyd veel beter bij die tijd passen (en oneindig betere muziek gemaakt hebben). Sceptischer, donkerder en interessanter.
Bowie, Stooges zijn muzikaal gezien vrij onzinnig en boodschaploos. Pink Floyd is gewoon gewone muziek, beetje rock-achtig. Zou niks zijn voor mij zijn om dat alsmaar te draaien. En dat hoeft ook niet, want er zijn duizenden groepen uit de jaren 70. In een enkele muziekstroming, zoals soul of progressieve rock bijvoorbeeld zou het je al je hele leven kosten om enigszins een compleet beeld te krijgen van deze 'gouden' jaren. Met een stortvloed van honderdduizenden tot miljoenen platen zoals in de jaren 80 misschien niet is voorgekomen.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
pi_33458457
quote:
Op woensdag 28 december 2005 00:16 schreef Jazoist het volgende:

[..]

Supertramp niet echt, De Eagles da's best lekkere muziek verder.
Wat jij wil..
quote:
Bowie, Stooges zijn muzikaal gezien vrij onzinnig en boodschaploos.
quote:
Pink Floyd is gewoon gewone muziek, beetje rock-achtig. Zou niks zijn voor mij zijn om dat alsmaar te draaien. En dat hoeft ook niet, want er zijn duizenden groepen uit de jaren 70. In een enkele muziekstroming, zoals soul of progressieve rock bijvoorbeeld zou het je al je hele leven kosten om enigszins een compleet beeld te krijgen van deze 'gouden' jaren. Met een stortvloed van honderdduizenden tot miljoenen platen zoals in de jaren 80 misschien niet is voorgekomen.
Luister jij maar lekker naar je stampende discokrakers en ouwe funk, luister ik wel naar de overvloed van heerlijke bovenaardse popliedjes en beregoede electropop/metal/hiphop die de jaren 80 heeft voortgebracht ok?

Nu slapen * kamagurka zet nog ns pale shelter op van tears for fears
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 28 december 2005 @ 00:34:09 #151
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33458672
quote:
Op woensdag 28 december 2005 00:01 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Tsja, ik heb dat met de castraatstem van superramp (zoals bovenstaand ) of de duffe groepszang van abba. En ik vind legio artiesten die zgn. vrolijk melancholisch probeerden te klinken oneindig veel deprimerender dan de koele sound van the cure bijvoorbeeld.. voor paul simon of gerry rafferty heb ik écht prozac nodig

Maargoed, da's smaak.
Ja, dat soort sounds zie je nog wel eens voorbijkomen in de top 100 ofzo. Maar dat geld idem voor de jaren 80. Paul Simon vind ik daar niet onder vallen trouwens. Abba klinkt leuk als je het maar lang genoeg hoort, heb ik gemerkt.
De cure speelden we na op gitaar. Toen ze trendy 'cult' werden begon de inspiratie bij de bandleden wat te stokken denk ik.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
  woensdag 28 december 2005 @ 00:41:08 #152
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33458896
quote:
Op woensdag 28 december 2005 00:25 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Luister jij maar lekker naar je stampende discokrakers en ouwe funk, luister ik wel naar de overvloed van heerlijke bovenaardse popliedjes en beregoede electropop/metal/hiphop die de jaren 80 heeft voortgebracht ok?

[...]
Ik heb jou niet verteld waar ik naar luister, voorzover ik me herinner.
Leuk dat de jaren 80 bij jou passen. Dat maakt het natuurlijk een waardevolle aangelegenheid. Ik luister tegenwoordig ook alleen wat me echt interresseert.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
pi_33460725
Stevie Ray Vaughan rules!
It's a simple question -- if the moon were made of ribs ... would ya eat it?...I know I would.
pi_33469810
Hier dan mijn theorie:

Het probleem van de jaren '80 is dat het merendeel van de mainstream rockliefhebbers nu eenmaal fan is van mainstream rock: wat er in de jaren '60 te horen was dus (Stones, Doors, Who, Led Zeppelin, Hendrix, Cream, Van Morrisson, dat werk). Het verschil daarvan met de jaren '80 muziek is ogenschijnlijk vrij groot - metal is voor hun altijd een brug te ver geweest, synthesizers worden geassocieerd met neppe discodeuntjes en punk/goth/hiphop e.d. staan psychologisch te ver van hen af, nog afgezien van de wat moeilijker toegankelijke stijlen.

Dus blijven ze trouw aan de 'goeie ouwe sixties', waarbij de rockmuziek van de jaren '70 meer aansluit. De voorkeur voor de vorm (klassieke gitaarrock, vaak akoestisch) gaat daarbij dan boven de inhoud. Goede voorbeelden zijn bands als de Eagles en Led Zeppelin (aan wie ik persoonlijk een kotshekel heb en die zeker in de jaren '70 niets meer hadden te zeggen). Het gevolg is dat middelmatige bands die qua geluid nog flink in de jaren '60 hangen, zoals Deep Purple, tegenwoordig niet zelden hoger worden aangeslagen dan radicalere, veel betere bands als Metallica. Door een bepaald publiek dan, dat naar Arrow Classic Rock luistert.

Dit verklaart deels ook de populariteit in de jaren '80 van iemand als Bruce Springsteen. Voor de classic rock liefhebber sloot die met zijn rechttoerechtaan hoemparock veel meer aan bij hun smaak dan de synthesizermuziek en trash metal uit die tijd.

En het gaat er natuurlijk wel om welke muziek tegenwoordig nog hoog wordt aangeslagen. De hele progrockmeuk van begin jaren '70 (Yes, Genesis, Jethro Tull, ELO, ELP, het King Crimson van die tijd), dat wordt tegenwoordig toch niet meer serieus genomen?
  woensdag 28 december 2005 @ 14:27:45 #155
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33470021
quote:
Op woensdag 28 december 2005 14:21 schreef Soul79 het volgende:
Hier dan mijn theorie:

Het probleem van de jaren '80 is dat het merendeel van de mainstream rockliefhebbers nu eenmaal fan is van mainstream rock: wat er in de jaren '60 te horen was dus (Stones, Doors, Who, Led Zeppelin, Hendrix, Cream, Van Morrisson, dat werk). Het verschil daarvan met de jaren '80 muziek is ogenschijnlijk vrij groot - metal is voor hun altijd een brug te ver geweest, synthesizers worden geassocieerd met neppe discodeuntjes en punk/goth/hiphop e.d. staan psychologisch te ver van hen af, nog afgezien van de wat moeilijker toegankelijke stijlen.

Dus blijven ze trouw aan de 'goeie ouwe sixties', waarbij de rockmuziek van de jaren '70 meer aansluit. De voorkeur voor de vorm (klassieke gitaarrock, vaak akoestisch) gaat daarbij dan boven de inhoud. Goede voorbeelden zijn bands als de Eagles en Led Zeppelin (aan wie ik persoonlijk een kotshekel heb en die zeker in de jaren '70 niets meer hadden te zeggen). Het gevolg is dat middelmatige bands die qua geluid nog flink in de jaren '60 hangen, zoals Deep Purple, tegenwoordig niet zelden hoger worden aangeslagen dan radicalere, veel betere bands als Metallica. Door een bepaald publiek dan, dat naar Arrow Classic Rock luistert.

Dit verklaart deels ook de populariteit in de jaren '80 van iemand als Bruce Springsteen. Voor de classic rock liefhebber sloot die met zijn rechttoerechtaan hoemparock veel meer aan bij hun smaak dan de synthesizermuziek en trash metal uit die tijd.

En het gaat er natuurlijk wel om welke muziek tegenwoordig nog hoog wordt aangeslagen. De hele progrockmeuk van begin jaren '70 (Yes, Genesis, Jethro Tull, ELO, ELP, het King Crimson van die tijd), dat wordt tegenwoordig toch niet meer serieus genomen?
Ik heb smakelijk gelachen om deze 'theorie', dank je wel
pi_33470074
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:07 schreef Murray het volgende:

[..]

Wat is er " " aan Springsteen?
Wat niet?
  woensdag 28 december 2005 @ 14:40:26 #157
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_33470415
quote:
Op woensdag 28 december 2005 14:29 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

Wat niet?
Vertel eens "wat niet"?
  woensdag 28 december 2005 @ 14:43:57 #158
135509 schaap001
Ik bedoel maar te zeggen:
pi_33470519
Ja, ik ben daar eigenlijk ook weleens benieuwd naar, ja.
pi_33471214
quote:
Op woensdag 28 december 2005 14:21 schreef Soul79 het volgende:
Hier dan mijn theorie:

Het probleem van de jaren '80 is dat het merendeel van de mainstream rockliefhebbers nu eenmaal fan is van mainstream rock: wat er in de jaren '60 te horen was dus (Stones, Doors, Who, Led Zeppelin, Hendrix, Cream, Van Morrisson, dat werk). Het verschil daarvan met de jaren '80 muziek is ogenschijnlijk vrij groot - metal is voor hun altijd een brug te ver geweest, synthesizers worden geassocieerd met neppe discodeuntjes en punk/goth/hiphop e.d. staan psychologisch te ver van hen af, nog afgezien van de wat moeilijker toegankelijke stijlen.

Dus blijven ze trouw aan de 'goeie ouwe sixties', waarbij de rockmuziek van de jaren '70 meer aansluit. De voorkeur voor de vorm (klassieke gitaarrock, vaak akoestisch) gaat daarbij dan boven de inhoud. Goede voorbeelden zijn bands als de Eagles en Led Zeppelin (aan wie ik persoonlijk een kotshekel heb en die zeker in de jaren '70 niets meer hadden te zeggen). Het gevolg is dat middelmatige bands die qua geluid nog flink in de jaren '60 hangen, zoals Deep Purple, tegenwoordig niet zelden hoger worden aangeslagen dan radicalere, veel betere bands als Metallica. Door een bepaald publiek dan, dat naar Arrow Classic Rock luistert.

Dit verklaart deels ook de populariteit in de jaren '80 van iemand als Bruce Springsteen. Voor de classic rock liefhebber sloot die met zijn rechttoerechtaan hoemparock veel meer aan bij hun smaak dan de synthesizermuziek en trash metal uit die tijd.

En het gaat er natuurlijk wel om welke muziek tegenwoordig nog hoog wordt aangeslagen. De hele progrockmeuk van begin jaren '70 (Yes, Genesis, Jethro Tull, ELO, ELP, het King Crimson van die tijd), dat wordt tegenwoordig toch niet meer serieus genomen?
Ik ben het hier totaal maar dan ook totaal mee eens

Behalve nog de zgn. zwoele "warme" sound van de discokrakers uit de 70s die gewoon lekker door opa en oma kunnen worden meegedreunt omdat het eigenlijk meebrullers voor het hele gezin zijn vanwege hun enooorme lulligheid

De jaren 80 worden eenvoudigweg niet zo goed begrepen omdat ze juist probeerden te breken met die ouderwetse vierkwartsmaat uit de rythm/blues periode en die uitgeholde riffs waar bands als deep purple of andere mastodonten uit de arrow rock generatie nog steeds mee kwamen aandragen. De zgn. "echte" rockliefhebber karakteriseert dát dan ook als een staaltje van "echte" muziek... met de typische britse sound en op punk gebaseerde energie van joy division of the clash kan deze rockliefhebber vrij weinig... tis te weinig op eeuwenoude bluesriffs gebaseerd, dus zal t wel slecht zijn

Zo word nu ook de gehele electronische revolutie van de laatste 15 jaar bejegend trouwens door diezelfde ouwe baardapen die zo cynisch deden over de jaren 80
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_33471341
quote:
Op woensdag 28 december 2005 14:27 schreef peaceman het volgende:

[..]

Ik heb smakelijk gelachen om deze 'theorie', dank je wel
Het is dan ook een beetje een onzin-topic

Maar er zit beslist een kern van waarheid in mijn idee dat de babyboomgeneratie de muzikale sprong naar de jaren '80 niet heeft kunnen maken en daarom maar in de jaren '70 blijft hangen, al luisterend naar Arrow Classic Rock radio en de jaren '80 afdoet als slap synthesizergeneuzel en/of takkeherrie.
pi_33471357
quote:
Op woensdag 28 december 2005 00:34 schreef Jazoist het volgende:

[..]

Ja, dat soort sounds zie je nog wel eens voorbijkomen in de top 100 ofzo. Maar dat geld idem voor de jaren 80. Paul Simon vind ik daar niet onder vallen trouwens. Abba klinkt leuk als je het maar lang genoeg hoort, heb ik gemerkt.
De cure speelden we na op gitaar. Toen ze trendy 'cult' werden begon de inspiratie bij de bandleden wat te stokken denk ik.
Volgens mij is het enige wat trendy 'cult' is geworden eerder ouwe lijken uit de progrocktijd of bejaarde dode zwarte mannen uit de whiskey/blues tijd toen het leven nog hard was, en de muziek bijgevolg natuurlijk altijd beter
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 28 december 2005 @ 15:11:43 #162
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33471410
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:09 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Het is dan ook een beetje een onzin-topic

Maar er zit beslist een kern van waarheid in mijn idee dat de babyboomgeneratie de muzikale sprong naar de jaren '80 niet heeft kunnen maken en daarom maar in de jaren '70 blijft hangen, al luisterend naar Arrow Classic Rock radio en de jaren '80 afdoet als slap synthesizergeneuzel en/of takkeherrie.
Vooral die laatste opmerking blijf ik verbijsterend vinden. Hoe kom je toch aan dat idee? Of zijn de mensen die ik ken van die leeftijd wat minder muziekvreemd
  woensdag 28 december 2005 @ 15:33:00 #163
135509 schaap001
Ik bedoel maar te zeggen:
pi_33472119
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:09 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Het is dan ook een beetje een onzin-topic

Maar er zit beslist een kern van waarheid in mijn idee dat de babyboomgeneratie de muzikale sprong naar de jaren '80 niet heeft kunnen maken en daarom maar in de jaren '70 blijft hangen, al luisterend naar Arrow Classic Rock radio en de jaren '80 afdoet als slap synthesizergeneuzel en/of takkeherrie.
Bron?
pi_33472127
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:11 schreef peaceman het volgende:

[..]

Vooral die laatste opmerking blijf ik verbijsterend vinden. Hoe kom je toch aan dat idee? Of zijn de mensen die ik ken van die leeftijd wat minder muziekvreemd
Dat mag ik hopen voor je. De mensen van die leeftijd in mijn omgeving zijn muzikaal iig zo flexibel als een wolkenkrabber en dan heb ik het onder meer over mijn collega's van wie hier de hele dag Arrow op moet staan

Van die mensen die de Sixties als de enige echte Gouden Eeuw van de muziek zien, waarna het steeds slechter is geworden. Van die Top 100 Allertijden types, die van Queen alleen Bohemian Rhapsody, van de Police alleen Every breath you take, van The Cure alleen A forest, van de Simple Minds alleen Belfast child en van Metallica alleen Nothing else matters kennen.
  Moderator / Redactie FP woensdag 28 december 2005 @ 15:35:07 #165
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_33472176
Ik ben van '83 en vind heel veel uit de 80's geweldig
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_33472225
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:33 schreef schaap001 het volgende:

[..]

Bron?
Het bestaan én de tracklist van Arrow Classic Rock
  woensdag 28 december 2005 @ 15:38:40 #167
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33472298
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:33 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Dat mag ik hopen voor je. De mensen van die leeftijd in mijn omgeving zijn muzikaal iig zo flexibel als een wolkenkrabber en dan heb ik het onder meer over mijn collega's van wie hier de hele dag Arrow op moet staan
beter Arrow dan 538 denk ik dan
quote:
Van die mensen die de Sixties als de enige echte Gouden Eeuw van de muziek zien, waarna het steeds slechter is geworden. Van die Top 100 Allertijden types, die van Queen alleen Bohemian Rhapsody, van de Police alleen Every breath you take, van The Cure alleen A forest, van de Simple Minds alleen Belfast child en van Metallica alleen Nothing else matters kennen.
Ik vind veel muziek mooi, uit de jaren 50+60+70+80+90+2000... Prachtige tijden allemaal.
Tja metallica vind ik persoonlijk niet erg als mensen dat niet kennen, maar dat is smaak. En Nothing else matters is mijn inziens samen met o.a. Clocks kandidaat voor meest overgewaardeerde nummer ooit gemaakt.
Child in time vind ik nog altijd even mooi... Mag wel toch?
  woensdag 28 december 2005 @ 15:41:06 #168
135509 schaap001
Ik bedoel maar te zeggen:
pi_33472366
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:36 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Het bestaan én de tracklist van Arrow Classic Rock
Ja, maar goed: er bestaan toch ook zenders als Slam FM? Het zijn gewoon zenders met een duidelijke doelgroep. Dat wil voor mij verder niet zeggen dat iedereen van een bepaalde generatie bij een bepaalde muzieksoort c.q. tijdperk 'hoort'? En daarmee al het andere als walgelijk afdoet?
pi_33472729
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:38 schreef peaceman het volgende:

Child in time vind ik nog altijd even mooi... Mag wel toch?
Nee dat mag niet!

Laat ik eerlijk zijn, dat is gewoon wel een goed nummer, evenals Hotel California van de Eagles, More than a feeling van Boston, best wel wat nummers van 10CC en Supertramp (niet die van die nicht, maar die van die andere knakker, die juist een behoorlijk cynische, zwartgallige insteek had) en nog zo wat.

Maar mensen die vinden dat die muziek - en van die typische jaren '60 krakers als House of the rising sun - ieders dagelijks brood zou moeten zijn, en bijgevolg alle na de punkperiode gemaakte muziek (behalve voorspelbare rock als Bruce Springsteen en Dire Straits ten tijde van Brothers in arms) wegzetten als nep, lawaaiig of onorigineel:
pi_33472822
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:41 schreef schaap001 het volgende:

[..]

Ja, maar goed: er bestaan toch ook zenders als Slam FM? Het zijn gewoon zenders met een duidelijke doelgroep. Dat wil voor mij verder niet zeggen dat iedereen van een bepaalde generatie bij een bepaalde muzieksoort c.q. tijdperk 'hoort'? En daarmee al het andere als walgelijk afdoet?
Neuh, maar als we niet lekker kunnen generaliseren kunnen we elk Fok-topic wel gaan sluiten
  woensdag 28 december 2005 @ 15:58:07 #171
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33472889
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:53 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Nee dat mag niet!

Laat ik eerlijk zijn, dat is gewoon wel een goed nummer, evenals Hotel California van de Eagles, More than a feeling van Boston, best wel wat nummers van 10CC en Supertramp (niet die van die nicht, maar die van die andere knakker, die juist een behoorlijk cynische, zwartgallige insteek had) en nog zo wat.

Maar mensen die vinden dat die muziek - en van die typische jaren '60 krakers als House of the rising sun - ieders dagelijks brood zou moeten zijn, en bijgevolg alle na de punkperiode gemaakte muziek (behalve voorspelbare rock als Bruce Springsteen en Dire Straits ten tijde van Brothers in arms) wegzetten als nep, lawaaiig of onorigineel:
Ja ik vind dat persoonlijk flauwekul. Iets is mooi of niet mooi en dat hangt niet af van de originaliteit van een lied. Mensen roepen gewoon te snel dat een stroming/tijdsperiode niks is om wat te kunnen zeggen of om te provoceren. Dat is blijkbaar normaal tegenwoordig.

Overigens maakte Dire Straits hun meesterwerk in 1982, volgens mijn bescheiden mening.
  woensdag 28 december 2005 @ 15:58:08 #172
135509 schaap001
Ik bedoel maar te zeggen:
pi_33472890
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:56 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Neuh, maar als we niet lekker kunnen generaliseren kunnen we elk Fok-topic wel gaan sluiten
Ja, da´s ook weer zo, ja
pi_33472914
quote:
Op woensdag 28 december 2005 14:21 schreef Soul79 het volgende:
Hier dan mijn theorie:

Het probleem van de jaren '80 is dat het merendeel van de mainstream rockliefhebbers nu eenmaal fan is van mainstream rock: wat er in de jaren '60 te horen was dus (Stones, Doors, Who, Led Zeppelin, Hendrix, Cream, Van Morrisson, dat werk). Het verschil daarvan met de jaren '80 muziek is ogenschijnlijk vrij groot - metal is voor hun altijd een brug te ver geweest, synthesizers worden geassocieerd met neppe discodeuntjes en punk/goth/hiphop e.d. staan psychologisch te ver van hen af, nog afgezien van de wat moeilijker toegankelijke stijlen.
Stones, Doors, Who, Led, Hendrix.. dat werk is NIET uit de jaren 60.. Dat is zogeheten Glam Rock, medio jaren 70 ontstaan om meer show aan de rock 'n roll te geven. Daarnaast had je ook nog een stroming hippie-muziek. Eind jaren 70 is de Rock 'n Roll revival geweest, gevolgd door Disco (jaren 80) en later house (jaren 90), hardcore (medio 90) en het Trance nu. Daarnaast hebben we nu een lichte buiging naar Rap dankzij een slap aftreksel van Rhytm & Blues.
quote:
Dus blijven ze trouw aan de 'goeie ouwe sixties', waarbij de rockmuziek van de jaren '70 meer aansluit. De voorkeur voor de vorm (klassieke gitaarrock, vaak akoestisch) gaat daarbij dan boven de inhoud. Goede voorbeelden zijn bands als de Eagles en Led Zeppelin (aan wie ik persoonlijk een kotshekel heb en die zeker in de jaren '70 niets meer hadden te zeggen). Het gevolg is dat middelmatige bands die qua geluid nog flink in de jaren '60 hangen, zoals Deep Purple, tegenwoordig niet zelden hoger worden aangeslagen dan radicalere, veel betere bands als Metallica. Door een bepaald publiek dan, dat naar Arrow Classic Rock luistert.
Stukje muziekgeschiedenis in in ieder geval Nederland:
Voor 1950 was het op volgorde: Klassiek, Dixie en later Jazz (zwarte muziek) & Country muziek.
Begin jaren 50 zijn er een aantal oude jazz artiesten meer country & western gaan mixen in hun muziek waardoor de stroming Rock 'n Roll is ontstaan. Rock 'n Roll heeft tot begin jaren 60 zijn hoogtijden gevierd (waarbij sommige critici zeggen dat na de dood van Buddy Holly geen rock 'n roll meer is gemaakt). In de jaren 60 kreeg men de revolutie naar alternatieve rock, Beatles en Rolling Stones vallen hier onder. Aangezien de jeugd nogal experimenteel was is men indertijd met drugs gaan spelen. Daaruit kwam een hippiestroom (ook omdat jeugd zich wilde afzetten tegen de menigte). Dit is eind jaren 60, begin jaren 70 geweest. Helaas is het in de jaren 70 heel veel mis gegaan en werd het meer harddrugs wat er gebruikt werd. Mede hierdoor en doordat men meer show elementen wilde toevoegen onstonden er vele substromen in de Rock 'n Roll zoals Glam Rock en Hard Rock. Eind jaren 70 werd iedereen rustig en is men dankzij de vele musicals nog even weer Rock 'n Roll gaan leuk vinden (Grease, 1978). Kort daarop ontstond alleen een totaal nieuwe soort stroming, de Disco (Beegees) dat bekend werd door weer een film met John Travolta, Begin jaren 80 werd deze disco helaas doodgedraaid en ontstond een haat voor Disco-beat. Daarop zijn de rockers weer naar voren gekomen. Ook weer van korte duur want disco kwam terug, alleen iets meer electronisch. Jaren 80 zijn begonnen.. Deze disco is in feite al die jaren versneld gegaan van disco naar house naar trance, dance en hardcore.
quote:
Dit verklaart deels ook de populariteit in de jaren '80 van iemand als Bruce Springsteen. Voor de classic rock liefhebber sloot die met zijn rechttoerechtaan hoemparock veel meer aan bij hun smaak dan de synthesizermuziek en trash metal uit die tijd.
Lees boven. Dat kwam voornamelijk omdat mensen zich af begonnen te zetten tegen Disco. Iedereen haatte disco op een bepaald punt en ging weer Rock luisteren (let op, dat is géén rock 'n roll)
quote:
En het gaat er natuurlijk wel om welke muziek tegenwoordig nog hoog wordt aangeslagen. De hele progrockmeuk van begin jaren '70 (Yes, Genesis, Jethro Tull, ELO, ELP, het King Crimson van die tijd), dat wordt tegenwoordig toch niet meer serieus genomen?
Dankzij die mensen bestaat onze huidige muziek. Probleem is dat je weinig wordt verteld over het ontstaan van de muziek die we hedendaags kennen.
Sterker nog, het hele principe van een 4/4-maatsoort (waar 90% van de huidige muziek op is gebaseerd) komt van de Country Western/Jazz/Rock 'n Roll af.

Het wordt niet meer serieus genomen door mensen die door TMF, The Box, Radio 538 en die andere meuk zenders omdat het in feite wordt gekneed dat "luisteren naar die muziek stoer is".
pi_33476061
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:11 schreef peaceman het volgende:

[..]

Vooral die laatste opmerking blijf ik verbijsterend vinden. Hoe kom je toch aan dat idee? Of zijn de mensen die ik ken van die leeftijd wat minder muziekvreemd
Niet iedereen hoort blijkbaar tot jouw vriendengroep... van de mensen met wie ik dagelijks omga is er niemand die nog gaat zitten voor een symphonisch quadrofonische ervaring van rick wakeman in zijn zitkuil met lavalamp, volgens mij is het merendeel van dat soort mensen de vijftig allang gepaseerd of durven ze er idd niet publiekelijk voor uit te komen
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 28 december 2005 @ 17:51:29 #175
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33476137
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:49 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Niet iedereen hoort blijkbaar tot jouw vriendengroep... van de mensen met wie ik dagelijks omga is er niemand die nog gaat zitten voor een symphonisch quadrofonische ervaring van rick wakeman in zijn zitkuil met lavalamp, volgens mij is het merendeel van dat soort mensen de vijftig allang gepaseerd of durven ze er idd niet publiekelijk voor uit te komen
Waarom zou je niet publiekelijk durven uitkomen voor de muziek waarvan je houdt
(Buiten de uit de hand gelopen vergelijking die je trekt natuurlijk)
pi_33476169
jaren 70/80 muziek is helemaal geweldig juist !
pi_33476223
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:41 schreef schaap001 het volgende:

[..]

Ja, maar goed: er bestaan toch ook zenders als Slam FM? Het zijn gewoon zenders met een duidelijke doelgroep. Dat wil voor mij verder niet zeggen dat iedereen van een bepaalde generatie bij een bepaalde muzieksoort c.q. tijdperk 'hoort'? En daarmee al het andere als walgelijk afdoet?
Het is gewoon duidelijk dat met sommige door de grauwe massa bepaalde dingen als jaarlijsten, playlists van sommige radiostations er een duidelijk eenduidige smaak naar boven komt drijven die erg neigt naar de traditionele rockpatronen en simpele sentimenten. Blijkbaar past de (betere) muziek uit de jaren 80 daar wat minder in.

Mensen zoeken herkenbaarheid, niet altijd kwaliteit
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 28 december 2005 @ 17:56:33 #178
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33476296
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:54 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Het is gewoon duidelijk dat met sommige door de grauwe massa bepaalde dingen als jaarlijsten, playlists van sommige radiostations er een duidelijk eenduidige smaak naar boven komt drijven die erg neigt naar de traditionele rockpatronen en simpele sentimenten. Blijkbaar past de (betere) muziek uit de jaren 80 daar wat minder in.

Mensen zoeken herkenbaarheid, niet altijd kwaliteit
Nou bij radio 3 stonden in de top 80 van je de jaren 80 toch wel liedjes als: Psycho Killer, Love will tear us apart, Big mouth strikes again.... enzo.... dus misschien ligt het aan de radiozender...
pi_33476338
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:51 schreef peaceman het volgende:

[..]

Waarom zou je niet publiekelijk durven uitkomen voor de muziek waarvan je houdt
(Buiten de uit de hand gelopen vergelijking die je trekt natuurlijk)
Ik denk niet dat je veel vrienden zult maken als je op een kerstdineetje een plaat van jethro tull of king crimson door de kamer laat schallen... maar ik doe maar een gok hoor
The cure wordt idd ook lang niet door iedereen gewaardeerd. Sowieso heeft de gemiddelde luisteraar maar een héél beperkt scala dingen waar hij/zij zich blijkbaar bij thuisvoelt. Maar daar ging de vergelijking van Soul79 dus juist zo treffend over
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 28 december 2005 @ 18:00:25 #180
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33476379
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:58 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je veel vrienden zult maken als je op een kerstdineetje een plaat van jethro tull of king crimson door de kamer laat schallen... maar ik doe maar een gok hoor
The cure wordt idd ook lang niet door iedereen gewaardeerd. Sowieso heeft de gemiddelde luisteraar maar een héél beperkt scala dingen waar hij/zij zich blijkbaar bij thuisvoelt. Maar daar ging de vergelijking van Soul79 dus juist zo treffend over
King Krimson kan je best opzetten, vind ik...
pi_33476405
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:56 schreef peaceman het volgende:

[..]

Nou bij radio 3 stonden in de top 80 van je de jaren 80 toch wel liedjes als: Psycho Killer, Love will tear us apart, Big mouth strikes again.... enzo.... dus misschien ligt het aan de radiozender...
Ik zie bij popquiz a gogo alleen maar schreeuwende negerinnen met relight my fire of tavares...

en je hebt het over een top 80 van de jaren 80, tsjahh
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_33476529
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:00 schreef peaceman het volgende:

[..]

King Krimson kan je best opzetten, vind ik...
De vraag om minder kattengejank zal snel de overhand krijgen denk ik

Maar als muzikale omnivoor kun jij misschien ook nog wel atonische klanken zoals einsturzende neubauten verdragen, of foetus (om de veelzijdigheid van de jaren 80 maar weer eens te benadrukken)?
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_33477312
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:00 schreef peaceman het volgende:

[..]

King Krimson kan je best opzetten, vind ik...
King Crimson is een voorbeeld van een goede band die zich in de symfogekte van de jaren '70 heeft laten meesleuren, met de aantekening dat ze die deels zelf hebben veroorzaakt en een en ander ook in de werkwijze van Fripp besloten lag. Hoe dan ook, hun debuut In the court of the Crimson King uit '69 was inspirerend en vernieuwend, maar in de jaren erna verzandde het in doelloze onzin (Lizard, Islands, Larks' Tongues in Aspich, uitzondering Red), om zich pas in 1981 met Discipline weer op te richten.
  woensdag 28 december 2005 @ 18:38:22 #184
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33477325
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:01 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik zie bij popquiz a gogo alleen maar schreeuwende negerinnen met relight my fire of tavares...

en je hebt het over een top 80 van de jaren 80, tsjahh
Ik wilde maar aangeven dat er toch meer mensen zijn die de goede muziek uit die tijd weten te waarderen
pi_33477778
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:49 schreef kamagurka het volgende:

[..]

een symphonisch quadrofonische ervaring van rick wakeman in zijn zitkuil met lavalamp
Wat weet je het toch altijd subliem te verwoorden

Het geheim van Yes is dat de luisteraar naar Wakeman of Howe snakt als Anderson aan het ratelen is, naar Anderson of Wakeman als Howe aan het friemelen is en naar Howe of Anderson als Wakeman aan het pielen is. Zo sleep je je door die half uur durende stukken heen.

En ja ik weet wel dat er in elk tijdvak slechte muziek gemaakt is, ook in de jaren '80. Maar toen duurden die nummers iig wat korter en waren er wat mij betreft meer alternatieven.
  woensdag 28 december 2005 @ 18:54:49 #186
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_33477812
Jaren 80 en 90 muziek
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_33477833
Depeche Mode, Tears for Fears, Frank Boeijen, The Cure, Duran Duran, Kate Bush, prima muziek hoor. Mij hoor je niet klagen over de 80's. Sterker nog, toen hadden ze nog van die lekkere vette snares. TAK.
pi_33478076
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:58 schreef WHiZZi het volgende:

[..]

Stones, Doors, Who, Led, Hendrix.. dat werk is NIET uit de jaren 60.. Dat is zogeheten Glam Rock, medio jaren 70 ontstaan om meer show aan de rock 'n roll te geven. Daarnaast had je ook nog een stroming hippie-muziek. Eind jaren 70 is de Rock 'n Roll revival geweest, gevolgd door Disco (jaren 80) en later house (jaren 90), hardcore (medio 90) en het Trance nu. Daarnaast hebben we nu een lichte buiging naar Rap dankzij een slap aftreksel van Rhytm & Blues.
[..]
Wat een fucking onzin. Morrison stierf in 71, Hendrix in 70. The Who's en Stones' beste werk is uit de sixties (My Generation en alle gave Stones platen). Hoe kan je dat 70er jaren noemen?

Je hebt er niet veel van begrepen volgens mij. Doors, Hendrix, The Who Glam? Ga nu even heel snel een popencyclopedie lezen ofzo.
pi_33478245
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:58 schreef peaceman het volgende:

[..]

Overigens maakte Dire Straits hun meesterwerk in 1982, volgens mijn bescheiden mening.
Als kant 2 van hetzelfde niveau was geweest als kant 1, dan wel. Nu prefereer ik hun debuut.

Maar ik wil ook niet zeiken op Dire Straits want ik vind ze best te pruimen. Alleen werden ze volgens mij vooral zo populair omdat ze een toegankelijk alternatief boden voor mainstream rockfans die het bij gitaarrock wilden houden maar voor wie de trash metal te hard ging. Op zich niks mis mee, maar het steunt wel mijn theorie dat het met name babyboomers zijn die de jaren '80 minder waarderen omdat de belangrijke muziek uit die tijd teveel afstaat van hun eigen sixties/seventies hoofdmoot. Dan hadden ze liever een ouderwetse rocker als Springsteen of een echte gitaarsolist als Knopfler.
  woensdag 28 december 2005 @ 19:12:57 #190
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_33478466
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:58 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je veel vrienden zult maken als je op een kerstdineetje een plaat van jethro tull of king crimson door de kamer laat schallen...
Jethro Tull heeft toevallig een erg fijne kerstcd gemaakt. Die hier dan ook gedraaid werd tijdens het kerstdiner. En daarna gekopieerd moest worden voor de gasten, die 'm toch wel erg leuk vonden.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_33478731
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:58 schreef WHiZZi het volgende:

Stones, Doors, Who, Led, Hendrix.. dat werk is NIET uit de jaren 60.. Dat is zogeheten Glam Rock, medio jaren 70 ontstaan om meer show aan de rock 'n roll te geven. Daarnaast had je ook nog een stroming hippie-muziek. Eind jaren 70 is de Rock 'n Roll revival geweest, gevolgd door Disco (jaren 80) en later house (jaren 90), hardcore (medio 90) en het Trance nu. Daarnaast hebben we nu een lichte buiging naar Rap dankzij een slap aftreksel van Rhytm & Blues.
Dat van de Stones als Glamrockers volg ik ook niet helemaal....... En ook niet de lijn van rock 'n roll naar disco, dat stond toch vrij ver van elkaar of heb je het nu over de populairste muziekstroming van een bepaald tijdvak ofzo?

Ontopic: de grootste schandvlek op de jaren '80 vormen toch wel de zogeheten 'hairbands' als Bon Jovi en Motley Crue. Inhoudsloos gebrul
  woensdag 28 december 2005 @ 19:34:13 #192
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33479188
quote:
Op woensdag 28 december 2005 18:07 schreef kamagurka het volgende:

[..]

De vraag om minder kattengejank zal snel de overhand krijgen denk ik

Maar als muzikale omnivoor kun jij misschien ook nog wel atonische klanken zoals einsturzende neubauten verdragen, of foetus (om de veelzijdigheid van de jaren 80 maar weer eens te benadrukken)?
Als je basishouding neigt naar minimalistische, donkere muziek, dan is de neue Deutsche Welle en post punk natuurlijk ideaal, tig andere groepen (Au pairs herriner ik me, Wolfgang press, X mal Deutschland, Abwärts, Nick Cave, Theatre of hate; uit Nederland The Dutch, de Ex). Die stroming ontstond begin jaren 80 en duurt tot op de dag van vandaag voort (wellicht heeft Gothic er iets mee van doen). Dat is maar een stroming en zegt niks over de jaren 80 als zodanig. Er zijn ook platen uit de jaren 70 op het gebied van industriële muziek bv (dat viel toen voornamelijk onder productiemuziek en muzikale (soundtrack) achtergrondmuziek). Het eenvoudig een uitvloeisel van de punk-stroming (die door een meer aristiek verantwoord publiek werd omgevormd met medeneming van invloeden uit allerlei stijlen), bv. de Pogues, Nick Cave en screamin' foetus zijn meer post-punk in de zin dat het ging om het rauwe. Dus de jaren 80 valt nog best redelijk in op te splitsen en in muzikale begrippen te omschrijven, net als andere tijdperken, wil ik maar zeggen.
Als je heel algemene uitspraken wilt doen over de jaren 80, dan moet je ook andere stromingen erbij betrekken dan datgene dat je het beste kent.
Wat betreft symfonische mainstream rock vind ik die gedachte over de babyboomers wel aannemelijk trouwens. Ik heb er nooit achter kunnen komen wat mensen in Bruce Springsteen of Mark Knopfler aantrekt, maar het heeft wel iets erg behoudends.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
  woensdag 28 december 2005 @ 19:58:28 #193
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33480156
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:07 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Als kant 2 van hetzelfde niveau was geweest als kant 1, dan wel. Nu prefereer ik hun debuut.

Maar ik wil ook niet zeiken op Dire Straits want ik vind ze best te pruimen. Alleen werden ze volgens mij vooral zo populair omdat ze een toegankelijk alternatief boden voor mainstream rockfans die het bij gitaarrock wilden houden maar voor wie de trash metal te hard ging. Op zich niks mis mee, maar het steunt wel mijn theorie dat het met name babyboomers zijn die de jaren '80 minder waarderen omdat de belangrijke muziek uit die tijd teveel afstaat van hun eigen sixties/seventies hoofdmoot. Dan hadden ze liever een ouderwetse rocker als Springsteen of een echte gitaarsolist als Knopfler.
Naar mijn bescheiden mening is alleen industrial disease een zwakke broeder op Love over gold. En niet eens omdat het zo'n slecht nummer is, maar meer omdat het niet bij de andere 4 past.
En het debuur is idd ook een erg goede plaat.

Toch wordt Knopfler best wel ondergewaardeerd als gitarist....

Dire Straits werd idd mainstream, maar ik geloof nooit dat bands bewust kiezen/kozen om mainstream te worden. Dat liep gewoon zo...
  woensdag 28 december 2005 @ 20:10:20 #194
124312 Jazoist
schone schijn
pi_33480590
quote:
Op woensdag 28 december 2005 15:58 schreef WHiZZi het volgende:

[..]

Stones, Doors, Who, Led, Hendrix.. dat werk is NIET uit de jaren 60.. Dat is zogeheten Glam Rock, medio jaren 70 ontstaan om meer show aan de rock 'n roll te geven. Daarnaast had je ook nog een stroming hippie-muziek. Eind jaren 70 is de Rock 'n Roll revival geweest, gevolgd door Disco (jaren 80) en later house (jaren 90), hardcore (medio 90) en het Trance nu. Daarnaast hebben we nu een lichte buiging naar Rap dankzij een slap aftreksel van Rhytm & Blues.
[..]
Dit is toch geen glam rock, maar hippie muziek. Ik weet niet precies meer wie er op het woodstock festival stonden ('69?), maar toch wel het meerendeel vermoed ik. De Rock en Roll revival van eind jaren 70 staat mij niet meer zo bij (ik heb alle uitzendingen van toppop en tros top 50 tussen 1976 en 1982 gezien), maar er waren wel enige vage artiesten zoals shakin' stevens, Alvin Stardust, enz.
Disco ontstond rond 1974 (was toen erg originele en vernieuwende muziek) en werd populair omstreeks 1977 door Saturday night fever, door Diana ross, door het filmthema van 'Star wars'(1977), enzovoort. Het werd toen gedomineerd door commerciële acts. Toen de belangstelling weg was, bleef er vernieuwende 'dance'-muziek gemaakt worden, maar op de achtergrond. rond 1980 was er de 'rap' en elektro scene, dat bedoel jij met disco ('Rocksteady crew', dat soort 'gein').
quote:
Stukje muziekgeschiedenis in in ieder geval Nederland:
Voor 1950 was het op volgorde: Klassiek, Dixie en later Jazz (zwarte muziek) & Country muziek.
Begin jaren 50 zijn er een aantal oude jazz artiesten meer country & western gaan mixen in hun muziek waardoor de stroming Rock 'n Roll is ontstaan. Rock 'n Roll heeft tot begin jaren 60 zijn hoogtijden gevierd (waarbij sommige critici zeggen dat na de dood van Buddy Holly geen rock 'n roll meer is gemaakt). In de jaren 60 kreeg men de revolutie naar alternatieve rock, Beatles en Rolling Stones vallen hier onder. Aangezien de jeugd nogal experimenteel was is men indertijd met drugs gaan spelen. Daaruit kwam een hippiestroom (ook omdat jeugd zich wilde afzetten tegen de menigte). Dit is eind jaren 60, begin jaren 70 geweest. Helaas is het in de jaren 70 heel veel mis gegaan en werd het meer harddrugs wat er gebruikt werd. Mede hierdoor en doordat men meer show elementen wilde toevoegen onstonden er vele substromen in de Rock 'n Roll zoals Glam Rock en Hard Rock. Eind jaren 70 werd iedereen rustig en is men dankzij de vele musicals nog even weer Rock 'n Roll gaan leuk vinden (Grease, 1978).
hard drugs werd gebruikt begin en midden jaren 70 als een 'geestverruimend middel'. Eind jaren 70 waren de negatieve effecten meer bekend en werd het niet meer openlijk aantrekkelijk gevonden. Neemt niet weg dat de drugs er sindsdien nog steeds zijn. Hard rock heeft er niet zozeer mee te maken, er zijn heel veel hardrock stijlen (psychedelish, folk-achtig, bluesachtig, symfonisch). Glam rock is dacht ik een Engels fenomeen, en was bedoeld om de shows aantrekkelijker te maken. Het tekent meer de teloorgang van het uitdragen van idealen, de vorm werd belangrijk. Dat ging wsl. ook gepaard met druggebruik, maar hoe dat precies zit ?
quote:
[..]

Lees boven. Dat kwam voornamelijk omdat mensen zich af begonnen te zetten tegen Disco. Iedereen haatte disco op een bepaald punt en ging weer Rock luisteren (let op, dat is géén rock 'n roll)
[..]
Er werd ook afgegeven op de glamrock, en op disco natuurlijk. Maar niet door wie zich niet voor vernieuwing in de muziek interresseerde. Pas na de jaren 80 begonnen mensen gemiddeld genomen een muziekstijl te ontwikkelen denk ik. In de jaren 80 had je zo ongeveer alleen maar alternatief en hitparade. Daarna begonnen ook mensen die zich niet speciaal voor muziek interresseerden de moeite te nemen om zelf te bepalen wat ze uit de muziek (vanaf de jaren 60 tot dan) het leukst vinden. Dus het beeld van 'in de jaren 70 liep iedereen achter dezelfde discodreun aan' kan in het algemeen goed kloppen. De term 'underground' was toen nog echt voorbehouden aan muziek voor 'those who live the life'. In de jaren 80 was er meer keuze voor de gemiddelde muziekliefhebber, en daarna nog weer meer.
Ook omdat, denk ik o.a. door de punkstroming en het idee van zelf produceren, de alternatieve muziekindustrie commercieel veel sterker stond (met dank aan John Peel e.a. ?). Het kwam veelvuldig op de radio op speciale onafhankelijke radiostations, bijvoorbeeld. Terwijl in de jaren 70 de undergroundmuziek in oplage van enkele honderden/duizenden werd gedrukt en bijna uitsluitend in besloten clubs, ging het in de jaren 80 om tienduizenden en meer. Het publiek haakte er meer op in omdat alternatieve muziek beter gepromoot werd.
Dat zegt niks over de kwaliteit van de muziek op zich.
En de scheidslijn met de 'shit' van de hitparade bleef. Maar het aandeel van de alternatieve muziekscene was veel groter dan voorheen. Daaruit bleek dat de hitparade niet de 'echte' muziek was, waar het individu naar zocht. Dus werd het ('de jaren 80') toen al afgekraakt (meer dan ervoor wellicht)

genoeg voor vandaag.
When Rhythm, Harmony and Melody come together in a happy mix, you just Don't Stop The Feeling
pi_33482759
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:58 schreef peaceman het volgende:

[..]

Naar mijn bescheiden mening is alleen industrial disease een zwakke broeder op Love over gold. En niet eens omdat het zo'n slecht nummer is, maar meer omdat het niet bij de andere 4 past.
En het debuur is idd ook een erg goede plaat.

Toch wordt Knopfler best wel ondergewaardeerd als gitarist....

Dire Straits werd idd mainstream, maar ik geloof nooit dat bands bewust kiezen/kozen om mainstream te worden. Dat liep gewoon zo...
Dire straits staat toch wel als een van de meest duffe en ingekakte bands ooit, doen het vast goed in de top2000000 allertijden
Vooral die optredens op mtv met zweetband en ouwe mannen hebben ze niet echt veel goed gedaan qua image (vooral in de jaren 80). Maar dat geldt natuurlijk niet voor opoe bakema (ofwel de babyboomer), die het allemaal weer prima vond, zijn ouwe vertrouwde soundje

En als Knopler ondergewaardeerd is ken ik er nog wel enkelen...
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 28 december 2005 @ 21:16:12 #196
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33483157
quote:
Op woensdag 28 december 2005 21:05 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Dire straits staat toch wel als een van de meest duffe en ingekakte bands ooit, doen het vast goed in de top2000000 allertijden
Vooral die optredens op mtv met zweetband en ouwe mannen hebben ze niet echt veel goed gedaan qua image (vooral in de jaren 80). Maar dat geldt natuurlijk niet voor opoe bakema (ofwel de babyboomer), die het allemaal weer prima vond, zijn ouwe vertrouwde soundje

En als Knopler ondergewaardeerd is ken ik er nog wel enkelen...
Ik bedoel alleem maar te zeggen dat het opvallend is dat je Dire Straits niet meer mooi schijnt te mogen vinden, terwijl ze prachtige nummers gemaakt waren. Dat het volgens jou een van de meest duffen en ingekakte bands ooit gezien wordt, zal mij werkelijk een zorg zijn. Het is precies zoals ik zei: Dire Straits is mainstream geworden omdat 'men' het mooi vond en dat mag blijkbaar niet. Maar een band wordt niet bewust mainstream.

Knopfler is idd ondergewaardeerd en ik had uiteraard niet anders verwacht dat jij het daar bij uitstek niet eens zou zijn. Dat is ook je goed recht. Dat er zat anderen te noemen zijn is natuurlijk waar, maar wel een dooddoener als argument vind ik.

Je geeft wel eens het idee dat alleen jouw muzieksmaak de juiste is. Dat is wel eens irritant.... maar ook ik heb weer het recht om dat te vinden....
pi_33483480
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:34 schreef Jazoist het volgende:

Als je heel algemene uitspraken wilt doen over de jaren 80, dan moet je ook andere stromingen erbij betrekken dan datgene dat je het beste kent.
Dat is ook precies wat ik de meeste mensen in dit soort topics verwijt! Ook als het over subgenre-bashing gaat trouwens... mensen zijn er altijd als de kippen bij iets te veroordelen op die anderhalve noot die ze ervan hebben opgevangen of op die ene artiest die ze toevallig ns ergens hebben zien voorbijkomen.

Ik ken toevallig van vele tijdsvakken allerlei stromingen, van de jaren 80 misschien wel het best. Maar van de jaren 90 - nu kan ik de meeste stromingen ook behoorlijk goed plaatsen en heb ik er wel wat van.
De enige tijdvakken die me qua popmuziek dus steeds maar matig bevallen zijn de jaren 70 en de jaren 50 (maar ik heb niet erg veel met rock and roll of blues/jazz). Als je meer into zwarte muziek bent of traditionele rock zal dat anders liggen ja..
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  Moderator woensdag 28 december 2005 @ 21:33:52 #198
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_33483885
hmm iemand zei faith no more die vind ik toch echt beter in de jaren 90
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_33483996
quote:
Op woensdag 28 december 2005 21:16 schreef peaceman het volgende:

[..]

Ik bedoel alleem maar te zeggen dat het opvallend is dat je Dire Straits niet meer mooi schijnt te mogen vinden, terwijl ze prachtige nummers gemaakt waren. Dat het volgens jou een van de meest duffen en ingekakte bands ooit gezien wordt, zal mij werkelijk een zorg zijn. Het is precies zoals ik zei: Dire Straits is mainstream geworden omdat 'men' het mooi vond en dat mag blijkbaar niet. Maar een band wordt niet bewust mainstream.

Knopfler is idd ondergewaardeerd en ik had uiteraard niet anders verwacht dat jij het daar bij uitstek niet eens zou zijn. Dat is ook je goed recht. Dat er zat anderen te noemen zijn is natuurlijk waar, maar wel een dooddoener als argument vind ik.

Je geeft wel eens het idee dat alleen jouw muzieksmaak de juiste is. Dat is wel eens irritant.... maar ook ik heb weer het recht om dat te vinden....
Ik vind dat ik een erg goede muzieksmaak heb ja. Ik ben me er in ieder geval bewust van en volg niet hersenloos alles wat iedereen maar keer op keer opdreunt als zijnde de enige goede muziek

Ik geef enkel argumenten waarom alles wat een ouwe rocker als waarheid aanneemt misschien in andermans ogen (mijn ogen dus)gewoon niet waar is, en dat dat de geijkte namen soms niet altijd zaligmakend zijn of gelijk aan god zelf, wat er ook door critici en andere oude mannen wordt beweerd
In die zin geef ik gewoon weer dat een tijdvak zoals de jaren 80 bestaat uit de meest prachtige muziek, dat er slecht is geluisterd naar die muziek en dat er onterecht schamper over wordt gedaan, zoals dit topic in het begin al aangaf..

Verder leg ik niemand iets op, tenzij iemand zich teveel aantrekt van wat ik zeg natuurlijk
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 28 december 2005 @ 21:41:10 #200
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_33484220
quote:
Op woensdag 28 december 2005 21:36 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik vind dat ik een erg goede muzieksmaak heb ja. Ik ben me er in ieder geval bewust van en volg niet hersenloos alles wat iedereen maar keer op keer opdreunt als zijnde de enige goede muziek

Ik geef enkel argumenten waarom alles wat een ouwe rocker als waarheid aanneemt misschien in andermans ogen (mijn ogen dus)gewoon niet waar is, en dat dat de geijkte namen soms niet altijd zaligmakend zijn of gelijk aan god zelf, wat er ook door critici en andere oude mannen wordt beweerd
In die zin geef ik gewoon weer dat een tijdvak zoals de jaren 80 bestaat uit de meest prachtige muziek, dat er slecht is geluisterd naar die muziek en dat er onterecht schamper over wordt gedaan, zoals dit topic in het begin al aangaf..

Verder leg ik niemand iets op, tenzij iemand zich teveel aantrekt van wat ik zeg natuurlijk
Toch is het gek dat ik geen oude rocker ken die voldoet aan het door jou geschetste profiel , waarmee ik overigens niet ontken dat ze bestaan.

'Echte' muziekliefhebbers groeien over het algemeen wel mee..... alleen zijn die wel wat kritischer denk ik... onder het mom van: vroeger was alles mooier...
(wij gaan dat zelf misschien ook wel doen )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')