Ja, dat soort sounds zie je nog wel eens voorbijkomen in de top 100 ofzo. Maar dat geld idem voor de jaren 80. Paul Simon vind ik daar niet onder vallen trouwens. Abba klinkt leuk als je het maar lang genoeg hoort, heb ik gemerkt.quote:Op woensdag 28 december 2005 00:01 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Tsja, ik heb dat met de castraatstem van superramp (zoals bovenstaand) of de duffe groepszang van abba. En ik vind legio artiesten die zgn. vrolijk melancholisch probeerden te klinken oneindig veel deprimerender dan de koele sound van the cure bijvoorbeeld.. voor paul simon of gerry rafferty heb ik écht prozac nodig
Maargoed, da's smaak.
Ik heb jou niet verteld waar ik naar luister, voorzover ik me herinner.quote:Op woensdag 28 december 2005 00:25 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Luister jij maar lekker naar je stampende discokrakers en ouwe funk, luister ik wel naar de overvloed van heerlijke bovenaardse popliedjes en beregoede electropop/metal/hiphop die de jaren 80 heeft voortgebracht ok?
[...]
Ik heb smakelijk gelachen om deze 'theorie', dank je welquote:Op woensdag 28 december 2005 14:21 schreef Soul79 het volgende:
Hier dan mijn theorie:
Het probleem van de jaren '80 is dat het merendeel van de mainstream rockliefhebbers nu eenmaal fan is van mainstream rock: wat er in de jaren '60 te horen was dus (Stones, Doors, Who, Led Zeppelin, Hendrix, Cream, Van Morrisson, dat werk). Het verschil daarvan met de jaren '80 muziek is ogenschijnlijk vrij groot - metal is voor hun altijd een brug te ver geweest, synthesizers worden geassocieerd met neppe discodeuntjes en punk/goth/hiphop e.d. staan psychologisch te ver van hen af, nog afgezien van de wat moeilijker toegankelijke stijlen.
Dus blijven ze trouw aan de 'goeie ouwe sixties', waarbij de rockmuziek van de jaren '70 meer aansluit. De voorkeur voor de vorm (klassieke gitaarrock, vaak akoestisch) gaat daarbij dan boven de inhoud. Goede voorbeelden zijn bands als de Eagles en Led Zeppelin (aan wie ik persoonlijk een kotshekel heb en die zeker in de jaren '70 niets meer hadden te zeggen). Het gevolg is dat middelmatige bands die qua geluid nog flink in de jaren '60 hangen, zoals Deep Purple, tegenwoordig niet zelden hoger worden aangeslagen dan radicalere, veel betere bands als Metallica. Door een bepaald publiek dan, dat naar Arrow Classic Rock luistert.
Dit verklaart deels ook de populariteit in de jaren '80 van iemand als Bruce Springsteen. Voor de classic rock liefhebber sloot die met zijn rechttoerechtaan hoemparock veel meer aan bij hun smaak dan de synthesizermuziek en trash metal uit die tijd.
En het gaat er natuurlijk wel om welke muziek tegenwoordig nog hoog wordt aangeslagen. De hele progrockmeuk van begin jaren '70 (Yes, Genesis, Jethro Tull, ELO, ELP, het King Crimson van die tijd), dat wordt tegenwoordig toch niet meer serieus genomen?
Ik ben het hier totaal maar dan ook totaal mee eensquote:Op woensdag 28 december 2005 14:21 schreef Soul79 het volgende:
Hier dan mijn theorie:
Het probleem van de jaren '80 is dat het merendeel van de mainstream rockliefhebbers nu eenmaal fan is van mainstream rock: wat er in de jaren '60 te horen was dus (Stones, Doors, Who, Led Zeppelin, Hendrix, Cream, Van Morrisson, dat werk). Het verschil daarvan met de jaren '80 muziek is ogenschijnlijk vrij groot - metal is voor hun altijd een brug te ver geweest, synthesizers worden geassocieerd met neppe discodeuntjes en punk/goth/hiphop e.d. staan psychologisch te ver van hen af, nog afgezien van de wat moeilijker toegankelijke stijlen.
Dus blijven ze trouw aan de 'goeie ouwe sixties', waarbij de rockmuziek van de jaren '70 meer aansluit. De voorkeur voor de vorm (klassieke gitaarrock, vaak akoestisch) gaat daarbij dan boven de inhoud. Goede voorbeelden zijn bands als de Eagles en Led Zeppelin (aan wie ik persoonlijk een kotshekel heb en die zeker in de jaren '70 niets meer hadden te zeggen). Het gevolg is dat middelmatige bands die qua geluid nog flink in de jaren '60 hangen, zoals Deep Purple, tegenwoordig niet zelden hoger worden aangeslagen dan radicalere, veel betere bands als Metallica. Door een bepaald publiek dan, dat naar Arrow Classic Rock luistert.
Dit verklaart deels ook de populariteit in de jaren '80 van iemand als Bruce Springsteen. Voor de classic rock liefhebber sloot die met zijn rechttoerechtaan hoemparock veel meer aan bij hun smaak dan de synthesizermuziek en trash metal uit die tijd.
En het gaat er natuurlijk wel om welke muziek tegenwoordig nog hoog wordt aangeslagen. De hele progrockmeuk van begin jaren '70 (Yes, Genesis, Jethro Tull, ELO, ELP, het King Crimson van die tijd), dat wordt tegenwoordig toch niet meer serieus genomen?
Het is dan ook een beetje een onzin-topicquote:Op woensdag 28 december 2005 14:27 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ik heb smakelijk gelachen om deze 'theorie', dank je wel![]()
![]()
Volgens mij is het enige wat trendy 'cult' is geworden eerder ouwe lijken uit de progrocktijd of bejaarde dode zwarte mannen uit de whiskey/blues tijd toen het leven nog hard was, en de muziek bijgevolg natuurlijk altijd beterquote:Op woensdag 28 december 2005 00:34 schreef Jazoist het volgende:
[..]
Ja, dat soort sounds zie je nog wel eens voorbijkomen in de top 100 ofzo. Maar dat geld idem voor de jaren 80. Paul Simon vind ik daar niet onder vallen trouwens. Abba klinkt leuk als je het maar lang genoeg hoort, heb ik gemerkt.
De cure speelden we na op gitaar. Toen ze trendy 'cult' werden begon de inspiratie bij de bandleden wat te stokken denk ik.
Vooral die laatste opmerking blijf ik verbijsterend vinden. Hoe kom je toch aan dat idee? Of zijn de mensen die ik ken van die leeftijd wat minder muziekvreemdquote:Op woensdag 28 december 2005 15:09 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Het is dan ook een beetje een onzin-topic![]()
Maar er zit beslist een kern van waarheid in mijn idee dat de babyboomgeneratie de muzikale sprong naar de jaren '80 niet heeft kunnen maken en daarom maar in de jaren '70 blijft hangen, al luisterend naar Arrow Classic Rock radioen de jaren '80 afdoet als slap synthesizergeneuzel en/of takkeherrie.
Bron?quote:Op woensdag 28 december 2005 15:09 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Het is dan ook een beetje een onzin-topic![]()
Maar er zit beslist een kern van waarheid in mijn idee dat de babyboomgeneratie de muzikale sprong naar de jaren '80 niet heeft kunnen maken en daarom maar in de jaren '70 blijft hangen, al luisterend naar Arrow Classic Rock radioen de jaren '80 afdoet als slap synthesizergeneuzel en/of takkeherrie.
Dat mag ik hopen voor je. De mensen van die leeftijd in mijn omgeving zijn muzikaal iig zo flexibel als een wolkenkrabber en dan heb ik het onder meer over mijn collega's van wie hier de hele dag Arrow op moet staanquote:Op woensdag 28 december 2005 15:11 schreef peaceman het volgende:
[..]
Vooral die laatste opmerking blijf ik verbijsterend vinden. Hoe kom je toch aan dat idee? Of zijn de mensen die ik ken van die leeftijd wat minder muziekvreemd
beter Arrow dan 538 denk ik danquote:Op woensdag 28 december 2005 15:33 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Dat mag ik hopen voor je. De mensen van die leeftijd in mijn omgeving zijn muzikaal iig zo flexibel als een wolkenkrabber en dan heb ik het onder meer over mijn collega's van wie hier de hele dag Arrow op moet staan![]()
Ik vind veel muziek mooi, uit de jaren 50+60+70+80+90+2000... Prachtige tijden allemaal.quote:Van die mensen die de Sixties als de enige echte Gouden Eeuw van de muziek zien, waarna het steeds slechter is geworden. Van die Top 100 Allertijden types, die van Queen alleen Bohemian Rhapsody, van de Police alleen Every breath you take, van The Cure alleen A forest, van de Simple Minds alleen Belfast child en van Metallica alleen Nothing else matters kennen.
Ja, maar goed: er bestaan toch ook zenders als Slam FM? Het zijn gewoon zenders met een duidelijke doelgroep. Dat wil voor mij verder niet zeggen dat iedereen van een bepaalde generatie bij een bepaalde muzieksoort c.q. tijdperk 'hoort'? En daarmee al het andere als walgelijk afdoet?quote:Op woensdag 28 december 2005 15:36 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Het bestaan én de tracklist van Arrow Classic Rock
Nee dat mag niet!quote:Op woensdag 28 december 2005 15:38 schreef peaceman het volgende:
Child in time vind ik nog altijd even mooi... Mag wel toch?![]()
Neuh, maar als we niet lekker kunnen generaliseren kunnen we elk Fok-topic wel gaan sluitenquote:Op woensdag 28 december 2005 15:41 schreef schaap001 het volgende:
[..]
Ja, maar goed: er bestaan toch ook zenders als Slam FM? Het zijn gewoon zenders met een duidelijke doelgroep. Dat wil voor mij verder niet zeggen dat iedereen van een bepaalde generatie bij een bepaalde muzieksoort c.q. tijdperk 'hoort'? En daarmee al het andere als walgelijk afdoet?
Ja ik vind dat persoonlijk flauwekul. Iets is mooi of niet mooi en dat hangt niet af van de originaliteit van een lied. Mensen roepen gewoon te snel dat een stroming/tijdsperiode niks is om wat te kunnen zeggen of om te provoceren. Dat is blijkbaar normaal tegenwoordig.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:53 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Nee dat mag niet!![]()
Laat ik eerlijk zijn, dat is gewoon wel een goed nummer, evenals Hotel California van de Eagles, More than a feeling van Boston, best wel wat nummers van 10CC en Supertramp (niet die van die nicht, maar die van die andere knakker, die juist een behoorlijk cynische, zwartgallige insteek had) en nog zo wat.
Maar mensen die vinden dat die muziek - en van die typische jaren '60 krakers als House of the rising sun - ieders dagelijks brood zou moeten zijn, en bijgevolg alle na de punkperiode gemaakte muziek (behalve voorspelbare rock als Bruce Springsteen en Dire Straits ten tijde van Brothers in arms) wegzetten als nep, lawaaiig of onorigineel:![]()
Ja, da´s ook weer zo, jaquote:Op woensdag 28 december 2005 15:56 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Neuh, maar als we niet lekker kunnen generaliseren kunnen we elk Fok-topic wel gaan sluiten![]()
Stones, Doors, Who, Led, Hendrix.. dat werk is NIET uit de jaren 60.. Dat is zogeheten Glam Rock, medio jaren 70 ontstaan om meer show aan de rock 'n roll te geven. Daarnaast had je ook nog een stroming hippie-muziek. Eind jaren 70 is de Rock 'n Roll revival geweest, gevolgd door Disco (jaren 80) en later house (jaren 90), hardcore (medio 90) en het Trance nu. Daarnaast hebben we nu een lichte buiging naar Rap dankzij een slap aftreksel van Rhytm & Blues.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:21 schreef Soul79 het volgende:
Hier dan mijn theorie:
Stukje muziekgeschiedenis in in ieder geval Nederland:quote:Dus blijven ze trouw aan de 'goeie ouwe sixties', waarbij de rockmuziek van de jaren '70 meer aansluit. De voorkeur voor de vorm (klassieke gitaarrock, vaak akoestisch) gaat daarbij dan boven de inhoud. Goede voorbeelden zijn bands als de Eagles en Led Zeppelin (aan wie ik persoonlijk een kotshekel heb en die zeker in de jaren '70 niets meer hadden te zeggen). Het gevolg is dat middelmatige bands die qua geluid nog flink in de jaren '60 hangen, zoals Deep Purple, tegenwoordig niet zelden hoger worden aangeslagen dan radicalere, veel betere bands als Metallica. Door een bepaald publiek dan, dat naar Arrow Classic Rock luistert.
Lees boven. Dat kwam voornamelijk omdat mensen zich af begonnen te zetten tegen Disco. Iedereen haatte disco op een bepaald punt en ging weer Rock luisteren (let op, dat is géén rock 'n roll)quote:Dit verklaart deels ook de populariteit in de jaren '80 van iemand als Bruce Springsteen. Voor de classic rock liefhebber sloot die met zijn rechttoerechtaan hoemparock veel meer aan bij hun smaak dan de synthesizermuziek en trash metal uit die tijd.
Dankzij die mensen bestaat onze huidige muziek. Probleem is dat je weinig wordt verteld over het ontstaan van de muziek die we hedendaags kennen.quote:En het gaat er natuurlijk wel om welke muziek tegenwoordig nog hoog wordt aangeslagen. De hele progrockmeuk van begin jaren '70 (Yes, Genesis, Jethro Tull, ELO, ELP, het King Crimson van die tijd), dat wordt tegenwoordig toch niet meer serieus genomen?
Niet iedereen hoort blijkbaar tot jouw vriendengroep... van de mensen met wie ik dagelijks omga is er niemand die nog gaat zitten voor een symphonisch quadrofonische ervaring van rick wakeman in zijn zitkuil met lavalamp, volgens mij is het merendeel van dat soort mensen de vijftig allang gepaseerd of durven ze er idd niet publiekelijk voor uit te komenquote:Op woensdag 28 december 2005 15:11 schreef peaceman het volgende:
[..]
Vooral die laatste opmerking blijf ik verbijsterend vinden. Hoe kom je toch aan dat idee? Of zijn de mensen die ik ken van die leeftijd wat minder muziekvreemd
Waarom zou je niet publiekelijk durven uitkomen voor de muziek waarvan je houdtquote:Op woensdag 28 december 2005 17:49 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Niet iedereen hoort blijkbaar tot jouw vriendengroep... van de mensen met wie ik dagelijks omga is er niemand die nog gaat zitten voor een symphonisch quadrofonische ervaring van rick wakeman in zijn zitkuil met lavalamp, volgens mij is het merendeel van dat soort mensen de vijftig allang gepaseerd of durven ze er idd niet publiekelijk voor uit te komen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |