Het is gewoon duidelijk dat met sommige door de grauwe massa bepaalde dingen als jaarlijsten, playlists van sommige radiostations er een duidelijk eenduidige smaak naar boven komt drijven die erg neigt naar de traditionele rockpatronen en simpele sentimenten. Blijkbaar past de (betere) muziek uit de jaren 80 daar wat minder in.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:41 schreef schaap001 het volgende:
[..]
Ja, maar goed: er bestaan toch ook zenders als Slam FM? Het zijn gewoon zenders met een duidelijke doelgroep. Dat wil voor mij verder niet zeggen dat iedereen van een bepaalde generatie bij een bepaalde muzieksoort c.q. tijdperk 'hoort'? En daarmee al het andere als walgelijk afdoet?
Nou bij radio 3 stonden in de top 80 van je de jaren 80 toch wel liedjes als: Psycho Killer, Love will tear us apart, Big mouth strikes again.... enzo.... dus misschien ligt het aan de radiozender...quote:Op woensdag 28 december 2005 17:54 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Het is gewoon duidelijk dat met sommige door de grauwe massa bepaalde dingen als jaarlijsten, playlists van sommige radiostations er een duidelijk eenduidige smaak naar boven komt drijven die erg neigt naar de traditionele rockpatronen en simpele sentimenten. Blijkbaar past de (betere) muziek uit de jaren 80 daar wat minder in.
Mensen zoeken herkenbaarheid, niet altijd kwaliteit![]()
Ik denk niet dat je veel vrienden zult maken als je op een kerstdineetje een plaat van jethro tull of king crimson door de kamer laat schallen... maar ik doe maar een gok hoorquote:Op woensdag 28 december 2005 17:51 schreef peaceman het volgende:
[..]
Waarom zou je niet publiekelijk durven uitkomen voor de muziek waarvan je houdt
(Buiten de uit de hand gelopen vergelijking die je trekt natuurlijk)![]()
King Krimson kan je best opzetten, vind ik...quote:Op woensdag 28 december 2005 17:58 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je veel vrienden zult maken als je op een kerstdineetje een plaat van jethro tull of king crimson door de kamer laat schallen... maar ik doe maar een gok hoor
The cure wordt idd ook lang niet door iedereen gewaardeerd. Sowieso heeft de gemiddelde luisteraar maar een héél beperkt scala dingen waar hij/zij zich blijkbaar bij thuisvoelt. Maar daar ging de vergelijking van Soul79 dus juist zo treffend over![]()
Ik zie bij popquiz a gogo alleen maar schreeuwende negerinnen met relight my fire of tavares...quote:Op woensdag 28 december 2005 17:56 schreef peaceman het volgende:
[..]
Nou bij radio 3 stonden in de top 80 van je de jaren 80 toch wel liedjes als: Psycho Killer, Love will tear us apart, Big mouth strikes again.... enzo.... dus misschien ligt het aan de radiozender...![]()
De vraag om minder kattengejank zal snel de overhand krijgen denk ikquote:Op woensdag 28 december 2005 18:00 schreef peaceman het volgende:
[..]
King Krimson kan je best opzetten, vind ik...![]()
King Crimson is een voorbeeld van een goede band die zich in de symfogekte van de jaren '70 heeft laten meesleuren, met de aantekening dat ze die deels zelf hebben veroorzaakt en een en ander ook in de werkwijze van Fripp besloten lag. Hoe dan ook, hun debuut In the court of the Crimson King uit '69 was inspirerend en vernieuwend, maar in de jaren erna verzandde het in doelloze onzin (Lizard, Islands, Larks' Tongues in Aspich, uitzondering Red), om zich pas in 1981 met Discipline weer op te richten.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:00 schreef peaceman het volgende:
[..]
King Krimson kan je best opzetten, vind ik...![]()
Ik wilde maar aangeven dat er toch meer mensen zijn die de goede muziek uit die tijd weten te waarderenquote:Op woensdag 28 december 2005 18:01 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ik zie bij popquiz a gogo alleen maar schreeuwende negerinnen met relight my fire of tavares...
en je hebt het over een top 80 van de jaren 80, tsjahh
quote:Op woensdag 28 december 2005 17:49 schreef kamagurka het volgende:
[..]
een symphonisch quadrofonische ervaring van rick wakeman in zijn zitkuil met lavalamp
Wat een fucking onzin. Morrison stierf in 71, Hendrix in 70. The Who's en Stones' beste werk is uit de sixties (My Generation en alle gave Stones platen). Hoe kan je dat 70er jaren noemen?quote:Op woensdag 28 december 2005 15:58 schreef WHiZZi het volgende:
[..]
Stones, Doors, Who, Led, Hendrix.. dat werk is NIET uit de jaren 60.. Dat is zogeheten Glam Rock, medio jaren 70 ontstaan om meer show aan de rock 'n roll te geven. Daarnaast had je ook nog een stroming hippie-muziek. Eind jaren 70 is de Rock 'n Roll revival geweest, gevolgd door Disco (jaren 80) en later house (jaren 90), hardcore (medio 90) en het Trance nu. Daarnaast hebben we nu een lichte buiging naar Rap dankzij een slap aftreksel van Rhytm & Blues.
[..]
Als kant 2 van hetzelfde niveau was geweest als kant 1, dan wel. Nu prefereer ik hun debuut.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:58 schreef peaceman het volgende:
[..]
Overigens maakte Dire Straits hun meesterwerk in 1982, volgens mijn bescheiden mening.
Jethro Tull heeft toevallig een erg fijne kerstcd gemaakt. Die hier dan ook gedraaid werd tijdens het kerstdiner. En daarna gekopieerd moest worden voor de gasten, die 'm toch wel erg leuk vonden.quote:Op woensdag 28 december 2005 17:58 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je veel vrienden zult maken als je op een kerstdineetje een plaat van jethro tull of king crimson door de kamer laat schallen...
Dat van de Stones als Glamrockers volg ik ook niet helemaal....... En ook niet de lijn van rock 'n roll naar disco, dat stond toch vrij ver van elkaar of heb je het nu over de populairste muziekstroming van een bepaald tijdvak ofzo?quote:Op woensdag 28 december 2005 15:58 schreef WHiZZi het volgende:
Stones, Doors, Who, Led, Hendrix.. dat werk is NIET uit de jaren 60.. Dat is zogeheten Glam Rock, medio jaren 70 ontstaan om meer show aan de rock 'n roll te geven. Daarnaast had je ook nog een stroming hippie-muziek. Eind jaren 70 is de Rock 'n Roll revival geweest, gevolgd door Disco (jaren 80) en later house (jaren 90), hardcore (medio 90) en het Trance nu. Daarnaast hebben we nu een lichte buiging naar Rap dankzij een slap aftreksel van Rhytm & Blues.
Als je basishouding neigt naar minimalistische, donkere muziek, dan is de neue Deutsche Welle en post punk natuurlijk ideaal, tig andere groepen (Au pairs herriner ik me, Wolfgang press, X mal Deutschland, Abwärts, Nick Cave, Theatre of hate; uit Nederland The Dutch, de Ex). Die stroming ontstond begin jaren 80 en duurt tot op de dag van vandaag voort (wellicht heeft Gothic er iets mee van doen). Dat is maar een stroming en zegt niks over de jaren 80 als zodanig. Er zijn ook platen uit de jaren 70 op het gebied van industriële muziek bv (dat viel toen voornamelijk onder productiemuziek en muzikale (soundtrack) achtergrondmuziek). Het eenvoudig een uitvloeisel van de punk-stroming (die door een meer aristiek verantwoord publiek werd omgevormd met medeneming van invloeden uit allerlei stijlen), bv. de Pogues, Nick Cave en screamin' foetus zijn meer post-punk in de zin dat het ging om het rauwe. Dus de jaren 80 valt nog best redelijk in op te splitsen en in muzikale begrippen te omschrijven, net als andere tijdperken, wil ik maar zeggen.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:07 schreef kamagurka het volgende:
[..]
De vraag om minder kattengejank zal snel de overhand krijgen denk ik
Maar als muzikale omnivoor kun jij misschien ook nog wel atonische klanken zoals einsturzende neubauten verdragen, of foetus (om de veelzijdigheid van de jaren 80 maar weer eens te benadrukken)?
Naar mijn bescheiden mening is alleen industrial disease een zwakke broeder op Love over gold. En niet eens omdat het zo'n slecht nummer is, maar meer omdat het niet bij de andere 4 past.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:07 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Als kant 2 van hetzelfde niveau was geweest als kant 1, dan wel. Nu prefereer ik hun debuut.
Maar ik wil ook niet zeiken op Dire Straits want ik vind ze best te pruimen. Alleen werden ze volgens mij vooral zo populair omdat ze een toegankelijk alternatief boden voor mainstream rockfans die het bij gitaarrock wilden houden maar voor wie de trash metal te hard ging. Op zich niks mis mee, maar het steunt wel mijn theoriedat het met name babyboomers zijn die de jaren '80 minder waarderen omdat de belangrijke muziek uit die tijd teveel afstaat van hun eigen sixties/seventies hoofdmoot. Dan hadden ze liever een ouderwetse rocker als Springsteen of een echte gitaarsolist als Knopfler.
Dit is toch geen glam rock, maar hippie muziek. Ik weet niet precies meer wie er op het woodstock festival stonden ('69?), maar toch wel het meerendeel vermoed ik. De Rock en Roll revival van eind jaren 70 staat mij niet meer zo bij (ik heb alle uitzendingen van toppop en tros top 50 tussen 1976 en 1982 gezien), maar er waren wel enige vage artiesten zoals shakin' stevens, Alvin Stardust, enz.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:58 schreef WHiZZi het volgende:
[..]
[..]
hard drugs werd gebruikt begin en midden jaren 70 als een 'geestverruimend middel'. Eind jaren 70 waren de negatieve effecten meer bekend en werd het niet meer openlijk aantrekkelijk gevonden. Neemt niet weg dat de drugs er sindsdien nog steeds zijn. Hard rock heeft er niet zozeer mee te maken, er zijn heel veel hardrock stijlen (psychedelish, folk-achtig, bluesachtig, symfonisch). Glam rock is dacht ik een Engels fenomeen, en was bedoeld om de shows aantrekkelijker te maken. Het tekent meer de teloorgang van het uitdragen van idealen, de vorm werd belangrijk. Dat ging wsl. ook gepaard met druggebruik, maar hoe dat precies zit ?quote:Stukje muziekgeschiedenis in in ieder geval Nederland:
Voor 1950 was het op volgorde: Klassiek, Dixie en later Jazz (zwarte muziek) & Country muziek.
Begin jaren 50 zijn er een aantal oude jazz artiesten meer country & western gaan mixen in hun muziek waardoor de stroming Rock 'n Roll is ontstaan. Rock 'n Roll heeft tot begin jaren 60 zijn hoogtijden gevierd (waarbij sommige critici zeggen dat na de dood van Buddy Holly geen rock 'n roll meer is gemaakt). In de jaren 60 kreeg men de revolutie naar alternatieve rock, Beatles en Rolling Stones vallen hier onder. Aangezien de jeugd nogal experimenteel was is men indertijd met drugs gaan spelen. Daaruit kwam een hippiestroom (ook omdat jeugd zich wilde afzetten tegen de menigte). Dit is eind jaren 60, begin jaren 70 geweest. Helaas is het in de jaren 70 heel veel mis gegaan en werd het meer harddrugs wat er gebruikt werd. Mede hierdoor en doordat men meer show elementen wilde toevoegen onstonden er vele substromen in de Rock 'n Roll zoals Glam Rock en Hard Rock. Eind jaren 70 werd iedereen rustig en is men dankzij de vele musicals nog even weer Rock 'n Roll gaan leuk vinden (Grease, 1978).
Er werd ook afgegeven op de glamrock, en op disco natuurlijk. Maar niet door wie zich niet voor vernieuwing in de muziek interresseerde. Pas na de jaren 80 begonnen mensen gemiddeld genomen een muziekstijl te ontwikkelen denk ik. In de jaren 80 had je zo ongeveer alleen maar alternatief en hitparade. Daarna begonnen ook mensen die zich niet speciaal voor muziek interresseerden de moeite te nemen om zelf te bepalen wat ze uit de muziek (vanaf de jaren 60 tot dan) het leukst vinden. Dus het beeld van 'in de jaren 70 liep iedereen achter dezelfde discodreun aan' kan in het algemeen goed kloppen. De term 'underground' was toen nog echt voorbehouden aan muziek voor 'those who live the life'. In de jaren 80 was er meer keuze voor de gemiddelde muziekliefhebber, en daarna nog weer meer.quote:[..]
Lees boven. Dat kwam voornamelijk omdat mensen zich af begonnen te zetten tegen Disco. Iedereen haatte disco op een bepaald punt en ging weer Rock luisteren (let op, dat is géén rock 'n roll)
[..]
Dire straits staat toch wel als een van de meest duffe en ingekakte bands ooit, doen het vast goed in de top2000000 allertijdenquote:Op woensdag 28 december 2005 19:58 schreef peaceman het volgende:
[..]
Naar mijn bescheiden mening is alleen industrial disease een zwakke broeder op Love over gold. En niet eens omdat het zo'n slecht nummer is, maar meer omdat het niet bij de andere 4 past.
En het debuur is idd ook een erg goede plaat.
Toch wordt Knopfler best wel ondergewaardeerd als gitarist....
Dire Straits werd idd mainstream, maar ik geloof nooit dat bands bewust kiezen/kozen om mainstream te worden. Dat liep gewoon zo...
Ik bedoel alleem maar te zeggen dat het opvallend is dat je Dire Straits niet meer mooi schijnt te mogen vinden, terwijl ze prachtige nummers gemaakt waren. Dat het volgens jou een van de meest duffen en ingekakte bands ooit gezien wordt, zal mij werkelijk een zorg zijn. Het is precies zoals ik zei: Dire Straits is mainstream geworden omdat 'men' het mooi vond en dat mag blijkbaar niet. Maar een band wordt niet bewust mainstream.quote:Op woensdag 28 december 2005 21:05 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Dire straits staat toch wel als een van de meest duffe en ingekakte bands ooit, doen het vast goed in de top2000000 allertijden![]()
Vooral die optredens op mtv met zweetband en ouwe mannen hebben ze niet echt veel goed gedaan qua image (vooral in de jaren 80). Maar dat geldt natuurlijk niet voor opoe bakema (ofwel de babyboomer), die het allemaal weer prima vond, zijn ouwe vertrouwde soundje
En als Knopler ondergewaardeerd is ken ik er nog wel enkelen...
Dat is ook precies wat ik de meeste mensen in dit soort topics verwijt! Ook als het over subgenre-bashing gaat trouwens... mensen zijn er altijd als de kippen bij iets te veroordelen op die anderhalve noot die ze ervan hebben opgevangen of op die ene artiest die ze toevallig ns ergens hebben zien voorbijkomen.quote:Op woensdag 28 december 2005 19:34 schreef Jazoist het volgende:
Als je heel algemene uitspraken wilt doen over de jaren 80, dan moet je ook andere stromingen erbij betrekken dan datgene dat je het beste kent.
Ik vind dat ik een erg goede muzieksmaak heb ja. Ik ben me er in ieder geval bewust van en volg niet hersenloos alles wat iedereen maar keer op keer opdreunt als zijnde de enige goede muziekquote:Op woensdag 28 december 2005 21:16 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ik bedoel alleem maar te zeggen dat het opvallend is dat je Dire Straits niet meer mooi schijnt te mogen vinden, terwijl ze prachtige nummers gemaakt waren. Dat het volgens jou een van de meest duffen en ingekakte bands ooit gezien wordt, zal mij werkelijk een zorg zijn. Het is precies zoals ik zei: Dire Straits is mainstream geworden omdat 'men' het mooi vond en dat mag blijkbaar niet. Maar een band wordt niet bewust mainstream.
Knopfler is idd ondergewaardeerd en ik had uiteraard niet anders verwacht dat jij het daar bij uitstek niet eens zou zijn. Dat is ook je goed recht. Dat er zat anderen te noemen zijn is natuurlijk waar, maar wel een dooddoener als argument vind ik.
Je geeft wel eens het idee dat alleen jouw muzieksmaak de juiste is. Dat is wel eens irritant.... maar ook ik heb weer het recht om dat te vinden....![]()
Toch is het gek dat ik geen oude rocker ken die voldoet aan het door jou geschetste profielquote:Op woensdag 28 december 2005 21:36 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ik vind dat ik een erg goede muzieksmaak heb ja. Ik ben me er in ieder geval bewust van en volg niet hersenloos alles wat iedereen maar keer op keer opdreunt als zijnde de enige goede muziek
Ik geef enkel argumenten waarom alles wat een ouwe rocker als waarheid aanneemt misschien in andermans ogen (mijn ogen dus)gewoon niet waar is, en dat dat de geijkte namen soms niet altijd zaligmakend zijn of gelijk aan god zelf, wat er ook door critici en andere oude mannen wordt beweerd
In die zin geef ik gewoon weer dat een tijdvak zoals de jaren 80 bestaat uit de meest prachtige muziek, dat er slecht is geluisterd naar die muziek en dat er onterecht schamper over wordt gedaan, zoals dit topic in het begin al aangaf..
Verder leg ik niemand iets op, tenzij iemand zich teveel aantrekt van wat ik zeg natuurlijk![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |