De LPF?quote:Op donderdag 10 november 2005 03:48 schreef PLAE@ het volgende:
Is het eigenlijk wel eens eerder gebeurd? (buiten fusies en kleine partijtjes die nooit veel zetels hebben gehad). Ik ben vrij jong en heb eigenlij kgeen idee
'Als' je enkel in de politiek gaat 'om de idealen' die je wilt doorvoeren, is D'66 idd niet de beste partij, de partij heeft als basis eigenlijk het zo snel mogelijk verneuken van de eigen idealen (te beginnen met het de beginwaardes uit Appèl aan iedere Nederlander die ongerust is over de ernstige devaluatie van onze democratie., waarin heel duidelijk als uitgagspunt werd genomen dat men géén 'partij' wilde zijn) ....quote:Op donderdag 10 november 2005 03:48 schreef PLAE@ het volgende:
Is het dan nog interessant voor mensen die de politiek in willen of lid van een pp willen worden om te kiezen voor d66. Ik snap dat als je de politiek in gaat je vaak op basis van je idealen een partij kiest.
Hoezo geen uitzicht? CDA & VVD overwogen serieus om CU in een coalitie te betrekken. Bij mijn weten zijn er zelfs gesprekkken geweest met CU (& SGP), maar is de keuze uiteindelijk op D66 gevallen. En de nieuwe PvdA-voorzitter heeft onlangs nog aangegeven wel heil te zien in een linkse regering van PvdA, SP en GL. Peilingen laten een dergelijke regering momenteel toe.quote:Op donderdag 10 november 2005 10:09 schreef RM-rf het volgende:
Nu kun je veel zeggen, maar D'66 is daar wel een stuk eerlijker in, andere partijen als de PvdA, CDA en VVD doen dat even hard, maar stellen zich voor als 'idealistisch' ....
Hooguit kun je van de SP en ChristenUnie nog wel zeggen dat ze voor hun idealen staan ... opvallend echter ook dat ze nooit in een coalitie-regering gezeten hebben (er ook niet zo makkelijk uitzicht op hebben).
Hmm, als je daar veel geloof aan hecht.....quote:Op donderdag 10 november 2005 10:52 schreef dVTB het volgende:
[..]
Hoezo geen uitzicht? CDA & VVD overwogen serieus om CU in een coalitie te betrekken. Bij mijn weten zijn er zelfs gesprekkken geweest met CU (& SGP), maar is de keuze uiteindelijk op D66 gevallen. En de nieuwe PvdA-voorzitter heeft onlangs nog aangegeven wel heil te zien in een linkse regering van PvdA, SP en GL. Peilingen laten een dergelijke regering momenteel toe.
Gaat GroenLinks zich dan ook opheffen als ze de bomen 'nu wel genoeg geknuffeld hebben' (of als er gewoon geen bomen meer zijn om te knuffelen) ....?quote:Op donderdag 10 november 2005 11:59 schreef du_ke het volgende:
40 jaar voor een 'vernieuwende' partij lijkt me lang zat. Dus tijdens het congres in 2006 de opheffing aankondigen. Er is gewoon wel ruimte voor een echte liberale partij maar nu is het echt vlees noch vis.
Wat CDA/VVD-CU betreft: als je maar wanhopig genoeg bent om aan de macht te blijven, is ineens alles een reële optie. De regeringsdeelname van splinterpartij D66, met slechts 6 zetels, is net zo goed een lachertje. Wat PvdA-GL-SP betreft: bij mijn weten is het voor het eerst dat een PvdA-partijvoorzitter voor het eerst zo openlijk flirt met de linkse partijen. Tot dusver hielden PvdA-kopstukken de boot steeds af.quote:Op donderdag 10 november 2005 11:15 schreef RM-rf het volgende:
Ik denk dat het CDA heel welbewust de mogelijkheid van een coalitie met de CU lager inschat dan die van D'66 ... evenals de PvdA eigenlijk liever niet met de SP regeert (en vroeger evenzeer van Groenlinks als coalitiepartner angst had, iets dat de laatste paar jaar pas verdwenen is) ...
Liberaal, ja. Het "laten we de ongeinformeerde en ongeinteresseerde burger over zoveel mogelijk onbelangrijke details laten beslissen"-beleid wat D'66 naar voren brengt, nee.quote:Op donderdag 10 november 2005 11:59 schreef du_ke het volgende:
40 jaar voor een 'vernieuwende' partij lijkt me lang zat. Dus tijdens het congres in 2006 de opheffing aankondigen. Er is gewoon wel ruimte voor een echte liberale partij maar nu is het echt vlees noch vis.
bovendien heeft D66 geen ruggengraad. Ze worden elke keer genaaid maar blijven stug in het kabinet zittenquote:Op donderdag 10 november 2005 12:25 schreef dVTB het volgende:
[..]
Wat CDA/VVD-CU betreft: als je maar wanhopig genoeg bent om aan de macht te blijven, is ineens alles een reële optie. De regeringsdeelname van splinterpartij D66, met slechts 6 zetels, is net zo goed een lachertje.
De grote winst van de PvdA, had toendertijd ook te maken met een realistisch-linkse politiek onder den uyl, met de progressieve economie-minister Lubbers bv.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:25 schreef dVTB het volgende:
Het is ooit al eens gebeurd dat de PvdA in de oppositie kwam, ondanks dat het de grootste partij was (1977). Zoiets wil de PvdA niet weer zien gebeuren.
Ik noem CDA ook liever gewoon KVP, en de VVD gewoon LIberale Bond ...quote:Op donderdag 10 november 2005 12:37 schreef dVTB het volgende:
Even een tussendoor-opmerking: het verbaast me hoe veel mensen hier nog D-apostrof-66 schrijven. Die apostrof hebben ze allang gedumpt. Tegenwoordig is het D66.
Ik denk dat er heel wat mensen zijn die de ideeen van D66 wel goed vinden, maar die het gewoon een nietszeggende partij vinden. Met mensen als Pechtold kan dat wellicht iets veranderen. Misschien kunnen ze wat meer stemmen halen als ze nu meer hun stem laten horen met Pechtold en Lousewies in de voorhoede.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:37 schreef dVTB het volgende:
En wat tegengas van Pechtold en daaruit voortvloeiende sympathie van de kiezer betreft: Kiezers zijn niet achterlijk. Die *weten* wat ze aan D66 hebben. Bij mijn weten hebben ze in de peilingen nog niet op winst gestaan, ook niet op het moment dat er een kabinetscrisis was en D66 uit de coalitie dreigde te stappen.
precies, ze moeten juist nu een ruggengraat tonen.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:30 schreef DrMarten het volgende:
Ik denk dat D'66 misschien nog weer een opleving krijgt door het tegengas dat Pechtold geeft in het kabinet, daarmee krijgen ze misschien wat meer sympathie van de kiezer. Dan moet het alleen wel doorgezet worden richting de verkiezingen. Als ze nu besluiten weer braaf ja te knikken in het kabinet tot de volgende verkiezingen, dan kan het wel eens snel afgelopen zijn met die partij.
Ik vermoed eerder de SGP. Scheelt een letter, en nogal een slok op een borrel.quote:Op donderdag 10 november 2005 16:53 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Ik denk dat het feit dat D66 de op één na grootste jeugdvereniging heeft (alleen die van de SP is groter geloof ik)
De vergelijking met LPF gaat me wat ver. Zo besmet is de naam D66 toch ook weer niet? En die vaste achterban die je noemt, is denk ik best groot. Groter dan bijvoorbeeld die van de SGP. En daarvan vraagt toch ook niemand zich af of ze zich op moeten heffen? Gewoon stug en beginselvast blijven geloven in je eigen gelijk.quote:Op donderdag 10 november 2005 15:05 schreef PLAE@ het volgende:
Leuke discussie. Toch draait het mij ook meer om de toekomst die ze hebben in zetelaantal. De naam van D66 is zo te grabbel gegooid door de partij dat er denk ik geen hond buiten de vaste achterban meer op zal stemmen (eigenlijk wat de peilingen ook aangeven). Net zoiets als de LPF die naam is ook besmet en die partij zal nooit weer veel zetels halen.
Wat doe je dan als partij en/of (aanstormend) politicus. Kies je nog voor die partij en kies je er als partij nog voor om tot het bittere einde door te gaan...
Inhoudelijk wel, maar ik denk dat hij toch eerder proteststemmers trekt dan D66-ers.quote:Op donderdag 10 november 2005 17:24 schreef sizzler het volgende:
Zou PRDV trouwens een serieuze bedreiging zijn? Hij heeft best veel D66 standpunten.
Ze hebben in ieder geval een flink potentieel aan kiezers. Dat is iets wat de SGP niet heeft. Ze hebben in vergelijking met andere partijen echter een minimale vaste aanhang. In 10 jaar tijd hebben ze 18 zetels verloren, of 75% van hun aanhang. Dat is ongekend.quote:Op donderdag 10 november 2005 17:18 schreef Parabola het volgende:
[..]
De vergelijking met LPF gaat me wat ver. Zo besmet is de naam D66 toch ook weer niet? En die vaste achterban die je noemt, is denk ik best groot. Groter dan bijvoorbeeld die van de SGP. En daarvan vraagt toch ook niemand zich af of ze zich op moeten heffen? Gewoon stug en beginselvast blijven geloven in je eigen gelijk.
Nee, serieus. Bij gebrek aan echte liberale partij, en zeker gezien de ruimte die het CDA nu in het midden laat liggen, is er best ruimte voor D66. Ze missen alleen een wat duidelijker smoel (zowel qua lijsttrekker als qua boodschap).
D66 had 2 zetels (quote:Op donderdag 10 november 2005 17:24 schreef sizzler het volgende:
Zou PRDV trouwens een serieuze bedreiging zijn? Hij heeft best veel D66 standpunten.
'auw' ... die zit ...quote:Op donderdag 10 november 2005 16:53 schreef Lonewolf2003 het volgende:
En de mening van D66 over "echte" kwesties moet veel meer naar voren komen.
Mij spreekt Pechtold juist niet aan, een populist vind ik het. Dittrich spreekt mij daarentegen wel aan.quote:Op donderdag 10 november 2005 04:11 schreef PLAE@ het volgende:
Heeel misschien dat Pechtold 'het volk' aanspreekt maar ik weet eigenlijk niemand binnen die partij. Dittrich in ieder geval niet.![]()
Ze moeten af van dat referendum en gekozen burgemeester. En focussen op onderwijs, milieu en veiligheid. Dan krijgen zij mijn stem in 2007.quote:Op donderdag 10 november 2005 09:07 schreef Speth het volgende:
Enige mogelijkheid voor die partij lijkt mij het laten vallen van onzin als het referendum, en gekozen burgemeester, en focussen op gebruikelijke liberale standpunten, of fuseren met de VVD.
Jij bent niet het volk waar ik t over had.quote:Op vrijdag 11 november 2005 15:59 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Mij spreekt Pechtold juist niet aan, een populist vind ik het. Dittrich spreekt mij daarentegen wel aan.
quote:Op zaterdag 12 november 2005 16:05 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat Pechtold bij het electoraat verbruidt heeft, in de media is toch het beeld ontstaan van een minister die bij het minste of geringste beetje tegenwind weer bakzeil haalt. In bredere zin kan je ook wel stellen dat in een tijdperk van polarisatie minder plaats is voor een pragmatische partij als D66.
Bien étonné de se voir ensemble.quote:
Aan de andere kant, ik vermoed zlf dat pechtold een voorschot neemt op een sterkere afkeer van polarisatie en polemiek-partijen ...quote:
Dat. Al was het maar om niet achter te lopen op de rest.quote:Op donderdag 10 november 2005 18:01 schreef speknek het volgende:
Alleen als ze eens wat harder gaan schreeuwen. En dan heb ik het niet over milieuzaken of de gekozen burgemeester.
Integendeel, juist nu is een referendum 'populistisch gwroden (zie ook dat stuk in het Proclamatie van PRDV ... die schrijft 'een referendum, dat smaakt naar meer' .... en die vervolgens voorsteld de macht van de tweede kamer geheel in te perken door en referendum , dat bv bij afwijzen van kabinetsplannen dit moet 'bevestigen' ... oftewel de 2e kamer is bij PRDV een 'ja-knik-machine' en als ze iets afwijzen moet er ook een referendum komen om dat besluit te 'bevestigen' ... noteer daarbij ook dat PRDV onder referendum verstat dat 'de meerderheid van de kiesgerechtigde bevolking iets wil' ... bij PRDV zou bv de europese grondwet zijn goedgekeurt, omdat daar slechts ruim 35% van de kiesgerechtigde bevolking tegen stemde) ...quote:Op zondag 13 november 2005 12:28 schreef sizzler het volgende:
1) We hebben voor het eerst een referendum gehad waarvan de uitslag een klap in het gezicht voor de heersende politieke partijen was: profileer je dan als de partij die voor het referendum is en de kloof tussen burger en politiek kan verminderen.
klopt, een sterkere anti-confessionele politiek zou nderdaad zin hebben ....quote:2) Het gaat slecht met de economie dus moeten we ons "wapenen" op het gebied van kennis: profileer je dan als de partij die innovatie stimuleert en het onderwijsniveau wil opkrikken (en wees kritisch naar bijzonder onderwijs).
Doen ze dit niet dan hebben ze i.m.o. een probleem want zowel PRDV als GroenLinks doet tegenoordig een aanval op de middenliberalen.
De keren dat D66 meegeregeerd heeft, hebben ze (op "Den Uyl" na) bij de volgende verkiezingen altijd verloren. En niet gering ook. Halveringen waren regel, met als hoogtepunt de terugval van 17 naar 6 zetels na de val van Van Agt-II in '82.quote:Op zondag 13 november 2005 13:47 schreef RM-rf het volgende:
Natuurlijk, populisme kan op de korte termijn best wel eea. opleveren ... PRDV, Wilders, LPF, SP zetten er flink op in, en moeten het ervan hebben ... zulk populisme maakt het echter eveneens onwaarschijnlijk dat deze partijen kunnen regeren, en _als_ ze dat doen, verliezen ze meestal meer en sneller dan 'regentenpartij' D'66 ... omdat ze hun beloftes helemaal niet op kunnen houden, en er altijd een volgende populist klaar staat om de huidige regeerders te bekritiseren.
De vraag is natuurlijk hoe principieel je moet zijn op het gebied van onderwijs. De meerderheid van de scholen zijn nu wel "bijzonder", maar veruit de meeste protestantse en katholieke scholen verschillen amper van openbare scholen. En het systeem functioneert gewoon heel aardig. Dan zou je alleen omdat er soms wat gedoe is rond een islamitische of een reformatorische school dat hele systeem om moeten gooien.quote:klopt, een sterkere anti-confessionele politiek zou nderdaad zin hebben ....
probleem is echter dat in Nederland op onderwijsgebied de Confessionele enorm sterk zijn ... en bv dit kabinet duidelijk weer een confssioneel op Onderwijs heeft zitten ...
Zou D'66 daartegen keihard in verweer gaan, komt eigenlijk snel de vraag op waarom ze dan met deze coalitie hebben ingestemd, als ze dit sterke beleidpunt van dit , overduidelijk confessionele kabinet steunen ....
Wie zijn het vollk dan?quote:Op vrijdag 11 november 2005 17:10 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Jij bent niet het volk waar ik t over had.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |