Bron: Nederlands Dagbladquote:UTRECHT - De schrijver van een boek waarin wordt beweerd dat Jezus homo is, eist 1500 euro voor elke dag dat twee regionale omroepen blijven weigeren een reclamespotje voor zijn boek uit te zenden. De televisiezenders RTV Utrecht en RTV West houden echter voet bij stuk.
Dat bleek gistermiddag in Utrecht tijdens een kort geding, aangespannen door schrijver Walter Kamp. In oktober kwam zijn ,,erotische thriller'' Judas uit, waarin hij met honderdvijftig verwijzingen naar de vier evangeliën probeert te bewijzen dat Jezus homoseksueel is. De auteur leidt dat onder meer af uit de woorden van Jezus, die Johannes 'beminde' noemt. De kruiswoorden uit het Johannesevangelie (,,Vrouw zie, uw zoon - Zoon, zie uw moeder'') vat de auteur op als een verkapt homohuwelijk.
Via een televisiespotje op diverse regionale zenders wil Kamp zijn boek aan de man brengen. Het spotje trekt de aandacht met de vragen waar de homohaat onder christenen vandaan komt, of Jezus homo was en of Christus een minnaar had. ,,Onnodig kwetsend voor een deel van de kijkers'', oordelen beide zenders onafhankelijk van elkaar. RTV Utrecht schat dat vooral kijkers in het oosten van de provincie, zoals Veenendaal en Amersfoort moeite met het spotje zullen hebben. RTV West wil met name rekening houden met kijkers in de kustplaatsen in Zuid-Holland, zoals Katwijk.
,,RTV Utrecht en RTV West zijn verantwoordelijk voor hetgeen via hun zenders wordt uitgezonden'', stelt advocaat K. Gilhuis van de omroepen. ,,Zij beschikken over de redactionele vrijheid om te beslissen over wat hier wel en niet wordt uitgezonden. Het zou indruisen tegen de contracteervrijheid en de vrijheid van meningsuiting wanneer zij tegen hun wil gedwongen zouden worden het spotje van Kamp uit te zenden.''
Bovendien beroepen de omroepen zich op hun algemene voorwaarden, waarin staat dat ze een spotje zonder opgave van redenen kunnen weigeren. Volgens de raadsman van de zenders heeft het er alle schijn van dat de auteur het kort geding gebruikt om extra publiciteit voor zijn boek te genereren.
De auteur zelf beklemtoont dat het nooit zijn bedoeling is geweest om met het spotje mensen te kwetsen. ,,Maar in mijn boek geef ik wel voldoende grond om de vraag te stellen of Jezus homo was.'' Zijn advocaat, Oscar Hammerstein ontkent dat het spotje kwetsend is. ,,Van onnodig grievende of kwetsende bewoordingen is geen sprake. Ook worden er geen schokkende beelden getoond.''
Bovendien is er bij de televisiemaatschappijen die het spotje wel uitzonden (AT5, TV Rijnmond en TV Noord-Holland) geen enkele klacht binnengekomen. Hammerstein vindt dat de weigering om het spotje uit te zenden, inperking van de vrijheid van meningsuiting is voor de auteur van het omstreden boek. Weliswaar wordt in artikel 7 van de Grondwet reclame uitgesloten van het recht op vrijheid van meningsuiting, maar dat geldt niet als het een ideëel doel betreft. En daarvan is bij het boek Judas sprake, aldus de raadsman, omdat de auteur zou streven naar waarheidsvinding en integratie.
Daarnaast voerde Hammerstein aan dat de omroepen misbruik maken van hun monopoliepositie in de regio. Volgens de omroepen zelf is dat onzin, omdat er voldoende andere media in de regio zijn, waarin de uitgever het boek kan promoten.
Non-fictie
Het kort geding werd bijgewoond door diverse mensen uit de homoscene, onder wie Henk Krol van de Gaykrant. Auteur Walter Kamp zelf liet na de zitting weten zijn boek te beschouwen als non-fictie. Met het boek zegt hij een bijdrage te willen leveren aan de acceptatie van homo's in christelijke kring. ,,Homo's worden door hun gelovige omgeving met de bijbel om de oren geslagen. Met dit boek kunnen zij terugslaan'', aldus Kamp. Hoewel hij zegt niet te willen choqueren, is hij er zeker van dat christenen hem zijn publicatie niet in dank afnemen. ,,Als dit boek in de biblebelt ontdekt wordt, zullen ze op hun achterste benen staan.''
Vanaf hier verder.quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:08 schreef 075sailor het volgende:
ik ontving een mailtje dat er hier een hele interesante discussie plaatsvond over het boek Judas. Na de reacties van de afgelopen maanden gelezen te hebben ben ik het ermee eens. Het IS het een belangrijke uitwisseling van gedachten. Als jullie het leuk vinden wil ik wel mee doen aan de discussies.![]()
Graag commentaar
Walter Kamp auteur Judas
Hallo Walterquote:Op dinsdag 8 november 2005 17:52 schreef 075sailor het volgende:
Hoi Lodewijk Napoleon,
Met mijn jas aan dan nog maar ff.
Volgens mij moet je die vraag niet stellen aan mij maar aan Tacitus (flauw). In de allereerste begintijd werden de 4 evangelieen geschreven door de ooggetuigen (vier apostelen). Die hebben echt niet genoteerd dat Christus voor een homoseksuele daad in een park op grond van Lev. 20; 13 werd opgehangen. De Christenen in de tijd van Tacitus geloofden blind wat er in de bijbel stond.
Dat geldt ook voor Flav. Jos. en Suetonius.
Ik geloof dan ook niet dat Jezus en Maria Magdalena een relatie hadden. Wat ik bedoelde was dat het gerucht, of de mythe zo je wilt, steeds weer de kop opstak, deels gebaseerd op bepaalde interpretaties uit de vier evangelieen, soms uit apocriefe boeken en een andere keer gewoon als een 'oral legend'. Ik ben het met je eens dat hiervoor ook weinig aanleiding is te vinden in de schriften. Dan is het toch vreemd dat dit gerucht wel vaak genoeg te voorschijn komt, en dat terwijl het veel meer vergezocht is dan een openbare veroordeling wegens homoseksualiteit door het sanhedrin waar genoeg getuigen bij geweest zouden zijn.quote:Maria Magdalena komt twee keer voor ( bij Johannes). De eerste keer als een van de wenende vrouwen onder het kruis en de tweede keer als een van de vrouwen die het graf gaan openen.
Joh. 19; 23 tot 27 zegt: Bij het kruis van Jezus stonden Zijn moeder en zijn moeders zuster, Maria de vrouw van Klopas en Maria Magdalena.
Jezus nu ziende den discipel, dien Hij liefhad, daarbij staande, zeide tot zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon.
Daarna zeide Hij tot den discipel: zie uw moeder.
Als Jezus een affectieve relatie had gehad met Maria Magdalerna had er gestaan:
Jezus nu ziende de vrouwe die Hij liefhad daarbij staande, zeide tot zijn moeder zie uw dochter en tot Maria Magdalena: zie uw moeder.
De affectie tussen Johannes en Jezus wordt wel gemeld maar nergens in de hele bijbel zelfs maar enige verwijzing naar een relatie met Maria Magdalena (of een liefdesband met enige andere vrouw). Je mag van mij geloven wat je wilt maar als je op grond van de bijbel wilt geloven dat Jezus en een vrouw iets meer dan teders met elkaar hadden heb ik slecht nieuws voor je. Die tekst vind je niet. Aangezien er wel zoiets vermeld wordt over den leerling dien Hij beminde had je zoiets ook over Maria Magdalena moeten kunnen vinden.
![]()
Die docu heb ik ook gezien.quote:Op dinsdag 8 november 2005 23:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Hee Lodewijk. Als je wilt mail ik je de torrent even van ''The God Who Wasn't There''.Kun je met Azureus of BitTorrent deze docu downloaden en eens bekijken.
http://sourceforge.net/top/toplist.php?type=downloads
Ik zou graag deze vraag met je delen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 22:33 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
De passages die jij aanhaalt in de Bijbel die Jezus' homoseksualiteit zouden moeten aantonen, zijn op z'n zachst gezegd voor meerdere uitleggingen vatbaar, iets wat jij eerder ook al aangeeft door te stellen dat geloven een kwestie van interpretatie is. Wat echter wel opvallend is, is dat kennelijk geen enkele criticus of vijand van het Christendom deze interpretatie van jou deelt. Sterker nog, er is helemaal niets over bekend, niet eens op het niveau van geroddel of vage geruchten die Jezus' vermeende homoseksualiteit als onderwerp hebben.
Tenzij jij bronnen (van mijn part zelfs vage geruchten of zelfs ronduit lasterpraat) hebt die het tegendeel aantonen? (of het ietwat geloofwaardiger maken)
Ok, vind ik een goed initiatief.quote:Op woensdag 9 november 2005 09:02 schreef dVTB het volgende:
Als ik het goed begrijp, Alicey, is dit topic wat meer bedoeld om te filosoferen, terwijl het NWS-topic meer ging over de nieuwswaarde van het boek en het weigeren van het TV-spotje.
Mail maar naar mijn hotmail, staat in mijn profiel. En alvast bedankt.quote:Op dinsdag 8 november 2005 23:27 schreef Godslasteraar het volgende:
Hee Lodewijk. Als je wilt mail ik je de torrent even van ''The God Who Wasn't There''.Kun je met Azureus of BitTorrent deze docu downloaden en eens bekijken.
http://sourceforge.net/top/toplist.php?type=downloads
Het is beide, in het vorige topic is de nieuwswaarde besproken en verderop in het topic werd er inhoudelijk op de theorie van Kamp ingegaan. Toen de auteur zelf ging meediscussieren en het topic bijna vol was, besloot ik deeltje 2 hier aan te maken, omdat de discussie nu over de theorie zelf gaat. Ik heb de volgende note achtergelaten in het vorige topic:quote:Op woensdag 9 november 2005 09:03 schreef Alicey het volgende:
Ok, vind ik een goed initiatief.
De OP had er echter iets weg van dat dit een vervolg zou zijn, vandaar mijn vraag.
Ik zag dat de auteur van het boek ook reageert. Weet hij ook van deze topic af?
Dus hij zal het wel vinden. De auteur meldde dat hij gisteravond geen tijd meer had, pas vandaag weer.quote:Op dinsdag 8 november 2005 22:36 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Het topic is trouwens bijna vol, ik heb deel 2 in het subforum Wetenschap, religie en levensbeschouwing aangemaakt, omdat het me het op dit punt in de discussie daar beter op z'n plaats lijkt.
Hier dus:http://forum.fok.nl/topic/776367/1/50#32101402
Wie zichzelf vind vind het Alquote:Op woensdag 9 november 2005 03:38 schreef placebeau het volgende:
Hij is niet voor niets aan zijn kruis gestorven
nee, serieus, het is een tµheorie zoals zovele anderen, die gewoon zichzelf probeert te bevestigen.
Zoals Bultsman het stelde: alle onderzoeken naar de historisch jezus, leren ons niets over jezus maar alles over onszelf.
kunnen we dan niet beter rechtstreeks naar onszelf op zoek gaan?quote:Op woensdag 9 november 2005 11:10 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Wie zichzelf vind vind het Al
[quote] van de historische jezus![]()
Ik denk van wel! De vraag wie ben ik, waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe, omhelst alle vragen van het zijn.quote:Op woensdag 9 november 2005 11:55 schreef placebeau het volgende:
[..]
kunnen we dan niet beter rechtstreeks naar onszelf op zoek gaan?
Hoi soulsurvivor,quote:Op woensdag 9 november 2005 00:25 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik zou graag deze vraag met je delen.![]()
En er deze bijvoegen:
Met welke motivatie heb je dit boek geschreven?
*is het om het nog steeds bestaande taboe over homosexualiteit weer onder de aandacht te brengen?
*Heb je werkelijk bewijzen gevonden die onomstotelijk aantonen dat jezus homosexuele relaties had?
*Of is het een boek dat speculeert over de mogelijkheid dat jesus mogelijk homosexuele relaties had.
*none of the above
Met al deze extra informatie ga je in ieder geval een gegarandeerd goed cijfer krijgen op school. Tenzij je op een streng Christelijke school zit, natuurlijk...quote:Op woensdag 9 november 2005 16:53 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Het boek Judas is overigens geen religieuze verhandeling ondanks dat er ongeveer 150 verwijzingen naar de evengelieen in staan. Volgend jaar komt er een ingekorte en gekuisde versie (scholieren editie) op de markt voor maar 9,95 euri - zonder bijbel en waarschijnlijk ook zonder voetnoten.
![]()
Zeker mee eens, maar juist om dat lef zul je geen goed cijfer krijgen. Zelf nadenken (tenzij via de uitgestippelde paden) wordt niet echt aangemoedigd in bepaalde Christelijke milieu's tenslotte. Je eigen voorbeeld bewijst dat, zodra je je eigen plan gaat trekken, dat dus niet volgens de "leer" is, word je van school geschopt.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:08 schreef 075sailor het volgende:
Ach, Wonderer, op een streng ggristelijke school zitten en het boek Judas op je lijst zetten en de moed vertonen om daarover te discussieren getuigd van lef en het heeft zijn charme.
Ik mag van mezelf wel zeggen dat ik in de loop der jaren aardig wat speculaties heb gehoord over de aard van de historische Jezus.quote:Op woensdag 9 november 2005 16:53 schreef 075sailor het volgende:
[..]
Hoi soulsurvivor,
Ik heb het boek Judas geschreven omdat ik die onzin niet geloofde. Een mevrouw die thuis komt en tegen haar man vertelt dat er een vogeltje op haar schouder zat .... [zie originele post]
.... in staan. Volgend jaar komt er een ingekorte en gekuisde versie (scholieren editie) op de markt voor maar 9,95 euri - zonder bijbel en waarschijnlijk ook zonder voetnoten.
![]()
With all respectquote:Zoals Bultsman het stelde: alle onderzoeken naar de historisch jezus, leren ons niets over jezus maar alles over onszelf.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |