Liejannuh | donderdag 3 november 2005 @ 12:56 |
Lucille is zo'n half jaar bezig geweest met het klussen in de badkamer. Er moest het nodige veranderd worden en dat moest dan ook nog eens gebeuren in de avonduren! Geen eenvoudige klus dus! Maar Lucille zou Lucille niet zijn, als er geen mooie verhalen en een verslag bij hoort! ![]() Kom maar op Lucille! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
dwerg | donderdag 3 november 2005 @ 12:57 |
Foto's! ![]() Cupsize! | |
yvonne | donderdag 3 november 2005 @ 13:58 |
Foto's, verslag, ellende, wat at je tussendoor, hoe veranderde het je leven, houd je nog van je broer, wat is je lievelingstegel geworden, en je akeligste gereedschap, waarom heb je het niet laten doen!!! Alles en alles wilen we weten! | |
Lucille | donderdag 3 november 2005 @ 14:00 |
Dit is gewoon pure chantage ![]() | |
Roonaan | donderdag 3 november 2005 @ 14:03 |
quote:Tubsize toch? | |
zwahiel | donderdag 3 november 2005 @ 14:17 |
Waar waar waar waar!? Laat ons niet in het ongewisse! | |
Lucille | donderdag 3 november 2005 @ 14:17 |
Overigens is de klus nog steeds niet af. Het is dus nog steeds work in progress. Dat is de prijs die je moet betalen als je alles zelf doet en er geen extra vrije dagen voor gaat gebruiken. Het klussen vind plaats in de avonduren en in de weekenden waarbij ik tijdens de weekenden meestal hulp heb van mijn broer. En natuurlijk hou ik nog steeds van hem, de vraag is alleen of het wederzijds is na de vele uren klussen. ![]() De badkamer en toilet zijn de laatste klussen die gedaan moeten worden in het huis, de rest is al lang klaar. Omdat de badkamer bruikbaar was heb ik de klus niet meteen gedaan toen ik het appartement kocht. Daar had ik ook geen zin meer in na 8 maanden klussen. Maar vorig jaar ben ik begonnen met de voorbereiding. Eerst goed nadenken wat ik nu precies wilde doen, want zo'n enorme klus zorgt voor veel technische problemen die van te voren al opgelost moeten worden qua ontwerp. Wat moet er allemaal in komen en hoe gaan dingen gesloopt worden en waar moeten leidingen worden aangepast. Om dat duidelijk te maken moet ik eigenlijk een plattegrondje maken van de oude en nieuwe situate. | |
Duderinnetje | donderdag 3 november 2005 @ 14:27 |
Geweldig!! Wat een werk ![]() ![]() Damn, als dit niet Dé klus van 2005! is, dan vreet ik mijn overall op ![]() | |
Lucille | donderdag 3 november 2005 @ 14:35 |
Ben je helderziend? ![]() | |
Duderinnetje | donderdag 3 november 2005 @ 14:41 |
quote:Pssst... dit zit gewoon onder CtrlV bij mij sinds ik hier mod ben. ![]() ![]() | |
ranzige_pad | donderdag 3 november 2005 @ 15:54 |
een paar fototjes moet toch wel kunnen | |
Lucille | donderdag 3 november 2005 @ 16:01 |
Sterker nog, ik heb redelijk wat foto's gemaakt. Alleen staat het nog op de geheugenkaart van mijn camera, dus zal ik het eerst ergens moeten uploaden. En resizen, want aan full size plaatjes heb je gewoon niets. Dat ga ik dus ook doen. ![]() | |
Dagonet | donderdag 3 november 2005 @ 16:11 |
quote: ![]() Ik kreeg trouwens een mailtje van Lucille Werner, ze is afgewezen voor Klussen met Kijkers en wilde je adres weten. ![]() | |
Lucille | donderdag 3 november 2005 @ 16:12 |
quote:Stuur maar door. ![]() | |
Liejannuh | donderdag 3 november 2005 @ 16:40 |
quote:Sorry! ![]() | |
dwerg | donderdag 3 november 2005 @ 17:50 |
quote:Scherp. | |
_Yapser_ | donderdag 3 november 2005 @ 18:47 |
-edit- [ Bericht 88% gewijzigd door _Yapser_ op 03-11-2005 18:48:42 (rofl lol lool) ] | |
Lucille | donderdag 3 november 2005 @ 22:38 |
Dit is een overzicht van de oude situatie. De ruimte is ongeveer 2.5 bij 3.5 meter met in de linkerhoek een apart deel voor het toilet. Linksboven is in rood aangegeven de douche (douchekop aan de muur), rechtsboven de wasmachine en rechts midden de wasbak. In groen zijn de afvoeren aangegeven en oranje is de electra aansluiting in de muur. Onderaan met donkerblauw zijn de deuren. ![]() In feite een kale ruimte met weinig voorzieningen, witte tegels aan de muur en een granito vloer. Naast de deur een standaard radiator (wit natuurlijk) die met lelijk afgewerkte pijpjes uit de grond zijn aangesloten. Zelfs de aarddraad is er simpelweg omheengedraaid en komt rechtstreeks uit het beton. Niet echt het toonbeeld van een mooie afgewerkt ruimte. Daar moet dus snel verandering in komen. | |
Lucille | donderdag 3 november 2005 @ 22:51 |
Hoewel de ruimte redelijk groot is, blijkt de L vorm toch lastig te zijn om een goede verdeling te maken. De plek waar de douchekop aan de muur hangt is heel erg ruim voor een douche, maar een standaard badkuip past er dwars niet in. In de lengte weer wel, maar dan verlies je ook veel ruimte. En omdat ik een apart doche wil hebben en al lang geleden een badmeubel met wasbak wordt het passen en meten. Doordat ik ook mijn wasmachine en droger in de douche heb staan lijkt het er op dat het niet gaat passen. Ik wil gewoon te veel. ![]() Gelukkig heb ik een tekenpakket tot mijn beschikking waarmee je allerlei indelingen kan testen om te zien hoe praktisch het allemaal is (of niet). Dit soort paketten is gratis te downloaden op het internet, een aanrader voor iedereen die opties wil uittesten hoe je het beste een ruimte kan verdelen. Na wat spelen heb ik (globaal) het volgende bedacht. Op de plek waar de douche staat komt een hoekbad wat schuin geplaatst is. Hierdoor benut je de volle ruimte en nemt het toch niet de lengte in van een normaal bad. Hierdoor kan het badmeubel tussen het bad en de wasmachine geplaatst worden en is er voldoende ruimte om overal bij te komen. Op de plek waar de wastafel stond komt nu de douche. Aangezien ik wel een redelijk grote doche wil hebben, maar toch wat ruimte wil besparen wordt het een 5 hoekige douche. Tussen de douche en de wasmachine komt dan een wand, zodat je bij het inlopen van de douche niet meteen de wasmachine ziet. De radiator gaat vervangen worden door een design radiator (en niet in de kleur wit natuurlijk ![]() En die witte tegels gaan natuurlijk ook weg. ![]() | |
Liejannuh | donderdag 3 november 2005 @ 23:59 |
Ik zie de wasmachine nog even niet. En staat je douche nu los van de hoek?? | |
Lucille | vrijdag 4 november 2005 @ 00:01 |
De wasmachine blijft in de hoek staan (rechtsboven). De douche staat los van de hoek, want anders zou deze tegen de radiator aan staan. Tussen de douche en de wasmachine staat een muur. | |
BE | vrijdag 4 november 2005 @ 08:56 |
Ziet er goed uit hoor, de plannen! Gezien de rest van je flat kan ik me niet anders voorstellen dat ook dit supermooi gaat worden! Ben heel benieuwd naar de foto's! | |
Liejannuh | maandag 7 november 2005 @ 00:20 |
Nou Lucille, kom maar op met de foto's van een weekendje klussen! ![]() | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 00:26 |
quote:Ik ben net bezig geweest om foto's uit mijn camera te trekken en deze ergens te uploaden. ![]() | |
Liejannuh | maandag 7 november 2005 @ 00:29 |
![]() ![]() Ik ga morgenochtend op mn werk gelijk kijken! ![]() Nu slapen! ![]() | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 00:43 |
De sloop Het is duidelijk dat zo snel mogelijk de boel gesloopt moet worden. Alleen besef ik wel dat alles in 1 keer slopen een probleem oplevert. Waar moet ik me dan gaan wassen de komende tijd? Na enig nadenken kom ik tot de conclusie dat 80% van de badkamer gesloopt kan worden, terwijl ik nog steeds gebruik kan maken van het hoekje waar de oude douche staat. Dan kan ik aan de andere kant van de badkamer een nieuwe douche bouwen en als deze klaar is dan sloop ik de oude douche. Dus met goede moed wordt begonnen met het verwijderen van allerlei onderdelen en daarna het wegbikken van de tegels. Heel veel tegels. ![]() Omdat bijna alle muren (op 1 na) van gipsplaat zijn, durf ik het niet aan om de boel te lijf te gaan met een pneumatische sloophamer, dus wordt het traditioneel afbikken met hamer en koudbeitel. ![]() De oude wasbak blijft zo lang mogelijk nog bruikbaar, voordat ik ook daar de boel helemaal ga openbreken. ![]() Dit is de oude radiator waarbij op een vrij lelijke manier de aarddraad uit de granito vloer komt zetten. Dat is iets waar ik me lang aan gestoort hebt. ![]() ![]() De radiator is verwijderd, maar omdat ik een combiketel heb, moet het watercircuit weer doorgelust worden, omdat ik anders geen warm water meer heb. Dus komt er een tijdelijke constructie op de aansluitingen. ![]() Dan wordt het tijd om de muur waar de wastafel zat open te breken. Deze muur bevat zowel de wateraansluitng als de electra die compleet moet worden verplaatst richting de muur waar het badmeubel met verlichting komt te staan. De waterleiding is afgedopt, maar moet verplaatst worden naar boven toe, voor de kraan van de douche. Dat houdt ook in dat er een verstevigde constructie moet komen waaraan de muurplaten van de kraan komen. Veel passen en meten dus voor een douche die er nog lang niet staat. ![]() Een klein hoekje met tegels blijft staan, de rest van de oude douchewand wordt afgeplakt met 2 lagen plastic. Dit werkt perfect. | |
wonderer | maandag 7 november 2005 @ 00:45 |
*terugdenk aan eigen doucheverbouwing en met spanning volgt* | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 00:49 |
Zelfs met gebruik van hamer en koudbeitel kan het voorkomen dat er gaten worden gemaakt in de gipsplaten. Kleine gaten kunnen meteen worden opgevuld met gispsplaat vuller, maar bij een groot gat is het aan te bevelen om eerst PUR schuim te spuiten in het gat en daarna de boel af te werken met gipsplaatvuller. Wel natuurlijk eerst alle oude lijmresten en losse stukken papier van de gipsplaat verwijderen. Want anders krijg je problemen met de hechting van de tegels. Als laatste dan nog even de schuurmachine er over en de wand is klaar voor de volgende stap. Wat ook handig is om te doen dat is op de gipsplaten aangeven waar de leidingen er achter lopen, zodat je niet na een paar weken moet nadenken waar nu precies een waterleiding of electriciteitsbuis loopt als je ergens nog een gat moet boren. ![]() | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 00:56 |
Na het terugplaatsen van de gipswand kan dan begonnen worden met het plaatsen van de mengkraan voor de douche. Aangezien er nog betegeld moet worden zal de mengkraan nog niet permanent gemonteerd worden. Zaken als rozetten plaatsen en afkitten komt later, maar de kraan moet aangesloten worden, omdat er anders uit 2 muurplaten water komt, zodra ik de hoofdkraan weer open gaat doen. ![]() ![]() Na 2.5 week de muur openbreken en allerlei aanpassingen doen en de muur weer dichtmaken is het enige zichtbare een nieuwe kraan. De grootste frustratie bij het klussen is altijd dat je bepaalde klussen moet doen die veel tijd kosten en nauwelijks zichtbaar resultaat hebben. | |
Duderinnetje | maandag 7 november 2005 @ 11:37 |
Ik vind het stoer hoor, al hangt er alleen nog maar een kraan! Handig hoe je het had opgelost met dat afplakken en zo ![]() Ben benieuwd naar het resultaat! En dat voor een meisje! ![]() ![]() | |
BE | maandag 7 november 2005 @ 11:40 |
Ik sluit me bij Dude aan! Stoere klus, en zeer grondig en professioneel aangepakt zo te lezen! ![]() | |
arithaterhorst | maandag 7 november 2005 @ 13:20 |
Goeie tip, van die leidingen markeren!! Goed werk zeg! En zoals hierboven gezegd: professioneel. Ziet er heel netjes uit. ![]() (en...chanteren werkt dus...) ![]() | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 13:47 |
Eerste deel van het badmeubel Aangezien het badmeubel op een plaats komt waar helemaal geen leidingen aanwezig zijn, moet er het een en ander worden verplaatst of extra worden gemaakt. Het idee is dus om een laag voorzet muurtje te maken (in feite een doos van gasbeton blokken) waar de afvoer, waterleiding en electra doorheen loopt. Op die manier ben ik ook de verhoging in de vloer kwijt waar de afvoer de vloer in gaat zodat dit geen obstakel wordt bij het tegelen van de vloer. Zo'n verhoging zit ook bij de radiator waar de leidingen van de verwarming uit de grond komen. Ook daar komt dus een soort van bekisting omheen die alle leidingen uit het zicht halen. ![]() Tegen de muur wordt eerst een houten raamwerk gezet waartegen de afvoerbuis wordt geplaatst. Het raamwerk is tevens aan de muurzijde nodig om de bovenplaat van de betonnen doos op te plaatsen. Op deze manier is het vrij makkelijk om de hele zaak waterpas te krijgen, aangezien de vloer op dit moment nog niet waterpas loopt. Via een T-stuk wordt de afvoer van het badmeubel aangesloten op de afvoer in de hoek van de wasmachine. Zorg er wel voor dat de afvoer onder een hoek van minstens 1.5 graad loopt om een goede afvoer van het water te krijgen. De vloer is al behandeld met beton primer om een goede hechting te krijgen van de kunststof profielen waar de gasbeton blokken in komen te staan. ![]() Hier is al duidelijk te zien hoe die constructie er uit gaat zien. De electra loopt via PVC pijp door de constructie heen en is ook aan het houten frame vastgemaakt. Op de voorgrond is de eerste rij blokken ook zichtbaar van de muur die de scheiding gaat vormen tussen de douche en de wasmachine er achter. De douchebak is tijdelijk neergezet om te controleren of de rij blokken loodrecht op de wand staan en om te zien of de lengte van het muurtje goed is. | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 14:14 |
FF een muurtje bouwen De scheidingsmuur wordt gemaakt van 10 cm dikke gasbeton ipv 5 cm die gebruikt is voor de voorzetmuurtjes. Hiermee wordt een zeer stevige constructie bereikt die sterk genoeg is om zware onderdelen te kunnen houden. Bijvoorbeeld de massief glazen wand van de douche. ![]() Om er voor te zorgen dat de wand loodrecht blijft is op de achterwand een streep gezet die vertikaal loopt en wordt aan de voorkant een lat geplaatst die ook perfect in het lood staat met de hoek van de muur. Op die manier weet je zeker dat de muur niet links/rechts of voor/achter scheef gaat lopen. Bovendien kan je door langs te lat te kijken ook zien of de muur halverwege niet krom gaat lopen. ![]() De lat wordt met wat montagekit op een plank vastgezet. Aan de bovenkant zit alles geklemd via een stuk dik karton, zodat het plafond niet beschadigd en er ook geen lijmresten op komen. ![]() En zo staat er na verloop van tijd een complete wand. De wand wordt dus via veerankers aan de achterwand en het plafond gezet en wordt niet compleet aan de wand gelijmd. Dit is om enige rek en krimp door temperatuursverschillen om te vangen. De muurankers worden om de andere bloklaag vastgezet. Om de onregelmatigheden in demuur glad te maken moet je de muur nog wel eerst glad raspen, wat een leuke hoeveelheid stof maakt. ![]() ![]() Het ziet er nog niet echt uit als een douche ruimte, maar hier gaat toch echt iets komen, ooit. ![]() ![]() De ruimte tussen de muur en de wand en het plafond worden opgevuld met PUR schuim. Ook hier weer een tip: plak het plafond en de wand af met breed tape, zodat de PUR schuim niet gaat hechten aan delen van het plafond waar je geen schuim wilt hebben. Dit scheelt enorm veel werk bij het verwijderen van de overtollige hoeveelheid schuim. ![]() En dan het moment dat de eerste tegels op de muur geplakt gaan worden. Doordat mijn wandtegels niet aan de zijkanten geglazuurd zijn moet ik hoekprofielen gebruiken om een mooie afronding te maken. Ik heb gekozen voor metalen profielen die mooi passen bij de rest van de inrichting waarin redelijk wat chroom met goud accenten zijn verwerkt. | |
Mr_Belvedere | maandag 7 november 2005 @ 14:22 |
Mooie foto's. Ben erg benieuwd naar het vervolg ![]() | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 14:51 |
Tegelen Op zich is tegelen niet een moeilijke klus, mits je maar een aantal basisregels kent. Het enige wat mij een beetje is tegengevallen is de tijd die het kost om te tegelen. Vooral als je een behoorlijke hoeveelheid tegels hebt schiet het niet acht op. Ik heb zo'n 50 m2 wandtegels voor de badkamer en het toilet. Nadat ik de tegels besteld had kreeg ik bij thuiskomst een telefoontje van de baas van het tegelbedrijf dat er een fout was gemaakt over de hoeveelheid tegels. Hij kon zich namelijk niet voorstellen dat iemand zo veel tegels nodig had voor een badkamer en toilet. Dus ik weer terug met een tekening van de badkamer met alle maten er bij en het bleek toch echt te kloppen. Juist het feit dat er een extra muur in zit plus de muur tussen badkamer en toilet zorgen voor veel extra vierkante meters. ![]() Zorg er voor dat je niet zomaar aan 1 kant gaat tegelen en dan wel ziet hoe het aan de andere kant gaat lopen. De kans is dan groot dat je ergens scheef uit komt of dat je hele kleine randjes moet gaan snijden. Een vuistregel is om nooit tegels te snijden die kleiner zijn dan een derde van de tegel afmeting. Heb je een tegel van 15 cm breedte dan moet je nooit (als het anders kan natuurlijk) kleiner dan 5 cm snijden. Dus meet van te voren al uit hoeveel je over houdt en snij desnoods een randje van de eerste rij af om zo voldoende over te houden op de laatste rij. En om de boel zowel horizontaal als vertikaal niet scheeft te laten lopen plaats je eerst een horizontale en vertikale lat (1 tegel van de rand af) zodat je hiermee een perfect in het lood staande tegelwand kan zetten. Zelfs al zou je muur enigzins scheef lopen, dan kan je op deze wijze de scheefheid opvangen met de eerste en laatste rij tegels. Gebruik tegelkruisjes voor een strak resultaat. Heel af en toe had ik tegels die net een fractie kleiner of groter waren. Door tegelkruisjes te nemen van 2 verschillende afmetingen (2.5 en 3 mm) kan je heel makkelijk die halve mm corrigeren. Doordat ik redelijk wat tegelwerk te doen had wat ook niet achter elkaar gedaan kon worden heb ik gekozen voor kant en klare tegellijm. Die is wel iets duurder, maar heeft als voordeel dat je kan stoppen met tegelen wanneer je maar wilt en bovendien hoeft je niet een zekere hoeveelheid van te voren aan te maken (of weg te gooien wat je niet nodig hebt). Na het tegelen minstens een dag laten drogen en daarna de tegels voegen. Als de voeg begint te drogen schoonsponsen. Ververs af en toe wel je water, anders blijft er te veel cement residu achter. Na een dag de cementsluier van de muur halen. Heb je geluk dan kan dit met een schone droge doek, anders moet je wat aggressievere middelen gebruiken op basis van zuur als de laag te dik is. Op plekken waar je hoekjes uit tegels moet halen heb je verschillende opties. Of je gaat die hoeken zagen (een zaagtafel voor tegels is niet zo duur en is vooral handig als je dunne stroken uit de steen moet halen. Je kan het ook met de hand zagen (speciaal tegelzaagblad van wolfraam/carbide. Ik heb beide methoden gebruikt, de handzaag is handig als je even snel een hoekje er uit moet zagen zonder dat je de boel nat maakt zoals met de zaagtafel. Voor ronde hoeken is de tegeltang handig, waarmee je kleine stukjes tegel af kan breken. Verder maak ik gebruik van een stuk gereedscahp wat je nauwelijks meer terug vindt bij de doe hetzelver, de Black & Decker Powerfile. Een soort van schuurmachine die hetzelfde werkt als een bandschuurmachine, maar dan via een dunne schuurband. Hiermee kan je uitstekend een geglazuurde tegel afvijlen en zo perfect op maat maken. Voor gaten gebruik ik een boor (tot 18 mm) en een speciaal boorbitje voor grotere gaten (variabel in te stellen grootte). Plak wel altijd het gat af wat je wilt boren met een stuk tape (twee lagen kruiselings geplakt). Hierdoor zal de tegel niet scheuren en bovendien zal je boortje niet wegglijden over het gladde glazuur. Zet de boormachine nooit in de klopboorstand overigens, tenzij je graag wilt mozaiken. ![]() | |
BE | maandag 7 november 2005 @ 16:19 |
Luus! ![]() Zeer nuttige tips! In welk tijdsbestek is dit gedaan trouwens? | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 16:23 |
quote:Ik ben in mei begonnen. En aangezien ik er geen vrije dagen voor heb opgenomen doe ik alles in de avonduren en de meeste weekenden. Gelukkig helpt mijn broer mee in de weekenden, want er zijn een paar klussen bij die erg lastig zijn in je eentje. Ik vind jouw klustopic ook leuk om te lezen. Dat is ook best wel een megaklus zeg, omdat je een heel huis moet aanpakken. Maar zo te zien gaat dat ook wel de goede kant op. ![]() | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 17:17 |
De douche Nadat de muur is gezet en betegeld kan er begonnen worden met het plaatsen van de douchebak. Omdat ook hier bij de afvoer weer zo'n extra verhoging in het granito zit ontstaat er een probleem met de afvoerbuis. Die past niet meer onder de douchebak, zodat de enige oplossing het storten van een betonlaag is onder de douchebak tot het niveau van die verhoging (2 cm dik). Aan de slag dus met wat hout om een gietmal te maken. ![]() Wederom eerst de vloer behandelen met beton primer en netjes aftekenen tot waar de mal moet lopen. Aangezien er onder de douchebak nog een tegelrand komt die op een stuk gasbeton zit moet de mal iets kleiner zijn dan de afmeting van de douchebak zelf (anders past het gasbeton niet meer deels onder de douchebak. De houten latten worden simpel met wat schroeven aan elkaar gezet. Het mag duidelijk zijn dat de douchebak 5-hoekig is. ![]() De houten mal wordt met behulp van duct tape op de grond vastgezet. Het tape wordt ook gebruikt langs de naden, zodat er geen beton tussen de naden door kan sijpelen. ![]() Een paar dozen met wandtegels zorgen er voor dat de mal ook niet meer kan verschuiven als het tape om wat voor reden dan ook zou loslaten. Daarna kan het gietbeton aangemaakt worden. Ik had hier ook normaal beton voor kunnen gebruiken, maar ik wilde een mooie strakke laag maken. Bovendien heb ik hier de kans om ervaring op te doen met dit gietbeton, want dat ga ik later weer gebruiken om de vloer waterpas te krijgen. ![]() Voila, het resultaat na het storten van een verse laag cement. Bovenin is goed de plek van de afvoer zichtbaar. Sluit de afvoer bij dit soort klussen wel af met een speciedop, het laatste wat je wilt is gietbeton in je afvoer. Bij de afvoer is ook een rol aarddraad te zien die in de muur al is vastgemaakt aan de aardaansluiting. Hoewel de douchebak zelf van acryl is gemaakt, zit het vast op een metalen onderframe, dus is aarding van het frame noodzakelijk. ![]() Na uitharding kan de mal worden verwijderd (paar goede tikken met de hamer) en kan de afvoer aangesloten worden. Omdat de afvoer 32 mm is en het doucheputje 40 mm moet er ergens in de buis een verloopmof worden geplaatst. Ik mak gebruik van PPC zodat de verbindingen niet gelijmt worden. Alles werkt met rubber seals zodat je tijdens het maken van de verbindingen nog steeds kan corrigeren. ZOu je gaan lijmen met PVC dan heb je die mogelijkheid niet en moet je verbinding in 1 keer goed zijn. Hoewel de kortste verbinding tussen doucheput en afvoer een rechte lijn is waren er twee redenen om de verbinding via een bocht te maken. De eerste was een hele praktische, er zat onder de bak een pootje in de weg, maar een tweede reden om er een bocht in te zetten is dat je op die manier iets meer marge hebt bij het bepalen van de lengte van de pijp. Bij een rechte pijp moet deze bijna op de millimeter nauwkeurig afgezaagd zijn, maar als je een bocht er in zet dan kan je makkelijk een centimeter te veel of te weinig afzagen in beide pijpen. Het enige wat er dan namelijk veranderd is de hoek waaronder de pijpen staan. Probeer dit zelf maar eens uit om te zien dat het echt werkt. ![]() ![]() Dit is de onderkant van de douchebak. Er zitten 9 poten onder, dus is afstellen een kloteklus. Vooral omdat het frame bestaat uit een onderframe en een tussenframe en sommige pootjes zijn zowel af te stellen voor het onder als bovenframe. De truc is om eerst de hoeksteunen af te stellen zodat de bak horizontaal staat en daarna de binnenpoten. En dan maar blijven meten met de waterpas en corrigeren. Het afstellen heeft in total 2.5 uur bloed, zweet, tranen en scheldwoorden opgeleverd, maar toen stond er wel een bak die horizontaal stond en niet wiebelde. ![]() ![]() Rondom de douchebak worden weer de bekende profielen geplaatst voor de gasbeton blokken. De ruimte tussen de profielen en het beton worden ook weer netjes opgevuld, zodat je zeker bent dat het muurtje zal blijven staan als je per ongeluk tegen de muur zou stoten/trappen. Daarna wordt de afvoer op de bak aangesloten en de aarddraad aan het onderframe vastgemaakt. Tevens wordt de bak op twee plaatsen aan de muur bevestigd, zodat deze ook niet meer kan verschuiven. ![]() Hou tussen de gasbetonblokken en de douchebak wel enige ruimte over. Allereerst komt er nog een tegellaag bovenop, maar wat je moet voorkomen is een situatie waarbij de bak op de tegel gaat rusten. Anders zou je een tegel kunnen breken als je de bak in stapt en deze zou een millimeter naar beneden zakken. Laat dus tussen de tegel en de bak een rand van 2 mm vrij die je dichtkit. Als die klus gedaan is kan begonnen worden met het plaatsen van de glazen zijpanelen. Omdat dit behoorlijk zware panelen zijn moet de bevestiging aan de muur een enorm gewicht kunnen hebben. Voor de gasbeton muur is dat niet zo'n probleem, daar kan je met behulp van pluggen (voor gasbeton) makkelijk een sterke verbinding maken, maar de muur waar de kraan zit is gemaakt van gipsplaat. Dit is te slap voor een simpele holle wandplug, dus moet er gebruik worden gemaakt van holle wandankers. Dit zijn metalen wandpluggen die je via een heel slim plastic verbindingstukje achter de wand kan plaatsen. De ophangbeugels worden dan via M6 bouten aan de ankers vastgemaakt. Het boren van de gaten voor de ankers is een lastig klusje, aangezien je gaten van 13 mm moet boren door de tegels heen. Als de zijwanden geplaatst zijn wordt het deurbeslag gemonteerd en kan de massief glazen deur aan het paneel gehangen worden. Dit is zo'n klus die je niet in je eentje kan doen. De deur is gewoon te zwaar en je hebt minstens 2 handen te kort om de scharnieren te bevestigen. Uiteindelijk zat de deur er na een half uurtje al in en kon er begonnen worden met de afwerking van de profieltjes, de deur hendel, etc ..... ![]() Als laatste wordt de onderrand netjes getegeld, gevoegd en afgekit. Hou er overigens wel rekening mee dat je geen normale afdichtingskit mag gebruiken bij acryl baden en douchebakken. Normale kit bevat zuur wat het plastic aantast, dus heb je speciale zuurvrije kit nodig. | |
Liejannuh | maandag 7 november 2005 @ 17:32 |
Word je onderhand niet gek van de troep in je badkamer?? Ik zou dat echt niet trekken hoor, een half jaar klussen in de badkamer. ![]() Ik heb dat mijn vader laten doen toen ik op vakantie was! ![]() ![]() | |
zwahiel | maandag 7 november 2005 @ 17:35 |
mooi werk, en hendige tips zeg! ![]() | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 17:39 |
quote:Ach, die rotzooi in de badkamer is nog het minste waar ik me aan erger. Wat veel vervelender is dat zijn zaken als veel stof in het gehele huis wat je echt wekelijks in alle hoeken of gaten vind en waar ook nauwelijks tegenop te werken is. Of het feit dat ik al een half jaar mijn wasmachine en droger in de slaapkamer heb staan en dat ik dus niet mijn was kan doen. Ik lijk dus wel een student die wekelijks met het wasgoed richting mijn moeder gaat om te wassen. Enige voordeel is wel dat ik op zondagavond een maaltijd kan scoren bij mijn moeder plus dat de was netjes gestreken is ![]() | |
YPPY | maandag 7 november 2005 @ 17:56 |
Wat een werk! Het ziet er wel goed uit hoor. Beter dan onze badkamer. Daar is de spiegel naar beneden gevallen. ![]() ![]() | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 21:09 |
quote: ![]() | |
Jaguarized | maandag 7 november 2005 @ 21:27 |
Mooi werk Lucille! Die douche is echt mooi! ![]() ![]() | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 21:36 |
De radiator Zoals gezegd is ook de radiator vervangen door een design radiator. Deze wordt deels op een gasbetonnen bak gezet, vergelijkbaar met de bak waar de afvoer en dergelijke in loopt van het badmeubel. Het grootste deel van het gewicht wordt echter gedragen door 2 ophangbeugels die in de tegelwand zijn geplaatst. Ook deze beugels moeten via muurankers in de holle wand geplaatst worden. ![]() Ook hier weer dezelfde bouwwijze, profiel op de grond monteren, een houten frame tegen de achterkant en dan de gasbeton blokken plaatsen als een doos constructie. Probleem is echter dat de buizen van de verwarming eerst geplaatst moeten worden terwijl er nog geen radiator boven hangt. Dus is het een beetje onduidelijk hoe hoog de radiator komt te staan, hoe ver de bevestigings sokken en de thermostaat er onder uitsteken en hoe ver de radiator van de linkerwand af komt aangezien er zelfs nog geen tegels op de wand zitten. Eerst de radiator plaatsen kan ook niet, want het is onduidelijk hoe hoog de betonnen bak precies komt. Een beetje een kip en ei probleem wat me heel wat hoofdbrekens heeft gekost. Besloten wordt om een constructie te maken die zelfs tijdens de bouw nog aangepast kan worden qua maatvoering. Een deel van de buizen wordt geplaatst, maar nog niet aangesloten op de CV. De RVS pijpen worden te lang gemaakt, zodat deze achteraf nog in te korten zijn. ![]() Dan wordt een deel van de bekisting gemaakt en de wanden betegeld. Hierdoor wordt het mogelijk om de radiator aan de wand te bevestigen en op de juiste hoogte te zetten (zie het voetje met 1 tegel op de bovenkant van de bak). Doordat zowel bij de CV aansluiting rechts als waar de buizen de bak uitkomen (midden) nog gaten in de bak zitten is het nog steeds mogelijk om overal in de bak bij de buizen en de ophangpunten te komen, zodat de buizen naar voren kunnen worden gekanteld als de thermostaat en de retourleiding worden gemonteerd aan de onderkant van de radiator. Nu kunnen de 2 buizen op maat afgesneden worden en een beetje naar beneden gedrukt worden in de juiste positie op de aansluitnippels. Als dit gedaan is wordt de bevestiging op de CV pijpen die uit de grond komen gemaakt en de bevestginspunten van de buis in de bak netjes vastgezet. Het kip en ei probleem is opgelost. ![]() ![]() Voordat de bak dicht gaat wordt wel even de CV installatie onder werkdruk gezet en de verwarming aangezet om te zien of de verbindingen lekvrij zijn en om te zien of de verwarming het ook goed doet. Want het zou natuurlijk nog kunnen dat de thermostaat en de retourleiding verkeerd om zijn gemonteerd of dat de stijgbuis in de radiator aan de andere kant zit als door de fabrikant is opgegeven, zodat de warmteverdeling compleet fout gaat als er water doorheen gaat stromen. Gelukkig is er geen lek te zien, alleen wordt de radiator niet warm. Heb ik toch iets fout gedaan? Totdat ik er achter kom dat de thermostaatkraam op stand 1 staat en dus nog niet het ventiel heeft geopend. Even de kraan op stand 5 zetten en binnen een paar seconden wordt de radiator homogeen warm. Alle leidingen zijn dus goed aangesloten, zodat de bak kan worden afgewerkt met tegels. | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 21:39 |
quote:Yep, die douche is groot genoeg om gezellig met zijn tweeen te douchen. ![]() De douchebak is 1x1 meter breed, 10 cm groter dan de meeste douches. Zoals je ook kan zien aan de foto's hierboven is het onderstel van de douchebak er ook op berekend om een redelijk groot gewicht te dragen zonder dat de bak een krimp geeft. | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 21:59 |
Gereedschap zelf maken Tijdens deze klus ben ik een aantal keren tegen problemen aangelopen wat betreft gereedschap. Ondanks het feit dat ik best wel een redelijke hoeveelheid gereedschap heb waren er verschillende klussen die een stuk gereedschap nodig hadden wat ik niet had, maar wat ik ook nergens kon vinden. Wat doe je dan in zo'n geval? Tja, zelf maken dus. ![]() Zo waren de aansluitingen van de thermostaat en retourleiding die in de radiator geplaatst moesten worden voorzien van een zeer grote inbus kop aan de binnenkant van het metaal. De buitenkant was volledig voorzien van de schroefdraad, dus was een tang gebruiken om de boel vast te zetten eigenlijk geen optie. Ik had dus een inbus sleutel nodig van 13 en van 14 mm groot en deze zijn niet te koop in de bouwmarkt. De grootste maat is 10 mm. Grotere maten zijn wel te vinden bij garagebedrijven, maar niet voor de gemiddelde klusser. Met veel geluk heb ik wel een 6 kantige sleutel gevonden van 14 mm, maar die van 13 mm was niet te vinden. Totdat ik ineens ontdekte dat een M7 houtdraadbout een 6 kantige kop heeft van 13 mm groot. ![]() Dus deze bout even in de bankschroef zetten en de schroefdraad afslijpen zodat je een vierkant deel krijgt op de bout. Hier kan je dan een griptang op zetten zo heb je toch een 13 mm inbussleutel. ![]() Tijdens het afmonteren van de douchekraan had ik ook een probleem. De moeren aan de kraan waarmee het geheel wordt gemonteerd op de muurplaten zijn 30 mm groot. Op zich geen probleem, een baco van die maat heb ik wel en anders had ik ook wel een steeksleutel kunnen kopen. Niet elke doe het zelf zaak heeft overigens steeksleutels van 30 mm, sommige zaken gaan niet verder dan 22 mm. Maar toen de rozetten op het laatst werden gemonteerd was er vrij weinig ruimte over om een baco of steeksleutel te plaatsen op de moer. De rozetten hadden ze deels afgedekt, zodat er nog maar 2 a 3 mm ruimte over was. Verschillende bouwmarkten afgeweest, maar nergens hebben ze zulke dunne steeksleutels van 30 mm (ik weet dat ze wel bestaan, want ik heb er wel eentje van die dikte, alleen niet de juiste maat). Dus ook dit moest zelf gemaakt worden. Ditmaal een stuk 2 mm dik traanplaat genomen en netjes een 30 mm opening in de plaat gezaagd en geslepen. Ondanks dat het er wat vreemd uit ziet is het wel een perfecte manier om dit soort bouten aan te draaien. | |
skiczukie | maandag 7 november 2005 @ 22:05 |
Bruine tegels. ![]() | |
skiczukie | maandag 7 november 2005 @ 22:06 |
Ziet er zo ouderwets uit. | |
Lucille | maandag 7 november 2005 @ 22:09 |
Das hardstikke retro man ![]() | |
skiczukie | maandag 7 november 2005 @ 22:18 |
Zo zou je het ook kunnen noemen. ![]() ![]() | |
Meteora | maandag 7 november 2005 @ 22:51 |
quote:Ik zou het ook niet echt in mn eigen badkamer willen, maar als je dat zelf mooi vind. Voor de rest wel een zeer mooi project. ![]() ![]() | |
Jaguarized | maandag 7 november 2005 @ 23:27 |
quote:Zoiets hebben wij ook, alleen is die van ons dan vierkant maar bij de deur is de ene kant een stukje langer zodat je een beetje een schuin effect krijgt. ![]() ![]() Ik weet nog wel toen wij onze badkamer gingen aanleggen, nieuw huis enzo, alleen de basisleidingen waren gelegd....Bij de installatie van het badkamermeubel kwamen we er achter dat we ergens ook nog stroom vandaan moesten halen voor de spotjes. Verder is ook het bad bij ons een grandioos succes. ![]() ![]() ![]() | |
sas_andrea | dinsdag 8 november 2005 @ 09:33 |
wat een werk! erg mooi! je badkamer is helemaal mijn smaak. ![]() lijkt mij alleen wel een ramp zo lang zo'n rommel te hebben. ben zelf nogal gevoelig voor stof (allergie) en zou dat dus echt niet uithouden. maar aan de andere kant, heb je er wel wat voor. echt heel mooi gedaan. ![]() | |
Koningin | dinsdag 8 november 2005 @ 10:28 |
Nou, ik hoop dat de badkamerklus bij ons volgend jaar niet zo lang gaat duren......maar ik vind het knap van je hoor!! Wij gaan ongeveer in Maart 2006 beginnen. Goeie tips! | |
Lucille | dinsdag 8 november 2005 @ 13:16 |
Het bad - deel 1 Omdat ik nog steeds bezig ben met het bad laat ik hier voornamelijk de voorbereidingen zien. Vooral de aanpassing aan de waterleiding heeft behoorlijk wat tijd gekost. Op het moment dat de nieuwe douche klaar was kon de oude douche gesloopt worden. De laatste tegels werden van de muur gebikt en de muren werden glad gemaakt. ![]() De oude kraan bleef nog even zitten totdat de waterleiding aangepast werd. De eerste klus is dus om de muur open te breken en te kijken hoe de ledingen in de muur lopen. De leidingen in de muur waar de kraan aan zitten lijken in het beton gegoten te zijn, dus die blijven dan maar zitten. Omdat achter de wand die open gemaakt is een koker zit waar alle afvoerbuizen (rookgaskanaal en standpijp) in zitten, bevat deze holle wand ook isolatie. ![]() De kraan wordt verwijderd uit de muur en de oude pijpen worden doorgezaagd. Dan worden de pijpen naar beneden toe verplaatst. Omdat er te weinig speling was in 1 van de buizen om deze door te zagen is de verbinding een stuk van metalen frame gemaakt, vandaar die wat rare knik in de leiding. Bijkomend voordeel is nu dat deze leiding netjes leeg te maken is als er gesoldeerd moet worden, omdat deze buis net iets lager ligt als het aftapkraantje bij de hoofdkraan. Voorlopig worden deze buizen gewoon afgedopt. ![]() Aan de zijkant van het bad wordt deze bak geplaatst waar de aansluitingen in zitten van het water. Bovenop komt de kraan hendel, de kraan uitloop zelf en de handdouche. Deze bak moet in een frame van gasbeton gemonteerd worden. Het witte deel aan de onderkant van de bak is de plaats waar de slang van de handdouche in komt. Deze dient tevens als lekbak, zodat de onderkant moet worden aangesloten op de afvoer. Op de grond is ook de aangepaste afvoer te zien. Dit was het voormalige douche putje met zo'n afneembaar deksel. Binnenin zit een pijp die geen standaard maat is (48 mm), zodat niet rechtstreeks de 40 mm afvoer gemonteerd kan worden. Daarom is er over de 48 mm pijp een verloopmof van 50 naar 40 mm geplaatst. Deze is met polyester hars vastgezet. We oppassen dat je niet in 1 keer het gehele putje vult met giethars, omdat de kans groot is dat het polyester dan via de binnenkant van de mof het afvoerputje in stroomt en zo de boel blokkeert. De eerste keer dus onder het niveau van de afvoerpijp vullen en als dit uitgehard is de rest opvullen. De PVC pijp wordt daarna voorzien van een rubber seal, gemaakt voor 40 mm pijp, want de rest van de afvoer is gemaakt van PPC wat je niet mag verlijmen.. ![]() Links is het frame te zien wat is gemaakt voor de 'waterbak'. De waterleiding is doorgetrokken naar de plek waar het badmeubel komt te staan en net achter het muurtje van het frame is een T-stuk geplaatst zodat de waterbak daar kan worden aangesloten. Eerst dit stuk maar onder druk zetten om te zien of er geen lek is. En er was inderdaad een lek, wat we nauwelijks dicht kregen. Omdat deze leiding ook gebruikt wordt voor drinkwater hebben we zilver/tin soldeer gebruikt in plaats van lood/tin. Ook de soldeervloeistof (S39) is van een ander type. Nu blijkt gewoon dat de vloei eigenschappen van dit andere spul een stuk slechter is dan de ouderwetse soldeer met S39. Na 3 pogingen hebben we dus maar de ouderwetse methode gebruikt en toen ging het meteen goed. Erg leuk dus dat ze regels hebben bedacht voor het vermijden van lood/tin soldeer verbindingen, maar ik ben niet tevreden met het resultaat. ![]() Hier is te zien hoe de flexibele aansluitingen via verloopnippels op de waterleiding wordt aangesloten. ![]() En zo ziet de waterbak er van binnen uit. Een wirwar van buizen en aansluitingen. Ondertussen is deze bak al compleet aangesloten en ook deze is lekvrij gelukkig. ![]() De waterleiding van het badmeubel is nu op maat gemaakt en voorzien van kleine kraantjes, zodat later makkelijk het badmeubel tegen de muur geplaatst kan worden en de kraan hier op aangesloten kan worden. Op de plek waar de waterleiding door de gasbeton muur komen is de leiding voorzien van een plastic omhulsel en is het gat dichtgemaakt met PUR schuim. Op deze manier hebben de leidingen nog steeds de mogelijkheid tot rekken en krimpen door temperatuursverschillen. De electriciteitsaansluiting moet nog de betonnen bak uitkomen. Deze zal met K25 aan de muur worden bevestigd en valt dan precies achter de zijkast van het badmeubel, zodat je helemaar geen electra ziet lopen. De electriciteit is nodig voor de verlichting en een stopcontact in het badmeubel. Tijd om de betonnen bak dicht te maken en te tegelen. | |
joshus_cat | woensdag 9 november 2005 @ 08:14 |
quote:Pah. Solderen met lood/tin gaat inderdaad wat soepeler dan met zilver/tin, maar met zilver/tin en ät bijbehorende etsmiddel gaat 't op zich best, zeker als je eerst wat oefent op losse pijpjes.. Wel goed schoonmaken, en je moet niet al te lang de boel verhitten als 't eenmaal goed zit, en lastig bereikbare verbindingen zijn een redelijke pain in the ass, maar goed, je kan er altijd meer etsmiddel en tin overheengooien... | |
DarkElf | woensdag 9 november 2005 @ 08:15 |
yeah luus lekker klussen. , ben benieuwd hoe het gaat worden ![]() | |
deedeetee | woensdag 9 november 2005 @ 08:47 |
Ik vind de tegels wél mooi, lekker warm kleurtje ![]() Wat komt er op de vloer ? | |
Lucille | woensdag 9 november 2005 @ 11:51 |
quote:Het solderen met zilver/tin viel mij erg tegen ten op zichte van lood/tin. Het vloeide gewoon nauwelijks, terwijl de buizen en koppelingen wel goed schoon waren. Het was wel een frustratie om het meerdere keren te solderen, waterleiding op druk zetten en te contrateren dat het nog steeds niet goed was, water aftappen en opnieuw beginnen. | |
Lucille | woensdag 9 november 2005 @ 12:39 |
quote:Tegels in een lichte kleur. | |
skiczukie | woensdag 9 november 2005 @ 13:16 |
quote:Wit? | |
joshus_cat | woensdag 9 november 2005 @ 13:16 |
quote:zilver/tin vloeit inderdaad lang niet zo lekker als lood; wat ik deed was om alles eerst op te schuren, beide delen in te smeren met etsmiddel, 't geheel beschaafd opstoken, en dan over de hele buisomtrek met een draadje 2mm zilversoldeer over het verbindingsoppervlak gaan, haaks op de omtrek, en dat draadje op 't soldeeroppervlak weg te laten smelten. Op die manier hoeft je tin ook nauwelijks te vloeien, tenzij d'r veel speling tussen je koppeling en je pijp is, of je pijp stiekem toch ergens nog een beetje ranzig is. Je weet dat 't goed zit op 't moment dat de hele omtrek mooi vertind is, en er geen zwarte plekjes opzitten (da's of verband etsmiddel, of een gaatje in je soldering). Je verbruikt wel wat meer soldeer op deze manier, maar 't zit wel gegarandeerd goed. Overigens zijn pijpen die al tegen de muur zitten lastig om te doen, omdat je dan maar moet bidden dat je de kant die tegen de muur zit een beetje goed kunt bereiken, en vaak kun je ook niet goed zien of je koppeling wel dicht zit. Ik had de pech dat ik twee T-koppelingen naastelkaar had zitten, waarbij ik de achterste net niet lekker kon solderen... 't eindresultaat staat ergens in klusblunders.... | |
Lucille | woensdag 9 november 2005 @ 13:29 |
quote:Nope, een lichte zandkleur. | |
skiczukie | woensdag 9 november 2005 @ 13:31 |
quote:Ah, tuurlijk. ![]() | |
Lucille | woensdag 9 november 2005 @ 13:31 |
quote:Goede tip ![]() En ja, als de pijp al tegen de muur zit is het lastig om de achterkant te bereiken. ![]() | |
joshus_cat | woensdag 9 november 2005 @ 13:52 |
quote:Hoewel 't natuurlijk wel een tip is waar je achteraf weinig meer aan hebt (vast=vast, tenslotte). | |
Wojworshebn | woensdag 9 november 2005 @ 19:32 |
Het wordt mooi ![]() quote:Haha, dat is niet nodig hoor. Afdoppen is voldoende. Of je moet al een eenpijps-systeem hebben. Maar wat ik wou vragen, wat voor een progje heb je gebruikt bij dat 3d ontwerp vd badkamer? | |
Lucille | woensdag 9 november 2005 @ 23:45 |
quote:Het programma heet Bron van Inspiratie en heb ik ergens van een badkamer site gedownload. Deze dus: http://www.sanitair.org/ | |
zwahiel | donderdag 10 november 2005 @ 00:09 |
Lucille, waarvoor is die "waterbak" op die foto? | |
Lucille | donderdag 10 november 2005 @ 00:13 |
quote:In die bak zit het mechaniek voor de kraan, de kraanuitloop met omschakeling tussen kraan en douche bediening en de handdouche zelf. | |
Koningin | donderdag 10 november 2005 @ 11:47 |
quote:He bedankt voor de tip. Ziet er nl. leuk uit. | |
Liejannuh | woensdag 23 november 2005 @ 22:05 |
Bijna 2 weken verder, hoe staat het er nu voor met de badkamer?? ![]() | |
Lucille | woensdag 23 november 2005 @ 22:18 |
quote:Ik was al van plan om morgen een update te doen, op dit moment staat mijn camera aan de oplader aangezien ik zondag op vakantie ga. ![]() | |
Jane | woensdag 23 november 2005 @ 22:24 |
Ik ben inmiddels ook wel heel benieuwd geworden. ![]() | |
Lucille | woensdag 23 november 2005 @ 22:39 |
Het bad - deel 2![]() De waterbak was dus al aangesloten op de waterleiding. Toen moest de bovenkant betegeld gaan worden. De opening tussen de waterbak en de muur is eerst dichtgemaakt met een plaat watervast verlijmd multiplex (merantie). Daaroverheen komen de tegels die wel eerst voorzien moeten worden van gaten waar alle onderdelen doorheen gaan. Daarna worden alle kraan elementen (kraanmechaniek, kraan uitloop en handdouche) aangesloten. Omdat je pas kan testen of alles werkt als er al getegeld is was dit een spannend moment. Gelukkig was alles lekvrij. ![]() ![]() Daarna kon het badonderstel op z'n plek worden gezet. Deze had ik een paar weken geleden al helemaal afgesteld, dus dat zou goed moeten passen. Na het aansluiten van de aardklem op dat frame kon het bad zelf geplaatst worden. Het bad rust dus op het frame en aan de randen op 2 houten balken. Om het geheel goed op z'n plaats te houden is zijn de randen en een deel van het onderstel met PUR schuim behandeld. PUR heeft vrij goede lijmende eigenschappen. Op de plaats waar precies de rand het hout raakt is kit gebruikt, zodat het geheel niet gaat piepen als je in bad stapt. ![]() Eindelijk na al die maanden is de badkuip uit mijn slaapkamer verdwenen. ![]() ![]() De betonnen bak waar de afvoer en waterleiding van het badmeubel in lopen is ook al helemaal dicht. Daarna flink bezig geweest om het geheel goed glad te schuren. Er zaten op een paar plekken wat onregelmatigheden, omdat de vloer afwaterend is gezet. Dat was lastig om goed te compenseren, zodat bepaalde stukken niet mooi vertikaal liepen. De combinatie van raspen en schuren doet wonderen, enige nadeel is een enorme hoeveelheid stof die in het hele huis terug te vinden is. ![]() Vandaag is het laatste deel van die bak ook betegeld. En zit de K25 strip ook al tegen de muur, zodat ook de electra vrijwel klaar is. ![]() Wat moet er nu nog gedaan worden? De afvoer van het bad moet nog worden aangesloten. Dit had ik afgelopen weekend willen doen, maar toen bleek dat 1 onderdeel niet goed aangesloten kon worden. Er loopt een afvoerslang voor lekwater uit die waterbak naar de afvoer. Hij moet eigenlijk op de slang van de badoverloop worden aangesloten, maar die bleek 30 mm dik te zijn ipv de standaard maat van 32 mm. Dan moet er nog een muurtje voor het bad gemaakt te worden en deze moet nog betegeld worden. Daarna kan het badmeubel aan de muur gehangen worden en als laatste klus nog de vloer egaliseren en betegelen. Maar dat komt wel na de vakantie. [ Bericht 10% gewijzigd door Lucille op 24-11-2005 21:20:51 ] | |
illusions | donderdag 24 november 2005 @ 13:02 |
En hier heb je een half jaar over gedaan? ![]() ![]() | |
Lucille | donderdag 24 november 2005 @ 21:21 |
Zo, even de laatste foto's toegevoegd aan mijn post van gisteren. ![]() | |
Marsepein | vrijdag 25 november 2005 @ 08:44 |
Lucille, heb je bij het uitharden van het schuim en de kit het bad wel vol laten lopen? Ik meen mij te herinneren dat je het belast moet laten uitharden. (Ivm kraak en piep). Ik heb dat iig bij mijn douchbak wel gedaan, een paar emmers water erop gezet, nadat ik eronder geschuimd had. En het lijkt op de foto's of de kraan en handouche net op de rand van het bad lopen, maar dat is gezichtsbedrog denk ik? | |
Lucille | vrijdag 25 november 2005 @ 09:46 |
quote:Ik heb in het bad 3 dozen met tegels gezet (ruim 60 kg belasting dus) om zo inderdaad te voorkomen dat het bad omhoog komt bij het uitharden. En alles is dus kraak en piepvrij. ![]() De kraan loopt inderdaad redelijk dicht langs de rand. Hij kon niet verder richting het bad, omdat je dan tegen de badrand aan zou komen met de water uitloop. Het water valt nu een paar cm binnen het bad, dus het gaat precies goed. De boel monteren in de plastic badrand zelf was geen optie, vanwege de dikte van de badrand. | |
Marsepein | vrijdag 25 november 2005 @ 09:54 |
Ah, ok. Ik hoop alleen dat die 60 Kg genoeg was. In een bad gaat ongeveer 200 liter. En dat is 200 Kg. + 1 lichaam, is dik 250 Kg. Dat is het 4-voudige van 60 Kg. Maar verder ziet het er goed uit. Goede voorbereiding en afwerking. Erg netjes, niet mijn smaak, maar het ziet er goed uit. Je zult in de slaapkamer nu wel lekker de ruimte hebben, nu dat bad weg is ![]() | |
Kanjer | vrijdag 25 november 2005 @ 09:57 |
Nu nog wachten op de foto's : Lucille die het bad uitprobeerd, Lucille die de douche test.... ![]() | |
Lucille | vrijdag 25 november 2005 @ 11:36 |
quote:Ehhhm, ik neem liever de foto's van iemand anders in het bad. ![]() | |
Kanjer | vrijdag 25 november 2005 @ 13:12 |
quote: ![]() ![]() | |
Jaguarized | zaterdag 17 december 2005 @ 12:46 |
Schopje. ![]() | |
dwerg | zaterdag 17 december 2005 @ 12:50 |
Ja, ik denk ook dat het werk aan de badkamer erg opschiet tijdens de vakantie van Lucille. Nuttige schop hoor. | |
Jaguarized | zaterdag 17 december 2005 @ 12:53 |
Zit ze nog steeds in Quito? ![]() | |
charon | zaterdag 17 december 2005 @ 13:05 |
quote:Lucille, bedankt! Je hebt me kunnen overtuigen, we stellen de verbouwing nog even uit! | |
BE | woensdag 1 februari 2006 @ 11:14 |
En omhoog met die klootzak! ![]() Ik las gisteren ergens dat je zei dat je begin Januari weer ging beginnen... Doe eens updaten dan? ![]() | |
Rene | woensdag 1 februari 2006 @ 11:30 |
dat een spelletjes dame zo goed kan klussen! | |
Lucille | woensdag 1 februari 2006 @ 11:40 |
Hoi ![]() Ik moest er gisteren nog aan denken, dat niemand nog dit topic had geschopt. ![]() Ik ben inderdaad in Januari weer begonnen aangezien ik in december op vakantie was. Helaas moest ik echter ook 2 weken naar het buitenland en ben pas sinds het weekend terug. Dus de hoeveelheid werk die gedaan is die is minder dan ik gehoopt had. Anyway, de laatste foto laat een badkuip zien zonder een muurtje er voor. Het muurtje wordt gemaakt van gasbeton blokken. Probleempje hierbij is dat de vloer op dat punt lekker schuin loopt, want daarwas vroeger het afvoerputje van de douche. Dus nadat de plastic profielen waren gemonteerd op de vloer moest ik eerst iets verzinnen om de blokken loodrecht te zetten in die profielen. De onderkant afraspen blijft een lastige klus, omdat je nooit een perfecte vlakke ondergrond kan raspen waarvan je zeker weet dat deze over het hele profiel netjes op de bodem staat. Dus heb ik het anders aangepakt, door eerst plastic folie in het profiel te plaatsen en dan de gasbeton vulpasta hier in te smeren en daar een betonblok op te zetten en te stellen zodat deze loodrecht staat. Ofwel, in plaats van iets af te raspen, voeg ik er nu een schuine rand aan toe die bovendien in het hele profiel overal aansluit. Na een dag drogen haal je dan het blok uit het profiel om het plastic folie weg te halen. Deze methode werkt eigenlijk best wel goed. Op dit moment is het gasbetonnen muurtje dus geplaatst. in het schuine deel van het bad (het is een 5 hoekig bad) zit er een inspectie luik. Dit is gemaakt van watervast verlijmd meranti multiplex. Deze houten plaat wordt mbv magneten op z'n plek gehouden voor het gat in het muurtje. De magneten zijn gisterenavond gemonteerd in het gasbeton. De foto's volgen nog. Op dit moment ben ik dus bezig om de muur netjes glad te maken als voorbereiding op het tegelen. Dat wordt het laatste stukje tegelwerk in de badkamer, althans qua wandtegels. | |
Juleh | woensdag 1 februari 2006 @ 13:00 |
Handige tips hoor, sommige zo voor de hand liggend dat ik er nooit aan zou denken (bad vol afkitten) ![]() | |
Lucille | donderdag 9 februari 2006 @ 23:33 |
Zo, het bad is nu helemaal klaar. ![]() Allereerst werd de afvoer aangesloten. Op deze afvoer zit natuurlijk ook de badoverloop en tevens een slang die vanuit de bak komt waar de kraan en handdouche in zit. Onderin die handdouche zit namelijk een lekbak, waarbij het water wat in die bak komt moet worden afgevoerd. ![]() Nadat eerst de vloer voorzien is van betonprimer werden de plastic profielen aangebracht waar de gasbeton blokken in moeten komen. Dat is dus even een beetje pielen, want de boel moet netjes onder de badrand komen over de gehele breedte van het bad. En dat is lastig als de vloer niet waterpas is. ![]() Voor de badrand is gebruik gemaakt van 7 cm brede blokken. Deze geven voldoende stevigheid en zijn breed genoeg om daar bovenop netjes een tegelrandje te plakken. Bij de afvoer zit een gat in de muur, omdat hier een inspectieluik moet komen. Hopelijk is het nooit nodig, maar in geval van nood hoef ik alleen maar de voeglaag rond 4 tegels weg te halen om er bij te kunnen en hoeven er geen tegels en/of betonblokken kapot geslagen te worden. ![]() Het luik zelf is gemaakt van watervast verlijmd meranti multiplex. Uitkepingen in het hout zijn gemaakt omdat daar de tegelmagneten doorheen gaan. Om de tegelmagneten te bevestigen zijn er in de betonblokken sleuven gemaakt, zodat deze in de sleuven verlijmd worden (met vulpasta voor gasbeton). ![]() En zo ziet een tegelmagneet er uit. Deze is onder een hoek gebogen, omdat de magneet aan de rechterkant in de muur komt en deze muur staan onder een hoek van 45 graden tov het inspectieluik. ![]() De magneten hechten zich aan metalen plaatjes die verlijmt worden met de tegels aan de voorkant van het inspectieluik. De magneten zijn nu al in de muur gemetseld. ![]() Daarna de hele boel aftegelen, voegen en afkitten. En dan is dit het resultaat. ![]() Op naar de volgende klus, dit weekend wordt begonnen met het monteren van het badmeubel. Deze bestaat uit een wastafel met kastjes er onder, een smalle hoge kast er naast, een spiegel en daarboven een koof met halogeenspotjes. | |
Lucille | dinsdag 21 februari 2006 @ 00:06 |
Het badmeubel Allereerst moet de stroomvoorziening die achter het badmeubel loopt worden afgewerkt. De kabels lopen in een K25 kabelgoot en komen achter de hoge hangende kast. Deze kast heeft een achterwand die niet meteen tegen de muur aan staat (zijwanden lopen dus wel tot de wand), zodat alles netjes past. Het badmeubel hangt aan schroefduimen en de ophanghaken zijn zowel in de hoogte als diepte te stellen. Hierdoor zijn de kasten netjes af te hangen en loopt er niets scheef als je het haakje een mm scheef boort. ![]() ![]() De K25 goot bevat 4 draden (fase, neutraal, aarde en schakeldraad) zodat de verlichting ook vanuit het extra lichtknopje bij de deur schakelbaar is. Zodoende heb je bij binnenkomst in de ruimte al de mogelijkheid om de volledige verlichting aan te doen, zonder eerst naar het badmeubel hoeven te lopen. Hier is de kast waarop de wastafel komt te staan al aan de muur vastgemaakt. De lange hangende kast is gereed om opgehangen te worden. Deze kast komt dus voor de K25 goot te hangen. ![]() De klus schiet al op, de kastje hangen aan de muur, de wastafel is geplaatst, de koof met verlichting hangt er boven en de electra is al aangesloten. Toch wel leuk dat dit ding eindelijk op de juiste plaats staat, hij heeft ruim 2 jaar in de bijkeuken gestaan. ![]() ![]() Daarna volgen de klusjes zoals de kraan monteren en de afvoer aanluiten. En het spannende moment om te controleren of er nergens lekkage is. So far so good. ![]() ![]() Als laatste wordt de spiegel opgehangen en de rand tussen wastafel en kast afgekit. Even controleren in de spiegel of mijn haar goed zit en weer kunnen we zeggen dat een klus gedaan is. ![]() Een glimp van de volgende klus is op de bovenstaande klus al zichtbaar links onder. Maar eerst even snel de afvoer van de wasmachine netjes afwerken. Op dit moment is alles in de badkamer op de vloer na gedaan. De vloer moet nog geegaliseerd worden en betegeld, maar dat doe ik pas nadat de WC is aangepakt. | |
Lucille | dinsdag 21 februari 2006 @ 00:15 |
De WC De oude WC ruimte was in dezelfde stijl uitgevoerd als het badkamer. Witte tegels, dit keer tot 1.20 m hoogte en daarboven opgespoten kalk, hetzelfde soort spul als op het plafond zit. Nadeel van dat spul is dus dat het voor geen meter goed schoon te houden is, omdat het geen glad oppervlak is. Tijd voor het slopen van de tegels dus. ![]() ![]() De toiletpot die van dubieuze kwaliteit is (het email schilferde al na een jaar of 6) wordt vervangen door een hangend exemplaar. Em omdat het sanitair in de kleur pergamon is wordt ook het wasbakje (dat was wel een echt merk) vervangen door eenzelfde model, maar in passende kleur. De wateraansluiting en afvoer zijn nog zichtbaar aan de rechterkant. Omdat ik nog wel graag gebruik wil maken van het toilet blijft de toiletrolhouder nog wel even aan de muur hangen. ![]() Al eerder schreef ik dat op een foto iets te zien was van deze klus, namelijk het frame en waterreservoir van het hangend toilet. Om de 'downtime' van de WC zo veel mogelijk te beperken wordt het vanaf nu dus zoveel mogelijk voorwerken, zodat de komende weken in een zo kort mogelijke tijd het oude toilet vervangen kan worden door het nieuwe. Stay tuned. ![]() | |
arithaterhorst | dinsdag 21 februari 2006 @ 07:49 |
quote:Of als je in de spiegel kijkt ![]() ![]() Ziet er goed uit zeg! Moet wel lekker zijn nu er zoveel schot in de zaak zit?! En wat een verschil met de eerste foto's!! ![]() | |
Lucille | dinsdag 21 februari 2006 @ 09:41 |
quote:Dat is inderdaad ook mogelijk. ![]() quote:Het geeft een heerlijk gevoel nu alles eindelijk een plekje krijgt en meteen bruikbaar is. Sinds gisteren dus niet meer tanden poetsen in de keuken, maar gewoon de wastafel gebruiken. ![]() | |
johandeleng | dinsdag 21 februari 2006 @ 10:10 |
Dit is lang geleden! Ziet er goed uit, knap werk! | |
Razz_Gul | dinsdag 21 februari 2006 @ 23:43 |
quote:kun je een voorbeeld noemen van zo'n (ik neem aan gratis?) tekenpakket ?? ben al een tijdje naar op zoek. in PS wil het niet echt vlotten dat 3D modellen. Erg nuttige tips voor de badkamer !! ![]() | |
Lucille | dinsdag 21 februari 2006 @ 23:50 |
quote:Zie deze post: Klusresultaten: de badkamer van Lucille! | |
Liejannuh | maandag 3 april 2006 @ 22:46 |
En? Is het ding af voor het 1 jarig klusjubileum? ![]() | |
Baloetjuh | dinsdag 4 april 2006 @ 14:26 |
quote:luuc! Waar heb je het tekenprogramma vandaan? Hoe heet het? En is het gemakkelijk te gebruiken? Ik zoek al zolang naar zoiets! Vertel!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Vonkenboer | dinsdag 4 april 2006 @ 14:57 |
quote:Het programma heet Bron van Inspiratie Hier dus te vindenh ttp://www.sanitair.org/ ![]() | |
Baloetjuh | dinsdag 4 april 2006 @ 17:14 |
thnx ![]() | |
dwerg | zaterdag 15 april 2006 @ 16:21 |
Komen er binnenkort weer nieuwe foto's? ![]() | |
Spreadsheet | maandag 17 april 2006 @ 01:02 |
Ik zie nu geen foto's? ![]() | |
Liejannuh | maandag 17 april 2006 @ 18:41 |
Lucille!!!!! Je foto's doen het niet meer! ![]() | |
gronk | maandag 17 april 2006 @ 20:52 |
't zou toch wel goed gaan met z'n badkamer? ![]() | |
Obi-Wan-Kenobi | dinsdag 30 mei 2006 @ 15:56 |
De foto's werken niet meer. | |
Liejannuh | dinsdag 30 mei 2006 @ 18:40 |
Tering, bijna 12.500 views! Mensen zijn wel heel benieuwd naar de resultaten zo te zien Lucille! ![]() | |
Dagonet | dinsdag 30 mei 2006 @ 18:44 |
Je mag de badkamer nú al scharen naast de Sagrada Familia. | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 00:07 |
En eindelijk de laatste kick. ![]() Foto's bleken dus niet meer op de server te staan omdat Tripod mijn account gewoon zonder te zeggen had weggeflikkert. ![]() Inmiddels heb ik daar een nieuw account aangemaakt en de oude foto's weer op de server gezet. Tevens heb ik de laatste serie foto's van de verbouwing van de WC plus het eindresultaat van de badkamer daar aan toegevoegd. Die komen zo hier aan bod. ![]() | |
Duderinnetje | donderdag 22 juni 2006 @ 00:16 |
Ja!!!!! ![]() | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 00:27 |
De WC - deel 2 In deel 1 had ik al een begin gemaakt met het slopen van de tegels in het toilet. Resultaat was een compleet gestripte ruimte die natuurlijk wel zo lang mogelijk in gebruik moest blijven. De 'downtime' moest zo kort mogelijk zijn, dus had ik twee dagen vrij genomen, net voor een weekend. Het staande toilet wordt dus vervangen door een hangend exemplaar. ![]() Hierdoor moet dus zowel de pot als de stortbak verwijderd worden. ![]() Het frame van het hangend toilet wordt waterpas op de vloer geplaats en tegen de achterwand aan geplaatst. Daarna wordt er van hout een soort van bekisting omheen gezet, hier worden de platen van de voorzetwand tegenaan geschroefd. ![]() Ik heb de voorzetwand van gipsplaat gemaakt, maar heb daar achteraf spijt van. Dit leverde een tegenvallend resultaat op qua sterkte, waardoor tijdens het afmonteren van het toilet een tegel brak. De constructie bleek te zwak en toen moest de achterplaat vervangen worden door multiplex en kon er opnieuw een deel betegeld worden. ![]() Hier dacht ik nog dat alles goed ging, alle tegels netjes op maat afgezaagd en netjes alle rondingen er in gemaakt. Dit kon dus allemaal overnieuw. ![]() Daarna alle onderdelen aan de muur monteren: het lichtknopje dat verplaatst moest worden, want die zat eerst om de hoek bij de deur. De muurplaat van de spoelknop en de aan en afvoerbuis van de toiletpot. ![]() En toen hing er een toiletpot na vele uren zwoegen. ![]() Dat ging bij de tweede keer monteren dus even goed mis, ik had de pot niet netjes over de afvoerbuid heengeschoven, dus na montage ging ik testen of ik kon doorspoelen en toen flikkerde er liters water over de vloer heen. ![]() ![]() Doordat de pot een paar cm hoger is geplaatst als de vorige pot moest de afvoerbuis ook een paar cm omhoog geplaatst worden. Gelukkig was dit geen probleem, omdat de afvoerbuis via de wand in het stookhok uit komt. Met een schrobzaag even de gipswand inzagen en de buis lag 6 cm hoger. Daarna de wand afwerken met multiplex om zo het ontstane gat aan de onderkant af te dekken. ![]() | |
Jaguarized | donderdag 22 juni 2006 @ 00:29 |
Een hangplee. ![]() | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 00:29 |
Volgende klus is het monteren van het fonteintje, de kraan en afvoer. Plus de accesoires. En een spiegel. ![]() ![]() Als laatste is de vloer aan de beurt. Eerst voorbehandelen met primer. ![]() En daarna de vloertegels er in. Job done. ![]() ![]() | |
Duderinnetje | donderdag 22 juni 2006 @ 00:32 |
Netjuhhhhs! ![]() Gets wat ben jij handig, complimenten! Zie je hoe ik mijn mond hou over 'zonde van de granito vloer'? ![]() | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 00:37 |
Toen was het tijd voor de vloer in de badkamer. Omdat deze afwaterend liep - oude situatie was zodanig dat er in 1 hoek een afvoerputje was bij de douchekop (waar nu het bad staat) - moest de vloer eerst geegaliseerd worden. Dus aan de slag met gietbeton. Ik heb de vloer dus in 3 secties gegoten, zodat ik telkens makkelijk een deel goed vlak kon krijgen.![]() Daarna tegels uitleggen om te zien hoe je het beste kan beginnen. Je wilt niet een situatie krijgen dat je aan 1 kant met een hele tegel begint en aan de andere kant maar een tegelrand van 2 cm hebt. Even passen en meten dus. ![]() Met dit als resultaat, alles ligt keurig op z'n plaats, klaar om te voegen. De kleur is in het echt een stuk lichter dan op de foto overigens. Omdat de tegels niet allemaal exact dezelfde kleur moet je wel even puzzelen om er een mooi kleurenpatroon in te krijgen. ![]() | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 00:39 |
quote:Dank je. ![]() quote:Ik weet het, de helft van de klussers zit denk ik te janken, de andere helft staat te juichen. Maar ik vond de vloer echt niks. Bovendien zaten er flinke vlekken in en op 1 plek zelfs roest. Dat is wel weer weg te krijgen door de vloer te polijsten, maar ik vind een tegelvloer gewoon een stuk mooier. | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 00:45 |
Het eindresultaat Nadat alle rotzooi is opgeruimd en alles netjes is gepoets is het tijd om te laten zien hoe het is geworden. Ik ben er zelf meer dan tevreden over, ook al heeft het afschuwelijk veel tijd gekost. Voorlopig zie je mij geen badkamer meer verbouwen. ![]() ![]() ![]() Vanuit de deuropening van de badkamer is de wasmachine er droger niet meer zichtbaar, omdat deze achter de douchemuur staan. ![]() Vanuit de plek waar het bad staat heb je natuurlijk wel zicht hierop. ![]() | |
Duderinnetje | donderdag 22 juni 2006 @ 00:49 |
quote:Ik snap het wel hoor ![]() | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 00:55 |
Merci ![]() | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 00:56 |
Waar blijft die klusser van het jaar trofee? ![]() | |
Duderinnetje | donderdag 22 juni 2006 @ 01:01 |
Die wordt pas uitgereikt wanneer de jury zelf het betreffende klusobject - in dit geval bad en toilet - heeft kunnen beoordelen. Wanneer schikt het je dat Be en ik even langskomen? Een weekendje badderen, lekker eten (laten we de toilettest zo aangenaam mogelijk maken), nog meer badderen, ontbijtje op bed etc, je kent het wel ![]() | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 01:08 |
quote:Oh geen probleem, Be weet waar ik woon en jullie zijn beide welkom voor een weekendje. Dit weekend heb ik al plannen, maar vanaf volgende week mag je langskomen. Ook voor het eten wordt gezorgd. En ontbijt op bed is ook geen probleem, gelukkig heb ik een groot bed, dus kunnen we met z'n drieen genieten. ![]() | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 01:09 |
En nu ga ik slapen, moet een beetje krachten sparen voor volgende week natuurlijk. ![]() | |
wonderer | donderdag 22 juni 2006 @ 01:15 |
MOOI ![]() | |
Peter | donderdag 22 juni 2006 @ 02:47 |
quote:ziet er prachtig uit zo ![]() ben blij dat de huisbaas het hier doet.. al merk ik wel dat na het douchen er water onder een muur door de wc binnen loopt ![]() kun je trouwens ook een professionele -in-holland-staat-een-huis- vóór + ná compilatie geven? ![]() foto van hoek A vóór en ná lucille's harde werk? ![]() | |
yvonne | donderdag 22 juni 2006 @ 07:16 |
En hier heb je 2 jaar over gedaan? ![]() | |
Liejannuh | donderdag 22 juni 2006 @ 08:06 |
quote:Nee, volgens mij is het een maandje of 16 geweest. ![]() | |
AnneX | donderdag 22 juni 2006 @ 09:23 |
.![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() . | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 09:32 |
quote:Nee, 12 maanden. ![]() | |
BE | donderdag 22 juni 2006 @ 09:35 |
Mooi geworden! ![]() | |
Duderinnetje | donderdag 22 juni 2006 @ 10:37 |
quote:Yvonne in K&W ![]() Wat een zonnetje in huis hè? ![]() | |
Magicmind | donderdag 22 juni 2006 @ 15:57 |
Hoe bevalt het licht in de badkamer? Netjes gedaan verder. | |
Peter | donderdag 22 juni 2006 @ 15:59 |
telkens als ik een foto zie waar een spiegel op staat, vraag ik me af waarom die nou nèt zo genomen is dat je mis(s) klus niet ziet .. dat is vast expres he?quote:jah! ik heb alleen het licht bij de wastafel gezien.. | |
Magicmind | donderdag 22 juni 2006 @ 16:06 |
quote:Misschien ligt het aan het wattage van de lamp zelf, maar ik zou hier niet van opknappen als ik om 6 uur mijn nest uitkom en het licht in de badkamer aan doe.. | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 17:01 |
quote:Ik denk dat dit expres is gedaan. ![]() quote:Nope, er is de algemene verlichting aan het plafond: ![]() Plus de 3 halogeenspots in het badmeubel. | |
Lucille | donderdag 22 juni 2006 @ 17:03 |
quote:Foto ziet er wat donker uit, maar de ruimte is echt licht genoeg. ![]() | |
martine1984 | donderdag 22 juni 2006 @ 18:29 |
t enige wat ik niet snap lucille, waarom heb dat hoekje tussen de afvoer buis van de wastafel en de muur niet getegeld in de wc | |
Magicmind | donderdag 22 juni 2006 @ 19:05 |
quote:Ik bedoelde eik zo van , 6 uur, badkamer in en POEF! Lights on! Ik vind het te licht te hard. Begrijp me niet verkeerd, mooi gedaan. ![]() | |
mrSPLIFFY | donderdag 22 juni 2006 @ 19:12 |
damnn mooie verbouwing zeg.... maar wat een smaak heb jij zeg kwa tegels en messing shit... damnnnn zou haast denken dat je over de 70 jaar heen bent... maarja over smaak valt niet te twisten.... damnnn | |
Magicmind | donderdag 22 juni 2006 @ 19:17 |
quote:True, maar als ik het zo zou zelf zou kunnen uitvoeren zou ik god op mijjn blote knietjes danken. Het heeft wat lang geduurd maar het eindresultaat is prachtig afgewerkt. Da's cool. Zou ik nooit kunnen/doen. | |
Sanne | donderdag 22 juni 2006 @ 23:16 |
Wouw!!! Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. ![]() | |
gronk | donderdag 22 juni 2006 @ 23:31 |
Ik denk wel dat de volgende bewoners van jouw woning ontzettend gaan vloeken als ze jouw badkamer zien. Zo perfect afgemaakt, maar wel net in de stijl die alleen jij mooi vindt, en zoveel werk om 't weg te laten slopen en te laten vervangen door iets anders... | |
gronk | donderdag 22 juni 2006 @ 23:43 |
quote:Kwil niet zeuren hoor, (en je weet natuurlijk wel wat er nu aankomt ![]() (en dan nou de vraag: wist je jouw antwoord daar al voor je je plee ophing, of na empirisch onderzoek? ![]() | |
Lucille | vrijdag 23 juni 2006 @ 10:20 |
quote:Oh, bedoel je het zo. In dat geval heb je altijd de keuze om al het licht aan te doen of te kiezen voor de hoofdverlichting of de spotjes. Ze zijn namelijk apart te schakelen. | |
Lucille | vrijdag 23 juni 2006 @ 10:25 |
quote:Bij de plee hangt het gewicht niet aan een simpel wandje, het totale gewicht wordt gedragen door het metalen frame wat er achter zit. Het probleem met de gipswand zit hem dus niet in de draagkracht zelf, maar het feit dat zo'n wand altijd enige flexibiliteit zal hebben en daar ging het dus mis mee toen de pot werd gemonteerd. Dat was dus een verkeerde keuze die hersteld moest worden. Het deel van de voorzetwand waar de bevestiging van de pot zit is nu dus vervangen door watervast verlijmd multiplex. | |
Lucille | vrijdag 23 juni 2006 @ 10:29 |
quote:Mijn ervaring is dat het weinig uitmaakt in welke stijl je een badkamer (of keuken) gaat plaatsen, de volgende bewoners vinden het in veel gevallen niet mooi en willen dan iets anders. Dat blijft altijd een probleem, dus mijn houding is dat je daar geen rekening mee moet houden. Ik verbouw het huis niet voor de volgende bewoners. | |
Sanne | vrijdag 23 juni 2006 @ 10:30 |
Hij is er in een dag uit hoor, en het zal de volgende toch echt geen twee jaar kosten om er een nieuwe in te zetten. ![]() | |
gronk | vrijdag 23 juni 2006 @ 10:40 |
quote:Ah, OK. Ik had dat frame wel gezien, maar ik nam aan dat dat nog voor een gedeelte zou rusten op 't wandje. Maar da-is dus nie. ![]() | |
gronk | vrijdag 23 juni 2006 @ 10:49 |
quote:Klopt; ik heb ook het idee dat sommige mensen het slopen van de badkamer en de keuken zien als een duur stukje terreinafbakening. ![]() Overigens geef ik zelf helemaal niets om badkamers en keukens, en daarom heb ik de granito vloer en de standaard witte tegeltjes in de badkamer en keuken lekker laten zitten. ik hoor de dames nu al gillen 'ieeeh, jakkie' ![]() Ik heb geen zin om duizenden euro's te investeren in iets waarvan ik zelf 't nut niet zie. Plus dat badkamer- en keukendingen ontzettend overgewaardeerd zijn. (1000 euro voor een badkamerkastje... ![]() |