De WC - deel 2In deel 1 had ik al een begin gemaakt met het slopen van de tegels in het toilet. Resultaat was een compleet gestripte ruimte die natuurlijk wel zo lang mogelijk in gebruik moest blijven. De 'downtime' moest zo kort mogelijk zijn, dus had ik twee dagen vrij genomen, net voor een weekend.
Het staande toilet wordt dus vervangen door een hangend exemplaar.
![]()
Hierdoor moet dus zowel de pot als de stortbak verwijderd worden.
![]()
Het frame van het hangend toilet wordt waterpas op de vloer geplaats en tegen de achterwand aan geplaatst. Daarna wordt er van hout een soort van bekisting omheen gezet, hier worden de platen van de voorzetwand tegenaan geschroefd.
![]()
Ik heb de voorzetwand van gipsplaat gemaakt, maar heb daar achteraf spijt van. Dit leverde een tegenvallend resultaat op qua sterkte, waardoor tijdens het afmonteren van het toilet een tegel brak. De constructie bleek te zwak en toen moest de achterplaat vervangen worden door multiplex en kon er opnieuw een deel betegeld worden.
![]()
Hier dacht ik nog dat alles goed ging, alle tegels netjes op maat afgezaagd en netjes alle rondingen er in gemaakt. Dit kon dus allemaal overnieuw.
![]()
Daarna alle onderdelen aan de muur monteren: het lichtknopje dat verplaatst moest worden, want die zat eerst om de hoek bij de deur. De muurplaat van de spoelknop en de aan en afvoerbuis van de toiletpot.
![]()
En toen hing er een toiletpot na vele uren zwoegen.
![]()
Dat ging bij de tweede keer monteren dus even goed mis, ik had de pot niet netjes over de afvoerbuid heengeschoven, dus na montage ging ik testen of ik kon doorspoelen en toen flikkerde er liters water over de vloer heen.
![]()
![]()
Doordat de pot een paar cm hoger is geplaatst als de vorige pot moest de afvoerbuis ook een paar cm omhoog geplaatst worden. Gelukkig was dit geen probleem, omdat de afvoerbuis via de wand in het stookhok uit komt. Met een schrobzaag even de gipswand inzagen en de buis lag 6 cm hoger. Daarna de wand afwerken met multiplex om zo het ontstane gat aan de onderkant af te dekken.