Het bad - deel 1Omdat ik nog steeds bezig ben met het bad laat ik hier voornamelijk de voorbereidingen zien. Vooral de aanpassing aan de waterleiding heeft behoorlijk wat tijd gekost. Op het moment dat de nieuwe douche klaar was kon de oude douche gesloopt worden. De laatste tegels werden van de muur gebikt en de muren werden glad gemaakt.
![]()
De oude kraan bleef nog even zitten totdat de waterleiding aangepast werd. De eerste klus is dus om de muur open te breken en te kijken hoe de ledingen in de muur lopen. De leidingen in de muur waar de kraan aan zitten lijken in het beton gegoten te zijn, dus die blijven dan maar zitten. Omdat achter de wand die open gemaakt is een koker zit waar alle afvoerbuizen (rookgaskanaal en standpijp) in zitten, bevat deze holle wand ook isolatie.
![]()
De kraan wordt verwijderd uit de muur en de oude pijpen worden doorgezaagd. Dan worden de pijpen naar beneden toe verplaatst. Omdat er te weinig speling was in 1 van de buizen om deze door te zagen is de verbinding een stuk van metalen frame gemaakt, vandaar die wat rare knik in de leiding. Bijkomend voordeel is nu dat deze leiding netjes leeg te maken is als er gesoldeerd moet worden, omdat deze buis net iets lager ligt als het aftapkraantje bij de hoofdkraan. Voorlopig worden deze buizen gewoon afgedopt.
![]()
Aan de zijkant van het bad wordt deze bak geplaatst waar de aansluitingen in zitten van het water. Bovenop komt de kraan hendel, de kraan uitloop zelf en de handdouche. Deze bak moet in een frame van gasbeton gemonteerd worden. Het witte deel aan de onderkant van de bak is de plaats waar de slang van de handdouche in komt. Deze dient tevens als lekbak, zodat de onderkant moet worden aangesloten op de afvoer.
Op de grond is ook de aangepaste afvoer te zien. Dit was het voormalige douche putje met zo'n afneembaar deksel. Binnenin zit een pijp die geen standaard maat is (48 mm), zodat niet rechtstreeks de 40 mm afvoer gemonteerd kan worden. Daarom is er over de 48 mm pijp een verloopmof van 50 naar 40 mm geplaatst. Deze is met polyester hars vastgezet. We oppassen dat je niet in 1 keer het gehele putje vult met giethars, omdat de kans groot is dat het polyester dan via de binnenkant van de mof het afvoerputje in stroomt en zo de boel blokkeert. De eerste keer dus onder het niveau van de afvoerpijp vullen en als dit uitgehard is de rest opvullen. De PVC pijp wordt daarna voorzien van een rubber seal, gemaakt voor 40 mm pijp, want de rest van de afvoer is gemaakt van PPC wat je niet mag verlijmen..
![]()
Links is het frame te zien wat is gemaakt voor de 'waterbak'. De waterleiding is doorgetrokken naar de plek waar het badmeubel komt te staan en net achter het muurtje van het frame is een T-stuk geplaatst zodat de waterbak daar kan worden aangesloten. Eerst dit stuk maar onder druk zetten om te zien of er geen lek is. En er was inderdaad een lek, wat we nauwelijks dicht kregen. Omdat deze leiding ook gebruikt wordt voor drinkwater hebben we zilver/tin soldeer gebruikt in plaats van lood/tin. Ook de soldeervloeistof (S39) is van een ander type. Nu blijkt gewoon dat de vloei eigenschappen van dit andere spul een stuk slechter is dan de ouderwetse soldeer met S39. Na 3 pogingen hebben we dus maar de ouderwetse methode gebruikt en toen ging het meteen goed. Erg leuk dus dat ze regels hebben bedacht voor het vermijden van lood/tin soldeer verbindingen, maar ik ben niet tevreden met het resultaat.
![]()
Hier is te zien hoe de flexibele aansluitingen via verloopnippels op de waterleiding wordt aangesloten.
![]()
En zo ziet de waterbak er van binnen uit. Een wirwar van buizen en aansluitingen. Ondertussen is deze bak al compleet aangesloten en ook deze is lekvrij gelukkig.
![]()
De waterleiding van het badmeubel is nu op maat gemaakt en voorzien van kleine kraantjes, zodat later makkelijk het badmeubel tegen de muur geplaatst kan worden en de kraan hier op aangesloten kan worden. Op de plek waar de waterleiding door de gasbeton muur komen is de leiding voorzien van een plastic omhulsel en is het gat dichtgemaakt met PUR schuim. Op deze manier hebben de leidingen nog steeds de mogelijkheid tot rekken en krimpen door temperatuursverschillen.
De electriciteitsaansluiting moet nog de betonnen bak uitkomen. Deze zal met K25 aan de muur worden bevestigd en valt dan precies achter de zijkast van het badmeubel, zodat je helemaar geen electra ziet lopen. De electriciteit is nodig voor de verlichting en een stopcontact in het badmeubel.
Tijd om de betonnen bak dicht te maken en te tegelen.