abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32070748
Das hardstikke retro man
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_32071044
Zo zou je het ook kunnen noemen. Maar goed, ik zou het zelf niet doen, maar als je het mooi vindt. Allah.
pi_32072162
quote:
Op maandag 7 november 2005 22:18 schreef skiczukie het volgende:
Zo zou je het ook kunnen noemen. Maar goed, ik zou het zelf niet doen, maar als je het mooi vindt. Allah.
Ik zou het ook niet echt in mn eigen badkamer willen, maar als je dat zelf mooi vind.

Voor de rest wel een zeer mooi project.
pi_32073449
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:39 schreef Lucille het volgende:

[..]

Yep, die douche is groot genoeg om gezellig met zijn tweeen te douchen.
De douchebak is 1x1 meter breed, 10 cm groter dan de meeste douches. Zoals je ook kan zien aan de foto's hierboven is het onderstel van de douchebak er ook op berekend om een redelijk groot gewicht te dragen zonder dat de bak een krimp geeft.
Zoiets hebben wij ook, alleen is die van ons dan vierkant maar bij de deur is de ene kant een stukje langer zodat je een beetje een schuin effect krijgt. Erg leuk om de verhalen zo te lezen + bijbehorende foto's te bekijken.

Ik weet nog wel toen wij onze badkamer gingen aanleggen, nieuw huis enzo, alleen de basisleidingen waren gelegd....Bij de installatie van het badkamermeubel kwamen we er achter dat we ergens ook nog stroom vandaan moesten halen voor de spotjes. Verder is ook het bad bij ons een grandioos succes. In 5 jaar tijd is daar slechts 2 keer gebruik van gemaakt.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_32080350
wat een werk! erg mooi! je badkamer is helemaal mijn smaak.

lijkt mij alleen wel een ramp zo lang zo'n rommel te hebben. ben zelf nogal gevoelig voor stof (allergie) en zou dat dus echt niet uithouden. maar aan de andere kant, heb je er wel wat voor. echt heel mooi gedaan.
Life's a bitch and then U marry one... ;-)
pi_32081434
Nou, ik hoop dat de badkamerklus bij ons volgend jaar niet zo lang gaat duren......maar ik vind het knap van je hoor!!
Wij gaan ongeveer in Maart 2006 beginnen.
Goeie tips!
pi_32086111
Het bad - deel 1

Omdat ik nog steeds bezig ben met het bad laat ik hier voornamelijk de voorbereidingen zien. Vooral de aanpassing aan de waterleiding heeft behoorlijk wat tijd gekost. Op het moment dat de nieuwe douche klaar was kon de oude douche gesloopt worden. De laatste tegels werden van de muur gebikt en de muren werden glad gemaakt.

De oude kraan bleef nog even zitten totdat de waterleiding aangepast werd. De eerste klus is dus om de muur open te breken en te kijken hoe de ledingen in de muur lopen. De leidingen in de muur waar de kraan aan zitten lijken in het beton gegoten te zijn, dus die blijven dan maar zitten. Omdat achter de wand die open gemaakt is een koker zit waar alle afvoerbuizen (rookgaskanaal en standpijp) in zitten, bevat deze holle wand ook isolatie.

De kraan wordt verwijderd uit de muur en de oude pijpen worden doorgezaagd. Dan worden de pijpen naar beneden toe verplaatst. Omdat er te weinig speling was in 1 van de buizen om deze door te zagen is de verbinding een stuk van metalen frame gemaakt, vandaar die wat rare knik in de leiding. Bijkomend voordeel is nu dat deze leiding netjes leeg te maken is als er gesoldeerd moet worden, omdat deze buis net iets lager ligt als het aftapkraantje bij de hoofdkraan. Voorlopig worden deze buizen gewoon afgedopt.

Aan de zijkant van het bad wordt deze bak geplaatst waar de aansluitingen in zitten van het water. Bovenop komt de kraan hendel, de kraan uitloop zelf en de handdouche. Deze bak moet in een frame van gasbeton gemonteerd worden. Het witte deel aan de onderkant van de bak is de plaats waar de slang van de handdouche in komt. Deze dient tevens als lekbak, zodat de onderkant moet worden aangesloten op de afvoer.
Op de grond is ook de aangepaste afvoer te zien. Dit was het voormalige douche putje met zo'n afneembaar deksel. Binnenin zit een pijp die geen standaard maat is (48 mm), zodat niet rechtstreeks de 40 mm afvoer gemonteerd kan worden. Daarom is er over de 48 mm pijp een verloopmof van 50 naar 40 mm geplaatst. Deze is met polyester hars vastgezet. We oppassen dat je niet in 1 keer het gehele putje vult met giethars, omdat de kans groot is dat het polyester dan via de binnenkant van de mof het afvoerputje in stroomt en zo de boel blokkeert. De eerste keer dus onder het niveau van de afvoerpijp vullen en als dit uitgehard is de rest opvullen. De PVC pijp wordt daarna voorzien van een rubber seal, gemaakt voor 40 mm pijp, want de rest van de afvoer is gemaakt van PPC wat je niet mag verlijmen..

Links is het frame te zien wat is gemaakt voor de 'waterbak'. De waterleiding is doorgetrokken naar de plek waar het badmeubel komt te staan en net achter het muurtje van het frame is een T-stuk geplaatst zodat de waterbak daar kan worden aangesloten. Eerst dit stuk maar onder druk zetten om te zien of er geen lek is. En er was inderdaad een lek, wat we nauwelijks dicht kregen. Omdat deze leiding ook gebruikt wordt voor drinkwater hebben we zilver/tin soldeer gebruikt in plaats van lood/tin. Ook de soldeervloeistof (S39) is van een ander type. Nu blijkt gewoon dat de vloei eigenschappen van dit andere spul een stuk slechter is dan de ouderwetse soldeer met S39. Na 3 pogingen hebben we dus maar de ouderwetse methode gebruikt en toen ging het meteen goed. Erg leuk dus dat ze regels hebben bedacht voor het vermijden van lood/tin soldeer verbindingen, maar ik ben niet tevreden met het resultaat.

Hier is te zien hoe de flexibele aansluitingen via verloopnippels op de waterleiding wordt aangesloten.

En zo ziet de waterbak er van binnen uit. Een wirwar van buizen en aansluitingen. Ondertussen is deze bak al compleet aangesloten en ook deze is lekvrij gelukkig.

De waterleiding van het badmeubel is nu op maat gemaakt en voorzien van kleine kraantjes, zodat later makkelijk het badmeubel tegen de muur geplaatst kan worden en de kraan hier op aangesloten kan worden. Op de plek waar de waterleiding door de gasbeton muur komen is de leiding voorzien van een plastic omhulsel en is het gat dichtgemaakt met PUR schuim. Op deze manier hebben de leidingen nog steeds de mogelijkheid tot rekken en krimpen door temperatuursverschillen.
De electriciteitsaansluiting moet nog de betonnen bak uitkomen. Deze zal met K25 aan de muur worden bevestigd en valt dan precies achter de zijkast van het badmeubel, zodat je helemaar geen electra ziet lopen. De electriciteit is nodig voor de verlichting en een stopcontact in het badmeubel.
Tijd om de betonnen bak dicht te maken en te tegelen.
pi_32108093
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:16 schreef Lucille het volgende:
Nu blijkt gewoon dat de vloei eigenschappen van dit andere spul een stuk slechter is dan de ouderwetse soldeer met S39. Na 3 pogingen hebben we dus maar de ouderwetse methode gebruikt en toen ging het meteen goed. Erg leuk dus dat ze regels hebben bedacht voor het vermijden van lood/tin soldeer verbindingen, maar ik ben niet tevreden met het resultaat.
Pah. Solderen met lood/tin gaat inderdaad wat soepeler dan met zilver/tin, maar met zilver/tin en ät bijbehorende etsmiddel gaat 't op zich best, zeker als je eerst wat oefent op losse pijpjes..

Wel goed schoonmaken, en je moet niet al te lang de boel verhitten als 't eenmaal goed zit, en lastig bereikbare verbindingen zijn een redelijke pain in the ass, maar goed, je kan er altijd meer etsmiddel en tin overheengooien...
pi_32108104
yeah luus lekker klussen.
, ben benieuwd hoe het gaat worden
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 9 november 2005 @ 08:47:53 #60
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_32108498
Ik vind de tegels wél mooi, lekker warm kleurtje

Wat komt er op de vloer ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_32112770
quote:
Op woensdag 9 november 2005 08:14 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Pah. Solderen met lood/tin gaat inderdaad wat soepeler dan met zilver/tin, maar met zilver/tin en ät bijbehorende etsmiddel gaat 't op zich best, zeker als je eerst wat oefent op losse pijpjes..

Wel goed schoonmaken, en je moet niet al te lang de boel verhitten als 't eenmaal goed zit, en lastig bereikbare verbindingen zijn een redelijke pain in the ass, maar goed, je kan er altijd meer etsmiddel en tin overheengooien...
Het solderen met zilver/tin viel mij erg tegen ten op zichte van lood/tin. Het vloeide gewoon nauwelijks, terwijl de buizen en koppelingen wel goed schoon waren. Het was wel een frustratie om het meerdere keren te solderen, waterleiding op druk zetten en te contrateren dat het nog steeds niet goed was, water aftappen en opnieuw beginnen.
pi_32114174
quote:
Op woensdag 9 november 2005 08:47 schreef deedeetee het volgende:
Ik vind de tegels wél mooi, lekker warm kleurtje

Wat komt er op de vloer ?
Tegels in een lichte kleur.
pi_32115341
quote:
Op woensdag 9 november 2005 12:39 schreef Lucille het volgende:

[..]

Tegels in een lichte kleur.
Wit?
pi_32115350
quote:
Op woensdag 9 november 2005 11:51 schreef Lucille het volgende:

[..]

Het solderen met zilver/tin viel mij erg tegen ten op zichte van lood/tin. Het vloeide gewoon nauwelijks, terwijl de buizen en koppelingen wel goed schoon waren. Het was wel een frustratie om het meerdere keren te solderen, waterleiding op druk zetten en te contrateren dat het nog steeds niet goed was, water aftappen en opnieuw beginnen.
zilver/tin vloeit inderdaad lang niet zo lekker als lood; wat ik deed was om alles eerst op te schuren, beide delen in te smeren met etsmiddel, 't geheel beschaafd opstoken, en dan over de hele buisomtrek met een draadje 2mm zilversoldeer over het verbindingsoppervlak gaan, haaks op de omtrek, en dat draadje op 't soldeeroppervlak weg te laten smelten. Op die manier hoeft je tin ook nauwelijks te vloeien, tenzij d'r veel speling tussen je koppeling en je pijp is, of je pijp stiekem toch ergens nog een beetje ranzig is.

Je weet dat 't goed zit op 't moment dat de hele omtrek mooi vertind is, en er geen zwarte plekjes opzitten (da's of verband etsmiddel, of een gaatje in je soldering).

Je verbruikt wel wat meer soldeer op deze manier, maar 't zit wel gegarandeerd goed.

Overigens zijn pijpen die al tegen de muur zitten lastig om te doen, omdat je dan maar moet bidden dat je de kant die tegen de muur zit een beetje goed kunt bereiken, en vaak kun je ook niet goed zien of je koppeling wel dicht zit. Ik had de pech dat ik twee T-koppelingen naastelkaar had zitten, waarbij ik de achterste net niet lekker kon solderen... 't eindresultaat staat ergens in klusblunders....
pi_32115718
quote:
Op woensdag 9 november 2005 13:16 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Wit?
Nope, een lichte zandkleur.
pi_32115766
quote:
Op woensdag 9 november 2005 13:29 schreef Lucille het volgende:

[..]

Nope, een lichte zandkleur.
Ah, tuurlijk.
pi_32115776
quote:
Op woensdag 9 november 2005 13:16 schreef joshus_cat het volgende:
-knip-
Goede tip
En ja, als de pijp al tegen de muur zit is het lastig om de achterkant te bereiken.
pi_32116351
quote:
Op woensdag 9 november 2005 13:31 schreef Lucille het volgende:

[..]

Goede tip
En ja, als de pijp al tegen de muur zit is het lastig om de achterkant te bereiken.
Hoewel 't natuurlijk wel een tip is waar je achteraf weinig meer aan hebt (vast=vast, tenslotte).
pi_32125541
Het wordt mooi
quote:
Op maandag 7 november 2005 00:43 schreef Lucille het volgende:
De sloop

De radiator is verwijderd, maar omdat ik een combiketel heb, moet het watercircuit weer doorgelust worden, omdat ik anders geen warm water meer heb. Dus komt er een tijdelijke constructie op de aansluitingen.
Haha, dat is niet nodig hoor. Afdoppen is voldoende. Of je moet al een eenpijps-systeem hebben.

Maar wat ik wou vragen, wat voor een progje heb je gebruikt bij dat 3d ontwerp vd badkamer?
pi_32134362
quote:
Op woensdag 9 november 2005 19:32 schreef Wojworshebn het volgende:
Het wordt mooi
[..]

Haha, dat is niet nodig hoor. Afdoppen is voldoende. Of je moet al een eenpijps-systeem hebben.

Maar wat ik wou vragen, wat voor een progje heb je gebruikt bij dat 3d ontwerp vd badkamer?
Het programma heet Bron van Inspiratie en heb ik ergens van een badkamer site gedownload.

Deze dus:
http://www.sanitair.org/
  donderdag 10 november 2005 @ 00:09:48 #71
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_32135146
Lucille, waarvoor is die "waterbak" op die foto?
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_32135290
quote:
Op donderdag 10 november 2005 00:09 schreef zwahiel het volgende:
Lucille, waarvoor is die "waterbak" op die foto?
In die bak zit het mechaniek voor de kraan, de kraanuitloop met omschakeling tussen kraan en douche bediening en de handdouche zelf.
pi_32143384
quote:
Op woensdag 9 november 2005 23:45 schreef Lucille het volgende:

[..]

Het programma heet Bron van Inspiratie en heb ik ergens van een badkamer site gedownload.

Deze dus:
http://www.sanitair.org/
He bedankt voor de tip. Ziet er nl. leuk uit.
pi_32521191
Bijna 2 weken verder, hoe staat het er nu voor met de badkamer??
pi_32521739
quote:
Op woensdag 23 november 2005 22:05 schreef Liejannuh het volgende:
Bijna 2 weken verder, hoe staat het er nu voor met de badkamer??
Ik was al van plan om morgen een update te doen, op dit moment staat mijn camera aan de oplader aangezien ik zondag op vakantie ga. Dus morgen volgen de foto's.
  woensdag 23 november 2005 @ 22:24:28 #76
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_32521970
Ik ben inmiddels ook wel heel benieuwd geworden.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_32522539
Het bad - deel 2

De waterbak was dus al aangesloten op de waterleiding. Toen moest de bovenkant betegeld gaan worden. De opening tussen de waterbak en de muur is eerst dichtgemaakt met een plaat watervast verlijmd multiplex (merantie). Daaroverheen komen de tegels die wel eerst voorzien moeten worden van gaten waar alle onderdelen doorheen gaan. Daarna worden alle kraan elementen (kraanmechaniek, kraan uitloop en handdouche) aangesloten. Omdat je pas kan testen of alles werkt als er al getegeld is was dit een spannend moment. Gelukkig was alles lekvrij.

Daarna kon het badonderstel op z'n plek worden gezet. Deze had ik een paar weken geleden al helemaal afgesteld, dus dat zou goed moeten passen. Na het aansluiten van de aardklem op dat frame kon het bad zelf geplaatst worden. Het bad rust dus op het frame en aan de randen op 2 houten balken. Om het geheel goed op z'n plaats te houden is zijn de randen en een deel van het onderstel met PUR schuim behandeld. PUR heeft vrij goede lijmende eigenschappen. Op de plaats waar precies de rand het hout raakt is kit gebruikt, zodat het geheel niet gaat piepen als je in bad stapt.

Eindelijk na al die maanden is de badkuip uit mijn slaapkamer verdwenen.

De betonnen bak waar de afvoer en waterleiding van het badmeubel in lopen is ook al helemaal dicht. Daarna flink bezig geweest om het geheel goed glad te schuren. Er zaten op een paar plekken wat onregelmatigheden, omdat de vloer afwaterend is gezet. Dat was lastig om goed te compenseren, zodat bepaalde stukken niet mooi vertikaal liepen. De combinatie van raspen en schuren doet wonderen, enige nadeel is een enorme hoeveelheid stof die in het hele huis terug te vinden is.

Vandaag is het laatste deel van die bak ook betegeld. En zit de K25 strip ook al tegen de muur, zodat ook de electra vrijwel klaar is.

Wat moet er nu nog gedaan worden? De afvoer van het bad moet nog worden aangesloten. Dit had ik afgelopen weekend willen doen, maar toen bleek dat 1 onderdeel niet goed aangesloten kon worden. Er loopt een afvoerslang voor lekwater uit die waterbak naar de afvoer. Hij moet eigenlijk op de slang van de badoverloop worden aangesloten, maar die bleek 30 mm dik te zijn ipv de standaard maat van 32 mm.
Dan moet er nog een muurtje voor het bad gemaakt te worden en deze moet nog betegeld worden. Daarna kan het badmeubel aan de muur gehangen worden en als laatste klus nog de vloer egaliseren en betegelen. Maar dat komt wel na de vakantie.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lucille op 24-11-2005 21:20:51 ]
pi_32534484
En hier heb je een half jaar over gedaan? Dacht dat het een uitgebreid verslag was van een luxe badkamer te zien aan de topictitel..... kom ik kijken, is het half-af.
pi_32548431
Zo, even de laatste foto's toegevoegd aan mijn post van gisteren.
pi_32558319
Lucille, heb je bij het uitharden van het schuim en de kit het bad wel vol laten lopen? Ik meen mij te herinneren dat je het belast moet laten uitharden. (Ivm kraak en piep).

Ik heb dat iig bij mijn douchbak wel gedaan, een paar emmers water erop gezet, nadat ik eronder geschuimd had.

En het lijkt op de foto's of de kraan en handouche net op de rand van het bad lopen, maar dat is gezichtsbedrog denk ik?
pi_32559274
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 08:44 schreef Marsepein het volgende:
Lucille, heb je bij het uitharden van het schuim en de kit het bad wel vol laten lopen? Ik meen mij te herinneren dat je het belast moet laten uitharden. (Ivm kraak en piep).

Ik heb dat iig bij mijn douchbak wel gedaan, een paar emmers water erop gezet, nadat ik eronder geschuimd had.

En het lijkt op de foto's of de kraan en handouche net op de rand van het bad lopen, maar dat is gezichtsbedrog denk ik?
Ik heb in het bad 3 dozen met tegels gezet (ruim 60 kg belasting dus) om zo inderdaad te voorkomen dat het bad omhoog komt bij het uitharden. En alles is dus kraak en piepvrij.

De kraan loopt inderdaad redelijk dicht langs de rand. Hij kon niet verder richting het bad, omdat je dan tegen de badrand aan zou komen met de water uitloop. Het water valt nu een paar cm binnen het bad, dus het gaat precies goed. De boel monteren in de plastic badrand zelf was geen optie, vanwege de dikte van de badrand.
pi_32559430
Ah, ok. Ik hoop alleen dat die 60 Kg genoeg was. In een bad gaat ongeveer 200 liter. En dat is 200 Kg. + 1 lichaam, is dik 250 Kg. Dat is het 4-voudige van 60 Kg.

Maar verder ziet het er goed uit. Goede voorbereiding en afwerking. Erg netjes, niet mijn smaak, maar het ziet er goed uit. Je zult in de slaapkamer nu wel lekker de ruimte hebben, nu dat bad weg is
pi_32559503
Nu nog wachten op de foto's : Lucille die het bad uitprobeerd, Lucille die de douche test....
pi_32561704
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 09:57 schreef Kanjer het volgende:
Nu nog wachten op de foto's : Lucille die het bad uitprobeerd, Lucille die de douche test....
Ehhhm, ik neem liever de foto's van iemand anders in het bad.
pi_32564297
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 11:36 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ehhhm, ik neem liever de foto's van iemand anders in het bad.
Tenzij het je beste vriendin is natuurlijk.
pi_33158338
Schopje.
pi_33158401
Ja, ik denk ook dat het werk aan de badkamer erg opschiet tijdens de vakantie van Lucille. Nuttige schop hoor.
I intend to live forever, or die trying.
pi_33158455
Zit ze nog steeds in Quito?
pi_33158705
quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:21 schreef Lucille het volgende:
Zo, even de laatste foto's toegevoegd aan mijn post van gisteren.
Lucille, bedankt!

Je hebt me kunnen overtuigen, we stellen de verbouwing nog even uit!
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  woensdag 1 februari 2006 @ 11:14:14 #90
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34674029
En omhoog met die klootzak!

Ik las gisteren ergens dat je zei dat je begin Januari weer ging beginnen...
Doe eens updaten dan?
  Moderator woensdag 1 februari 2006 @ 11:30:17 #91
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34674488
dat een spelletjes dame zo goed kan klussen!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_34674788
Hoi

Ik moest er gisteren nog aan denken, dat niemand nog dit topic had geschopt.

Ik ben inderdaad in Januari weer begonnen aangezien ik in december op vakantie was. Helaas moest ik echter ook 2 weken naar het buitenland en ben pas sinds het weekend terug. Dus de hoeveelheid werk die gedaan is die is minder dan ik gehoopt had.

Anyway, de laatste foto laat een badkuip zien zonder een muurtje er voor. Het muurtje wordt gemaakt van gasbeton blokken. Probleempje hierbij is dat de vloer op dat punt lekker schuin loopt, want daarwas vroeger het afvoerputje van de douche. Dus nadat de plastic profielen waren gemonteerd op de vloer moest ik eerst iets verzinnen om de blokken loodrecht te zetten in die profielen. De onderkant afraspen blijft een lastige klus, omdat je nooit een perfecte vlakke ondergrond kan raspen waarvan je zeker weet dat deze over het hele profiel netjes op de bodem staat. Dus heb ik het anders aangepakt, door eerst plastic folie in het profiel te plaatsen en dan de gasbeton vulpasta hier in te smeren en daar een betonblok op te zetten en te stellen zodat deze loodrecht staat. Ofwel, in plaats van iets af te raspen, voeg ik er nu een schuine rand aan toe die bovendien in het hele profiel overal aansluit. Na een dag drogen haal je dan het blok uit het profiel om het plastic folie weg te halen. Deze methode werkt eigenlijk best wel goed.

Op dit moment is het gasbetonnen muurtje dus geplaatst. in het schuine deel van het bad (het is een 5 hoekig bad) zit er een inspectie luik. Dit is gemaakt van watervast verlijmd meranti multiplex. Deze houten plaat wordt mbv magneten op z'n plek gehouden voor het gat in het muurtje. De magneten zijn gisterenavond gemonteerd in het gasbeton. De foto's volgen nog.
Op dit moment ben ik dus bezig om de muur netjes glad te maken als voorbereiding op het tegelen. Dat wordt het laatste stukje tegelwerk in de badkamer, althans qua wandtegels.
pi_34677100
Handige tips hoor, sommige zo voor de hand liggend dat ik er nooit aan zou denken (bad vol afkitten)
pi_34921050
Zo, het bad is nu helemaal klaar. Dus hier de foto's van hoe de klus precies is gedaan.

Allereerst werd de afvoer aangesloten. Op deze afvoer zit natuurlijk ook de badoverloop en tevens een slang die vanuit de bak komt waar de kraan en handdouche in zit. Onderin die handdouche zit namelijk een lekbak, waarbij het water wat in die bak komt moet worden afgevoerd.

Nadat eerst de vloer voorzien is van betonprimer werden de plastic profielen aangebracht waar de gasbeton blokken in moeten komen. Dat is dus even een beetje pielen, want de boel moet netjes onder de badrand komen over de gehele breedte van het bad. En dat is lastig als de vloer niet waterpas is.

Voor de badrand is gebruik gemaakt van 7 cm brede blokken. Deze geven voldoende stevigheid en zijn breed genoeg om daar bovenop netjes een tegelrandje te plakken.
Bij de afvoer zit een gat in de muur, omdat hier een inspectieluik moet komen. Hopelijk is het nooit nodig, maar in geval van nood hoef ik alleen maar de voeglaag rond 4 tegels weg te halen om er bij te kunnen en hoeven er geen tegels en/of betonblokken kapot geslagen te worden.

Het luik zelf is gemaakt van watervast verlijmd meranti multiplex. Uitkepingen in het hout zijn gemaakt omdat daar de tegelmagneten doorheen gaan. Om de tegelmagneten te bevestigen zijn er in de betonblokken sleuven gemaakt, zodat deze in de sleuven verlijmd worden (met vulpasta voor gasbeton).

En zo ziet een tegelmagneet er uit. Deze is onder een hoek gebogen, omdat de magneet aan de rechterkant in de muur komt en deze muur staan onder een hoek van 45 graden tov het inspectieluik.

De magneten hechten zich aan metalen plaatjes die verlijmt worden met de tegels aan de voorkant van het inspectieluik. De magneten zijn nu al in de muur gemetseld.

Daarna de hele boel aftegelen, voegen en afkitten. En dan is dit het resultaat.

Op naar de volgende klus, dit weekend wordt begonnen met het monteren van het badmeubel. Deze bestaat uit een wastafel met kastjes er onder, een smalle hoge kast er naast, een spiegel en daarboven een koof met halogeenspotjes.
pi_35312737
Het badmeubel

Allereerst moet de stroomvoorziening die achter het badmeubel loopt worden afgewerkt. De kabels lopen in een K25 kabelgoot en komen achter de hoge hangende kast. Deze kast heeft een achterwand die niet meteen tegen de muur aan staat (zijwanden lopen dus wel tot de wand), zodat alles netjes past. Het badmeubel hangt aan schroefduimen en de ophanghaken zijn zowel in de hoogte als diepte te stellen. Hierdoor zijn de kasten netjes af te hangen en loopt er niets scheef als je het haakje een mm scheef boort.

De K25 goot bevat 4 draden (fase, neutraal, aarde en schakeldraad) zodat de verlichting ook vanuit het extra lichtknopje bij de deur schakelbaar is. Zodoende heb je bij binnenkomst in de ruimte al de mogelijkheid om de volledige verlichting aan te doen, zonder eerst naar het badmeubel hoeven te lopen.

Hier is de kast waarop de wastafel komt te staan al aan de muur vastgemaakt. De lange hangende kast is gereed om opgehangen te worden. Deze kast komt dus voor de K25 goot te hangen.

De klus schiet al op, de kastje hangen aan de muur, de wastafel is geplaatst, de koof met verlichting hangt er boven en de electra is al aangesloten. Toch wel leuk dat dit ding eindelijk op de juiste plaats staat, hij heeft ruim 2 jaar in de bijkeuken gestaan.

Daarna volgen de klusjes zoals de kraan monteren en de afvoer aanluiten. En het spannende moment om te controleren of er nergens lekkage is. So far so good.

Als laatste wordt de spiegel opgehangen en de rand tussen wastafel en kast afgekit. Even controleren in de spiegel of mijn haar goed zit en weer kunnen we zeggen dat een klus gedaan is.

Een glimp van de volgende klus is op de bovenstaande klus al zichtbaar links onder. Maar eerst even snel de afvoer van de wasmachine netjes afwerken. Op dit moment is alles in de badkamer op de vloer na gedaan. De vloer moet nog geegaliseerd worden en betegeld, maar dat doe ik pas nadat de WC is aangepakt.
pi_35313161
De WC

De oude WC ruimte was in dezelfde stijl uitgevoerd als het badkamer. Witte tegels, dit keer tot 1.20 m hoogte en daarboven opgespoten kalk, hetzelfde soort spul als op het plafond zit. Nadeel van dat spul is dus dat het voor geen meter goed schoon te houden is, omdat het geen glad oppervlak is. Tijd voor het slopen van de tegels dus.

De toiletpot die van dubieuze kwaliteit is (het email schilferde al na een jaar of 6) wordt vervangen door een hangend exemplaar. Em omdat het sanitair in de kleur pergamon is wordt ook het wasbakje (dat was wel een echt merk) vervangen door eenzelfde model, maar in passende kleur. De wateraansluiting en afvoer zijn nog zichtbaar aan de rechterkant. Omdat ik nog wel graag gebruik wil maken van het toilet blijft de toiletrolhouder nog wel even aan de muur hangen.

Al eerder schreef ik dat op een foto iets te zien was van deze klus, namelijk het frame en waterreservoir van het hangend toilet. Om de 'downtime' van de WC zo veel mogelijk te beperken wordt het vanaf nu dus zoveel mogelijk voorwerken, zodat de komende weken in een zo kort mogelijke tijd het oude toilet vervangen kan worden door het nieuwe. Stay tuned.
pi_35317311
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 00:06 schreef Lucille het volgende:
Het badmeubel

Een glimp van de volgende klus is op de bovenstaande klus al zichtbaar links onder.
Of als je in de spiegel kijkt

Ziet er goed uit zeg! Moet wel lekker zijn nu er zoveel schot in de zaak zit?!
En wat een verschil met de eerste foto's!!
pi_35318559
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 07:49 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Of als je in de spiegel kijkt
Dat is inderdaad ook mogelijk.
quote:
Ziet er goed uit zeg! Moet wel lekker zijn nu er zoveel schot in de zaak zit?!
En wat een verschil met de eerste foto's!!
Het geeft een heerlijk gevoel nu alles eindelijk een plekje krijgt en meteen bruikbaar is. Sinds gisteren dus niet meer tanden poetsen in de keuken, maar gewoon de wastafel gebruiken.
pi_35319004
Dit is lang geleden! Ziet er goed uit, knap werk!
pi_35350443
quote:
Op donderdag 3 november 2005 22:51 schreef Lucille het volgende:
Gelukkig heb ik een tekenpakket tot mijn beschikking waarmee je allerlei indelingen kan testen om te zien hoe praktisch het allemaal is (of niet). Dit soort paketten is gratis te downloaden op het internet, een aanrader voor iedereen die opties wil uittesten hoe je het beste een ruimte kan verdelen.
kun je een voorbeeld noemen van zo'n (ik neem aan gratis?) tekenpakket ?? ben al een tijdje naar op zoek. in PS wil het niet echt vlotten dat 3D modellen.
Erg nuttige tips voor de badkamer !! denk dat ik toch zelf aan t betegelen ga wagen
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')