De doucheNadat de muur is gezet en betegeld kan er begonnen worden met het plaatsen van de douchebak. Omdat ook hier bij de afvoer weer zo'n extra verhoging in het granito zit ontstaat er een probleem met de afvoerbuis. Die past niet meer onder de douchebak, zodat de enige oplossing het storten van een betonlaag is onder de douchebak tot het niveau van die verhoging (2 cm dik). Aan de slag dus met wat hout om een gietmal te maken.
![]()
Wederom eerst de vloer behandelen met beton primer en netjes aftekenen tot waar de mal moet lopen. Aangezien er onder de douchebak nog een tegelrand komt die op een stuk gasbeton zit moet de mal iets kleiner zijn dan de afmeting van de douchebak zelf (anders past het gasbeton niet meer deels onder de douchebak. De houten latten worden simpel met wat schroeven aan elkaar gezet. Het mag duidelijk zijn dat de douchebak 5-hoekig is.
![]()
De houten mal wordt met behulp van duct tape op de grond vastgezet. Het tape wordt ook gebruikt langs de naden, zodat er geen beton tussen de naden door kan sijpelen.
![]()
Een paar dozen met wandtegels zorgen er voor dat de mal ook niet meer kan verschuiven als het tape om wat voor reden dan ook zou loslaten.
Daarna kan het gietbeton aangemaakt worden. Ik had hier ook normaal beton voor kunnen gebruiken, maar ik wilde een mooie strakke laag maken. Bovendien heb ik hier de kans om ervaring op te doen met dit gietbeton, want dat ga ik later weer gebruiken om de vloer waterpas te krijgen.
![]()
Voila, het resultaat na het storten van een verse laag cement. Bovenin is goed de plek van de afvoer zichtbaar. Sluit de afvoer bij dit soort klussen wel af met een speciedop, het laatste wat je wilt is gietbeton in je afvoer.
Bij de afvoer is ook een rol aarddraad te zien die in de muur al is vastgemaakt aan de aardaansluiting. Hoewel de douchebak zelf van acryl is gemaakt, zit het vast op een metalen onderframe, dus is aarding van het frame noodzakelijk.
![]()
Na uitharding kan de mal worden verwijderd (paar goede tikken met de hamer) en kan de afvoer aangesloten worden. Omdat de afvoer 32 mm is en het doucheputje 40 mm moet er ergens in de buis een verloopmof worden geplaatst. Ik mak gebruik van PPC zodat de verbindingen niet gelijmt worden. Alles werkt met rubber seals zodat je tijdens het maken van de verbindingen nog steeds kan corrigeren. ZOu je gaan lijmen met PVC dan heb je die mogelijkheid niet en moet je verbinding in 1 keer goed zijn.
Hoewel de kortste verbinding tussen doucheput en afvoer een rechte lijn is waren er twee redenen om de verbinding via een bocht te maken. De eerste was een hele praktische, er zat onder de bak een pootje in de weg, maar een tweede reden om er een bocht in te zetten is dat je op die manier iets meer marge hebt bij het bepalen van de lengte van de pijp. Bij een rechte pijp moet deze bijna op de millimeter nauwkeurig afgezaagd zijn, maar als je een bocht er in zet dan kan je makkelijk een centimeter te veel of te weinig afzagen in beide pijpen. Het enige wat er dan namelijk veranderd is de hoek waaronder de pijpen staan. Probeer dit zelf maar eens uit om te zien dat het echt werkt.
![]()
![]()
Dit is de onderkant van de douchebak. Er zitten 9 poten onder, dus is afstellen een kloteklus. Vooral omdat het frame bestaat uit een onderframe en een tussenframe en sommige pootjes zijn zowel af te stellen voor het onder als bovenframe. De truc is om eerst de hoeksteunen af te stellen zodat de bak horizontaal staat en daarna de binnenpoten. En dan maar blijven meten met de waterpas en corrigeren. Het afstellen heeft in total 2.5 uur bloed, zweet, tranen en scheldwoorden opgeleverd, maar toen stond er wel een bak die horizontaal stond en niet wiebelde.
![]()
![]()
Rondom de douchebak worden weer de bekende profielen geplaatst voor de gasbeton blokken. De ruimte tussen de profielen en het beton worden ook weer netjes opgevuld, zodat je zeker bent dat het muurtje zal blijven staan als je per ongeluk tegen de muur zou stoten/trappen.
Daarna wordt de afvoer op de bak aangesloten en de aarddraad aan het onderframe vastgemaakt. Tevens wordt de bak op twee plaatsen aan de muur bevestigd, zodat deze ook niet meer kan verschuiven.
![]()
Hou tussen de gasbetonblokken en de douchebak wel enige ruimte over. Allereerst komt er nog een tegellaag bovenop, maar wat je moet voorkomen is een situatie waarbij de bak op de tegel gaat rusten. Anders zou je een tegel kunnen breken als je de bak in stapt en deze zou een millimeter naar beneden zakken. Laat dus tussen de tegel en de bak een rand van 2 mm vrij die je dichtkit.
Als die klus gedaan is kan begonnen worden met het plaatsen van de glazen zijpanelen. Omdat dit behoorlijk zware panelen zijn moet de bevestiging aan de muur een enorm gewicht kunnen hebben. Voor de gasbeton muur is dat niet zo'n probleem, daar kan je met behulp van pluggen (voor gasbeton) makkelijk een sterke verbinding maken, maar de muur waar de kraan zit is gemaakt van gipsplaat. Dit is te slap voor een simpele holle wandplug, dus moet er gebruik worden gemaakt van holle wandankers. Dit zijn metalen wandpluggen die je via een heel slim plastic verbindingstukje achter de wand kan plaatsen. De ophangbeugels worden dan via M6 bouten aan de ankers vastgemaakt. Het boren van de gaten voor de ankers is een lastig klusje, aangezien je gaten van 13 mm moet boren door de tegels heen.
Als de zijwanden geplaatst zijn wordt het deurbeslag gemonteerd en kan de massief glazen deur aan het paneel gehangen worden. Dit is zo'n klus die je niet in je eentje kan doen. De deur is gewoon te zwaar en je hebt minstens 2 handen te kort om de scharnieren te bevestigen. Uiteindelijk zat de deur er na een half uurtje al in en kon er begonnen worden met de afwerking van de profieltjes, de deur hendel, etc .....
![]()
Als laatste wordt de onderrand netjes getegeld, gevoegd en afgekit. Hou er overigens wel rekening mee dat je geen normale afdichtingskit mag gebruiken bij acryl baden en douchebakken. Normale kit bevat zuur wat het plastic aantast, dus heb je speciale zuurvrije kit nodig.