De VS afhankelijk van Iran dat olie in dollars verhandelt?quote:Op zondag 30 oktober 2005 03:58 schreef francorex het volgende:
Iran wil oliekoersen op basis van de euro, ahhaa nu komt de aap uit de mouw.
Das dodelijk voor de Amerikaanse dollar, de amerikaanse economie, hun laissez -faire laissez- allé consumptiepolitiek.
We betreden een tijdperk waarin het hebben van grondstoffen en/of de controle daarover van levensbelang is, heb je daar bovenop nog een efficiente/ energiezuinige economie zal je dat geen windeieren leggen.
Das nu juist wat de VS niet heeft, een energie-efficiente economie. En dan Iran die van dollarcontrole af wil.
Goed zo! Geo-strategische-politiek word keihard gespeeld.
Lets Play ball
Wees welkom Iraanse-olie-euro's![]()
Europa is goed bezig, zeg ik. We zijn deze week of vorige week, goede vrienden geworden met het Rusland van Putin. Een mooi samenwerkingsverband tussen Europa en Rusland en vooral gegarandeerde olietoevoer uit het olierijke Rusland.
Tegelijkertijd speelt Europa de verdeelde onschuld in het midden-oosten conflict en moet de VS de kastanjes uit het vuur halen, om het oneerbiedig te zeggen, maar ja das natuurlijk politics![]()
De VS moet, Europa heeft opties !
Game on![]()
In de OP wordt beschreven hoe dat werkt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:
De VS afhankelijk van Iran dat olie in dollars verhandelt?
Geloof je het zelf...![]()
Hé hallo beste vriend.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:
[..]
Een grote waffel hebben over Bush en dan bondgenootschap met Putin zoeken.
Links Europa is het spoor echt helemaal bijster.![]()
Economics 101quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:
[..]
Een grote waffel hebben over Bush en dan bondgenootschap met Putin zoeken.
Denk je dat ik dat niet snap? Ik begrijp dat jullie angstvallig hopen dat de rest van de wereld het inspirerende voorbeeld van Iran zal volgen, maar ik denk dat het tegen zal vallen...quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:17 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Economics 101
Al die Olielanden handelen miljarden in Dollars.
Wanneer dit opeens wordt overgezet naar Euro's verliest de Dollar een groot deel aan waarde waardoor de economie in de VS flink op de proef zal worden gesteld of zelfs kan instorten.
It's that simple.
Dat zou tof zijn iddquote:Op zondag 30 oktober 2005 02:59 schreef remlof het volgende:
Nou dan moet de EU Iran maar gewapenderhand terzijde gaan staan in het komende conflict![]()
Fout. "Links" Europa zou geen bondgenootschap met Poetin voorstaan, réchts echter wel.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:
[..]
Ik ben er fel op tegen. Ik vermoed de meeste liberalen, die zichzelf eerder rechts beschouwen als links.quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Fout. "Links" Europa zou geen bondgenootschap met Poetin voorstaan, réchts echter wel.
VS is in zoverre afhankelijk van het afrekenen van olie in Dollars dat de olieprijs in de VS zeer scherp zal stijgen. En dure energie betekent grote economische schade. Zodra de olie in Euro's wordt afgerekend moet de VS de voor hen dure Euro's inkopen. Versterkend effect hierbij zal zijn dat de vraag naar Dollars inzakt en de vraag naar Euro's sterk stijgt, met als gevolg dat de olie voor de Amerikanen nog duurder wordt. Voordeel is waarschijnlijk wel dat het handelstekort van de VS afneemt doordat er minder olie geimporteerd wordt vanwege de hoge prijs, maar dit zal bij lange na niet voldoende zijn om de Dollar en daarmee de energieprijzen in de VS te redden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:00 schreef klez het volgende:
Zoals gezegd: het gaat niet gebeuren. De rol van Iran is marginaal in de oliewereld, en de zwakte van Europa en de kracht van de VS is de afgelopen jaren alleen maar pijnlijker duidelijk geworden. Ook en juist voor de Arabische olielanden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:56 schreef Steijn het volgende:
[..]
VS is in zoverre afhankelijk van het afrekenen van olie in Dollars dat de olieprijs in de VS zeer scherp zal stijgen. En dure energie betekent grote economische schade. Zodra de olie in Euro's wordt afgerekend moet de VS de voor hen dure Euro's inkopen. Versterkend effect hierbij zal zijn dat de vraag naar Dollars inzakt en de vraag naar Euro's sterk stijgt, met als gevolg dat de olie voor de Amerikanen nog duurder wordt. Voordeel is waarschijnlijk wel dat het handelstekort van de VS afneemt doordat er minder olie geimporteerd wordt vanwege de hoge prijs, maar dit zal bij lange na niet voldoende zijn om de Dollar en daarmee de energieprijzen in de VS te redden.
Ja, de VS is dus heel afhankelijk van het afrekenen van de olie in Dollars. Ze zijn bereid er een oorlog om te voeren.![]()
Sorry, maar daar heb ik weinig van gemerkt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:00 schreef klez het volgende:
[..]
de kracht van de VS is de afgelopen jaren alleen maar pijnlijker duidelijk geworden.
Vraag het eens aan Assad, Saddam, de Taliban of Mubarak...quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:01 schreef Monidique het volgende:
[..]
Sorry, maar daar heb ik weinig van gemerkt.
Is dat kracht?quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:05 schreef klez het volgende:
[..]
Vraag het eens aan Assad, Saddam, de Taliban of Mubarak...
Dat soort lui afzetten of de landen waar zij heers(t)en richting democratie bewegen is kracht ja. In ieder geval heel wat effectiever dan wat Europa nog in te brengen heeft in die contreien...quote:
Ze zitten in een spreekwoordelijk moeras in Irak, de opstanden in Afghanistan en Irak worden almaar dodelijker, de hele oorlog tegen Irak heeft ervoor gezorgd dat Amerika flink wat power projection kwijt is geraakt. Ik noem dat geen duidelijker wordende kracht, eerder stuiptrekkingen van een supermacht in verval.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:13 schreef klez het volgende:
[..]
Dat soort lui afzetten of de landen waar zij heers(t)en richting democratie bewegen is kracht ja.
Ik meen dat ze in Iran een aantal flinke olievelden hebben. Maar mijn eerdere uiteenzetting geeft mooi aan hoe afhankelijk de VS is van haar slagkracht in militair opzicht. Puur op kracht wint de VS het gemakkelijk maar ik vraag me af of dat wel goed blijft gaan. Dit soort geforceerde machtspolitiek komt vroeg of laat terug denk ik. Zeker nu China aardig aan het groeien is, ik denk niet dat de VS zijn huidige macht blijft houden in de toekomst.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:00 schreef klez het volgende:
Zoals gezegd: het gaat niet gebeuren. De rol van Iran is marginaal in de oliewereld, en de zwakte van Europa en de kracht van de VS is de afgelopen jaren alleen maar pijnlijker duidelijk geworden. Ook en juist voor de Arabische olielanden.
Hoe kom je daar nou toch bij? Zowel de Afghanen als de Irakis zijn optimistischer over toekomst dan ze in 50 jaar geweest zijn, en bezitten voor het eerst iets wat op democratie lijkt. De VS hebben een stevige uitvalspositie in het Midden-Oosten verworven.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ze zitten in een spreekwoordelijk moeras in Irak, de opstanden in Afghanistan en Irak worden almaar dodelijker, de hele oorlog tegen Irak heeft ervoor gezorgd dat Amerika flink wat power projection kwijt is geraakt. Ik noem dat geen duidelijker wordende kracht, eerder stuiptrekkingen van een supermacht in verval.
Zeker wel. Macht is op economie gebaseerd; en alle economische indicatoren geven de VS (ik heb het al vaak geschreven) een enorme voorsprong op de rest van de wereld. Ik noem: flexibiliteit, innovatie, immigratie, grondstoffen, ruimte. Tegen de tijd dat China haar ene sterke punt (bevolkingsomvang) heeft kunnen uitbuiten, is dat veranderd in een enorm nadeel. Vergrijzing.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:19 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik meen dat ze in Iran een aantal flinke olievelden hebben. Maar mijn eerdere uiteenzetting geeft mooi aan hoe afhankelijk de VS is van haar slagkracht in militair opzicht. Puur op kracht wint de VS het gemakkelijk maar ik vraag me af of dat wel goed blijft gaan. Dit soort geforceerde machtspolitiek komt vroeg of laat terug denk ik. Zeker nu China aardig aan het groeien is, ik denk niet dat de VS zijn huidige macht blijft houden in de toekomst.
Da's gewoon een potje good cop bad cop spelen. Wortel en stok verhaal.quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:13 schreef klez het volgende:
[..]
Dat soort lui afzetten of de landen waar zij heers(t)en richting democratie bewegen is kracht ja. In ieder geval heel wat effectiever dan wat Europa nog in te brengen heeft in die contreien...
Ik denk het niet, maar kan me vergissen...quote:Volgens mij laat Venezuala zich ook in Euro's betalen, of vergis ik me nou?
Ik denk niet dat het zo werkt. De afhankelijkheid van de Arabische landen van de Amerikaanse markt is veel groter dan de afhankelijkheid van de Amerikaanse markt van die paar landen die het aandurven in euros te handelen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Da's gewoon een potje good cop bad cop spelen. Wortel en stok verhaal.
Het risico voor de VS is dat ook andere landen het voorbeeld van Iran zouden kunnen volgen omdat men dan redelijk risicoloos (tenzij men veel dollars als cashreserve of T-bills heeft) de eigen bevolking tevreden kan stellen: Kijk eens, wij schoppen de gehate yankee dollar ons land uit. Alllaahhuuu Akbarrrrrr! Weg met de grote Satan!
Het is snel scoren bij een sterk anti-amerikaanse bevolking.
Volgens mij laat Venezuala zich ook in Euro's betalen, of vergis ik me nou?
De reden dat de VS een dergelijk hoog handelstekort kunnen volhouden is dat de VS zeer aantrekkelijk zijn om in te investeren (met name onroerendgoed). De te behalen rendementen zijn zeer hoog. Al is de prijs van de dollar de laatste jaren natuurlijk wel gedaald opdat de VS aantrekkelijk blijft om in te investeren. In feite hetzelfde principe als bij obligaties waarvan de prijs daalt opdat het rendement op de obligatie stijgt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:54 schreef Hallulama het volgende:
Waarom Iran het volgende doel is
Iran is bezig om een op de euro gebaseerde Iraanse Olie Beurs (IBO) te organiseren, naast de bestaande olie-beurzen NYMEX (VS) en IPE (GB).
De VS vindt dit alles behalve leuk, omdat:
[i]"Since most of the oil consuming countries are required to pay for their oil in US dollars, they tend to keep their foreign reserves in US dollars. This helps the US overcome its immense debt and finance its huge trade deficit. In order to keep its economy afloat and its consumption-oriented life style sustainable, the US economy is dependent on the resultant high demand for its currency.
...........
Het gaat zwaar worden met dergelijke afhankelijkheden, vermoed ik.
Niet meer nu China en India als een gek op zoek zijn naar olie. De VS en de EU zijn niet meer de enige afnemers van olie.quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:12 schreef klez het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het zo werkt. De afhankelijkheid van de Arabische landen van de Amerikaanse markt is veel groter dan de afhankelijkheid van de Amerikaanse markt van die paar landen die het aandurven in euros te handelen.
Idd, we zullen onze Iranese vrienden helpen hun mooie staat te behouden en we zullen strijden tegen de imperialistische amerikanen! Het wordt tijd dat wij als Europa kleur bekennen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 02:59 schreef remlof het volgende:
Nou dan moet de EU Iran maar gewapenderhand terzijde gaan staan in het komende conflict![]()
Plus ik kan me herinneren dat een half jaar geleden in het nieuws te vinden was dat Saoedi-Arabië honderden miljarden dollars uit de VS heeft gehaald om te gaan investeren in het eigen land.quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:08 schreef francorex het volgende:
Wat wel zo is dat Venezuela een groot deel van haar geldreserves, die gestationeerd stonden bij Amerikaanse banken, heeft teruggetrokken.
onzin, zowel de Afghanen als de Irakezen hebben weinig op met democratie ... althans ze vinden het geweldig dat ze kunnen stemmen en dopen dan ook met veel plezier hun duim in de inktpotjes maar ze hebben liever eten en drinken en stroom en in het Iraakse geval (grootbezitter van aardolie zijnde) benzine, die mensen vinden het belachelijk dat ze uren in de rij moeten staan om hun auto te vullen terwijl ze zwemmen in die rotzooi. Verder is er nog Iran wat steeds verder in de hoek gedreven wordt, veel sjiiten zijn het daar helemaal niet zo mee eens. bovendien is de veiligheid er om te janken. Tijdens Saddam hadden ze wel eten en stroom maar konden ze doodgemarteld worden als ze een grapje maakte over de grote baas, dat deden ze dan ook niet en ze konden gewoon leven nu is elke tocht naar de supermarkt een soort russisch roulette! Over de Soennieten zal ik helemaal maar niet beginnen want die worden door de democratie buitenspel gezet ... alleen de Koerden zijn vooralsnog de lachende derdequote:Op zondag 30 oktober 2005 19:21 schreef klez het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou toch bij? Zowel de Afghanen als de Irakis zijn optimistischer over toekomst dan ze in 50 jaar geweest zijn, en bezitten voor het eerst iets wat op democratie lijkt. De VS hebben een stevige uitvalspositie in het Midden-Oosten verworven.
power projection bestaat niet?quote:Die zgn. 'power projection' bestaat alleen in de ogen van sommige linkse Europeanen en moslimfundamentalisten; beide groeperingen zijn vrijwel irrelevant voor de vooruitgang van de mensheid als geheel.
Bullocks. Typisch een Europeaan die nog nooit heeft meegemaakt wat het betekent om in een dictatuur wonen. Natuurlijk klagen ze, dat is nu eenmaal de favoriete bezigheid van mensen, er zijn echter maar weinig Irakezen of Afghanen te vinden die hun onrustige democratie willen inruilen voor de rust en orde van voor de Amerikaanse ingreep.quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
onzin, zowel de Afghanen als de Irakezen hebben weinig op met democratie ... althans ze vinden het geweldig dat ze kunnen stemmen en dopen dan ook met veel plezier hun duim in de inktpotjes maar ze hebben liever eten en drinken en stroom en in het Iraakse geval (grootbezitter van aardolie zijnde) benzine, die mensen vinden het belachelijk dat ze uren in de rij moeten staan om hun auto te vullen terwijl ze zwemmen in die rotzooi. Verder is er nog Iran wat steeds verder in de hoek gedreven wordt, veel sjiiten zijn het daar helemaal niet zo mee eens. bovendien is de veiligheid er om te janken. Tijdens Saddam hadden ze wel eten en stroom maar konden ze doodgemarteld worden als ze een grapje maakte over de grote baas, dat deden ze dan ook niet en ze konden gewoon leven nu is elke tocht naar de supermarkt een soort russisch roulette! Over de Soennieten zal ik helemaal maar niet beginnen want die worden door de democratie buitenspel gezet ... alleen de Koerden zijn vooralsnog de lachende derde
Nee die gasten zijn echt (niet) meer tevreden hoor en de democratie kan ze helemaal gestolen worden.
de Afghanen zijn een ander verhaal, die hadden al nix en zijn nu blij dat ze niet meer doodgeschoten worden als ze zich scheren, die zien de toekomst dus wel optimistisch te gemoed maar de democratie boeit ze geen fuck.
[..]
power projection bestaat niet?
waarom denk je dat de Amerikanen zoveel vliegdekschepen hebben, om Amerika te verdedigen?
Power Projection bestaat wel degenlijk, vaar een vliegdekschip richting China en ze staan daar allemaal te stijgeren en de aandelen gaan omlaag ... hoef je geen schot te lossen
lolquote:Op maandag 31 oktober 2005 08:52 schreef klez het volgende:
[..]
Bullocks. Typisch een Europeaan die nog nooit heeft meegemaakt wat het betekent om in een dictatuur wonen.
het zou je waarschijnlijk nog verbazen hoeveel Irakezen graag terug zouden willen, daarom worden die militie's (Badr en Mehdi milities bv) steeds groter dat waren juist de mensen die blij waren met de aanval op Saddam maar die gasten zijn nu al een stuk minder blij want ze hebben gewoon veel minder dan ervoor ... mjah ze kunnen nu met gevaar voor eigen leven gaan stemmenquote:Natuurlijk klagen ze, dat is nu eenmaal de favoriete bezigheid van mensen, er zijn echter maar weinig Irakezen of Afghanen te vinden die hun onrustige democratie willen inruilen voor de rust en orde van voor de Amerikaanse ingreep.
quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:29 schreef Hallulama het volgende:
Godslasteraar, thanks for the tip, here's one in return:
Noam Chomsky: Rebel Without a Pause
De Amerikanen niet. Doet dat ertoe dan?quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
lol
Jij en de Amerikanen weten dat natuurlijk wel
[..]
nee natuurlijk doet dat er niet toe, het is dan ook een achterlijk argumentquote:Op maandag 31 oktober 2005 15:14 schreef klez het volgende:
[..]
De Amerikanen niet. Doet dat ertoe dan?
Dan begrijp je het niet goed. Ik schreef dat het typisch voor een Europeaan was...quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee natuurlijk doet dat er niet toe, het is dan ook een achterlijk argument
dat hoor je mij dan ook niet zeggen dat maak jij er van, ik zeg enkel dat het ze gewoon weinig kan schelen momenteel en dat de Irakezen de toekomst steeds somberder in beginnen te zien, dat is logisch want er komen met de maand meer Irakezen om ... dan zijn er nog de Afghanen waarvan sommigen nog niet eens weten dat de Russen zijn vertrokken, denk je dat die geinteresseert zijn in democratie?quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:43 schreef klez het volgende:
[..]
Dan begrijp je het niet goed. Ik schreef dat het typisch voor een Europeaan was...
Dat argument zul je verder op weinig plekken zoveel tegen komen als in Europa, met name Nederland "de Irakis en Afghanen zijn niet toe aan democratie".
Dat is inderdaad een achterlijk argument.
Denken dat die mensen nu dolblij zijn dat ze een keer hebben mogen stemmen is typisch Amerikaans... Die zien democratie als de oplossing voor alles. Geen eten aanwezig? breng demcratie en het komt vanuit het niets! Geen benzine? Democratie komt het wel brengen.Geen veiligheid in het land? Met democratie verdwijnen alle vijandige milities.quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:43 schreef klez het volgende:
[..]
Dan begrijp je het niet goed. Ik schreef dat het typisch voor een Europeaan was...
Dat argument zul je verder op weinig plekken zoveel tegen komen als in Europa, met name Nederland "de Irakis en Afghanen zijn niet toe aan democratie".
Dat is inderdaad een achterlijk argument.
Nee hoor, in principe wil iedereen gewoon democratie (op de kleine groep die profiteerden van het angstregime van Saddam, en een stelletje fundamentalistische idioten die willen profiteren van de instabiliteit die altijd gepaard gaat met de val van een dergelijk regime). Daarnaast moeten er nog een hele hoop andere zaken geregeld worden. Wat een ontzettend vreemde connotatie om te denken dat omdat er (nog) veel geweld is en (nog) weinig voorzieningen zijn, te denken dat men dus die democratie niet belangrijk vind. Nogmaals: zeer weinig Irakis en Afghanen zullen hun democratie willen inruilen voor de orde en rust van een dictatuur. Dat weet ik uit eerste hand, en wordt gestaafd door polls.quote:Op dinsdag 1 november 2005 09:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat hoor je mij dan ook niet zeggen dat maak jij er van, ik zeg enkel dat het ze gewoon weinig kan schelen momenteel en dat de Irakezen de toekomst steeds somberder in beginnen te zien, dat is logisch want er komen met de maand meer Irakezen om ... dan zijn er nog de Afghanen waarvan sommigen nog niet eens weten dat de Russen zijn vertrokken, denk je dat die geinteresseert zijn in democratie?
blijft een belachelijk argument, zo kan ik ook zeggen dat het typisch Amerikaans is om maar te brullen dat iedereen klaar is voor democratie ... de waarheid ligt echter in het midden.
quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:50 schreef klez het volgende:
[..]
Hint. Misschien moet je de vluchtelingenaantallen uit zowel Afghanistan en Irak voor en na de bevrijding eens vergelijken. Van honderdduizenden naar vrijwel nihil.
[ bron ]quote:Earlier this year, the International Organization for Migration estimated that at least 250,000 Iraqis were living in Syria, but other estimates have the population closer to 500,000. In Jordan, there are an estimated 400,000 Iraqis.
Van de site van de UNHCR:quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
[..]
[ bron ]
Daarnaast zijn er nog honderdduizenden vluchtelingen in Irak zelf, te wijten aan militaire operaties en etnische zuiveringen.
quote:The countries of origin of the largest groups of asylum-seekers in the industrialized countries are Iraq (24,700), Afghanistan (13,800), Serbia and Montenegro (24,800). The number of applications from Iraq and Afghanistan has decreased by more than 45%, from Serbia and Montenegro - by more than 20%. The number of applications from many African countries has decreased as well: in comparison with 2002, the number of applications from Angola and Sierra Leone decreased by more than half. The number of applications filed by Somalis increased. The number of Chinese asylum-seekers increased as well.
quote:The number of asylum-seekers from Afghanistan and Iraq, until recently the main countries of origin of asylum-seekers in the industrialized countries, continued to drop sharply in 2004. Since 2001, the number of Afghan asylum applications has fallen by 83 per cent. Similarly, the number of Iraqi asylum-seekers have decreased by 80 percent since 2002.
Ja. Vanaf dag één dat Saddam verjaagd is had jij een daling naar 0 verwacht?quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:19 schreef Monidique het volgende:
[..]
De aanvragen zijn gedaald, ja, maar er zijn nog steeds honderdduizenden vluchtelingen.
Je had het over 'van honderdduizenden naar vrijwel nihil', dat kan alleen over het aantal daadwerkelijke vluchtelingen gaan, en dat is dus niet waar, aangezien er nog honderdduizenden Irakese en miljoenen Afghaanse vluchtelingen zijn.quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:23 schreef klez het volgende:
[..]
Ja. Vanaf dag één dat Saddam verjaagd is had jij een daling naar 0 verwacht?
nieuwe vluchtelingen had ik het over. Behalve soennieten die bang zijn/waren voor een bijltjesdag geloof ik dus dat er een enorm significante daling is van het aantal nieuwe vluchtelingen, wat wel degelijk iets zegt over de hoop van de Irakis en Afghanen op een betere toekomst in Irak en Afghanistan ivg met een paar jaar geleden.quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
Je had het over 'van honderdduizenden naar vrijwel nihil', dat kan alleen over het aantal daadwerkelijke vluchtelingen gaan, en dat is dus niet waar, aangezien er nog honderdduizenden Irakese en miljoenen Afghaanse vluchtelingen zijn.
Dat zei je niet.quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:40 schreef klez het volgende:
[..]
nieuwe vluchtelingen had ik het over.
Ja.quote:Behalve soennieten die bang zijn/waren voor een bijltjesdag geloof ik dus dat er een enorm significante daling is van het aantal nieuwe vluchtelingen
Dat zijn de (opvolgers van) Shiitische milities die in 1991 ongenadig vernietigd werden door Saddam, ik denk niet dat die terug willen naar de situatie van voor de invasie..quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
lol
Jij en de Amerikanen weten dat natuurlijk wel
[..]
het zou je waarschijnlijk nog verbazen hoeveel Irakezen graag terug zouden willen, daarom worden die militie's (Badr en Mehdi milities bv) steeds groter dat waren juist de mensen die blij waren met de aanval op Saddam maar die gasten zijn nu al een stuk minder blij want ze hebben gewoon veel minder dan ervoor ... mjah ze kunnen nu met gevaar voor eigen leven gaan stemmen![]()
zoals gezegd, de Afghanen zal het verder een worst wezen, die zullen idd niet zo snel de Taliban terugwensen maar de democratie zelf kan ze nix schelen, misschien over 10 jaar wel maar voorlopig hebben ze hele andere dingen aan het hoofd.
die democratie hadden ze uberhaupt nog niet in moeten voeren want het slaat met de onveiligheid gewoon nergens op als hele steden niet kunnen stemmen omdat de stemhokjes worden beschoten met raketgranaten, het is een schijndemocratie ... enkel de mensen in de veilige gebieden kunnen meepraten en het Amerikaanse leger heeft toch de grootste (enige) stem, lekker geloofwaardig
daar hadden ze een paar jaar mee moeten wachten net zoals het inzetten van nauwelijks geoefende lokale soldaten in de frontlinie, die worden bij bosjes afgemaakt maar dat doet er niet toe zolang je op het nieuws maar kunt zeggen dat de Irakezen/Afghanen het voortouw hebben genomen
dat lijkt me niet nee ... maar democratie willen ze ook niet en dat was het puntquote:Op dinsdag 1 november 2005 14:57 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat zijn de (opvolgers van) Shiitische milities die in 1991 ongenadig vernietigd werden door Saddam, ik denk niet dat die terug willen naar de situatie van voor de invasie..
Dit betreft slechts een kleine groep.quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat lijkt me niet nee ... maar democratie willen ze ook niet en dat was het punt
ze willen zo snel mogelijk de buitenlandse troepen weghebben en er een Iran achtig staatje (evt provincie van Iran) van maken daarom is het zo gevaarlijk dat die milities zo groeien, ze doen momenteel wel nix maar dat kan zo veranderen
Lekker suggestief, ik haal dat niet uit jouw bron...quote:Op dinsdag 1 november 2005 13:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
[..]
[ bron ]
Daarnaast zijn er nog honderdduizenden vluchtelingen in uit Irak zelf, te wijten aan militaire operaties en etnische zuiveringen.
ik zou niet weten hoe groot die groep is maar de Britten zijn er iig totaal niet blij meequote:Op dinsdag 1 november 2005 15:35 schreef klez het volgende:
[..]
Dit betreft slechts een kleine groep.
De gemiddelde Irakees is een slechte graadmeter denk ik.quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zou niet weten hoe groot die groep is maar de Britten zijn er iig totaal niet blij mee
en zolang die kleine groep blijft groeien kan die nog problemen gaan veroorzaken
Nee, in Irak.quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:47 schreef Demophon het volgende:
[..]
Lekker suggestief, ik haal dat niet uit jouw bron...
bron: Sp!ts van vandaagquote:Bush: Iran vormt een echte bedreiging
WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse president Bush heeft woensdag gezegd dat Iran ,,een echte bedreiging'' vormt. Hij herhaalde dat het land deel uitmaakt van ,,de as van het kwaad''. Hij riep de Iraanse regering op te bewijzen dat ze geen kernwapens nastreeft.
Washington beschuldigt Teheran ervan onder de mom van een civiel nucleair programma atoomwapens te ontwikkelen. Verder zou de islamitische republiek een destabiliserende factor zijn in buurland Irak. Het Iraanse bewind ontkent met klem kernwapens te ontwikkelen.
,,Ik noemde het (Iran) met reden een deel van de as van het kwaad'', zei de president in een interview met Fox News. ,,Het vormt een echte bedreiging.'' De relatie tussen beide landen is gespannen sinds het aantreden in Iran van de ultraconcervatieve president Ahmadinejad.
Bron: PDF Sp!ts van vandaag, voorpagina, linksquote:Bush geeft foutieve
gegevens Irak toe
WASHINGTON — Aan de vooravond
van de Iraakse verkiezingen
heeft de Amerikaanse president
Bush de verantwoordelijkheid
op zich genomen voor verkeerde
informatie van de geheime
diensten over Irak. Hij benadrukte
dat de verdrijving van de Iraakse
dictator Hussein desondanks
noodzakelijk was. Bush erkende
dat veel van de informatie uiteindelijk
fout bleek. (ANP)
*grinnik*quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:21 schreef klez het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou toch bij? Zowel de Afghanen als de Irakis zijn optimistischer over toekomst dan ze in 50 jaar geweest zijn, en bezitten voor het eerst iets wat op democratie lijkt. De VS hebben een stevige uitvalspositie in het Midden-Oosten verworven.
Toch jammer dat je links nog steed alleeen maar kan zien als communisten. Kruip uit je dogma...quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:41 schreef klez het volgende:
[..]
Ik ben er fel op tegen. Ik vermoed de meeste liberalen, die zichzelf eerder rechts beschouwen als links.
De meeste trieste ex-communisten (dus links) in Duitsland en Oost-Europa zouden een moord doen voor een nieuwe, leidende rol van de Russen in dit deel van de wereld.
China is veeel meer dan alleen maar een groot bevolkingsaantal. Bij de VS alles noemen en bij China zeggen dat ze alleen maar een grote bevolking hebbenquote:Op zondag 30 oktober 2005 19:25 schreef klez het volgende:
[..]
Zeker wel. Macht is op economie gebaseerd; en alle economische indicatoren geven de VS (ik heb het al vaak geschreven) een enorme voorsprong op de rest van de wereld. Ik noem: flexibiliteit, innovatie, immigratie, grondstoffen, ruimte. Tegen de tijd dat China haar ene sterke punt (bevolkingsomvang) heeft kunnen uitbuiten, is dat veranderd in een enorm nadeel. Vergrijzing.
Wat is dan de vooruitgang die de VS ons brengt. De oorlog in afghanistan? die in Irak, Of de uitvalpositie in het MiddenOosten?quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:21 schreef klez het volgende:
[..]
Die zgn. 'power projection' bestaat alleen in de ogen van sommige linkse Europeanen en moslimfundamentalisten; beide groeperingen zijn vrijwel irrelevant voor de vooruitgang van de mensheid als geheel.
http://www.overheidsinformatie.nl/quote:'Zware druk op Iran werkt averechts'
Het Westen moet niet teveel druk uitoefenen op Iran. En Irak is er slechter aan toe sinds de Amerikanen met hun bondgenoten dat land binnenvielen. Dit kreeg premier Balkenende te horen tijdens zijn recente bezoek aan enkele Golfstaten.
Zo werd Balkenende op het hart gedrukt dat de EU zich moet matigen met kritiek op de nucleaire ambities van Iran. Vooral Oman en Qatar bleken hiermee grote moeite te hebben. 'Beide landen achten het van het grootste belang dat het Westen met Iran in gesprek blijft, in plaats van het uitoefenen van zware druk. Dat werkt averechts. Het tonen van respect en begrip werkt in deze regio beter dan het uitoefenen van druk.'
Bovendien zou het werkelijke gevaar voor de regio komen van Israël, het land dat volgens de Iraanse president Ahmadinejad 'van de kaart' moet worden geveegd. 'Betrokkenen benadrukten in dit verband meer bezorgd te zijn over de Israëlische nucleaire capaciteit dan over de Iraanse plannen.' Bovendien 'wezen zij er fijntjes op' dat het Westen minder problemen had met de civielnucleaire ambities van Iran vóór de islamitische revolutie.
Wat betreft Irak hebben Westerse troepen niet veel goeds gebracht volgens de leiders van de Golfstaten. 'Men was niet bijzonder gesteld geweest op het regime van Saddam Hussein, maar de situatie in Irak is nu duidelijk slechter. Er dreigt thans een burgeroorlog, waardoor het Westen nog jaren militair aanwezig zal moeten zijn, evenals in Afghanistan. De Taliban waren alleen verdreven, niet verslagen.'
De uitspraken staan in het reisverslag dat Balkenende woensdag naar de Kamer heeft gestuurd. De premier bracht van 12 tot en met 16 november een bezoek aan de Verenigde Arabische Emiraten, Oman en Qatar. Daarbij lag het accent onder meer op 'het vergroten van inzicht in de regionale veiligheid en stabiliteit'. Hoe Balkenende op de uitlatingen heeft gereageerd, wordt niet duidelijk uit het verslag.
Wat is de Iraanse regering dan ook stom om zo de kat op het spek te binden, niet waar?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 14:47 schreef Basp1 het volgende:
Hier nog een mooit stukje over de petro dollars.
http://www.energybulletin.net/7707.html
Ja, dat is zeker stom van Iran, ik begrijp daar dan ook geen zak van.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 14:50 schreef klez het volgende:
Wat is de Iraanse regering dan ook stom om zo de kat op het spek te binden, niet waar?
Gewoon het spel met de Europese onderhandelaars meespelen en die satanische VS staat volledig alleen in haar complot om het 4e reich tot stand te brengen.![]()
Nee ik snap er ook niets van het zal wel door hun geloof komen dat ze er niet van mogen houden om in hun ster genaaid te worden.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 14:56 schreef Hallulama het volgende:
Ja, dat is zeker stom van Iran, ik begrijp daar dan ook geen zak van.
Lage koers is g oed voor de export en ik geloof dat dat vrij gunstig zou zijn voor de VS aangezien er geld het land uit stroomt in ruil voor goederen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:17 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Economics 101
Al die Olielanden handelen miljarden in Dollars.
Wanneer dit opeens wordt overgezet naar Euro's verliest de Dollar een groot deel aan waarde waardoor de economie in de VS flink op de proef zal worden gesteld of zelfs kan instorten.
It's that simple.
Klez z'n stelling is niet omkeerbaar:quote:Op donderdag 15 december 2005 19:45 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Toch jammer dat je links nog steed alleeen maar kan zien als communisten. Kruip uit je dogma...
Jij leest echt dingen die er niet staan.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:53 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Wat is dan de vooruitgang die de VS ons brengt. De oorlog in afghanistan? die in Irak, Of de uitvalpositie in het MiddenOosten?
[...]
hoe meer VS in MO is dus volgesn jouw vooruitgang van de mensheid als geheel?
De huidige staat van de Amerikaanse economie kan een instorting van de dollar niet gebruiken.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:13 schreef RuL0R het volgende:
Lage koers is g oed voor de export en ik geloof dat dat vrij gunstig zou zijn voor de VS aangezien er geld het land uit stroomt in ruil voor goederen.
Een complete instorting niet, maar als Iran in zijn eentje de euro als norm gaat hanteren staat echt nog niet de hele wereld te springen om ze te volgen. Op dit moment trekt ieder land z'n handen van Iran af omdat ze zich er niet aan willen verbranden.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:39 schreef Hallulama het volgende:
[..]
De huidige staat van de Amerikaanse economie kan een instorting van de dollar niet gebruiken.
Dat heb ik nergens beweerd.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:45 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Toch jammer dat je links nog steed alleeen maar kan zien als communisten. Kruip uit je dogma...
nee ok, ik was te snel met reageren. excuses.quote:
Ik doelde op de uitspraken van de Iraanse president richting Israel.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 15:07 schreef Basp1 het volgende:
Nee ik snap er ook niets van het zal wel door hun geloof komen dat ze er niet van mogen houden om in hun ster genaaid te worden.![]()
Ik geloof graag in de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Dat "terorristen kweken" is een misverstand in dat perspectief.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:45 schreef Reporter het volgende:
Ik hoop dat de oorlog er komt, meer haat en terroristen kweken.. geen mens die nog een oog dicht doet. Cool![]()
Knap van je dat je zelfs daarbij Marokkanen weet te halen.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 20:16 schreef klez het volgende:
[..]
Ik geloof graag in de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Dat "terorristen kweken" is een misverstand in dat perspectief.
Ik heb nooit zo begrepen waarom westers opgeleide Marokkaanse jongeren zonodig in een Amerikaanse toren moesten vliegen, vanwege vermeende misstanden in Palestina, weer duizenden kilometers verderop.
Marokko ligt ook duizenden kilometers verderop dan de plek waar de echte daders vandaan komen. Over hoogopgeleid gesproken.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 20:16 schreef klez het volgende:
[..]
Ik geloof graag in de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Dat "terorristen kweken" is een misverstand in dat perspectief.
Ik heb nooit zo begrepen waarom westers opgeleide Marokkaanse jongeren zonodig in een Amerikaanse toren moesten vliegen, vanwege vermeende misstanden in Palestina, weer duizenden kilometers verderop.
Heb het stukje 'American Nationalism' gelezen. Er staan best leuke stukjes (lees theorietjes) tussen met name die over de Shah. Zeer interessant.quote:Op dinsdag 1 november 2005 05:25 schreef StefanP het volgende:
Iran heeft mazzel dat Bush in Irak en Afghanistan bezig is, anders zou het snel afgelopen zijn met die gekdoenerij.
De oorlog in Irak boeit me niet, er was geen echte reden voor, maar Iran mogen ze nog liever gisteren dan vandaag aanvallen. Stelletje gekken.
Reuze interessante column (lees ook zijn andere columns, aanrader):
http://www.exile.ru/2005-August-26/american_nationalism.html
Andere columns: http://www.exile.ru/archive/by_author/gary_brecher.html (mocht de link niet werken, dan kun je ze via de naam eenvoudig vinden)
Sorry hoor maar....quote:And who suckered them into invading Iraq? You guessed it: Iran, by sending double agents like Chalabi to tell the Neocons it was going to be a "cakewalk." Meanwhile, our forces are so bogged down by an Iranian-influenced insurgency that we can't threaten Iran anymore. They're still fucking with America, and fucking us hard.
Now all Iran has to do is wait a couple years and stroll into the oil fields of Basra. Without firing a shot, Iran gets all of Shi'ite Iraq, 60% of the Iraqi population and two-thirds of the oil reserves. And America will be stuck with even more shrill chickenhawks pissing the nation's power and might away. The result: Game, set and match to the Mullahs.
Voor Israel? Laat me niet lachen, wat een walgelijke tendentieuze bron is dat. Het zegt genoeg over de naiviteit van onze overheid om dat soort praatjes te gaan publiceren op hun website.quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:19 schreef Hallulama het volgende:
Voila, Oman en Qatar weten al dat je met liefde (of respect, whatever) en begrip meer bereikt, nu wij nog
Denk je dan niet zelf dat er meer achter zit dan wij met zn allen weten.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 14:50 schreef klez het volgende:
[..]
Wat is de Iraanse regering dan ook stom om zo de kat op het spek te binden, niet waar?
Gewoon het spel met de Europese onderhandelaars meespelen en die satanische VS staat volledig alleen in haar complot om het 4e reich tot stand te brengen.![]()
misverstand?? Een grote leugen zal je bedoelen, de amerikanen hadden een vijand nodig dus hebben ze het machtige en sluwe al qiada de wereld in geholpen.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 20:16 schreef klez het volgende:
[..]
Als "n00b" stel je wel de vraag waar talloze deskundigen en conspiracy-theoristen beide hun hoofd over breken.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 23:07 schreef F4iTH het volgende:
Wat politiek betreft ben ik nog maar een "n00b" maar vraag me toch wel het volgende af aan de hand van de bovenstaande theorie m.b.t. een eventuele Iraanse Euro-beurs. Mijn vraag is waarom zou Iran, als men zoiets grandioos op de planning heeft staan voor Maart 2006, net nu met nog maar een slordige 3 maanden te gaan met zulke uitspraken komen aangaande Israel, de VS en bovendien, alsof dat nog niet genoeg is, de nucleaire werkzaamheden herstarten? Geven ze daarmee de VS juist niet een vrijbrief om roet in het eten te gooien? Misschien denk ik nu te ver door maar zou Ahmadinejad dan, gezien deze hele situatie, niet toch maar (uit het niets, want iedereen verwachtte Rafsanjani) in het zadel "geholpen" zijn met een bedoeling?
Zoals ik al eerder zei, de politiek heb ik weinig kaas van gegeten maar dit vond ik toch wel een interessant scenario.
Het is totale kul. De kracht van de Amerikaanse economie is gebaseerd op het feit dat het al zeer lang een grote markt is, met één taal en zeer productieve en goed opgeleide werknemers. Het handelstekort is iets van de laatste jaren, en speelt een vrij marginale rol in het totale financiele verhaal van "the US of A".quote:Op woensdag 18 januari 2006 03:57 schreef StefanP het volgende:
Heel interessant stuk, bedankt voor het posten. Klinkt als een erg plausibele verklaring voor de groeiende aandacht voor Irans atoom ambities.
Geschiedvervalsing. Het is juist zo dat Saddam niet meewerkte en dat de andere leden van de veiligheidsraad dan de VS en GB daar nog geen conclusies aan wensten te verbinden.quote:A. Ahmadinejad weet dat het toch niks uitmaakt wat hij doet, als de Amerikanen hem 'zwart' willen verven om een excuus te hebben doen ze dat toch wel. Kijk naar Saddam die volledig voldeed aan de eisen van de VN, zichzelf ontwapend had, op alle eisen van de inspecteurs was ingegaan en nòg gepakt werd dat hij niet mee zou werken en WMD's had. Wel of niet meewerken of een low-profile houden maakt dus niks uit.
Saddam voldeed volledig aan de eisen van de VN. Het team van inspecteurs was in de laatste fase toen ze Iraq wel uitmoesten omdat Amerika klaarstond om te bombarderen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 09:19 schreef klez het volgende:
Geschiedvervalsing. Het is juist zo dat Saddam niet meewerkte en dat de andere leden van de veiligheidsraad dan de VS en GB daar nog geen conclusies aan wensten te verbinden.
Dit is juist geschiedvervalsing. Volgens de VN-inspecteurs werkte Saddam Hoessein voldoende mee en kwamen alle bevindingen overeen met wat de Irakezen hadden gezegd. Men wenste echter wel wat meer medewerking. Het is onjuist dat de andere leden geen conclusie hadden getrokken, dat hadden ze namelijk wel: net als de VN-inspecteurs vonden ze dat de inspecties, omdat ze succesvol waren, door moesten gaan. Echter, we weten allemaal dat deze ronde van inspecties slechts een poging was van Amerika en met name Engeland om Irak legaal aan te vallen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 09:19 schreef klez het volgende:
[..]
Geschiedvervalsing. Het is juist zo dat Saddam niet meewerkte en dat de andere leden van de veiligheidsraad dan de VS en GB daar nog geen conclusies aan wensten te verbinden.
rusland en china eigenlijk wel en dat zijn toch de enige landen die er toe doen in dat bondgenootschapquote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:40 schreef Hallulama het volgende:
Ieder land? Ook Rusland, China, India, Brazilie, Venezuela, Bolivia, Cuba?
Sorry maar dat is toch niet waar. Ik heb een VN inspecteur, ik zal het nog wel ff opzoeken, nog op de radio horen zeggen nadat het ultimatum door de VS en GB van kracht werd, dat dit misschien wel de enige oplossing was, aangezien men toch nooit duidelijkheid zou verkrijgen van Saddam.quote:Op woensdag 18 januari 2006 09:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dit is juist geschiedvervalsing. Volgens de VN-inspecteurs werkte Saddam Hoessein voldoende mee en kwamen alle bevindingen overeen met wat de Irakezen hadden gezegd. Men wenste echter wel wat meer medewerking. Het is onjuist dat de andere leden geen conclusie hadden getrokken, dat hadden ze namelijk wel: net als de VN-inspecteurs vonden ze dat de inspecties, omdat ze succesvol waren, door moesten gaan. Echter, we weten allemaal dat deze ronde van inspecties slechts een poging was van Amerika en met name Engeland om Irak legaal aan te vallen.
Lulkoek en geschiedvervalsing dus, dit:quote:In his March 17, 2003, address to the nation, U.S. President George W. Bush demanded that Iraqi President Saddam Hussein and his two sons Uday and Qusay leave Iraq, giving them a 48-hour deadline [2]. This demand was reportedly rejected [3]. Iraq maintained that it had disarmed as required. The UN weapons inspectors UNMOVIC headed by Hans Blix, who were sent by the UN Security Council pursuant to Resolution 1441, requested more time to complete their report on whether Iraq had complied with its obligation to disarm (UN Security Council Resolution 1441; UNMOVIC). The International Atomic Energy AgencyIAEA reported a level of compliance by Iraq with the disarmament requirements (UN Security Council Resolution 1441; IAEA)
Since the U.S.-led invasion began without the approval of the United Nations Security Council, most legal authorities regard it as a violation of the UN Charter. The Charter prohibits member states of the UN from attacking other UN member states, except in actual self-defense or if the UN Security Council determines "the existence of threats to the peace" in which case the Council may "take military and nonmilitary action to keep the peace. pursuant to UN Security Council authorization" (Art. 42 of Chapter VII of the United Nations Charter). United Nations Secretary-General Kofi Annan said in September 2004, "From our point of view and the UN Charter point of view, it was illegal." [4] Proponents of the war claim that the invasion had implicit approval of the Security Council and was therefore not in violation of the UN Charter. US critics of the UN claim that the UN was not properly equipped to handle the Iraq crisis, and that therefore invading Iraq without explicit Security Council approval was necessary.
quote:Kijk naar Saddam die volledig voldeed aan de eisen van de VN, zichzelf ontwapend had, op alle eisen van de inspecteurs was ingegaan
Wat is niet waar?quote:
Hij heeft conclusies getrokken uit de inspecties, namelijk dat er meer inspecties nodig waren, dat de Irakezen voldoende meewerkten en dat alle bevindingen overeenkwamen met wat de Irakezen gemeld hadden. De meerderheid van de Veiligheidsraad was het met hem eens. Kortom, men had wel conclusie getrokken, echter deze conclusies waren niet die waar Amerika op hoopte. Amerika wilde oorlog, die wilde geen inspecties, geen massavernietigingsvrij en behulpzaam Irak, het wilde oorlog. Het maakte allemaal bar weinig uit.quote:Hans Blix wilde meer tijd; daarmee wilde hij dus nog geen consequenties verbinden aan de VN resolutie die al van kracht was.
Sorry maar kan je even quoten waaruit blijkt dat Saddam volledig meewerkte, zoals de veiligheidsraad wilde? De onduidelijkheid van de inspecteurs is de bron geweest van vele discussies destijds, dus dat jij de conclusie trekt dat de VN inspecteurs van mening waren dat de vragen beantwoord waren, vind ik vreemd.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wat is niet waar?
[..]
Hij heeft conclusies getrokken uit de inspecties, namelijk dat er meer inspecties nodig waren, dat de Irakezen voldoende meewerkten en dat alle bevindingen overeenkwamen met wat de Irakezen gemeld hadden. De meerderheid van de Veiligheidsraad was het met hem eens. Kortom, men had wel conclusie getrokken, echter deze conclusies waren niet die waar Amerika op hoopte. Amerika wilde oorlog, die wilde geen inspecties, geen massavernietigingsvrij en behulpzaam Irak, het wilde oorlog. Het maakte allemaal bar weinig uit.
quote:Blix said that during a meeting before the war with the U.S. president, Bush told him that "the U.S. genuinely wanted peace," and that "he was no wild, gung-ho Texan, bent on dragging the U.S. into war."
Blix said Bush gave the inspectors support and information at first, but he said the help didn't last long enough.
"I think they lost their patience much too early," Blix said.
"I can see that they wanted to have a picture that was either black or white, and we presented a picture that had, you know, gray in it, as well," he said.
Iraq had been shown to have biological and chemical weapons before, "and there was no record of either destruction or production; there was this nagging question: Do they still have them?" ElBaradei said.
Blix said he had not been able to say definitively that Iraq had no such weapons, but added that he felt history has shown he was not wrong.
"At least we didn't fall into the trap that the U.S. and the U.K. did in asserting that they existed," he said.
ElBaradei faulted Iraq for "the opaque nature of that Saddam Hussein regime."
"We should not forget that," he said. "For a couple of months, their cooperation was not by any way transparent, for whatever reason."
Dat zeg ik niet.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:56 schreef klez het volgende:
[..]
Sorry maar kan je even quoten waaruit blijkt dat Saddam volledig meewerkte, zoals de veiligheidsraad wilde?
Dat zei NS wel, en daar reageerde ik op. Heb je een dubbele agenda ofzo, dat je zo selectief reageert...quote:
Dat snap ik, en ik reageerde op de conclusies die zogenaamd niet getrokken zouden zijn.quote:Op woensdag 18 januari 2006 19:44 schreef klez het volgende:
[..]
Dat zei NS wel, en daar reageerde ik op.
Ja, uiteraard, maar dat is nog geheim.quote:Heb je een dubbele agenda ofzo, dat je zo selectief reageert...![]()
volgesn mij heb je gelijk en werkte saddam niet goed mee. Overigens blijkt wel dat het logisch is dat er geen wapens werden gevonden door het inspectie team omdat ze er niet waren.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:56 schreef klez het volgende:
[..]
Sorry maar kan je even quoten waaruit blijkt dat Saddam volledig meewerkte, zoals de veiligheidsraad wilde? De onduidelijkheid van de inspecteurs is de bron geweest van vele discussies destijds, dus dat jij de conclusie trekt dat de VN inspecteurs van mening waren dat de vragen beantwoord waren, vind ik vreemd.
Overigens bestrijd ik niet dat de VS gewoon oorlog wilde met Irak. FF voor de duidelijkheid...
Dat lijkt me niet, Amerika zal het land nooit "bezetten" zoals ze in Irak hebben gedaan (zoveel mensen zo lang van huis houden ze gewoon niet vol) dus er valt eigenlijk niks te halen, een bommenwerper kan geen olie uit de grond halen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 05:09 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ahmadinejad voelt zich sterk (heeft de afgelopen jaren allianties gesmeed met oa. China, Rusland, India, Pakistan, Brazilie, Venezuela) en is min of meer in de tegenaanval. Hij weet dat de overstap op de Euro in Washington wordt opgevat als een oorlogsverklaring en in plaats van af te wachten hoe de VS zal reageren neemt hijzelf initiatief. Hij komt op voor de belangen van Iran. Het land heeft recht op nucleaire technologie en hij laat zich niet intimideren.
Leuk bedacht, die "tegenaanval" maar een nog niet draaiende kernprogramma is mi. geen echte tegenaanval maar eerder een kuil om zelf in te vallen.
En geen enkel land heeft zomaar "recht" op die technologie, er wordt in ieder land toezicht gehouden om te kijken wat er met de brandstof gebeurt, ook in de VS, het is achterlijk om te stellen dat een land wat van mening is dat andere landen van de kaart moeten worden geveegd het recht heeft om zomaar zonder enige controle een kernprogramma te beginnen.
[quote]
Je kunt idd speculeren of Ahmadinejad "in het zadel is geholpen" om Amerika het materiaal te geven om een oorlog te beginnen, dus in feite een mol of strooman is, maar voor nu geloof ik dat niet. Misschien ben ik naief maar ik denk dat hij de real deal is.
Leuk bedachtquote:En andere theorie is bijvoorbeeld dat Iran en Israel in het diepst juist samenwerken. Dat er een overeenkomst bestaat tussen de Iran (de Shia, de Perzen) en Israel om de macht van de Sunni's en Arabieren te breken (waarvoor de Amerikanen als domme kracht worden gebruikt). De wederzijdse oorlogsrethoriek tussen Tel Aviv en Teheran hoort allemaal bij dit spel. Feit is namelijk wel dat dit het resultaat lijkt van de hele Amerikaanse interventie ->Iran and Israel will be kings of the Middle East jungle
Een interessante theorie maar voorlopig iets tè voor mijn smaak.
Ik denk dat we moeten afwachten en zien hoe het zich verder ontwikkeld.
Ja ik zeg dat Saddam volledig meewerkte, d.w.z. zichzelf ontwapend had, de gevraagde informatie had geleverd en de inspecteurs vrije toegang gaf.quote:Op woensdag 18 januari 2006 19:44 schreef klez het volgende:
[..]
Dat zei NS wel, en daar reageerde ik op.
Klopt, maar Iran heeft de inspecties dan ook niet geweigerd ofzo. De International Atomic Energy Agency (IAEA) mag elke stap van het proces volgen van Teheran. In overeenstemming met de verdragen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:31 schreef RuL0R het volgende:
Leuk bedacht, die "tegenaanval" maar een nog niet draaiende kernprogramma is mi. geen echte tegenaanval maar eerder een kuil om zelf in te vallen.
En geen enkel land heeft zomaar "recht" op die technologie, er wordt in ieder land toezicht gehouden om te kijken wat er met de brandstof gebeurt, ook in de VS, het is achterlijk om te stellen dat een land wat van mening is dat andere landen van de kaart moeten worden geveegd het recht heeft om zomaar zonder enige controle een kernprogramma te beginnen.
Kernprogramma ontwapenen is leuk, en iran's leger verzwakken ook, maar het belang in deze kwestie is China.quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:31 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet, Amerika zal het land nooit "bezetten" zoals ze in Irak hebben gedaan (zoveel mensen zo lang van huis houden ze gewoon niet vol) dus er valt eigenlijk niks te halen, een bommenwerper kan geen olie uit de grond halen.
Als er wordt ingegrepen dan is dat om het kernprogramma weer terug te brengen naar waar het was (0,0 dus) en om het Iraanse leger flink te verzwakken.
[..]
Leuk bedacht
Die zet het gewoon door omdat hij dan het volk achter zich kan krijgen. Dit soort nationale prestigeprojecten doet het meestal goed bij de bevolking. Zeker als je er de amerikanen mee op de kast jaagt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:49 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Klopt, maar Iran heeft de inspecties dan ook niet geweigerd ofzo. De International Atomic Energy Agency (IAEA) mag elke stap van het proces volgen van Teheran. In overeenstemming met de verdragen.
Met "tegenaanval" bedoel ik dat hij het initiatief wil behouden, vindt dat Iran recht heeft op nucleaire technologie en wil laten zien dat hij zich niet laat intimideren. Dat is teminste mijn verklaring voor waarom Ahmadenijad gewoon doorzet, omdat ik niet geloof dat hij met opzet de VS een excuus geeft om aan te vallen.
Als je alle bases die niet in je pijplijntheorie simpelweg niet op de kaart vermeldt kan je wel een mooi plaatje maken. Kandahar, Shinand, Herat en Gardez bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 19 januari 2006 01:35 schreef NorthernStar het volgende:
(goed in elkaar gezet filmpje met een paar verhelderende kaartjes op het eind)
Good stuff!quote:Op donderdag 19 januari 2006 01:35 schreef NorthernStar het volgende:
Tja en als je dit dan weer ziet snap je dat ze idd gek genoeg zijn om Iran aan te vallen.
china heeft al aangegeven zijn veto niet te gaan gebruikenquote:Op woensdag 18 januari 2006 22:00 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Kernprogramma ontwapenen is leuk, en iran's leger verzwakken ook, maar het belang in deze kwestie is China.
het grootste deel kan ik mij helemaal invinden tot dat ze bij afghanistan gaan zeggen dat het voor een pijpleiding was.quote:Op donderdag 19 januari 2006 01:35 schreef NorthernStar het volgende:
Tja en als je dit dan weer ziet snap je dat ze idd gek genoeg zijn om Iran aan te vallen.
Een leraar uit het Afghaanse leger welke is gevlucht naar Nederland vertelde mij persoonlijk in 1998 al dat er gelazer zou komen in Afghanistan, en dat alles om pijpleidingen zal gaan.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
het grootste deel kan ik mij helemaal invinden tot dat ze bij afghanistan gaan zeggen dat het voor een pijpleiding was.
ik zie het belang van de pijpleiding niet echt in voor de VSquote:Op donderdag 19 januari 2006 12:12 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Een leraar uit het Afghaanse leger welke is gevlucht naar Nederland vertelde mij persoonlijk in 1998 al dat er gelazer zou komen in Afghanistan, en dat alles om pijpleidingen zal gaan.
Ik bedoelde dat iran een mooie plek voor de VS als buffer tegen China. Zo zitten ze dichter bij china en kunnen ze meer druk ontwikkelen. Zie het als een verkapt west europa tijdens de koude oorlog.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
china heeft al aangegeven zijn veto niet te gaan gebruiken
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=oil+afghanistan+america+pipeline&meta=quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik zie het belang van de pijpleiding niet echt in voor de VS
ok zo maar die leiding kan ook anders gelegt worden het lijkt mij sterk dat dat ten tijde van de oorlog de beslissende factor is geweest.quote:Op donderdag 19 januari 2006 14:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=oil+afghanistan+america+pipeline&meta=
Google ziet 1.1miljoen belangen![]()
En in 1 van die stukken staat ook dat die pijpleiding ongeveer 1 miljoen vaten per dag naar een kust moet kunnen gaan vervoeren van waar het weer naar de VS verscheept kan gaan worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |