abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31755424
Naast het topic "potjes of zelf kokkerellen voor je baby" open ik toch maar dit topic over de Rapley methode. Ik heb me hier enigzins in verdiept en vind de theorie erg aannemelijk, de filosofie erachter best wel intressant, maar nu wil ik graag weten hoe de Rapley metode in de praktijk is ervaren.
Hoe hebben ouders, opvoeders (op bijv. het KDV) en de kinderen deze manier van voedsel introductie ervaren?
Welke voordelen heb je ervaren?
Waar zaten de knelpunten?
Wie heeft dit wel geprobeerd maar is er mee gestopt en waarom?
Wie wil er wat over kwijt?
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:12:44 #2
24188 Belana
kloon van belana
pi_31755492
Wat is in vredesnaam de Rapley methode?
stormy waters...
sailin'
pi_31755711
Rapley-methode

Of kijk eens op het Bijvoeding-forum

En anders even Poemojn vragen, zij was de eerste die ik over de Rapley-methode hoorde
W ~ H ~ T
pi_31755722
Tegelijk!
W ~ H ~ T
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:23:39 #6
24188 Belana
kloon van belana
pi_31755826
ik bedenk me dat dat wel heel rot mijn strot uit kwam melonovy, dat was niet de bedoeling.

Verder ben ik niet zo van de theorieën e.d. ik ben gewoon altijd op mijn gevoel afgegaan en op wat Liam aan gaf te willen ofzo.
stormy waters...
sailin'
pi_31756823
belana, kijk dit topic nog maar es door, daar wordt al veel over Rapley geschreven.
Potjes of zelf kokkerellen voor je kleine?

'Rapleyen' valt mij in de praktijk erg mee, maar wij wisselen ook wel af met soms gepureerd of ouderwets 'voeren' hoor. op 't kinderdagverblijf weten ze er wel van maar daar doet ze gewoon mee met hoe de andere kinderen 't fruit ook krijgen. ligt aan 't soort fruit. ze vinden daar wel dat ze al erg goed kan 'kauwen'. de opa & oma's passen ook geregeld een dagje op, en die heb ik gezegd dat ze 't alleen moeten doen als ze dat zelf aandurven. ze verslikt zich nog wel eens en dat ziet er soms wat eng uit, daar wil ik ze niet mee opzadelen als ze 't zelf eng vinden. dus ze mogen 't fruit ook gerust pureren als ze dat prettiger vinden. anna eet 't toch wel op. en zo krijgt ze ervaring met verschillende vormen van eten, lijkt me alleen maar handig.
pi_31757147
Ik ben er eigenlijk nog niet zo lang mee bezig dus om nou echt te zeggen dat ik veel ervaring ermee heb...nee. Met 6 maanden heb ik een eerste poging gedaan tot rapley-en. Tomas keek toen al een tijdje het voedsel uit m'n mond. Tomas in de kinderstoel, bord met stukken banaan ervoor, en maar kijken wat er gaat gebeuren...alleen het rechtop zitten lukte nog niet zo dus toen heb ik Tomas toch maar op schoot genomen met de bananen en toen begon hij er lekker van te smullen. Hij had een halve banaan op. Moet hier wel bij zeggen dat alles maar dan ook alles onder de banaan zat, maar toch...

Dat is nu een klein maandje geleden en eigenlijk vind ik Tomas nog steeds niet goed zitten in de kinderstoel, dus ik hou hem nog steeds rechtop op schoot. Wel gaat het rapley-en steeds beter. Hij kan steeds beter de stukken vastpakken en vasthouden en krijgt steeds grotere dingen naar binnen. Hij kauwt nu ook beter op de stukken dus regelmatig komt het voor dat ik alweer met m'n hand onder z'n kin zit met het met idee dat hij een groot stuk weer uit gaat spugen, maar dan slikt meneer het toch door En omdat het toch flink wat tijd kost allemaal help ik hem soms ook een beetje met vasthouden hoor...

Bij opa en oma krijgt Tomas alles heel grof gepureerd, dus wel met grote stukken erin, omdat ze Rapley toch een beetje eng vinden
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_31758032
Ik wilde ook gaan rapleyen maar Myrthe blijft tot op de dag van vandaag kokhalzen als het niet heel fijn gepureerd is, dus toch maar overgegaan op gepureerde voeding.
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:15:17 #10
81992 Githa
pi_31759140
Hier gaat het geweldig in het begin wat moeite gehad door dat Jordy zo gulzig was en alles naar binnen zoog zodat het echt zo zijn keel in schoot en dus moest kokhalzen.
Ik combineer het vaak wel met achteraf bijvoeren, als ik het idee heb dat hij niet genoeg binnen heeft gekregen, meneer is nogal een hongerlap.
Dat is dan gewoon klein/ in stukjes gesneden en niet gepureerd ofzo.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:21:05 #11
24188 Belana
kloon van belana
pi_31760619
dus dat rapley is gewoon stukjes geven begrijp ik? Dan heb ik altijd gerapleyd
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 19:46:15 #12
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_31762873
ik rapley ook, hier gaat het perfect. Maxim rapleyt heel wat weg, alhoewel ik in t begin ook wel eng vond met verslikken af en toe. doet hij haast nooit meer gelukkig.
pi_31762994
Maar hoe kunnen ze hun voesdel dan goed kauwen zonder tanden en kiezen? Of mogen ze dan alleen nog maar zacht voedsel?
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_31763671
Ik doe het eigenlijk alleen maar met fruit...groente prak ik en geef ik in prak-vorm.
pi_31764071
tsja jessie, ik kon me daar vantevoren ook niks bij voorstellen maar anna kan 't eten al best goed vermalen met haar kiesloze kaakjes. ze krijgt geen hele harde dingen hoor, maar een heel stuk komkommer krijgt ze wel weg bijvoorbeeld. of gekookte worteltjes, stukken appel, noem maar op eigenlijk.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 21:11:16 #16
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_31764778
O jee, ik moet er echt niet aan denken hoor!
David is nu ruim 7 maanden, en kijkt al zeker 3 maanden het eten uit onze mond.
Ideeën van het consultatiebureau om een broodkorst te geven 'zodat hij daarop kan sabbelen' liepen bijna fataal af omdat hij er gewoonweg een grote hap uit nam. Die vervolgens in zijn keel bleef steken.
Zelfde probleem trouwens met die koekjes die uiteen zouden moeten vallen in de mond. Hoppa, een stuk eraf bijten met die twee tandjes van 'm, en proberen door te slikken.

Nu zijn we aan de babyrijstwafeltjes gegaan. Dat gaat veel beter. Al hou ik echt nog mijn hart vast af en toe.

Zouden we met dit kind die Rapley-methode toepassen, dan ben ik bang voor grote verslikpartijen.
Voorlopig toch nog maar even met de staafmixer dus.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_31766966
Bedankt voor de reacties tot zover. Belana, ik had het niet zo rottig gelezen hoor, ik vond het eigenlijk wel een logische vraag van je.
Verder over Rapley. Hoe begin je, of hoe zijn jullie begonnen? Met alleen fruit, met alleen groente of beiden?
Ik heb Yoram dinsdag al achter een bakje banaan gezet, deze rijpe vrucht werd heerlijk gekneed, alles zat er onder en Yoram heeft een hapje geproefd. Alleen reageerde hij best heftig met krampjes.
Vandaag met appel herhaald, ik vond het echt leuk om hem te observeren. Volgens mij genoot hij er wel van om zijn tanden ergens in te kunnen zetten echt iets af bijten, maar vreemd was het wel in zijn mond, de structuur en het proeven enzo.
Morgen ga broccoli klaar maken, leuk voedsel met handvaatjes.
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:39:50 #18
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_31767231
bemoeimodus let je wel op dat er bij appel soms ook grote stukken kunnen afknappen bemoeimodus uit

Nergens om hoor ben alleen ooit is getuige geweest van zo'n appel festijn
pi_31767412
ik ben met fruit begonnen (meloen, peer, banaan). en vrij snel daarna ook groente gegeven (bloemkool, broccoli, courgette, worteltjes). appel heb ik de eerste tijd wel even kort gestoomd in de magnetron, zodat 't wat zachter werd.

icaä ik kan me je verslik/stik-angst goed voorstellen maar over 't algemeen is de kokhals reflex goed genoeg om dingen er weer uit te werken als 't moet. en ze leren snel!

nog even wat voor mij de belangrijkste kern van dat rapleyen is in vergelijking met 'gewoon' gepureerd eten geven: het feit dat je het initiatief om te eten meer bij je kind laat, in plaats van dat het went aan die passieve rol van gevoerd te worden. en natuurlijk vind ik dat meteen leren kauwen ook mooi meegenomen. (piet heeft dus meer op de traditionele manier kennis gemaakt met eten, maar die doet nog altijd moeilijk met stukjes, vooral als 't groente betreft.)
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:45:49 #20
24188 Belana
kloon van belana
pi_31767420
nou, zoals ik al zei, eigenlijk hebben wij dat dus gedaan vanuit gevoel. Niet zo extreem, er zijn genoeg prakkies geweest ook hoor. Ik vind het heel leuk om Liam te zien genieten van eten. idd, lekker kneden en proeven. Laat het maar een puinhoop worden. Liam heeft altijd de neiging gehad om veel heel door te slikken, daar vertrekt ie zijn hele kop bij, maar gaat schijnbaar goed.
stormy waters...
sailin'
pi_31767517
ja, dat doet anna ook belana. we vinden (nou ja tegenwoordig al veel minder) ook regelmatig hele sperziebonen in d'r luier terug enzo. ik heb ook geen idee of deze 'methode' bij Piet wel gewerkt zou hebben, misschien was hij er sowieso niet 't type voor. maar ik had 't achteraf gezien op z'n minst toch wel graag geprobeerd. maarja. achteraf - koe - hol - etc.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:51:14 #22
24188 Belana
kloon van belana
pi_31767572
hele stukken ananas en paprika idd
maar Liam eet altijd met veel plezier.
Hoort het dan bv ook in die methode dat als je kind niet meer wil dat ie dan niet meer hoeft? Zo doen wij het dus ook zeg maar. Het laatste wat ik hier wil is een strijd om eten namelijk.
stormy waters...
sailin'
pi_31767588
Ik ga het ook doen het Rapleyen. Met Joshua ben ik er heel laat mee begonnen en hij heeft ook heel lang gepureerd gekregen. Maar het werd vaak een beetje een drama omdat hij eten al niet leuk vond/vind. Ik heb dus nog niet echt goede ervaring ermee. Maar het is het proberen waard lijkt mij. Als ze hierdoor meer plezier krijgen in eten en op hun eigen tempo kunnen doen, dan is het een leuke bezigheid in plaats van een moeten.
pi_31767642
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:51 schreef Belana het volgende:
Hoort het dan bv ook in die methode dat als je kind niet meer wil dat ie dan niet meer hoeft?
eh, dat lijkt me wel ja.
pi_31767648
Precies Belana, bij ons ook hoor. Als hij niet meer hoeft dan maar niet. Drama's daarmee hebben geen zin.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:56:01 #26
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31767694
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:54 schreef bixister het volgende:

[..]

eh, dat lijkt me wel ja.
Haha zo'n halve appel naar binnendrukken. 'Wat nou kokhalsreflex, smoesjes! Dooreten!'
pi_31767728
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:58:00 #28
24188 Belana
kloon van belana
pi_31767744
nahja, domme vraag dus whahahahaha
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:58:39 #29
24188 Belana
kloon van belana
pi_31767763
sorry, ik ben ook niet zo van dat soort theorieen helemaal doorlezen
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:14:52 #30
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31768187
Ik heb wel het hele document van de methode gelezen, met dank aan Poemojn uiteraard. Maar ik heb afwisselend eten gegeven. Soms een prutje, soms vast, soms met een vorkje prikken, soms met de hand. Wat me soms niet beviel was de teringzooi die je altijd hebt. Jolie heeft dus ook nooit vleesbeleg in d'r handje gehad omdat ik bang ben voor maden enzo. Als we even snel aten, voerde ik gewoon. Voor de rest heeft ze alles zelf mogen doen, prakjes en vast voedsel. Nu eet ze best goed met een vork en een lepel kan ze ook goed naar d'r mond brengen maar ze legt het eten er met d'r andere hand op. Scheppen kan ze nog niet. Ik vind dit al knap, ze leert het wel.
pi_31768265
vind ik ook reteknap hoor! en wij doen 't eigenlijk precies zo luchtbel (afgezien van de angst voor maden maar anna krijgt nog nauwelijks vlees en al helemaal niet op brood). ik hoop dat anna over een half jaar ook al zo handig is met vork en lepel als jolie!
pi_31768295
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 22:45 schreef bixister het volgende:

nog even wat voor mij de belangrijkste kern van dat rapleyen is in vergelijking met 'gewoon' gepureerd eten geven: het feit dat je het initiatief om te eten meer bij je kind laat, in plaats van dat het went aan die passieve rol van gevoerd te worden.
Maar het heerlijke van baby zijn is toch ook wel t vertroetelen. Ik bedoel als het kind dat fijn vind. Als ik bv kijk naar Bo die wilde echt al heel snel alles zelf. Ik heb een foto van 4 maanden dat ze zelf dr flesje vasthoud. En dan ging ze echt sputteren als ik t over wilde nemen. Nou prima dan mag dat zelf. Jans daarentegen vond en vind het heerlijk om "verzorgd' te worden. Ook prima.
In hoeverre kijken jullie die deze methode volgend daarin naar het kind?
Ik bedoel het is een baby he. Ze kunnen nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang alles zelf doen
Het voelt heerlijk!!!!
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:22:49 #33
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31768404
Ja Jessie daarom deed ik dus gewoon wat uitkwam en goed voelde op dat moment. Eten we nu soep bijvoorbeeld dan laat ik d'r echt niet aan d'r lot over hoor! En soms vond ik het juist wel makkelijk. Jolie eet daarom alleen toetje als mijn zus hier eet op dinsdag, als Jolie niet bij de oppas eet dan krijgt ze thuis een stuk fruit na het eten. Kan ze lekker makkelijk zelf opeten en kan ik m'n eten opeten. Omdat je er toch nog zo veel mee bezig bent tijdens het echte eten.

Bix, ze prikt nog wel eens mis hoor maar probeert het dan gewoon nog eens. Iets nieuws pakt ze nog altijd met de hand. Chocoladepudding bijvoorbeeld
pi_31768504
oh jessie maar vertroeteld wordt ze volop hoor. en wat dat eigen initiatief betreft: ik heb 't idee dat ik haar juist een heel groot plezier doe door haar die controle te geven.
en soep mag ze inderdaad nog niet zelf doen. (vindt ze wel lekker trouwens!)
pi_31768687
dat volgen van 't kind is juist een van de uitgangspunten van rapley als ik 't goed begrepen heb.
pi_31768714
O daar ben ik ook niet bang voor hoor
Maar ik vind met die theorieen die dan ineens "in " zijn dat het vaak zo heilig lijkt ineens. Alsof baby's zonder tanden en nog geen fijne motoriek maar ineens alles zelf moeten kunnen want zelf de controle hebben dat is het!!! En persoonlijk denk ik dat veel (niet alle maar veel) baby's t heerlijk vinden om nog lekker passief gevoerd te worden met zacht voedsel.
Maar dat heb iik bv ook met inbakeren wat ineens weer terug "in" is. Dan hoor je ook zo vaak Ja maar ze hebben zo'n tijd lekker opgevouwen knus in je buik gezeten, dus het voelt voor de baby's veilig als ze zo ingepakt zitten. Ik denk dan ja ze komen er niet voor niks na 9 maanden uit. Maar goed. Ik geloof wel dat overal een kern in zal zitten. Ik zal alleen niet snel overal een trouwe aanhanger van zijn denk ik
Het voelt heerlijk!!!!
pi_31768906
ik voel me juist ook een beetje zo'n (ook al zo inne) 'shopper' die overal uitpikt wat mij 't best uitkomt.
maar 't is volgens mij alleen maar goed om kritisch naar dit soort dingen te kijken. ik vond het na lezing van 't hele verhaal en diverse voorbeelden wel zeker de moeite waard om er een serieuze poging aan te wagen. en tot nu toe is 't me eigenlijk alleen maar meegevallen. maar ik denk ook heus niet dat dit voor alle kinderen meteen De Methode zou moeten zijn hoor. alleen dat er nog altijd overal in die 'jonge ouders achtige' blaadjes staat dat je alle eten in het begin (en liefst al zo vroeg mogelijk) echt superfijn moet pureren begin ik nu wel echt wat vreemd te vinden. ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken daar een heleboel lobby van Olvarit en co achter zit.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:41:33 #38
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_31768919
Je ook gewoon laten leiden door je kind denk ik. Hier heb ik drie heel verschillende eters in huis. Storm is probleemgevalletje met eten, eet vaak slecht, kan een half uur op een stukje rundvlees kauwen enz. Sverre (te vroeg geboren en of het daardoor komt?) weigerde stukjes te eten. Die heeft heel lang gepureerd gekregen anders at hij gewoon niet. En Lune is een heel erg zelf doen typetje, die weigerde heel resoluut met 13 maanden om nog geprakt te eten. Toen hebben we Sverre ook gewoon eten voorgezet, we vonden het voor hem ook tijd worden, hij was al twee geweest. Hij heeft drie weken heel slecht gegeten en toen ging het beter. Maar fruit eet hij nog altijd niet zo. Een paar keer per week krijgt hij van mij wat geprakt fruit, soms ''dwing'' ik hem een stukje appel te eten, terwijl Lune een appel afbijt of een banaan uit het vuistje eet. Kinderen zijn zo verschillend
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_31769673
Kinderen hebben ook aardappels nodig, dat geef je toch ook niet in stukken. Dat is veel te droog.
Ik zal het ook wel zo'n beetje aanpakken hoor zoals Bix het doet en Luchtbel. En als het een prutje is voer ik het haar gewoon.

Het moet allemaal wel een beetje vrijblijvend zijn denk ik. En inderdaad elk kind verschilt.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 00:50:30 #40
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_31771227
Zonder tanden kunnen ze al prima stukjes eten hoor! Anders hadden we alles moeten pureren totdat ze (voldoende?) tanden hadden, terwijl de tanden pas rond 1 jaar doorkwamen! Toen de kinderen 1 jaar waren aten ze in principe met de pot mee, maar wel wat fijner gesneden. Dat fijnsnijden doen we voor Judith nog steeds, als het eten erg hard is (ze heeft nog maar 1 kies).
De Rapley-methode hebben we trouwens nooit toegepast, maar we hebben niet lang gewacht met stukjes eten te geven (ondanks dat ze nog geen tanden hadden).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_31771425
Myrthe vindt t juist geweldig lekker om een aardappel uit het vuistje te eten. Ze heeft vrijwel altijd volgens de Rapleymethode te eten gekregen. Alleen als ze iets niet lekker vindt, zoals broccoli, prak ik het door de aardappelen (en dan eet ze het wel zelf op met haar vorkje).
pi_31773439
ik ben daarin een echte muts denk ik, maar ik het gewoonweg niet aangedurft omwille het kokhalzen van Thijs in het begin.
Maar nu eet hij met gemak stukken banaan uit het vuistje, appel snijd ik in dunneplakjes, met peer het zeflde.

Ik sijn gewoon alles fijn en zo eet Thijs
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:08:16 #43
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_31775213
Hier wordt ook volop gerapleyd en ook hier wordt zo nu en dan flink gekokhalsd. Ik vind het niet eng, eigenlijk alleen maar schattig. Juul stopt alles wel in z'n mond en kauwen gaat ook steeds iets beter, maar het doorslikken wil nog niet echt vlotten. Bij sommige dingen schijnt ie gewoon echt niet te begrijpen dat het tot de categorie 'voedsel' behoort. Brood slokt ie zo naar binnen en levert niet echt veel problemen op, maar daar krijgt ie vooralsnog alleen korsten van. Fruit krijgt ie gepureerd, maar soms peer, mango, avocado of banaan zo uit het vuistje en dat gaat goed. Soms vraag ik me wel af of ie genoeg binnenkrijgt, maar omdat ie nog zo jong is, maak ik me daar voorlopig maar geen zorgen over. Als het over een maand ofzo wat beter gaat, ben ik al heel blij.
  zaterdag 29 oktober 2005 @ 13:23:30 #44
109497 Icaä
pi_31778525
Mmm, ik blijf het eng vinden hoor, mijn eigen kind kennend dan. Veel te gulzig.
Ik denk niet dat ik dit ga doen. Maar dat is geen waardeoordeel over mensen die het wel doen trouwens.
pi_31778994
Wij hebben zonder het te weten van het begin af aan geripleyd bij Isa. Die vond die gemalen hapjes maar niks. Ik heb haar vanaf het begin al banaan uit het vuistje gegeven en broodkorstjes. In het begin heeft ze zich wel een paar keer erg verslikt, maar ze heeft heel snel geleerd om dat goed op te lossen en nu gebeurt het bijna nooit meer. Omdat ze toch wel genoeg binnenkreeg met bv, zijn we vanaf een maand of 8 haar gewoon min of meer met ons laten mee-eten aan tafel. Dat wil zeggen dat ze in de tijd dat wij aan tafel zaten ook gewoon een bordje voor haar neus kreeg, met wat hapjes van ons eten erop dat voor haar geschikt was (of als alles te scherp was bijvoorbeeld, dan zorgde ik dat ik iets apart had gehouden). In het begin kreeg ze heel weinig binnen, maar ze sabbelde wel aan alles, nam er kleine hapjes van, proefde, voelde, etc. Het wordt inderdaad een enorme zooi, maar daar moet je toch een keer doorheen denk ik dan.

Vanaf één jaar oud eet ze gewoon met ons mee. Eigen bordje, eigen vorkje, gewoon opscheppen uit de pan want dat vindt ze het leukste. Ze eet vrijwel nooit alles op, maar maakt altijd zelf een selectie. De ene keer eet ze bijna alleen maar groente, de andere keer vooral rijst of pasta of aardappelen, en dan een keer weer vooral vlees/vis. We doen er nooit moeilijk over, als ze geen trek meer heeft dan niet. Soms eet ze heel veel, soms haast niets. Ik kan het er toch niet in dwingen.

Ik weet niet of het aan de methode ligt, maar Isa kan vanaf anderhalf jaar oud al behoorlijk keurig met een vorkje eten en met een lepeltje gaat het de laatste tijd ook heel goed. Zelfs appelmoes en yoghurt gaan bijna zonder knoeien naar binnen. Verder eet ze echt alles, er is bijna niets dat ze niet lekker vindt. Vooral (rauwe) vis, mosselen en champignons vindt ze geweldig. Ze kan ook vrijwel alles eten zonder te verslikken, ze snapt heel goed wat ze moet doen als er iets in haar verkeerde keelgat schiet en raakt ook niet in paniek. Ze kucht het er gewoon weer uit en neemt dan een slokje water. Tot slot vind ik het prettig dat ze op deze manier leert dat eten een sociaal gebeuren is, waarbij je samen aan tafel zit, kletst, wat met je vorkje prikt, wat eet, etc. Dat vind ik een belangrijke waarde om haar mee te geven. Eten is niet alleen voedingsstoffen tot je nemen, het is veel meer dan dat. En als ze het zo kan ervaren, dan ben ik heel blij.
mooi he, alles
  zondag 30 oktober 2005 @ 18:55:43 #46
109497 Icaä
pi_31816538
Ahum.
Vandaag heeft-ie een half banaantje uit het vuistje gegeten...
En een stukje appel.
(Wel een ontzettend geknoei, dat wel).

Maar het ging dus eigenlijk hartstikke (hoewel, dat woord hier gebruiken een beetje eng is) goed!

Leuk!
  zondag 30 oktober 2005 @ 20:02:35 #47
24188 Belana
kloon van belana
pi_31818632
wel leuk dat het dan dus toch goed gaat Icaa!
stormy waters...
sailin'
pi_31818785
stoer van je Icaä! en leuk dat 't goed ging. go David!
pi_31846235
Goed van je David !! Myrthe heeft gisteren heerlijk met d'r handjes door d'r fruithap geroerd maar aflikken die vingers ho maar. Stukjes eten stopt ze wel in haar mond maar ze slikt er niets van door, dus dat schiet niet op he :-) Alles wordt weer naar buiten gekokhalsd, ook als er bijvoorbeeld een net iets te groot kruimeltje liga door de fruithap zit dan spuugt ze het meteen weer uit.
pi_31848732
Leuk inderdaad Icaä, voor herhaling vatbaar dus?

Vandaag kwam ik erachter dat meloen ook al wat beter naar binnen gaat. Meloen en peer gaven hier altijd wat problemen omdat het zo glibberig is, maar Tomas heeft nu door dat hij met 2 handen de boel wat beter onder controle kan houden. Ik krijg het idee dat hij het ook steeds leuker begint te vinden, al die verschillende soorten voedsel.
It's all up to you
pi_31849596
ladybos lastig hoor, dat dat slikken zo moeilijk gaat bij myrthe. maar fijn/zacht gepureerd voedsel gaat er wel in met een lepeltje? of moet 't echt bijna vloeibaar zijn?
pi_31859675
Yoram is erg blij dat hij eindelijk weer een hapje krijgt. Hij vindt het erg leuk!
Ik had al eerder wat vast (gepureerd) voedsel aangeboden en daar had hij erg heftig op gereageerd met krampjes. Nu heeft hij wat fruit gehad om mee te spelen, in een banaantje kun je lekker knijpen hoor en heerlijk uitsmeren. Ook had ik een appel in stukjes aangeboden, dat vond hij ook wel lekker om in te bijten, hij trok wel even een zuur koppie van de smaak
Omdat Yoram toch nog wat last heeft van krampjes na het eten van vast voedsel (of als ik ei heb gegeten) ben ik op zoek geweest naar een introductieschema bij voedselgevoeligheid:

Als de baby 6 maanden is kan naast de borstvoeding of de flesvoeding begonnen worden met vast voedsel. Belangrijk is dat alles voorzichtig geïntroduceerd wordt. Het onderstaande schema kan gebruikt worden om de volgorde te bepalen met welke voedingsmiddelen je het beste kan beginnen. Doe alles stap voor stap en ga niet te snel over naar een volgend product.

Begin met de voedingsmiddelen uit groep 1, ga dan verder met groep 2. Voedingsmiddelen uit groep 3 kunnen het beste als laatste worden geïntroduceerd.

Zie ook de pagina met de basisregels voor introductie van vast voedsel.

Als alles erg goed gaat en je baby reageert nergens op, dan kan eventueel het schema wat sneller doorgelopen worden.

Introductie na 6 maanden

GROEP 1

Broccoli
Bloemkool
Wortel/Peen
Peer (Wordt bij sommige kinderen niet goed verdragen)
Abrikoos vers of gedroogde ongezwavelde abrikoos
Rijstebloem. Nutrix m.u.v. vanillesmaak. Instantrijstemeel (Biobom Baby, Johannusmolen).
Rijstwafel

GROEP 2

Verse perzik of nectarine
Banaan
Pruim, vers of gedroogd (ongezwafeld)
Lamsvlees
Kalkoen
Pompoen
Andijvie*
Bietjes*
Witlof
Koolrabi*
Aardappel

Maïsmeel, maïs-, of popcornwafels.
Tapioca-meel (cassave) of arrowroot-meel) (o.a. Alete)
Boekweitmeel.
Brood gemaakt van: rijst, maïs en/of boekweit
Koemelkvrije margarine (Mensana, Eden, Natufood of Plantenmargarine van AH)
Olijfolie

GROEP 3

Appel (geen Granny Smith)
Meloen
Bessen (gezeefd)
Druiven (zonder vel en pitjes)
Mango
Konijn
Kip
Sperziebonen
Doperwten
Courgette
Snijbonen
Asperge
Paksoi*
Peultjes
Spinazie*
Venkel*
Witte rijst
Jam zonder toevoegingen en suiker, of zelfgemaakte jam van fruitsoorten die reeds geïntroduceerd zijn.

* Deze groentesoorten zijn nitraatrijk. Geef ze niet vaker dan 1 à 2 keer per week.

Na 9 à 12 maanden kan eventueel als alles goed gaat koemelkvrij brood, koemelkvrije biscuitjes, macaroni en spaghetti worden gebruikt.

Na 12 maanden worden de meer allergene voedingsmiddelen geïntroduceerd. De kans is groter dat je kind hierop reageert.
Als uw baby ouder is dan 12 maanden kunt u meerder producten geven aan uw kind. Het bovenstaande schema dient eerst geïntroduceerd te worden voordat u verder gaat met onderstaand schema.

Soms zitten in dit lijstje producten die je zelf ook niet eet of niet verkrijgbaar zijn in deze tijd van het jaar. Deze kan je dan overslaan en eventueel later introduceren.

Introductie na de leeftijd van 12 maanden:

Mandarijn of sinasappel of grapefruit
Aardbei
Ongezwafelde rozijnen
Varkensvlees (> 1 jaar)
Rundvlees
Vis bijvoorbeeld kabeljauw (>1 jaar, niet vaker dan 1 keer per week)
Koolsoorten (witte, rode, groene, > 1 jaar)
Paprika, prei, sla (> 1 jaar)
Komkommer
Tomaat
Bindmiddel voor andere pap dan rijstepap (Biobim Benjamin (> 9 mnd.), junior (> 1jaar), Bambix en Brinta)
Zilvervliesrijst
Tarwebloem

Brood: (zonder bakverbetermiddel en melkbestanddelen of zelfgebakken van tarwebloem, water, gist en zout, ) aanvankelijk lichtbruin. Vanaf 1 jaar fijnvolkoren.
Macaroni/spaghetti zonder ei
Soepstengels
Toastjes (melkvrij)
Olie (andere soorten dan olijfolie)
Honing (> 1 jaar i.v.m. botulisme)
Kiwi

bron

Echt allergisch is hjij niet, het zijn alleen krampjes waar hij last van heeft.
Hebben jullie kinderen dat ook gehad? (Chiara had er helemaal geen of nauwelijks last van)
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_31860192
Melonovy dit schema volg ik ook voor Myrthe, we zijn nu aan groep 3 toe :-)

Bix, er mogen geen stukjes inzitten van madam, verder maakt het niet zoveel uit, mag best wat dikker zijn als het maar homogeen is zeg maar. Ik blijf wel oefenen met de liga, rijstwafels en stukjes fruit en groente maar om ervoor te zorgen dat ze toch wat binnen krijgt geef ik daarnaast ook gepureerd. De ene dag lepelt ze zo een potje weg, de andere dag moet ze er niets van hebben.
pi_31972577
Ik ga de methode op mijn eigen manier toepassen, door het voedsel gefaseerd te rapleyen. |Eigenlijk dus niet rapleyen, maar gewoon de voedsel introductie op moeders gevoel.
Na een paar observaties de laatste dagen en een schokkerende gebeurtenis ben ik van mening dat de Rapley niet iets is waar ik mijn kind en mezelf een plezier mee doe.

Yoram is duidelijk toe aan wat anders dan de borstvoeding. En omdat ik kennis heb mogen maken met de Rapley wou ik dat ook uitproberen. Hij heeft verschillende hapjes gehad, maar echt genieten ervan deed hij niet. Voor de Rapley brokken is hij niet rijp, en dat frusteert alleen.
HIj speelde leuk met zijn eten, deed het wel in zijn mond, maar jij zat niet smakelijk te eten, hij kokte van de stukjes. Uiteraard geef ik niet meteen op na een kokhalsend kind, maar toen ik van de week beetgare worteltjes voor schotelde is het mis gegaan. Hij heeft er een stukje van af gebeten wat zijn luchtpijp is ingeschoten. Even lukte het niet om adem te halen, ik schrok me rot, in een ruk heb ik hem uit zijn kinderstoel gehaald, heb ik hem over mijn knie gelegd en tussen zijn schouders geklopt. Hij ademde toen weer diep in en begon vreselijk te krijsen. Ik ben me echt rot geschrokken! Dit niet meer. Dit is het niet voor ons op dit moment, we hebben het er nog eens over gehad en we doen de Rapley op onze eigen manier, gewoon zoals we het bij Chiara ook gedaan hebben. Met haar begonnen we ook met gepureerde hapjes, eerst eens wennen aan andere voedingsmiddelen dan alleen borstvoeding, wennen aan andere smaakjes en vervolgens wennen aan andere structuren en leren kouwen. Met haar is eten nooit een probleem geweest. Het voelt goed zo, om mijn eigen weg te volgen hierin.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_31972775
Ook hier een incident vanavond, ook met worteltjes. Aangezien Myrthe de afgelopen dagen niets moest hebben van potjesvoeding vanavond wat brokjes aardappel en wortel gegeven. De aardappel kneep ze alleen maar fijn, de wortel nam ze wel een paar hapjes van, en ook van een rijstwafeltje. Ik was dus al weer hoopvol gestemd. Maar een half uur na het eten moest Myrthe hoesten en daarna maakte ze stikgeluiden, ik schrok me te pletter, er zat iets in haar keel maar ik kon niets voelen met m'n vinger. Uiteindelijk moest ze door mijn gewroet met mijn vinger overgeven en daarna was het gelukkig over. Ik denk dat het een stukje wortel was, tenminste dat zat in het overgeefsel. Kan ook een stukje rijstwafel zijn geweest, ik ben me in ieder geval rot geschrokken.
pi_31976172
Myrthe had ook wel eens last van een rijstwafel, dat zijn ook droge, harde dingen. Babyliga ging ook niet goed, veel te plakkerig. De normale versies voor volwassenen wilden gewoonlijk beter. Jammer dat 't bij jullie kinderen niet goed ging.
Voor Myrthe heb ik ook ongeveer dat schema aangehouden. Krampjes heeft ze niet gehad, maar ze kreeg ook erg weinig vast voedsel binnen toen, het was voornl sabbelen. Naarmate ze ouder werd ging ze meer eten maar ik heb geen reactie gemerkt op eten. Toen ze een heel potje at ipv haar normale halve (die heeft ze af en toe wel gekregen, vond ik handig omdat ik zo ook meteen kon vergelijken hoeveel ze eigenlijk at) was ze wel ongeveer een jaar oud. Wat op zich ook niet geeft; bij bv mag de verdeling moedermelk-vastvoedsel met 12 mnd 80-20 zijn, 18 mnd 50-50, 24 mnd 25-75.

Ladybos, probeer je ook zachte groenten zoals courgette? Vond Myrthe erg lekker. Appel kun je ook goed eerst even in de magnetron verwarmen, dan wordt het zachter (en minder allergeen: de allergene deeltjes gaan kapot door verwarming). Geldt ook voor peer. Banaan is wel zacht maar vrij kleverig (net als aardappel overigens), en rijpe banaan is histaminerijk dus zou ik niet snel geven als Myrthe gevoelig daarvoor is.
Ook makkelijk weg te slikken is zachtgekookte fusilli met bijv spinazie geroerbakt (houdt onze Myrthe erg van ). Gekookte asperges eten wel makkelijk. Groentesoep ook (wel voeren dus). Worteltjes uit blik zijn veel zachter dan als ik ze zelf kook, dan blijven er ook minder makkelijk stukjes steken. Misschien kun je hier nog iets mee?
pi_31976444
Poemojn hier kan ik zeker iets mee Rijstwafeltjes doen we maar even niet meer, ben me echt rot geschrokken.
  zaterdag 5 november 2005 @ 09:15:25 #58
105888 renzell
pi_31983712
Jezus Mel, wat een schrik! Ik snap helemaal dat je het lekker op je eigen manier gaat doen. En Myrthe ook al verslikt, wat eng zeg. Ik ben er ook een beetje van terug gekomen, van de 'Rapley-methode'. Sommige soorten voedsel eet ie gewoon echt nog niet. Daar speelt ie alleen mee of gaat er van kokhalzen. En net als jij geef ik echt niet direct op bij een kokhalsend kind, maar hij moet toch ook plezier in het eten hebben en dat had ie niet meer. Het werd steeds meer een gevecht net als bij jou Mel. Nu heb ik een paar keer wat eten door de staafmixer gehaald en dat gaat perfect. Af en toe krijgt ie lekker wat fruit of groenten uit het vuistje en daarbij gewoon een zelfgemaakt prutje. Werkt vooralsnog ook hier beter. Rapley op moeders manier... ik ben voor! Misschien dat we het over een maand ofzo weer een proberen.
pi_31985249
Groot gelijk hebben jullie hoor. Rapley is op zich niets verkeerds mee, maar ik denk dat je gewoon op je gevoel af moet gaan.

En handig die lijst Mel. En al die tips van Poemojn, daar kan ik ook wel wat mee denk ik. Ik vind het moeilijk om een beginnetje te maken met eten introduceren. Dat vond ik met Joshua toen ook. En misschien ben ik zelf ook wel te ongeduldig en wil ik teveel ineens. Chantel heeft van de week eens wat bloemkool gehad. Ze kneep het meteen fijn in haar handje en trok een zuur gezicht toen ze eraan likte. Ik heb ook niet echt meer de tijd genomen om het meer te proberen omdat ze toch nog een paar dagen heeft voor ze een half jaar is.
  maandag 7 november 2005 @ 09:03:18 #60
105888 renzell
pi_32048356
Ja, ik herken dat wel Lewis. Je wilt eigenlijk dat ze ineens, van de een op de andere dag, alles zomaar eet, maar dat gaat natuurlijk gewoon heel geleidelijk. Nu, na ongeveer een maand proberen, begint Juul eindelijk echt een beetje te smikkelen, maar ook nog lang niet alles hoor. Ook hier regelmatig zure gezichten. Erg grappig om te zien vind ik zelf. Hij kijkt dan echt alsof ik hem probeer te vergiftigen, zo ondersteboven kan ie zijn van bepaalde smaaksensaties zoals bijvoorbeeld tomaat.
pi_32054911
Hier gaat de liga er eindelijk steeds beter in, eergisteren een half potje broccoli en gisteren een klein potje appel. Zo gek, dan krijg ik er twee weken niet meer dan een half hapje in en dan opeens wil ze het weer wel.
pi_32071002
hoera ladyB! fijn dat er vooruitgang in zit!

en melonovy wat een schrik moet dat geweest zijn met dat stukje wortel, naar zeg. arme yoram en arme jij. ik heb anna ook wel eens 'op de kop' gehouden een van de eerste keren dat ze zich flink verslikte, en was toen ook even helemaal klaar met die enge hapjes. maar inmiddels heb ik steeds meer vertrouwen in haar eigen herstelvermogen als ze zich nog verslikt (ze leert natuurlijk ook voortdurend). en ik zorg ook wel dat ik altijd dicht in de buurt ben om haar goed in de gaten te houden. maar 't blijft af en toe griezelig en je moet vooral niets doen waar je je zelf niet prettig bij voelt. wat poemojn ook al zei: geef de dingen in 't begin flink zachtgekookt, dat scheelt een hoop. dan kan hij 't gewoon pletten met z'n tong bij wijze van spreken.
pi_32087616
En hier ook een vraagje. Ik rapley er nu op los met Chantel. Maar ik hou het zelf vast. Ik geef haar deze week peer. Maar dat is te glibberig om vast te houden. En echt rechtop zitten lukt haar ook nog niet. Dus ze ligt zit meer op het moment. Hoe doen/deden jullie dat nou? Als je echt wil rapleyen zet je ze toch een bordje voor met brokjes/stukjes eten. Maar als ze niet echt rechtop zitten kunnen ze ook niet zien dat er wat op hun bordje ligt en zijn ze dus niet helemaal bij de les zeg maar. Of hielden jullie het ook vast?

Wat ik wel gaaf vond eigenlijk is dat ze de peer toch wel smakelijk vind, ze bijt er brokjes vanaf en sommige brokjes kouwt ze en eet ze op En dat na nog maar een paar dagen
pi_32088666
Als ze niet rechtop zitten, is rapleyen gevaarlijk. Dus kijk er mee uit, iets kan veel sneller achter in de keel schieten. De bedoeling van rapleyen is wel dat ze zelf proberen te pakken, hoort bij het bevorderen van de motoriek.
pi_32177262
zoals randa zegt is het wel belangrijk dat ze rechtop zit tijdens het eten. in 't begin heb ik het ook een paar keer met anna op schoot gedaan, zodat ik haar goed rechtop kon houden. maar dat vond ik wel erg onhandig, dus al snel heb ik haar toch maar in de kinderstoel gezet met de nodige extra steun van opgerolde handdoeken etc om haar heen, zodat ze zelf van het blad kon pakken. het zelf goed rechtop zitten heeft ze vanaf toen heel snel geleerd. in no time waren die handdoeken niet meer nodig.
  vrijdag 11 november 2005 @ 13:46:56 #66
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_32177661
Ik heb onbewust toch wel erg gerapleyd, merk ook ik nu. Maar het is toch erg logisch ook om je kindje dingen te laten proberen met eten: zelf pakken, zelf happen, zelf verslikken? Maria heeft zich vaak flink verslikt, ik vond het nooit zo eng eigenlijk. Gewoon snel ingrijpen en ondersteboven houden, toch?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_32177849
Sugar dat vonden wij ook en evt de Heimlichgreep in je geheugen opslaan

Maar niet iedereen vindt het prettig de controle daarover aan het kind over te laten. Als je met een lepeltje voert, kun je door het tempo op te voeren je kind goed volproppen. Die kan niets anders doen dan mond open, kauwen, slikken, geen tijd om na te denken of te protesteren.
pi_32181814
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 13:52 schreef poemojn het volgende:
Maar niet iedereen vindt het prettig de controle daarover aan het kind over te laten. Als je met een lepeltje voert, kun je door het tempo op te voeren je kind goed volproppen. Die kan niets anders doen dan mond open, kauwen, slikken, geen tijd om na te denken of te protesteren.
Nouuuuuuu.. Myrthe houdt gewoon haar mond stijf dicht hoor als ze geen zin in eten heeft, dan krijg je er echt niets in !
pi_32185941
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:14 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Of hielden jullie het ook vast?
Oh ja hoor met echte glibberige dingen hou ik ook wel vast Ik zorg wel dat Tomas rechtop zit maar ik voer hem dat soort dingen dan wel. Peer is erg lekker voor ze maar lastig eten voor de 'beginnende' rapley-er. Banaan kon hij direct al wel zelf vasthouden maar peer gleed telkens uit z'n handen. Wat dat betreft speel ik af en toe een beetje zelf met wat ik wel en niet doe hoor. Ik ben geen die-hard rapley-er dus
It's all up to you
pi_32191202
Ik probeer Chantel dus zo rechtop mogelijk te krijgen. En tot nu toe is het nog maar introduceren dus ik hou het vast. Vandaag was het wortel. En ze trok me toch een vies gezicht bij de eerste sabbel Maar uiteindelijk vond ze het heel lekker en heeft flink lang zitten sabbelen en ook wel wat naar binnen geknaagd Ach we doen het gewoon zo als het komt en makkelijk is. Ze zit wel maar erg naar voren. Ze moet nog een balans vinden hierin.
pi_32300878
Ik heb al vroeg inmijn zwangerschap besloten om met mijn kindje, Emma dus, te gaan rapleyen. Wat mij vooral aanspreekt is dat je kijkt naar wat het kind kan en wil. Op mijn werkstond/staat het mij vaak tegen dat die kleine beebjes van net 4 maanden een fruithap krijgen gewoon omdat 'het moet'.
Ik zie wel hoe het gaat tzt, eerst maar eens 6 maanden borstvoeding geven.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_32315369
Yoram stopt graag dingen in zijn mond en vindt het leuk om mee te doen, bij het brood eten krijgt hij een korst of een stukje liga of babyrijstewafel. Hij vindt het prachtig, hij zit zo lekker smakelijk te smakken en te genieten. Als ik na het eten Yoram uit zijn stoel haal, vraag ik me echt af of hij wel wat binnen heeft gekregen, maar goed
Gepureerd eten vindt hij maar niets, dat proest hij direct uit. Alleen de Olvarit worteltjes vanaf 4 maanden vindt hij heerlijk en fruit gaat er smakelijk en zeer enthausiast in.
Gistermiddag heb ik weer gerapleyd met een appel, ik had een flinke part afgesneden en met een appelboor een gat voor h ouvast gemaakt, zo kon Yoram de appel goed vast houden en met zijn tandjes het appeltje raspend klein maken. Hij heeft er heerlijk van gesmuld. Ben best blij met deze goede ervaring, en zo gaan we maar gefasseerd verder aanrommelen met vast voedsel.
Ik heb wel foto's gemaakt, maar die kan ik niet ontladen, volgen nog wel.
Binnenkort ook weer eens wat zacht gekookte groente rapleyen.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_32316723
Liga gaat hier inmiddels prima, ze bijt nu echt stukjes af, kauwt erop en slikt ze door. Zo ook met lange vingers. Fruithap is heel wisselend, soms wil ze een heel potje, dan weer dagen niets. Ook het avondeten is heel wisselend. Ik geef haar altijd wat van onze groente, ze kauwt er wel op maar slikt niets door. Gepureerd eet ze soms iets, meestal moet ze er niets van hebben.
  † In Memoriam † woensdag 16 november 2005 @ 21:09:30 #74
81992 Githa
pi_32325782
Ik denk dat Myrthe er met wat geduld wel komt hoor Ladybos moet je zien hoe goed ze al vooruit is gegaan!
pi_32329475
Ja, ik ben heel blij dat het met de koekdingen in ieder geval goed gaat nu. Nou nog de fruit en groente ;-) Maar ze eet echt ontzettend langzaam, doet ongeveer 3 kwartier over een halve liga, dus ze leeft nog voornamelijk op de flesvoeding.
pi_32337575
De rapley-methode is hier niet echt een succes.
David gooit alles maar dan ook echt alles direct op de grond. Als ik hem geen gepureerd eten geeft krijgt hij niks binnen.
Liga e.d. geeft hij ook niet veel om....
Brood gaat ook heel slecht maar sinds een paar dagen lijkt het iets beter te gaan want gisteren heeft hij voor het eerst zelf de stukjes brood gepakt en jaja.. zowaar in zijn mond gestopt
pi_32338837
Lily hier verdwijnt ook het meeste linea recta naar de vloer Wat goed dat het gelukt is met brood ! Ik word er soms wel een beetje moedeloos van hoor, al dat eten wat ik al gemaakt en gegeven heb en dan dat piepkleine beetje wat ze uiteindelijk opgegeten heeft, is denk ik nog niet 1% van het totaal. Sommige dagen geef ik dus maar niet eens meer een potje, omdat ik dan aan haar gedrag al zie dat het toch niets wordt. Maar dan voel ik me weer schuldig dat ik het toch niet aangeboden heb..
pi_32338911
Ach ja, ik maak me er niet zo druk om hoor. Komt allemaal wel goed. Als ze honger hebben eten ze wel denk ik altijd maar (gepureerd eten eet David meestal wel goed trouwens dus dan maar geen Rapley hoor)
Damon is altijd een slechte eter geweest (nog steeds) maar doet het verder prima dus het zal wel goed komen.
pi_32340713
Ik wil me er ook niet druk om maken maar ik doe het ongemerkt toch Maar dat komt inderdaad ook omdat ze gepureerd ook meestal niets eet, op de dagen dat ze dat wel doet voel ik me heel trots op d'r. Stom he. Ik lust zelf bijna niets en werd vaak gedwongen om te eten, ik wil haar dus absoluut niet dwingen maar op de een of andere manier is het toch moeilijk om het helemaal los te laten, ik wil toch graag (voor haar) dat ze wel veel dingen lust. Ze lust trouwens nu al meer groentes dan ik zelf lust
  vrijdag 18 november 2005 @ 13:51:01 #80
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_32371362
Ela krijgt het vaak als volgt: eerst met ons mee eten door de groente die wij hebben (en die geschikt voor haar is) (+ eventueel de gekookte blokjes kip, als we dat eten) + aardappel/pandanrijst (is zonder velletje dus mag, begreep ik) gerapleyed te krijgen. we zijn sinds een maandje bezig met beginnen het op een bord aan te bieden (plastic) en met een vorkje te prikken, maar halverwege de maaltijd nemen we meestal de dan al vaak omgekeerde bord weg, de tafel is ook schoon. Als ze genoeg gespeeld heeft (aangegeven door het erop te slaan en het te pletten en wawawa, dadada te roepen), pureren we de (bijna al gepureerde) spulletjes alsnog, even in de ping en dan lepelend aanbieden. Daarbij hapt zij het van de lepel af (ze eet dus als een boer, eigenlijk zou mijn moeder zeggen, hihi), ook een soort eigen regie dus.
Als ze tandjes krijgt belieft ze vaak geen zelf gepureerd spul, of stukken, maar wel de potjes. prima. dan doen we dat een paar dagen. Ze krijgt trouwens lang niet veel op, maar aangezien ze nog steeds veel meer voedingsstoffen halen uit de bv dan uit de bijvoeding, is dat niet zo'n punt, denk ik.

Even denken, ohja, dus pandanrijst kan ik aanraden, en courgette is hitgroente numero uno hier. Avocado op brood smeren is ook lekker. banaan belieft ze niet meer sinds 2 maanden. geen idee waarom. ook niet op brood gesmeerd.
wel kan ze heel goed met duim en wijsvinger spullen oppakken (bijvoorbeeld kruimels koek op de grond gevallen omdat mama of papa dat at )(niet handig als 1 van de 2 niet hypoallergeen eet...).

mnaar goed, bottom line: eten gaat minder goed als er een ontwikkelings/groeispurt of tandje aan zit te komen, maar dan wekrne potjes wel weer goed. en appels en peren zijn altijd hit. gewoon: bijt er zelf een stuk vanaf, dan doet zij de rest van de peer wel ff
..en laat gaan...
pi_32862099
Hoe gaat het nu met broodje eten van David?
Wat smeren jullie er op? Wel of geen smeerworst?

Moeilijk LadyBos, als je zelf zo'n moeilijke eter bent, lijkt het me best lastig als je van Myrthe wel verwacht dat ze alles lust. Wel goed dat ze al meer lust dan jou.

Klinkt goed hoor JDee, en die fijne motoriek is ook best knap voor zo'n klein meisje!
Ik ga ook eens de rijst proberen, de laatste keer vond hij het niets, maar moeders geeft niet zo maar op Hij vindt Penne dan wel weer lekker

Wanneer wij iets eten wat hij niet mag biedt ik hem een potje aan, ik heb in de diepvries nog wel wat bakjes gepureerd eten staan, dus dan een dagje niet Rapleyen.

Trouwens ik heb een vraag over invriezen: Kun je wortels ook heel invriezen en opgewarmd aanbieden?

Als het wel goed uitkomt, eet hij gewoon lekker mee, met wat de pot schaft en dan apart bereid. Ik had even het idee dat Yoram misschien wel wat gevoelig was voor bepaald voedsel, maar er blijkt toch niets aan de hand te zijn, gelukkig.

Yoram is een wildebras en een vreetzak, hij weet wel naar het toe moet he, is dan de uitspraak van mijn moeder over eten Yoram. Vooral fruit vindt hij heerlijk, dat went een stuk makkelijker dan groente. Hij is dol op appels en manderijntjes, de manderijntjes geef ik in partjes, waarvan ik eerst het velletje op de naad kapot bijt en ontpit. Dan sabbelt en slurpt hij het vruchtvlees er uit en krijg ik een uitgekouwd velletje weer terug. Werkt super!

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_32862646
Wat fijn dat het zo goed gaat met Yoram

lekker dat bekkie met fruit

David eet nog steeds slecht (althans als het niet gepureerd is dus). Brood is een ramp (ik had te vroeg gejuicht). Pap, zoals bambix weigert hij ook pertinent; zijn mond gaat dan echt in de kluisstand.
Hij gooit wat hem niet bevalt gewoon linea recta op de grond. De hond is zijn beste vriend

Toch lijkt het langzaam wat beter te gaan met grovere stukjes, maar dan ook echt langzaam...
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 14:42:05 #83
81992 Githa
pi_32862703
Jordy zou heeeeeeeeeele goede vriendjes met David kunnen worden ooooohw, lust je dat niet???? geef maar hier

Yoram wat goed lekker smullen hoor, word je groot van!
pi_32878617
Hier ook nog steeds niet echt vorderingen, ze wil het allemaal zelf doen, maar dat lukt niet echt. Korstjes brood en groente kauwt ze wel op maar ze slikt het (bijna) niet door. Vandaag weer drie hapjes gepureerd fruit naar binnen gekregen maar daarna ging dr mondje weer op slot. Mandarijn vind ze ook erg lekker, dat slubbert ze dan wel naar binnen maar na twee stukjes vind ze het wel weer genoeg. Pap wil ze alleen uit de fles. D'r flessen drinkt ze trouwens wel prima leeg, dus ze krijgt wel voldoende binnen.
  woensdag 7 december 2005 @ 08:47:40 #85
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_32883228
ik ben erg trots op mijn kleine man tegenwoordig eet hij echt met de pot mee, eerst keek ik nog wel uit met uien en prei en kool e.d. maar sinds 1 week ben ik hem eten aan het geven met al die producten er gewoon in en ben aan het kijken hoe hij erop reageert. nou goed dus alles schuift in dat kleine mondje van hem bami met sate bijv, of aardappeltjes met snitzel en uienboontjes, gisteren witlof ham/kaas met bieslook aardappels en karbonaadje. toetjes schuiven er ook buitengewoon goed in heb gewoon een alles etertje in huis

ow en tegenwoordig doe ik het avondeten "voeren" hij maakte er zon smeerboel van dat we na het eten een half uur bezig waren om alles schoon te krijgen
zn boterhammen en fruit en koekkies e.d. eet hij wel allemaal zelf.
pi_32884752
Chantel weigert bijna alles. Met het rapleyen knabbelt ze wel wat weg. Maar ze pakt het niet. Dus doe ik het zelf. Voor het rapleyen heb je wel veel tijd nodig die we nu eenvoudig weg helemaal niet hebben. Dus ik ga het maar weer gewoon doen zoals ik het met Joshua deed. Dan komt het allemaal vanzelf wel.
  dinsdag 11 april 2006 @ 21:15:16 #87
62233 Jelief
ikke lief!
pi_36868139
We zijn vast begonnen met proeven...
Nog twee weekjes en dan is Emma 6 maanden kunnen we echt van start.
Emma was de laatste weken erg geinteresseerd in ons eten en drinken.
Het was vooral erg interessant dat stronkje broccoli. Zodra ze het echt proefde rilde ze van de smaak en trok vieze gezichten:
  dinsdag 11 april 2006 @ 21:19:48 #88
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_36868284
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 21:15 schreef Jelief het volgende:

"It's alive!"
pi_36869873
Wat een geweldige foto
eetze Emma!
  dinsdag 11 april 2006 @ 22:59:44 #90
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_36872150
Dit is echt zo'n foto waarbij je jezelf kunt verliezen in bijschriften

Hij is wel heel leuk
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 12 april 2006 @ 00:34:47 #91
95752 crew  Chell
Kluns
pi_36875524
Geweldige foto

En broccoli is inderdaad heel vies Emma, groot gelijk hoor
  woensdag 12 april 2006 @ 07:23:41 #92
24188 Belana
kloon van belana
pi_36877655
wat een geweldige foto en jeetje, is ze alweer bijna een half jaar!!
stormy waters...
sailin'
pi_36878638
hihi geweldige foto!!

Ik wil met Amber ook gaan raplyen als het goed gaat met de vaste voeding.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Jubileum moderator woensdag 12 april 2006 @ 21:11:43 #94
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_36900247
Hahaha Emma, wat een heerlijke foto!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † donderdag 13 april 2006 @ 08:35:22 #96
81992 Githa
pi_36911368
Geweldige foto Jelief
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 april 2006 @ 13:38:57 #97
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36919557
Je ziet haar denken: Ieeeeeeeeeks!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_36966144
Bij mij is de rapley methode al lang en breed niet meer van toepassing want de kids eten al volledig met de pot mee... maar even eenv vraagje.
Ik zag net in het schema van Melonovy bij groep 1 de nutrix staan maar dan met uitzondering van de vanille smaak... waarom in vredesnaam? MIjn kids teerden op die rotzooi ( ik heb een bloedhekel aan pap maar hun vonden het heerlijk) Maar de vanillie was de enige die erin ging.
Iemand enig idee????

Geweldige foto trouwens!!!! Ik heb me bescheurd om dat koppie!!!!
  zaterdag 15 april 2006 @ 20:33:22 #99
62233 Jelief
ikke lief!
pi_36989358
Dat schema komt van de site babyallergie.nl Ik denk dat vanille een allergische reactie kan geven.

Emma heeft vandaag peer gegeten, ondanks dat het erg glad was heeft ze er toch met smaak van gegeten.
pi_43511655
Ordinaire TVP
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  maandag 13 november 2006 @ 17:00:42 #101
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_43512592
wat grappig om je eigen reactie te lezen van bijna een jaar terug

wij gaan ook weer rapleyen binnenkort met Romijntje, hijs bijna 6 maanden.
pi_43513427
Hihi, inderdaad leuk om te lezen. Het is hier allemaal zo vanzelfsprekend verlopen dat ik hier dus niet meer gepost heb. Emma stopt nu alles wat we haar voorschotelen inhaar mond, het ene eetze openhet andere komt ernet zo snel weer uit. We helpen haar ook wel met eten, dus zelf eten én af en toe een hapje van een lepel. Dat werkt aardig.
pi_43514464
Myrthe lust en eet bijna alles, muv rauwe tomaat en ananas. Afgelopen week op een bruiloft at ze zelfs netjes met mes en vork en een servet op schoot. Het Rapley-geknoei gaat dus voorbij.
  maandag 13 november 2006 @ 20:00:24 #104
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43518868
In het kader dat arwen straks dik 1 jaar is wanneer ze weer mag eten en het eiwit vrij moet zijn lijkt me rapley wel beter, maar vraag me wel af ofdat ze dat dan wel kan en of ze zich niet ontzettend gaat verslikken, bedoel is toch heel andere koek als alleen melk..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 13 november 2006 @ 20:05:47 #105
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_43519068
Ik las gisteren in OUders van nu een artikel over Rapley en ben geinteresseerd, al klinkt het kokhalzen wel eng!
Morgen maar eens goed inlezen hier!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 13 november 2006 @ 20:07:27 #106
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_43519135
quote:
Op maandag 13 november 2006 20:00 schreef _evenstar_ het volgende:
In het kader dat arwen straks dik 1 jaar is wanneer ze weer mag eten en het eiwit vrij moet zijn lijkt me rapley wel beter, maar vraag me wel af ofdat ze dat dan wel kan en of ze zich niet ontzettend gaat verslikken, bedoel is toch heel andere koek als alleen melk..
Je kunt toch met zachte dingen beginnen? Gekookt worteltje of zo? Stukje oud brood?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_43519449
Hier ook een Rapley-talentje. Ze kwam wel langzaam op gang, maar het is gewoon ontzettend leuk om te doen en ik was (ben nog) altijd heel trots als ik die kleine meid zo lekker zag prutsen

Ze eet nu heel goed.

Evenstar, je moet doen wat goed voor je voelt. Je zult toch een proces moeten aangaan met proberen en weer proberen denk ik. Of dat nu gepureerd zal zijn of met stukken. Wellicht vind Arwen het op haar leeftijd wel fijner om stukjes te eten. De motoriek (qua handjes en pakken enzo) heeft ze natuurlijk al op deze leeftijd.

In het algemeen kan je met Rapleyen het eten vrij langzaam kan opbouwen en dat is, gezien het proces van uitproberen, alleen maar fijn voor jullie. In de praktijk kan je natuurlijk ook sommige dingen wel wat grof prakken en/of met een lepeltje of vorkje geven. Kindjes zijn ook wel eens moe of willen gewoon een beetje verzorgd worden

Dat verslikken kan wel eng zijn hoor, maar 6 maanden is Arwen dan al niet meer. Ik vermoed dat ze best al tandjes heeft om de boel goed te kauwen. Toch?
Variety is the spice of life
pi_43520528
quote:
Op maandag 13 november 2006 20:05 schreef PM-girl het volgende:
Ik las gisteren in OUders van nu een artikel over Rapley en ben geinteresseerd, al klinkt het kokhalzen wel eng!
Morgen maar eens goed inlezen hier!
Ja door dat artikel ben ik juist eraan gaan denken om dat te gaan doen. Want ze vetelde ook dat het na een week al stukken beter ging. Dus eigenlijk moet je niet snel opgeven en niet bang zijn dat je kind te weinig binnen krijgt. maar heb nog 3 maand om me in te lezen
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_43523265
quote:
Op maandag 13 november 2006 20:43 schreef MeNicole het volgende:
. Dus eigenlijk moet je niet snel opgeven en niet bang zijn dat je kind te weinig binnen krijgt.
Dat denk ik ook idd. Ik krijg wel eens het idee dat sommige mensen vergeten dat het eerste jaar in het woord bijvoeding de nadruk ligt op BIJ. Zolang je nog lekker melk blijft geven is er echt niets mis met hele kleine beetjes of zelfs niets eten. Maar nee, er moet zo snel mogelijk begonnen worden en dan ook graag meteen hele potjes vol.
  maandag 13 november 2006 @ 22:19:44 #110
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43524851
quote:
Op maandag 13 november 2006 20:15 schreef nebelung het volgende:
Hier ook een Rapley-talentje. Ze kwam wel langzaam op gang, maar het is gewoon ontzettend leuk om te doen en ik was (ben nog) altijd heel trots als ik die kleine meid zo lekker zag prutsen

Ze eet nu heel goed.

Evenstar, je moet doen wat goed voor je voelt. Je zult toch een proces moeten aangaan met proberen en weer proberen denk ik. Of dat nu gepureerd zal zijn of met stukken. Wellicht vind Arwen het op haar leeftijd wel fijner om stukjes te eten. De motoriek (qua handjes en pakken enzo) heeft ze natuurlijk al op deze leeftijd.

In het algemeen kan je met Rapleyen het eten vrij langzaam kan opbouwen en dat is, gezien het proces van uitproberen, alleen maar fijn voor jullie. In de praktijk kan je natuurlijk ook sommige dingen wel wat grof prakken en/of met een lepeltje of vorkje geven. Kindjes zijn ook wel eens moe of willen gewoon een beetje verzorgd worden

Dat verslikken kan wel eng zijn hoor, maar 6 maanden is Arwen dan al niet meer. Ik vermoed dat ze best al tandjes heeft om de boel goed te kauwen. Toch?
juist om haar leeftijd, de motoriek denk ik dat rapley idd beter is en ook de opbouw voor haar beter is, en idd eerst zachte dingen proberen, het verslikken ben ik meer bang ivm de reflux dat ze dat gewoon niet onder controle heeft/krijgt nog en die tandjes dat zit wel snor
  maandag 13 november 2006 @ 22:22:28 #111
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_43524978
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:40 schreef owlet het volgende:

[..]

Dat denk ik ook idd. Ik krijg wel eens het idee dat sommige mensen vergeten dat het eerste jaar in het woord bijvoeding de nadruk ligt op BIJ. Zolang je nog lekker melk blijft geven is er echt niets mis met hele kleine beetjes of zelfs niets eten. Maar nee, er moet zo snel mogelijk begonnen worden en dan ook graag meteen hele potjes vol.
idd nou gaven wij dus wat on werd opgedragen min of meerde hoeveelheid, dit ivm dat ze zoveel spuugde en dus echt te weinig binnenkreeg.
voor arwen zal het straks ( 2 maandjes ongeveer) ook alleen nog bijvoeding zijn,
begin nu wel meer te wennen aan het idee dat het gewoon bij haar allemaal niet te vergelijken is met andere kindjes en ook denk ik dat ze wel goed in de gaten gehouden wordt en vertrouw dus ook op de artsen.
pi_43528718
Emma heeft zich maar een keer echt zodanig verslikt dat ik haar uit de stoel heb gehaald. Verder zat ze bij ons niet vast in de stoel zodat áls er iets was we haar er direct uit konden halen. In de praktijk reageerde ik wel op kokhalzen van Emma maar tegen de tijd dat ik haar uit de stoel zou hebben gehaald lag het eten meestal al op haar slab. Daardoor werd ik wel steeds makkelijker en had ik er vertrouwen in dat ze heel goed zelf kon regelen wat er wel of niet haar keel in ging.

Ow en als je tapijt op de vloer hebt is een zeiltje onder de stoel geen luxe...
  vrijdag 17 november 2006 @ 09:41:03 #113
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_43630187
Maxim heeft weleens gekokhalst, maar zich nooit echt verslikt. ja laatst in een peer, maar hij is al bijna 2
pi_43630392
Wij hebben hier ook al over zitten lezen, klinkt allemaal erg interessant en goed. Wellicht dat wij het ook gaan proberen. Eerst maar eens 6 maanden aan de bv, dan zien we wel verder.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_43660813
Het rapleyen gaat hier ook al maanden goed. Met verbazing kijken we wat Merlijn allemaal naar binnen werkt. Het kokhalzen is hier nog steeds wel eens, maar echt verslikken valt wel mee. De enige keer dat we ons verschrokken zijn was van een potje macaroni van olvirat met stukjes. Als je dan van mensen de opmerking krijgt maar dan verslikken ze zich toch veel gemakkelijker met stukken geven grijpen dat ene moment met een potje aan om te vertellen dat het anders ook kan. .

Nu in deze tijd eten we samen met het fruit eten 's middags 5 manderijntjes weg, meneer kan er wel weg mee.
pi_43670129
dat is ook niet echt een goed merk volgens mij, olvirat. P

wij hebben ook wel een paar enge verslik momenten gehad met anna, maar over 't algemeen wist/weet ze 't zelf goed weer naar buiten te werken. ze is (nog altijd) een erg slordige kauwer trouwens, liefst slokt ze alles zo op en ze propt haar mond ook altijd veel te vol. daardoor heeft ze zich laatst bijvoorbeeld nog enorm verslikt in een pepernoot. ik dacht 'ach, dat moet ze toch wel kunnen', maar ze was ze veel te gulzig en dat ging dus nog niet.
pi_44953107
Wij zijn ook van start gegaan (met dank aan alle lieve adviezen in het babietjes-topic )!

Gister al met courgette, maar dat beviel niet zo goed omdat het wel erg glad en waterig is als het gekookt is. Vandaag dus maar banaan en daar houden we het de komende dagen bij zodat we goed in de gaten kunnen houden of en hoe ze reageert.
Ze vind het geweldig, en ik ook ! Het is nog wat lastig vast houden, morgen maar een stukje schil er om laten zitten, maar er wordt driftig gesabbelt, geprakt en weggemummelt.
Ik denk dat ze gewoon zelf een kwart banaan weg heeft zitten werken
Daarna in bad, nog twee borsten rustig gedronken (ook zo grappig, want dat deed ze de afgelopen dagen niet meer, dan was het altijd duwen en trekken en draaien) en meteen gaan slapen
Was ze er aan toe, of was ze er aan toe...
  dinsdag 2 januari 2007 @ 21:09:33 #118
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_44953216
hier gaat het prima met rapleyen en Romijn. het is echt een veelvraatje, alles wat je neerlegt verdwijnt in zn mond. en geplet tussen hem en de stoel
pi_44953654
Wat fijn dat het zo'n succes is Owlet. En nog beter dat ze weer lekker rustig kon drinken bij je
Lieve foto trouwens van die Ronja die alweer reuze groot is!
Syllables govern the world
pi_44953733
Owlet, wat goed dat het werkt
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_44953841
Leuk leuk!

Ze was er echt letterlijk én figuurlijk aan toe om haar tanden in iets nieuws te zetten denk ik.
  † In Memoriam † dinsdag 2 januari 2007 @ 21:35:09 #122
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_44954153
Owlet, wat gaaf!
En die serieuze blik van Ronja, ze is echt aan het proeven en determineren
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_44954242
Ze is trouwens erg schattig, die vingertjes

Jouw Lucie-foto's hadden hier ook mooi gepast Macka, die waren ook al zo leuk!

Owlet, mango ging er hier ook in als eh.. mango!
  † In Memoriam † dinsdag 2 januari 2007 @ 22:24:47 #124
141844 Macka66
pi_44956102
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 21:37 schreef nebelung het volgende:
Jouw Lucie-foto's hadden hier ook mooi gepast Macka, die waren ook al zo leuk!
U vraagt, wij plaatsen
Het begin: verkenning van een worteltje

Een week later: een halve peer opgesloeberd

en als toetje: creatief met komkommer
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_44956178

Oh, is dat komkommer, ik zat al te loeren
pi_44956939
Lucie
pi_44964477
quote:
Op maandag 13 november 2006 21:40 schreef owlet het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, dit! . M'n zusje maakt d'r kleine van 9 maanden zelfs WAKKER voor een potjesvoeding. . Plus dat ze dus nog melk e.d. krijgt. En dat terwijl ze al boven elk gemiddeld groeilijntje zit. Die kinderen barsten echt uit hun voegen zo.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  woensdag 3 januari 2007 @ 11:19:28 #128
62233 Jelief
ikke lief!
pi_44966846
Ik werkte gisteren op een kdv waar eenjongentje van 20 maanden was dat 27 kilo woog! Paps en mams hadden eten gebruikt om hem rustig te krijgen, dus koekje hier, sapje daar. zielig gewoon want nu was hij op dieet, mocht maar anderhalve boterham eten.
Het jochie kon veel minder dan zijn leeftijdsgenootjes, gewoonweg omdat zijn lijf in de weg zit.
En waarom ik dit verhaal hier post? Omdat ik er van overtuigd ben dat kindjes heel goed zelf aan kunnen geven hoeveel voedsel ze nodig hebben. Emma hoeft nooit perse haar bord leeg te eten. Ik laat haar alles proeven, als ze iets niet lekker vind hoeft ze het niet op te eten, we proberen het gewoon een andere keer nog eens. Hoewel ik dat soms wel eens frustrerend vind( ze wil bvb geen pap eten/drinken en dat vind ik jammer want het zou zo handig zijn 's morgens).
Ik heb ook wel het gevoel dat ik wat minder stress over het eten omdat ze nog volop bij mij drinkt en daardoor veel binnen krijgt van wat ze nodig heeft (nee niet alles)
  woensdag 3 januari 2007 @ 12:09:50 #129
3011 E.T.
pi_44968090
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:19 schreef Jelief het volgende:
eenjongentje van 20 maanden was dat 27 kilo woog!

OMG!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_44969515
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 12:09 schreef E.T. het volgende:

[..]

OMG!
Ik vind het grenzen aan mishandeling, zoiets.
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:14:56 #131
62233 Jelief
ikke lief!
pi_44969900
Volgens de vaste leidster werd hij verschrikkelijk verwend
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:28:25 #132
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_44970334
Jelief, 27 kilo!! Wow, is het wel minder geworden daarna?

Wat een aparte site in je sig!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  woensdag 3 januari 2007 @ 13:43:09 #133
3011 E.T.
pi_44970754
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 13:02 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik vind het grenzen aan mishandeling, zoiets.
Idd.. het is echt niet gezond nee..
pi_44970770
Wat een grappige foto's hier
  woensdag 3 januari 2007 @ 14:02:47 #135
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_44971296
Ik heb zojuist een link naar de Rapley methode naar mijn vrouw gestuurd. Ons mannetje is nu ruim 6 maanden en krijgt ook net fruit en wat groenten. Alles vers gemaakt maar wel gepureerd. Fruit gaat heel aardig, maar groentes willen niet zo. Alles gaat in de mond, handjes, slabbers, maar groentes komen er meteen weer voor het overgrote deel uit.

Het klinkt allemaal wel logisch: borstvoeding op verzoek (binnen kaders), waarom dan geen vast voedsel op verzoek. Ik denk alleen dat ik ons mannetje wat onderschat: Kan hij dit wel? Gaat het eten niet door de halve kamer? Hoe biedt je het aan, want schaaltjes/borden/bestek zijn veel interessanter dan de inhoud, enz. We'll see.
pi_44971319
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:02 schreef Coelho het volgende:
Gaat het eten niet door de halve kamer?
Natuurlijk wel. .
  woensdag 3 januari 2007 @ 14:07:23 #137
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_44971431
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:03 schreef Jarno het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. .
Oke, misschien niet te practisch denken en gewoon genieten en lachen
pi_44971506
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:07 schreef Coelho het volgende:

[..]

Oke, misschien niet te practisch denken en gewoon genieten en lachen
Ja, dat dus. Het belangrijkst is denk je je te realiseren dat ze dat 1e jaar niet veel extra nodig hebben en het dus vooral gaat om het vertrouwd raken met eten in al zijn vormen. Ik weet ook nog niet of wij écht Rapley gaan doen, of een mengelmoesje ofzo. Het zal waarschijnlijk wel weer iets van alles wat worden.
  † In Memoriam † woensdag 3 januari 2007 @ 15:00:19 #139
141844 Macka66
pi_44973156
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 14:02 schreef Coelho het volgende:
Ik heb zojuist een link naar de Rapley methode naar mijn vrouw gestuurd. Ons mannetje is nu ruim 6 maanden en krijgt ook net fruit en wat groenten. Alles vers gemaakt maar wel gepureerd. Fruit gaat heel aardig, maar groentes willen niet zo. Alles gaat in de mond, handjes, slabbers, maar groentes komen er meteen weer voor het overgrote deel uit.

Het klinkt allemaal wel logisch: borstvoeding op verzoek (binnen kaders), waarom dan geen vast voedsel op verzoek. Ik denk alleen dat ik ons mannetje wat onderschat: Kan hij dit wel? Gaat het eten niet door de halve kamer? Hoe biedt je het aan, want schaaltjes/borden/bestek zijn veel interessanter dan de inhoud, enz. We'll see.
Coelho, wat heb je liever door de kamer vliegen: een stuk appel of een fruithapje?
Je mannetje kan met Rapleyen nou juist zelf inschatten wat hij aan kan. Ik zie dat Lucie over het algemeen stukjes afknauwt in een grootte die ze kan behappen. Neemt ze eens een stuk dat te groot is om weg te kauwen dan werkt ze dat keurig weer naar buiten, eventueel door hoesten.
Wij gebruiken geen bestek of bordjes bij het Rapleyen, we leggen de stukken groente en fruit voor haar neer op het aanschuifplankje van de kinderstoel. Kan ze nog zelf kiezen ook.
pi_44973203
Waarom geen bordje? Geen bestek kan ik snappen, zeker als ze zo klein zijn en het toch geen nut heeft, maar zit er achter dat bordje nog een diepere gedachte of heb je gewoon geen zin in die extra vaat? .
pi_44973456
Als ik ronja een bordje voor zou zetten zou het weinig nut hebben als bord. Wel als speelgoed en als gooi-en-smijtobject en wat mij betreft speelt ze op dat moment met het fruit en niet met het bordje
Later, met pasta enzo lijkt het me wel handig, maar nu ze echt nog alleen een stukje fruit in haar handjes heeft zie ik het nu niet zo van een bord.
pi_44973506
Ahja, da's ook weer zo natuurlijk. Ik wist ook niet hoe oud de Lucie in kwestie was natuurlijk.
  woensdag 3 januari 2007 @ 15:52:54 #143
62233 Jelief
ikke lief!
pi_44974998
Emma snapt pas sinds kort dat ze haar bakje of bord niet meteen om ver moet gooien hoewel het nog steeds leuk speelgoed is, als ze klaar is met eten mag ze dan ook vaak even met bakje of bord en een lepel spelen. Ze houdt van drummen

Pm, is van mijn zus en zwager..
  woensdag 3 januari 2007 @ 15:55:14 #144
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_44975074
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:00 schreef Macka66 het volgende:

[..]

Coelho, wat heb je liever door de kamer vliegen: een stuk appel of een fruithapje?
Je mannetje kan met Rapleyen nou juist zelf inschatten wat hij aan kan. Ik zie dat Lucie over het algemeen stukjes afknauwt in een grootte die ze kan behappen. Neemt ze eens een stuk dat te groot is om weg te kauwen dan werkt ze dat keurig weer naar buiten, eventueel door hoesten.
Wij gebruiken geen bestek of bordjes bij het Rapleyen, we leggen de stukken groente en fruit voor haar neer op het aanschuifplankje van de kinderstoel. Kan ze nog zelf kiezen ook.
Wij gebruiken nog geen kinderstoel omdat hij nog niet zelf kan zitten. Maar dat lossen we wel op een andere manier op, als mijn vrouw tenminste ook deze methode wil proberen.
  † In Memoriam † woensdag 3 januari 2007 @ 17:27:22 #145
141844 Macka66
pi_44978143
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:10 schreef Jarno het volgende:
Ahja, da's ook weer zo natuurlijk. Ik wist ook niet hoe oud de Lucie in kwestie was natuurlijk.
Tsss...heb ik nou juist daarom een sig, wordt 'ie niet gezien
De Lucie is zes maanden, en borden leiden inderdaad af.
  † In Memoriam † woensdag 3 januari 2007 @ 17:31:16 #146
141844 Macka66
pi_44978254
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 15:55 schreef Coelho het volgende:

[..]

Wij gebruiken nog geen kinderstoel omdat hij nog niet zelf kan zitten. Maar dat lossen we wel op een andere manier op, als mijn vrouw tenminste ook deze methode wil proberen.

Stut het kind met handdoeken in de kinderstoel. Werkt bij ons prima.
Voeden in de wipstoel kan alleen als de stoel goed overeind kan staan (ivm ophoesten van doorgeschoten stukjes). Als kinderstoel en rechte wipstoel niet voorhanden zijn kun je voeden op schoot.
pi_45176766
Ronja begint steeds meer plezier te krijgen in eten. We combineren rapley en prutjes en daar hebben we allemaal erg veel lol in.
In hoeveelheden krijgt ze nog niet echt bijster veel binnen, maar het is een genot om haar te zien oefenen met haar handen en mond.
Wij gebruiken inderdaad een wipstoel die helemaal rechtop kan.
  † In Memoriam † dinsdag 9 januari 2007 @ 15:32:03 #148
141844 Macka66
pi_45178905
Owlet, wat een lekker vrolijk plaatje! Ziet er aanstekelijk uit. (En ik lust niet eens banaan)
Kan Ronja de banaan makkelijk verteren? Ik lees vaak dat het stoppend is, maar ook dat het zo goed te Rapleyen is.
pi_45179335
Ik was daar ook een beetje huiverig voor, maar het viel me alles mee. De ontlasting is gewoon nog geel en soepel. Sowieso is haar stoelgang verbeterd want ze poept nu bijna elke dag inplaats van eens in de week. Nou mag dat weinig poepen natuurlijk wel met BV, maar ze had er dan op de "poepdag" echt wel last van.
Ze heeft trouwens één dag wat minder goed gereageerd na een banaan en dat was toen ze een banaan uit de gewone supermarkt had gekregen. Die zijn wat harder en bitterder en die avond was ze wat kramperig.
Maar met (over)rijpe bananen van de reformwinkel heeft ze nergens last van.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 16:39:06 #150
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45181255
ik wil meer foto's van raplyende kindjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')