abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31849596
ladybos lastig hoor, dat dat slikken zo moeilijk gaat bij myrthe. maar fijn/zacht gepureerd voedsel gaat er wel in met een lepeltje? of moet 't echt bijna vloeibaar zijn?
pi_31859675
Yoram is erg blij dat hij eindelijk weer een hapje krijgt. Hij vindt het erg leuk!
Ik had al eerder wat vast (gepureerd) voedsel aangeboden en daar had hij erg heftig op gereageerd met krampjes. Nu heeft hij wat fruit gehad om mee te spelen, in een banaantje kun je lekker knijpen hoor en heerlijk uitsmeren. Ook had ik een appel in stukjes aangeboden, dat vond hij ook wel lekker om in te bijten, hij trok wel even een zuur koppie van de smaak
Omdat Yoram toch nog wat last heeft van krampjes na het eten van vast voedsel (of als ik ei heb gegeten) ben ik op zoek geweest naar een introductieschema bij voedselgevoeligheid:

Als de baby 6 maanden is kan naast de borstvoeding of de flesvoeding begonnen worden met vast voedsel. Belangrijk is dat alles voorzichtig geïntroduceerd wordt. Het onderstaande schema kan gebruikt worden om de volgorde te bepalen met welke voedingsmiddelen je het beste kan beginnen. Doe alles stap voor stap en ga niet te snel over naar een volgend product.

Begin met de voedingsmiddelen uit groep 1, ga dan verder met groep 2. Voedingsmiddelen uit groep 3 kunnen het beste als laatste worden geïntroduceerd.

Zie ook de pagina met de basisregels voor introductie van vast voedsel.

Als alles erg goed gaat en je baby reageert nergens op, dan kan eventueel het schema wat sneller doorgelopen worden.

Introductie na 6 maanden

GROEP 1

Broccoli
Bloemkool
Wortel/Peen
Peer (Wordt bij sommige kinderen niet goed verdragen)
Abrikoos vers of gedroogde ongezwavelde abrikoos
Rijstebloem. Nutrix m.u.v. vanillesmaak. Instantrijstemeel (Biobom Baby, Johannusmolen).
Rijstwafel

GROEP 2

Verse perzik of nectarine
Banaan
Pruim, vers of gedroogd (ongezwafeld)
Lamsvlees
Kalkoen
Pompoen
Andijvie*
Bietjes*
Witlof
Koolrabi*
Aardappel

Maïsmeel, maïs-, of popcornwafels.
Tapioca-meel (cassave) of arrowroot-meel) (o.a. Alete)
Boekweitmeel.
Brood gemaakt van: rijst, maïs en/of boekweit
Koemelkvrije margarine (Mensana, Eden, Natufood of Plantenmargarine van AH)
Olijfolie

GROEP 3

Appel (geen Granny Smith)
Meloen
Bessen (gezeefd)
Druiven (zonder vel en pitjes)
Mango
Konijn
Kip
Sperziebonen
Doperwten
Courgette
Snijbonen
Asperge
Paksoi*
Peultjes
Spinazie*
Venkel*
Witte rijst
Jam zonder toevoegingen en suiker, of zelfgemaakte jam van fruitsoorten die reeds geïntroduceerd zijn.

* Deze groentesoorten zijn nitraatrijk. Geef ze niet vaker dan 1 à 2 keer per week.

Na 9 à 12 maanden kan eventueel als alles goed gaat koemelkvrij brood, koemelkvrije biscuitjes, macaroni en spaghetti worden gebruikt.

Na 12 maanden worden de meer allergene voedingsmiddelen geïntroduceerd. De kans is groter dat je kind hierop reageert.
Als uw baby ouder is dan 12 maanden kunt u meerder producten geven aan uw kind. Het bovenstaande schema dient eerst geïntroduceerd te worden voordat u verder gaat met onderstaand schema.

Soms zitten in dit lijstje producten die je zelf ook niet eet of niet verkrijgbaar zijn in deze tijd van het jaar. Deze kan je dan overslaan en eventueel later introduceren.

Introductie na de leeftijd van 12 maanden:

Mandarijn of sinasappel of grapefruit
Aardbei
Ongezwafelde rozijnen
Varkensvlees (> 1 jaar)
Rundvlees
Vis bijvoorbeeld kabeljauw (>1 jaar, niet vaker dan 1 keer per week)
Koolsoorten (witte, rode, groene, > 1 jaar)
Paprika, prei, sla (> 1 jaar)
Komkommer
Tomaat
Bindmiddel voor andere pap dan rijstepap (Biobim Benjamin (> 9 mnd.), junior (> 1jaar), Bambix en Brinta)
Zilvervliesrijst
Tarwebloem

Brood: (zonder bakverbetermiddel en melkbestanddelen of zelfgebakken van tarwebloem, water, gist en zout, ) aanvankelijk lichtbruin. Vanaf 1 jaar fijnvolkoren.
Macaroni/spaghetti zonder ei
Soepstengels
Toastjes (melkvrij)
Olie (andere soorten dan olijfolie)
Honing (> 1 jaar i.v.m. botulisme)
Kiwi

bron

Echt allergisch is hjij niet, het zijn alleen krampjes waar hij last van heeft.
Hebben jullie kinderen dat ook gehad? (Chiara had er helemaal geen of nauwelijks last van)
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_31860192
Melonovy dit schema volg ik ook voor Myrthe, we zijn nu aan groep 3 toe :-)

Bix, er mogen geen stukjes inzitten van madam, verder maakt het niet zoveel uit, mag best wat dikker zijn als het maar homogeen is zeg maar. Ik blijf wel oefenen met de liga, rijstwafels en stukjes fruit en groente maar om ervoor te zorgen dat ze toch wat binnen krijgt geef ik daarnaast ook gepureerd. De ene dag lepelt ze zo een potje weg, de andere dag moet ze er niets van hebben.
pi_31972577
Ik ga de methode op mijn eigen manier toepassen, door het voedsel gefaseerd te rapleyen. |Eigenlijk dus niet rapleyen, maar gewoon de voedsel introductie op moeders gevoel.
Na een paar observaties de laatste dagen en een schokkerende gebeurtenis ben ik van mening dat de Rapley niet iets is waar ik mijn kind en mezelf een plezier mee doe.

Yoram is duidelijk toe aan wat anders dan de borstvoeding. En omdat ik kennis heb mogen maken met de Rapley wou ik dat ook uitproberen. Hij heeft verschillende hapjes gehad, maar echt genieten ervan deed hij niet. Voor de Rapley brokken is hij niet rijp, en dat frusteert alleen.
HIj speelde leuk met zijn eten, deed het wel in zijn mond, maar jij zat niet smakelijk te eten, hij kokte van de stukjes. Uiteraard geef ik niet meteen op na een kokhalsend kind, maar toen ik van de week beetgare worteltjes voor schotelde is het mis gegaan. Hij heeft er een stukje van af gebeten wat zijn luchtpijp is ingeschoten. Even lukte het niet om adem te halen, ik schrok me rot, in een ruk heb ik hem uit zijn kinderstoel gehaald, heb ik hem over mijn knie gelegd en tussen zijn schouders geklopt. Hij ademde toen weer diep in en begon vreselijk te krijsen. Ik ben me echt rot geschrokken! Dit niet meer. Dit is het niet voor ons op dit moment, we hebben het er nog eens over gehad en we doen de Rapley op onze eigen manier, gewoon zoals we het bij Chiara ook gedaan hebben. Met haar begonnen we ook met gepureerde hapjes, eerst eens wennen aan andere voedingsmiddelen dan alleen borstvoeding, wennen aan andere smaakjes en vervolgens wennen aan andere structuren en leren kouwen. Met haar is eten nooit een probleem geweest. Het voelt goed zo, om mijn eigen weg te volgen hierin.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_31972775
Ook hier een incident vanavond, ook met worteltjes. Aangezien Myrthe de afgelopen dagen niets moest hebben van potjesvoeding vanavond wat brokjes aardappel en wortel gegeven. De aardappel kneep ze alleen maar fijn, de wortel nam ze wel een paar hapjes van, en ook van een rijstwafeltje. Ik was dus al weer hoopvol gestemd. Maar een half uur na het eten moest Myrthe hoesten en daarna maakte ze stikgeluiden, ik schrok me te pletter, er zat iets in haar keel maar ik kon niets voelen met m'n vinger. Uiteindelijk moest ze door mijn gewroet met mijn vinger overgeven en daarna was het gelukkig over. Ik denk dat het een stukje wortel was, tenminste dat zat in het overgeefsel. Kan ook een stukje rijstwafel zijn geweest, ik ben me in ieder geval rot geschrokken.
pi_31976172
Myrthe had ook wel eens last van een rijstwafel, dat zijn ook droge, harde dingen. Babyliga ging ook niet goed, veel te plakkerig. De normale versies voor volwassenen wilden gewoonlijk beter. Jammer dat 't bij jullie kinderen niet goed ging.
Voor Myrthe heb ik ook ongeveer dat schema aangehouden. Krampjes heeft ze niet gehad, maar ze kreeg ook erg weinig vast voedsel binnen toen, het was voornl sabbelen. Naarmate ze ouder werd ging ze meer eten maar ik heb geen reactie gemerkt op eten. Toen ze een heel potje at ipv haar normale halve (die heeft ze af en toe wel gekregen, vond ik handig omdat ik zo ook meteen kon vergelijken hoeveel ze eigenlijk at) was ze wel ongeveer een jaar oud. Wat op zich ook niet geeft; bij bv mag de verdeling moedermelk-vastvoedsel met 12 mnd 80-20 zijn, 18 mnd 50-50, 24 mnd 25-75.

Ladybos, probeer je ook zachte groenten zoals courgette? Vond Myrthe erg lekker. Appel kun je ook goed eerst even in de magnetron verwarmen, dan wordt het zachter (en minder allergeen: de allergene deeltjes gaan kapot door verwarming). Geldt ook voor peer. Banaan is wel zacht maar vrij kleverig (net als aardappel overigens), en rijpe banaan is histaminerijk dus zou ik niet snel geven als Myrthe gevoelig daarvoor is.
Ook makkelijk weg te slikken is zachtgekookte fusilli met bijv spinazie geroerbakt (houdt onze Myrthe erg van ). Gekookte asperges eten wel makkelijk. Groentesoep ook (wel voeren dus). Worteltjes uit blik zijn veel zachter dan als ik ze zelf kook, dan blijven er ook minder makkelijk stukjes steken. Misschien kun je hier nog iets mee?
pi_31976444
Poemojn hier kan ik zeker iets mee Rijstwafeltjes doen we maar even niet meer, ben me echt rot geschrokken.
  zaterdag 5 november 2005 @ 09:15:25 #58
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_31983712
Jezus Mel, wat een schrik! Ik snap helemaal dat je het lekker op je eigen manier gaat doen. En Myrthe ook al verslikt, wat eng zeg. Ik ben er ook een beetje van terug gekomen, van de 'Rapley-methode'. Sommige soorten voedsel eet ie gewoon echt nog niet. Daar speelt ie alleen mee of gaat er van kokhalzen. En net als jij geef ik echt niet direct op bij een kokhalsend kind, maar hij moet toch ook plezier in het eten hebben en dat had ie niet meer. Het werd steeds meer een gevecht net als bij jou Mel. Nu heb ik een paar keer wat eten door de staafmixer gehaald en dat gaat perfect. Af en toe krijgt ie lekker wat fruit of groenten uit het vuistje en daarbij gewoon een zelfgemaakt prutje. Werkt vooralsnog ook hier beter. Rapley op moeders manier... ik ben voor! Misschien dat we het over een maand ofzo weer een proberen.
pi_31985249
Groot gelijk hebben jullie hoor. Rapley is op zich niets verkeerds mee, maar ik denk dat je gewoon op je gevoel af moet gaan.

En handig die lijst Mel. En al die tips van Poemojn, daar kan ik ook wel wat mee denk ik. Ik vind het moeilijk om een beginnetje te maken met eten introduceren. Dat vond ik met Joshua toen ook. En misschien ben ik zelf ook wel te ongeduldig en wil ik teveel ineens. Chantel heeft van de week eens wat bloemkool gehad. Ze kneep het meteen fijn in haar handje en trok een zuur gezicht toen ze eraan likte. Ik heb ook niet echt meer de tijd genomen om het meer te proberen omdat ze toch nog een paar dagen heeft voor ze een half jaar is.
  maandag 7 november 2005 @ 09:03:18 #60
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_32048356
Ja, ik herken dat wel Lewis. Je wilt eigenlijk dat ze ineens, van de een op de andere dag, alles zomaar eet, maar dat gaat natuurlijk gewoon heel geleidelijk. Nu, na ongeveer een maand proberen, begint Juul eindelijk echt een beetje te smikkelen, maar ook nog lang niet alles hoor. Ook hier regelmatig zure gezichten. Erg grappig om te zien vind ik zelf. Hij kijkt dan echt alsof ik hem probeer te vergiftigen, zo ondersteboven kan ie zijn van bepaalde smaaksensaties zoals bijvoorbeeld tomaat.
pi_32054911
Hier gaat de liga er eindelijk steeds beter in, eergisteren een half potje broccoli en gisteren een klein potje appel. Zo gek, dan krijg ik er twee weken niet meer dan een half hapje in en dan opeens wil ze het weer wel.
pi_32071002
hoera ladyB! fijn dat er vooruitgang in zit!

en melonovy wat een schrik moet dat geweest zijn met dat stukje wortel, naar zeg. arme yoram en arme jij. ik heb anna ook wel eens 'op de kop' gehouden een van de eerste keren dat ze zich flink verslikte, en was toen ook even helemaal klaar met die enge hapjes. maar inmiddels heb ik steeds meer vertrouwen in haar eigen herstelvermogen als ze zich nog verslikt (ze leert natuurlijk ook voortdurend). en ik zorg ook wel dat ik altijd dicht in de buurt ben om haar goed in de gaten te houden. maar 't blijft af en toe griezelig en je moet vooral niets doen waar je je zelf niet prettig bij voelt. wat poemojn ook al zei: geef de dingen in 't begin flink zachtgekookt, dat scheelt een hoop. dan kan hij 't gewoon pletten met z'n tong bij wijze van spreken.
pi_32087616
En hier ook een vraagje. Ik rapley er nu op los met Chantel. Maar ik hou het zelf vast. Ik geef haar deze week peer. Maar dat is te glibberig om vast te houden. En echt rechtop zitten lukt haar ook nog niet. Dus ze ligt zit meer op het moment. Hoe doen/deden jullie dat nou? Als je echt wil rapleyen zet je ze toch een bordje voor met brokjes/stukjes eten. Maar als ze niet echt rechtop zitten kunnen ze ook niet zien dat er wat op hun bordje ligt en zijn ze dus niet helemaal bij de les zeg maar. Of hielden jullie het ook vast?

Wat ik wel gaaf vond eigenlijk is dat ze de peer toch wel smakelijk vind, ze bijt er brokjes vanaf en sommige brokjes kouwt ze en eet ze op En dat na nog maar een paar dagen
pi_32088666
Als ze niet rechtop zitten, is rapleyen gevaarlijk. Dus kijk er mee uit, iets kan veel sneller achter in de keel schieten. De bedoeling van rapleyen is wel dat ze zelf proberen te pakken, hoort bij het bevorderen van de motoriek.
pi_32177262
zoals randa zegt is het wel belangrijk dat ze rechtop zit tijdens het eten. in 't begin heb ik het ook een paar keer met anna op schoot gedaan, zodat ik haar goed rechtop kon houden. maar dat vond ik wel erg onhandig, dus al snel heb ik haar toch maar in de kinderstoel gezet met de nodige extra steun van opgerolde handdoeken etc om haar heen, zodat ze zelf van het blad kon pakken. het zelf goed rechtop zitten heeft ze vanaf toen heel snel geleerd. in no time waren die handdoeken niet meer nodig.
  vrijdag 11 november 2005 @ 13:46:56 #66
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_32177661
Ik heb onbewust toch wel erg gerapleyd, merk ook ik nu. Maar het is toch erg logisch ook om je kindje dingen te laten proberen met eten: zelf pakken, zelf happen, zelf verslikken? Maria heeft zich vaak flink verslikt, ik vond het nooit zo eng eigenlijk. Gewoon snel ingrijpen en ondersteboven houden, toch?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_32177849
Sugar dat vonden wij ook en evt de Heimlichgreep in je geheugen opslaan

Maar niet iedereen vindt het prettig de controle daarover aan het kind over te laten. Als je met een lepeltje voert, kun je door het tempo op te voeren je kind goed volproppen. Die kan niets anders doen dan mond open, kauwen, slikken, geen tijd om na te denken of te protesteren.
pi_32181814
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 13:52 schreef poemojn het volgende:
Maar niet iedereen vindt het prettig de controle daarover aan het kind over te laten. Als je met een lepeltje voert, kun je door het tempo op te voeren je kind goed volproppen. Die kan niets anders doen dan mond open, kauwen, slikken, geen tijd om na te denken of te protesteren.
Nouuuuuuu.. Myrthe houdt gewoon haar mond stijf dicht hoor als ze geen zin in eten heeft, dan krijg je er echt niets in !
pi_32185941
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:14 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Of hielden jullie het ook vast?
Oh ja hoor met echte glibberige dingen hou ik ook wel vast Ik zorg wel dat Tomas rechtop zit maar ik voer hem dat soort dingen dan wel. Peer is erg lekker voor ze maar lastig eten voor de 'beginnende' rapley-er. Banaan kon hij direct al wel zelf vasthouden maar peer gleed telkens uit z'n handen. Wat dat betreft speel ik af en toe een beetje zelf met wat ik wel en niet doe hoor. Ik ben geen die-hard rapley-er dus
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_32191202
Ik probeer Chantel dus zo rechtop mogelijk te krijgen. En tot nu toe is het nog maar introduceren dus ik hou het vast. Vandaag was het wortel. En ze trok me toch een vies gezicht bij de eerste sabbel Maar uiteindelijk vond ze het heel lekker en heeft flink lang zitten sabbelen en ook wel wat naar binnen geknaagd Ach we doen het gewoon zo als het komt en makkelijk is. Ze zit wel maar erg naar voren. Ze moet nog een balans vinden hierin.
pi_32300878
Ik heb al vroeg inmijn zwangerschap besloten om met mijn kindje, Emma dus, te gaan rapleyen. Wat mij vooral aanspreekt is dat je kijkt naar wat het kind kan en wil. Op mijn werkstond/staat het mij vaak tegen dat die kleine beebjes van net 4 maanden een fruithap krijgen gewoon omdat 'het moet'.
Ik zie wel hoe het gaat tzt, eerst maar eens 6 maanden borstvoeding geven.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_32315369
Yoram stopt graag dingen in zijn mond en vindt het leuk om mee te doen, bij het brood eten krijgt hij een korst of een stukje liga of babyrijstewafel. Hij vindt het prachtig, hij zit zo lekker smakelijk te smakken en te genieten. Als ik na het eten Yoram uit zijn stoel haal, vraag ik me echt af of hij wel wat binnen heeft gekregen, maar goed
Gepureerd eten vindt hij maar niets, dat proest hij direct uit. Alleen de Olvarit worteltjes vanaf 4 maanden vindt hij heerlijk en fruit gaat er smakelijk en zeer enthausiast in.
Gistermiddag heb ik weer gerapleyd met een appel, ik had een flinke part afgesneden en met een appelboor een gat voor h ouvast gemaakt, zo kon Yoram de appel goed vast houden en met zijn tandjes het appeltje raspend klein maken. Hij heeft er heerlijk van gesmuld. Ben best blij met deze goede ervaring, en zo gaan we maar gefasseerd verder aanrommelen met vast voedsel.
Ik heb wel foto's gemaakt, maar die kan ik niet ontladen, volgen nog wel.
Binnenkort ook weer eens wat zacht gekookte groente rapleyen.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_32316723
Liga gaat hier inmiddels prima, ze bijt nu echt stukjes af, kauwt erop en slikt ze door. Zo ook met lange vingers. Fruithap is heel wisselend, soms wil ze een heel potje, dan weer dagen niets. Ook het avondeten is heel wisselend. Ik geef haar altijd wat van onze groente, ze kauwt er wel op maar slikt niets door. Gepureerd eet ze soms iets, meestal moet ze er niets van hebben.
  † In Memoriam † woensdag 16 november 2005 @ 21:09:30 #74
81992 Githa
pi_32325782
Ik denk dat Myrthe er met wat geduld wel komt hoor Ladybos moet je zien hoe goed ze al vooruit is gegaan!
pi_32329475
Ja, ik ben heel blij dat het met de koekdingen in ieder geval goed gaat nu. Nou nog de fruit en groente ;-) Maar ze eet echt ontzettend langzaam, doet ongeveer 3 kwartier over een halve liga, dus ze leeft nog voornamelijk op de flesvoeding.
pi_32337575
De rapley-methode is hier niet echt een succes.
David gooit alles maar dan ook echt alles direct op de grond. Als ik hem geen gepureerd eten geeft krijgt hij niks binnen.
Liga e.d. geeft hij ook niet veel om....
Brood gaat ook heel slecht maar sinds een paar dagen lijkt het iets beter te gaan want gisteren heeft hij voor het eerst zelf de stukjes brood gepakt en jaja.. zowaar in zijn mond gestopt
pi_32338837
Lily hier verdwijnt ook het meeste linea recta naar de vloer Wat goed dat het gelukt is met brood ! Ik word er soms wel een beetje moedeloos van hoor, al dat eten wat ik al gemaakt en gegeven heb en dan dat piepkleine beetje wat ze uiteindelijk opgegeten heeft, is denk ik nog niet 1% van het totaal. Sommige dagen geef ik dus maar niet eens meer een potje, omdat ik dan aan haar gedrag al zie dat het toch niets wordt. Maar dan voel ik me weer schuldig dat ik het toch niet aangeboden heb..
pi_32338911
Ach ja, ik maak me er niet zo druk om hoor. Komt allemaal wel goed. Als ze honger hebben eten ze wel denk ik altijd maar (gepureerd eten eet David meestal wel goed trouwens dus dan maar geen Rapley hoor)
Damon is altijd een slechte eter geweest (nog steeds) maar doet het verder prima dus het zal wel goed komen.
pi_32340713
Ik wil me er ook niet druk om maken maar ik doe het ongemerkt toch Maar dat komt inderdaad ook omdat ze gepureerd ook meestal niets eet, op de dagen dat ze dat wel doet voel ik me heel trots op d'r. Stom he. Ik lust zelf bijna niets en werd vaak gedwongen om te eten, ik wil haar dus absoluut niet dwingen maar op de een of andere manier is het toch moeilijk om het helemaal los te laten, ik wil toch graag (voor haar) dat ze wel veel dingen lust. Ze lust trouwens nu al meer groentes dan ik zelf lust
  vrijdag 18 november 2005 @ 13:51:01 #80
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_32371362
Ela krijgt het vaak als volgt: eerst met ons mee eten door de groente die wij hebben (en die geschikt voor haar is) (+ eventueel de gekookte blokjes kip, als we dat eten) + aardappel/pandanrijst (is zonder velletje dus mag, begreep ik) gerapleyed te krijgen. we zijn sinds een maandje bezig met beginnen het op een bord aan te bieden (plastic) en met een vorkje te prikken, maar halverwege de maaltijd nemen we meestal de dan al vaak omgekeerde bord weg, de tafel is ook schoon. Als ze genoeg gespeeld heeft (aangegeven door het erop te slaan en het te pletten en wawawa, dadada te roepen), pureren we de (bijna al gepureerde) spulletjes alsnog, even in de ping en dan lepelend aanbieden. Daarbij hapt zij het van de lepel af (ze eet dus als een boer, eigenlijk zou mijn moeder zeggen, hihi), ook een soort eigen regie dus.
Als ze tandjes krijgt belieft ze vaak geen zelf gepureerd spul, of stukken, maar wel de potjes. prima. dan doen we dat een paar dagen. Ze krijgt trouwens lang niet veel op, maar aangezien ze nog steeds veel meer voedingsstoffen halen uit de bv dan uit de bijvoeding, is dat niet zo'n punt, denk ik.

Even denken, ohja, dus pandanrijst kan ik aanraden, en courgette is hitgroente numero uno hier. Avocado op brood smeren is ook lekker. banaan belieft ze niet meer sinds 2 maanden. geen idee waarom. ook niet op brood gesmeerd.
wel kan ze heel goed met duim en wijsvinger spullen oppakken (bijvoorbeeld kruimels koek op de grond gevallen omdat mama of papa dat at )(niet handig als 1 van de 2 niet hypoallergeen eet...).

mnaar goed, bottom line: eten gaat minder goed als er een ontwikkelings/groeispurt of tandje aan zit te komen, maar dan wekrne potjes wel weer goed. en appels en peren zijn altijd hit. gewoon: bijt er zelf een stuk vanaf, dan doet zij de rest van de peer wel ff
..en laat gaan...
pi_32862099
Hoe gaat het nu met broodje eten van David?
Wat smeren jullie er op? Wel of geen smeerworst?

Moeilijk LadyBos, als je zelf zo'n moeilijke eter bent, lijkt het me best lastig als je van Myrthe wel verwacht dat ze alles lust. Wel goed dat ze al meer lust dan jou.

Klinkt goed hoor JDee, en die fijne motoriek is ook best knap voor zo'n klein meisje!
Ik ga ook eens de rijst proberen, de laatste keer vond hij het niets, maar moeders geeft niet zo maar op Hij vindt Penne dan wel weer lekker

Wanneer wij iets eten wat hij niet mag biedt ik hem een potje aan, ik heb in de diepvries nog wel wat bakjes gepureerd eten staan, dus dan een dagje niet Rapleyen.

Trouwens ik heb een vraag over invriezen: Kun je wortels ook heel invriezen en opgewarmd aanbieden?

Als het wel goed uitkomt, eet hij gewoon lekker mee, met wat de pot schaft en dan apart bereid. Ik had even het idee dat Yoram misschien wel wat gevoelig was voor bepaald voedsel, maar er blijkt toch niets aan de hand te zijn, gelukkig.

Yoram is een wildebras en een vreetzak, hij weet wel naar het toe moet he, is dan de uitspraak van mijn moeder over eten Yoram. Vooral fruit vindt hij heerlijk, dat went een stuk makkelijker dan groente. Hij is dol op appels en manderijntjes, de manderijntjes geef ik in partjes, waarvan ik eerst het velletje op de naad kapot bijt en ontpit. Dan sabbelt en slurpt hij het vruchtvlees er uit en krijg ik een uitgekouwd velletje weer terug. Werkt super!

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_32862646
Wat fijn dat het zo goed gaat met Yoram

lekker dat bekkie met fruit

David eet nog steeds slecht (althans als het niet gepureerd is dus). Brood is een ramp (ik had te vroeg gejuicht). Pap, zoals bambix weigert hij ook pertinent; zijn mond gaat dan echt in de kluisstand.
Hij gooit wat hem niet bevalt gewoon linea recta op de grond. De hond is zijn beste vriend

Toch lijkt het langzaam wat beter te gaan met grovere stukjes, maar dan ook echt langzaam...
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 14:42:05 #83
81992 Githa
pi_32862703
Jordy zou heeeeeeeeeele goede vriendjes met David kunnen worden ooooohw, lust je dat niet???? geef maar hier

Yoram wat goed lekker smullen hoor, word je groot van!
pi_32878617
Hier ook nog steeds niet echt vorderingen, ze wil het allemaal zelf doen, maar dat lukt niet echt. Korstjes brood en groente kauwt ze wel op maar ze slikt het (bijna) niet door. Vandaag weer drie hapjes gepureerd fruit naar binnen gekregen maar daarna ging dr mondje weer op slot. Mandarijn vind ze ook erg lekker, dat slubbert ze dan wel naar binnen maar na twee stukjes vind ze het wel weer genoeg. Pap wil ze alleen uit de fles. D'r flessen drinkt ze trouwens wel prima leeg, dus ze krijgt wel voldoende binnen.
  woensdag 7 december 2005 @ 08:47:40 #85
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_32883228
ik ben erg trots op mijn kleine man tegenwoordig eet hij echt met de pot mee, eerst keek ik nog wel uit met uien en prei en kool e.d. maar sinds 1 week ben ik hem eten aan het geven met al die producten er gewoon in en ben aan het kijken hoe hij erop reageert. nou goed dus alles schuift in dat kleine mondje van hem bami met sate bijv, of aardappeltjes met snitzel en uienboontjes, gisteren witlof ham/kaas met bieslook aardappels en karbonaadje. toetjes schuiven er ook buitengewoon goed in heb gewoon een alles etertje in huis

ow en tegenwoordig doe ik het avondeten "voeren" hij maakte er zon smeerboel van dat we na het eten een half uur bezig waren om alles schoon te krijgen
zn boterhammen en fruit en koekkies e.d. eet hij wel allemaal zelf.
pi_32884752
Chantel weigert bijna alles. Met het rapleyen knabbelt ze wel wat weg. Maar ze pakt het niet. Dus doe ik het zelf. Voor het rapleyen heb je wel veel tijd nodig die we nu eenvoudig weg helemaal niet hebben. Dus ik ga het maar weer gewoon doen zoals ik het met Joshua deed. Dan komt het allemaal vanzelf wel.
  dinsdag 11 april 2006 @ 21:15:16 #87
62233 Jelief
ikke lief!
pi_36868139
We zijn vast begonnen met proeven...
Nog twee weekjes en dan is Emma 6 maanden kunnen we echt van start.
Emma was de laatste weken erg geinteresseerd in ons eten en drinken.
Het was vooral erg interessant dat stronkje broccoli. Zodra ze het echt proefde rilde ze van de smaak en trok vieze gezichten:
  dinsdag 11 april 2006 @ 21:19:48 #88
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_36868284
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 21:15 schreef Jelief het volgende:

"It's alive!"
pi_36869873
Wat een geweldige foto
eetze Emma!
  dinsdag 11 april 2006 @ 22:59:44 #90
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_36872150
Dit is echt zo'n foto waarbij je jezelf kunt verliezen in bijschriften

Hij is wel heel leuk
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 12 april 2006 @ 00:34:47 #91
95752 crew  Chell
Kluns
pi_36875524
Geweldige foto

En broccoli is inderdaad heel vies Emma, groot gelijk hoor
  woensdag 12 april 2006 @ 07:23:41 #92
24188 Belana
kloon van belana
pi_36877655
wat een geweldige foto en jeetje, is ze alweer bijna een half jaar!!
stormy waters...
sailin'
pi_36878638
hihi geweldige foto!!

Ik wil met Amber ook gaan raplyen als het goed gaat met de vaste voeding.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Jubileum moderator woensdag 12 april 2006 @ 21:11:43 #94
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_36900247
Hahaha Emma, wat een heerlijke foto!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † donderdag 13 april 2006 @ 08:35:22 #96
81992 Githa
pi_36911368
Geweldige foto Jelief
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 13 april 2006 @ 13:38:57 #97
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36919557
Je ziet haar denken: Ieeeeeeeeeks!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_36966144
Bij mij is de rapley methode al lang en breed niet meer van toepassing want de kids eten al volledig met de pot mee... maar even eenv vraagje.
Ik zag net in het schema van Melonovy bij groep 1 de nutrix staan maar dan met uitzondering van de vanille smaak... waarom in vredesnaam? MIjn kids teerden op die rotzooi ( ik heb een bloedhekel aan pap maar hun vonden het heerlijk) Maar de vanillie was de enige die erin ging.
Iemand enig idee????

Geweldige foto trouwens!!!! Ik heb me bescheurd om dat koppie!!!!
  zaterdag 15 april 2006 @ 20:33:22 #99
62233 Jelief
ikke lief!
pi_36989358
Dat schema komt van de site babyallergie.nl Ik denk dat vanille een allergische reactie kan geven.

Emma heeft vandaag peer gegeten, ondanks dat het erg glad was heeft ze er toch met smaak van gegeten.
pi_43511655
Ordinaire TVP
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')