Wat heeft dat met de 'kennis van goed en kwaad' en 'eigen wil' en 'eigen verantwoordelijkheid' en 'eigen schuld' te maken?quote:Op woensdag 9 november 2005 10:45 schreef Triggershot het volgende:
Almachtige, heeft jouw lot toch wel in handen?
Je staat toch nu in een positie om tussen Goed en kwaad te kiezen?quote:Op woensdag 9 november 2005 10:46 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Wat heeft dat met de 'kennis van goed en kwaad' en 'eigen wil' en 'eigen verantwoordelijkheid' en 'eigen schuld' te maken?
quote:Op woensdag 9 november 2005 10:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tuurlijk is God bron van alles, je hebt toch een vrije wil gekregen?
Een goede en slechte pad? Overigens volgens jouw overtuiging is Satan een afvallige engel, niet?
Volgens mijn overtuiging dus niet.
Wat is de duivel dan wel in jouw overtuigiing?
Is wel erg hypocriet wanneer mensen anderen leed bezorgen en geweld plegen gelijk alles op satan te schuiven he?
Ja ben ik met je eens
wat "we" denken over God? Ik geloof niet dat wij zelfde idee hebben over God.
Natuurlijk ben ik ook met je eens anders hadden we deze discussie niet
Ja, maar blijkbaar niet dankzij God. Want hij had verboden om te eten van de boom der kennis van goed en kwaad. Hij had de Mens dus liever onwetend, zonder geweten, gehouden.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:48 schreef Triggershot het volgende:
Je staat toch nu in een positie om tussen Goed en kwaad te kiezen?
Sowieso is dat hele zondeval-verhaal erg onlogisch en onredelijk.quote:Als hij het niet wou, had hij dat toch wel verkomen?
Satan is in de Koran een djinn. (een djinn is een wezen gemaakt van vuur, heeft macht ver boven de mens en en vrije wil)quote:
Hoezo? Volgens bijbel/korans verhaal door wat Satan ons geflikt heeft door ons te verleiden. Zijn we uit paradijs gekickt. Kennen we honger, leed, ziekte en dood..quote:Op woensdag 9 november 2005 10:52 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ja, maar blijkbaar niet dankzij God. Want hij had verboden om te eten van de boom der kennis van goed en kwaad. Hij had de Mens dus liever onwetend, zonder geweten, gehouden.
[..]
Sowieso is dat hele zondeval-verhaal erg onlogisch en onredelijk.
Waarom een boom neerzetten, en de Mens een 'keuze' bieden, als je toch al weet wat ie gaat kiezen, etc etc. Króm!
Als God die boom er niet neer had gezet, was er geen verleiding geweest.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:57 schreef Triggershot het volgende:
Hoezo? Volgens bijbel/korans verhaal door wat Satan ons geflikt heeft door ons te verleiden. Zijn we uit paradijs gekickt. Kennen we honger, leed, ziekte en dood..
En als je een hersenafwijking hebt, waardoor bepaalde neurotransmitters niet goed werken ofzo, en je daardoor enorm impulsief bent, dan kan een aardse rechter je 'ontoerekeningsvatbaar' verklaren. Hoezo dan 'schuld'?quote:Aardse leven precies zo, al je acties zijn gebasseerd op een keuze.. Je gaat een sexy gekleed meisje toch ook niet verkrachten. Als ze te verleidend gekleed is. Ja dan spreek je ook over een keuze. Zal ik haar pakken of niet.
Kijk daarin verschillen we dan ook met overtuiging. Mijn overtuiging is dat leven een test is een examen. Slaag je? Paradijs. Faal je? Helquote:Op woensdag 9 november 2005 11:01 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Als God die boom er niet neer had gezet, was er geen verleiding geweest.
Bovendien wist hij van tevoren dat de Mens zich zou laten verleiden, dus hoezo is het dan nog een keuze. En: als de Mens nog geen kennis had van goed en kwaad, hoe kon hij dat weten dat het 'kwaad' was om ongehoorzaam te zijn?
[..]
En als je een hersenafwijking hebt, waardoor bepaalde neurotransmitters niet goed werken ofzo, en je daardoor enorm impulsief bent, dan kan een aardse rechter je 'ontoerekeningsvatbaar' verklaren. Hoezo dan 'schuld'?
Het is allemaal zo krom, volgens de sprookjesbijbel/-koran. Onlogisch allemaal. Ongenuanceerd.
Ik kan de inconsequentie, de onlogica en het gebrek aan nuance alleen maar beamen.quote:Op woensdag 9 november 2005 11:01 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Als God die boom er niet neer had gezet, was er geen verleiding geweest.
Bovendien wist hij van tevoren dat de Mens zich zou laten verleiden, dus hoezo is het dan nog een keuze. En: als de Mens nog geen kennis had van goed en kwaad, hoe kon hij dat weten dat het 'kwaad' was om ongehoorzaam te zijn?
[..]
En als je een hersenafwijking hebt, waardoor bepaalde neurotransmitters niet goed werken ofzo, en je daardoor enorm impulsief bent, dan kan een aardse rechter je 'ontoerekeningsvatbaar' verklaren. Hoezo dan 'schuld'?
Het is allemaal zo krom, volgens de sprookjesbijbel/-koran. Onlogisch allemaal. Ongenuanceerd.
De onlogica etc in de (huidige) Bijbel(-boekenselectie) en kerkelijke leerstellingen onder ogen durven zien is de eerste stap, daar ben ik nu al wel klaar mee.quote:Op woensdag 9 november 2005 11:38 schreef soulsurvivor het volgende:
maar mijn vraag is:
baseer jij je persoonlijke godsbeeld op wat er doormiddel van de bijbel overgeleverd is.
of geloof je helemaal niet in iets als [god] en heb je alleen als doel (zoals eerder gesteld) om de onlogica van de dogma's in bijbel aan te tonen?
quote:Op woensdag 9 november 2005 11:43 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
De onlogica etc in de (huidige) Bijbel(-boekenselectie) en kerkelijke leerstellingen onder ogen durven zien is de eerste stap, daar ben ik nu al wel klaar mee.
Ben nu langzamerhand bezig met de vraag: Wat dan wél?.
\quote:Op woensdag 9 november 2005 02:09 schreef logisnack het volgende:
[..]
Misschien moet je er eens over nadenken dat God dus God is.. en dus IS Hij gelijk aan de wet. God is niet een mens en hoeft zich dus niet te onderwerpen aan een wet, want Hij staat boven alles.
God beloofde trouwens na de zondvloed niet om nooit meer mensen te straffen, maar om nooit meer de hele mensheid (op een paar na) te vernietigen.
Dat heeft hij vooralsnog ook niet meer gedaan.. aangezien God altijd zijn beloften nakomt.
Je vergelijkt elke keer God met mensen.. alsof hij zich aan de zelfde wetten als ons zou moeten onderwerpen..
Wij leven onder de zonde.. hij staat BOVEN de zonde.
En trouwens.. Hij kwam 2000 jaar geleden naar de aarde.. waar Hij 32 jaar lang ons lot heeft ondergaan.. en als klap op de vuurpijl ook nog eens is gestorven.. verraden en vermoord... en dat deed hij onder andere voor jou! Als onvoorwaardelijk geschenk.. Een cadeau van eeuwig leven.. voor een ieder die het accepteert!
bronquote:Zowel uit de Bijbel als uit hetgeen Jezus zegt en wat de discipelen/apostelen schrijven moet geconcludeerd worden, dat er vanuit bijbels perspectief totaal géén drie-eenheid is. En dat klopt ook, want de drie-eenheid is een heidens concept. Een concept dat we te danken hebben aan de Romeinse Keizer Constantinus.
Constantinus was tot zijn sterven een 3-ene-zonnegod-aanbidder. Hij geloofde in Isis, Horus en Seth; beter bekend als Baal, Astarte en Tammuz, maar in de Rooms-Katholieke Kerk bekend als 'IHS'.
Constantinus stuurde een peleton soldaten af op de fundamentele-, bijbelse Christenen die de onbijbelse 3-eenheid niet wilden.
Deze romeinse keizer ruimde op deze wijze de Christenleiders uit de weg en maakte zo de weg vrij om tijdens het Concilie van Nicea zowel de drie-eenheid te introduceren, en de bijbelse Sabbat af te schaffen. En zo werden de Christenen een onbijbels fundament rijker (3-eenheid) en een bijbels fundament in het teken van God (Sabbat) armer!
Concilie van Nicea:
Het Concilie van Nicea in 325 (20 mei tot 25 augustus) was een samenkomst van de belangrijkste christelijke kerkgeleerden van die tijd, op aansporen van keizer Constantijn de Grote. Hierin werd bepaald wat de officiële leer van de Rooms-katholieke Kerk zou inhouden.
In de praktijk werd de meest fatalistische visie opgedrongen door Constantijn, die werd neergeschreven in de Geloofsbelijdenis van Nicea. Deze steunt onder meer op de verzoeningsleer van Irenaeus, en aldus het geloof in de erfzonde, en het geloof in één God. Het Oude Testament werd niet verworpen en de God van Jezus werd gelijkgesteld aan de God van het Oude Testament, Jahweh. De goddelijke natuur van Jezus werd erkend, en het louter mens zijn, zoals het Arianisme beweerde, werd verworpen. Aldus werd de Heilige Drie-eenheid gedefinieerd. Ook werden de sacramenten vastgesteld, en bepaald welke boeken tot het Nieuwe Testament behoorden en welke niet. Deze laatste werden verboden en worden nu tot de apocriefe geschriften gerekend.
Daarnaast werd tijdens het concilie de erenaam patriarch of 'aartsvader' gebruikt voor de vier bisschoppen van de belangrijkste steden in het christelijk Romeinse Rijk: Rome, Constantinopel, Antiochië en Alexandrië.
Dat is volgens mij niet zo heel lang geleden gebeurd, of wel?quote:Op woensdag 9 november 2005 11:43 schreef DennisMoore het volgende:
De onlogica etc in de (huidige) Bijbel(-boekenselectie) en kerkelijke leerstellingen onder ogen durven zien is de eerste stap, daar ben ik nu al wel klaar mee.
Ben nu langzamerhand bezig met de vraag: Wat dan wél?.
Jawel, met dat eerste was ik 10 jaar geleden al wel klaar.quote:Op woensdag 9 november 2005 14:05 schreef speknek het volgende:
Dat is volgens mij niet zo heel lang geleden gebeurd, of wel?
Is hij gelijk aan de wet, of staat hij boven de wet?quote:Op woensdag 9 november 2005 02:09 schreef logisnack het volgende:
Misschien moet je er eens over nadenken dat God dus God is.. en dus IS Hij gelijk aan de wet. God is niet een mens en hoeft zich dus niet te onderwerpen aan een wet, want Hij staat boven alles.
God beloofde trouwens na de zondvloed niet om nooit meer mensen te straffen, maar om nooit meer de hele mensheid (op een paar na) te vernietigen.
Dat heeft hij vooralsnog ook niet meer gedaan.. aangezien God altijd zijn beloften nakomt.
Staat hij boven zonde, of staat hij naast de zonde? Kun je uberhaupt boven zonde staan? Hoe stel je je dat voor? Let op, de vragen die ik stel zijn niet onbelangrijk!quote:Je vergelijkt elke keer God met mensen.. alsof hij zich aan de zelfde wetten als ons zou moeten onderwerpen..
Wij leven onder de zonde.. hij staat BOVEN de zonde.
Humbug. Voor een eeuwig levend, onsterfelijk en almachtige entiteit, moet een uitstapje naar de aarde een leuke excursie geweest zijn. Weer eens wat anders. Keten mij maar vast aan een kruis om een paar dagen te lijden, als dat betekent dat ik oneindig het heerser van het al zal worden.quote:En trouwens.. Hij kwam 2000 jaar geleden naar de aarde.. waar Hij 32 jaar lang ons lot heeft ondergaan.. en als klap op de vuurpijl ook nog eens is gestorven.. verraden en vermoord... en dat deed hij onder andere voor jou! Als onvoorwaardelijk geschenk.. Een cadeau van eeuwig leven.. voor een ieder die het accepteert!
Oh okee. Ik had het gevoel dat je vroeger wat meer de bijbel probeerde te verdedigen, ook wanneer het onlogische dingen betrof. M'n vriendin merkte laatst op dat ze het nooit leuk vond om iets van Tiesemans te lezen, omdat hij Christenen in een slecht daglicht plaatste met z'n gezever. Ik antwoordde met dat ik eigenlijk geen enkele Christen op fok nou zo'n goede indruk vond maken als het op het vatten van complexe problemen aankwam. Achteraf bedacht ik dat DennisMoore voor een Christen eigenlijk nog best vaak intelligente dingen zei.quote:Op woensdag 9 november 2005 14:07 schreef DennisMoore het volgende:
Jawel, met dat eerste was ik 10 jaar geleden al wel klaar.
Maar pas recent heb ik weer meer interesse gekregen in de vraag: Wat dan wél?
quote:Op woensdag 9 november 2005 14:27 schreef DennisMoore het volgende:
Hahaha,.
Ach, ligt ook aan de gebruikte definitie van 'Christen' misschien.
Ik wil het kind niet met het badwater weggooien, en ik kan veel Christenen en ook Christelijke theoriën goed waarderen. Heb dan ook een hekel aan het dom en niet-onderbouwd bashen van Christenen, dat je ook veel op fok ziet. En dan verdedig ik nog steeds (onderdelen van) het Christendom.
Zou dat niet jouw daadwerkelijke staat kunnen zijn?quote:Op woensdag 9 november 2005 14:11 schreef speknek het volgende:
Humbug. Voor een eeuwig levend, onsterfelijk en almachtige entiteit, moet een uitstapje naar de aarde een leuke excursie geweest zijn. Weer eens wat anders. Keten mij maar vast aan een kruis om een paar dagen te lijden, als dat betekent dat ik oneindig het heerser van het al zal worden.
Ja zo'n tekst kan natuurlijk niet opgenomen worden in de bijbelquote:Jezus zei:
Laat hij die zoekt voortgaan met zoeken
totdat hij vindt
en wanneer hij vindt
zal hij geschokt zijn
en geschokt zijnde
zal hij zich verwonderen
en hij zal koning zijn over het Al.
En koning zijnde zal hij zijn rust hervinden.
Da's jouw kijk. Naar mijn weten is het volstrekte nonsens om zoiets te aanschouwen. Net zo gek als om te stellen dat God kan sterven.quote:Op woensdag 9 november 2005 10:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
God almachtig, alwetend. Kent geen begin en geen einde. De alles schepper. Bron van alle kracht, macht, waarde, leven en dood.
met zulke stellingen heb je het dan ook alleen maar over een Christelijk versie van God.. In Judaisme kan god ook nie sterven.quote:Op woensdag 9 november 2005 23:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's jouw kijk. Naar mijn weten is het volstrekte nonsens om zoiets te aanschouwen. Net zo gek als om te stellen dat God kan sterven.
Is het wel eens in je opgekomen dat god misschien niet bestaat? Ik bedoel er kan maar een waarheid zijn toch?quote:Op woensdag 9 november 2005 11:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kijk daarin verschillen we dan ook met overtuiging. Mijn overtuiging is dat leven een test is een examen. Slaag je? Paradijs. Faal je? Hel
Meeste dingen zijn in leven een verleiding, vooral verboden (vruchten) etc. Als onze voorouders naar God hadden geluistert in eerste instantie zaten we hier niet zo een discussie te voeren van dat onze schepper die boom niet had moeten plaatsen/verbieden. Hij wist dat de mens van te voren dat ze zich zouden verleiden, maar daarom bestond er ook een aarde, vergeving en liefde om te vergeven. De mens had toch als gedachte zijn schepper te gehoorzamen, niet te doen wat hij verbood.
je hoeft geen einstein te zijn om wanneer je toch tegen zijn verbod op in gaat dat je had gekozen voor slechte.
Opvallend dat je niet hebt gereageerd op me voorbeeld, maar een beetje om reageert. Zelfde geval een "gek" zal niet in de islam door God beoordeelt worden op zijn daden. Maar dan veranderd niets voor een gezond en wel mens.
Geen bangmakerij ofzo maar :quote:Op donderdag 10 november 2005 09:37 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Is het wel eens in je opgekomen dat god misschien niet bestaat? Ik bedoel er kan maar een waarheid zijn toch?
Dan speelt hij een erg kinderachtig spelletje met ons.quote:Op donderdag 10 november 2005 09:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geen bangmakerij ofzo maar :
En wat als god wel bestaat?
Waarom zou ik bang moeten worden als god bestaat? Jij denkt misschien dat jouw geloof en jouw acties je een plaats gaan geven in de hemel, maarja misschien vindt god jouw versie van het geloof wel onzin en belandt je alsnog in de hel.quote:Op donderdag 10 november 2005 09:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit.quote:Op donderdag 10 november 2005 09:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Welke god? De mensheid heeft in de laatste achtduizend jaar in om en nabij de vierduizend verschillende goden geloofd. Maar dan nog is het mogelijk om letterlijk oneindig veel goden te bedenken. Dat betekent dat de kans dat jij in de goede god gelooft is 1/oneindig = 0.quote:Op donderdag 10 november 2005 09:47 schreef Triggershot het volgende:
atheïsten zijn anders erg vredelievendquote:Op donderdag 10 november 2005 13:32 schreef Mirage het volgende:
Mijn ervaring tot nu toe:
Maakt niet uit wat voor laag van de bevolking, maakt niet uit wat voor geloofsovertuiging.... overal heb je hypocrieten, geweldadige eikels en arrogant volk tussen zitten.
er zijn mensen die zich atheïst noemen die vredelievend zijn, er zijn mensen die beweren dat atheïsten van God en dus van normen en waarden los zijn, er zijn ook mensen die dat zien als vooroordeel... ,quote:Op donderdag 10 november 2005 13:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
atheïsten zijn anders erg vredelievend
in elk geval niet 'uit naam van' het atheïsme, en dat kan geen enkele religie zeggenquote:Op donderdag 10 november 2005 13:42 schreef Mirage het volgende:
ow en er zijn vast ook wel seriemoordenaars die atheïst zijn.
Ikzelf geloof niet in een God zoals die in de Bijbel of Koran beschreven wordt. Als er een God bestaat, dan ga ik er van uit dat het haar bedoeling is geweest dat alles is gelopen zoals het gelopen is. Ik zie geen reden waarom een scheppende God een oordeel zou uitspreken over wezens die zij zelf geschapen heeft.quote:Op donderdag 10 november 2005 09:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat er maar een waarheid is? Klopt en ik geloof dat alleen islam de waarheid is.quote:Op donderdag 10 november 2005 10:19 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
Waarom zou ik bang moeten worden als god bestaat? Jij denkt misschien dat jouw geloof en jouw acties je een plaats gaan geven in de hemel, maarja misschien vindt god jouw versie van het geloof wel onzin en belandt je alsnog in de hel.
Maar je hebt nog geen antwoord op mijn vraag gegeven?
elke spel heeft regels.quote:Op donderdag 10 november 2005 10:14 schreef Barati het volgende:
[..]
Dan speelt hij een erg kinderachtig spelletje met ons.
Kans al heel wat verminderd dat ij bij verkeerde zou zijn als ik zeg dat ik geloof in Abrahams God.quote:Op donderdag 10 november 2005 11:49 schreef speknek het volgende:
[..]
Welke god? De mensheid heeft in de laatste achtduizend jaar in om en nabij de vierduizend verschillende goden geloofd. Maar dan nog is het mogelijk om letterlijk oneindig veel goden te bedenken. Dat betekent dat de kans dat jij in de goede god gelooft is 1/oneindig = 0.
Als god bestaat ben jij dus hoedanook een afgodaanbidder.
Geen bangmakerij ofzo.
Who not? Jou ouders beoordeelden jou ook op je foute gedrag om maar een simpel voorbeeld te geven.quote:Op donderdag 10 november 2005 13:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ikzelf geloof niet in een God zoals die in de Bijbel of Koran beschreven wordt. Als er een God bestaat, dan ga ik er van uit dat het haar bedoeling is geweest dat alles is gelopen zoals het gelopen is. Ik zie geen reden waarom een scheppende God een oordeel zou uitspreken over wezens die zij zelf geschapen heeft.
want ?quote:Op donderdag 10 november 2005 14:02 schreef Triggershot het volgende:
Kans al heel wat verminderd dat ij bij verkeerde zou zijn als ik zeg dat ik geloof in Abrahams God.
Ohja, want 3 gedeeld door oneindig is natuurlijk niet nul.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:02 schreef Triggershot het volgende:
Kans al heel wat verminderd dat ij bij verkeerde zou zijn als ik zeg dat ik geloof in Abrahams God.
Mijn ouders hebben mij echter niet samengesteld, en kennen mij dus niet door en door. Ook kennen zij zichzelf niet door en door. God doet dat wel.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Who not? Jou ouders beoordeelden jou ook op je foute gedrag om maar een simpel voorbeeld te geven.
Voor mij bestaat er geen twijfel want als ik maar ook een klein beetje twijfelde zou ik niet voor Allah gekozen hebben. Zenuwachtig? Helemaal niet! Gedachte om een ander dan Allah te aanbidden ja dat maakt me wel weer zenuwachtig. Voor mij is de kans dat ik verkeerd heb gekozen even verkeerd als dat ik in de verkeerde auto ben gestapt.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
want ?
daarvoor waren er al duizenden goden en ook daarna zijn er nog duizenden bijgekomen, waarom zou die ene de echte zijn ? Bovendien geef je dus toe dat er een kans bestaat dat je voor de verkeerde hebt gekozen. Word je daar niet zenuwachtig van ? Misschien is Zeus nu wel heel boos op je !!
door 3?quote:Op donderdag 10 november 2005 14:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Ohja, want 3 gedeeld door oneindig is natuurlijk niet nul.
En dus door jouw geschapen te hebben en jou door te hebben zou hij toch wel recht hebben om jou te beoordelen, vindt je dat niet? Ironisch wat daar oordeel je zelf toch wel over.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben mij echter niet samengesteld, en kennen mij dus niet door en door. Ook kennen zij zichzelf niet door en door. God doet dat wel.
wat had ie gedaan dan ?quote:Op donderdag 10 november 2005 14:13 schreef Triggershot het volgende:
Ach Zeus is al gestraft door Allah.
Het recht zal "hij" hebben, maar ik zie niet in waarom "hij" zelf de wereld zou maken zoals ze in elkaar steekt, om vervolgens te gaan oordelen over zaken die hij a priori wist. Dat zou een beetje dom van "hem" zijn..quote:Op donderdag 10 november 2005 14:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dus door jouw geschapen te hebben en jou door te hebben zou hij toch wel recht hebben om jou te beoordelen, vindt je dat niet? Ironisch wat daar oordeel je zelf toch wel over.
Vrije wil en recht geven aan de mens om de wereld de regeren betekent nog niet dat het zijn schuld is dat de wereld er vandaag zo uitziet(enige reden waarom ik God "hij" noem is omdat ik dat van de Koran gewend ben"quote:Op donderdag 10 november 2005 14:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het recht zal "hij" hebben, maar ik zie niet in waarom "hij" zelf de wereld zou maken zoals ze in elkaar steekt, om vervolgens te gaan oordelen over zaken die hij a priori wist. Dat zou een beetje dom van "hem" zijn..
net als allah over duizend jaarquote:Op donderdag 10 november 2005 14:20 schreef Triggershot het volgende:
zeus is in vergetelheid geraakt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |