Het kan natuurlijk ook als middel worden gebruikt om actief sporten buiten school om te stimuleren. Daarnaast zijn er weinig andere opties. Aan de levenstijl van de kinderen en het gebrek aan assertiviteit bij ouders kan de overheid relatief weinig doen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 22:10 schreef karoltje het volgende:
Die drie uurtjes wegen echt niet op tegen de enorme hoeveelhuid troep die kinderen naar binnen metselen.
Ik zie het in mijn klas, ze hebben nu 2 uur gym en met dat uurtje extra gaan ze echt niet afvallen hoor. Ze moeten allemaal hun levenstijl veranderen, computerspelletjes minderen en ouders moeten nee durven zeggen tegen hun kinderen wb vreetwerk!
Goed idee BHFHquote:Op maandag 10 oktober 2005 22:07 schreef VanRuckhoven het volgende:
Verplichte Gymles om overgewicht tegen te gaan
Scholen hebben ook een opvoedende taak. Tegenwoordig misschien nog wel meer dan de ouders.quote:Op maandag 10 oktober 2005 22:10 schreef Adelante het volgende:
Vind het geen taak van scholen, ouders moeten hun kinderen bij de opvoeding bijbrengen dat sporten gezond is (of niet).
Inderdaad steeds meer zal de opvoedkundige taak bij scholen komen te liggen, zeker nu ze straks verplicht worden opvan aan te bieden van 7 tot 19 uur. Of dat een goede ontwikkeling is, is een tweede. Maar het neemt niet weg dat kinderen van huis uit gestimuleerd moeten worden om lichaamsbeweging te zoeken!quote:Op maandag 10 oktober 2005 22:43 schreef Lod het volgende:
Scholen hebben ook een opvoedende taak. Tegenwoordig misschien nog wel meer dan de ouders.
Volgens mij is dat tot zover alleen nog een idee van van Aartsen en verre van een breed gedragen plan, zeker gezien de houding van het CDA.quote:Op maandag 10 oktober 2005 22:47 schreef Adelante het volgende:
[..]
Inderdaad steeds meer zal de opvoedkundige taak bij scholen komen te liggen, zeker nu ze straks verplicht worden opvan aan te bieden van 7 tot 19 uur. Of dat een goede ontwikkeling is, is een tweede. Maar het neemt niet weg dat kinderen van huis uit gestimuleerd moeten worden om lichaamsbeweging te zoeken!
Weet ik.quote:Op maandag 10 oktober 2005 22:12 schreef VanRuckhoven het volgende:
Maar drie uur intensievebeweging per week is voor iedereen gezond, ook voor dunne kinderen.
vet plaatje trouwens TCO3
Maar als de ouders werken wat dan? Wie moet het dan doen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 09:03 schreef Pietverdriet het volgende:
School is er om kinderen onderwijs te geven. Niet om kinderen op te voeden of andere taken van de ouders over te nemen.
Wat een onzin. Opvoeden is een veel breder iets. Opvoeding gebeurt door ouders, broers, zussen, vrienden, leraren, TV, radio, Internet etc. Al die aspecten hebben een invloed op de ontwikkeling van een persoon.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 09:03 schreef Pietverdriet het volgende:
School is er om kinderen onderwijs te geven. Niet om kinderen op te voeden of andere taken van de ouders over te nemen.
De Ouders, als ze het opvoeden van hun kinderen willen uitbesteden dan stuur je ze maar naar een internaat.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 09:09 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Maar als de ouders werken wat dan? Wie moet het dan doen?
Velen niet meer dus!quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 09:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Ouders, als ze het opvoeden van hun kinderen willen uitbesteden dan stuur je ze maar naar een internaat.
Scholen zijn er voor onderwijs, niet om ouders de gelegenheid te geven zich niet meer om hun kroost te bekommeren en hun eigen carriere te bewandelen. Als je kinderen wilt heb je die verantwoording.
maar wel met je reet voor FOK zitten ipv je om je kids te bekommeren?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 09:34 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Velen niet meer dus!
En nu?
Nu moet ik zeggen dat school ook niet erg let op de kinderen, dus ze mogen best wat meer investeren in de opvoedende taken.
Zeker wat betreft het onderlinge respect naar elkaar. School heeft dus zeker wel een opvoedende functie.
Maar niet zoals de ouders uiteraard.
Nee, dat is verantwoording van de ouders, en dat moet de mensen maar eens duidelijk gemaakt worden. De Kindermeisjestaat is mij een gruwel. Kinderen te dik? Meer premie betalen voor ziektenkostenverzekering, omdat de kans groot is dat ze suikerziekte krijgen bv.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 09:46 schreef Gia het volgende:
De directeur van de school van mijn zoontje zou ook liever drie uur gym willen voor de kinderen.
Ben het daar ook wel mee eens.
Verder zou ik het zinvol vinden om bijvoorbeeld de kinderbijslag af te schaffen en een tegemoet koming te geven voor kinderen die bij een sportvereniging zitten, om zo sporten te stimuleren.
Ik ken ouders die hun kinderen niet bij een sportclub laten gaan, omdat ze door werk geen tijd hebben om ze te halen en te brengen, of naar een wedstrijd te kijken. Vind dat de overheid zich daar gerust mee mag bemoeien op één of andere manier.
Pardon?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maar wel met je reet voor FOK zitten ipv je om je kids te bekommeren?
Ze willen een uur extra invoegen, dat helpt denken zequote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:09 schreef CANARIS het volgende:
Sinds wanneer is gymles niet meer verplichT?
Ik heb toch altijd 2 uur gymles gehad.
En jij dan? Hebt zeker geen kinderen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 10:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
maar wel met je reet voor FOK zitten ipv je om je kids te bekommeren?
En dat is dus opvoedenquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:00 schreef Gia het volgende:
Ik vind ook dat de school de kinderen niet op hoeft te voeden. Op de middelbare school van mijn zoon gebeurt dat ook gewoon niet. Verziek je de les, gaat de leerkracht echt niet met je praten. Kun je er gewoon uit voor de rest van die les.
Nee, hoor. Straffen is geen opvoeden. Opvoeden is kinderen bijbrengen wat wel en niet mag. Met ze praten over zaken, uitleg geven. Dat gebeurt dus niet. Leerkrachten hebben echt geen tijd om 30 van die ettertjes op te gaan voeden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:08 schreef Lod het volgende:
[..]
En dat is dus opvoeden. Je zoon leert dat hij niet moet zieken in de les. En dat opvoeden gebeurt op school, geheel in tegenspraak met de eerste zin van deze quote.
Wat een onzin, geef die vette zooi gewoon niet aan vette kinderen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:24 schreef Tha_Erik het volgende:
Het grootste probleem (bij mijn school) is dat ze in de aula automaten hebben staan waar allemaal zoetigheid uit komt vallen en een kantine met minipizza's, saucijzenbroodjes (sp?) appelflappen en op woensdag (snackdag) broodjes kipcorn, frikadel, kroket en hamburger.
Ok, ze verkopen ook wel broodjes gezind e.d. maar ze moeten die vette zooi gewoon niet verkopen.
Ben ik met je eens. Maar je kunt ook als ouders je kinderen opvoeden met gezonde voeding en ze leren dat die vette hap erg ongezond is.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:24 schreef Tha_Erik het volgende:
Het grootste probleem (bij mijn school) is dat ze in de aula automaten hebben staan waar allemaal zoetigheid uit komt vallen en een kantine met minipizza's, saucijzenbroodjes (sp?) appelflappen en op woensdag (snackdag) broodjes kipcorn, frikadel, kroket en hamburger.
Ok, ze verkopen ook wel broodjes gezind e.d. maar ze moeten die vette zooi gewoon niet verkopen.
Straffen is wel degelijk een vorm van opvoeden. Je zegt het namelijk zelf in de zin daarna:quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 12:15 schreef Gia het volgende:
Nee, hoor. Straffen is geen opvoeden.
Dat gebeurt dus wel. Ze mogen niet zieken in de klas, doen ze dat wel dan hangt daar een consequentie aan vast. Op die manier worden ze dus opgevoed over hoe ze zich moeten gedragen in een bepaalde sociale situatie. Let wel, hoe ze zich moeten gedragen in een bepaalde sociale situatie zoals onze huidige maatschappij wil dat ze zich gedragen.quote:Opvoeden is kinderen bijbrengen wat wel en niet mag. Met ze praten over zaken, uitleg geven. Dat gebeurt dus niet.
Ik weet niet of dat allemaal dankzij pappie en mammie is. Ik weet vanuit mijn verre familie de situatie dat van de vier kinderen er een een echt zwart schaap is. Drugsgebruik, strafblad enzovoorts. De rest heeft keurige banen, wetenschappers, en genieten internationale aanzien. En toch hebben ze allemaal dezelfde (of in ieder geval vergelijkbare) opvoeding gehad van de ouders.quote:Bij sommige zal het strafwerk opvoedend werken, bij anderen werkt dat averecht en ze missen ook nog een aantal lessen. Blijven ze zitten, kunnen ze later achter de vuilniswagen. Allemaal dankzij pappie en mammie.
Het zijn niet alleen de ouders zijn die opvoeden, maar ook de school heeft daar een belangrijke rol in. En zeker in het geval van verkeerde voeding/te weinig beweging. De kinderen die daar de mist ingaan zijn volgens mij van ouders die hoogstwaarschijnlijk zelf ook al niet goed bezig zijn. Hoe kun je dan van die mensen verlangen dat ze hun kinderen leren wat goede of slechte voeding is of dat veel bewegen gezond en beter voor je is?quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Lod, het gaat er niet om hoe je opvoeden definieerd, het gaat erom wat de taak van een school moet zijn.
Ik zie het uitdrukkelijk niet als taak van de overheid om te bepalen hoe mensen moeten leven. Dat is hun eigen verantwoordelijkheid en ze hebben daar zelf de consequenties van te dragen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 13:54 schreef Lod het volgende:
[..]
Het zijn niet alleen de ouders zijn die opvoeden, maar ook de school heeft daar een belangrijke rol in. En zeker in het geval van verkeerde voeding/te weinig beweging. De kinderen die daar de mist ingaan zijn volgens mij van ouders die hoogstwaarschijnlijk zelf ook al niet goed bezig zijn. Hoe kun je dan van die mensen verlangen dat ze hun kinderen leren wat goede of slechte voeding is of dat veel bewegen gezond en beter voor je is?
Dan moeten de ouders geen kinderen nemen als ze er geen tijd voor hebben, of iemand zoeken die de kinderen voor ze opvoed in de tijd dat ze weg zijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 09:09 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Maar als de ouders werken wat dan? Wie moet het dan doen?
Mee eens, want hier in twello hebben wij daar geen geld voor om een gymzaal te laten bouwen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 22:07 schreef VanRuckhoven het volgende:
Wat vinden jullie van het plan om scholen te verplichten minstens drie uur gymles per week te geven om zo overgewicht bij kinderen tegen te gaan?
Dat komt omdat de overheid de consequenties naar zich toe trekt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 14:21 schreef BertV het volgende:
Dat de overheid ingrijpt heeft te maken met de gevolgen die het heeft voor de financieen in de toekomst. Diabetici, veel meer kosten in de gezondheidszorg, beroepsbevolking die niks meer waard is etc.
consequenties zijn voor de overheid
Er mag gereageerd worden...quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 15:31 schreef Mark_Hartink het volgende:
[..]
Mee eens, want hier in twello hebben wij daar geen geld voor om een gymzaal te laten bouwen.
Twelloooquote:
Je kunt toch wel 's morgens of 's middags gymmen en daarna dezelfde avond een uurtje korfbaltraining!!quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 16:11 schreef Petera het volgende:
Meer gym?
Ben op zich wel voor gym op school, maar daar mag wat mij betreft toch wel tegenover staan dat er enigszins rekening gehouden wordt met de sportvereniging waar de kinderen al op zitten.
Heb het een paar jaar gehad dat de gymles en de training van de korfbal op één dag vielen. Dat is niet leuk als je je eerst bij gym kapot moet lopen voor een goed cijfer.
Op die manier stimuleer je eerder dat kinderen vaarwel zeggen tegen de sportvereniging.
Oftewel, ik ben voor, mits de leerlingen dan kunnen kiezen op welke dag ze naar gym gaan.
In het algemeen is dat ook niet te zwaar. Ik zei dan ook expliciet: "als je je eerst kapot moet lopen voor een cijfer" (misschien waren mijn woorden iets anders, maar hier kwam het op neer).quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Je kunt toch wel 's morgens of 's middags gymmen en daarna dezelfde avond een uurtje korfbaltraining!!
Mijn oudste zwemt zaterdags 2,5 uur. De jongste heeft 2x per week voetbaltraining (één van die dagen heeft hij ook gym op school), en 's zaterdags nog een wedstrijd.
Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat de gym op dezelfde dag als de sportclub te zwaar is.
Jij bent de eerste.
Nou, ik heb er eerlijk gezegd nog nooit iemand over horen praten om de gymlessen op school zodanig variabel te maken dat je niet op dezelfde dag hoeft te gymmen en te sporten bij een club.quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:34 schreef Petera het volgende:
[..]
In het algemeen is dat ook niet te zwaar. Ik zei dan ook expliciet: "als je je eerst kapot moet lopen voor een cijfer" (misschien waren mijn woorden iets anders, maar hier kwam het op neer).
Verder: dat ik de eerste ben, kan natuurlijk ook komen doordat je hier zelden met iemand over spreekt/typt of altijd met dezelfde persoon, en dat die ene persoon nergens last van heeft.
Korfbalquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:34 schreef Petera het volgende:
[..]
In het algemeen is dat ook niet te zwaar. Ik zei dan ook expliciet: "als je je eerst kapot moet lopen voor een cijfer" (misschien waren mijn woorden iets anders, maar hier kwam het op neer).
Verder: dat ik de eerste ben, kan natuurlijk ook komen doordat je hier zelden met iemand over spreekt/typt of altijd met dezelfde persoon, en dat die ene persoon nergens last van heeft.
En ik was nog wel in de veronderstelling dat het aan elkaar werd geplakt, die drie uurquote:Op dinsdag 11 oktober 2005 18:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou, ik heb er eerlijk gezegd nog nooit iemand over horen praten om de gymlessen op school zodanig variabel te maken dat je niet op dezelfde dag hoeft te gymmen en te sporten bij een club.
Zie ook niet hoe dat te verwezenlijken is. Wil 1/5 van de klas op maandag en donderdag gymmen, 1/8 deel liever op dinsdag en vrijdag, 1/6 deel wil graag op maandag en vrijdag enz.....
Parallelklas!! Die hebben ze op de basisschool niet. Oh, basisschool leerlingen moeten dat wel kunnen. Op de middelbare school heb je natuurlijk minder conditie.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 10:13 schreef Petera het volgende:
[..]
En ik was nog wel in de veronderstelling dat het aan elkaar werd geplakt, die drie uur![]()
Zoveel vrijheid als je nu hierboven schetst had ik niet in gedachten. (Als geef ik toe dat ik het wel een beetje heb gesuggereerd door te zwijgen over de mate van keuzevrijheid)
Maar ik zie werkelijk niet in waarom er niet een enkelen met een parallelklas mee zouden kunnen gymen, die er wél problemen mee hebben.
Idiote opmerking.quote:overigens: als je gewoon bent om mensen erop te wijzen dat je nog nooit zoiets van een ander hebt gehoord, betwijfel ik of je de eerste bent tegen wie mensen dergelijke dingen zouden zeggen: mensen worden graag normaal gevonden.
Nou leg je me alweer dingen in de mond die ik niet heb gezegd. Ik heb NOOIT gezegd dat het na een uurtje gym niet meer mogelijk is om te korfballen, of dat basisschoolleerlingen meer conditie (moeten) hebben dan middelbare-schoolleerlingen. (Overigens is het wel zo dat mensen sneller herstellen naarmate ze jonger zijn. Het zou dus nog niet eens een idiote gedachte zijn geweest dat basiisscholleerlingen dat wel even doen, maar oudere leerlingen niet)quote:Op woensdag 12 oktober 2005 13:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Parallelklas!! Die hebben ze op de basisschool niet. O, basisschool leerlingen moeten dat wel kunnen. Op de middelbare school heb je natuurlijk minder conditie.
[..]
Idiote opmerking.
Stond inderdaad te kijken van die suggestie en kan me er ook niks bij voorstellen. Daarbij lijkt het mij raar dat, wanneer je overdag een uur gym hebt gehad, je 's avonds te moe bent om te korfballen.
Een gezond persoon met een goede conditie moet dat toch makkelijk kunnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |