Toen nam ik je al niet meer serieus en stopte ik met lezen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:54 schreef Jajong het volgende:
Waarom zou je.. hele dag achter je schoolwerk gaan zitten, compleet afgesloten van elk sociaal contact.. terwijl je er ( volgens mij ) niet zo heel veel meer aan hebt als een Atheneum diploma..
Ik zet er toch bij "( volgens mij )", enlighten me. Ik weet ook wel dat het goed is voor je algemene ontwikkeling en dat je de dingen die je leert bij Latijn in veel studies terug ziet. Maar ik heb t nu meer over mensen die eigenlijk teveel moeten doen voor Gymnasium en er gewoon voor kiezen, ondanks het feit dat ze qua niveau op het Ath. horen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:57 schreef BVO het volgende:
[..]
Toen nam ik je al niet meer serieus en stopte ik met lezen.
Sorry hoor, als ik kijk wat mensen uit mijn directe omgeving allemaal moeten doen, vergeleken wat ik moet doen op Ath. verschilt het qua niveau amper wat. Maar het is zoooooooveeel meer. Net alsof die leraren zoiets hebben van "Mwah het is gym, dus zetten we er maar wat stof bij wat je geen kanker aan hebt maarja je moet toch wat om het allemaal in te vullen he"quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:57 schreef Aurelium het volgende:
Gymnasium betekent absoluut niet dat je geen sociaal leven hebt of dat je veel meer moet studeren dan andere mensen. in tegen deel, op gymnasia zitten vaak zeer prominente mensen die later hoge functies zullen vervullen. Zonder sociale vaardigheden zou dat toch echt niet mogelijk zijn.
Daarnaast is er wel degelijk een toegevoegde waarde van het gymnasium, aangezien je jezelf net een stukje meer kunt onplooien dankzij bijvoorbeeld latijn en grieks.
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:54 schreef Jajong het volgende:
Waarom zou je.. hele dag achter je schoolwerk gaan zitten, compleet afgesloten van elk sociaal contact..
Ik heb voor gymnasium gekozen wegens de Klassieke Talen. En op het gymnasium wordt toch echt wel een beetje meer van mensen gevraagd dan op 't atheneum en dat is fijn als je die uitdaging nodig hebt. Gymnasium was eigenlijk nog te makkelijk voor me, dus op atheneum had ik me helemaal doodverveeld. En nee, dat zeg ik niet om op te scheppen. Maar voor een bepaald type leerling is het gewoon de juiste keus. Maar er zaten op mijn gymnasium ook leerlingen die er niet hadden moeten zitten. Die hadden streberige ouders en waren gepusht om gymnasium te gaan doen, maar moesten zich helemaal over de kop werken om het te kunnen redden.quote:terwijl je er ( volgens mij ) niet zo heel veel meer aan hebt als een Atheneum diploma.. Ik heb bewust voor Ath. gekozen ondanks een heel sterk Gymn. advies omdat ik t al aan zag komen.. Mis ik voordelen van het gymnasium ofzo?? Worden die mensen gepushed door de prestatie-gerichte maatschappij?? zegt u maar.
Tuurlijk, niet iedereen heeft er zoveel moeite mee. Maar er zijn mensen die er ZOVEEL voor moeten doen om het te halen, ik vraag me dan af wat er zo super speciaal aan is dat ze daardoor zoveel mis moeten lopen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]Ik hoefde geen zak te doen op 't gym en ik haalde nog negens. Dat slaat dus nergens op.
[..]
Ik heb voor gymnasium gekozen wegens de Klassieke Talen. En op het gymnasium wordt toch echt wel een beetje meer van mensen gevraagd dan op 't atheneum en dat is fijn als je die uitdaging nodig hebt. Gymnasium was eigenlijk nog te makkelijk voor me, dus op atheneum had ik me helemaal doodverveeld. En nee, dat zeg ik niet om op te scheppen. Maar voor een bepaald type leerling is het gewoon de juiste keus. Maar er zaten op mijn gymnasium ook leerlingen die er niet hadden moeten zitten. Die hadden streberige ouders en waren gepusht om gymnasium te gaan doen, maar moesten zich helemaal over de kop werken om het te kunnen redden.
Maar al met al heeft een categoriaal gymnasium voor mij gewoon meerwaarde. Wegens de Klassieke Talen, maar ook wegens andere zaken (kleine school, doorgaans veel aandacht voor verbreding en verdieping, veel culturele bezigheden etc.).
Even serieus: wel degelijk dus. Voor het herleiden van woorden bijvoorbeeld. Maar ook op allerlei andere gebieden (de mythologie; referentiekader voor literatuur en kunst, om een voorbeeld te noemen). Ik ben héél blij met mijn kennis van het Latijn en het verbreedt absoluut je blikveld.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:08 schreef mrbombastic het volgende:
Latijn en Grieks gebruik je toch elke dag. Wat, jij niet dan?
Die zogenaamde sociale status is een domme reden om gym te gaan doen. Mijn ouders wilden om die reden juist dat ik het níet zou gaan doen. Na drie jaar atheneum ben ik zelf overgestapt. En ik heb me nergens zo thuis gevoeld als op dat kleine gymnasium. En ja, er hangt een sfeer die door sommigen als 'elitair' zou worden betiteld. Ik heb dat niet als zodanig ervaren en ik heb er de tijd van mijn leven gehad en heel veel dingen geleerd waar ik nu nog steeds veel aan heb.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
De enige reden waarom je gymnasium zou doen is vanwege de sociale status die daaraan gekoppeld is. De werkelijk toegevoegde waarde in vergelijking met het atheneum (behoudens dat de mensen op het gymnasium vaak wat anders zijn) is zo goed als nihil (of je moet een talenstudie doen - maar dat is uberhaupt onverstandig).
Om maar een dagelijkse activiteit te noemenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Voor het herleiden van woorden bijvoorbeeld.
In ieder geval meer genoeg om te weten dat het meer dán is.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:54 schreef Jajong het volgende:
Waarom zou je.. hele dag achter je schoolwerk gaan zitten, compleet afgesloten van elk sociaal contact.. terwijl je er ( volgens mij ) niet zo heel veel meer aan hebt als een Atheneum diploma.
Natuurlijk kun je het wel doen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:11 schreef DR878 het volgende:
ik heb atheneum gedaan, en met in mijn opleiding moet ik erg veel latijnse woorden kennen, maar dan nog , met atheneum kun je het prima doen
Je maakt een fout door jouw eigen idee van het gymnasium willen doen te generaliseren. Voor sommige universitaire opleidingen is een kennis van klassieke talen alleen maar mooi meegenomen. En dit is nog maar een van die redenen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:09 schreef Diederik_Duck het volgende:
De enige reden waarom je gymnasium zou doen is vanwege de sociale status die daaraan gekoppeld is. De werkelijk toegevoegde waarde in vergelijking met het atheneum (behoudens dat de mensen op het gymnasium vaak wat anders zijn) is zo goed als nihil (of je moet een talenstudie doen - maar dat is uberhaupt onverstandig).
Voor iemand die nooit een ingewikkeld boek of een wetenschappelijke tekst leest of nooit op vakantie gaat naar een Europees land wellicht niet.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:12 schreef Tijn het volgende:
Om maar een dagelijkse activiteit te noemen
Precies, alle west europese talen zijn een stuk makkelijker te leren als je Latijn als basis hebt.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Even serieus: wel degelijk dus. Voor het herleiden van woorden bijvoorbeeld. Maar ook op allerlei andere gebieden (de mythologie; referentiekader voor literatuur en kunst, om een voorbeeld te noemen). Ik ben héél blij met mijn kennis van het Latijn en het verbreedt absoluut je blikveld.
Wat ik vooral bedoel is dat het eigenlijk geen zak uitmaakt welke richting je doet (het voordeel van categorale gymnasia zit vooral in de kleinschaligheid en de ws meer betrokken docenten - niet in de klassieke talen). Het is een manier om je te onderscheiden van de amorfe massa, meer niet.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Die zogenaamde sociale status is een domme reden om gym te gaan doen. Mijn ouders wilden om die reden juist dat ik het níet zou gaan doen. Na drie jaar atheneum ben ik zelf overgestapt. En ik heb me nergens zo thuis gevoeld als op dat kleine gymnasium. En ja, er hangt een sfeer die door sommigen als 'elitair' zou worden betiteld. Ik heb dat niet als zodanig ervaren en ik heb er de tijd van mijn leven gehad en heel veel dingen geleerd waar ik nu nog steeds veel aan heb.
Het is een manier om jezelf te verrijken. Je gaat niet naar een gymnasium om je af te zetten tegen de massa.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:17 schreef Diederik_Duck het volgende:
Wat ik vooral bedoel is dat het eigenlijk geen zak uitmaakt welke richting je doet (het voordeel van categorale gymnasia zit vooral in de kleinschaligheid en de ws meer betrokken docenten - niet in de klassieke talen). Het is een manier om je te onderscheiden van de amorfe massa, meer niet.
Dit kan ik niet helemaal volgen, verklaar je nader.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:13 schreef Panzer het volgende:
[..]
Je maakt een fout door jouw eigen idee van het gymnasium willen doen te generaliseren.
Het is helemaal waar dat voor een heleboel talenrichtingen kennis van mn het Latijn een groot voordeel is - alleen doen maar zo weinig mensen die studies. De verdere redenen zou ik graag geconcretiseerd zien (en liever niet de reden: omdat het leuk is - die is valide maar dat is niet de reden dat mensen gymnasium doen; ze weten immers niet van tevoren of ze het leuk vinden).quote:Voor sommige universitaire opleidingen is een kennis van klassieke talen alleen maar mooi meegenomen. En dit is nog maar een van die redenen.
Dat maakt voor de kleinschaligheid niets uit. Als er 400 leerlingen op een school zitten (zoveel waren het er op mijn gymnasium) dan kent iedereen elkaar. En zesdeklassers gaan ook met eersteklassers om. Je kent elke docent en elke docent kent jou.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:22 schreef Cerbie het volgende:
Mwa als je in de tweede fase terechtkomt met clusterklassen is dat van kleinschaligheid ook weer weg. Dan gaat de één naar Latijn, en de ander naar Natuurkunde2 bijvoorbeeld, om het volgende uur weer bij elkaar bij Nederlands te zitten.
Zo ging het al op de scholengemeenschap waar ik zelf op zat, voordat de 2e fase was ingevoerd. De gymnasiasten zaten gewoon bij de rest van het VWO in de klas. Alleen in een tussenuurtje ofzo gingen ze even Latijn of Grieks met z'n 2'en volgen, verder was er geen enkel verschil.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:22 schreef Cerbie het volgende:
Mwa als je in de tweede fase terechtkomt met clusterklassen is dat van kleinschaligheid ook weer weg. Dan gaat de één naar Latijn, en de ander naar Natuurkunde2 bijvoorbeeld, om het volgende uur weer bij elkaar bij Nederlands te zitten.
Jezelf verrijken ís een manier om je af te zetten tegen de massa; dat vinden mensen nu eenmaal leuk.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het is een manier om jezelf te verrijken. Je gaat niet naar een gymnasium om je af te zetten tegen de massa.
Hoezo weet je niet van tevoren of je het leuk vindt? Als je nou een diepgewortelde fascinatie voor mythologie hebt en behoorlijk aanleg voor en plezier in talen, dan kun je er toch vanuit gaan dat het je wel zal bevallen. En als je er dan alsnog niks aan vind, je kan in het eerste jaar nog overstappen naar atheneum.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:23 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dit kan ik niet helemaal volgen, verklaar je nader.
[..]
Het is helemaal waar dat voor een heleboel talenrichtingen kennis van mn het Latijn een groot voordeel is - alleen doen maar zo weinig mensen die studies. De verdere redenen zou ik graag geconcretiseerd zien (en liever niet de reden: omdat het leuk is - die is valide maar dat is niet de reden dat mensen gymnasium doen; ze weten immers niet van tevoren of ze het leuk vinden).
Zo was het bij ons ook, tot in de derde, toen waren er zoveel mensen op Gymnasium dat het makkelijker was er een derde klas van te maken.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zo ging het al op de scholengemeenschap waar ik zelf op zat, voordat de 2e fase was ingevoerd. De gymnasiasten zaten gewoon bij de rest van het VWO in de klas. Alleen in een tussenuurtje ofzo gingen ze even Latijn of Grieks met z'n 2'en volgen, verder was er geen enkel verschil.
Vandaar dat we eerder spraken over categoriale gymnasia. Daar is het dus echt wel anders.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:24 schreef Tijn het volgende:
Zo ging het al op de scholengemeenschap waar ik zelf op zat, voordat de 2e fase was ingevoerd. De gymnasiasten zaten gewoon bij de rest van het VWO in de klas. Alleen in een tussenuurtje ofzo gingen ze even Latijn of Grieks met z'n 2'en volgen, verder was er geen enkel verschil.
Spreek voor uzelf. Je kunt jezelf ook verrijken omdat JIJ daar voor jezelf en voor je eigen leven iets aan hebt.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
Jezelf verrijken ís een manier om je af te zetten tegen de massa; dat vinden mensen nu eenmaal leuk.
Als je de meeste categoriale gymnasia gaat vergelijken met de meeste athenea die deel uitmaken van scholengemeenschappen, dan is er imo wel degelijk een fors niveauverschil. In elk geval wel toen ik nog op school zat (jaren '90).quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:28 schreef TC03 het volgende:
Gymnasium is gewoon 'normaal' atheneum met Latjin, Grieks en/of KVC ipv CKV. Geen niveau verschil. Als je graag Latijn en Grieks wilt doen is gymnasium leuk. Verder denk ik dat als je dat de literaire, culturele en geschiedkundige kant opgaat Latijn wel handig kan zijn.
Precies, als je dat op het Ath. doet snap ik het wel, omdat je met een HAVO opleiding geen universitaire studie kan doen. Maar het verschil tussen gym en Ath. is in veel gevallen zo verwaarloosbaar, dat ik dus niet begrijp waarom ze dat doenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:34 schreef icebliss het volgende:
Ik zit zelf ook op het gymnasium. Reden: Gymnasium advies. Waarom zou ik atheneum gaan doen als ik gymnasium ook aankan? Ik wil me niet tegen de massa afzetten. Ik volg gewoon het niveau wat ik aankan, en dat is toevallig gymnasium.
Maar ik snap op wat voor mensen je doelt. Er zat bij mij 3 jaar lang ook een meisje in de klas die dagen aan het leren was voor een 6je, terwijl de rest van de klas gemiddeld een 8 had met een uur leren.
Dat kan je nooit goed meten. Atheneums en gymansiums (of -a) krijgen hetzelfde VWO examen...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als je de meeste categoriale gymnasia gaat vergelijken met de meeste athenea die deel uitmaken van scholengemeenschappen, dan is er imo wel degelijk een fors niveauverschil. In elk geval wel toen ik nog op school zat (jaren '90).
Je weet nooit of je iets leuk vindt voordat je eraan begint. Daarom kun je ook niet zeggen: ik ga gymnasium doen omdat ik het leuk vind, maar slechts ik ga gymnasium doen omdat ik denk dat ik het leuk vind.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:27 schreef Roltrapfee het volgende:
[..]
Hoezo weet je niet van tevoren of je het leuk vindt?
Al dat soort dingen zijn veelal nog niet duidelijk op 12 jarige leeftijd- ergo de reden om gymnasium te doen is een andere.quote:Als je nou een diepgewortelde fascinatie voor mythologie hebt en behoorlijk aanleg voor en plezier in talen, dan kun je er toch vanuit gaan dat het je wel zal bevallen. En als je er dan alsnog niks aan vind, je kan in het eerste jaar nog overstappen naar atheneum.
Er is geen niveauverschil tussen atheneum en gymnasium. Je krijgt dezelfde stof immers.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:34 schreef icebliss het volgende:
Ik volg gewoon het niveau wat ik aankan, en dat is toevallig gymnasium.
Het examen zegt zip over het niveau van de school, want het examen is nu eenmaal centraal geregeld. Onze schoolonderzoeken (tentamens) waren een stuk moeilijker dan de examens.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:36 schreef TC03 het volgende:
Dat kan je nooit goed meten. Atheneums en gymansiums (of -a) krijgen hetzelfde VWO examen...
En waarom vind je het leuk dat je er iets aan hebt?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Spreek voor uzelf. Je kunt jezelf ook verrijken omdat JIJ daar voor jezelf en voor je eigen leven iets aan hebt.
Dat geloof ik graag, maar waarom zou dat bij een atheneum niet het geval zijn? Tenzij jouw gymnasium een slagingspercentage van 99% had en dat atheneum 85% ofzo.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het examen zegt zip over het niveau van de school, want het examen is nu eenmaal centraal geregeld. Onze schoolonderzoeken (tentamens) waren een stuk moeilijker dan de examens.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Een gymnasium kiest wellicht voor andere lesmethodes, meer verdieping, meer uitdagen van de leerlingen. Ik heb zowel atheneum als gymnasium gedaan (na drie jaar overgestapt naar gym) en reken maar dat er een niveauverschil was. Al was het alleen maar vanwege de Klassieke Talen. Als je beide houdt, heb je in de vijfde / zesde klas 10 uur Klassieke Talen per week (toen althans). Dat scheelt nogal wat.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:37 schreef TC03 het volgende:
Er is geen niveauverschil tussen atheneum en gymnasium. Je krijgt dezelfde stof immers.
jamaar jamaar jamaar jamaar.....quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:36 schreef Jajong het volgende:
[..]
Precies, als je dat op het Ath. doet snap ik het wel, omdat je met een HAVO opleiding geen universitaire studie kan doen. Maar het verschil tussen gym en Ath. is in veel gevallen zo verwaarloosbaar, dat ik dus niet begrijp waarom ze dat doen
Nou, onze slagingspercentages lagen idd tegen de 100% aan, maar ik heb nooit een vergelijkend onderzoek gedaan. Ik weet wél dat er op categoriale gymnasia doorgaans meer en moeilijker stof doorheen gaat dan op athenea die deel uitmaken van een grote scholengemeenschap.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:41 schreef TC03 het volgende:
Dat geloof ik graag, maar waarom zou dat bij een atheneum niet het geval zijn? Tenzij jouw gymnasium een slagingspercentage van 99% had en dat atheneum 85% ofzo.
Ja! jij bent koel!quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:41 schreef JohnDDD het volgende:
Alsof je hard moet leren voor Gymnasium.
Enne, Latijn fucking rules.
Zijn er dan speciale 'gymnasium' lesmethodes voor vakken die er niks mee te maken hebben? Is Nederlands of wiskunde moeilijker op het gym dan op het atheneum? Ik geloof best dat er niveauverschil was hoor, maar dat kan er ook zijn tussen atheneums onderling. Is niet echt gymnasium/atheneum-gebonden.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Een gymnasium kiest wellicht voor andere lesmethodes, meer verdieping, meer uitdagen van de leerlingen. Ik heb zowel atheneum als gymnasium gedaan (na drie jaar overgestapt naar gym) en reken maar dat er een niveauverschil was. Al was het alleen maar vanwege de Klassieke Talen. Als je beide houdt, heb je in de vijfde / zesde klas 10 uur Klassieke Talen per week (toen althans). Dat scheelt nogal wat.
Omdat het zorgt dat ik meer heb aan bepaalde zaken en/of ze beter begrijp. Een boek van Mulisch, een schilderij van Alma-Tadema, onze cultuur en geschiedenis, de Romaanse talen... Het verbreedt mijn denkkader en zorgt ervoor dat ik dingen meekrijg die ik anders niet zou meekrijgen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:41 schreef Diederik_Duck het volgende:
En waarom vind je het leuk dat je er iets aan hebt?
Dat zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen. Maar op gymnasia zitten véél hoogbegaafde leerlingen en die dienen uitgedaagd te worden en dat gebeurt door differentiatie (verbreding en verdieping). Ik denk dat die differentiatie minder makkelijk is op een grote school. Ook leven zaken als bijvoorbeeld wiskunde- / taalkunde-olympiades heel erg op gymnasia (puur persoonlijke ervaring). Dat zijn natuurlijk buitenschoolse zaken, maar ze hebben wel te maken met de schoolvakken).quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:45 schreef TC03 het volgende:
Zijn er dan speciale 'gymnasium' lesmethodes voor vakken die er niks mee te maken hebben? Is Nederlands of wiskunde moeilijker op het gym dan op het atheneum? Ik geloof best dat er niveauverschil was hoor, maar dat kan er ook zijn tussen atheneums onderling. Is niet echt gymnasium/atheneum-gebonden.
Ik merk wel dat ze gymnasiasten meer vrijheid en verantwoordelijkheid geven. Ik zit tegenwoordig in een gemengde atheneum/gym klas, terwijl er in de 1e tot 3e nog genoeg leerlingen waren voor aparte gymnasiumklassen. Toen kregen we bijna alleen maar werkwijzers, of er werd een vage indicatie van de toetsstof gegeven en dan zochten we zelf maar uit welke opdrachten we nuttig vonden om te maken. Nu wordt alles keurig opgegeven en wordt er meer voor je gedaan.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen. Maar op gymnasia zitten véél hoogbegaafde leerlingen en die dienen uitgedaagd te worden en dat gebeurt door differentiatie (verbreding en verdieping). Ik denk dat die differentiatie minder makkelijk is op een grote school. Ook leven zaken als bijvoorbeeld wiskunde- / taalkunde-olympiades heel erg op gymnasia (puur persoonlijke ervaring). Dat zijn natuurlijk buitenschoolse zaken, maar ze hebben wel te maken met de schoolvakken).
Dat is allemaal waar, maar een voornaam punt waarom mensen het leuk vinden dit soort dingen te weten is omdat veel anderen het niet weten. Het is leuk om je op die manier van anderen te onderscheiden (en ja, ik heb daar ook last van).quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Omdat het zorgt dat ik meer heb aan bepaalde zaken en/of ze beter begrijp. Een boek van Mulisch, een schilderij van Alma-Tadema, onze cultuur en geschiedenis, de Romaanse talen... Het verbreedt mijn denkkader en zorgt ervoor dat ik dingen meekrijg die ik anders niet zou meekrijgen.
Dat was dus vroeger niet zo, ik ben van voor de Tweede Fase / studiehuis. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die red-je-kont-maar-methode zelf niet zo'n postieve ontwikkeling vind...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:53 schreef Roltrapfee het volgende:
Ik merk wel dat ze gymnasiasten meer vrijheid en verantwoordelijkheid geven. Ik zit tegenwoordig in een gemengde atheneum/gym klas, terwijl er in de 1e tot 3e nog genoeg leerlingen waren voor aparte gymnasiumklassen. Toen kregen we bijna alleen maar werkwijzers, of er werd een vage indicatie van de toetsstof gegeven en dan zochten we zelf maar uit welke opdrachten we nuttig vonden om te maken. Nu wordt alles keurig opgegeven en wordt er meer voor je gedaan.
1) hoe kom je aan de hele dag achter je schoolwerk zitten, ik doe gymnasium en voor amper wat uitquote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:54 schreef Jajong het volgende:
Waarom zou je.. hele dag achter je schoolwerk gaan zitten, compleet afgesloten van elk sociaal contact.. terwijl je er ( volgens mij ) niet zo heel veel meer aan hebt als een Atheneum diploma.. Ik heb bewust voor Ath. gekozen ondanks een heel sterk Gymn. advies omdat ik t al aan zag komen.. Mis ik voordelen van het gymnasium ofzo?? Worden die mensen gepushed door de prestatie-gerichte maatschappij?? zegt u maar.
Ben jij weleens op de echte Gymnasia geweest? Een groot gedeelte heeft echt geen leven, of ze denken dat ze hebben, maar hebben er echt geen benul van. Overigens, gymnasium wil niet zeggen dat je meteen een kneus bent, wel een grote kans.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:57 schreef Aurelium het volgende:
Gymnasium betekent absoluut niet dat je geen sociaal leven hebt of dat je veel meer moet studeren dan andere mensen. in tegen deel, op gymnasia zitten vaak zeer prominente mensen die later hoge functies zullen vervullen. Zonder sociale vaardigheden zou dat toch echt niet mogelijk zijn.
Daarnaast is er wel degelijk een toegevoegde waarde van het gymnasium, aangezien je jezelf net een stukje meer kunt onplooien dankzij bijvoorbeeld latijn en grieks.
Natuurlijk is het leuk als je iemand meeneemt naar een museum en van alles weet te vertellen over allerlei schilderijen en natúúrlijk is het leuk als je veel kennis hebt en anderen dingen kunt vertellen en leren. Maar het is niet dé motivatie. Ik heb zelf gewoon een enorme kennishonger, ik wil leren, leren, leren. Niet voor anderen, maar omdat ik dat zelf gewoon heerlijk vind.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dat is allemaal waar, maar een voornaam punt waarom mensen het leuk vinden dit soort dingen te weten is omdat veel anderen het niet weten. Het is leuk om je op die manier van anderen te onderscheiden (en ja, ik heb daar ook last van).
Het Grieks als taal zie je nog dagelijks terug in wetenschappelijke en maatschappelijke termen (democratie, biologie, economie), maar vooral de Griekse cultuur, qua goden en filosofen heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten op de Westerse maatschappij (zij het dat we het aan de Arabieren te danken hebben dat er nog zoveel bewaard is gebleven). Het nieuwe testament (of je het nou een tof boek vindt of niet) is in het Grieks geschreven, veel themata komen terug in kunst. De blinde Homerus, die vandaag de dag nóg gelezen wordt. Mulisch zou in z'n handjes knijpen van vreugde als hij wist dat hij na ruim twee en half millennium nog ter hand genomen zou worden.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:16 schreef Random_hero het volgende:
(overigens ontgaat mij de toegevoegde waarde van Grieks totaal).
Ben JIJ wel eens op een echt gymnasium geweest? Wij hadden bij ons op school elke drie weken een schoolfeest, er werden allerlei activiteiten georganiseerd, de meeste mensen gingen net als alle anderen stappen e.d. en het percentage 'kneuzen' was erg laag. Natuurlijk heb je er wel de echte nerds zitten. Die zou ik echter geen kneuzen noemen, hooguit mensen met andere interesses. Als leren je passie is en je houdt toevallig niet zo van uitgaan en je bent niet zo sociaal van aard, dan ben je een kneus? Ik vind dat persoonlijk grote onzin. Omdat iemand niet net zoals jij is, hoeft hij nog geen kneus te zijn. Sommige mensen halen voldoening uit andere zaken dan rondhangen in een discotheek.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:57 schreef dady het volgende:
Ben jij weleens op de echte Gymnasia geweest? Een groot gedeelte heeft echt geen leven, of ze denken dat ze hebben, maar hebben er echt geen benul van. Overigens, gymnasium wil niet zeggen dat je meteen een kneus bent, wel een grote kans.
Grapjasquote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:57 schreef dady het volgende:
[..]
Ben jij weleens op de echte Gymnasia geweest? Een groot gedeelte heeft echt geen leven, of ze denken dat ze hebben, maar hebben er echt geen benul van. Overigens, gymnasium wil niet zeggen dat je meteen een kneus bent, wel een grote kans.
Die kennishonger is ook op het gymnasium niet te bevredigen, dat zul je toch echt zelf moeten doen in je vrije tijd. Overigens denk ik niet dat je alles wil leren, je zal wel een specifiek aandachtsgebied hebben.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Natuurlijk is het leuk als je iemand meeneemt naar een museum en van alles weet te vertellen over allerlei schilderijen en natúúrlijk is het leuk als je veel kennis hebt en anderen dingen kunt vertellen en leren. Maar het is niet dé motivatie. Ik heb zelf gewoon een enorme kennishonger, ik wil leren, leren, leren. Niet voor anderen, maar omdat ik dat zelf gewoon heerlijk vind.
Ik wel, ik vond het wel fijn, eigenlijk. Nu moet ik gewoon netjes maken wat mensen opgeven, ook als ik het compleet loos vind. Als je dingen al heel goed snapt moet je toch nog 10 opdrachten maken, terwijl 2 net zo goed zijn om de stof te leren. Natuurlijk is het niet voor iedereen goed, maar als je er de discipline voor hebt is het heerlijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat was dus vroeger niet zo, ik ben van voor de Tweede Fase / studiehuis. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die red-je-kont-maar-methode zelf niet zo'n postieve ontwikkeling vind...
Het wordt steeds breder. Vroeger was het taal en cultuur, nu wil ik me graag gaan verdiepen in de wis- en natuurkunde. Destijds laten vallen, wil ik nu op examenniveau gaan brengen door zelfstudie. Filosofie was ook een favoriet vak.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
Die kennishonger is ook op het gymnasium niet te bevredigen, dat zul je toch echt zelf moeten doen in je vrije tijd. Overigens denk ik niet dat je alles wil leren, je zal wel een specifiek aandachtsgebied hebben.
Da's ook wel weer zo.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:06 schreef Roltrapfee het volgende:
Ik wel, ik vond het wel fijn, eigenlijk. Nu moet ik gewoon netjes maken wat mensen opgeven, ook als ik het compleet loos vind. Als je dingen al heel goed snapt moet je toch nog 10 opdrachten maken, terwijl 2 net zo goed zijn om de stof te leren. Natuurlijk is het niet voor iedereen goed, maar als je er de discipline voor hebt is het heerlijk.
Ik heb gymnasium gedaan. Je stelling si dus onwaar.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:11 schreef djenneke het volgende:
Ik heb een jaar gymnasium gedaan, en het vervolgens zo snel mogelijk laten vallen. Ik was ermee begonnen omdat het nou eenmaal het advies was (met bijna alleen 10-en op mijn rapport van de brugklas), ik graag het hoogst haalbare wilde doen (erg slechte motivator kwam ik later achter), en omdat ik erg geinteresseerd ben in de mythologie van de grieken en romeinen.
Ik haakte af omdat ik ten eerste door het veel te makkelijke brugklasjaar erg lui was geworden, en gewoon geen zin had om naamvallen te leren, ik nog nooit in mijn leven tijdens een les heb kunnen opletten (ben meer het zelfstudie-type, maar dat is lastig als je ergens te lui voor bent). En dan kwam ik er ook nog eens achter dat er weinig nieuws te vertellen was over de mythologie, aangezien ik alles op de vrije school allang geleerd had. En als laatste kreeg ik dat jaar meer interesse in het mannelijke geslacht, dan in het opdoen van kennis. (En de leuke jongens deden echt geen gymnasium).
maar jij zat dan ook niet bij mij op schoolquote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:21 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik heb gymnasium gedaan. Je stelling si dus onwaar.
ach, ik heb weer andere kwaliteitenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat krijg je als je geen gymnasium doet.
En gymnasiasten leven natuurlijk niet.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:27 schreef ErwinRommel het volgende:
hehehehe grappig.
Ik heb MAVO gedaan en ben door het leven rijker geworden ipv wat latijn te kennen.
Hey schat, ik zit op het gym, wil je met mij neuken?
Kennis intereseert me evenals bepaalde vormen van literatuut, wetenschappen en kunst.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En gymnasiasten leven natuurlijk niet.
Als kennis, kunst, literatuur, wetenschap e.d. je niet interesseren, nee, dan is gymnasium niets voor jou.
Het geeft je een fijne basis. Ik ben persoonlijk erg blij met mijn vooropleiding en had 't niet willen missen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:33 schreef ErwinRommel het volgende:
Kennis intereseert me evenals bepaalde vormen van literatuut, wetenschappen en kunst.
Daar hoef ik echt geen "gym" voor hoeven doen. Gewoon common sense, beetje realiteitszin, en daadkracht. Dan kom je er ook wel. Met of zonder "gym"![]()
Ik heb zo mijn twijfel bij die "basis" waarop schijnbaar velen prat gaan.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het geeft je een fijne basis. Ik ben persoonlijk erg blij met mijn vooropleiding en had 't niet willen missen.
Pas als je die talen (en de bijbehorende cultuurgeschiedenis) hebt gehad, realiseer je je hoe vaak je het tegenkomt. Met andere woorden; ik denk dat jij er niet over kunt oordelen. Ik kan naar alle eerlijkheid zeggen dat ik nog vrijwel dagelijks iets aan mijn Latijn en in mindere mate mijn Grieks heb en volgens mij zullen alle classici dat kunnen bevestigen... Of je dat wat je eraan hebt ook waarde toekent is een andere vraag. Het is niet onmisbaar, doch een verrijking.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:41 schreef ErwinRommel het volgende:
maar in het dagelijkse leven van Jan en alleman kom ik geen Latijn tegen. Laat staan oud Grieks.
Nee, ik vond een baan!quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Is dat ook de reden dat je bent gestopt met filosofie?
Da's een goeie reden.quote:
Verrijking is het iddquote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Pas als je die talen (en de bijbehorende cultuurgeschiedenis) hebt gehad, realiseer je je hoe vaak je het tegenkomt. Met andere woorden; ik denk dat jij er niet over kunt oordelen. Ik kan naar alle eerlijkheid zeggen dat ik nog vrijwel dagelijks iets aan mijn Latijn en in mindere mate mijn Grieks heb en volgens mij zullen alle classici dat kunnen bevestigen... Of je dat wat je eraan hebt ook waarde toekent is een andere vraag. Het is niet onmisbaar, doch een verrijking.
Lupa dixit.
Weet je wat mij opvalt? Niemand die op 't gymnasium zit, hoeft er moeite voor te doen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:16 schreef Random_hero het volgende:
Ik zit nu in 6 gymnasium. En jouw vooroordelen slaan werkelijk nergens op. Ja er zijn idd mensen die niks anders doen dan huiswerk, maar die worden door hun ouders geslagen als ze 'maar' atheneum kunnen doen. Ik doe zelf geen ene flikker en 80% van mijn vrienden ook niet.
Latijn heb je opzich niet zoveel aan (als in, concrete kennis), maar het is meer wat Lupa_Solitaria zegt. (overigens ontgaat mij de toegevoegde waarde van Grieks totaal).
Echt wel. Er zaten bij mij in de klas véél kids die keihard moesten werken.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:52 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Weet je wat mij opvalt? Niemand die op 't gymnasium zit, hoeft er moeite voor te doen.
Daarboven zeg je dat er weinig kneuzen bij jou in de klas zaten. Maar wie zegt dat jij er geen bent? Misschien ben je wel een stumper van de bovenste plank, maar zie je dat simpelweg niet. Of niet willen zien, ook goed.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Echt wel. Er zaten bij mij in de klas véél kids die keihard moesten werken.
Dan hadden ze naar de havo gemoetenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Echt wel. Er zaten bij mij in de klas véél kids die keihard moesten werken.
Hangt van je vakgebied af he. Als bioloog of arts, kan 't reuze handig zijn. Onmisbaar zelfs.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:00 schreef Varr het volgende:
Latijn en grieks, daar zul je later ver mee komen.
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:57 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Daarboven zeg je dat er weinig kneuzen bij jou in de klas zaten. Maar wie zegt dat jij er geen bent? Misschien ben je wel een stumper van de bovenste plank, maar zie je dat simpelweg niet. Of niet willen zien, ook goed.
Zin in het vatten van een biertje? (of meer?)quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Opleidingsniveau zegt idd niet zoveel over intelligentie. Er zitten zat domme mensen op gymnasia en zat intelligenten mensen op het vmbo. Genoeg vergelijkingsmateriaal, aangezien ik nu lesgeef in het vmbo.
Ik lust geen bier. En ik date geen nazi's.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:14 schreef ErwinRommel het volgende:
Zin in het vatten van een biertje? (of meer?)
Ook leraar. Maar dan via Mavo opgegroeid tot leraar engels.
Daar had ik geen Latijn voor nodig.
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
intelligenten mensen
Wijn dan.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:17 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik lust geen bier. En ik date geen nazi's.
Hij had een nazipakje aan en hij vocht voor de nazi's.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:23 schreef ErwinRommel het volgende:
Wijn dan.
En een Nazi ben ik niet. Verdiep je dan maar eens in mijn Username. Allesbehalve een Nazi![]()
Oordelen over andermans intelligentie n.a.v een citaat en een smiley eronder op internet zegt ook genoeg. Net zoals dat een typo noemen. De e staat ook zo lekker dichtbij de n.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Mierenneuken over typo's zegt echter wél veel over je intelligentie.
Offtopic idd:quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hij had een nazipakje aan en hij vocht voor de nazi's.En of 'ie werkelijk betrokken is geweest bij de aanslag op Hitler is nog altijd onbekend, toch?
Maar dit is wel lichtelijk offtopic. -> Fotoboek
gymnasiasten denken in ieder geval niet zo simpel als jijquote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:54 schreef Jajong het volgende:
Waarom zou je.. hele dag achter je schoolwerk gaan zitten, compleet afgesloten van elk sociaal contact.. terwijl je er ( volgens mij ) niet zo heel veel meer aan hebt als een Atheneum diploma.. Ik heb bewust voor Ath. gekozen ondanks een heel sterk Gymn. advies omdat ik t al aan zag komen.. Mis ik voordelen van het gymnasium ofzo?? Worden die mensen gepushed door de prestatie-gerichte maatschappij?? zegt u maar.
Omdat 99% het van mama en papa doen moet.quote:Waarom zou je.. hele dag achter je schoolwerk gaan zitten, compleet afgesloten van elk sociaal contact.. terwijl je er ( volgens mij ) niet zo heel veel meer aan hebt als een Atheneum diploma.. Ik heb bewust voor Ath. gekozen ondanks een heel sterk Gymn. advies omdat ik t al aan zag komen.. Mis ik voordelen van het gymnasium ofzo?? Worden die mensen gepushed door de prestatie-gerichte maatschappij?? zegt u maar.
Vet cool stoer!quote:Op donderdag 6 oktober 2005 21:53 schreef no1uknow het volgende:
Wat een bullshit zeg
Een vriend van me doet 2talig VWO en maakt bijna nooit z'n huiswerk etc. etc.
Kansloos.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 21:53 schreef no1uknow het volgende:
Wat een bullshit zeg
Een vriend van me doet 2talig VWO en maakt bijna nooit z'n huiswerk etc. etc.
Wat een onzin, op de hoge posities zitten mensen met lef en die er voor gaan. Daar kun je zelfs terecht komen zonder enige vorm van opleiding.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:57 schreef Aurelium het volgende:
Gymnasium betekent absoluut niet dat je geen sociaal leven hebt of dat je veel meer moet studeren dan andere mensen. in tegen deel, op gymnasia zitten vaak zeer prominente mensen die later hoge functies zullen vervullen. Zonder sociale vaardigheden zou dat toch echt niet mogelijk zijn.
Daarnaast is er wel degelijk een toegevoegde waarde van het gymnasium, aangezien je jezelf net een stukje meer kunt onplooien dankzij bijvoorbeeld latijn en grieks.
Intellectueler? Wie heeft het daarover?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 07:35 schreef FuifDuif het volgende:
Verder is het naar mijn idee slechts een imago, het gymnasium. Ik vraag me af hoeveel meer intellectueler die mensen zijn.
Euh... ik?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 07:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Intellectueler? Wie heeft het daarover?
Hoe bepaal je hoe 'intellectueel' iemand is en waarom is het van waarde om 'intellectueel' te zijn? Dát vind ik pas een kwestie van imago. Mensen die zichzelf 'intellectueel' noemenquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 07:43 schreef FuifDuif het volgende:
Euh... ik?
Wie noemt zichzelf hier intellectueelquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 07:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoe bepaal je hoe 'intellectueel' iemand is en waarom is het van waarde om 'intellectueel' te zijn? Dát vind ik pas een kwestie van imago. Mensen die zichzelf 'intellectueel' noemen
quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 07:35 schreef FuifDuif het volgende:
Verder is het naar mijn idee slechts een imago, het gymnasium.
Dat weet ik niet, want ik weet nooit zo goed wat men bedoelt met 'intellectueel'. Iemand die veel boeken leest? Er zitten legio mensen op het gym die nooit een boek lezen. Iemand die heel goed kan leren? Ja, dat klopt voor de meesten. Iemand die houdt van kunst? Er zitten legio mensen op het gym die nog nooit een museum van binnen hebben gezien.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 07:49 schreef FuifDuif het volgende:
Wie noemt zichzelf hier intellectueel? Je kunt echter niet ontkennen dat een dergelijk beeld van het gymnasium bestaat.
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:01 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Het enige wat mij opviel aan gymnasiasten, was dat ze iets serieuzer in 't leven staan en bovenal gretig zijn, ten opzichte van andere middelbare scholieren.
En jij? VMBO zeker?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 21:53 schreef no1uknow het volgende:
Wat een bullshit zeg
Een vriend van me doet 2talig VWO en maakt bijna nooit z'n huiswerk etc. etc.
De naam is wel afgeleid van het Griekse gymnasion, wat een soort van sportschool was.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 09:29 schreef Kaap het volgende:
Ik dacht vroeger altijd dat Gymnasium een sportopleiding was waar je de gehele dag Gym had.
Mens sana in corpore sano, oftewel een gezonde geest krijg je niet door alleen maar leren leren leren, maar ook door het lichaam te onderhouden (sport). Het oude Griekse gymnasion was daarom een plek waar men zowel lichaam als hersentjes trainde.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 10:29 schreef Sigismund het volgende:
[..]
De naam is wel afgeleid van het Griekse gymnasion, wat een soort van sportschool was.
quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 09:45 schreef KreKkeR het volgende:
Leren is sowieso voor nerds. Coole peeps (man/vrouw) boeken scooter/zitten achterop, playen chicks/laten zich playen, drinken bier/wijn, chillen in de discotheek en kijken TMF PUNT.
Mensen die dat niet doen hebben sowieso geen leven.
Over incongruentie gesproken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 10:44 schreef KreKkeR het volgende:
Mens sana in corpore sano
Ja doei. Een arts moet gewoon weten wat een gluteus maximus is, die naam had net zo goed in het Swahili kunnen zijn geweest, dat is helemaal niet relevant. Net zo goed is het voor een advocaat volstrekt irrelevant dat hij Latijn heeft gehad als hij zich beroept op de ne bis in idem regel.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:03 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Hangt van je vakgebied af he. Als bioloog of arts, kan 't reuze handig zijn. Onmisbaar zelfs.
Jezelf zo slim vinden en zulke foute conclusies trekken.. Maak er een sport van zou ik zeggen. Ben je tenminste ergens goed in.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 08:20 schreef m021 het volgende:
Die OP
Toen ik nog op het voortgezet onderwijs zat (gymnasium, jawel) zat ik wel eens in de trein naar huis een lesboek te lezen. Het kwam niet zelden voor dat ik enkele VMBO'ers hoorde fluisteren "Moet je die zien dan. Gymnásium zeker. Wat voor leven heb je dan, de hele dag studeren."
Van VMBO'ers kan ik het nog begrijpen, duidelijke (onbewuste) afgunst jegens de hoger opgeleiden zoals dat al jaren bestaat. Maar van de TS.... misschien toch spijt van je keuze en hoopte je dat de mensen hier zouden zeggen dat je er goed aan hebt gedaan om niet naar het gymnasium te gaan?
wat verwacht je dan met zo een op? dat mensen serieus gaan nadenken om jouw onzin te weerleggen?quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 13:28 schreef Jajong het volgende:
Haha, en als je schoolfeesten aanhaalt als argument tegen het wel of niet hebben van "een leven" moet je even stil zijn.. want schoolfeesten zijn tering sneu :>
Tijd is schaars, het kan dan wel zijn dat je een beetje nut hebt van dat Latijn, echter zou het heel wel mogelijk zijn dat je de tijd die je aan Latijn hebt besteed beter aan iets anders had kunnen besteden wat veel meer nut zou hebben gehad.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 13:42 schreef Speth het volgende:
Sociaal isolement? Geen last van gehad eigenlijk...
Later wel overgestapt op vwo uit luiheid, maar eigenlijk wel spijt van. Het beetje kennis dat ik nu heb van 't latijn komt me best van pas, als ik bijv. een latijnse tekst of naam tegenkom, of als ik een bepaald woord in een andere taal niet ken kan ik dat uit 't latijn afleiden.
Best nuttig dus.
Gymnastiek heeft mijns inziens ook geen nut, handvaardigheid al helemaal niet voor vwo'ers. Schaf dat dan af. Ik heb, nogmaals, best veel aan mijn Latijn gehad. Dat je dat niet aanvaardt moet je zelf weten, maar zoveel nuttiger vakken kan ik niet bedenken. Het vak verzorging herinner ik me als bijzonder overbodig, net als techniek.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 13:57 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Tijd is schaars, het kan dan wel zijn dat je een beetje nut hebt van dat Latijn, echter zou het heel wel mogelijk zijn dat je de tijd die je aan Latijn hebt besteed beter aan iets anders had kunnen besteden wat veel meer nut zou hebben gehad.
Als iemand aangeeft het o zo nuttig te vinden dat hij Latijn heeft gehad trek ik dat in twijfel omdat het uiteraard wel nuttig kan zijn, maar je altijd een belangenafweging moet maken: had die tijd niet nog veel nuttiger besteed kunnen worden? Het is immers vast nuttig om goed te leren naaien, echter is het veel verstandiger om een goed beroep te leren zodat je die spullen gewoon kan kopen. Zonder arbeidsdeling geen moderne maatschappij immers.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 14:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Je kunt iets ook gewoon doen omdat het léuk is. Alsof je bij alles wat je doet gaat bedenken hoe nuttig het later zal zijn. Sterker nog; ik doe dat zelden.
Sorry, maar dit soort redeneringen gelden voor mij echt niet. Ik doe een studie omdat ik die studie leuk vind en niet om wat ik er later mee kan doen. Ik ben ooit begonnen aan een studie Klassieke Talen, en écht niet omdat je daar zoveel werk mee kunt krijgen. Dat soort zaken spelen nauwelijks een rol bij mijn overwegingen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 14:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
Als iemand aangeeft het o zo nuttig te vinden dat hij Latijn heeft gehad trek ik dat in twijfel omdat het uiteraard wel nuttig kan zijn, maar je altijd een belangenafweging moet maken: had die tijd niet nog veel nuttiger besteed kunnen worden? Het is immers vast nuttig om goed te leren naaien, echter is het veel verstandiger om een goed beroep te leren zodat je die spullen gewoon kan kopen. Zonder arbeidsdeling geen moderne maatschappij immers.
Tsja, dat verschilt nogal per persoon he. Ik heb nog nooit wat in m'n leven aan m'n Latijn gehad, maar ik baal er best van dat ik maar zo weinig met m'n handen heb leren werken. Nu kan ik mezelf wel leren solderen, maar tzou leuk zijn geweest als zoiets nuttigs meer door school was aangeboden.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 14:17 schreef Speth het volgende:
[..]
Gymnastiek heeft mijns inziens ook geen nut, handvaardigheid al helemaal niet voor vwo'ers. Schaf dat dan af. Ik heb, nogmaals, best veel aan mijn Latijn gehad. Dat je dat niet aanvaardt moet je zelf weten, maar zoveel nuttiger vakken kan ik niet bedenken. Het vak verzorging herinner ik me als bijzonder overbodig, net als techniek.
Je middelbareschoolperiode dient niet zozeer voor het aanleren van feiten, maar voor het ontplooien van het karakter van de leerling. De meeste dingen die ik er heb geleerd, weet ik al niet meer, maar je wordt er tot op zekere hoogte gedwongen na te denken over bepaalde zaken, en je leert er omgaan met anderen. Welke vakken je dus precies krijgt is (in ieder geval tot en met de 3e of 4e klas) in mijn ogen niet zo erg belangrijk, zolang je maar bepaalde basiskennis leert en vooral tussen mensen van je eigen niveau kan zitten om je daar te ontplooien.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 14:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Als iemand aangeeft het o zo nuttig te vinden dat hij Latijn heeft gehad trek ik dat in twijfel omdat het uiteraard wel nuttig kan zijn, maar je altijd een belangenafweging moet maken: had die tijd niet nog veel nuttiger besteed kunnen worden? Het is immers vast nuttig om goed te leren naaien, echter is het veel verstandiger om een goed beroep te leren zodat je die spullen gewoon kan kopen. Zonder arbeidsdeling geen moderne maatschappij immers.
Dit soort redeneringen gelden wél als iemand zegt dat hij het zo leuk vindt dat hij Latijn heeft gehad omdat het zo nuttig is, dat is mijn punt. Verder ben jij een vrouw denk ik, die kunnen het zich veroorloven om alleen maar te doen wat ze leuk vinden, als man is dat redelijk onverstandig.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 14:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Sorry, maar dit soort redeneringen gelden voor mij echt niet. Ik doe een studie omdat ik die studie leuk vind en niet om wat ik er later mee kan doen. Ik ben ooit begonnen aan een studie Klassieke Talen, en écht niet omdat je daar zoveel werk mee kunt krijgen. Dat soort zaken spelen nauwelijks een rol bij mijn overwegingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |