Nou, onze slagingspercentages lagen idd tegen de 100% aan, maar ik heb nooit een vergelijkend onderzoek gedaan. Ik weet wél dat er op categoriale gymnasia doorgaans meer en moeilijker stof doorheen gaat dan op athenea die deel uitmaken van een grote scholengemeenschap.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:41 schreef TC03 het volgende:
Dat geloof ik graag, maar waarom zou dat bij een atheneum niet het geval zijn? Tenzij jouw gymnasium een slagingspercentage van 99% had en dat atheneum 85% ofzo.
Ja! jij bent koel!quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:41 schreef JohnDDD het volgende:
Alsof je hard moet leren voor Gymnasium.
Enne, Latijn fucking rules.
Zijn er dan speciale 'gymnasium' lesmethodes voor vakken die er niks mee te maken hebben? Is Nederlands of wiskunde moeilijker op het gym dan op het atheneum? Ik geloof best dat er niveauverschil was hoor, maar dat kan er ook zijn tussen atheneums onderling. Is niet echt gymnasium/atheneum-gebonden.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Een gymnasium kiest wellicht voor andere lesmethodes, meer verdieping, meer uitdagen van de leerlingen. Ik heb zowel atheneum als gymnasium gedaan (na drie jaar overgestapt naar gym) en reken maar dat er een niveauverschil was. Al was het alleen maar vanwege de Klassieke Talen. Als je beide houdt, heb je in de vijfde / zesde klas 10 uur Klassieke Talen per week (toen althans). Dat scheelt nogal wat.
Omdat het zorgt dat ik meer heb aan bepaalde zaken en/of ze beter begrijp. Een boek van Mulisch, een schilderij van Alma-Tadema, onze cultuur en geschiedenis, de Romaanse talen... Het verbreedt mijn denkkader en zorgt ervoor dat ik dingen meekrijg die ik anders niet zou meekrijgen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:41 schreef Diederik_Duck het volgende:
En waarom vind je het leuk dat je er iets aan hebt?
Dat zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen. Maar op gymnasia zitten véél hoogbegaafde leerlingen en die dienen uitgedaagd te worden en dat gebeurt door differentiatie (verbreding en verdieping). Ik denk dat die differentiatie minder makkelijk is op een grote school. Ook leven zaken als bijvoorbeeld wiskunde- / taalkunde-olympiades heel erg op gymnasia (puur persoonlijke ervaring). Dat zijn natuurlijk buitenschoolse zaken, maar ze hebben wel te maken met de schoolvakken).quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:45 schreef TC03 het volgende:
Zijn er dan speciale 'gymnasium' lesmethodes voor vakken die er niks mee te maken hebben? Is Nederlands of wiskunde moeilijker op het gym dan op het atheneum? Ik geloof best dat er niveauverschil was hoor, maar dat kan er ook zijn tussen atheneums onderling. Is niet echt gymnasium/atheneum-gebonden.
Ik merk wel dat ze gymnasiasten meer vrijheid en verantwoordelijkheid geven. Ik zit tegenwoordig in een gemengde atheneum/gym klas, terwijl er in de 1e tot 3e nog genoeg leerlingen waren voor aparte gymnasiumklassen. Toen kregen we bijna alleen maar werkwijzers, of er werd een vage indicatie van de toetsstof gegeven en dan zochten we zelf maar uit welke opdrachten we nuttig vonden om te maken. Nu wordt alles keurig opgegeven en wordt er meer voor je gedaan.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen. Maar op gymnasia zitten véél hoogbegaafde leerlingen en die dienen uitgedaagd te worden en dat gebeurt door differentiatie (verbreding en verdieping). Ik denk dat die differentiatie minder makkelijk is op een grote school. Ook leven zaken als bijvoorbeeld wiskunde- / taalkunde-olympiades heel erg op gymnasia (puur persoonlijke ervaring). Dat zijn natuurlijk buitenschoolse zaken, maar ze hebben wel te maken met de schoolvakken).
Dat is allemaal waar, maar een voornaam punt waarom mensen het leuk vinden dit soort dingen te weten is omdat veel anderen het niet weten. Het is leuk om je op die manier van anderen te onderscheiden (en ja, ik heb daar ook last van).quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Omdat het zorgt dat ik meer heb aan bepaalde zaken en/of ze beter begrijp. Een boek van Mulisch, een schilderij van Alma-Tadema, onze cultuur en geschiedenis, de Romaanse talen... Het verbreedt mijn denkkader en zorgt ervoor dat ik dingen meekrijg die ik anders niet zou meekrijgen.
Dat was dus vroeger niet zo, ik ben van voor de Tweede Fase / studiehuis. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die red-je-kont-maar-methode zelf niet zo'n postieve ontwikkeling vind...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:53 schreef Roltrapfee het volgende:
Ik merk wel dat ze gymnasiasten meer vrijheid en verantwoordelijkheid geven. Ik zit tegenwoordig in een gemengde atheneum/gym klas, terwijl er in de 1e tot 3e nog genoeg leerlingen waren voor aparte gymnasiumklassen. Toen kregen we bijna alleen maar werkwijzers, of er werd een vage indicatie van de toetsstof gegeven en dan zochten we zelf maar uit welke opdrachten we nuttig vonden om te maken. Nu wordt alles keurig opgegeven en wordt er meer voor je gedaan.
1) hoe kom je aan de hele dag achter je schoolwerk zitten, ik doe gymnasium en voor amper wat uitquote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:54 schreef Jajong het volgende:
Waarom zou je.. hele dag achter je schoolwerk gaan zitten, compleet afgesloten van elk sociaal contact.. terwijl je er ( volgens mij ) niet zo heel veel meer aan hebt als een Atheneum diploma.. Ik heb bewust voor Ath. gekozen ondanks een heel sterk Gymn. advies omdat ik t al aan zag komen.. Mis ik voordelen van het gymnasium ofzo?? Worden die mensen gepushed door de prestatie-gerichte maatschappij?? zegt u maar.
Ben jij weleens op de echte Gymnasia geweest? Een groot gedeelte heeft echt geen leven, of ze denken dat ze hebben, maar hebben er echt geen benul van. Overigens, gymnasium wil niet zeggen dat je meteen een kneus bent, wel een grote kans.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:57 schreef Aurelium het volgende:
Gymnasium betekent absoluut niet dat je geen sociaal leven hebt of dat je veel meer moet studeren dan andere mensen. in tegen deel, op gymnasia zitten vaak zeer prominente mensen die later hoge functies zullen vervullen. Zonder sociale vaardigheden zou dat toch echt niet mogelijk zijn.
Daarnaast is er wel degelijk een toegevoegde waarde van het gymnasium, aangezien je jezelf net een stukje meer kunt onplooien dankzij bijvoorbeeld latijn en grieks.
Natuurlijk is het leuk als je iemand meeneemt naar een museum en van alles weet te vertellen over allerlei schilderijen en natúúrlijk is het leuk als je veel kennis hebt en anderen dingen kunt vertellen en leren. Maar het is niet dé motivatie. Ik heb zelf gewoon een enorme kennishonger, ik wil leren, leren, leren. Niet voor anderen, maar omdat ik dat zelf gewoon heerlijk vind.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
Dat is allemaal waar, maar een voornaam punt waarom mensen het leuk vinden dit soort dingen te weten is omdat veel anderen het niet weten. Het is leuk om je op die manier van anderen te onderscheiden (en ja, ik heb daar ook last van).
Het Grieks als taal zie je nog dagelijks terug in wetenschappelijke en maatschappelijke termen (democratie, biologie, economie), maar vooral de Griekse cultuur, qua goden en filosofen heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten op de Westerse maatschappij (zij het dat we het aan de Arabieren te danken hebben dat er nog zoveel bewaard is gebleven). Het nieuwe testament (of je het nou een tof boek vindt of niet) is in het Grieks geschreven, veel themata komen terug in kunst. De blinde Homerus, die vandaag de dag nóg gelezen wordt. Mulisch zou in z'n handjes knijpen van vreugde als hij wist dat hij na ruim twee en half millennium nog ter hand genomen zou worden.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:16 schreef Random_hero het volgende:
(overigens ontgaat mij de toegevoegde waarde van Grieks totaal).
Ben JIJ wel eens op een echt gymnasium geweest? Wij hadden bij ons op school elke drie weken een schoolfeest, er werden allerlei activiteiten georganiseerd, de meeste mensen gingen net als alle anderen stappen e.d. en het percentage 'kneuzen' was erg laag. Natuurlijk heb je er wel de echte nerds zitten. Die zou ik echter geen kneuzen noemen, hooguit mensen met andere interesses. Als leren je passie is en je houdt toevallig niet zo van uitgaan en je bent niet zo sociaal van aard, dan ben je een kneus? Ik vind dat persoonlijk grote onzin. Omdat iemand niet net zoals jij is, hoeft hij nog geen kneus te zijn. Sommige mensen halen voldoening uit andere zaken dan rondhangen in een discotheek.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:57 schreef dady het volgende:
Ben jij weleens op de echte Gymnasia geweest? Een groot gedeelte heeft echt geen leven, of ze denken dat ze hebben, maar hebben er echt geen benul van. Overigens, gymnasium wil niet zeggen dat je meteen een kneus bent, wel een grote kans.
Grapjasquote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:57 schreef dady het volgende:
[..]
Ben jij weleens op de echte Gymnasia geweest? Een groot gedeelte heeft echt geen leven, of ze denken dat ze hebben, maar hebben er echt geen benul van. Overigens, gymnasium wil niet zeggen dat je meteen een kneus bent, wel een grote kans.
Die kennishonger is ook op het gymnasium niet te bevredigen, dat zul je toch echt zelf moeten doen in je vrije tijd. Overigens denk ik niet dat je alles wil leren, je zal wel een specifiek aandachtsgebied hebben.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Natuurlijk is het leuk als je iemand meeneemt naar een museum en van alles weet te vertellen over allerlei schilderijen en natúúrlijk is het leuk als je veel kennis hebt en anderen dingen kunt vertellen en leren. Maar het is niet dé motivatie. Ik heb zelf gewoon een enorme kennishonger, ik wil leren, leren, leren. Niet voor anderen, maar omdat ik dat zelf gewoon heerlijk vind.
Ik wel, ik vond het wel fijn, eigenlijk. Nu moet ik gewoon netjes maken wat mensen opgeven, ook als ik het compleet loos vind. Als je dingen al heel goed snapt moet je toch nog 10 opdrachten maken, terwijl 2 net zo goed zijn om de stof te leren. Natuurlijk is het niet voor iedereen goed, maar als je er de discipline voor hebt is het heerlijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 18:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat was dus vroeger niet zo, ik ben van voor de Tweede Fase / studiehuis. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die red-je-kont-maar-methode zelf niet zo'n postieve ontwikkeling vind...
Het wordt steeds breder. Vroeger was het taal en cultuur, nu wil ik me graag gaan verdiepen in de wis- en natuurkunde. Destijds laten vallen, wil ik nu op examenniveau gaan brengen door zelfstudie. Filosofie was ook een favoriet vak.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
Die kennishonger is ook op het gymnasium niet te bevredigen, dat zul je toch echt zelf moeten doen in je vrije tijd. Overigens denk ik niet dat je alles wil leren, je zal wel een specifiek aandachtsgebied hebben.
Da's ook wel weer zo.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:06 schreef Roltrapfee het volgende:
Ik wel, ik vond het wel fijn, eigenlijk. Nu moet ik gewoon netjes maken wat mensen opgeven, ook als ik het compleet loos vind. Als je dingen al heel goed snapt moet je toch nog 10 opdrachten maken, terwijl 2 net zo goed zijn om de stof te leren. Natuurlijk is het niet voor iedereen goed, maar als je er de discipline voor hebt is het heerlijk.
Ik heb gymnasium gedaan. Je stelling si dus onwaar.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:11 schreef djenneke het volgende:
Ik heb een jaar gymnasium gedaan, en het vervolgens zo snel mogelijk laten vallen. Ik was ermee begonnen omdat het nou eenmaal het advies was (met bijna alleen 10-en op mijn rapport van de brugklas), ik graag het hoogst haalbare wilde doen (erg slechte motivator kwam ik later achter), en omdat ik erg geinteresseerd ben in de mythologie van de grieken en romeinen.
Ik haakte af omdat ik ten eerste door het veel te makkelijke brugklasjaar erg lui was geworden, en gewoon geen zin had om naamvallen te leren, ik nog nooit in mijn leven tijdens een les heb kunnen opletten (ben meer het zelfstudie-type, maar dat is lastig als je ergens te lui voor bent). En dan kwam ik er ook nog eens achter dat er weinig nieuws te vertellen was over de mythologie, aangezien ik alles op de vrije school allang geleerd had. En als laatste kreeg ik dat jaar meer interesse in het mannelijke geslacht, dan in het opdoen van kennis. (En de leuke jongens deden echt geen gymnasium).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |