Wijs stukje commentaar, ik had het kunnen schrijvenquote:VVD: En nu naar rechts
Strijd om leiderschap van VVD kan beginnen, maar eerst moet de partij weten wat ze wil
Carla Joosten
Gerrit Zalm heeft helderheid geschapen: hij zal geen tweede keer meer lijsttrekker worden van de VVD.
De minister van Financiën heeft er goed aan gedaan om zijn kandidatuur niet langer boven de markt te laten hangen. Nu heeft de partij ruimschoots de tijd om een nieuwe leider te kiezen. Niet alleen zijn in 2007 verkiezingen voor de Tweede Kamer, maar in maart 2006 komen eerst nog die voor de gemeenteraden. Aangezien die traditiegetrouw een peiling zijn voor de landelijke politiek, kan het geen kwaad dat de VVD ook daaraan voorafgaand met een duidelijke leider de boer op kan.
Wie dat wordt, moet blijken. Fractievoorzitter Jozias van Aartsen heeft vooralsnog de sterkste troeven omdat de partij hem eerder al het predikaat politiek aanvoerder verschafte. Maar niets staat vast. Zeker als de verkiezingen in maart slecht uitpakken is het niet uitgesloten dat Van Aartsen daarop wordt aangekeken. En dan komt een kandidaat als Defensie-minister Henk Kamp in zicht.
Maar de partij heeft nog een ander probleem: de politieke koers. Van Aartsen was altijd al meer een sociaal-liberaal politicus dan een onvervalste rechtse liberaal. Na de Fortuyn-revolte voelde hij zich gesteund in de overtuiging dat het kiesstelsel op de schop moest en dat er rechtstreeks gekozen bestuurders moeten komen. Voor deze punten kreeg hij in mei ook de steun van de partij.
Maar hiermee dreigt de VVD zijn natuurlijke leefomgeving, het speelveld op rechts, te verlaten. Een slechte zet, want in het politieke midden is het hartstikke druk en valt er weinig te winnen.
Een VVD die zich profileert met de gekozen premier zal weinig kiezers aanspreken. Die laat bovendien een gat op rechts open, waar kiezers weinig alternatieven vinden. De vraag blijft daarom: is Van Aartsen wel rechts genoeg?
Niet zo heel veel, behalve dat ik nu dan tegen een schaap in wolfskleren praat.quote:
Nee, ze verkozen allemaal de dood.quote:Nog wat negertjes het Christendom binnengekregen?
Goed, ik kan pas om kwart over 7. Ben niet zo'n uitkeringstrekker weet je, ik moet werken.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:39 schreef MrX1982 het volgende:
Mutant01, ik heb honger zullen we bij de BK gaan eten
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:38 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Niet zo heel veel, behalve dat ik nu dan tegen een schaap in wolfskleren praat.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:43 schreef Mutant01 het volgende:
Goed, ik kan pas om kwart over 7. Ben niet zo'n uitkeringstrekker weet je, ik moet werken.![]()
Is hij dan nog steeds niet ten onder gegaan aan zijn eigen krankzinnigheid?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:09 schreef pberends het volgende:
tvp.
Gister was Barend en van Dorp hilarisch met Edwin de Roy van Zuydewijn. Hij bleef maar raaskalken over de AIVD.
Nou, of ik er blij mee moet zijn, weet ik niet...quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:46 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ach, de helft van zijn gespreksgenoten bestaat niet eens. Wees blij dat jij WEL bestaat.
Zo ben ik altijd verzekerd van een intelligent gesprek.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:46 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ach, de helft van zijn gespreksgenoten bestaat niet eens.
It is said that the civilized man seeks out good and intelligent company, so that by learned discourse, he may rise above the savage, and be closer to God. Personally, however, I like to start the day with a total dickhead to remind me that I'm best.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:48 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Zo ben ik altijd verzekerd van een intelligent gesprek.
Daarom kom ik 's ochtends altijd op Fokquote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:49 schreef Johan_de_With het volgende:
It is said that the civilized man seeks out good and intelligent company, so that by learned discourse, he may rise above the savage, and be closer to God. Personally, however, I like to start the day with a total dickhead to remind me that I'm best.
Tijdens het overleg met enkele klasgenoten had ik last van hetzelfde, maar Blackadder citeren is iets wat met mate gedaan moet worden.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:49 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
It is said that the civilized man seeks out good and intelligent company, so that by learned discourse, he may rise above the savage, and be closer to God. Personally, however, I like to start the day with a total dickhead to remind me that I'm best.
Amerika-adepten begrijpen dat niet eens.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:52 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Daarom kom ik 's ochtends altijd op Fok
Jezelf voor Sir Edmund uitgeven ook.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:54 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Tijdens het overleg met enkele klasgenoten had ik last van hetzelfde, maar Blackadder citeren is iets wat met mate gedaan moet worden.
Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:49 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van begrijpen maar gewoon doen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:54 schreef Johan_de_With het volgende:
Amerika-adepten begrijpen dat niet eens.
Heb jij trouwens een paar foto's van Octavia?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:57 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van begrijpen maar gewoon doen.![]()
Naakt?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:04 schreef Johan_de_With het volgende:
Heb jij trouwens een paar foto's van Octavia?
dat hebben ze dan van Ernst Nolte die dat eens zei over hoe de Tweede Wereldoorlog te plaatsen in de Duitse geschiedenis, zelfs in een boek over Leiden staat dat, zo erg is het inmiddels dusquote:Op woensdag 5 oktober 2005 11:55 schreef Monidique het volgende:
[..]
De wát? De Tweede Wereldoorlog natuurlijk. Mijn hoofd werd alleen een beetje vervuild door de gedachte dat ze op de EFA de Eerste en de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog als 'De Europese Burgeroorlog'. Dat vond ik zo absurd. Ook al absurd, ja.
Nee daar heb ik geen foto's van. Je moet gewoon die aflevering bekijkenquote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:08 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat zeg ik toch?
Vraag me af waarom Van Aartsen zo links is, hij is namelijk een typisch rechtse bal.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:38 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Wijs stukje commentaar, ik had het kunnen schrijven
De VVD heeft mij bijv. al van zich vervreemd
Ik kijk er af en toe naar, ligt aan de gasten. Gister was het best lachen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 13:25 schreef Chewie het volgende:
[..]
kijken daar nog mensen naar?
Wat heb jij trouwens met Talpa? Vergeleken met de eerste maanden van RTL Veronique/4 en SBS6 doet Talpa het qua kijkcijfers en marktaandeel gewoon erg goed eigenlijk.
Ja geen idee. Mss een mid-life crisisquote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:16 schreef pberends het volgende:
Vraag me af waarom Van Aartsen zo links is, hij is namelijk een typisch rechtse bal.
Diep van binnen hebben we allemaal een Romeinse moraalquote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:17 schreef Johan_de_With het volgende:
Ach, hoe vaak ik wel niet iemand een slaaf met een paardelul cadeau heb gedaan...![]()
En de keuze wordt Van Aartsen, Kamp, Verdonk of Wiegel.quote:Bolkestein vreest dat euro geen stand houdt
Uitgegeven: 5 oktober 2005 12:20
Laatst gewijzigd: 5 oktober 2005 12:51
DEN HAAG - Voormalig Europees commissaris Bolkestein is bang dat de euro geen stand houdt tegen het gesjoemel met de criteria die de eenheidsmunt waardevast moeten houden. "Het wangedrag van vooral de grotere lidstaten Frankrijk, Duitsland en Italië maakt dat onzeker", zei hij woensdag in een interview met het blad Forum van werkgeversvereniging VNO-NCW.
Bolkestein denkt dat de euro pas echt getest wordt als over een aantal jaren de vergrijzing toeslaat. "De Italiaanse pensioenen zijn niet zo makkelijk te betalen. Men zal in Italië de neiging hebben om geld te lenen en dat zal de gemeenschappelijke munt nog verder verzwakken."
De vroegere VVD-leider herhaalt dat hij zijn fractie mogelijk zou hebben geadviseerd tegen de invoering van de euro te stemmen, als hij destijds had geweten dat er zo met de criteria (neergelegd in het stabiliteitspact) geknoeid zou worden.
"Toen het onderwerp in de Tweede Kamer werd behandeld, heb ik het debat erover zelf gevoerd. Premier Kok zei over de criteria voor het stabiliteitspact: die zijn in marmer gebeiteld en hangen boven mijn bed. Een goochemerd zei toen: nu maar hopen dat het touwtje stevig genoeg is."
'Ik voel mij ook genept'
Volgens Bolkestein is de onvrede over de euro een belangrijke reden waarom de Nederlandse bevolking in juni tegen de Europese grondwet heeft gestemd. "Ik voel me ook genept." Maar hij vindt ook dat het kabinet fouten heeft gemaakt bij zijn ja-campagne voor de grondwet. Zo heeft minister Bot van Buitenlandse Zaken "dommme dingen" gezegd, bijvoorbeeld toen hij de burgers adviseerde bij twijfel niet te gaan stemmen.
Overigens had er wat Bolkestein betreft helemaal geen referendum gehouden moeten worden. Bij volksraadplegingen worden volgens hem alle argumenten vermengd. "Het wordt een soep."
In plaats van de grondwet moet er "een nieuw, verbeterd verdrag" komen, dat per onderdeel uitonderhandeld moet worden door de lidstaten, aldus Bolkestein. De term 'grondwet' moet daarbij vermeden worden, "want dat is het gewoon niet".
Nee, ik heb niets gezien, ik heb er alleen hier over gelezen. Wordt dat een veldslag tussen Caesar en Pompeius?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:22 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Diep van binnen hebben we allemaal een Romeinse moraal![]()
Maar je hebt ep6 dus gezien? Hopelijk in ep7 een veldslag van formaat
Vind het een goede serie maar ik heb het idee dat ze er met zevenmijls laarzen doorheen denderen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:22 schreef MrX1982 het volgende:
Maar je hebt ep6 dus gezien? Hopelijk in ep7 een veldslag van formaat
Daarnaast was de gulden een stabiele munt en was er geen enkele reden deze op te geven voor een andere munt & dito waarde èn diens verdragen die feitelijk buiten onze invloedssfeer bepaald worden.quote:
Ik verwacht het wel. Het leger onder leiding van Marcus Antonius is op weg naar Griekenland om zich bij Caesar te voegen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:26 schreef Johan_de_With het volgende:
Nee, ik heb niets gezien, ik heb er alleen hier over gelezen. Wordt dat een veldslag tussen Caesar en Pompeius?
Neequote:Is Crassus trouwens al voorbij gekomen?
Bolkestein is ook wel een beetje erg op leeftijd.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:24 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
En de keuze wordt Van Aartsen, Kamp, Verdonk of Wiegel.
Ja idd het lijkt net alsof het allemaal in een paar weken is gebeurd. Dat hadden ze wel iets beter mogen aanduiden.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:31 schreef Chewie het volgende:
Vind het een goede serie maar ik heb het idee dat ze er met zevenmijls laarzen doorheen denderen.
6 nog niet gezien.
Zat gisteren toevallig naar Thuis te kijken, hadden ze het over een nieuwe drama serie die Talpa binnenkort uit gaat zenden. Zegt 1 van die mutsen die het presenteert "Talpa doet wel veel aan drama"quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:18 schreef pberends het volgende:
Ik beoordeel Talpa alleen op de nieuwe programma's. Programma's overkopen en vervolgens scoren kan elke mongool met geld. Met de nieuwe programma's scoort Talpa ronduit dramatisch.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:44 schreef Mutant01 het volgende:
Chewie, je dreigt een links-rechts huilie te worden met die reacties die jij geeft op de FP!
Tsjah, hij liet wel een leegte achter. Nu heeft het weinig zin om steeds achterom te kijken, maar met nu Van Aartsen aan het roer vind ik het helemaal niks. Verdonk zie ik ook niet echt zitten, maar zou ik liever hebben dan Van Aartsen. Wiegel is moeilijk serieus te nemen. Als de keuze zou zijn tussen deze vier zou het wat mij betreft Henk Kamp worden.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bolkestein is ook wel een beetje erg op leeftijd.
Dat is erg jammer, diens Parthisch fiasco zou schitterende televisie opleveren.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:34 schreef MrX1982 het volgende:
Nee
Dan weet ik op wie ik NIET zou stemmen...quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:24 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
En de keuze wordt Van Aartsen, Kamp, Verdonk of Wiegel.
Mag ik een gok wagen?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:51 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dan weet ik op wie ik NIET zou stemmen...
Ik denk dat de makers zich meer toespitsen op Pompejus - Caesar - Marcus Antonius en de jonge Octavianus.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:48 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat is erg jammer, diens Parthisch fiasco zou schitterende televisie opleveren.
Van Aartsen, Kamp, Verdonk en Wiegel?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 14:51 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dan weet ik op wie ik NIET zou stemmen...
Van Aartsen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 15:01 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Van Aartsen, Kamp, Verdonk en Wiegel?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |