abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31138630
quote:
Amsterdam en Tilburg gaan dieselmotoren verbieden

Van onze verslaggever

BRUSSEL-Amsterdam en Tilburg plannen de invoering van milieuzones, waar voertuigen met dieselmotoren niet mogen rijden op dagen met een hoge luchtverontreiniging. Dat maakte de Gelderse milieugedeputeerde en woordvoerder van de Nederlandse provincies Aalderink woensdag bekend in Brussel.

Aalderink roept andere Nederlandse steden op het voorbeeld van Amsterdam en Tilburg te volgen. Door de beperking van sterk verontreinigend verkeer op bijvoorbeeld zonnige dagen hopen de gemeenten de luchtkwaliteit te verbeteren. Daardoor zouden grote bouw- en verkeersprojecten, die nu zijn stilgelegd omdat deze de Europese luchtkwaliteitsnormen overtreden, weer op gang kunnen komen.

Amsterdam kondigde woensdag ook tal van andere maatregelen aan om de luchtkwaliteit te verhogen, waaronder een ban op terreinwagens, de zogeheten P.C. Hoofttractoren.

Milieuzones

Volgens Aalderink zijn eenvoudig milieuzones in te voeren, door via verkeerinformatiesystemen te melden wanneer dieselvoertuigen een stad niet in mogen rijden. De politie zou daarna dieselrijders kunnen beboeten als zij toch een stad binnenrijden. Er is wel overleg met de rijksoverheid nodig, wanneer ook stukken van rijkswegen binnen de milieuzones vallen. In Stockholm en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen bestaan nu al met succes milieuzones.

De provincie Gelderland en diverse steden als Groningen, Den Haag, Leiden, Delft en Nijmegen maken verder werk van de inzet van aardgasbussen of een schoner eigen wagenpark om de Europese luchtnorm te halen. Volgens Aalderink blijven dergelijke maatregelen nodig op de korte termijn, om stagnatie van de economie en de bouw te voorkomen. Staatssecretaris Van Geel van Milieu heeft ook 100 miljoen euro gereserveerd voor de ondersteuning van dergelijke lokale projecten.

Op de lange termijn moeten roetfilters in uitlaten, schoorstenen en scheeps- en vliegtuigmotoren de luchtkwaliteit verbeteren. Daarvoor is volgens Aalderink wel duidelijkheid nodig over de precieze norm die Europa wil invoeren. Tegen 2010 zouden al grotere deeltjes roet en fijnstof totaal verbannen moeten zijn. Voor een deel zouden die regels al dit jaar in moeten gaan, maar Nederland heeft door trage invoering van wettelijke regelingen grote achterstand op dit gebied.
(bron: Noordhollands Dagblad)

http://www.nhd.nl/Index/0(...)22-723605-%2C00.html

Ik vraag me af of er al iets bekend is over auto's die op Biodiesel of Pure Plantaardige Olie door Amsterdam rijden? Het lijkt mij dat daar serieus rekening mee gehouden moet worden, plantaardige olie is
minder vervuilend en het bied mensen iig de mogelijkheid naar Amsterdam te kunnen blijven gaan.
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
pi_31138717
pi_31138758
Diesel heeft de toekomst, die dingen hebben principieel een hoger rendement dan benzinemotoren, lijkt me in deze tijd vrij relevant.
En de emissies van dieselmotoren kunnen gewoon met filters/katalysatoren opgevangen worden, als de wil er is tenminste.
En die SUV's, ach, gaan we dan Bentleys & co ook meteen weren? ook niet erg zuinig. Gebruikelijke A'damse symboolpolitiek.
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:27:37 #4
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_31138770
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:25 schreef SCH het volgende:
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:29:22 #5
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_31138803
Tilburg.
pi_31138822
Biodiesel heeft de toekomst maar Nederland loopt daarin hopeloos achter.
pi_31138889
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:29 schreef SCH het volgende:
Mooi systeem, co2 neutraal etc. Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden. Maar goed, verbrandingsmotoren zijn eigenlijk wel uit de tijd, nu nog een alternatief vinden
pi_31138995
ik ga verhuizen
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
pi_31139068
Dat zal helpen zeg, die kleine stukjes...als we hier diesels verbieden, komt al die dieseltroep uit duitsland hier wel heen gedreven.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_31139240
tof.

sowieso ze moeten auto's gewoon helemaal verbieden
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:52:48 #11
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_31139313
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:49 schreef JohnDDD het volgende:
tof.

sowieso ze moeten auto's gewoon helemaal verbieden
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_31139320
Eens even een praktijkvoorbeeldje van hoe het er straks uit gaat zien. Stel voor je bent vertegenwoordiger en je kantoor is in Amsterdam gevestigd, dagelijks maak je je ritten in de regio of misschien landelijk maar op mooie dagen staat je auto stil.
Je diesel is verbodig geworden, maar als je een benzinemotor koopt ben je stukken meer geld kwijt.

Helemaal lachwekkend wordt het als we deze regeling in het kader van de vervoers-sector zoals koeriersbedrijven gaan zetten. Niet dat ik tegen de regeling ben, integendeel ik vind het een goede zet, mits we wel op plantaardige diesel mogen gaan rijden, maar Nederland maakt zichzelf wel belachelijk om zich als transportland te hebben geprofileerd.

Moeten we niet ter discussie stellen of we nog wel transportland willen zijn en kunnen we ons als land niet beter op bijvoorbeeld techniek of vervaardiging van produkten richten?
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:56:45 #13
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_31139399
leuk scenario:

gemiddeld transport/koeriers bedrijf staat met iets voor een klant in het verboden gebied, dan mag de chauffeur de klant gaan bellen en zeggen kom maar hier en hier naar toe dan krijg je je bestelling
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:59:40 #14
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31139466
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:40 schreef thefunny het volgende:
Dat zal helpen zeg, die kleine stukjes...als we hier diesels verbieden, komt al die dieseltroep uit duitsland hier wel heen gedreven.
Het gaat om lokaal geproduceerde uitlaatgassen die lokaal problemen veroorzaken, in 27 met naam genoemde straten en twee stukken ringweg (west en zuid) om precies te zijn. Zelfs als al deze auto's op met kolen opgewekte elektriciteit zouden rijden zou het nog helpen omdat de uitstoot dan niet in die straten plaatsvindt.

Natuurlijk helpt de nationale achtergrond vervuiling verminderen ook wel maar het is veel minder effectief dan de vervuiling in straat X die veroorzaakt wordt door de auto's die door straat x rijden verminderen.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_31139660
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:32 schreef Godslasteraar het volgende:
Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden.
In Canada (zag ik laatst op het franse TV5) is een slaolie of zonnebloemolie overschot. Ze weten niet half waar ze ermee naartoe moeten.
Maar ja hoelang dat zo blijft is maar de vraag.
pi_31139783
quote:
Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden.
In Duitsland gaat dat behoorlijk goed.
Er zijn al veel vulstations en dat worden er wekelijks meer.
Je auto gaat er minder lang door mee, dat wel.
pi_31139796
Ik zie het al voor me dat al die vervoerderes die hier in tilburg op het industriegebied bij de reeshof zitten opeens niet meer met hun vrachtwagens mogen gaan rijden.
pi_31139858
Het is trouwens nog helemaal niet gezegd dat dat Amsterdamse plan doorgaat.
Voorlopig staan Maij en Van der Horst lijnrecht tegenover elkaar.
Als het al doorgaat, niet binnen een jaar.

edit:
Bovendien komen er gemeenteraadsverkiezingen aan, het zal dus wel loslopen.
pi_31140093
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:07 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:

[..]

In Canada (zag ik laatst op het franse TV5) is een slaolie of zonnebloemolie overschot. Ze weten niet half waar ze ermee naartoe moeten.
Maar ja hoelang dat zo blijft is maar de vraag.
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:13 schreef Tamagotchi het volgende:

[..]

In Duitsland gaat dat behoorlijk goed.
Er zijn al veel vulstations en dat worden er wekelijks meer.
Als bio-diesel een alternatief wil worden moet het in echt grote hoeveelheden aangevoerd worden, en dan loop je denk ik tegen de beschikbare hoeveelheid landbouwgrond aan. Maar mischien vergis ik me. Hoe dan ook, het lijkt me in ieder geval ''worth a shot'', waarom niet, we zien wel waar het schip strand maar dat zou initiatief en visie vergen van politici
quote:
Je auto gaat er minder lang door mee, dat wel.
Tja, als je bio-diesel in een motor stopt die geoptimaliseerd is voor diesel. Maar net als filters voor diesels is dat een kwestie van het de moeite waard maken te investeren in bio-diesel en geschikte motoren ervoor. Je moet niet bij Mercedes of VW aankomen met een markt van een paar duizend auto's (behalve in de 250.000 euro klasse). Daar gaan ze echt geen specifieke bio-diesel motor voor ontwikkelen.
pi_31140267
Als bio-diesel om te beginnen gefaseerd wordt ingevoerd voor de transportsector zou dat echt enorm schelen. Daar moeten dan wel wat garanties en subsidies tegenover staan anders is er geen ondernemer die eraan begint. Het OV lijkt me ook wel een aardige om mee te beginnen.
pi_31140384
Stukken van de ringweg?
Binnenstad, okee, maar ringweg?

Anyway, en wat als je een roetfilter hebt? En hoe wordt hierop gecontroleerd? Registratie diesel(/roetfilter) per kenteken + cameracontrole of periodieke steekproeven ofzo?
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_31140511
Oja, nog wat aanbevelingen van mij: verplicht gefaseerd roetfilters inbouwen in diesels en katalysatoren in benzine-auto's. Dan kan alle andere onzinshizzle afgekapt worden en kan misschien zelfs de maximumsnelheid op de snelweg worden verhoogd (andere discussie: veel strenger worden van controles op bumperkleven lijdt volgens mij tot minder verkeersslachtoffers, zelfs als je de max. snelheid verhoogt) terwijl schadelijke uitstoot verlaagt!

Verder mag de bpm en/of wegenbelasting voor personenauto's boven de 1500 kg ook wel wat omhoog: de vervuiler betaalt (en als je zo'n kar hebt kun je het ook wel betalen me dunkt)
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
  maandag 3 oktober 2005 @ 11:46:28 #23
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31140532
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:35 schreef Tamagotchi het volgende:
Als bio-diesel om te beginnen gefaseerd wordt ingevoerd voor de transportsector zou dat echt enorm schelen. Daar moeten dan wel wat garanties en subsidies tegenover staan anders is er geen ondernemer die eraan begint. Het OV lijkt me ook wel een aardige om mee te beginnen.
Het mooie is natuurlijk dat door de hoge olieprijzen er steeds meer ruimte komt voor alternatieve brandstoffen. Alle reeds ontwikkelde producten die tot nu toe op de plank bleven liggen omat ze te duur waren in vergelijking met olieproducten worden nu langzamerhand economisch interessant nu olie steeds duurder wordt.

Dat is overigens ook precies wat de Amerikaanse auto-industrie nu de das om doet. De brandstofprijzen in de VS zijn de laatste tijd zo fors gestegen dat die van Europa daarbij verbleken. Doordat er een soort struisvogelpolitiek is geweest van de consument en auto-producent en een kunstmatig laag houden van de brandstofprijzen door de overheid zitten de producenten ineens opgescheept met auto's die 1 op 5 rijden die niemand meer wil kopen en die sommige staten misschien wel gaan verbieden. Misschien bestaan Amerikaanse auto's wel niet meer over vijftien jaar. Niemand kocht ze nog en zelfs Amerikanen kopen ze nu niet meer.

Als jij als klein bedrijfje (er zijn er in NL een paar) je bezig hield met alternatieven voor olie/brandstofmotoren zouden de komende decennia er wel eens financieel zeer goed uit kunnen zien.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
pi_31140593
quote:
Dat is overigens ook precies wat de Amerikaanse auto-industrie nu de das om doet. De brandstofprijzen in de VS zijn de laatste tijd zo fors gestegen dat die van Europa daarbij verbleken.
Je betaalt nu zo'n 60 cent per liter benzine in de VS geloof ik. De stijging is ongeveer gelijk met die van hier zover ik weet, alleen Amerikanen klagen hier des te harder om vanwege al die asobakken die ze rijden.
pi_31140804
quote:

[..]

Mooi systeem, co2 neutraal etc. Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden. Maar goed, verbrandingsmotoren zijn eigenlijk wel uit de tijd, nu nog een alternatief vinden
Inderdaad, biodiesel kan nauwelijks nog in de nodige hoeveelheden aangevoerd worden omdat we de slag gemist hebben.
  maandag 3 oktober 2005 @ 11:58:55 #26
129569 SpugendeLama
Hallowed are the Ori
pi_31140840
Alle auto's groter als een golfje verbieden lijkt mij ook wel wat
I have an imaginary friend too. His name is loopy. He’s a polar bear who helps me fight crime.
pi_31140930
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:48 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Je betaalt nu zo'n 60 cent per liter benzine in de VS geloof ik. De stijging is ongeveer gelijk met die van hier zover ik weet, alleen Amerikanen klagen hier des te harder om vanwege al die asobakken die ze rijden.
De stijging in de VS is inderdaad ongeveer net zo veel als hier, maar bij ons komen er altijd nog accijnsen en zo op de, waardoor voor ons procentueel de brandstofkosten veel minder gestegen zijn dan voor de amerikanen. Door de hoge accijnsen in europa hebben we al vee langer wat zuinig auto's en komt de stijging ook niet zo hard aan.
  maandag 3 oktober 2005 @ 12:02:24 #28
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31140966
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:48 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

De stijging is absoluut niet vergelijkbaar met de onze. Bij ons gaat het om enkele procenten, in sommige Amerikaanse staten is de stijging 100% (!) in een jaar. Dan zou de benzineprijs hier nu ¤2,40 per liter zijn. De gemiddelde benzineprijs ligt er nu al boven de $2,90 per gallon en sommige analisten verwachten dat prijzen boven de $3,00 per gallon volgend jaar wel eens normaal zouden kunnen zijn.

http://www.fuelgaugereport.com/

[ Bericht 16% gewijzigd door Dante_A op 03-10-2005 12:18:12 ]
pi_31141004
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:58 schreef SpugendeLama het volgende:
Alle auto's groter als een golfje verbieden lijkt mij ook wel wat
Doe mij dan maar de 2.0 FSI turbo.
  maandag 3 oktober 2005 @ 12:57:31 #30
11252 Ultrawuft
Projectfuhrer
pi_31142387
quote:
Er is niet genoeg plek op deze aarde om alle diesel biodiesel te laten zijn.
  maandag 3 oktober 2005 @ 13:00:47 #31
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_31142439
ik vind het in beginsel een sympathiek plan, want ik heb een grafhekel aan die blingbling pc-hoofttractoren, maar op grond van welke regel kun je zoiets weren en welke gebieden komen daarvoor in aanmerking? Geld dit ook voor bestelbusjes die op diesel rijden?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_31142820
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 12:57 schreef Ultrawuft het volgende:
Er is niet genoeg plek op deze aarde om alle diesel biodiesel te laten zijn.
Waar baseer je dat op? Heb je een bron?
pi_31143106
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 13:00 schreef Tafkahs het volgende:
ik vind het in beginsel een sympathiek plan, want ik heb een grafhekel aan die blingbling pc-hoofttractoren, maar op grond van welke regel kun je zoiets weren en welke gebieden komen daarvoor in aanmerking? Geld dit ook voor bestelbusjes die op diesel rijden?
Nou, ze slijten de weg een stuk meer bijvoorbeeld
  maandag 3 oktober 2005 @ 13:33:24 #34
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_31143282
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 13:26 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Nou, ze slijten de weg een stuk meer bijvoorbeeld
Dat is een aardig argument, waar vooral de groenen zich mee kunnen onderscheiden, maar het is geen steekhoudend argument. De uitstoot van fijne stofdeeltjes is weer wel een geldig argument, maar dan moet je daar duidelijke (europese) richtlijnen voor hebben. Die zijn er niet.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_31143330
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 12:02 schreef Dante_A het volgende:

[..]

[afbeelding]
De stijging is absoluut niet vergelijkbaar met de onze. Bij ons gaat het om enkele procenten, in sommige Amerikaanse staten is de stijging 100% (!) in een jaar. Dan zou de benzineprijs hier nu ¤2,40 per liter zijn. De gemiddelde benzineprijs ligt er nu al boven de $2,90 per gallon en sommige analisten verwachten dat prijzen boven de $3,00 per gallon volgend jaar wel eens normaal zouden kunnen zijn.

http://www.fuelgaugereport.com/
De prijs van benzine is precies even hoog in Amerika als in Europa, nml om en nabij de 50 eurocent per liter. Alleen de accijns zijn in Nederland 89 eurocent per liter en in Amerika wordt geen accijns geheven op benzine. De prijzen stijgen in Europa en Amerika dus absoluut precies evenveel, maar bij een absolute stijging van de prijzen van 1 cent is dat in de states dus al 1/50 = 2% maar in Nederland slechts 0,71%. Het is dus alleen de relatieve stijging van de prijs die in Amerika hoger is. En bedenk je wel, $3 per gallon is nog maar 0,66 eurocent per liter. Naar Europese begrippen is de prijs is Amerika nog steeds een grap.
pi_31143401
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:21 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:

[..]

(bron: Noordhollands Dagblad)

http://www.nhd.nl/Index/0(...)22-723605-%2C00.html

Ik vraag me af of er al iets bekend is over auto's die op Biodiesel of Pure Plantaardige Olie door Amsterdam rijden? Het lijkt mij dat daar serieus rekening mee gehouden moet worden, plantaardige olie is
minder vervuilend en het bied mensen iig de mogelijkheid naar Amsterdam te kunnen blijven gaan.
Volgens mij is de roetuitstoot bij de brandstoffen niet veel lager en daar gaat het juist om. Al weet ik het niet zeker.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_31143517
Oh ja, wat betreft biodiesel, dat heeft alleen de toekomst samen met andere technieken. Uitgaande van eerste generatie biodiesels ( op basis van suikerbieten, koolzaad):

- er zijn meerdere studies geweest die uitgewezen hebben dat deze biodiesels een negatieve milieuwinst hebben door de hoeveelheid kunstmest/bestrijdingsmiddelen die gebruikt wordt.

- er is niet genoeg landbouwarsenaal om in een relevant deel van de energiebehoefte te voldoen. Koolzaad en suikerbiet is zeer land intensief; zelfs grote lande als duitsland en frankrijk hebben niet genoeg ruimte om aan hun eigen behoeftes te voldoen, laat staan te exporteren naar nederland.

- er is slechts een CO2 winst te halen van 50%, ten opzichte van fossiele brandstoffen.

Biodiesel is zwaar gehypt, en is echt niet zo'n serieuze kandidaat voor de energievoorziening als mensen denken. Idem voor bv. waterstof, waarvan mensen de hele tijd maar lijken te willen vergeten dat het slechts een energie_drager_ is, niet een energiebron.

Misschien dat de zgn. tweede generatie biodiesels beter zijn ( op basis van houtpulp & stro bv ).
pi_31143559
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 13:15 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? Heb je een bron?
helaas....peak oil lijkt geen propaganda.

met dank aan Num voor deze berekening.

Wat meer research werk en dan had meneer DDK het zelf ook kunnen weten.
  maandag 3 oktober 2005 @ 23:36:21 #39
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31161488
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 13:34 schreef IO het volgende:

[..]

De prijs van benzine is precies even hoog in Amerika als in Europa, nml om en nabij de 50 eurocent per liter.
Gisteren kosten een liter benzine in de VS gemiddeld 79 dollarcent per liter, 66 eurocent per liter dus.
quote:
Alleen de accijns zijn in Nederland 89 eurocent per liter en in Amerika wordt geen accijns geheven op benzine. De prijzen stijgen in Europa en Amerika dus absoluut precies evenveel, maar bij een absolute stijging van de prijzen van 1 cent is dat in de states dus al 1/50 = 2% maar in Nederland slechts 0,71%. Het is dus alleen de relatieve stijging van de prijs die in Amerika hoger is.
Klopt, het systeem van accijnzen vlakt stijgingen af, daardoor komen situaties dat in één nacht de gallonprijs met 25 tot 30 dollarcent (!) stijgt zoals in de VS de laatste jaren al een paar keer is voorgekomen in Europa niet voor. Dat schrikt consumenten meer af dan de geleidelijke verhoging die in Europa voorkomt.
Bovendien worden vrijwel alle verhoging in Europa binnen een week weer gevolgd door een daling van de benzineprijs, 3 cent erbij, paar dagen later weer 2 cent er af. Al met al volgt de benzineprijs in Europa op de lange termijn redelijk het inflatiecijfer, het verloop is alleen heel grillig.

Even de cijfers op een rijtje:
In de US was de gallonprijs in 2000 $1,07, in 2005 is dat $2,94 een stijging van 170%
In Nederland was de literprijs in 2000 ¤1,15, in 2005 is dat ¤1,44, een stijging van 25%
De groei loopt dus absoluut niet gelijk op.
quote:
En bedenk je wel, $3 per gallon is nog maar 0,66 eurocent per liter. Naar Europese begrippen is de prijs is Amerika nog steeds een grap.
Klopt, maar als je auto 1 op 5 rijdt (zoals daar niet ongebruikelijk) komt het alsnog hard aan, zeker als je twee jaar geleden nog minder dan $1,50 betaalde. Het is niet voor de niets dat de schrik er bij de Amerikaan goed in zit op dit moment.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dante_A op 04-10-2005 00:24:19 ]
pi_31161931
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 23:36 schreef Dante_A het volgende:

..........

Klopt, maar als je auto 1 op 5 rijdt (zoals daar niet ongebruikelijk) komt het alsnog hard aan, zeker als je twee jaar geleden nog minder dan $1,50 betaalde. Het is niet voor de niets dat de schrik er bij de Amerikaan goed in zit op dit moment.
Heeft het ook (al) effect op het koopgedrag, wat betreft auto's, van Amerikanen?
GM en Ford lopen doen het toch al niet zo goed en ik heb wel eens gelezen dat bv. Ford's moneymaker een Pickup is.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:22:59 #41
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31162997
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 23:50 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Heeft het ook (al) effect op het koopgedrag, wat betreft auto's, van Amerikanen?
GM en Ford lopen doen het toch al niet zo goed en ik heb wel eens gelezen dat bv. Ford's moneymaker een Pickup is.
De geruchten gaan er wel, ik heb er alleen nog geen cijfers van gezien.

Overigens is de malaise in de Amerikaanse automarkt maar zeer ten dele veroorzaakt door de forse stijging in de brandstofprijzen. Mismanagement, gebrek aan vernieuwing, auto's ontwerpen die niemand wil kopen en héle sterke vakbonden die regelmatig alles platleggen hebben de US autoindustrie verzwakt, de benzineprijzen zouden voor sommigen wel eens de nekslag kunnen zijn.

De grootste brandstofprijsstijgingen vinden plaats in 'Pick-up-country', de mid-west. Het zou heel goed kunnen dat juist Ford daar dan harder door wordt getroffen maar ik heb er geen cijfers van.
pi_31164216
Goh, een heel topic vol ondeskundigen (behalve du_ke zo te lezen ) en nu beginnen zelfs de politici totaal hun verstand te verliezen. Ja niet subtiel maar wel waar.
quote:
Amsterdam en Tilburg plannen de invoering van milieuzones, waar voertuigen met dieselmotoren niet mogen rijden op dagen met een hoge luchtverontreiniging.
Er bestaan roetfilters die het grootste deel van het fijne stof, want daar draait het om bij dit probleem, uit de uitlaatgassen filteren. Daarom zit er op veel roetfilters tegenwoordig ook een subsidie. Met deze maatregel werkt de overheid dus mooi zijn eigen subsidie tegen.
quote:
Amsterdam kondigde woensdag ook tal van andere maatregelen aan om de luchtkwaliteit te verhogen, waaronder een ban op terreinwagens, de zogeheten P.C. Hoofttractoren.
Dom, immers veel luxe terreinwagens rijden op benzine. En benzine is, afgezien van de CO2 uitstoot een vrij schone brandstof. Tevens is de uitstoot van NOx tegenwoordig al drastisch ingeperkt door het gebruik van katalysatoren. Tegenwoordig veroorzaakt alleen de grote hoeveelheid fijn stof en zwaveldioxide nog een serieuze luchtvervuiling.

De enige maatregel die in mijn ogen echt hout zou snijden is het beperken van het vrachtverkeer in de stad, maar daar hoor je nooit iemand over. Ook het creeren van een groene golf op drukke rondwegen, immers de meeste motoren maken veel toeren als ze optrekken, lijkt erg uit bij de heren en dames politici. Nee het autoverkeer moet juist de stad uit gepest worden.
quote:
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:35 schreef Tamagotchi het volgende:
Als bio-diesel om te beginnen gefaseerd wordt ingevoerd voor de transportsector zou dat echt enorm schelen.
Degene die over biodiesel begint (en dat zijn er heel veel in deze discussie zie ik) diskwalificeert zich al bij voorbaat in deze discussie. Zoals ik al zei is het niet de CO2 uitstoot die het probleem met de luchtvervuiling veroorzaakt maar de uitstoot van zwaveldioxide en fijn stof. Het voordeel va biodiesel is dat, doordat het plantaardig is, het CO2 neutraal is, het beperkt in geen enkele mate de uitstoot van fijn stof of zwaveldioxide.
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 13:33 schreef Tafkahs het volgende:
Dat is een aardig argument, waar vooral de groenen zich mee kunnen onderscheiden, maar het is geen steekhoudend argument. De uitstoot van fijne stofdeeltjes is weer wel een geldig argument, maar dan moet je daar duidelijke (europese) richtlijnen voor hebben. Die zijn er niet.
De PC Hoofttractor (walgelijke term trouwens) rijdt veelal op benzine. Anders nog iets? Waarom misgun je anderen het trouwens om een mooie terreinwagen te rijden? Als jij nou gewoon voor de Trabant of de Yugo gaat, dan rij ik wel, in de overigens veel schonere, Porsche Cayenne.

[ Bericht 5% gewijzigd door Steijn op 04-10-2005 01:16:23 ]
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:36:50 #43
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_31167113
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:45 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Oja, nog wat aanbevelingen van mij: verplicht gefaseerd roetfilters inbouwen in diesels en katalysatoren in benzine-auto's. Dan kan alle andere onzinshizzle afgekapt worden en kan misschien zelfs de maximumsnelheid op de snelweg worden verhoogd (andere discussie: veel strenger worden van controles op bumperkleven lijdt volgens mij tot minder verkeersslachtoffers, zelfs als je de max. snelheid verhoogt) terwijl schadelijke uitstoot verlaagt!

Verder mag de bpm en/of wegenbelasting voor personenauto's boven de 1500 kg ook wel wat omhoog: de vervuiler betaalt (en als je zo'n kar hebt kun je het ook wel betalen me dunkt)
Een diesel auto boven de 1500kg wordt al enorm zwaar belast hoor.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_31167118
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 00:22 schreef Dante_A het volgende:

[..]

De geruchten gaan er wel, ik heb er alleen nog geen cijfers van gezien.

Overigens is de malaise in de Amerikaanse automarkt maar zeer ten dele veroorzaakt door de forse stijging in de brandstofprijzen. Mismanagement, gebrek aan vernieuwing, auto's ontwerpen die niemand wil kopen en héle sterke vakbonden die regelmatig alles platleggen hebben de US autoindustrie verzwakt, de benzineprijzen zouden voor sommigen wel eens de nekslag kunnen zijn.

De grootste brandstofprijsstijgingen vinden plaats in 'Pick-up-country', de mid-west. Het zou heel goed kunnen dat juist Ford daar dan harder door wordt getroffen maar ik heb er geen cijfers van.
Ik weet in ieder geval dat in de kostprijs van een auto van Ford of GM ook een deel bestemd is voor pensioenen. Ford en GM moeten pensioenen betalen uit de lopende rekening, nooit gespaard dus. Ik meen dat zo'n 2.500 dollar van de kostprijs pensioenkosten zijn.
Ik ben benieuwd of een faillissement van GM of Ford gebruikt wordt om van die pensioenkosten af te komen, en de pensioengerechtigden naar hun pensioen kunnen fluiten.
Vervolgens maken Ford en GM in uitgeklede vorm een doorstart, met een substantieel lagere kostprijs.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:39:04 #45
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_31167148
en weer 2 steden waar ik dus nooit meer heenga om bv te winkelen

Tot nu toe:

- Rotterdam
- Amsterdam
- Tilburg

En ik heb niet eens een dieselauto, maar ik vind dit gewoon helemaal nergens opslaan.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_31167974
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 01:06 schreef Steijn het volgende:
....een mooie terreinwagen.........
bestaan die dan? het succes van die dingen verbaast me opzich niet, protserig, lomp en lelijk, precies de smaak van de echte proleet. Trouwens, hoeveel van die proleten zouden die dozen gebruiken waarvoor ze, zogenaamd, bestemd zijn, er door het terrein mee rijden? Of is een dergelijke auto ontwikkeld opdat je ermee makkelijk op de stoep kunt parkeren?
Koop dan voor hetzelfde geld een wat smaakvollere auto, een Maserati Quattroporte bijvoorbeeld, en laat zien dat je klasse hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Godslasteraar op 04-10-2005 13:22:51 ]
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:36:01 #47
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_31168268
quote:

[..]

Ook het creeren van een groene golf op drukke rondwegen, immers de meeste motoren maken veel toeren als ze optrekken, lijkt erg uit bij de heren en dames politici. Nee het autoverkeer moet juist de stad uit gepest worden.
Inderdaad, doorstroming van het verkeer zou de uitstoot van fijnstof flink kunnen beperken.
Maar alle doorgaande wegen in Amsterdam worden dusdanig geherprofileerd dat je continu aan het stilstaan en optrekken bent.
Eén van de wegen die berucht is om de vervuiling is de Jan van Galenstraat, hier is veel vrachtverkeer door de aanwezigheid van het Foodcenter.
Nou is deze weg recentelijk helemaal vernieuwd. Voor de fietsers erg fijn, want je kan er nu redelijk veilig fietsen, maar volgens mij is de capaciteit voor de auto';s flink terug gelopen, waardoor het weer steeds rijden-stilstaan-rijden is daar.
Ik zou wel eens willen weten of de herinrichting van de Jan van Galenstraat de uitstoot van fijnstof daar heeft beinvloed.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 13:08:23 #48
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31172310
quote:

De enige maatregel die in mijn ogen echt hout zou snijden is het beperken van het vrachtverkeer in de stad, maar daar hoor je nooit iemand over.
Daar is Amsterdam dan ook mee bezig, de voorgestelde maatregel uit het nieuwsbericht is er één uit een heel pakket van vijftig. Daar zit onder andere het ombouwen van meer bussen tot waterstofbussen bij en het terugbrengen van de maximumsnelheid op de ring. Aan het verbieden van bepaalde typen vrachtauto's wordt al een tijdje gewerkt, onder meer als gevolg van een aantal spraakmakende dodelijke verkeersongevallen.
quote:
Ook het creeren van een groene golf op drukke rondwegen, immers de meeste motoren maken veel toeren als ze optrekken, lijkt erg uit bij de heren en dames politici. Nee het autoverkeer moet juist de stad uit gepest worden.
Zolang er geen noemenswaardige IQ-eisen aan het halen van een rijbewijs zijn gesteld hebben groene golven geen zin. De meeste experimenten met groene golven zijn alweer afgeschaft of staan (niet functionerend) te verstoffen omdat de intelligentie van de gemiddelde automobilist schromelijk is overschat. Meld vijf keer met grote borden dat er een groene golf is bij 50 km/u en iedereen klaagt dat je met 70 km/u steeds voor rood staat.

Overigens werken groene golven niet meer boven een bepaalde drukte, als de wegcapaciteit voor meer dan 100% is benut wat bij veel hoofdroutes in Amsterdam het geval is dan zijn het alleen nog maar files.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dante_A op 04-10-2005 13:45:42 ]
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 13:23:17 #49
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31172776
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:36 schreef Againzender het volgende:

[..]

Eén van de wegen die berucht is om de vervuiling is de Jan van Galenstraat, hier is veel vrachtverkeer door de aanwezigheid van het Foodcenter.
Nou is deze weg recentelijk helemaal vernieuwd. Voor de fietsers erg fijn, want je kan er nu redelijk veilig fietsen, maar volgens mij is de capaciteit voor de auto';s flink terug gelopen, waardoor het weer steeds rijden-stilstaan-rijden is daar.
Ik zou wel eens willen weten of de herinrichting van de Jan van Galenstraat de uitstoot van fijnstof daar heeft beinvloed.
Ik weet dat de stadsdelen heel druk bezig zijn met dat gebied. Een vriend van mij is daar mee bezig geweest. Feit is dat de stadsdelen die er het meest last van hebben (De Baarsjes en Bos en Lommer) druk bezig zijn met deze kwestie. Het probleem is dat het Foodcenter in stadsdeel Westerpark staat. Die hebben er zelf geen last van want het Foodcenter staat aan de rand van hun stadsdeel en er rijdt geen druk verkeer door hun eigen stadsdeel, probleem is dus niet erg groot voor diegene die er over beslissen.

Er is al een tijdje sprake van het verplaatsen van delen van de bedrijvigheid op dat terrein naar buiten de ring, minder overlast, beter bereikbaar voor al het vrachtverkeer. Er zit nota bene een aardappelwasserij op dat terrein! Er worden iedere dag tonnen vuile aardappels met grote vrachtwagens praktisch het centrum van Amsterdam ingereden om daar even later gewassen weer uitgereden te worden! Dit is typisch iets waar je industrieterreinen voor hebt. Het probleem schijnt te zijn dat de Centrale-Stad-VVD (die dit soort conflicten tussen stadsdelen zou moeten oplossen) dwarsligt wegens verlies van werkgelegenheid. Alle vier ( ) de mensen die daar werken moeten dan naar buiten de ring reizen. Als het terrein omgevormd wordt tot een bedrijventerrein voor kleinere modernere bedrijven is het verkeersprobleem opgelost. Er is een grote behoefte aan ruimte voor designbureau's, reclamebureau's, advocatenkantoren etc. etc. Dan wordt al die ruimte veel efficienter gebruikt. Bovendien, al die mensen wonen in de stad dus komen per tram of fiets, niet met de vrachtwagen.
pi_31173091
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:20 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

bestaan die dan? het succes van die dingen verbaast me opzich niet, protserig, lomp en lelijk, precies de smaak van de echte proleet. Trouwens, hoeveel van die proleten zouden die dozen gebruiken waarvoor ze, zogenaamd, bestemd zijn, er door het terrein mee rijden? Of is een dergelijke auto ontwikkeld opdat je ermee makkelijk op de stoep kunt parkeren?
Koop dan voor hetzelfde geld een wat smaakvollere auto, een Maserati Quattroporte bijvoorbeeld, en laat zien dat je klasse hebt.
Je vergeet voor het gemak dat smaken verschillen en ook aanschafredenen van mensen, ik vind een luxe-sedan ook mooier dan de gemiddelde SUV, hoewel ik de RangeRover nog steeds een stijlicoon vindt, vergelijkbaar met een quattroporte. De SUV is juist ontworpen voor stedelingen die af en toe eens het buitengebied op zouden kunnen zoeken, voor de avonturiers is er een Landrover Defender, een Toyota Landcruiser of een Nissan Patrol.
Ik snap de hele heissa niet om die SUV's, dat zijn mode-dingen en waarschijnlijk rijdt 90% over 5-10 jaar weer keurig in een sedan, we hebben die up en down ook gezien met MPV's.
Zelf zou ik nimmer een SUV kopen, maar ga anderen daar niet om verfoeien.

Maar met dit soort regels is het hek van de dam natuurlijk en zijn auto's op den duur alleen nog welkom op de snelweg, waar je bij elke afslag een op koolzaadolie rijdende pendelbus kunt instappen die je naar het centrum brengt.
Yeah baby Yeah!
pi_31174169
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:39 schreef Metro2005 het volgende:
en weer 2 steden waar ik dus nooit meer heenga om bv te winkelen

Tot nu toe:

- Rotterdam
- Amsterdam
- Tilburg

En ik heb niet eens een dieselauto, maar ik vind dit gewoon helemaal nergens opslaan.
Vergeet Nijmegen niet
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 14:25:41 #52
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_31174658
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:23 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Er is al een tijdje sprake van het verplaatsen van delen van de bedrijvigheid op dat terrein naar buiten de ring, minder overlast, beter bereikbaar voor al het vrachtverkeer. Er zit nota bene een aardappelwasserij op dat terrein! Er worden iedere dag tonnen vuile aardappels met grote vrachtwagens praktisch het centrum van Amsterdam ingereden om daar even later gewassen weer uitgereden te worden! Dit is typisch iets waar je industrieterreinen voor hebt. Het probleem schijnt te zijn dat de Centrale-Stad-VVD (die dit soort conflicten tussen stadsdelen zou moeten oplossen) dwarsligt wegens verlies van werkgelegenheid. Alle vier ( ) de mensen die daar werken moeten dan naar buiten de ring reizen. Als het terrein omgevormd wordt tot een bedrijventerrein voor kleinere modernere bedrijven is het verkeersprobleem opgelost. Er is een grote behoefte aan ruimte voor designbureau's, reclamebureau's, advocatenkantoren etc. etc. Dan wordt al die ruimte veel efficienter gebruikt. Bovendien, al die mensen wonen in de stad dus komen per tram of fiets, niet met de vrachtwagen.
Behalve die vier mensen heb je waarschijnljik ook nog wel wat indirecte werkgelegenheid
Ik ben er zelf ook niet zo'n voorstander van om alle bedrijven de stad uit te jagen naar de randen van de stad. Anders wordt het nog meer een openluchtmuseum.
Kijk, als je het Foodcenter verplaatst omdat je geen zwaar verkeer wilt in je woongebieden: prima. Maar de plannen die er nu liggen bij de PVDA gaan er van uit dat er ipv. het Foodcenter woningbouw komt op het terrein. Dat vind ik dus niets, zorg dan inderdaad voor wat jij zegt: kleinere bedrijven die veel minder autoverkeer aantrekken
Dat is milieutechnisch en economisch een mooie oplossing.
pi_31175329
quote:
Goh, een heel topic vol ondeskundigen (behalve du_ke zo te lezen ) en nu beginnen zelfs de politici totaal hun verstand te verliezen. Ja niet subtiel maar wel waar.
Nou het is in ieder geval fijn dat we jouw ongeinformeerde mening erbij kunnen voegen
quote:
Er bestaan roetfilters die het grootste deel van het fijne stof, want daar draait het om bij dit probleem, uit de uitlaatgassen filteren. Daarom zit er op veel roetfilters tegenwoordig ook een subsidie. Met deze maatregel werkt de overheid dus mooi zijn eigen subsidie tegen.
Oude diesels, geen roetfilter, bah.

Nieuwe diesels, gesubsidieerde roetfilters, minder bah.

Ik zie niet hoe de overheid zichzelf met deze maatregel tegenwerkt, want:

doel subsidie roetfilters: minder uitstoot fijne stofdeeltjes

doel verbieden dieselmotoren in stad: minder uitstoot fijne stofdeeltjes

Dat misschien (zoals je lijkt te impliceren, maar je verwoordt jezelf slecht) minder mensen een diesel zullen kopen omdat ze er op sommige dagen in sommige steden niet mogen rijden, en de overheid minder subsidie op roetfilters hoeft te verstrekken om hetzelfde doel te bereiken, is alleen maar winst.
quote:
Dom, immers veel luxe terreinwagens rijden op benzine. En benzine is, afgezien van de CO2 uitstoot een vrij schone brandstof. Tevens is de uitstoot van NOx tegenwoordig al drastisch ingeperkt door het gebruik van katalysatoren. Tegenwoordig veroorzaakt alleen de grote hoeveelheid fijn stof en zwaveldioxide nog een serieuze luchtvervuiling.
Ik twijfel eraan dat de steden de SUV's willen verbieden om milieuredenen (meer om redenen van verkeersveiligheid vermoed ik), maar zelfs milieutechnisch slaan die dingen nergens op, want ze verbruiken veel meer benzine als een vergelijkbare gezinsauto. En ze produceren dus ook meer CO2 en meer stikstoffen, want een katalysator haalt een groot deel van de stikstoffen uit de verbrandingsresten, maar niet alles, zoals jij schijnt te denken.
quote:
De enige maatregel die in mijn ogen echt hout zou snijden is het beperken van het vrachtverkeer in de stad, maar daar hoor je nooit iemand over. Ook het creeren van een groene golf op drukke rondwegen, immers de meeste motoren maken veel toeren als ze optrekken, lijkt erg uit bij de heren en dames politici. Nee het autoverkeer moet juist de stad uit gepest worden.
Ja, en terecht. Europese steden zijn namelijk niet gemaakt om zoveel autoverkeer te verwerken, en je kunt niet van individuen verwachten dat ze zelf hun autokilometers reguleren. Daarom zou bv. Cohen eens evenveel ballen moeten laten zien als Livingstone, burgemeester van London die het in het begin zeer omstreden tolheffingsplan heeft doorgedrukt, waardoor London nu van zijn verkeersinfarct af is en de luchtkwaliteit daar zeer is verbeterd.
quote:
Degene die over biodiesel begint (en dat zijn er heel veel in deze discussie zie ik) diskwalificeert zich al bij voorbaat in deze discussie. Zoals ik al zei is het niet de CO2 uitstoot die het probleem met de luchtvervuiling veroorzaakt maar de uitstoot van zwaveldioxide en fijn stof. Het voordeel va biodiesel is dat, doordat het plantaardig is, het CO2 neutraal is, het beperkt in geen enkele mate de uitstoot van fijn stof of zwaveldioxide.
Hier begeef ik me op glad ijs, maar volgens mij is biodiesel precies even CO2 neutraal als gewone fossiele brandstoffen, ze zijn allebei plantaardig (fossiel voor het overgrote deel in ieder geval) en derhalve zit er alleen verschil in de duur van de cyclus. De planten waaruit fossiele brandstoffen bestaan hebben miljoenen jaren geleden al CO2 aan de atmosfeer onttrokken, en geven dat nu weer af. Bij biodiesel is die cyclus vele malen korter, maar ook neutraal.
En wat betreft biodiesel en zwaveldioxide ... het lijkt mij dat dat dus afhangt van welke plant de biodiesel wordt gemaakt; immers, sommige planten onttrekken meer stikstoffen aan de grond als andere, en zullen waarschijnlijk ook een groter gehalte aan NOx veroorzaken in de biodiesel die ervan gebrouwen wordt.
quote:
De PC Hoofttractor (walgelijke term trouwens)
voor een walgelijk verschijnsel
quote:
rijdt veelal op benzine. Anders nog iets? Waarom misgun je anderen het trouwens om een mooie terreinwagen te rijden? Als jij nou gewoon voor de Trabant of de Yugo gaat, dan rij ik wel, in de overigens veel schonere, Porsche Cayenne.
Omdat die mooie terreinwagen het verkeer onveiliger maakt (veel grotere kans op dodelijk letsel bij, je raadt het al, de andere partij in een botsing) en het milieu meer verkankerd. Kijk, dat sommige plattelandsbewoners een terreinwagen/SUV nodig hebben om in het weekend het paard achter de wagen te spannen, of een aannemer of whatever voor zijn werk zware aanhangers moet trekken, soit. Maar als ik weer zo'n oetlul in zo'n doos voorbij zie komen en hij heeft niet eens een trekhaak, dan vindt ik dat asociaal. En in de stad heeft zo'n ding geen meerwaarde voor de berijder, en alleen nadelen voor de rest van de verkeersdeelnemers.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 14:50:43 #54
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31175435
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:25 schreef Againzender het volgende:

[..]

Behalve die vier mensen heb je waarschijnljik ook nog wel wat indirecte werkgelegenheid
Ik ben er zelf ook niet zo'n voorstander van om alle bedrijven de stad uit te jagen naar de randen van de stad. Anders wordt het nog meer een openluchtmuseum.
Kijk, als je het Foodcenter verplaatst omdat je geen zwaar verkeer wilt in je woongebieden: prima. Maar de plannen die er nu liggen bij de PVDA gaan er van uit dat er ipv. het Foodcenter woningbouw komt op het terrein. Dat vind ik dus niets, zorg dan inderdaad voor wat jij zegt: kleinere bedrijven die veel minder autoverkeer aantrekken
Dat is milieutechnisch en economisch een mooie oplossing.
Volgens mij is niemand er een voorstander van om alle bedrijven de stad uit te jagen, sterker nog, de gemeente voert een actief beleid om bedrijven in de stad te houden of te krijgen, de Noord/Zuidlijn is er maar één van.

Wat wel gebeurd zijn pogingen om industriele bedrijven met veel overlast buiten de Ring te krijgen. De aardappelwasserij is er één van. De gemeente ziet liever een ander soort bedrijven, die leveren vaak veel meer werkgelegenheid (zeker per vierkante meter!) en veel minder overlast.

Overigens gaan voorzover ik weet alle plannen met dat terrein over een gemengde woon/werk functie. In ieder geval in het plan van de PvdA, wat geloof ik totnutoe één van de meest uitgewerkte plannen is, is minstens 30.000 m2 gereserveerd voor bedrijven. Niemand bouwt nu nog grote terreinen met alleen maar kantoren in steden, die zijn na sluitingstijd namelijk bijzonder naargeestig. Bovendien is het bouwen (en daarna verkopen) van woningen in veel gevallen noodzakelijk om dit soort plannen te bekostigen.

Heb je overigens wel eens gezien hoe ontzettend groot dat terrein is? Het is bijna net zo groot als het Vondelpark en bijna drie keer het Westerpark! Omdat het (inefficient ingedeeld) industriegebied is kom je er nooit op. Als je echter op de kaart kijkt is het echt een enorm grijs vlak. Volgens mij is er zelfs zat plek voor park/woon/werk.

Maar we dwalen af...
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 15:00:52 #55
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_31175743
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:50 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Heb je overigens wel eens gezien hoe ontzettend groot dat terrein is? Het is bijna net zo groot als het Vondelpark en bijna drie keer het Westerpark! Omdat het (inefficient ingedeeld) industriegebied is kom je er nooit op. Als je echter op de kaart kijkt is het echt een enorm grijs vlak. Volgens mij is er zelfs zat plek voor park/woon/werk.

Maar we dwalen af...
dan nog even een laatste offtopic reactie
ik heb daar vrij lang in de buurt gewoond, en het is erg groot inderdaad, en het ligt in de weg want er lopen geen wegen doorheen
Wat ik hoorde van de PvdA plannen was dat het om woningbouw ging, maar dat was dan misschien wat selectief geciteerd door de dienstdoende journalist
Woon/werk mixen is inderdaad de beste oplossing, minder naargeestig in het donker, en kortere reisafstanden.
pi_31176190
Diesel met roetfiler is schoner dan benzineautos op een paar % stikstofoxiden na.
Biodiesel is maar voor 5% plantaardig en voor 95% hetzelfde als gewone diesel.
Juist de nieuwe en schone motoren lopen NIET met een hoger percentage aan plantaardige brandstoffen. Alleen de pompverstuiver diesels die roetwolken uistoten waar een stoomtrein minderwaardigheidscomplexen van krijgt zuipen die plantaardige shit.

Plantaardige olien zijn ook helemaal niet beter voor het mlieu dan gewone diesel, het kringloop plaatje dat de bomenknuffelaars hier gebruiken om ons uit onze schone nieuwe diesels terug te jagen naar hun olieslurpende volvo's uit 1982 klopt ook voor geen meter. De rest van de wereld is hier al achter, de nederlandse milieumafia nog niet.
Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching.
"We all lie in the gutter, but some of us look up at the stars." -- Oscar Wilde
pi_31176347
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:47 schreef IO het volgende:

[..]

Nou het is in ieder geval fijn dat we jouw ongeinformeerde mening erbij kunnen voegen
[..]

Oude diesels, geen roetfilter, bah.

Nieuwe diesels, gesubsidieerde roetfilters, minder bah.

Ik zie niet hoe de overheid zichzelf met deze maatregel tegenwerkt, want:

doel subsidie roetfilters: minder uitstoot fijne stofdeeltjes

doel verbieden dieselmotoren in stad: minder uitstoot fijne stofdeeltjes

Dat misschien (zoals je lijkt te impliceren, maar je verwoordt jezelf slecht) minder mensen een diesel zullen kopen omdat ze er op sommige dagen in sommige steden niet mogen rijden, en de overheid minder subsidie op roetfilters hoeft te verstrekken om hetzelfde doel te bereiken, is alleen maar winst.
[..]

Ik twijfel eraan dat de steden de SUV's willen verbieden om milieuredenen (meer om redenen van verkeersveiligheid vermoed ik), maar zelfs milieutechnisch slaan die dingen nergens op, want ze verbruiken veel meer benzine als een vergelijkbare gezinsauto. En ze produceren dus ook meer CO2 en meer stikstoffen, want een katalysator haalt een groot deel van de stikstoffen uit de verbrandingsresten, maar niet alles, zoals jij schijnt te denken.
[..]

Ja, en terecht. Europese steden zijn namelijk niet gemaakt om zoveel autoverkeer te verwerken, en je kunt niet van individuen verwachten dat ze zelf hun autokilometers reguleren. Daarom zou bv. Cohen eens evenveel ballen moeten laten zien als Livingstone, burgemeester van London die het in het begin zeer omstreden tolheffingsplan heeft doorgedrukt, waardoor London nu van zijn verkeersinfarct af is en de luchtkwaliteit daar zeer is verbeterd.
[..]

Hier begeef ik me op glad ijs, maar volgens mij is biodiesel precies even CO2 neutraal als gewone fossiele brandstoffen, ze zijn allebei plantaardig (fossiel voor het overgrote deel in ieder geval) en derhalve zit er alleen verschil in de duur van de cyclus. De planten waaruit fossiele brandstoffen bestaan hebben miljoenen jaren geleden al CO2 aan de atmosfeer onttrokken, en geven dat nu weer af. Bij biodiesel is die cyclus vele malen korter, maar ook neutraal.
En wat betreft biodiesel en zwaveldioxide ... het lijkt mij dat dat dus afhangt van welke plant de biodiesel wordt gemaakt; immers, sommige planten onttrekken meer stikstoffen aan de grond als andere, en zullen waarschijnlijk ook een groter gehalte aan NOx veroorzaken in de biodiesel die ervan gebrouwen wordt.
[..]

voor een walgelijk verschijnsel
[..]

Omdat die mooie terreinwagen het verkeer onveiliger maakt (veel grotere kans op dodelijk letsel bij, je raadt het al, de andere partij in een botsing) en het milieu meer verkankerd. Kijk, dat sommige plattelandsbewoners een terreinwagen/SUV nodig hebben om in het weekend het paard achter de wagen te spannen, of een aannemer of whatever voor zijn werk zware aanhangers moet trekken, soit. Maar als ik weer zo'n oetlul in zo'n doos voorbij zie komen en hij heeft niet eens een trekhaak, dan vindt ik dat asociaal. En in de stad heeft zo'n ding geen meerwaarde voor de berijder, en alleen nadelen voor de rest van de verkeersdeelnemers.
het is onzin IO..

Of dacht je echt dat iemand die nu in een SUV rijdt op benzine en dus vanwege dat oge gewicht ondanks de moderne motor meer dan gemiddeld verbuikt anders in een Opel Astra aan kwam zetten?
Nee dus, laat die man zijn BMW X5 thuis, dan stapt ie in zijn zijn 7-serie met identiek verbruik.
Yeah baby Yeah!
pi_31177190
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:33 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Je vergeet voor het gemak dat smaken verschillen
Weet ik, weet ik, sommigen hebben een goede smaak, anderen een slechte
quote:
en ook aanschafredenen van mensen
Tja, ik heb familie in Canada en die hebben ook zo'n SUV, en ze kunnen er een sneeuwschuivertje opzetten, daar is zo'n auto wel nuttig. Maar wat ik persoonlijk belangrijker vind is dat SUV's een bijzonder beroerde staat van dienst hebben wat betreft veiligheid, laat staan voor fietsers en voetgangers.
quote:
ik vind een luxe-sedan ook mooier dan de gemiddelde SUV, hoewel ik de RangeRover nog steeds een stijlicoon vindt, vergelijkbaar met een quattroporte. De SUV is juist ontworpen voor stedelingen die af en toe eens het buitengebied op zouden kunnen zoeken, voor de avonturiers is er een Landrover Defender, een Toyota Landcruiser of een Nissan Patrol.
Ik snap de hele heissa niet om die SUV's, dat zijn mode-dingen en waarschijnlijk rijdt 90% over 5-10 jaar weer keurig in een sedan, we hebben die up en down ook gezien met MPV's.
Zelf zou ik nimmer een SUV kopen, maar ga anderen daar niet om verfoeien.
Ach verfoeien, verlies ook m'n signature niet uit het oog
Het zal inderdaad wel een mode zijn, en dat handjevol SUV's die er in Nederland rondrijden zal ook niet veel uitmaken. Ik kan me alleen niet voorstellen dat mensen in een Porsche showroom staan, tussen de 911's en Boxsters en vervolgens kiezen voor een Cayenne, mode of geen mode, onbegrijpelijk
pi_31177901
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 15:51 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Weet ik, weet ik, sommigen hebben een goede smaak, anderen een slechte
[..]

Tja, ik heb familie in Canada en die hebben ook zo'n SUV, en ze kunnen er een sneeuwschuivertje opzetten, daar is zo'n auto wel nuttig. Maar wat ik persoonlijk belangrijker vind is dat SUV's een bijzonder beroerde staat van dienst hebben wat betreft veiligheid, laat staan voor fietsers en voetgangers.
[..]

Ach verfoeien, verlies ook m'n signature niet uit het oog
Het zal inderdaad wel een mode zijn, en dat handjevol SUV's die er in Nederland rondrijden zal ook niet veel uitmaken. Ik kan me alleen niet voorstellen dat mensen in een Porsche showroom staan, tussen de 911's en Boxsters en vervolgens kiezen voor een Cayenne, mode of geen mode, onbegrijpelijk
Ik snap überhaupt niet wat je in een Porsche garage moet, maar dat is een andere kwestie.
SUV's zijn onveilig voor ander verkeer, net zoals MPV's en bestelbusjes dat zijn, niet in de laatste plaats door de meestal ontbrekende ruiten.
Ik vind veiligheidsdebatten ook onzin, we leven in een land met het laagste aantal verkeersdoden ter wereld, op Tibet na ofzo, omdat men daar lopend of met paard en wagen gaat.
Zolang wij verkeer hebben vallen daar slachtoffers bij en de meeste slachtoffers vallen door roekeloos rijgedrag, slecht anticipatie-vermogen, onkunde, gebrek aan controle van het voertuig en wetsovertredende zaken zoals door rood rijden.
Als je het verkeer écht veiliger wilt maken zou je een anti-slip cursus moeten standaardiseren bijv en roekeloze rijders écht moeten kunnen straffen.

Yeah baby Yeah!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 16:28:51 #60
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31178270
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 15:20 schreef Elgigante het volgende:

[..]

het is onzin IO..

Of dacht je echt dat iemand die nu in een SUV rijdt op benzine en dus vanwege dat oge gewicht ondanks de moderne motor meer dan gemiddeld verbuikt anders in een Opel Astra aan kwam zetten?
Nee dus, laat die man zijn BMW X5 thuis, dan stapt ie in zijn zijn 7-serie met identiek verbruik.
Daarom moet je ook niet niet gaan verbieden op typen auto's (dan is een Range Rover plots geen SUV meer) maar op meetbare criteria. Meetbare uitstoot van CO2 en fijnstofdeeltjes per kilometer bijvoorbeeld, hetgene waar het uiteindelijk om gaat. Of afmetingen als het gaat om verkeersveiligheid. Het begrip SUV bestaat niet voor de wet en is dus ook lastig uit te sluiten.

Ik vraag me af hoe Wethouder May dit uiteindelijk denkt te kunnen tackelen. We hebben het hier wel over een stad die tot de nok toe is gevuld met advocaten en ander volk dat een dagtaak maakt van het ontduiken van allerhande regelgeving.
pi_31178554
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 15:20 schreef Elgigante het volgende:

[..]

het is onzin IO..

Misschien. In ieder geval is hij dan minder gevaarlijk voor de andere weggebruikers.
pi_31178774
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:15 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Ik snap überhaupt niet wat je in een Porsche garage moet, maar dat is een andere kwestie.
SUV's zijn onveilig voor ander verkeer, net zoals MPV's en bestelbusjes dat zijn, niet in de laatste plaats door de meestal ontbrekende ruiten.
Ik weet niet wat een MPV is (multi purpose vehicle?) maar bestelbusjes zijn inderdaad gevaarlijk wegens slecht zicht. SUV's zijn bij mijn weten gevaarlijk doordat ze hoog op de wielen staan en zwaar zijn, en mensen er ook nog graag een bullbar op zetten, waarmee je ook prima voetgangers kunt verminken.
quote:
Ik vind veiligheidsdebatten ook onzin, we leven in een land met het laagste aantal verkeersdoden ter wereld, op Tibet na ofzo, omdat men daar lopend of met paard en wagen gaat.
Veiligheid in het verkeer moet je aan werken. Juist omdat we zoveel debatten hebben over veiligheid in het verkeer en er zoveel aandacht aan wordt besteedt in Nederland, hebben we weinig verkeersslachtoffers.
quote:
Zolang wij verkeer hebben vallen daar slachtoffers bij en de meeste slachtoffers vallen door roekeloos rijgedrag, slecht anticipatie-vermogen, onkunde, gebrek aan controle van het voertuig en wetsovertredende zaken zoals door rood rijden.
Als je het verkeer écht veiliger wilt maken zou je een anti-slip cursus moeten standaardiseren bijv en roekeloze rijders écht moeten kunnen straffen.
Het is een bekend dilemma in autoontwerp dat hij veiliger je de auto maakt, hoe onveiliger mensen gaan rijden, omdat ze grotere risico's durven nemen, omdat ze in een veiliger auto rijden.
En nogmaals, misschien dat rijders van een SUV niet vaker bij ongelukken betrokken zijn, maar als er een ongeluk gebeurt en 1 van de betrokken partijen rijdt in een SUV, dan is de andere partij goed de lul, tenzij hij in een vrachtwagen of een leopard tank rijdt.
pi_31178794
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:39 schreef IO het volgende:

[..]

Misschien. In ieder geval is hij dan minder gevaarlijk voor de andere weggebruikers.
Dat ligt eraan, misschien verruilt hij zijn SUV met zijn bestelbusje van de zaak welke een ontheffing heeft en dus de stad wél in mag, dat busje is veel gevaarlijker dan die SUV zoals je misschien wel weet.
Misschien haalt hij ipv zijn SUV wel zijn Porsche van stal en scheurt hij door de stad..

Alemaal lose flodders van de voorstanders van het verbod, maar dat was vooraf al wel te verwachten...
Yeah baby Yeah!
pi_31178949
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:48 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Dat ligt eraan, misschien verruilt hij zijn SUV met zijn bestelbusje van de zaak welke een ontheffing heeft en dus de stad wél in mag, dat busje is veel gevaarlijker dan die SUV zoals je misschien wel weet.
Nee, dat weet ik niet. Interessant. Bron?
quote:
Misschien haalt hij ipv zijn SUV wel zijn Porsche van stal en scheurt hij door de stad..
Als hij dan te hard rijdt is hij in overtreding. Tja, je gelooft het of niet, ik kan met mijn fiets ook roekeloos rijden hoor. Wat wil je hiermee nou bewijzen? Dat iemand die lak heeft aan andermans veiligheid op de weg altijd wel een manier kan verzinnen om onveilige situaties te creeeren?

Dan heb je gelijk. De meeste van die manieren zijn echter _verboden_, het is alleen de vraag of het extra gevaar van SUV's een verbod, plaatselijk dan wel anders, rechtvaardigd.
pi_31336163
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 16:54 schreef IO het volgende:

[..]

Nee, dat weet ik niet. Interessant. Bron?
[..]

Als hij dan te hard rijdt is hij in overtreding. Tja, je gelooft het of niet, ik kan met mijn fiets ook roekeloos rijden hoor. Wat wil je hiermee nou bewijzen? Dat iemand die lak heeft aan andermans veiligheid op de weg altijd wel een manier kan verzinnen om onveilige situaties te creeeren?

Dan heb je gelijk. De meeste van die manieren zijn echter _verboden_, het is alleen de vraag of het extra gevaar van SUV's een verbod, plaatselijk dan wel anders, rechtvaardigd.
Bestelbusjes zijn veelal net zo zwaar als de gemiddelde SUV en hoe meer massa, hoe groter de kans op meer (letsel en materiele)schade, vandaar dat je ook meer WA-verzekering betaalt voor een zwaarde auto.
Bovendien hebben de meeste bestelbusjes een grijs kenteken en hebben derhalve gen ramen aan de zijkant of achtrin, wat het zicht behoorlijk belemmerd en in drukke verkeerssituaties met meerdere soorten deelnemers (behalve auto's ook fietsers of voetgangers) meergevaar op levert dan een standaard-auto.
Waarschijnlijk ben ik subjectief in dit topic en vind ik ht een vaststaand feit dat de automobilist eigenlijk een schietschijf is waar men van alles op van toepassing acht, terecht of niet terecht, waardoor de gestelde doelen niet behaald worden (bijv, minder verkeersdoden/gewonden, minder verkeersovertredingen) maar de automobilist weer eens de rekening krijgt voorgeschoteld.

Ik vind het dus onzin als gemeentes (waar nogal wat mankeert qua regelgeving, klantvriendelijkheid, efficiency etc) zich hierop storten aangezien het probleem zich hoogstwaarschijnlijk binnen 10 jaar zelf oplost, zonder dat het de overheid een cent kost, de SUV's raken namelijk weer 'uit' en dan zitten we hier met die megalomane buraucratie opgescheept dat alleen maar voor nóg meer irritatie en verwarring zorgt bij de burger.
En als de overheid, danwel gemeente, iets NIET kan hebben is het dat wel.
Yeah baby Yeah!
pi_31338035
Ach dit soort regels krijg je er toch niet door en dan nog, hoe wil je het controleren of hardmaken? Sowieso snap ik die anti-diesel hetze niet; nieuwe benzinemotoren hebben onderhand een hogere fijne deeltjes emissie! Maar goed voor benzinemotoren gelden kennelijk andere emissie-eisen en laten we het maar niet over brommers en scooters hebben.

Dat gemeenten dit soort acties bedenken geeft aan dat ze teveel tijd hebben en teveel ambtenaren. Ik stel voor om net zolang ambtenaren weg te schoppen totdat ze zich met hetgeen bezighouden waar ze voor aangenomen zijn; werken.
pi_31341868
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 17:57 schreef drexciya het volgende:
Ach dit soort regels krijg je er toch niet door en dan nog, hoe wil je het controleren of hardmaken? Sowieso snap ik die anti-diesel hetze niet; nieuwe benzinemotoren hebben onderhand een hogere fijne deeltjes emissie! Maar goed voor benzinemotoren gelden kennelijk andere emissie-eisen en laten we het maar niet over brommers en scooters hebben.

Dat gemeenten dit soort acties bedenken geeft aan dat ze teveel tijd hebben en teveel ambtenaren. Ik stel voor om net zolang ambtenaren weg te schoppen totdat ze zich met hetgeen bezighouden waar ze voor aangenomen zijn; werken.
Het is maar de vraag of ze zijn aangenomen om te werken, in elk geval niet om te denken...
Yeah baby Yeah!
pi_31370376
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:53 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Het is maar de vraag of ze zijn aangenomen om te werken, in elk geval niet om te denken...
Ik kan me ook niet onttrekken aan de gedachte dat hier sprake is van ordinaire jaloezie; ten opzichte van mensen die zo'n suf kopen of mensen die een lease-auto (dat zijn tenslotte de meeste diesel personenwagens) hebben. Dat is het probleem met dat soort mensen; men doet voorstellen gebaseerd op emotie, niet gebaseerd op verstand en serieuze argumenten.
pi_31375458
goeie zaak!
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_31375459
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:37 schreef kansloze_dertiger het volgende:
ik ga verhuizen
mooi!
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_31375525
rijden taxi's en lesauto's niet op diesel? En OV-bussen mogen natuurlijk wel, en vrachtauto's ook... dus... kul!
pi_31386450
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 03:22 schreef LennyKravitz het volgende:
rijden taxi's en lesauto's niet op diesel? En OV-bussen mogen natuurlijk wel, en vrachtauto's ook... dus... kul!
ze gaan auto's weren...geen bussen

verder zou het natuurlijk mogelijk zijn om UITZONDERINGEN te maken! jaja...het kán!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')