(bron: Noordhollands Dagblad)quote:Amsterdam en Tilburg gaan dieselmotoren verbieden
Van onze verslaggever
BRUSSEL-Amsterdam en Tilburg plannen de invoering van milieuzones, waar voertuigen met dieselmotoren niet mogen rijden op dagen met een hoge luchtverontreiniging. Dat maakte de Gelderse milieugedeputeerde en woordvoerder van de Nederlandse provincies Aalderink woensdag bekend in Brussel.
Aalderink roept andere Nederlandse steden op het voorbeeld van Amsterdam en Tilburg te volgen. Door de beperking van sterk verontreinigend verkeer op bijvoorbeeld zonnige dagen hopen de gemeenten de luchtkwaliteit te verbeteren. Daardoor zouden grote bouw- en verkeersprojecten, die nu zijn stilgelegd omdat deze de Europese luchtkwaliteitsnormen overtreden, weer op gang kunnen komen.
Amsterdam kondigde woensdag ook tal van andere maatregelen aan om de luchtkwaliteit te verhogen, waaronder een ban op terreinwagens, de zogeheten P.C. Hoofttractoren.
Milieuzones
Volgens Aalderink zijn eenvoudig milieuzones in te voeren, door via verkeerinformatiesystemen te melden wanneer dieselvoertuigen een stad niet in mogen rijden. De politie zou daarna dieselrijders kunnen beboeten als zij toch een stad binnenrijden. Er is wel overleg met de rijksoverheid nodig, wanneer ook stukken van rijkswegen binnen de milieuzones vallen. In Stockholm en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen bestaan nu al met succes milieuzones.
De provincie Gelderland en diverse steden als Groningen, Den Haag, Leiden, Delft en Nijmegen maken verder werk van de inzet van aardgasbussen of een schoner eigen wagenpark om de Europese luchtnorm te halen. Volgens Aalderink blijven dergelijke maatregelen nodig op de korte termijn, om stagnatie van de economie en de bouw te voorkomen. Staatssecretaris Van Geel van Milieu heeft ook 100 miljoen euro gereserveerd voor de ondersteuning van dergelijke lokale projecten.
Op de lange termijn moeten roetfilters in uitlaten, schoorstenen en scheeps- en vliegtuigmotoren de luchtkwaliteit verbeteren. Daarvoor is volgens Aalderink wel duidelijkheid nodig over de precieze norm die Europa wil invoeren. Tegen 2010 zouden al grotere deeltjes roet en fijnstof totaal verbannen moeten zijn. Voor een deel zouden die regels al dit jaar in moeten gaan, maar Nederland heeft door trage invoering van wettelijke regelingen grote achterstand op dit gebied.
Mooi systeem, co2 neutraal etc. Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden. Maar goed, verbrandingsmotoren zijn eigenlijk wel uit de tijd, nu nog een alternatief vindenquote:Op maandag 3 oktober 2005 10:29 schreef SCH het volgende:
Biodiesel heeft de toekomst maar Nederland loopt daarin hopeloos achter.
quote:Op maandag 3 oktober 2005 10:49 schreef JohnDDD het volgende:
tof.
sowieso ze moeten auto's gewoon helemaal verbieden
Het gaat om lokaal geproduceerde uitlaatgassen die lokaal problemen veroorzaken, in 27 met naam genoemde straten en twee stukken ringweg (west en zuid) om precies te zijn. Zelfs als al deze auto's op met kolen opgewekte elektriciteit zouden rijden zou het nog helpen omdat de uitstoot dan niet in die straten plaatsvindt.quote:Op maandag 3 oktober 2005 10:40 schreef thefunny het volgende:
Dat zal helpen zeg, die kleine stukjes...als we hier diesels verbieden, komt al die dieseltroep uit duitsland hier wel heen gedreven.
In Canada (zag ik laatst op het franse TV5) is een slaolie of zonnebloemolie overschot. Ze weten niet half waar ze ermee naartoe moeten.quote:Op maandag 3 oktober 2005 10:32 schreef Godslasteraar het volgende:
Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden.
In Duitsland gaat dat behoorlijk goed.quote:Op maandag 3 oktober 2005 10:32 schreef Godslasteraar het volgende:
Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden.
quote:Op maandag 3 oktober 2005 11:07 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
In Canada (zag ik laatst op het franse TV5) is een slaolie of zonnebloemolie overschot. Ze weten niet half waar ze ermee naartoe moeten.
Maar ja hoelang dat zo blijft is maar de vraag.
Als bio-diesel een alternatief wil worden moet het in echt grote hoeveelheden aangevoerd worden, en dan loop je denk ik tegen de beschikbare hoeveelheid landbouwgrond aan. Maar mischien vergis ik me. Hoe dan ook, het lijkt me in ieder geval ''worth a shot'', waarom niet, we zien wel waar het schip strandquote:Op maandag 3 oktober 2005 11:13 schreef Tamagotchi het volgende:
[..]
In Duitsland gaat dat behoorlijk goed.
Er zijn al veel vulstations en dat worden er wekelijks meer.
Tja, als je bio-diesel in een motor stopt die geoptimaliseerd is voor diesel. Maar net als filters voor diesels is dat een kwestie van het de moeite waard maken te investeren in bio-diesel en geschikte motoren ervoor. Je moet niet bij Mercedes of VW aankomen met een markt van een paar duizend auto's (behalve in de 250.000 euro klasse). Daar gaan ze echt geen specifieke bio-diesel motor voor ontwikkelen.quote:Je auto gaat er minder lang door mee, dat wel.
Het mooie is natuurlijk dat door de hoge olieprijzen er steeds meer ruimte komt voor alternatieve brandstoffen. Alle reeds ontwikkelde producten die tot nu toe op de plank bleven liggen omat ze te duur waren in vergelijking met olieproducten worden nu langzamerhand economisch interessant nu olie steeds duurder wordt.quote:Op maandag 3 oktober 2005 11:35 schreef Tamagotchi het volgende:
Als bio-diesel om te beginnen gefaseerd wordt ingevoerd voor de transportsector zou dat echt enorm schelen. Daar moeten dan wel wat garanties en subsidies tegenover staan anders is er geen ondernemer die eraan begint. Het OV lijkt me ook wel een aardige om mee te beginnen.
Je betaalt nu zo'n 60 cent per liter benzine in de VS geloof ik. De stijging is ongeveer gelijk met die van hier zover ik weet, alleen Amerikanen klagen hier des te harder om vanwege al die asobakken die ze rijden.quote:Dat is overigens ook precies wat de Amerikaanse auto-industrie nu de das om doet. De brandstofprijzen in de VS zijn de laatste tijd zo fors gestegen dat die van Europa daarbij verbleken.
Inderdaad, biodiesel kan nauwelijks nog in de nodige hoeveelheden aangevoerd worden omdat we de slag gemist hebben.quote:Op maandag 3 oktober 2005 10:32 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Mooi systeem, co2 neutraal etc. Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden. Maar goed, verbrandingsmotoren zijn eigenlijk wel uit de tijd, nu nog een alternatief vinden![]()
De stijging in de VS is inderdaad ongeveer net zo veel als hier, maar bij ons komen er altijd nog accijnsen en zo op de, waardoor voor ons procentueel de brandstofkosten veel minder gestegen zijn dan voor de amerikanen. Door de hoge accijnsen in europa hebben we al vee langer wat zuinig auto's en komt de stijging ook niet zo hard aan.quote:Op maandag 3 oktober 2005 11:48 schreef Sorcerer8472 het volgende:
[..]
Je betaalt nu zo'n 60 cent per liter benzine in de VS geloof ik. De stijging is ongeveer gelijk met die van hier zover ik weet, alleen Amerikanen klagen hier des te harder om vanwege al die asobakken die ze rijden.
quote:Op maandag 3 oktober 2005 11:48 schreef Sorcerer8472 het volgende:
[..]
Je betaalt nu zo'n 60 cent per liter benzine in de VS geloof ik. De stijging is ongeveer gelijk met die van hier zover ik weet, alleen Amerikanen klagen hier des te harder om vanwege al die asobakken die ze rijden.
Doe mij dan maar de 2.0 FSI turbo.quote:Op maandag 3 oktober 2005 11:58 schreef SpugendeLama het volgende:
Alle auto's groter als een golfje verbieden lijkt mij ook wel wat
Er is niet genoeg plek op deze aarde om alle diesel biodiesel te laten zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2005 10:29 schreef SCH het volgende:
Biodiesel heeft de toekomst maar Nederland loopt daarin hopeloos achter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |