abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31138630
quote:
Amsterdam en Tilburg gaan dieselmotoren verbieden

Van onze verslaggever

BRUSSEL-Amsterdam en Tilburg plannen de invoering van milieuzones, waar voertuigen met dieselmotoren niet mogen rijden op dagen met een hoge luchtverontreiniging. Dat maakte de Gelderse milieugedeputeerde en woordvoerder van de Nederlandse provincies Aalderink woensdag bekend in Brussel.

Aalderink roept andere Nederlandse steden op het voorbeeld van Amsterdam en Tilburg te volgen. Door de beperking van sterk verontreinigend verkeer op bijvoorbeeld zonnige dagen hopen de gemeenten de luchtkwaliteit te verbeteren. Daardoor zouden grote bouw- en verkeersprojecten, die nu zijn stilgelegd omdat deze de Europese luchtkwaliteitsnormen overtreden, weer op gang kunnen komen.

Amsterdam kondigde woensdag ook tal van andere maatregelen aan om de luchtkwaliteit te verhogen, waaronder een ban op terreinwagens, de zogeheten P.C. Hoofttractoren.

Milieuzones

Volgens Aalderink zijn eenvoudig milieuzones in te voeren, door via verkeerinformatiesystemen te melden wanneer dieselvoertuigen een stad niet in mogen rijden. De politie zou daarna dieselrijders kunnen beboeten als zij toch een stad binnenrijden. Er is wel overleg met de rijksoverheid nodig, wanneer ook stukken van rijkswegen binnen de milieuzones vallen. In Stockholm en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen bestaan nu al met succes milieuzones.

De provincie Gelderland en diverse steden als Groningen, Den Haag, Leiden, Delft en Nijmegen maken verder werk van de inzet van aardgasbussen of een schoner eigen wagenpark om de Europese luchtnorm te halen. Volgens Aalderink blijven dergelijke maatregelen nodig op de korte termijn, om stagnatie van de economie en de bouw te voorkomen. Staatssecretaris Van Geel van Milieu heeft ook 100 miljoen euro gereserveerd voor de ondersteuning van dergelijke lokale projecten.

Op de lange termijn moeten roetfilters in uitlaten, schoorstenen en scheeps- en vliegtuigmotoren de luchtkwaliteit verbeteren. Daarvoor is volgens Aalderink wel duidelijkheid nodig over de precieze norm die Europa wil invoeren. Tegen 2010 zouden al grotere deeltjes roet en fijnstof totaal verbannen moeten zijn. Voor een deel zouden die regels al dit jaar in moeten gaan, maar Nederland heeft door trage invoering van wettelijke regelingen grote achterstand op dit gebied.
(bron: Noordhollands Dagblad)

http://www.nhd.nl/Index/0(...)22-723605-%2C00.html

Ik vraag me af of er al iets bekend is over auto's die op Biodiesel of Pure Plantaardige Olie door Amsterdam rijden? Het lijkt mij dat daar serieus rekening mee gehouden moet worden, plantaardige olie is
minder vervuilend en het bied mensen iig de mogelijkheid naar Amsterdam te kunnen blijven gaan.
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
pi_31138717
pi_31138758
Diesel heeft de toekomst, die dingen hebben principieel een hoger rendement dan benzinemotoren, lijkt me in deze tijd vrij relevant.
En de emissies van dieselmotoren kunnen gewoon met filters/katalysatoren opgevangen worden, als de wil er is tenminste.
En die SUV's, ach, gaan we dan Bentleys & co ook meteen weren? ook niet erg zuinig. Gebruikelijke A'damse symboolpolitiek.
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:27:37 #4
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_31138770
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:25 schreef SCH het volgende:
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:29:22 #5
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_31138803
Tilburg.
pi_31138822
Biodiesel heeft de toekomst maar Nederland loopt daarin hopeloos achter.
pi_31138889
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:29 schreef SCH het volgende:
Biodiesel heeft de toekomst maar Nederland loopt daarin hopeloos achter.
Mooi systeem, co2 neutraal etc. Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden. Maar goed, verbrandingsmotoren zijn eigenlijk wel uit de tijd, nu nog een alternatief vinden
pi_31138995
ik ga verhuizen
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
pi_31139068
Dat zal helpen zeg, die kleine stukjes...als we hier diesels verbieden, komt al die dieseltroep uit duitsland hier wel heen gedreven.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_31139240
tof.

sowieso ze moeten auto's gewoon helemaal verbieden
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:52:48 #11
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_31139313
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:49 schreef JohnDDD het volgende:
tof.

sowieso ze moeten auto's gewoon helemaal verbieden
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_31139320
Eens even een praktijkvoorbeeldje van hoe het er straks uit gaat zien. Stel voor je bent vertegenwoordiger en je kantoor is in Amsterdam gevestigd, dagelijks maak je je ritten in de regio of misschien landelijk maar op mooie dagen staat je auto stil.
Je diesel is verbodig geworden, maar als je een benzinemotor koopt ben je stukken meer geld kwijt.

Helemaal lachwekkend wordt het als we deze regeling in het kader van de vervoers-sector zoals koeriersbedrijven gaan zetten. Niet dat ik tegen de regeling ben, integendeel ik vind het een goede zet, mits we wel op plantaardige diesel mogen gaan rijden, maar Nederland maakt zichzelf wel belachelijk om zich als transportland te hebben geprofileerd.

Moeten we niet ter discussie stellen of we nog wel transportland willen zijn en kunnen we ons als land niet beter op bijvoorbeeld techniek of vervaardiging van produkten richten?
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:56:45 #13
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_31139399
leuk scenario:

gemiddeld transport/koeriers bedrijf staat met iets voor een klant in het verboden gebied, dan mag de chauffeur de klant gaan bellen en zeggen kom maar hier en hier naar toe dan krijg je je bestelling
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 3 oktober 2005 @ 10:59:40 #14
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31139466
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:40 schreef thefunny het volgende:
Dat zal helpen zeg, die kleine stukjes...als we hier diesels verbieden, komt al die dieseltroep uit duitsland hier wel heen gedreven.
Het gaat om lokaal geproduceerde uitlaatgassen die lokaal problemen veroorzaken, in 27 met naam genoemde straten en twee stukken ringweg (west en zuid) om precies te zijn. Zelfs als al deze auto's op met kolen opgewekte elektriciteit zouden rijden zou het nog helpen omdat de uitstoot dan niet in die straten plaatsvindt.

Natuurlijk helpt de nationale achtergrond vervuiling verminderen ook wel maar het is veel minder effectief dan de vervuiling in straat X die veroorzaakt wordt door de auto's die door straat x rijden verminderen.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_31139660
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:32 schreef Godslasteraar het volgende:
Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden.
In Canada (zag ik laatst op het franse TV5) is een slaolie of zonnebloemolie overschot. Ze weten niet half waar ze ermee naartoe moeten.
Maar ja hoelang dat zo blijft is maar de vraag.
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
pi_31139783
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:32 schreef Godslasteraar het volgende:
Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden.
In Duitsland gaat dat behoorlijk goed.
Er zijn al veel vulstations en dat worden er wekelijks meer.
Je auto gaat er minder lang door mee, dat wel.
pi_31139796
Ik zie het al voor me dat al die vervoerderes die hier in tilburg op het industriegebied bij de reeshof zitten opeens niet meer met hun vrachtwagens mogen gaan rijden.
pi_31139858
Het is trouwens nog helemaal niet gezegd dat dat Amsterdamse plan doorgaat.
Voorlopig staan Maij en Van der Horst lijnrecht tegenover elkaar.
Als het al doorgaat, niet binnen een jaar.

edit:
Bovendien komen er gemeenteraadsverkiezingen aan, het zal dus wel loslopen.
pi_31140093
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:07 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:

[..]

In Canada (zag ik laatst op het franse TV5) is een slaolie of zonnebloemolie overschot. Ze weten niet half waar ze ermee naartoe moeten.
Maar ja hoelang dat zo blijft is maar de vraag.
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:13 schreef Tamagotchi het volgende:

[..]

In Duitsland gaat dat behoorlijk goed.
Er zijn al veel vulstations en dat worden er wekelijks meer.
Als bio-diesel een alternatief wil worden moet het in echt grote hoeveelheden aangevoerd worden, en dan loop je denk ik tegen de beschikbare hoeveelheid landbouwgrond aan. Maar mischien vergis ik me. Hoe dan ook, het lijkt me in ieder geval ''worth a shot'', waarom niet, we zien wel waar het schip strand maar dat zou initiatief en visie vergen van politici
quote:
Je auto gaat er minder lang door mee, dat wel.
Tja, als je bio-diesel in een motor stopt die geoptimaliseerd is voor diesel. Maar net als filters voor diesels is dat een kwestie van het de moeite waard maken te investeren in bio-diesel en geschikte motoren ervoor. Je moet niet bij Mercedes of VW aankomen met een markt van een paar duizend auto's (behalve in de 250.000 euro klasse). Daar gaan ze echt geen specifieke bio-diesel motor voor ontwikkelen.
pi_31140267
Als bio-diesel om te beginnen gefaseerd wordt ingevoerd voor de transportsector zou dat echt enorm schelen. Daar moeten dan wel wat garanties en subsidies tegenover staan anders is er geen ondernemer die eraan begint. Het OV lijkt me ook wel een aardige om mee te beginnen.
pi_31140384
Stukken van de ringweg?
Binnenstad, okee, maar ringweg?

Anyway, en wat als je een roetfilter hebt? En hoe wordt hierop gecontroleerd? Registratie diesel(/roetfilter) per kenteken + cameracontrole of periodieke steekproeven ofzo?
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_31140511
Oja, nog wat aanbevelingen van mij: verplicht gefaseerd roetfilters inbouwen in diesels en katalysatoren in benzine-auto's. Dan kan alle andere onzinshizzle afgekapt worden en kan misschien zelfs de maximumsnelheid op de snelweg worden verhoogd (andere discussie: veel strenger worden van controles op bumperkleven lijdt volgens mij tot minder verkeersslachtoffers, zelfs als je de max. snelheid verhoogt) terwijl schadelijke uitstoot verlaagt!

Verder mag de bpm en/of wegenbelasting voor personenauto's boven de 1500 kg ook wel wat omhoog: de vervuiler betaalt (en als je zo'n kar hebt kun je het ook wel betalen me dunkt)
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
  maandag 3 oktober 2005 @ 11:46:28 #23
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31140532
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:35 schreef Tamagotchi het volgende:
Als bio-diesel om te beginnen gefaseerd wordt ingevoerd voor de transportsector zou dat echt enorm schelen. Daar moeten dan wel wat garanties en subsidies tegenover staan anders is er geen ondernemer die eraan begint. Het OV lijkt me ook wel een aardige om mee te beginnen.
Het mooie is natuurlijk dat door de hoge olieprijzen er steeds meer ruimte komt voor alternatieve brandstoffen. Alle reeds ontwikkelde producten die tot nu toe op de plank bleven liggen omat ze te duur waren in vergelijking met olieproducten worden nu langzamerhand economisch interessant nu olie steeds duurder wordt.

Dat is overigens ook precies wat de Amerikaanse auto-industrie nu de das om doet. De brandstofprijzen in de VS zijn de laatste tijd zo fors gestegen dat die van Europa daarbij verbleken. Doordat er een soort struisvogelpolitiek is geweest van de consument en auto-producent en een kunstmatig laag houden van de brandstofprijzen door de overheid zitten de producenten ineens opgescheept met auto's die 1 op 5 rijden die niemand meer wil kopen en die sommige staten misschien wel gaan verbieden. Misschien bestaan Amerikaanse auto's wel niet meer over vijftien jaar. Niemand kocht ze nog en zelfs Amerikanen kopen ze nu niet meer.

Als jij als klein bedrijfje (er zijn er in NL een paar) je bezig hield met alternatieven voor olie/brandstofmotoren zouden de komende decennia er wel eens financieel zeer goed uit kunnen zien.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_31140593
quote:
Dat is overigens ook precies wat de Amerikaanse auto-industrie nu de das om doet. De brandstofprijzen in de VS zijn de laatste tijd zo fors gestegen dat die van Europa daarbij verbleken.
Je betaalt nu zo'n 60 cent per liter benzine in de VS geloof ik. De stijging is ongeveer gelijk met die van hier zover ik weet, alleen Amerikanen klagen hier des te harder om vanwege al die asobakken die ze rijden.
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_31140804
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:32 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Mooi systeem, co2 neutraal etc. Maar ik betwijfel ten zeerste of bio-diesel ooit in de nodige hoeveelheden aangevoerd kan worden. Maar goed, verbrandingsmotoren zijn eigenlijk wel uit de tijd, nu nog een alternatief vinden
Inderdaad, biodiesel kan nauwelijks nog in de nodige hoeveelheden aangevoerd worden omdat we de slag gemist hebben.
  maandag 3 oktober 2005 @ 11:58:55 #26
129569 SpugendeLama
Hallowed are the Ori
pi_31140840
Alle auto's groter als een golfje verbieden lijkt mij ook wel wat
I have an imaginary friend too. His name is loopy. He’s a polar bear who helps me fight crime.
pi_31140930
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:48 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Je betaalt nu zo'n 60 cent per liter benzine in de VS geloof ik. De stijging is ongeveer gelijk met die van hier zover ik weet, alleen Amerikanen klagen hier des te harder om vanwege al die asobakken die ze rijden.
De stijging in de VS is inderdaad ongeveer net zo veel als hier, maar bij ons komen er altijd nog accijnsen en zo op de, waardoor voor ons procentueel de brandstofkosten veel minder gestegen zijn dan voor de amerikanen. Door de hoge accijnsen in europa hebben we al vee langer wat zuinig auto's en komt de stijging ook niet zo hard aan.
  maandag 3 oktober 2005 @ 12:02:24 #28
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31140966
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:48 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Je betaalt nu zo'n 60 cent per liter benzine in de VS geloof ik. De stijging is ongeveer gelijk met die van hier zover ik weet, alleen Amerikanen klagen hier des te harder om vanwege al die asobakken die ze rijden.

De stijging is absoluut niet vergelijkbaar met de onze. Bij ons gaat het om enkele procenten, in sommige Amerikaanse staten is de stijging 100% (!) in een jaar. Dan zou de benzineprijs hier nu ¤2,40 per liter zijn. De gemiddelde benzineprijs ligt er nu al boven de $2,90 per gallon en sommige analisten verwachten dat prijzen boven de $3,00 per gallon volgend jaar wel eens normaal zouden kunnen zijn.

http://www.fuelgaugereport.com/

[ Bericht 16% gewijzigd door Dante_A op 03-10-2005 12:18:12 ]
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_31141004
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 11:58 schreef SpugendeLama het volgende:
Alle auto's groter als een golfje verbieden lijkt mij ook wel wat
Doe mij dan maar de 2.0 FSI turbo.
  maandag 3 oktober 2005 @ 12:57:31 #30
11252 Ultrawuft
Projectfuhrer
pi_31142387
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 10:29 schreef SCH het volgende:
Biodiesel heeft de toekomst maar Nederland loopt daarin hopeloos achter.
Er is niet genoeg plek op deze aarde om alle diesel biodiesel te laten zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')