Multiculturaliteit is m.i. een onderafdeling van de pluriformiteit dat weer een uitvloeisel is van het filosofisch relativisme dat stelt dat er geen absolute waarheid bestaat en dus ook geen absolute waarden. Een onontkombaar gegeven.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:50 schreef JoaC het volgende:
[..]
Multiculturaliteit is in mijn ogen toepasbaar mits je mensen stimuleert deel te nemen aan een samenleving. Dit is niet door NAAST elkaar te leven, maar MET elkaar. Dorpen zoals Staphorst zijn m.i. net zo niet-multicultureel als een dorp vol moslims in Nederland.
In Nederland hebben wij een wet die gelijkheid moet garanderen, wat helaas niet door elke overheid even hard word toegepast (Ik kom nu echt over als een rechtstaat-jihadist, zoals El_Matador dit soort uitspraken noemt)
De "heersende" moraal is een constant ontwikkelend fenomeen, het heeft bijvoorbeeld eeuwen geduurd voordat we vrouwen als gelijk zagen, hetzelfde voor mensen met een andere huidskleur. Homo's en lesbiennes zijn zelfs nog niet helemaal geaccepteerd, meer "getolereerd" . Zolang we ons vasthouden aan een Leitkultuur verraden we de Westerse ideologie, Rousseau stelde immers dat twijfel een van de weinige zekerheden is. (Hij stelde ook zeker dat God bestond, maar dat was volgens tijdbeeld correct, jij en ik zouden ook gelovig zijn, mits jij dat niet bent op dit moment). Verandering moet mogelijk zijn wat mij betreft.
Zowel de opvatting dat er wel absolute waarden bestaan, als de opvatting dat ze niet bestaan kan schadelijk zijn.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Multiculturaliteit is m.i. een onderafdeling van de pluriformiteit dat weer een uitvloeisel is van het filosofisch relativisme dat stelt dat er geen absolute waarheid bestaat en dus ook geen absolute waarden. Een onontkombaar gegeven.
Nederland is crimineler geworden sinds het broeikaseffect is ingezet. Begin jaren 80 was er bijna geen criminaliteit en was de gemiddelde temperatuur in juli ongeveer 22 graden, nu is dat 25 graden en kan je in sommige wijken niet meer veilig over straat als je een blonde vrouw bent en in een rokje loopt.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:00 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad grote onzin zijn, maar het neemt niet weg dat de criminaliteit gestegen is sinds Nederland multicultureel geworden is. Er is weldegelijk een verband dus, al moet je idd de nuance in het achterhoofd houden. Racisme is verkeerd ja, maar de realiteit ontkennen is zo mogelijk verkeerder.
Onzinnige vergelijking. Warm weer pleegt geen misdrijven, mensen wel en het is heel goed mogelijk om in kaart te brengen tot welke (etnische) groepen we deze mensen kunnen rekenen. En als we dat doen, constateren we al snel dat het weldegelijk zo is, dat er verschillen bestaan tussen deze verschillende groepen. Dat is niets anders dan een constatering van feiten.Hiermee is nog niet bewezen dat er een causaal verband is tussen cultuur en misdaad, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat iemands cultuur van wezenlijke invloed is, naast een aantal andere factoren, op iemands gedrag. Met zoiets vaags als 'xenofobie' heeft dat weinig te maken, ik denk eerder dat de xenofobie er een gevolg van is dan de oorzaak.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:13 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Nederland is crimineler geworden sinds het broeikaseffect is ingezet. Begin jaren 80 was er bijna geen criminaliteit en was de gemiddelde temperatuur in juli ongeveer 22 graden, nu is dat 25 graden en kan je in sommige wijken niet meer veilig over straat als je een blonde vrouw bent en in een rokje loopt.
Het heeft dus allemaal niks met multiculti te maken zoals xenofoben als jij beweren.
Als dit werkelijk zo grappig bedoelt is als dat het klinkt:quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:13 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Nederland is crimineler geworden sinds het broeikaseffect is ingezet. Begin jaren 80 was er bijna geen criminaliteit en was de gemiddelde temperatuur in juli ongeveer 22 graden, nu is dat 25 graden en kan je in sommige wijken niet meer veilig over straat als je een blonde vrouw bent en in een rokje loopt.
Het heeft dus allemaal niks met multiculti te maken zoals xenofoben als jij beweren.
Je moet van relativisme ook weer niet de karikatuur maken, die men er in rechtse kringen opnahoudt. Relativisme zou zichzelf daardoor ook opheffen. De term, die wel gebruikt wordt om die karikatuur te ondervangen, noemt men zwak-relativisme. Dit gaat ervanuit dat er op belangrijke ethische punten een zekere overlap bestaat in normering, in waarden tussen verschillende waardenstelsels.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:07 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Zowel de opvatting dat er wel absolute waarden bestaan, als de opvatting dat ze niet bestaan kan schadelijk zijn.
Het is zeker schadelijk, indien iemand er vanuit gaat dat hijzelf in bezit is van deze superieure kennis, dwz dat hij niet langer aan zelfkritiek onderhevig is en denkt dat hij als enige de waarheid in pacht heeft. Maar omgekeerd is het ook erg schadelijk om te stellen dat er 'geen absolute waarheid'is, en daaruit te deduceren dat er dus ook geen algemene waarden, laat staan normen kunnen zijn en dat ethiek meer een kwestie is van estethiek. Dat is schadelijk omdat morele opvattingen welliswaar subjectief zijn, maar anderzijds weldegelijk van invloed zijn op mensen en bovendien en goede danwel slechte bijdrage leveren aan iemands welzijn en dat van de mensen om hem heen.
Als men een bepaalde basisassumptie accepteert, kan men van daaruit weldegelijk onderscheiden wat 'goed' is en wat niet. Eeuwige, zuiver objectieve waarheden zoals men die in de wiskunde vindt mag men niet verwachten, maar dat neemt helemaal niet de noodzaak weg van de zoektocht ernaar.
Persoonlijk vind ik dat je weldegelijk onderscheid mag en zelfs moet maken tussen mensen, culturen en volkeren. Daarbij moet je wel in acht nemen dat je daarmee nog niet het recht hebt om (veel) inbreuk te maken op andermans leven, maar het is godsonomgelijk om helemaal geen oordeel (= geen mening) te hebben.
Ik ben ook geen xenofoob, ik ben vanavond langs de afhaalchinees geweest.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:21 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Onzinnige vergelijking. Warm weer pleegt geen misdrijven, mensen wel en het is heel goed mogelijk om in kaart te brengen tot welke (etnische) groepen we deze mensen kunnen rekenen. En als we dat doen, constateren we al snel dat het weldegelijk zo is, dat er verschillen bestaan tussen deze verschillende groepen. Dat is niets anders dan een constatering van feiten.Hiermee is nog niet bewezen dat er een causaal verband is tussen cultuur en misdaad, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat iemands cultuur van wezenlijke invloed is, naast een aantal andere factoren, op iemands gedrag. Met zoiets vaags als 'xenofobie' heeft dat weinig te maken, ik denk eerder dat de xenofobie er een gevolg van is dan de oorzaak.
Ik zie mijzelf ook helemaal niet als een 'xenofoob'. Ik kan in principe prima overweg met mensen van allochtone komaf, in theorie en in de praktijk. Maar ik schroom niet om daarnaast de kanttekening te maken, dat het weldegelijk soms problematisch kan zijn om samen te leven met 'anderen'.
Ironisch is hier, dat jij vooral de zwart-wit denker bent. Ofwel je bent een rasechte multiculturalist en relativist, ofwel een dogmatische xenofoob. Dat er een tussenweg is (bevooroordeeld maar niet hatelijk of a priori veroordelend) wil je dus niet zien.
Oh dat is denk ik ook zo, maar dat lijkt me eerder passen bij de opvatting dat er weldegelijk zoiets bestaat als universele waarden, afgestemd op het mens-zijn.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet van relativisme ook weer niet de karikatuur maken, die men er in rechtse kringen opnahoudt. Relativisme zou zichzelf daardoor ook opheffen. De term, die wel gebruikt wordt om die karikatuur te ondervangen, noemt men zwak-relativisme. Dit gaat ervanuit dat er op belangrijke ethische punten een zekere overlap bestaat in normering, in waarden tussen verschillende waardenstelsels.
Smaakte het?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:36 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik ben ook geen xenofoob, ik ben vanavond langs de afhaalchinees geweest.
Ik snap het wel, je beweert geen xenofoob te zijn, 1 zin later gebruik je het woord 'allochtoon', een woord dat in geen enkele andere taal bestaat en iedere 'niet-100%-nederlander' in 1 hoekje plaatst.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:39 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Smaakte het?
Volgens mij snap je de inhoud van mijn post gewoon niet.
Jahaha, Ryan, daar gaat het fucking mis.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:59 schreef Ryan3 het volgende:
m.i.
Was dit weer een ruft van je?quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:13 schreef Tamagotchi het volgende:
[..]
Jahaha, Ryan, daar gaat het fucking mis.![]()
Ik vind het trouwens wel jammer voor je kinderen.
Ja! (het viel tegen)quote:
Wat bedoel je?quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:29 schreef Tamagotchi het volgende:
[..]
Ja! (het viel tegen)
Best wel geil trouwens, dat je je meisje je in je gelul laat geloven
Ik herhaal: Ik vind het trouwens wel jammer voor je kinderen.
Ja, lul er maar omheen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:33 schreef Stali het volgende:
Wat bedoel je?
Of ben je gewoon weer stomdronken?
Ga naar bed, Lemmeb.quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:35 schreef Tamagotchi het volgende:
[..]
Ja, lul er maar omheen.
Je realiseert je hopelijk wel dat je na de oorlog wordt kaalgeschoren en rondgereden door je fijne dorp hè?
Je hebt gelijk hoor vent.quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:40 schreef Tamagotchi het volgende:
[..]
Beetje rezzpect hè, je man is dan al lang dood.
Ik zeg het nog zo: denk nou aan je kinderen...
Je had natuurlijk gehoopt dat je vanuit dat schotelwijkje van je even lekker al je frustraties op R3 zou kunnen botvieren? Dan heb je pech, die is bezig met een film die ook zo ga kijken.quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:47 schreef Tamagotchi het volgende:
Het valt me trouwens tegen dat je reageert.
Moest jij niet Moslims-knuffelen in Utrecht?
Dat het toepasbaar is is leuk maar ik vroeg dus om wat er precies toepasbaar is.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:50 schreef JoaC het volgende:
[..]
Multiculturaliteit is in mijn ogen toepasbaar mits je mensen stimuleert deel te nemen aan een samenleving. Dit is niet door NAAST elkaar te leven, maar MET elkaar. Dorpen zoals Staphorst zijn m.i. net zo niet-multicultureel als een dorp vol moslims in Nederland.
In Nederland hebben wij een wet die gelijkheid moet garanderen, wat helaas niet door elke overheid even hard word toegepast (Ik kom nu echt over als een rechtstaat-jihadist, zoals El_Matador dit soort uitspraken noemt)
De "heersende" moraal is een constant ontwikkelend fenomeen, het heeft bijvoorbeeld eeuwen geduurd voordat we vrouwen als gelijk zagen, hetzelfde voor mensen met een andere huidskleur. Homo's en lesbiennes zijn zelfs nog niet helemaal geaccepteerd, meer "getolereerd" . Zolang we ons vasthouden aan een Leitkultuur verraden we de Westerse ideologie, Rousseau stelde immers dat twijfel een van de weinige zekerheden is. (Hij stelde ook zeker dat God bestond, maar dat was volgens tijdbeeld correct, jij en ik zouden ook gelovig zijn, mits jij dat niet bent op dit moment). Verandering moet mogelijk zijn wat mij betreft.
Zou jij dat in ABN kunnen neerzetten?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 19:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Multiculturaliteit is m.i. een onderafdeling van de pluriformiteit dat weer een uitvloeisel is van het filosofisch relativisme dat stelt dat er geen absolute waarheid bestaat en dus ook geen absolute waarden. Een onontkombaar gegeven.
Mwoh allochtoon dekt volgens de officiële definitie en het CBS alleen tot de derde generatie. In de volksmond is het alleen een leuk duur woord geworden wat je straffeloos kunt inzetten als joker als je het eigenlijk over buitenlanders hebt en dan eigenlijk alleen als je moslims bedoelt.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:43 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik snap het wel, je beweert geen xenofoob te zijn, 1 zin later gebruik je het woord 'allochtoon', een woord dat in geen enkele andere taal bestaat en iedere 'niet-100%-nederlander' in 1 hoekje plaatst.
quote:Op donderdag 12 februari 2009 13:58 schreef buachaille het volgende:
Net als Theo van Gogh met zijn zeer pittige uitspraken mis ik ook best Janmaat. Ik kan me nog goed een paar van zijn toespraken in de zendtijd van politiek partijen herinneren, soms zat ik met tranen in de ogen van het lachen naar die uitzendingen te kijken. Niet dat ik het met hem eens was overigens, ik heb en zie zelf alleen maar voordelen. Een visionair is hij ook niet, ik kan me niet herinneren dat Janmaat één keer het woord Islam gebruikt heeft.
Mensen met verschillende culturen naast elkaar laten leven, iedereen denkt immers anders over zaken dan anderen, zelfs binnen de cultuur. Je moet gewoon mensen veroordelen om hun doen, niet om hun denken.quote:Op zondag 18 oktober 2009 02:12 schreef SeculasStatius het volgende:
[..]
Dat het toepasbaar is is leuk maar ik vroeg dus om wat er precies toepasbaar is.
Ik ken het verschil dondersgoed hoor, maar hoe wil jij hardmaken dat er geen enkel causaal verband bestaat?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:40 schreef ouderejongere het volgende:
Leer het verschil eens kennen tussen een statistisch verband en een causaal verband.
Heb je ook bronnen die deze lachwekkende bewering staven? :dquote:Het afschaffen van de corrigerende tik (die de Nederlandse minister Donner zelf strafbaar heeft gesteld) heeft veel meer invloed op de criminaliteit dan een paar Nieuwe Nederlanders.
- Ze hadden een Nederlands paspoortquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:56 schreef kskopf het volgende:
Wat was er nou zo fout aan z'n commentaar dat er teveel Surinamers in het Nederlands elftal zaten?
Je noemt wel objectieve gronden, maar het blijft gewoon een mening dat ze daarom Nederlander ipv Surinamer zouden zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:28 schreef JoaC het volgende:
[..]
- Ze hadden een Nederlands paspoort
- Ze spraken de Nederlandse taal
- Ze hadden Nederlandse gebruiken
- De voetballers over wie het voornamelijk ging (Ruud Gullit en Frank Rijkaard) waren beiden in Amsterdam geboren.
Of iets teveel is is verder relatief, hij mag dit best denken, maar als je klaarblijkelijk liever alleen blanke calvinistische jongens wilt die op woensdag gehakt eten (waarvan maar een select groepje is), ben je niet voor een zo sterk mogelijk Nederlands Elftal. Wat mij betreft zijn dit gewoon Nederlandse mannen met een Surinaamse achtergrond.
Overdrijven is ook een kunst.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:08 schreef kskopf het volgende:
Heb zojuist het fragment bekeken.
Ik vind het een moedige man. In de Tweede Kamer gaan zitten met zoveel linksradicale gekken op het Binnenhof die je het liefst willen vermoorden is niet niks!
Heb je het filmpje bekeken, het Binnenhof stond vol met mensen die "stop fascisme" enzo schreeuwden en in hem de opvolger van Hitler zagen.quote:
Wat gebeurde er in die jaren dan met Janmaat op het Binnenhof?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:00 schreef kskopf het volgende:
Volgens mij was jij in 2002 en 2004 héél ver weg van Nederland, anders zou je dat niet roepen.
Die aanslag in Kedichem telt zeker niet?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 15:21 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat gebeurde er in die jaren dan met Janmaat op het Binnenhof?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |