quote:
Op woensdag 28 september 2005 23:28 schreef Tafkahs het volgende:Tja, waarom moeten we Janmaat postuum eren, destijds vond ik 'm al onrealistisch, net als de rest van Nederland. Nu een linkmichel annex hystericus Fortuyn ongeveer in wollige taal tegen hetzelfde hokje als Janmaat schuurt, moet je ineens begrip hebben voor zijn xenofobe taal.
Dacht ut niet, Janmaat had het liefst overalls voor werklozen en een registratiesysteem voor alles met een kleurtje.
Dat Nederland 1 zich hier voor leent. En alsof we van Muiswinkel nu kritisch moeten beoordelen
Je haalt volgens mij twee dingen door elkaar ...
de vraag of Janmaat een idioot was, een ongeschikte ex-onderwijzer die nog ongeschikter was als politicus ...., die qua incapaciteit zelfs de LPF flink in de schaduw stelt (in 8 jaar slechts 1 kamervraag en 2 interrupties, waarvan overigens 1 ook uitgezonden is in Den Haag vandaag en onmiddelijk Janmaat liet dalen in de peilingen omdat hij zich aanstelde als een klein kind) ....
Ik kan me niet voorstellen dat iemand Janmaat een serieus te nemen politicus vind, zelfs zijn programma's die enkel over één punt gingen, namelijk dat buitenlanders de schuld van alles waren ...
In het huidige politiek landschap, zou iemand als Janmaat werkelijk een marge innemen, ver achter veel geschiktere en slimmere mensen als Michiel Smit en partijen als de LPF ... mensen die weten dat je een breder spectrum moet aanspreken, niet enkel alles op buitenlanders moet spelen (alhoewel Smit daarin wel een redelijke Janmaat-erfgenaam is, dat het er toch altijd op terugkomt) ...
Aan de andere kant is er de media-houding tov Janmaat, het cordon sanitair.... en de opzichtige anti-Janmaat houding en de weigering ooit serieus te kijken naar het aspect dat hij wel een zeker draagvlak had ... toen Bolkestein daarop inspeelde, werddie ook al verketterd ... later bij Fortuyn zag je hetzelfde ....
Probleem daaraan is dat de benadering van de media en andere politici, misschien qua persoonlijkheid bij Janmaat wel correct was, zelfs bij Michiel Smit kan kloppen, dat je met zo iemand niet direkt in debat moet willen gaan ....
Maar het is wel fout om dat enkel op basis van bepaalde politieke ideeen te zien, iets dat wel gebeurde, namelijk dat iedere politicus die het buitenlander-vraagstuk aansprak, snel vergeleken werd met Janmaat en ook op dezelfde negatieve wijze benaderd werd ... inclusief bv Fortuyn en Bolkestein..., dat waren echter zeker geen domme mensen van het niveau janmaat, maar slimme denkers en goede redenaars die wel degelijk veel inhoud hadden en met wie je natuurlijk wel een debat moet durven aangaan ...
De 'Janmaat'-houding van de nederlandse pers, was zelf geen echte grond voor zijn gebrek aan succes... de reden dat Janmaat nooit iets wist te bereiken kwam voornamelijk door diens eigen incapaciteit en domheid ... de beperktheid van zijn politieke concept...
Zelfs al hadden de heren journalisten hem neutraler behandeld, en meer spreektijd gegeven (als Janmaat zelf ook politiek actiever geweest was), denk ik niet dat hij veel meer bereikt had...
janmaat leefde voornamelijk op zijn eigen 'Calimero-positie', het CD programma was ook enkel een calimero-ideologie.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25