http://www.politiekebarometer.nl/pbtabel.html
code:De laatste peiling laat eigenlijk nauwelijks verschil zien met de Tweede Kamer verkiezingen van 1998. Alleen D66 verliest er 7 en nieuwkomer Leefbaar Nederland krijgt er 6.Partij TK98 Week 42 Week 44 (26/10-01/11)
PvdA 29,0% 45 30,0% 47 28,1% 44
VVD 24,7% 38 26,8% 42 25,1% 39
CDA 18,4% 29 16,4% 25 17,8% 28
GroenLinks 7,3% 11 8,8% 13 7,5% 11
D66 9,0% 14 5,1% 7 4,9% 7
SP 3,5% 5 3,3% 5 3,7% 5
ChristenUnie 3,3% 5 3,4% 5 4,8% 7
SGP 1,8% 3 2,2% 3 2,1% 3
Overige 3,0% - 4,0% 3* 6,0% 6** Deze zetels zijn voor Leefbaar Nederland
Opvallend is het verschil voor Leefbaar Nederland tussen de peiling van nu en 2 weken geleden: een verdubbeling in zetels van 3 naar 6.
quote:Dat is duidelijk.
Op zaterdag 03 november 2001 22:53 schreef Lynch het volgende:
gelukkig blijft de PvdA de grootste!
een partij met intelligente visie en steengoede bestuurders.
quote:Ook deze interesse voor opiniepeilingen deel ik met Arcee. Het begint eng te worden.
Op zaterdag 03 november 2001 22:48 schreef Arcee het volgende:
Oftewel: volg de peilingen tot de verkiezingen.http://www.politiekebarometer.nl/pbtabel.html
code:De laatste peiling laat eigenlijk nauwelijks verschil zien met de Tweede Kamer verkiezingen van 1998. Alleen D66 verliest er 7 en nieuwkomer Leefbaar Nederland krijgt er 6.Partij TK98 Week 42 Week 44 (26/10-01/11)
PvdA 29,0% 45 30,0% 47 28,1% 44
VVD 24,7% 38 26,8% 42 25,1% 39
CDA 18,4% 29 16,4% 25 17,8% 28
GroenLinks 7,3% 11 8,8% 13 7,5% 11
D66 9,0% 14 5,1% 7 4,9% 7
SP 3,5% 5 3,3% 5 3,7% 5
ChristenUnie 3,3% 5 3,4% 5 4,8% 7
SGP 1,8% 3 2,2% 3 2,1% 3
Overige 3,0% - 4,0% 3* 6,0% 6** Deze zetels zijn voor Leefbaar Nederland
Opvallend is het verschil voor Leefbaar Nederland tussen de peiling van nu en 2 weken geleden: een verdubbeling in zetels van 3 naar 6.
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 04-11-2001 14:11]
quote:Hmm.. zou dat door Singh Varma komen, of door het zeer vage beleid rondom de aanvallen in amerika e.d.
Op zondag 04 november 2001 13:58 schreef zodiakk het volgende:
GroenLinks heeft afgelopen maanden wel veel zetels verloren in de Barometer. Ze stonden begin dit jaar geloof ik op 18 zetels en dat is over de maanden heen gezakty naar 10.
quote:Hmmm zou beide kunnen, het benieuwd me eigenlijk waar die potentiele GroneLink stemmers zijn gebleven en op welke partij ze dan nu stemmen.
Op zondag 04 november 2001 16:10 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Hmm.. zou dat door Singh Varma komen, of door het zeer vage beleid rondom de aanvallen in amerika e.d.
quote:misschien dat er een aantal naar de PvdA zijn overgelopen, die partij stond een maand geleden nog wat lager dacht ik. Voor mijzelf spelen twee dingen waardoor ik niet op GL zal stemmen: troetelallochtoon Singh Varma en de standpunten van de heer Rabbae.
Op zondag 04 november 2001 16:11 schreef zodiakk het volgende:[..]
Hmmm zou beide kunnen, het benieuwd me eigenlijk waar die potentiele GroneLink stemmers zijn gebleven en op welke partij ze dan nu stemmen.
quote:De mensen die zijn afgeknapt op de standpunten van GL ten aanzien van de aanvallen zijn denk ik richting SP gegaan. GL heeft dit ook niet echt handig gedaan, vind ik. Een beetje onduidelijk, een soort middenpositie innemend die alleen maar irritatie opwekt.
Hmmm zou beide kunnen, het benieuwd me eigenlijk waar die potentiele GroneLink stemmers zijn gebleven en op welke partij ze dan nu stemmen.
Daarnaast zijn er inderdaad wat vervelende zaken naar buiten gekomen over een aantal individuen bij GL. Het is aan de ene kant niet echt netjs om een hele partij daarop af te rekenen, maar het is wel logisch dat het gebeurt.
quote:Kijk vooral hoe ze na 25 jaar onderwijs er weer helemaal bovenop hebben gekregen.
Op zaterdag 03 november 2001 22:53 schreef Lynch het volgende:
gelukkig blijft de PvdA de grootste!
een partij met intelligente visie en steengoede bestuurders.
quote:Geen van deze opties, denk ik. Ik denk dat mensen afknappen op de gang van zaken bij het CDA, het is immers niet de eerste keer dat dit gebeurt. Ook het gebrek aan een duidelijke visie en het niet goed inspringen op actuele zaken zou je het CDA kunnen verwijten. Het CDA zou een optie kunne zijn voor ex GL-stemmers, ware het niet dat zij door voornoemd incident zichzelf zo te kijk hebben gezet, dat mensen die misschien het idee hadden op het CDA te stemmen nu wel twee keer na zullen denken.
Op zondag 04 november 2001 16:36 schreef Thelonious het volgende:
Het CDA heeft geen grote schade heeft opgelopen door de problemen tussen De Hoop-Scheffer en het CDA-bestuur en de daaropvolgende af- en aantredens.
Is dat omdat De Hoop-Scheffer zo onpopulair was, of omdat Balkenende zo'n goede, vertrouwenswekkende vervanger is?
quote:Het zou wel kunnen, maar dan heeft Balkenende nog heel wat werk te verzetten.
Gaat het CDA nog winst boeken met Balkenende?
Het zou me eigenlijk niet verbazen.
Het CDA lijkt me om de een of andere reden een goed alternatief voor Groen Links, misschien dat het CDA daar stemmen vandaan kan halen.
quote:De PvdA heeft steeds coalities moeten sluiten met het CDA en de VVD. In de periode dat er geregeerd werd met het CDA moest er bezuinigd worden en toen het economisch goed ging lag de VVD dwars, omdat die partij liever lastenverlaging wilde dan investeren in het onderwijs. Als de PvdA het alleen voor het zeggen had, stonden de zorg en het onderwijs er zeker beter voor. Als ze gaan regeren met het CDA ofzo dan wordt het wel beter.
Op zondag 04 november 2001 16:41 schreef speknek het volgende:[..]
Kijk vooral hoe ze na 25 jaar onderwijs er weer helemaal bovenop hebben gekregen.
quote:Misschien naief van me maar Balkenende wekt wel vertrouwen bij me, ook al ben ik geen CDA-stemmer. In geen enkel opzicht vind ik hem op Brinkman of De Hoop-scheffer lijken, en dat is pure winst. Hij komt niet over als iemand met een verborgen agenda en aangezien hij politicus is wil dat dus zeggen dat hij goed kan acteren, tot nu toe...Hij heeft inderdaad heel wat werk te verzetten, ik ben dan ook heel benieuwd hoe hij zich in de aankomende discussies profileert.
Op zondag 04 november 2001 16:44 schreef RaisinGirl het volgende:[..]
Geen van deze opties, denk ik. Ik denk dat mensen afknappen op de gang van zaken bij het CDA, het is immers niet de eerste keer dat dit gebeurt. Ook het gebrek aan een duidelijke visie en het niet goed inspringen op actuele zaken zou je het CDA kunnen verwijten. Het CDA zou een optie kunne zijn voor ex GL-stemmers, ware het niet dat zij door voornoemd incident zichzelf zo te kijk hebben gezet, dat mensen die misschien het idee hadden op het CDA te stemmen nu wel twee keer na zullen denken.
[..]Het zou wel kunnen, maar dan heeft Balkenende nog heel wat werk te verzetten.
quote:Denk niet dat ze naar de SP zijn gegaan, die blijft vrij constant.
Op zondag 04 november 2001 16:39 schreef RaisinGirl het volgende:[..]
De mensen die zijn afgeknapt op de standpunten van GL ten aanzien van de aanvallen zijn denk ik richting SP gegaan. GL heeft dit ook niet echt handig gedaan, vind ik. Een beetje onduidelijk, een soort middenpositie innemend die alleen maar irritatie opwekt.
quote:Ik weet het niet, zou de kiezer echt geen bedenkingen hebben door deze gebeurtenissen?
Op zondag 04 november 2001 16:36 schreef Thelonious het volgende:
Het CDA heeft geen grote schade heeft opgelopen door de problemen tussen De Hoop-Scheffer en het CDA-bestuur en de daaropvolgende af- en aantredens.
Is dat omdat De Hoop-Scheffer zo onpopulair was, of omdat Balkenende zo'n goede, vertrouwenswekkende vervanger is?
Gaat het CDA nog winst boeken met Balkenende?
Het zou me eigenlijk niet verbazen.
Het CDA lijkt me om de een of andere reden een goed alternatief voor Groen Links, misschien dat het CDA daar stemmen vandaan kan halen.
quote:Het hangt er allemaal van af wat de heersende partijen de komende jaren gaan presteren, wat er in de rest van de wereld gebeurt. Het ziet er inderdaad naar uit dat Nederland naar een soort van twee partijen-stelsel toe gaat. Maar een partijleider met charisma kan de meest obscure partij populariteit bezorgen.
Op zondag 04 november 2001 19:13 schreef Lynch het volgende:
hoe denken jullie trouwens dat dit schemaatje er over 20 jaar uitziet?
Ikzelf denk dat er dan twee grote partijen zijn (VVD en PvdA) die dan met wat kleinere partijtjes een coalitie kunnen vormen.
Onderzoek onder studenten heeft aangetoond dat het CDA in de toekomst hooguit op een electoraat van 5% kan rekenen. De VVD zal dan sterk groeien.
quote:Kan alleen voor mezelf zeggen dat ik PvdA zal stemmen waar ik toe nu toe steeds GL heb gestemd. De redenen zijn een beetje sneu misschien: Singh Varma, het zootje bij de partij in A'dam, Rabbae die de zaken te vaak van slechts één kant bekijkt en hun houding ten aanzien van Afghanistan. Daarnaast ben ik het realisme van de PvdA steeds meer gaan waarderen, ik zal wel ouder worden ofzo
Overigens ben ik nog wel steeds een groot fan van Femke Halsema
quote:Ik weet niet goed wat je daarover kan zeggen. Had iemand van de VVD kunnen bedenken dat hij ooit met de PvdA in één kabinet had gezeten twintig jaar geleden?
Op zondag 04 november 2001 19:13 schreef Lynch het volgende:
hoe denken jullie trouwens dat dit schemaatje er over 20 jaar uitziet?
Ikzelf denk dat er dan twee grote partijen zijn (VVD en PvdA) die dan met wat kleinere partijtjes een coalitie kunnen vormen.
Onderzoek onder studenten heeft aangetoond dat het CDA in de toekomst hooguit op een electoraat van 5% kan rekenen. De VVD zal dan sterk groeien.
quote:Leefbaar Nederland heeft meer gemeen met D'66 dan de VVD met D'66, het lijkt me dus logischer dat D'66-ers overstappen naar Leefbaar Nederland ipv naar de VVD, o.a. omdat Leefbaar Nederland ook voor een vorm van het referendum is. (dit staat ook in het D'66 topic)
Op zondag 04 november 2001 21:24 schreef Trainspotter het volgende:
Ik had overigens gedacht dat de VVD stemmen zou verliezen aan Leefbaar Nederland. Kan alsnog natuurlijk, misschien dat D66-ers nu de VVD stemmen waardoor dit verlies wordt gecompenseerd?
quote:Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen op LN stemmen om hun beoogde vreemdelingen- auto, en criminaliteitsbeleid. Hierin passeren ze typische VVD-punten ter rechter zijde.
Op zondag 04 november 2001 21:27 schreef Seborik het volgende:[..]
Leefbaar Nederland heeft meer gemeen met D'66 dan de VVD met D'66, het lijkt me dus logischer dat D'66-ers overstappen naar Leefbaar Nederland ipv naar de VVD, o.a. omdat Leefbaar Nederland ook voor een vorm van het referendum is. (dit staat ook in het D'66 topic)
Bovendien is het zo dat het feit dat Pim Fortuyn min of meer ondemocratisch naar voren is geschoven, wat volledig in strijd is met de 'ideologie' van LF, de partij geen schade heeft opgeleverd in de opiniepeilingen.
quote:Dat is niet het enige wat me opvalt, de Christen Unie staat ineens ook op 7 zetels. Da's minstens zo verrassend vind ik.
quote:Op zich wel maar dat komt ook omdat zij nu een combinatie zijn van de RPF en GPV, dat zorgt voor die bundeling van stemmen. En de afgelopen tijd ook er -volgens mij- een aardig aantal conservatieve CDA'ers overgestapt naar de ChristenUnie. Maar 7 is idd een mooi aantal. Als we nou nog wat meer stemmen krijgen kunnen we ook nog meeregeren.
Op zondag 04 november 2001 22:29 schreef El-Lupe het volgende:[..]
Dat is niet het enige wat me opvalt, de Christen Unie staat ineens ook op 7 zetels. Da's minstens zo verrassend vind ik.
quote:'k Zou het zo laten joh, juist omdat het zo'n mooi getal is.
Op zondag 04 november 2001 23:05 schreef Heerlijkheid het volgende:
Maar 7 is idd een mooi aantal. Als we nou nog wat meer stemmen krijgen kunnen we ook nog meeregeren.
quote:7x3 is ook wel mooi denk ik. Nog maar 14 zetels...
Op zondag 04 november 2001 23:16 schreef El-Lupe het volgende:[..]
'k Zou het zo laten joh, juist omdat het zo'n mooi getal is.
quote:Dat gaat alleen lukken als de ChristenUnie en het CDA gaan fuseren
Op zondag 04 november 2001 23:18 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
7x3 is ook wel mooi denk ik. Nog maar 14 zetels...
code:Leefbaar Nederland op maar liefst 13 zetels dus inmiddels.Partij TK98 Peiling
PvdA 29.0 45 27.5 42 - 3
VVD 24.7 38 23.2 36 - 2
CDA 18.4 29 18.2 28 - 1
D66 9.0 14 4.5 6 - 8
GroenLinks 7.3 11 6.3 9 - 2
SP 3.5 5 4.1 6 + 1
ChristenUnie 3.3 5 4.5 7 + 2
SGP 1.8 3 2.0 3 0
LN - 8.4 13 +13
VVD heeft niet minder dan 4 zetels minder dan in de peiling van 1 week geleden (niet zichtbaar in de tabel).
[Dit bericht is gewijzigd door Arcee op 15-12-2001 01:24]
quote:Wel, maar liefst vier zetels!
Op zaterdag 15 december 2001 01:21 schreef Arcee het volgende:
VVD heeft niet minder
quote:Ik denk ouderwets VVD en CDA, want binnen de kamer is men PvdA behoorlijk zat.
Op zondag 04 november 2001 22:19 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik ben zo benieuwd naar de nieuwe regeringscoalitie bij het nieuwe kabinet. Misschien dat het wel een combinatie van PvdA, CDA en GroenLinks wordt.. zou wel mooi zijn
quote:Nou zeg, Koekepan...
Op zaterdag 15 december 2001 01:35 schreef Koekepan het volgende:
Wel, maar lief
CU reken ik niet echt onder rechts eingelijkquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 23:03 schreef ranja het volgende:
links/rechts is nu 75/75Gaat de goede kant op.
Tja. Maar om ze nou links te noemen? D66 is al lang niet links meer.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 23:41 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
CU reken ik niet echt onder rechts eingelijk
Ik reken beide eerder onder links. Ze zijn beide in mijn ogen iig niet rechts waar jij ze onder zet.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 23:44 schreef ranja het volgende:
[..]
Tja. Maar om ze nou links te noemen? D66 is al lang niet links meer.
Als je een beetje zwart/wit kijkt zijn er 4 linkse partijen met samen 75 zetels.
Christenunie is Christelijk, hoeveel rechtser wil je het hebben?quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 23:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik reken beide eerder onder links. Ze zijn beide in mijn ogen iig niet rechts waar jij ze onder zet.
VVD en LPF is dus linksquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 23:53 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Christenunie is Christelijk, hoeveel rechtser wil je het hebben?
Zo'n kabinet is het middel om die eventuele meerderheid binnen 4 jaar te verliezen.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 22:51 schreef Koekepan het volgende:
PvdA op 51. SP op 14. GroenLinks op 9. Dat is samen al bijna een meerderheid..
"Het is de wil van het volk.".
Christelijke (conservatief!) partijen zijn onder rechts te scharen, maar dat betekent niet dat "atheistische" partijen gelijk links zijn.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 23:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
VVD en LPF is dus links![]()
Waarom GL erbij? Je kan ook een twee partijen coalitie vormen (2 van de 3 grote partijen).quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 23:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zo'n kabinet is het middel om die eventuele meerderheid binnen 4 jaar te verliezen.
Ik zie het liefste PvdA, GL samen met het CDA of VVD. (afhankelijk hoe liberaal de VVD is, en hoe Christelijk het CDA bij de volgende verkiezingen zal zijn)
Als je ziet naar de peilingen wel ja, maar eventueel zou GL er ook bij kunnen, mocht dat nodig zijn.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:02 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Waarom GL erbij? Je kan ook een twee partijen coalitie vormen (2 van de 3 grote partijen).
Lijkt mij niet wenselijk.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:11 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als je ziet naar de peilingen wel ja, maar eventueel zou GL er ook bij kunnen, mocht dat nodig zijn.
Wordt helemaal niks. Kijk maar naar Paars-plus toen in Amsterdam.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:15 schreef UnderWorld_ het volgende:
Lijkt mij niet wenselijk.
Nee, voor jou niet.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:15 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Lijkt mij niet wenselijk.
Dan krijg het onvoorwaardelijke geloof in het broeikaseffect.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:21 schreef Sidekick het volgende:
Nee, voor jou niet.
Op het gebied van milieu kan GL voor een goede inbreng zorgen, als GL en de achterban wat concessies op andere punten kan verteren.
Christenunie is -gezien de standpunten- duidelijk links van het midden.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 23:53 schreef UnderWorld_ het volgende:
Christenunie is Christelijk, hoeveel rechtser wil je het hebben?
Nee, wat kost het om het milieu te beschermen? Kan dat geld beter besteed worden, of is het een goed idee om dat geld in het milieu te steken? Kwestie van prioriteiten stellen en niet handelen op basis van emoties.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:44 schreef Tup het volgende:
"gezonde kosten-baten analyse". Welke economische waarde ken je het milieu toe?
Grijs kenteken behouden door een coalitie van auto-haters?quote:Ideale scenario: vvd stemt tegen kiesstelsel, d'66 stapt er uit, vvd/cda/lpf wordt onderzocht, ruzie lpf, geen meerderheidscoalitie, nieuwe verkiezingen, centrumlinks meerderheidskabinet, grijs kenteken blijft!!!! Hoezee.
SP is voor grijs kenteken, omdat veel aangepaste auto's (gehandicapten) een grijs kenteken hebben, "Natuurlijk" zorgt dit kabinet er voor dat die gecomenseerd wordt.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:38 schreef PJORourke het volgende:
Grijs kenteken behouden door een coalitie van auto-haters?![]()
Inderdaad, de VVD heeft de afgelopen jaren blijkbaar steeds zijn handen in onschuld kunnen wassen. Deze daadkrachtige partij heeft er -samen met PvdA en CDA- een teringzooi van gemaakt. Maar ja, als schaapjes stemt de meerderheid van Nederland nog steeds op die partijen.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:47 schreef LangeTabbetje het volgende:
Een kabinet zonder de VVD (na 2 keer paars) en 2 keer Balkenende zou ook wel eens wat frisse winden kunnen laten waaien
Klopt, het is ook niet mijn grote wens, maar het is de wil van het Volk hè. Wat kun je er dan nog aan doen...quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 23:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zo'n kabinet is het middel om die eventuele meerderheid binnen 4 jaar te verliezen.
Keer het Tij rekent wederom op 25.000 demonstrantenquote:Op zaterdag 28 augustus 2004 11:07 schreef Koekepan het volgende:
Klopt, het is ook niet mijn grote wens, maar het is de wil van het Volk hè. Wat kun je er dan nog aan doen...
Misschien doen ze dat wel met een goede reden. Veel mensen zien gelukkig in dat het stemmen op extremen zoals de SP niet de goede weg isquote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:49 schreef Tup het volgende:
[..]
Maar ja, als schaapjes stemt de meerderheid van Nederland nog steeds op die partijen.
Volkomen mee eens. Ik verheug me trouwens al op de komende verkiezingen, want het moet wel heel gek gaan lopen, wil de PvdA die niet met grote voorsprong winnen. Ik ben benieuwd hoe ijverig CDA en VVD straks naar de pijpen van de PvdA gaan dansen en in alle opzichten weer bijdraaien.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:47 schreef LangeTabbetje het volgende:
Een kabinet zonder de VVD (na 2 keer paars) en 2 keer Balkenende zou ook wel eens wat frisse winden kunnen laten waaien
Je baseerd deze voorspelling op een peiling die 2,5+ jaar voor de verkiezingen wordt gehouden? Denk je niet dat het sentiment omslaat wanneer de economie weer aantrekt in de laatste twee jaar van deze regeringsperiode?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 21:48 schreef dVTB het volgende:
[..]
Volkomen mee eens. Ik verheug me trouwens al op de komende verkiezingen, want het moet wel heel gek gaan lopen, wil de PvdA die niet met grote voorsprong winnen. Ik ben benieuwd hoe ijverig CDA en VVD straks naar de pijpen van de PvdA gaan dansen en in alle opzichten weer bijdraaien.
CDA (28.6) 44 -> (22.8) 35
VVD (17.9) 28 -> (16.6) 25
D66 (4.1) 6 -> (4.6) 7
Het astronomische aantal van 67 zetels, van de 150 die er beschikbaar zijn.... - De cijfers spreken eigenlijk boekdelen!
Nee, dat denk ik niet. Ik moet eerst zien OF de economie inderdaad zo geweldig aantrekt en mocht dat al gebeuren dan NOG denk ik dat de kiezers met het CDA afrekenen, ook al zou het alleen maar zijn omdat ze Balkenende spuugzat zijn.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 21:53 schreef UnderWorld_ het volgende:
Je baseerd deze voorspelling op een peiling die 2,5+ jaar voor de verkiezingen wordt gehouden? Denk je niet dat het sentiment omslaat wanneer de economie weer aantrekt in de laatste twee jaar van deze regeringsperiode?
Waarom zouden ze Balkenende zat zijn? Volgens mij heeft een deel van de kiezers die voorheen op de coalitie stemde vooral onvrede met de hervormingen. Wanneer aan het einde van de periode echter de econoie weer aantrekt (en dat zal zeker gebeuren) en daarnaast de echte harde maatregelen achter de rug zijn, zullen de burgers blij zijn dat Nederland weer structureel goed gepositioneerd is en we een hoogconjunctuur ingaan.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 21:56 schreef dVTB het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Ik moet eerst zien OF de economie inderdaad zo geweldig aantrekt en mocht dat al gebeuren dan NOG denk ik dat de kiezers met het CDA afrekenen, ook al zou het alleen maar zijn omdat ze Balkenende spuugzat zijn.
Gezien de resultaten in Duitsland zou een linkse regering nu ook vrij impopulair zijn. De SPD heeft nog nooit zo laag in de peilingen gestaan, het CDA kan nog veel dieper zakken.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 21:48 schreef dVTB het volgende:
[..]
Volkomen mee eens. Ik verheug me trouwens al op de komende verkiezingen, want het moet wel heel gek gaan lopen, wil de PvdA die niet met grote voorsprong winnen. Ik ben benieuwd hoe ijverig CDA en VVD straks naar de pijpen van de PvdA gaan dansen en in alle opzichten weer bijdraaien.
CDA (28.6) 44 -> (22.8) 35
VVD (17.9) 28 -> (16.6) 25
D66 (4.1) 6 -> (4.6) 7
Het astronomische aantal van 67 zetels, van de 150 die er beschikbaar zijn.... - De cijfers spreken eigenlijk boekdelen!
Het ongefundeerd spuwen van loze kreten gaat je makkelijk af. Als je het nog eens wil proberen op een gefundeerde manier is het meer dan welkom.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 22:15 schreef Koekepan het volgende:
Goed gepositioneerd? Vast niet dankzij een laag of wankel consumentenvertrouwen, ons allen aangepraat door de geniale econoom G. Zalm, en een systematische ondermijning van de koopkracht van een record-aantal burgers. Nee, dat zit allemaal wel snor met de economische degelijkheid van Balkenende II.
Dat is heel fijn om te lezen, UnderWorld. Dan zal ik meteen beginnen door je de tip te geven dat mijn laatste post al minstens twee volwaardige argumenten bevatte..quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 22:29 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Het ongefundeerd spuwen van loze kreten gaat je makkelijk af. Als je het nog eens wil proberen op een gefundeerde manier is het meer dan welkom.
ZO kort na de verkiezingen al ZO ver onderuit? Dat is dramatisch laag. Ja, de SPD staat in Duitsland ook erg laag, maar die heeft er inmiddels al TIG jaar opzitten. Of de economie aantrekt, zal nog moeten blijken. De situatie in Europa is heel anders geworden de laatste jaren (komst euro, toetreding nieuwe lidstaten) en dat kan een invloed hebben op de economie, net als de aanhoudende dreiging van terrorisme. En niet alleen de politiek van Balkenende, maar ook zijn uitstraling kan een reden zijn om hem zat te zijn. Ik zeg niet dat dat een legitieme reden is, maar reken maar dat het bij heel wat Nederlanders meeweegt.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 22:00 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Waarom zouden ze Balkenende zat zijn? Volgens mij heeft een deel van de kiezers die voorheen op de coalitie stemde vooral onvrede met de hervormingen. Wanneer aan het einde van de periode echter de econoie weer aantrekt (en dat zal zeker gebeuren) en daarnaast de echte harde maatregelen achter de rug zijn, zullen de burgers blij zijn dat Nederland weer structureel goed gepositioneerd is en we een hoogconjunctuur ingaan.
Overigens vind ik 67 zetels in de peilingen (9 minder dan een meerderheid) niet zo slecht als je kijkt naar de hervormingen die plaatsvinden.
De koopkracht van de gemiddelde burger is ongeveer stabiel gebleven. Hoewel de minimal gemiddeld 1% achteruit zijn gegaan, heeft onder andere sociaal-demografische groepen een koopkracht stijging of consolidatie plaatsgevonden.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 22:36 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Dat is heel fijn om te lezen, UnderWorld. Dan zal ik meteen beginnen door je de tip te geven dat mijn laatste post al minstens twee volwaardige argumenten bevatte..
Een burger geeft niks om het imago van Balkenende, zolang hij/zij er maar financieel op vooruit gaat. Dat is precies wat de situatie zal zijn aan het einde van deze regeringsperiode. Een economie die zich naar hoogconjuctuur beweegt met harde maatregelen achter de rug.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 22:41 schreef dVTB het volgende:
[..]
ZO kort na de verkiezingen al ZO ver onderuit? Dat is dramatisch laag. Ja, de SPD staat in Duitsland ook erg laag, maar die heeft er inmiddels al TIG jaar opzitten. Of de economie aantrekt, zal nog moeten blijken. De situatie in Europa is heel anders geworden de laatste jaren (komst euro, toetreding nieuwe lidstaten) en dat kan een invloed hebben op de economie, net als de aanhoudende dreiging van terrorisme. En niet alleen de politiek van Balkenende, maar ook zijn uitstraling kan een reden zijn om hem zat te zijn. Ik zeg niet dat dat een legitieme reden is, maar reken maar dat het bij heel wat Nederlanders meeweegt.
Als de oplevende economie te danken is aan het (vertrouwen van het) kabinet, dan is dat dieptepunt ook daaraan te wijten.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 23:11 schreef UnderWorld_ het volgende:
De economie is door het dieptepunt heen, je kan aannemen dat dit enige correlatie heeft met het vertrouwen in de coalitie, vanaf nu zal er een weg naar boven te zien zijn; het normaliseren van de verhoudingen.
Ik maakte een verband duidelijk van de economie op het vertrouwen in het kabinet. Niet andersom.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 23:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als de oplevende economie te danken is aan het (vertrouwen van het) kabinet, dan is dat dieptepunt ook daaraan te wijten.
Ok, dan las ik dat even verkeerd.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 23:19 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Ik maakte een verband duidelijk van de economie op het vertrouwen in het kabinet. Niet andersom.
De neergaande conjunctuur heeft dus invloed gehad op het vertrouwen in het kabinet. En nu zal de opgaande conjunctuur invloed hebben op het vertrouwen in het kabinet.
Schroeder ging binnen drie maanden na zijn herverkiezing ook grandioos onderuit. Dat is nog sneller dan JP.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 22:41 schreef dVTB het volgende:
ZO kort na de verkiezingen al ZO ver onderuit? Dat is dramatisch laag. Ja, de SPD staat in Duitsland ook erg laag, maar die heeft er inmiddels al TIG jaar opzitten. Of de economie aantrekt, zal nog moeten blijken. De situatie in Europa is heel anders geworden de laatste jaren (komst euro, toetreding nieuwe lidstaten) en dat kan een invloed hebben op de economie, net als de aanhoudende dreiging van terrorisme. En niet alleen de politiek van Balkenende, maar ook zijn uitstraling kan een reden zijn om hem zat te zijn. Ik zeg niet dat dat een legitieme reden is, maar reken maar dat het bij heel wat Nederlanders meeweegt.
En houdt Bos de winst in de peilingen vast bij de volgende verkiezingen? Want eerlijk gezegd heb ik de afgelopen tijd echt heel weinig van hem gezien. Kan zijn, omdat ie vader is geworden, maar dat is het niet alleen. Ik ben benieuwd of de tactiek van je stilhouden ook gaat werken. Ik vind hem tot nu toe erg tegenvallen in de Kamerquote:Op zondag 29 augustus 2004 00:45 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Misschien hebben mensen liever de oubollige maar athentieke uitstraling van JP dan de gladde, draaierige, onbetrouwbare uitstraling van Bos. Ik iig wel.
Soms is het heel wijs om je rustig te houden, het kabinet Balkenende is uitstekend in staat om de oppositie stemmen te bezorgen namelijk, dat blijkt.quote:Op zondag 29 augustus 2004 08:55 schreef RubberenRobbie het volgende:
[..]
En houdt Bos de winst in de peilingen vast bij de volgende verkiezingen? Want eerlijk gezegd heb ik de afgelopen tijd echt heel weinig van hem gezien. Kan zijn, omdat ie vader is geworden, maar dat is het niet alleen. Ik ben benieuwd of de tactiek van je stilhouden ook gaat werken. Ik vind hem tot nu toe erg tegenvallen in de Kamer
Maar misschien is dat wel het probleem. De kiezers gaan niet naar Bos toe omdat ze vinden dat hij goede standpunten/uitstraling heeft, maar omdat ze het niet eens zijn met de hervormingen op dit moment. Deze kiezersbasis kan heel makkelijk terug gaan naar het CDA/VVD wanneer de economie weer aantrekt.quote:Op zondag 29 augustus 2004 10:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Soms is het heel wijs om je rustig te houden, het kabinet Balkenende is uitstekend in staat om de oppositie stemmen te bezorgen namelijk, dat blijkt.
Waarom zou Bos de polemiek zoeken als het niet nodig is?
PvdA, GL en CDA?? Dan krijgen we BalkenEllende in het kwadraat!!quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 23:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik zie het liefste PvdA, GL samen met het CDA of VVD. (afhankelijk hoe liberaal de VVD is, en hoe Christelijk het CDA bij de volgende verkiezingen zal zijn)
Het gaat steeds weer wat beter. Nog even en dan is het Four More Years voor Balkenendequote:Op zaterdag 4 september 2004 13:25 schreef UnderWorld_ het volgende:
Coalitie heeft 70 zetels in de peilingen
Op de frontpage staat dat de peilingen van voor het afscheiden van Wilders met de fractie is. Het effect daarvan zal dus de volgende peiling pas zichtbaar worden.quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:54 schreef Sidekick het volgende:
Is die peiling nu voor of na de VVD-perikelen? Het lijkt me dat het opstappen van Wilders te recent is om in een goede peiling te verwerken, maar toch spreekte de barometer over die gebeurtenis.
En zometeen gaat de economie ook weer goed draaien, en dan zal er weinig meer overeind blijven van de kritiek op Balkenendequote:Op zaterdag 4 september 2004 18:56 schreef Tikorev het volgende:
Tja, en dan kun je natuurlijk maar tot een conclusie komen
En je zal zien dat de hele Europese economie dan ook weer draait! Lang leve JP, hij trekt heel Europa uit het slopquote:Op zondag 5 september 2004 13:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En zometeen gaat de economie ook weer goed draaien, en dan zal er weinig meer overeind blijven van de kritiek op Balkenende![]()
eeehm, wat is je punt?quote:Op zondag 5 september 2004 13:31 schreef bruut het volgende:
[..]
En je zal zien dat de hele Europese economie dan ook weer draait! Lang leve JP, hij trekt heel Europa uit het slop![]()
Veel van de punten die genoemd werden zijn of te danken aan eerdere kabinetten (miljarden die in de Zorg zijn gepompt onder Borst en Bomhoff, asielbeleid van Cohen), of als het om economisch herstel gaat gewoon afhangen van de wereldhandel. JP mag best claimen dat het aan hem ligt, maar ik geloof er niks van.quote:Op zondag 5 september 2004 13:52 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
eeehm, wat is je punt?
Het is andersom. Tegenstanders van het kabinet Balkenende zeggen dat door de bezuinigingen het Nederlands herstel is geremd. Voorstanders maken duidelijk dat Nederland afhankelijk is van de wereldeconomie en dat al het geblaat onzin is.quote:Op zondag 5 september 2004 13:55 schreef bruut het volgende:
[..]
Veel van de punten die genoemd werden zijn of te danken aan eerdere kabinetten (miljarden die in de Zorg zijn gepompt onder Borst en Bomhoff, asielbeleid van Cohen), of als het om economisch herstel gaat gewoon afhangen van de wereldhandel. JP mag best claimen dat het aan hem ligt, maar ik geloof er niks van.
Het kan toch ook beide tegelijk waar zijn? Voor de korte termijn hadden extra overheidsuitgaven de economie kunnen stimuleren, op middellange termijn is NL afhankelijk van wat er in het buitenland gebeurt. Ik zie de tegenstelling niet.quote:Op zondag 5 september 2004 14:01 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Het is andersom. Tegenstanders van het kabinet Balkenende zeggen dat door de bezuinigingen het Nederlands herstel is geremd. Voorstanders maken duidelijk dat Nederland afhankelijk is van de wereldeconomie en dat al het geblaat onzin is.
We zijn het dus eens dat maatregelen van vorige kabinetten nu nog grote invloed hebben. Balkenende kan dat dus niet allemaal als succes claimen.quote:Voor de rest van de punten is zeker voorbereiding getroffen door andere kabinetten, als nu deze zaken echter in een sneller tempo verbeteren, dan heeft het beleid van Balkenende daar sterk aan bijgedragen.
De hervormingen, die vooral voordeel hebben op de langere termijn, zijn zaken die het kabinet Balkenende volgende kabinetten meegeeft en waar deze sterk van profiteren.
Ja, de korte termijn ... het recyclen van banen en kapitaal is een goed iets. Het is een proces dat elke keer weer terug komt. Het is niet goed om dit tegen te gaan door ineens veel te gaan besteden, met ook andere negatieve factoren als gevolg.quote:Op zondag 5 september 2004 14:10 schreef bruut het volgende:
[..]
Het kan toch ook beide tegelijk waar zijn? Voor de korte termijn hadden extra overheidsuitgaven de economie kunnen stimuleren, op middellange termijn is NL afhankelijk van wat er in het buitenland gebeurt. Ik zie de tegenstelling niet.
Ik betwijfel dat werkelijk. Want de hervormingen hebben ook andere neveneffecten, zoals een rem op investeringen en innovatie. Ook het onderwijs is er bepaald niet mee gebaat. Mochten de hervormingen op lange termijn al financieel rendement opleveren, dan denk ik dat er minstens zo veel achterstanden zijn die we moeten gaan inhalen. De alsmaar verder doorslaande bezuinigingsoperaties van Balkenende II vind ik dan ook funest voor dit land.quote:Op zondag 5 september 2004 14:01 schreef UnderWorld_ het volgende:
De hervormingen, die vooral voordeel hebben op de langere termijn, zijn zaken die het kabinet Balkenende volgende kabinetten meegeeft en waar deze sterk van profiteren.
De hervormingen zorgen onder meer voor een mentaliteitsverandering. Inzet en ondernemerschap staat daarbij voorop wat innovatie bevorderd. Investeringen door de overheid in bijvoorbeeld onderwijs zijn desastreus. We hebben allemaal kunnen zien hoe tientallen miljarden blijven hangen in de top. Het streven om meer het bedrijfsleven te betrekken bij het onderwijs zal echter wel voor extra investeringen zorgen waar dit nodig is.quote:Op zondag 5 september 2004 15:34 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik betwijfel dat werkelijk. Want de hervormingen hebben ook andere neveneffecten, zoals een rem op investeringen en innovatie. Ook het onderwijs is er bepaald niet mee gebaat. Mochten de hervormingen op lange termijn al financieel rendement opleveren, dan denk ik dat er minstens zo veel achterstanden zijn die we moeten gaan inhalen. De alsmaar verder doorslaande bezuinigingsoperaties van Balkenende II vind ik dan ook funest voor dit land.
Ehm, als de lijst Wilders er in verwerkt lijkt mij het dat het na de scheiding van Wilders is met de VVD.quote:Op zaterdag 4 september 2004 13:54 schreef Sidekick het volgende:
Is die peiling nu voor of na de VVD-perikelen?
Ze bedienen kennelijk dezelfde doelgroepquote:Op zaterdag 11 september 2004 23:42 schreef pberends het volgende:
Wilders weer 4 zetels, Partij voor de Dieren weer op 0.
Gezien het CDA 4 zetels verliest, en Wilders op 4 zetels staat, lijkt een andere conclusie meer voor de hand te liggen.quote:Op zondag 12 september 2004 02:27 schreef sjun het volgende:
[..]
Ze bedienen kennelijk dezelfde doelgroep
Ik vind het vreemd dat er zoveel verschil tussen deze en NIPO is.quote:Op zondag 12 september 2004 10:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Gezien het CDA 4 zetels verliest, en Wilders op 4 zetels staat, lijkt een andere conclusie meer voor de hand te liggen.
Partij voor de Dieren is niet links al zeiden ze het zelf. Vinden Wilders-aanhangers dieren zo belangrijkquote:Op zondag 12 september 2004 02:27 schreef sjun het volgende:
[..]
Ze bedienen kennelijk dezelfde doelgroep
Ik heb VVD'ers in de familie, die bij de Europese verkiezingen op de Partij voor de Dieren hebben gestemd. Bij de PvdD spelen andere stemmotieven dan de traditionele links/rechts-verhoudingen.quote:Op zondag 12 september 2004 11:25 schreef pberends het volgende:
[..]
Partij voor de Dieren is niet links al zeiden ze het zelf. Vinden Wilders-aanhangers dieren zo belangrijk
Vijf zetels voor Wilders en 8 voor VVD een foutmargequote:Op zondag 12 september 2004 11:34 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik heb VVD'ers in de familie, die bij de Europese verkiezingen op de Partij voor de Dieren hebben gestemd. Bij de PvdD spelen andere stemmotieven dan de traditionele links/rechts-verhoudingen.
Ik denk trouwens dat zo'n wekelijkse peiling niet zo heel veel zegt. Vorige week zakte de PvdA drie zetels, deze week krijgt ze er weer twee bij. Is daar enige reden voor te vinden? Volgens mij is dat gewoon foutmarge. Je ziet hetzelfde bij de Partij voor de Dieren, de ene week staan ze op een half procent, de week erop weer op één procent. Je kunt niet een peiling eruit lichten en daar allerlei conclusies aan verbinden, je moet het altijd over een periode van minimaal vier a vijf weken beschouwen.
Je moet een NIPO-peiling niet met een Interview-peiling vergelijken. De NIPO-peiling werd in kort tijdsbestek gehouden, direct nadat Wilders bij de VVD opstapte. Interview houdt wekelijks een peiling. Trouwens, ook bij deze affaire geldt dat pas over een paar weken echt blijkt wat het effect op de peilingen is, zo kort erop valt er niet zoveel van te zeggen.quote:Op zondag 12 september 2004 11:39 schreef pberends het volgende:
[..]
Vijf zetels voor Wilders en 8 voor VVD een foutmarge?
Ik zeg alleen wat de reactie van Wilders zou zijn.quote:Op zondag 12 september 2004 12:14 schreef Internationalist het volgende:
[..]
Vind jij hem niet lief?
Wilders zou hem rauw lustenquote:Op zondag 12 september 2004 12:15 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik zeg alleen wat de reactie van Wilders zou zijn.
Z'n kapsel zie je helaas in de darkroom.quote:Op zondag 12 september 2004 12:18 schreef Internationalist het volgende:
[..]
Wilders zou hem rauw lustenin zn eigen darkroompje
![]()
In dat geval is het een ijzersterke zet van Jozias van Aartsen geweest om Wilders al dan niet gewenst tot opstappen te bewegen.quote:Op zondag 12 september 2004 10:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Gezien het CDA 4 zetels verliest, en Wilders op 4 zetels staat, lijkt een andere conclusie meer voor de hand te liggen.
Ach, we zullen over een tijdje het effect wel zien. De VVD wordt er niet beter op door die affaire met Wilders. Ik verwacht wel wat terugval bij de VVD, zoals dat bij enkele peilingen al te zien is.quote:Op zondag 12 september 2004 14:47 schreef sjun het volgende:
[..]
In dat geval is het een ijzersterke zet van Jozias van Aartsen geweest om Wilders al dan niet gewenst tot opstappen te bewegen.
![]()
Lijst Wilders bestaat toch echt, deze lijst heeft 1 zetel in de 2e kamer der Staten Generaal.quote:Op zondag 12 september 2004 16:52 schreef SCH het volgende:
Hoe kan er nou een partij gepeild worden die helemaal (nog) niet bestaaat. Waanzin natuurlijk.
Nee hoor er bestaat geen Lijst Wilders. Er bestaat een Groep Wilders, maar dat is een fractie en geen politieke partij.quote:Op zondag 12 september 2004 16:54 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Lijst Wilders bestaat toch echt, deze lijst heeft 1 zetel in de 2e kamer der Staten Generaal.
Het topic gaat toch over de politieke barometer? Over zetelverdeling? Of wordt hier een populariteitspoll besproken?quote:Op zondag 12 september 2004 17:01 schreef Sidekick het volgende:
Een fractie kan ook politieke steun van kiezers hebben. En dat is wat deze peiling onderzoekt.
Ja, het is een verdeling van wie mogelijk in de kamer komen. Wilders heeft aanhang, dus hij staat erbij. Wat is het probleem?quote:Op zondag 12 september 2004 17:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Het topic gaat toch over de politieke barometer? Over zetelverdeling? Of wordt hier een populariteitspoll besproken?
Verkiezingen zijn ook populariteitspolls.quote:Op zondag 12 september 2004 17:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Het topic gaat toch over de politieke barometer? Over zetelverdeling? Of wordt hier een populariteitspoll besproken?
quote:Op zondag 12 september 2004 17:10 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Ja, het is een verdeling van wie mogelijk in de kamer komen. Wilders heeft aanhang, dus hij staat erbij. Wat is het probleem?
Die staan er allemaal bij, onder het kopje overig. Wanneer één partij groot genoeg is om niet meer onder het kopje overig te vallen (en dus mogelijk zetels kan behalen) wordt deze opgenomen als een aparte entry. Moeilijk hè?quote:Op zondag 12 september 2004 17:16 schreef SCH het volgende:
[..]Dat kan helemaal niet. Hoe kan je nou een partij meten, die geen partij is? Donald Duck heeft ook aanhang, zet hem er dan ook bij. Of serieuzer: Peter R. de Vries - heeft ook aanhang hoor, maar staat er ook niet bij. Slaat echt nergens op dus.
Zolang een fractie geen partij is, is het onzin om het aantal zetels te tellen. De Groep Wilders staat niet ingeschreven bij de Kiesraad.
Het is dus een valse peiling.
quote:Op zondag 12 september 2004 17:18 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Die staan er allemaal bij, onder het kopje overig. Wanneer één partij groot genoeg is om niet meer onder het kopje overig te vallen (en dus mogelijk zetels kan behalen) wordt deze opgenomen als een aparte entry. Moeilijk hè?
Onzin, de vraag die gesteld wordt is: Op wie gaat U stemmen bij de volgende verkiezingen? Alle mogelijkheden worden niet opgenoemd, en ook wordt niet gezegd dat ze alleen partijen mogen noemen die ingeschreven staan bij de kiesraad. Als iemand iets in het nieuws heeft gehoord over een bepaalde partij, dan kan hij/zij dit antwoord geven op de vraag.quote:Op zondag 12 september 2004 17:21 schreef SCH het volgende:
[..]Volgens mij begrijp je het niet echt. Peter R. de Vries zou onder het kopje overig staan? Kom op zeg, zelfs Maurice de Hond maakt zichzelf niet zo belachelijk.
Peilingen zijn er om te weten wat de partijen scoren die aan de verkiezingen mee gaan doen. En niet voor partijen die nog opgericht mogen worden. Daar kun je wel gezellige andere onderzoekjes naar doen. Jammer dat de onderzoeksbureaus zich momenteel zo laten gebruiken als reclamebureau voor politici met wat losse ideetjes.
Bron?quote:Op zondag 12 september 2004 17:32 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Onzin, de vraag die gesteld wordt is: Op wie gaat U stemmen bij de volgende verkiezingen?
Het feit dat WIlders als item in de peilingen wordt opgenomen. Blijven opletten SCH.quote:Op zondag 12 september 2004 17:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Bron?
Nee, kom met een bron waarin staat dat ze louter die vraag stellen.quote:Op zondag 12 september 2004 17:59 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Het feit dat WIlders als item in de peilingen wordt opgenomen. Blijven opletten SCH.
Nee, dank je.quote:Op zondag 12 september 2004 18:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, kom met een bron waarin staat dat ze louter die vraag stellen.
Prima, je lult dus uit je nek.quote:Op zondag 12 september 2004 18:34 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Nee, dank je.
Wat wil je nou SCH? Jij ziet niet in waarom Wilders bij de peilingen staat. Ik geef aan dat dit is omdat hij een mogelijk kandidaat is voor een zetel in de 2e kamer. De peilingen willen juist dit meten. Ik onderbouw dit met het feit dat WIlders een aparte entry heeft, en dan moet ik de vragen van die enquete gaan zoekenquote:Op zondag 12 september 2004 18:40 schreef SCH het volgende:
[..]
Prima, je lult dus uit je nek.
Ja, want je verhaal klopt niet en je onderbouwt dit met vage stellingen die volgens mij onjuist zijn. In jouw optiek worden er partijen gemeten die helemaal niet aan mogelijke verkiezingen meedoen. Het gaat hier niet om een poll, maar om het verdelen van zetels. Ik stel dat ik het onzinnig vind om partijen die niet bestaan virtuele zetels te geven, want dat zal in het echt ook niet gebeuren.quote:Op zondag 12 september 2004 18:47 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Wat wil je nou SCH? Jij ziet niet in waarom Wilders bij de peilingen staat. Ik geef aan dat dit is omdat hij een mogelijk kandidaat is voor een zetel in de 2e kamer. De peilingen willen juist dit meten. Ik onderbouw dit met het feit dat WIlders een aparte entry heeft, en dan moet ik de vragen van die enquete gaan zoeken
Daar zit het probleem.quote:Op zondag 12 september 2004 18:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik stel dat ik
Bij de al bestaande partijen is het ook iet duidelijk of ze aan de verkiezingen mee gaan doen. Dat staat niet vast.quote:Op zondag 12 september 2004 17:21 schreef SCH het volgende:
Peilingen zijn er om te weten wat de partijen scoren die aan de verkiezingen mee gaan doen.
Nee, voor een virtuele zetelverdeling kijk je ook naar virtuele partijen.quote:Op zondag 12 september 2004 19:06 schreef SCH het volgende:
Voor virtuele partijen zijn er andere onderzoeken mogelijk.
En dat zouden ze niet moeten doen. Partijen zijn pas partijen als ze partijen zijnquote:Op zondag 12 september 2004 19:08 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nee, voor een virtuele zetelverdeling kijk je ook naar virtuele partijen.
Ik had die gasten van politieke barometer al gemailed wat hun definitie van een partij opnemen in de peilingen is, maar daar hadden ze ook geen antwoord op. Ze weten op dit moment niet of mensen die gepeild worden op Peter R. de Vries mogen stemmen of niet.quote:Op zondag 12 september 2004 17:16 schreef SCH het volgende:
[..]Dat kan helemaal niet. Hoe kan je nou een partij meten, die geen partij is? Donald Duck heeft ook aanhang, zet hem er dan ook bij. Of serieuzer: Peter R. de Vries - heeft ook aanhang hoor, maar staat er ook niet bij. Slaat echt nergens op dus.
Zolang een fractie geen partij is, is het onzin om het aantal zetels te tellen. De Groep Wilders staat niet ingeschreven bij de Kiesraad.
Het is dus een valse peiling.
http://www.politiekebarometer.nl/quote:In de aanloop naar Prinsjesdag blijkt het CDA steeds verder weg te glijden in de peilingen. Deze week staat het CDA op 31 zetels, twee zetels minder dan vorige week. De PVDA profiteert van deze daling en schrijft deze week twee zetels op haar conto. De VVD staat stabiel op 28 zetels, een zelfde aantal als behaald werd tijdens de laatste Tweede Kamer verkiezingen. De VVD blijkt niet te lijden onder het vertrek van Wilders.
Geert Wilders, die vorige week nog goed bleek voor vier zetels, heeft er inmiddels weer één in moeten leveren. De SP en GroenLinks lijken stuivertje te wisselen met elkaar. Een zetel erbij voor de SP betekent een zetel weg bij GroenLinks. De ChristenUnie doet het goed in de peilingen. Wanneer er nu verkiezingen gehouden zouden worden, zou de ChristenUnie er twee zetels op vooruit gaan.
De regeringspartijen CDA, VVD en D66 kunnen momenteel rekenen op 63 zetels, niet voldoende steun voor een meerderheid in de Tweede Kamer.
Ja, en een totaal ander beeld dan (het betrouwbaarste?) NIPO.quote:Op zaterdag 18 september 2004 14:02 schreef Kozzmic het volgende:
De nieuwe politieke barometer laat een ander beeld zien dan de peiling van Maurice de Hond van afgelopen week...
PvdA -- 52 (50)
CDA -- 31 (33)
VVD -- 28 (28)
SP -- 13 (12)
LPF -- 2 (3)
GroenL. -- 10 (11)
D66 -- 4 (3)
CU -- 5 (4)
SGP -- 2 (2)
PvdD -- 0 (0)
Wilders -- 3 (4)
[..]
http://www.politiekebarometer.nl/
LOLquote:Op zaterdag 18 september 2004 14:07 schreef I.R.Baboon het volgende:
Wow, D66 gaat van 3 naar 4. Dat is toch mooi een winst van 33%.
quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:14 schreef dVTB het volgende:
CDA is bijna terug op hun dieptepunt van een aantal jaren geleden. PvdA staat wel heeeel erg hoog nu, in de peilingen. Hebben ze ooit daadwerkelijk meer dan 50 zetels gehad? Volgens mij niet...
En ook zeer opmerkelijk: de zuiver "linkse" partijen (dus ZONDER D66) komen nu gezamenlijk op precies 75 zetels uit... Nog eentje jongens, nog eentje...
LOL, reken je maar niet rijk, deze peilingen zijn tegen verkiezingstijd niets meer waard. Het laat alleen de sentimenten zien. Nieuwe partijen zullen minimaal 30 zetels bij elkaar wegsnoepen.quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:14 schreef dVTB het volgende:
CDA is bijna terug op hun dieptepunt van een aantal jaren geleden. PvdA staat wel heeeel erg hoog nu, in de peilingen. Hebben ze ooit daadwerkelijk meer dan 50 zetels gehad? Volgens mij niet...
En ook zeer opmerkelijk: de zuiver "linkse" partijen (dus ZONDER D66) komen nu gezamenlijk op precies 75 zetels uit... Nog eentje jongens, nog eentje...
Tuurlijk, 30 zetels, geloof je het zelf, dat is 20%.quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:28 schreef pberends het volgende:
[..]
LOL, reken je maar niet rijk, deze peilingen zijn tegen verkiezingstijd niets meer waard. Het laat alleen de sentimenten zien. Nieuwe partijen zullen minimaal 30 zetels bij elkaar wegsnoepen.
De PvdA heeft wel eens 54 zetels gehaald bij een verkiezing, en in een peilig hebben ze volgens mij ook wel een keer op 54 gestaan.quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:14 schreef dVTB het volgende:
53 in 1977 en 52 in 1986. Het CDA haalde in 1982 en 1986 54 zetels.quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De PvdA heeft wel eens 54 zetels gehaald bij een verkiezing, en in een peilig hebben ze volgens mij ook wel een keer op 54 gestaan.
PvdA en VVD hebben samen ook een meerderheid. Als de VVD nu na het vertrek van Wilders wat minder xenofobe trekjes krijgt, dan is zo'n coalitie zeker niet verkeerd imho.
Ik had inderdaad wel eens willen zien hoe links deze recessie te lijf zou zijn gegaan.quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:14 schreef dVTB het volgende:
Bedankt voor de informatie, Kozzmic.quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De PvdA heeft wel eens 54 zetels gehaald bij een verkiezing, en in een peilig hebben ze volgens mij ook wel een keer op 54 gestaan.
PvdA en VVD hebben samen ook een meerderheid. Als de VVD nu na het vertrek van Wilders wat minder xenofobe trekjes krijgt, dan is zo'n coalitie zeker niet verkeerd imho.
In ieder geval niet door zo extreem te bezuinigen dat de economie daar nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft... enzovoort....quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:53 schreef Steijn het volgende:
Ik had inderdaad wel eens willen zien hoe links deze recessie te lijf zou zijn gegaan.
De VVD gaat bij de volgende verkiezingen halveren als ze zo doorgaan...quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:53 schreef dVTB het volgende:
[..]
Bedankt voor de informatie, Kozzmic.
Zouden ze het kunnen zonder de pot paarse verf van D66 als bindmiddel? Ik denk dat het wel mogelijk zou kunnen zijn. Ik ontkom dan ook niet aan de indruk dat we recht afstevenen op Paars III.
Waarom ben je nou niet in staat in te zien dat deze hervormingen niet gericht zijn op de conjunctuur, maar op de structuele positie van Nederland en dat de kans klein is dat deze doelen bereikt zouden worden met bijvoorbeeld PvdA in de regering?quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:57 schreef dVTB het volgende:
[..]
In ieder geval niet door zo extreem te bezuinigen dat de economie daar nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft, waardoor verdere bezuiningen nodig zijn, waar de economie nog zwaarder onder te lijden heeft... enzovoort....
We zitten in een neerwaartse spiraal omdat Balkenende regeert zoals Advocaat coachte: defensief ingesteld, niet uitgaande van de eigen kracht, maar onszelf aanpassend aan de concurrentie, zonder enige blijk van durf.
Yep, en ook volgens de doorberekeningen van het CPB. (wel partijprogramma's, maar ok)quote:Op zaterdag 18 september 2004 16:09 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Waarom ben je nou niet in staat in te zien dat deze hervormingen niet gericht zijn op de conjunctuur, maar op de structuele positie van Nederland en dat de kans klein is dat deze doelen bereikt zouden worden met bijvoorbeeld PvdA in de regering?
Ik zei niet voor niets "extreem bezuinigen" in plaats van alleen "bezuinigen". Ik zie best dat bezuinigen nodig zijn, maar de huidige regering is er te ver in doorgeslagen, met alle negatieve effecten van dien. En verder lijkt een goed draaiende economie me toch van wezenlijk belang voor de structurele positie van Nederland... En ik zie trouwens al helemaal niet in waarom dergelijke doelen in een regering met PvdA niet zouden kunnen worden bereikt. De punten waarover men over de vorige regering ontevreden was, zijn door de huidige regering alleen nog maar verder verkwanseld....quote:Op zaterdag 18 september 2004 16:09 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Waarom ben je nou niet in staat in te zien dat deze hervormingen niet gericht zijn op de conjunctuur, maar op de structuele positie van Nederland en dat de kans klein is dat deze doelen bereikt zouden worden met bijvoorbeeld PvdA in de regering?
Overal een beetje op beknibbelen noem ik geen structurele verandering. Als Nederland structureel willen veranderen moeten ze eens haast maken met die kenniseconomie waar ze al jaren over lullen en niks aan doen.quote:Op zaterdag 18 september 2004 16:09 schreef UnderWorld_ het volgende:
maar op de structuele positie van Nederland
Tering wat een ugly plaatjequote:Op zaterdag 18 september 2004 15:47 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
53 in 1977 en 52 in 1986. Het CDA haalde in 1982 en 1986 54 zetels.
[afbeelding]
http://www.stembusuitslag.com/
Minimaal 30, waarschijnlijk nog veel meer. Zullen we wedden voor een geeltje (25 euri)quote:Op zaterdag 18 september 2004 15:35 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Tuurlijk, 30 zetels, geloof je het zelf, dat is 20%.
Speknekquote:Op zaterdag 18 september 2004 16:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Overal een beetje op beknibbelen noem ik geen structurele verandering. Als Nederland structureel willen veranderen moeten ze eens haast maken met die kenniseconomie waar ze al jaren over lullen en niks aan doen.
En de SP is dus ook stuurloos, en ze zitten altijd in de oppositie?quote:Op zaterdag 18 september 2004 17:28 schreef Sidekick het volgende:
Op zich zou het voor de VVD wel weer eens goed zijn om in de oppositie te zitten. De affaire Wilders heeft duidelijk laten zien dat de VVD stuurloos is of aan het raken is.
Neuh, de SP heeft al jaren een duidelijke (starre?) koers.quote:Op zaterdag 18 september 2004 17:29 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
En de SP is dus ook stuurloos, en ze zitten altijd in de oppositie?
De VVD onder van Aartsen: wie zit er te wachten op een 2e PvdA of 2e D66quote:Op zaterdag 18 september 2004 17:28 schreef Sidekick het volgende:
Op zich zou het voor de VVD wel weer eens goed zijn om in de oppositie te zitten. De affaire Wilders heeft duidelijk laten zien dat de VVD stuurloos is of aan het raken is.
idd... niemand, de VVD is verloren als ze nog verder opschuiven naar D66..quote:Op zaterdag 18 september 2004 17:37 schreef pberends het volgende:
[..]
De VVD onder van Aartsen: wie zit er te wachten op een 2e PvdA of 2e D66
dat zou zelfmoord zijn.....quote:Op zaterdag 18 september 2004 18:01 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
D66 kan wellicht de stekker eruit trekken ?![]()
Het woord 'kenniseconomie' is totaal overhyped. Wat is nou eigenlijk een kenniseconomie? Ik kan je vertellen wat het niet is: De overheid klakkeloos miljarden extra laten pompen in bijvoorbeeld onderwijs, infrastructuur of sociale zekerheid. We hebben allemaal gezien wat de gevolgen zijn, verspilling ten top.quote:Op zaterdag 18 september 2004 16:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Overal een beetje op beknibbelen noem ik geen structurele verandering. Als Nederland structureel willen veranderen moeten ze eens haast maken met die kenniseconomie waar ze al jaren over lullen en niks aan doen.
Weddenschapquote:Op zaterdag 18 september 2004 19:12 schreef pberends het volgende:
Zie je wel Underworld durft m'n weddenschap niet aan
quote:Op zaterdag 18 september 2004 16:49 schreef pberends het volgende:
[..]
Minimaal 30, waarschijnlijk nog veel meer. Zullen we wedden voor een geeltje (25 euri)?
2 jaar en 4 maanden. Wie en wat vertel ik wel op irc (nu niet).quote:Op zaterdag 18 september 2004 19:21 schreef UnderWorld_ het volgende:
Sure, dus iedereen partij die nu in de kamer zit uitgezonderd exclusief Wilders. Al weet ik niet of ik tijdens de volgende verkiezingen nog op FOK zit. De verkiezingen zijn toch over 2,5 jaar?
Welke partijen zouden dan veel zetels moeten gaan halen. Fortuyn haalde nog niet eens 30 zetels. Mensen trappen echt geen 2e keer in deze onzin.
Door niets te doen? De overheid moet dit stimuleren. Als we moeten afwachten tot de private sector zelf wat onderneemt gebeurt er helemaal niets, omdat de risico's veel te groot zijn. Overigens zijn innovation centers op universiteiten de grootste aanjagers van technologische vooruitgang, dus waar je vandaan haalt dat publiek-private samenwerkingen op onderwijs geldverspilling zijn is me compleet onduidelijk.quote:Op zaterdag 18 september 2004 19:00 schreef UnderWorld_ het volgende:
Dat is de kenniseconomie, niet al die onzin die hier wordt beweerd. De kenniseconomie moet van de private sector komen, de overheid moet dit faciliteren, niet reguleren.
Ik zeg niet dat de publiek-private samenwerking geldverspilling is. Ik juich dat juist toe. Ik geef aan dat het massaal geld pompen vanuit de overheid vaak uitloopt op geldverspilling. Zo is onderzocht dat de miljarden die onder paars extra in onderwijs zijn gestoken bovenin zijn blijven hangen, de extra gelden voor herintegratie van ongeschikten hebben voor tientallen miljarden extra 50 werknemers aan het werk geholpen en op infrastructuur wil het ook al niet vlotten als je kijkt naar bijvoorbeeld de betuwelijn, etc, etc.quote:Op zaterdag 18 september 2004 19:40 schreef speknek het volgende:
[..]
Door niets te doen? De overheid moet dit stimuleren. Als we moeten afwachten tot de private sector zelf wat onderneemt gebeurt er helemaal niets, omdat de risico's veel te groot zijn. Overigens zijn innovation centers op universiteiten de grootste aanjagers van technologische vooruitgang, dus waar je vandaan haalt dat publiek-private samenwerkingen op onderwijs geldverspilling zijn is me compleet onduidelijk.
Bij de tunnel bij Zevenaar is dacht ik veel onderzoek gedaan naar veiligheid. Dat stukje kennis heeft de Betuwelijn in ieder geval op geleverd. Maar dat had natuurlijk ook wel iets voordeliger gekund.quote:Op zaterdag 18 september 2004 20:09 schreef speknek het volgende:
Wat hebben herintegratie en de betuwelijn met de kenniseconomie te maken?
Met ongeschikten zit je niet aan academisch niveau en de betuwelijn is voor de doorvoer van fysieke goederen.
Joh omdat zulke tunnels ook bijna nooit gebouwd wordenquote:Op zaterdag 18 september 2004 20:36 schreef Steijn het volgende:
[..]
Bij de tunnel bij Zevenaar is dacht ik veel onderzoek gedaan naar veiligheid. Dat stukje kennis heeft de Betuwelijn in ieder geval op geleverd. Maar dat had natuurlijk ook wel iets voordeliger gekund.
De PvdA en eigenlijk iedereen behalve de VVD heeft gewoon andere ideeen over de "hervormingen". Er wordt veel meer op indivdualisme aangestuurd dat is heel leuk en aardig maar ik ben van mening (en gelukkig velen met mij) dat de overheid juist het algemeen belang in de gaten moet houden.quote:Op zaterdag 18 september 2004 16:09 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
In het onderwijs zijn die miljarden gepompt in computers, reclamecampagnes voor onderwijsvernieuwingen waar niemand op zat te wachten, (naar nu blijkt) vele bonussen voor topambtenaren, particuliere adviesbureau's die ocw wel even zouden vertellen hoe het moest, kortom...aan alles behalve de scholen, docenten en leerlingen. Semi-overheidsinstellingen sponnen hier ook garen bij. Dat moet dan geen pleidooi zijn om die investeringen maar af te schaffen, maar om het nou eens goed te besteden.quote:Op zaterdag 18 september 2004 19:56 schreef UnderWorld_ het volgende:
Ik zeg niet dat de publiek-private samenwerking geldverspilling is. Ik juich dat juist toe. Ik geef aan dat het massaal geld pompen vanuit de overheid vaak uitloopt op geldverspilling. Zo is onderzocht dat de miljarden die onder paars extra in onderwijs zijn gestoken bovenin zijn blijven hangen, de extra gelden voor herintegratie van ongeschikten hebben voor tientallen miljarden extra 50 werknemers aan het werk geholpen en op infrastructuur wil het ook al niet vlotten als je kijkt naar bijvoorbeeld de betuwelijn, etc, etc.
Wanneer je het over de kenniseconomie hebt moet je kijken naar instelling en mentaliteit, niet het massaal pompen van geld.
Heel slim dat je rekening houdt met Lijst Lazrak.quote:Op zaterdag 18 september 2004 19:24 schreef pberends het volgende:
Nieuwe partijen is natuurlijk inclusief Wilders.
Alles min CDA, VVD, PvdA, SP, GL, CU, SGP, LPF en D66.
Wat een onzin. TNO heeft bij dat project heel erg veel nieuw onderzoek gedaan naar tunnelbranden en veilig vervoer van chemicalien door een tunnel. Hoe kan het vuur het snelst gedoofd worden? Hoe gaan we om met branden van oxiderende stoffen? Allemaal vragen die niet bij de bouw van de Mont-Blanctunnel etc. zijn gesteld, maar die wel op de Betuwelijn van toepassing zijn geweest.quote:Op zaterdag 18 september 2004 21:45 schreef pberends het volgende:
Joh omdat zulke tunnels ook bijna nooit gebouwd wordenNa de fiasco Betuwelijn iig niet meer. Heeft weinig met kennis te maken imho, dat kun je zo van het buitenland jatten.
quote:Op zondag 19 september 2004 00:45 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Heel slim dat je rekening houdt met Lijst Lazrak.
Maakt mij weinig uit, als ze nou eens tunnels aanlegden die wel nuttig zijn, konden ze daar dat onderzoek ook bij doen. Wat hebben we aan tunnelveiligheid als we die tunnels amper gaan gebruiken.quote:Op zondag 19 september 2004 01:08 schreef Steijn het volgende:
[..]
Wat een onzin. TNO heeft bij dat project heel erg veel nieuw onderzoek gedaan naar tunnelbranden en veilig vervoer van chemicalien door een tunnel. Hoe kan het vuur het snelst gedoofd worden? Hoe gaan we om met branden van oxiderende stoffen? Allemaal vragen die niet bij de bouw van de Mont-Blanctunnel etc. zijn gesteld, maar die wel op de Betuwelijn van toepassing zijn geweest.
Ook bij de bouw van de Westerschelde tunnel hebben TNO Menskunde en de TU-Delft baanbrekend onderzoek verricht naar tunnelveiligheid. Zo moeten nooduitgangen er niet als nooduitgang eruit zien, omdat mensen bang zijn dat ze er voor gestraft worden als ze ze gebruiken. Mede door deze twee projecten is Nederland wereldleider op het gebied van tunnelveiligheid.
2 jaar en 8 maanden, pberends. Als het kabinet tenminste niet eerder valt. Reguliere Tweede-Kamerverkiezingen zijn altijd in mei, ook al zijn er vervroegde verkiezingen aan voorafgegaan. De zittingsduur wordt gewoon wat verlengd.quote:Op zaterdag 18 september 2004 19:25 schreef pberends het volgende:
[..]
2 jaar en 4 maanden.
Dacht ik niet hoor, de verkiezingsdatum is vele malen veranderd de afgelopen decennia.quote:Op maandag 20 september 2004 17:17 schreef freako het volgende:
[..]
2 jaar en 8 maanden, pberends. Als het kabinet tenminste niet eerder valt. Reguliere Tweede-Kamerverkiezingen zijn altijd in mei, ook al zijn er vervroegde verkiezingen aan voorafgegaan. De zittingsduur wordt gewoon wat verlengd.
quote:Hallo SP,
Ik had een vraag over wanneer de volgende verkiezingen zijn, is dat 22 januari 2007 of 15 mei 2007? Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in tijd tot een links kabinet met de SP.
Met vriendelijke groet,
Peter Berends
Misschien gaan ze wel een communistische revolutie opzetten.quote:Op maandag 20 september 2004 17:25 schreef pberends het volgende:
Even een slijmmailtje gestuurd naar de SP:
[..]
16 mei 2007quote:Op maandag 20 september 2004 17:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Dacht ik niet hoor, de verkiezingsdatum is vele malen veranderd de afgelopen decennia.
Waarom 16 mei en niet 15 mei? En wat bedoel je met maart?quote:Op maandag 20 september 2004 17:34 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
16 mei 2007
http://www.minbzk.nl/wwwk(...)ezingen/data_komende
Volgens mij zijn verkiezingen in principe in maart, tenzij er dan al andere verkiezingen plaatsvinden. En dat is hier het geval.
quote:Hoofdstuk C. De zittingsduur van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, van
provinciale staten en van de gemeenteraden
Artikel C 1
1. De leden van de Tweede Kamer worden gekozen voor vier jaren.
2. Zij treden tegelijk af op de donderdag op een door de Voorzitter van de Tweede Kamer te bepalen tijdstip in de periode van 10 tot en met 16 maart of, in een schrikkeljaar, op de donderdag op een door de Voorzitter van de Tweede Kamer te bepalen tijdstip in de periode van 9 tot en met 15 maart.
Artikel C 2
1. De leden van de Tweede Kamer, gekozen na ontbinding van de kamer, treden tegelijk af op een door de Voorzitter van de Tweede Kamer te bepalen tijdstip op de eerstvolgende donderdag in de in artikel C 1, tweede lid, bedoelde periode nadat vier jaren zijn verstreken sedert de zitting van het
centraal stembureau waarin de uitslag van de verkiezing is bekendgemaakt.
2. Indien deze vier jaren eindigen in een periode, aanvangend met het in artikel C 1, tweede lid,
bedoelde tijdstip en op een door de Voorzitter van de Tweede Kamer te bepalen tijdstip eindigend op de donderdag in de periode van 19 tot en met 25 mei, treden zij af met ingang van de eerstvolgende donderdag in de in dat lid bedoelde periode nadat drie jaren zijn verstreken sedert de zitting van het centraal stembureau.
Artikel C 3
1. Indien het in artikel C 1, tweede lid, of in artikel C 2 bepaalde tijdstip valt in een jaar waarin de
verkiezingen van de leden van provinciale staten onderscheidenlijk de gemeenteraad worden
gehouden, treden de leden van de Tweede Kamer tegelijk af op een door de Voorzitter van de
Tweede Kamer te bepalen tijdstip op de donderdag in de periode van 19 tot en met 25 mei.
2. De leden van de Tweede Kamer die zijn gekozen ter vervulling van de plaatsen van leden die op het in het eerste lid genoemde tijdstip zijn afgetreden, treden, tenzij zich opnieuw het geval als bedoeld in het eerste lid voordoet, tegelijk af op een door de Voorzitter van de Tweede Kamer te bepalen tijdstip op de eerstvolgende donderdag in de in artikel C 1, tweede lid, bedoelde periode nadat drie jaren zijn verstreken sedert de zitting van het centraal stembureau waarin de uitslag van de verkiezing is bekendgemaakt.
Logisch, zijn die verkiezingen nou in mei of in maartquote:Op maandag 20 september 2004 17:41 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Omdat 16 mei 2007 een woensdag is.quote:Op maandag 20 september 2004 17:36 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom 16 mei en niet 15 mei? En wat bedoel je met maart?
Mei dus, aangezien er in maart 2007 Provinciale verkiezingen zijn.quote:Op maandag 20 september 2004 17:43 schreef pberends het volgende:
[..]
Logisch, zijn die verkiezingen nou in mei of in maart :')
Omdat dat ooit zo besloten is.quote:Op maandag 20 september 2004 17:46 schreef NightH4wk het volgende:
Waarom niet April? Dan zijn er ook geen verkiezingen.
Ja, je hebt gelijk. Even niet aan gedacht. Ik kan me ook niet herinneren dat er Tweede-Kamerverkiezingen zijn geweest in maart.quote:Op maandag 20 september 2004 17:34 schreef Kozzmic het volgende:
Volgens mij zijn verkiezingen in principe in maart, tenzij er dan al andere verkiezingen plaatsvinden. En dat is hier het geval.
Aha vandaar, blijft vaagquote:Op maandag 20 september 2004 17:43 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Omdat 16 mei 2007 een woensdag is.
Parlementsverkiezingen zijn in de regel in maart, tenzij er die maand Provinciale verkiezingen plaatsvinden, dan worden de parlementsverkiezingen in mei gehouden.
[..]
Mei dus, aangezien er in maart 2007 Provinciale verkiezingen zijn.
Mooi toch, anders zit er een linkse meerderheid bij de provincies en bij de 2e kamer een rechtse meerderheidquote:Op maandag 20 september 2004 17:51 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Omdat dat ooit zo besloten is.
De reden zal wellicht zijn dat men niet wil dat verkiezingscampagnes te dicht op elkaar zitten, geen idee eigenlijk.
Laatste zes Interview-peilingen:quote:De aanhang voor de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 is na Prinsjesdag verder afgenomen. CDA (30) en VVD (26) hebben samen nu bijna evenveel zetels als de PvdA, die op 54 staat. Met 2 zetels winst sinds de vorige peiling haalt de PvdA de hoogste score in de laatste 10 jaar.
D66 scoort net als de vorige keer vier zetels, twee minder dan nu in de Kamer. De overige partijen blijven min of meer gelijk. De Groep Wilders blijft het met 4 zetels goed doen. Grote verliezer is de LPF, die terugvalt naar twee zetels.
De SP (nu 9 zetels), staat in de peiling op 14, GroenLinks wint licht, net als de ChristenUnie. De SGP is stabiel op 2.
bron: Teletekst
Dan lijkt me een jaar of zeven toch geschikter, want dat platte populisme beheerst nu al alles.quote:Op zaterdag 25 september 2004 01:46 schreef sjun het volgende:
Ik blijf hameren op een regeringsmandaat van vier jaar om tegen te gaan dat politiek verzandt in plat populisme met een -pluk de dag, wie dan leeft wie dan zorgt- mentaliteit.
Besef je wel wat je zegt, je draait de rollen om. In een vertegenwoordigende democratie is het nog altijd het parlement dat de bevolkingsvoorkeur bepaalt. De vraag aan jou is dus: Hoe snel gooi jij het principe van vertegenwoordigende democratie over boord wanneer peilingen in jouw voordeel uitlopen?quote:Op zaterdag 25 september 2004 00:40 schreef Tup het volgende:
Een gewetensvraag voor kabinetminnenden: is er een moment waarop "jullie"zeggen: nu is het draagvlak te klein geworden om de plannen zoals ze nu zijn doorgang te laten vinden? Of:
* Blijf je hameren op de betrekkelijkheid van peilingen
* Blijf je zeggen dat impopulaire maatregelen impopulair maken
* Blijf je het "volk" verwijten niets van de materie te begrijpen
* Al bovenstaande...
Wilders staat bij Interview op 4 zetels. Je moet van rechts naar links lezen.quote:Op zaterdag 25 september 2004 05:30 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hoe bij de peiling hierboven Wilders op 0 komt is me een raadsel.
Waarom is Wouter Bos zoveel in de media geweest en Jan M. niet? Ik heb hem alleen gezien tijdens prinsjesdagcommentaarquote:Op zaterdag 25 september 2004 10:39 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Wilders staat bij Interview op 4 zetels. Je moet van rechts naar links lezen.
De peiling die jij aanhaalt is van Maurice de Hond, die peilt nieuwe partijen altijd meteen fors omhoog. Zie voor deze peiling peil.nl.
Onzin, het is een heel eerlijke manier van peilen hoe de Hond doet. Iedereen kan meedoen aan zijn peilingen, via internet.quote:Op zaterdag 25 september 2004 13:36 schreef Plato1980 het volgende:
De interviewpeilingen zijn een stuk serieuzer dan die van Maurice de Hond. Hoe De hond peilt is me niet geheel duidelijk, maar statistuisch gezien deugen zijn peilingen van geen kant.
Juist daarom krijg je geen goede steekproef want de deelnemers aan zijn peiling zijn geen dwarsdoorsnede van het electoraat. Een goede steekproef is een afspiegeling van de bevolking qua leeftijd, qua woonregio, qua geslacht etc.quote:Op zaterdag 25 september 2004 14:06 schreef pberends het volgende:
[..]
Onzin, het is een heel eerlijke manier van peilen hoe de Hond doet. Iedereen kan meedoen aan zijn peilingen, via internet.
Gebrek aan beter... nog...quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Als er bij de komende verkiezingen weer een politieke aardverschuiving plaats vindt ga ik gillen...
*Verlangt terug naar de rustige stabiele tijden van "vroegah". *
Kut zwevende kiezers...
Hoe gaat Wouter het verschil bij de komende verkiezingen over een paar jaar verklaren?quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:01 schreef pberends het volgende:
Tering PvdA op 57 zetels, CDA 28 zetels, VVD 23 zetels, Wilders 2.
quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Als er bij de komende verkiezingen weer een politieke aardverschuiving plaats vindt ga ik gillen...
*Verlangt terug naar de rustige stabiele tijden van "vroegah". *
Kut zwevende kiezers...
quote:Na het uitbreken van de Russische revolutie zag Troelstra zijn kans schoon om de Nederlandse bevolking in 1918 tot een socialistische revolutie over te halen.
quote:Aan zijn oproep werd nauwelijks gehoor gegeven.
PvdA is evengroot als CDA, VVD en D66 tezamen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:01 schreef pberends het volgende:
Tering PvdA op 57 zetels, CDA 28 zetels, VVD 23 zetels, Wilders 2.
Das wel héél erg "vroegah"...quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:15 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dat noemen we foutmarge. Ik denk dat Interview de Groep Wilders ook wat aan de lage kant inschat, daar zit toch zeker wel meer potentie.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:20 schreef Sidekick het volgende:
En de LPF stijgt toch 1 zetel, ondanks de laatste aflevering van de soap.
Maar 86 jaar, is niets.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Das wel héél erg "vroegah"...
Al 2 weken hoor.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:20 schreef Sidekick het volgende:
[..]
PvdA is evengroot als CDA, VVD en D66 tezamen.
Precies, een paar keer roepen dat Turkije nóóit mag toetreden tot de EU en hij scoort rustig een zetel of 25-30.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:25 schreef pberends het volgende:
Wilders 'vangt' nog te weinig zetels omdat hij nog niet officieel meedoet aan de verkiezingen.
Denk het niet, ligt aan andere partijen. Als Peter R. de Vries meedoet dan verliest Wilders de helft van z'n dan begrote zetels.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Precies, een paar keer roepen dat Turkije nóóit mag toetreden tot de EU en hij scoort rustig een zetel of 25-30.
Bij Interview deze week voor het eerst. Maar je ziet in de laatste 6 weken een enorme omslag...quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:24 schreef pberends het volgende:
[..]
Al 2 weken hoor.
Komt ook omdat 1 zetel 2 zetels is. Als de coalitie verliest dan gaat ie bijna automatisch naar de PvdA. Dus elke keer 2-punters, dat tikt hard aan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 23:31 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Bij Interview deze week voor het eerst. Maar je ziet in de laatste 6 weken een enorme omslag...
week 36: PvdA - 48, coalitie - 70
week 37: PvdA - 50, coalitie - 64
week 38: PvdA - 52, coalitie - 63
week 39: PvdA - 54, coalitie - 60
week 40: PvdA - 54, coalitie - 58
week 41: PvdA - 57, coalitie - 57
quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 10:45 schreef Nyrem het volgende:
Power to the people!
YES!
quote:Als er nu verkiezingen waren,zou de
PvdA meer zetels halen dan CDA,VVD en
D66 samen.Dat blijkt uit de wekelijkse
Barometer van NOVA en Interview/NSS.
De PvdA stijgt deze week van 57 naar 59
zetels,de coalitie gaat van 57 naar 58.
De PvdA heeft in zes weken 11 zetels
gewonnen.Het CDA zet zijn daling deze
week niet voort en gaat van 28 naar 29.
VVD en D66 blijven stabiel op 23 en 6.
De SP wint weer een zetel en komt op
15.PvdA en SP komen samen nog maar 2
zetels tekort voor een meerderheid.De
neergang van Geert Wilders zet door.Hij
zou nu nog maar 1 zetel halen.Vorige
week waren dat er nog 2.
Inderdaad, hadden ze maar niet voor het CDA of VVD moeten kiezen bij de vorige verkiezingen.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 23:53 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wat zijn mensen toch dom.
De peilingen op dit moment geven alleen trends aan. Meer niet. Dus opzich wel interessant.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 23:59 schreef PJORourke het volgende:
Krijgen we nou wekelijks de waan van de dag voorgeschoteld? Boeien die peilingen.
Nee, mensen moeten niet zo dom heen en weer zwalken.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 00:02 schreef Sidekick het volgende:
Inderdaad, hadden ze maar niet voor het CDA of VVD moeten kiezen bij de vorige verkiezingen.
Ja godverdomme ik wil meer bezuinigingenquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 00:02 schreef Sidekick het volgende:
Inderdaad, hadden ze maar niet voor het CDA of VVD moeten kiezen bij de vorige verkiezingen.
Terug naar de verzuiling!quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 00:07 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, mensen moeten niet zo dom heen en weer zwalken.
De Friezen.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 00:36 schreef Bluesdude het volgende:
Mijn advies aan dit kabinet: creëer een vijand, wat het volk aanspreekt..
De PvdA heeft er in 6 weken 11 zetels bijgekregen. Als dat zo doorgaat hebben de sociaal-democraten Marijnissen niet eens meer nodig.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 13:14 schreef SCH het volgende:
PvdA en SP kunnen bijna samen regeren, ben je er klaar voor Kozzmic
Het ws een mooie combi geweest als D66 haar ziel niet aan dit rabiaat rechtse kabinet had verkocht. De partij moet zelf wel knettergek zijn om weer te gaan regeren maar daar zie ik ze nog wel voor aan. Maar of de andere partijen het geloofwaardig vinden. Ik snap niet waarom je de SP terug wilt zien vallen eigenlijk.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 13:41 schreef Sidekick het volgende:
Ik ga liever voor een PvdA-GL-D66-kabinet. Maar met een uitslag zoals deze zou de PvdA niet onder een PvdA-SP-GL kabinet uitkomen. Ik hoop dus dat bij de volgende verkiezingen in 2007, vooral het SP wat terugvalt.
"There is no God!!!"quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 18:50 schreef Koos Voos het volgende:
De SP in een regering ... ?![]()
Ik vermoed zelf van niet.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 18:21 schreef RyanVlensjes het volgende:
Zeg Arcee, heb je er wel eens over nagedacht om een soort grafiek te maken van de peilingen van de afgelopen maanden/ jaren. Dat geeft mischien een zeer interesant beeld. Ik zou er zelf wel een in elkaar zetten maar ik heb niet alle data tot mijn beschikking. Ik vermoed dat jij dat wel hebt?
Ik ben eerst maar eens met een stukje geschiedenis begonnen.quote:Op zondag 17 oktober 2004 01:33 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik vermoed zelf van niet.
Ik zat juist aan Balkenende III te denken...quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 13:34 schreef SCH het volgende:
Alle gekheid: het zou natuurlijk machtig mooi zijn als deze situatie blijft en de drie linkse partijen elkaar weten te vinden. Dan is het tij wellicht nog te keren.
Ik zit meer te denken aan O'Rourke-1...quote:Op zondag 17 oktober 2004 19:57 schreef sjun het volgende:
Ik zat juist aan Balkenende III te denken...
De meeste mensen kijken alleen maar naar hun eigenbelang en stemmen daar dan naar. Denk je dat al die mensen die nu PvdA willen gaan stemmen echt links of sociaal zijn?quote:Op zondag 17 oktober 2004 01:33 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik vermoed zelf van niet.
Ik vind de peilingen ook maar kut met al die idiote verschuivingen. Wees links of rechts, sociaal of asociaal, conversatief of progressief, voor of tegen abortus, het homohuwelijk, de doodstraf en/of euthanasie, gereformeerd of atheïst, automobilist of treinreiziger, greenpeace-aktivist of draai een dikke keutel op het milieu, maar ga niet tussen al die standpunten heen en weer zitten zweven.
quote:Op zondag 17 oktober 2004 20:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
De meeste mensen kijken alleen maar naar hun eigenbelang en stemmen daar dan naar. Denk je dat al die mensen die nu PvdA willen gaan stemmen echt links of sociaal zijn?
Hell no, ze merken gewoon dat de plannen van het kabinet hun in de portemonnee raken, dus dan gaan ze miepen....
Alleen een beetje dom sociaal lullen levert al een boel stemmen op.quote:Op zondag 17 oktober 2004 20:12 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Als het kabinet een sappige lastenverlichting zou beloven zou de stemming zo omslaan.
Ach gewoon een half jaar voor de verkiezingen het volk wat terug geven. Het klootjesvolk is dan blij en dan winnen we de verkiezingen. Leve Balkenende IIIquote:Op zondag 17 oktober 2004 20:14 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Alleen een beetje dom sociaal lullen levert al een boel stemmen op.
Dat moet welhaast de positieve invloed van Balkenende zijn.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 23:47 schreef Sidekick het volgende:
CDA veert terug naar 31.
Tja, na de kont van Bos blijkt de voet van Balkenende ook heel wat politieke invloed te hebben.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 23:57 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Dat moet welhaast de positieve invloed van Balkenende zijn.
En we zitten weer in de liftquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 23:47 schreef Sidekick het volgende:
CDA veert terug.... PvdA zakt.... VVD gaat naar 24.... SP verliest....
Dat zei je zaterdag 4 september 2004 @ 13:40 ook al. Niet te vroeg juichen hoor.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 13:16 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En we zitten weer in de lift![]()
quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 13:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat zei je zaterdag 4 september 2004 @ 13:40 ook al. Niet te vroeg juichen hoor.
quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 23:59 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Tja, na de kont van Bos blijkt de voet van Balkenende ook heel wat politieke invloed te hebben.
Mooi.quote:Op vrijdag 5 november 2004 22:37 schreef Kozzmic het volgende:
Pvda van 54 naar 55
Wilders van 3 naar 7
CDA van 31 naar 29
SP van 14 naar 12
CU van 6 naar 5
Overige partijen blijven in vergelijking met vorige week gelijk.
http://www.politiekebarometer.nl/
quote:NOODALARM
6 november 2004, Actuele Peiling: PvdA op 55 zetels.
Help!!! In de week na de moord op Theo van Gogh, staat de PvdA op 55 zetels.
Nederlanders: helpt voorkomen dat ons land daadwerkelijk over de afgrond wordt geduwd en licht uw medeburgers in over de risico's van stemmen op partijen als de PARTIJ VOOR DE ALLOCHTONEN, CDA, Groen Links of D'66, de partijen voor pappers en nathouders!
We gaan blijkbaar liever protesteren voor een paar % extra pensioen, dan dat we opkomen voor onze eigen staatsveiligheid. Dit is werkelijk struisvogelpolitiek van de ergste soort!
Wij raden u dringend de volgende leestips aan. Zegt het voort, zegt het voort, voordat het te laat is. Dan kunt u nooit zeggen "Ich habe es nie gewusst" als buitenlandse (reli)fascisten, analoog aan 1940, ons land innemen.
Leestips
1. Meer over moslimextremisme
2. Pamflet van "Mohammed Rasoel"
"De ondergang van Nederland,
land der naïeve dwazen", 1990
3. Democrates
www.PimFortuyn.com
Krijg jij haatmail tegenwoordig, Kozz?quote:Op zaterdag 6 november 2004 16:00 schreef Kozzmic het volgende:
Uit een mailtje dat ik vandaag ontving...
[..]
![]()
Waarom zou je een partij waar je voor bent hoog moeten peilen? (in dit geval volgens jou NSS -> PvdA)quote:Op zaterdag 13 november 2004 12:19 schreef nationalist101 het volgende:
Uit deze peiling blijkt maar weer hoe links Interview NSS is. 54 zetels voor de PvdAllochtonen haha, laat me niet lachen. En Wilders krijgt er MAAR 9, en NieuwRechts wordt niet eens genoemd! Dit alles zegt genoeg.
Over het algemeen kan worden gezegt dat Interview NSS er het meest naast in de peilingen (NIPO scoort het beste, gevolgt door Maurice de Hondt). Dit is ook totaal niet vreemd, want hoe kan het dat het NIPO en MdH rond de 20 zetels peilen en Interview NSS maar 9? Voor mij is het antwoord hier op heel simpel: Interview NSS en NOVA is 1 pot nat...en NOVA is nogal links 'georienteerd'. Dus logisch dat partijen als Groenlinks, SP en PvdA meer zetels krijgen in die peilingen van hun.quote:Op zaterdag 13 november 2004 12:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Waarom zou je een partij waar je voor bent hoog moeten peilen? (in dit geval volgens jou NSS -> PvdA)
En 9 zetels voor Wilders vind ik nog wel redelijk hoog en dat NieuwRechts geen 1 zetel krijgt lijkt me ook wel realistisch. (ik heb de laatste tijd geen extra aandacht gezien voor NR, dus lijkt het me ook sterk dat ze nu groeien/wel zetels krijgen)
Waar baseer je je mening dat Interview/NSS er het meest naast zit op? Uit het enige goede meetpunt dat we hebben, namelijk daags voor de laatste verkiezingen, blijkt het tegendeel:quote:Op zaterdag 13 november 2004 13:32 schreef nationalist101 het volgende:
[..]
Over het algemeen kan worden gezegt dat Interview NSS er het meest naast in de peilingen (NIPO scoort het beste, gevolgt door Maurice de Hondt). Dit is ook totaal niet vreemd, want hoe kan het dat het NIPO en MdH rond de 20 zetels peilen en Interview NSS maar 9? Voor mij is het antwoord hier op heel simpel: Interview NSS en NOVA is 1 pot nat...en NOVA is nogal links 'georienteerd'.
Volgensmij ging het er niet om dat de VVD zo groot zou worden, (zo goed stonden ze er niet voor in de peilingen) maar het ging om wie ging winnen. De PvdA en het CDA zaten erg dicht bijelkaar in de peilingen en daardoor zijn veel mensen overgestapt naar 1 van die 2 om die partij het grootste te maken. (klinkt ingewikkeldquote:Op zaterdag 13 november 2004 14:25 schreef ranja het volgende:
Dat dat beide kanten op werkt hebben we vorige verkiezingen wel gezien. Veel mensen hebben op het laatst cda of pvda gekozen uit angst voor een te grote vvd, wat ten koste ging van oa Groen links, SP en CU. Dus kan een onrealistisch groot zetelaantal voor de pvda in het stemhokje juist averechts werken. Maar goed, voorlopig ga ik er van uit dat de verkiezingen pas over een jaar of 3 zullen zijn, en zoals ik al eerder zei ben ik daar voor het eerst deze kabinetsperiode blij om.
Maurce de Hond zal vanaf nu ook wel bij de linkse kliek gaan horen, aangezien De Hond een stijging ziet voor de PvdA van 52 naar 56 zetels deze week. Wilders stijgt 2 zetels naar 20. CDA verliest 1 en komt uit op 27. VVD verliest ook 1 zetel, en staat op 16.quote:Op zaterdag 13 november 2004 13:32 schreef nationalist101 het volgende:
Dit is ook totaal niet vreemd, want hoe kan het dat het NIPO en MdH rond de 20 zetels peilen en Interview NSS maar 9? Voor mij is het antwoord hier op heel simpel: Interview NSS en NOVA is 1 pot nat...en NOVA is nogal links 'georienteerd'. Dus logisch dat partijen als Groenlinks, SP en PvdA meer zetels krijgen in die peilingen van hun.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | % *=zetels **18 MAART **25 MAART 1/2 PvdA **32,4 50 **30,3 47 **-3 CDA **20,9 32 **20,8 32 ** 0 VVD *******18,1 28 **19,2 30 **+2 D66 ** 3,2 4 ** 3,3 5 **+1 GroenLinks ** 6,4 10 ** 5,1 8 **-2 SP ** 8,4 13 ** 9,5 14 **+1 ChristenUnie ** 3,1 5 ** 2,6 4 **-1 SGP ** 1,8 2 ** 1,8 2 ** 0 LPF ** 1,1 1 ** 1,0 1 ** 0 Wilders ***3,3 5 ** 5,1 7 **+2 Overige ***1,3 0 ** 1,3 0 ** 0 |
Kwestie van je weg kennen op Fok!.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 23:46 schreef the_disheaver het volgende:
Werkt de zoekfunctie soms weer? Mooie kick!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Partijen % Zetels % Zetels % Zetels CDA 28,6 44 20,9 32 19,1 30 PvdA 27,3 42 33,6 52 31,5 49 VVD 17,9 28 15,9 24 17,7 27 SP 6,3 9 9,2 14 9,7 15 LPF 5,7 8 0,7 1 1,2 1 GroenLinks5,1 8 6,2 10 7,2 11 D66 4,1 6 2,9 4 2,9 4 ChristenUn2,1 3 3,3 5 4,5 7 SGP 1,6 2 1,8 2 1,8 2 Wilders 0,0 0 3,9 6 2,9 4 Andere par0,9 0 1,6 0 1,5 0 100%150 100%150 100%150 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | Partijen % Zet. % Zet. % Zet. CDA 28,6 44 19,1 30 20,2 31 PvdA 27,3 42 31,5 49 30,2 47 VVD 17,9 28 17,7 27 17,7 27 SP 6,3 9 9,7 15 9,9 15 LPF 5,7 8 1,2 1 1,2 1 GroenLinks 5,1 8 7,2 11 7,5 12 D66 4,1 6 2,9 4 3,4 5 ChristUnie 2,1 3 4,5 7 4,7 7 SGP 1,6 2 1,8 2 1,7 2 Wilders 0,0 0 2,9 4 2,5 3 Overig 0,9 0 1,5 0 1,0 0 |
quote:Net als vorige week staat de PvdA op
verlies.Wouter Bos,die weinig in het
nieuws is,moet twee zetels prijsgeven,
over twee weken gerekend zelfs vijf.CDA
en VVD zijn in de Interview/NSS-peiling
vrij stabiel;CDA wint één zetel.
Geert Wilders plukt vooralsnog geen
vruchten van de publiciteit rond zijn
boek en zakt één zetel.In de afgelopen
twee weken is Wilders gehalveerd tot
drie.Van de kleine partijen winnen D66
en GroenLinks ieder één zetel.