MlR | zondag 25 september 2005 @ 22:40 |
Hoi, Die intercity treinen van de NS, de mooie nieuwe dubbeldekkers. Als ze optrekken hoor je zo'n zoem geluid alsof het een versnellingsbak is. Maar wat is het nou _precies_? ![]() tnx! | |
Sport_Life | zondag 25 september 2005 @ 22:41 |
Zou ik ook wel willen weten. Helaas heb ik naar Groningen altijd van die oude treinen, k wil ook een dubbeldekker, lekker relaxt bovenin zitten ![]() | |
U.F.O | zondag 25 september 2005 @ 22:41 |
Zoemend geluid? Het is meer piepend, vind ik. Maargoed, tvp. Ik vraag me het ook al tijden af. ![]() | |
Sportguy | zondag 25 september 2005 @ 22:43 |
Dat zijn spanningsregelaars die je hoort zoemen, soort van spoelen. Je kan niet in 1 keer 10.000 volt op de motor(en) zetten, dus pulseren ze dat met spoelen en die spoelen krijgen aardig wat werk te doen en doen dat zoemend. | |
Sport_Life | zondag 25 september 2005 @ 22:45 |
okej weet iemand dan toevallig wanneer die dubbeldekkers richting het noorden gaan? ![]() ![]() | |
Duvel | zondag 25 september 2005 @ 22:51 |
Wat je hoort is een deel van de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. In deze dubbeldekkers zitten asynchrone motoren, die op een specifieke manier worden aangestuurd (bij variabele spanning en variabele frequentie). De frequentie is gebonden aan een bepaald gebied, als de stuurfrequentie daar buiten komt kunnen er stoorstromen optreden die de beveiliging (ATB) beïnvloeden. Daarom wordt er telkens geschakeld in de frequentie en dat is wat je hoort: oplopend van laag naar hoog, vervolgens weer terug naar laag en opnieuw oplopend, enz. Wellicht een klein beetje begrijpelijker dan mijn gebrabbel: Asynchrone Draaistroommotor op Wikipedia. [ Bericht 4% gewijzigd door Duvel op 25-09-2005 22:59:16 ] | |
Duvel | zondag 25 september 2005 @ 22:51 |
Edit! Niet quote! | |
MlR | zondag 25 september 2005 @ 22:55 |
een ns-reperateur die hier ook een foto van heeft? ![]() hehe, maar waarom kunnen ze zoiets niet op het dak zetten, zodat je het niet de hele tijd hoort?.. het is gelukkig wel een mooi geluid, maar toch.. en deze treinen.. HEERLIJK Alkmaar-A'dam sloterdijk-A'dam centraal in 30 minuten.. sjoef! ![]() | |
Duvel | zondag 25 september 2005 @ 23:06 |
quote:Als ik jou was zou ik blij zijn met die Koplopers. Die zitten nog altijd het beste naar mijn mening. | |
Eix | zondag 25 september 2005 @ 23:25 |
Hier in Limburg laatst op het lange intercity traject opeens twee dubbeldekkers gezien in plaats van de normale lange intercity treinen. Maar ik moest naar Heerlen dus had net de pech dat ik in een oud afgedankt stop treintje zit wat op dat traject meer stilstaat dan rijdt. ![]() In de randstad zag ik laatst dat ze daarvoor 'sprinters' ofzoiets hadden, die kunnen ze tussen Sittard - Heerlen ook wel s inzetten. ![]() | |
MajesticZ | zondag 25 september 2005 @ 23:26 |
nieuw? die dingen rijden toch al jaren :S ? | |
yup | zondag 25 september 2005 @ 23:49 |
quote:Is dat ook zo bij Metro's ? Dat hoor je ook zo een steeds oplopend/aflopend geluid bij acceleren... Alsof ie steeds schakelt... | |
MewBie | zondag 25 september 2005 @ 23:52 |
quote: ![]() | |
Cassius | zondag 25 september 2005 @ 23:55 |
IRM ![]() Maar die komen praktisch nooit in Groningen ![]() | |
__Saviour__ | zondag 25 september 2005 @ 23:55 |
De nieuwe nieuwe Dubbeldekkers (met stoffen stoelbekleding) hebben dat gezoem niet meer. Alleen de oude nieuwe (kunstoffen stoelbekleding) zoemen nog zo irritant. Voor de rest zijn het echt superrelaxte treinen. Ze glijden echt enorm soepel over de rails en voor de zomer hebben ze airo ![]() | |
Alexxxxx | maandag 26 september 2005 @ 00:06 |
Jammer dat de search het niet doet, want er zijn nog (minstens) 3 andere topics over dubbeldekkergeluiden ![]() | |
Cassius | maandag 26 september 2005 @ 00:11 |
SM'90 dat tussen Zwolle en Emmen rijdt/reed heeft het ook. Dat waren de eerste treinstellen in Nederland die uitgerust waren met die techniek. | |
Duvel | maandag 26 september 2005 @ 09:44 |
quote:Ja, die hebben de zelfde techniek. De aandrijving van de metro's in Rotterdam en die dubbeldekkers komen van de zelfde fabrikant. (Geldt overigens ook voor sommige trams en metro's in Amsterdam.) | |
Brembo | maandag 26 september 2005 @ 18:11 |
quote:Hmzz de nieuwe heb ik nog niet gespot, waar mogen die rijden dan ![]() ![]() Voor die gene hier is het wat duidelijker uitgelegd : http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_tractie , Ouwe stoptreinen werken met weerstanden. Daarna kwamen de treinen met Choppers (hakken de stroom) (1700/1800 loc, en koplopers) Nu is draaistroomtechnologie (omhoog transferen en dan weer naar gewenste 3 fase spanning). | |
__Saviour__ | maandag 26 september 2005 @ 18:28 |
quote:Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie: http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud) http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw) | |
2cv | maandag 26 september 2005 @ 18:45 |
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ? | |
thatsme | maandag 26 september 2005 @ 18:45 |
quote:volgens mij rijden ze bijna overal, ze zijn zo goed als allemaal, helemaal omgebouwd. | |
thatsme | maandag 26 september 2005 @ 18:46 |
quote: | |
RoOoYtJuH | maandag 26 september 2005 @ 18:50 |
quote:Volgens mij niet? | |
SimtekF1 | maandag 26 september 2005 @ 20:31 |
Dat is wel zo'n schijt geluid hehe. | |
2cv | maandag 26 september 2005 @ 20:31 |
quote:Ik simpel, ik niet snap. quote:Onlogisch ... | |
thatsme | maandag 26 september 2005 @ 20:40 |
quote:heel simpel een electro motor die stilstaat en dan aangezet wordt is pure kortsluiting, hiervoor zit een electrisch circuit dat voor weerstand zorgt, dit maakt een hoop herrie ![]() | |
2cv | maandag 26 september 2005 @ 20:59 |
Ik heb het over een versnellingsbak, niet over een elektrieke schakeling ![]() | |
yup | maandag 26 september 2005 @ 21:02 |
Hebben ze volgens mij niet. | |
2cv | maandag 26 september 2005 @ 21:06 |
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit). | |
ChRoNiC | maandag 26 september 2005 @ 21:18 |
Ik vroeg me dat laatst ook af ![]() Nog zo'n soort vraag: Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer. | |
Cassius | maandag 26 september 2005 @ 21:21 |
quote:Nee daar zit geen versnellingsbak in, hoogstens een stel overbrengingstandwielen. Er zijn vroeger wel treinen geweest met versnellingsbakken maar dat waren altijd lichte dieselboemeltjes. | |
2cv | maandag 26 september 2005 @ 21:59 |
Is het niet enorm on-economisch om en trein niet met een versnellingsbak uit te rusten ? | |
Duvel | maandag 26 september 2005 @ 22:01 |
quote:OK is goed, ik heb nog stage gelopen bij de fabrikant van de aandrijving van IRM! ![]() | |
Duvel | maandag 26 september 2005 @ 22:03 |
quote:Nee, een elektromotor kan over een veel groter toerenbereik worden ingezet dan een verbrandingsmotor. En met de moderne regelingen kun je 'm ook in dat hele gebied met maximaal koppel bedrijven. Een versnellingsbak is dan alleen maar zwaar en onderhoudsgevoelig. Je zou dan ook achter iedere tractiemotor een bak moeten zetten. In een dubbeldekker-zesje zitten zes aangedreven assen met ieder een eigen motor, dus dat werkt niet echt. | |
2cv | maandag 26 september 2005 @ 22:05 |
Maarrrrr ... Meer toeren is toch meer stroom verbruiken ? Een versnellingsbak zorgt voor een minimum toerental, dus minder stroom nodig. | |
Brentmeister | maandag 26 september 2005 @ 22:12 |
quote:Heb je al wat ontwerpen? | |
Duvel | maandag 26 september 2005 @ 22:15 |
quote:Volgens mij is het energieverbruik niet zo aan het toerental gerelateerd als bij een verbrandingsmotor. Het gaat hier meer over de hoeveelheid energie die je moet leveren om een trein op een bepaalde snelheid te brengen, en dan verschilt het niet echt of je 3000 of 6000 toeren draait. Het enige dat wel verschil maakt, zijn je lagerverliezen en wat kleinere elektrische verliezen in de motor zelf. Ik denk dat de verliezen van een versnellingsbak hoger zijn. Overigens zijn er wel treinen met versnellingsbakken. Maar dan heb je het zoals eerder gezegd, over lichte dieseltreinen. | |
2cv | maandag 26 september 2005 @ 22:30 |
Stroom is raar ![]() En aangezien er geen versnellingsbakken in zitten: ik ga niet ontwerpen. | |
Duvel | maandag 26 september 2005 @ 22:58 |
quote:Hè jammer! Er zitten wel tandwielkasten in hoor! ![]() | |
Brembo | maandag 26 september 2005 @ 23:04 |
quote:De VIRM heeft aldus die site ook een soort versnellingsbak, het zal wel kloppen. Maar ik weet niet precies wat ik er onder moet staan, maar ik denk gewoon wat tandwielen om alles goed te krijgen(beste toeren/kracht-verhouding). Onthoud wel dat zo'n trein 347.000 Kg weegt, en als je dat met dielsels wilt aandrijven ![]() Maar dat is op vol vermogen (wegrijden, alle energie die bij remmen word opgeleverd word groten deels weer teruggeleverd aan het net. | |
JDude | dinsdag 27 september 2005 @ 01:50 |
quote:Volgens mij worden oud en nieuw willekeurig door elkaar gebruikt. Overigens bestaan de series 8200 en 8400 al niet meer... deze zijn resp 9400 en 8600 geworden... en dan nog een zooitje nieuwe (9500 en 8700) er bij, dus. | |
Geqxon | dinsdag 27 september 2005 @ 11:37 |
quote:Dat is een verliefd stelletje dat op het achterste bankje de liefde bedrijft ![]() | |
M5 | dinsdag 27 september 2005 @ 12:48 |
quote:Luchtcompressor denk ik, voor remmen/deuren. tijdens rijden hoor je het ook wel eens. Oude NS treinstellen (die hondekop dingen) hebben ook zo iets. | |
Duvel | dinsdag 27 september 2005 @ 12:50 |
quote:Ja dat is de compressor volgens mij... Kan me niets anders voorstellen in elk geval. | |
ChRoNiC | dinsdag 1 november 2005 @ 18:12 |
Aha oke, ja soms wel vervelend geluid. Die nieuwe metro's hebben dat niet. | |
hermandeperman | dinsdag 1 november 2005 @ 22:42 |
quote:Idd. Bij de nieuwe metro's gaan de deuren ook electrisch open en dicht en bij de oude gaat dat nog pneumatisch. | |
ChRoNiC | woensdag 2 november 2005 @ 22:30 |
quote:Aha oke. | |
Darkwolf | donderdag 7 september 2006 @ 08:39 |
Ik vind dit geluid wel zo irritant. Kunnen ze er niks aan doen dat het gedempt word of minder? En waarom klinkt het in in de ene coupe harder als in de ander? Geef mij maar de ouderwetste treinen, die houden tenminste hun bek. In de ochtend is het vervelend want dan wil je nog even slapen. In de middag word je er gek van na een dagje flink werken. Zucht... Techniek... ![]() | |
Duvel | donderdag 7 september 2006 @ 08:52 |
quote:Het is al gedempt ten opzichte van de eerste levering. Dat je het in sommige delen van de trein beter hoort dan in andere, komt doordat de component die het geluid produceert niet overal aanwezig is maar alleen in de kopbakken. In de nieuw gebouwde VIRMen hoor je het sowieso minder omdat daar een andere techniek is gebruikt. Techniek! ![]() | |
Darkwolf | donderdag 7 september 2006 @ 10:35 |
quote:...Als het werkt! ![]() Maar dat is mooi om te horen. Hopen dat ik wat minder in die luidruchtige zit en dat er steeds geluidsarmere Intercity's het spoor gaan betreden. Perfecte trein verders, en die airco is de shit inderdaad (zomers dan). Voordat ik een topic ging openen ging ik toch maar even Googlen. En verrek! Ik was dus niet de enige met deze vragen (en irritaties). | |
winterapfel | donderdag 7 september 2006 @ 18:33 |
Waarom heb ik in dit soort discussies toch steeds het gevoel dat het over twee verschillende geluiden gaat? - een zoemen geluid dat je buiten en binnen hoort - een meer piepend geluid dat je alleen bij de eerste treinen binnen hoort (soort smsjes of modem of zo) Dat dat eerste de vermogens electronica kan ik inkomen.. maar dat tweede? wat is dat dan? | |
Darkwolf | vrijdag 8 september 2006 @ 11:53 |
quote:Precies. Mij ging het nog altijd om het tweede. Dat geluid dat hij opgang moet komen of tot stilstand geloof ik ook wel, en is ook niet irritant. Maar die valse monotone aanhoudende piep die af en toe van frequentie veranderd alsof er een ander akkoord word aangeslagen is verschikkelijk. En dat blijf je horen als de trein op een constante snelheid rijd of stil staat, met het verschil dat het met een interval van 5 seconden heel even te horen is. PIEP..... PIEP.... (trein remt af) PIEEEEEEEEEEEEeeeeeeeeeeeEEEEEEEEeeeEeEEEp (trein staat stil) PIEP..... PIEP ..... (trein komt weer in beweging) ect. | |
Kogando | vrijdag 8 september 2006 @ 12:05 |
tiiiiiihhh... tuuuhhh... tiiiiiiihhh.. tuuuhhh.. ![]() | |
Darkwolf | vrijdag 8 september 2006 @ 15:44 |
quote:ROFL! ![]() Juist! Ik was nog niet wakker genoeg maar dat is de near-perfect vertaling van dat geluid naar tekst! ![]() Dus mensen... kom maar op met je verklaringen en theorieen. Dat geluid dat je hoort met het afremmen en optrekken was een makkie! Oh... en zet even IDDQD uit wil je? Wel zo eerlijk voor de rest van FOK!ers hier die het niet gebruiken! ![]() | |
Fluffy_Augurk | vrijdag 8 september 2006 @ 16:20 |
quote:Cheats! ![]() | |
Duvel | vrijdag 8 september 2006 @ 16:36 |
quote:Smoorspoel ergens in het HS-circuit. Klaar. ![]() | |
LoggedIn | vrijdag 8 september 2006 @ 18:02 |
die dubbeldekkers zijn echt zo chill he ![]() ![]() | |
I.R.Baboon | vrijdag 8 september 2006 @ 18:04 |
Die dubbeldekkers zijn extreem kut. In die normale ouderwetse treinen kan ik tenminste normaal rechtop staan en hoef ik niet te tijgeren. | |
LoggedIn | vrijdag 8 september 2006 @ 18:10 |
in de dubbeldekkers kan je 600x zo lekker zitten ![]() | |
JDude | vrijdag 8 september 2006 @ 18:17 |
quote:Ehm, die oranje koploperbankjes zitten dus echt véél beter dan die bordkartonstoeltjes in IRM he ![]() | |
Duvel | vrijdag 8 september 2006 @ 18:18 |
quote:Nee, in die Koplopers zit je veel lekkerder dan in die dubbeldekkers. Plus dat je in die dubbeldekkers altijd in een koelkast stapt, waar ik niet zo van hou. | |
LoggedIn | vrijdag 8 september 2006 @ 18:19 |
quote:zo echt niet.. Die oranje dingen zijn juist ruk man.. Altijd als ik in zon dubbeldekker ga zitten moet ik eerst 3x kijken of ik wel echt in de 2e klas zit, zo fijn zit het daar ![]() | |
Duvel | vrijdag 8 september 2006 @ 18:33 |
quote:Wij verschillen daarover dan van mening. | |
Brembo | vrijdag 8 september 2006 @ 19:09 |
Vraag me alleen nog af, waarom het verandert. als de snelheid ongeveer constant is... Of het is omdat de trein eigenlijk een beetje uitrijd, dan weer versneld, uitrijd, versneld etc... Of het is omdat je geen constant het zelfde draaiveld mag hebben?! | |
thatsme | vrijdag 8 september 2006 @ 21:26 |
quote:De snelheid zal ook een beetje varieren, en nederland is niet 100% vlak. | |
Brembo | vrijdag 8 september 2006 @ 22:59 |
quote:Nee oke, maar ik merk dat er toch een ritme in zit, je zou er best wel een nummer op kunnnen maken ![]() Heel vaak is het een ritme van tuuuuuuuut (hoog 5 sec?), tuuuuuuuuuuuut (lager, 5sec) en dat herhaald zich steeds... Ook wel leuke als het wiel slipt, dat dan de tractie eigenlijk mee gaat slippen ![]() ![]() | |
Cassius | vrijdag 8 september 2006 @ 23:40 |
quote:Zo'n nummer bestaat al ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 9 september 2006 @ 09:32 |
quote:Maar even een TVPtje dan ![]() | |
Darkwolf | zaterdag 9 september 2006 @ 18:10 |
quote:Fout! ![]() Andere mensen die nog willen proberen? | |
Duvel | zaterdag 9 september 2006 @ 19:12 |
quote:Oh? Wat is jouw suggestie? Als je weet dat dit fout is, weet je vast ook waarom! ![]() | |
Brembo | zaterdag 9 september 2006 @ 19:20 |
quote:Thyristoren die de stroom inschakelen, waardoor je dus een soort aan-uit aan-uit waarschijnlijk met een frequentie van ongeveer 1500 Hz gebeurd ![]() Waar is dat nummmer nou ![]() | |
Darkwolf | dinsdag 12 september 2006 @ 11:41 |
quote:Mijn suggestie is dat de NS gewoon debiel bezig is en het uit een speaker komt. Dat het een calibratie toon is voor de tech guys om de activiteit te meten aan de hand van die irritante pieptonen. | |
Cassius | dinsdag 12 september 2006 @ 14:01 |
quote:Ik heb zitten zoeken, maar kan het niet vinden ![]() | |
JohDan | vrijdag 15 september 2006 @ 08:45 |
Geluid is van de thyristoren.... | |
hydraulix | zaterdag 16 september 2006 @ 23:54 |
Vind het op een doedelzak klinken, maar het stoort mij niet eigenlijk (eerder rustgevend ![]() Maar de nieuwe regiorunners vind ik veel beter dan de oude. Ik houd van de 'coach-opstelling' dat je alleen van die tweezitsbankjes hebt. Maar de oude intercitytreinen vind ik echt het meest comfortabel. De stoelen hebben geweldige kussens én een inklapbare armleuning. | |
Bigs | zaterdag 16 september 2006 @ 23:57 |
Aah.. de doedelzak van de IRM ![]() ![]() | |
Remco | maandag 18 september 2006 @ 17:24 |
Prachtige treienen trouwens, zowel van buiten als van binnen en... airco ![]() | |
thatsme | maandag 18 september 2006 @ 21:19 |
alleen ze schommelen gigantisch over het spoor, ga maar eens lezen en vergelijk het geschud met een koploper | |
Bigs | maandag 18 september 2006 @ 22:10 |
Heerlijk man, dat heen en weer gewieg ![]() | |
Geqxon | maandag 18 september 2006 @ 22:12 |
quote:Ik ben geen baby.. | |
Bigs | maandag 18 september 2006 @ 22:30 |
quote:Whatever.. als je 's ochtends uit wil slapen is het heerlijk ![]() | |
fratsman | maandag 18 september 2006 @ 22:33 |
De dubbeldekker is de enige trein die stil genoeg is, zodat ik eens een keer kan slapen... ![]() | |
Darkwolf | maandag 18 september 2006 @ 22:51 |
Behalve als er nerds zitten met een goedkope set oordopjes zodat je mee kan genieten met de muziek. Of twee van die oude taarten die meteen in de vroege ochtend uitgebreid gaan ouwehoeren over helemaal niks. Als die onconfortable stiltes maar worden ingevuld. Bah. | |
Acyrus | zondag 3 augustus 2008 @ 18:51 |
PIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP KUT GELUID!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! | |
Alexxxxx | zondag 3 augustus 2008 @ 19:17 |
Goede kick. | |
RoOoYtJuH | woensdag 6 augustus 2008 @ 12:39 |
quote:De airco in Hollandse treinen is echt kut gewoon ![]() Zat laatst in wat Spaanse treinen, maar daar is het gewoon bijna koud in de trein. graadje of 18-20. lekker | |
thatsme | woensdag 6 augustus 2008 @ 14:28 |
koud dat kennen de nieuwe dubbeldekkers ook... alleen dit jaar staan ze zuiniger afgesteld. Dus geen winterjas meer nodig binnen. | |
JDx | maandag 13 juni 2011 @ 15:39 |
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd. | |
Duvel | maandag 13 juni 2011 @ 18:24 |
De kindjes in de trein willen graag weten waar precies in het hoogspanningscircuit zich de betreffende smoorspoel bevindt? | |
JDx | maandag 13 juni 2011 @ 18:32 |
Ik zou het dan natuurlijk iets duidelijk vertellen ![]() Maar het stomme is dus, als de conducteur praat is het weg, dus het komt fucking gewoon door de speakers. | |
blup | maandag 13 juni 2011 @ 19:59 |
Hebben we t over dit geluid? 1:12 of t oude geluid | |
Brembo | maandag 13 juni 2011 @ 20:19 |
De volskrant schreef er al over op 07/11/1994 http://www.volkskrant.nl/(...)ingend-gefluit.dhtml | |
Duvel | maandag 13 juni 2011 @ 20:41 |
Wat je hoort is de spoel die van vorm verandert door het verschijnsel magnetostrictie. Dit van vorm veranderen brengt de lucht rond de spoel in trilling, en dat ervaar je als geluid. Het magnetische veld dat de magnetostrictie veroorzaakt, wordt opgewekt door de stroom die door de spoel loopt. De veranderlijke frequentie van de stroom maakt dat je verschillende tonen hoort. Dat zal te maken hebben met wat inkoppeling, het is niet dat de tractiestroom door de luidsprekers loopt. | |
JDx | dinsdag 14 juni 2011 @ 09:58 |
Fucking hell, ik ging nooit met de trein vroeger, maar dit probleem bestaat dus al sinds 1994? ![]() En bij ons in de buurt heb je alleen die oude hondekoppen als ik al eens met de trein moest. | |
Wootism | dinsdag 14 juni 2011 @ 10:04 |
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit. Ik vind het in ieder geval bloed-irritant. ![]() | |
JDx | dinsdag 14 juni 2011 @ 10:07 |
Ik dus net zo, heb sinds een paar dagen een smartphone ![]() Maar kreeg er echt koppijn van. Ik sla die treinen wel over. | |
Duvel | dinsdag 14 juni 2011 @ 10:15 |
Troost je, in 1994 was het echt 10x zo hard. | |
Wootism | dinsdag 14 juni 2011 @ 11:31 |
Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek. Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen... | |
Duvel | dinsdag 14 juni 2011 @ 12:41 |
Hoe moeilijk kan het zijn je te concentreren bij een piepje op de achtergrond? | |
Brembo | dinsdag 14 juni 2011 @ 12:52 |
Pak nooit de laatste en eerste bak van een trein maar de tussenbakken en je hebt er geen last meer van ![]() | |
Duvel | dinsdag 14 juni 2011 @ 12:54 |
Behalve bij VIRM-VI, alhoewel ie daar door een ander type installatie al een stuk minder hoorbaar is. | |
Wootism | dinsdag 14 juni 2011 @ 12:55 |
Dan hebben we het blijkbaar niet over dezelfde toon. | |
Duvel | dinsdag 14 juni 2011 @ 12:56 |
Of je hebt ADD. ![]() | |
ReisT | dinsdag 14 juni 2011 @ 12:59 |
In '94 was dat blijkbaar nog te moeilijk. In die oude bakken van de eerste serie is er ook het meeste lawaai, bij de nieuwste (bouwjaar 2009) is er betere isolatie en hoor je er bijna niets van. | |
Duvel | dinsdag 14 juni 2011 @ 13:08 |
In de nieuwere zit ook een ander soort tractie-installatie die minder herrie maakt. | |
JDx | dinsdag 14 juni 2011 @ 13:10 |
Nouja misschien was dit een oude trein ofzo, want echt de hele coupe klaagde erover. Waren dan ook veel dagjesmensen ivm Pinksteren die niet vaak in de trein zitten denk ik. | |
Wootism | dinsdag 14 juni 2011 @ 13:10 |
Gezien de topics over dit onderwerk ben dan iig niet de enige met ADD. ![]() | |
Duvel | dinsdag 14 juni 2011 @ 13:16 |
Dat laatste is natuurlijk waar, maar goed. De trein maakt wat lawaai, en het verschilt per treinstel: soms zit er blijkbaar een slechte tussen. | |
rhepius | donderdag 8 september 2011 @ 04:29 |
We hebben het over deze herrie toch: Heel irritant ja... ![]() |