Hier te beluisteren:quote:historie
2000 Het Amsterdamse duo zZz ontstaat in het najaar als huisgenoten Björn Ottenheim en Daan Schinkel met een oud orgel van vader en een drumstel in de kelder muziek gaan maken. Na een week repeteren zijn er vijf instrumentale nummers en speelt zZz het eerste optreden tijdens een feestje.
--------------------------------------------------------------------------------
2001 Het opvallende duo krijgt snel naam door optredens in Amsterdamse zalen als OCCII, Winston en Paradiso en het jaarlijkse Sleaze Festival te Amsterdam. Tijdens een optreden op Ruigoord wordt zZz gespot door de eigenaar van de Sandwijck Studio te Utrecht. Hij is zo enthousiast dat hij de twee muzikanten een dag gratis studio tijd aanbiedt. Drummer Björn is ondertussen begonnen met zingen.
--------------------------------------------------------------------------------
Zie ook
Fatal Flowers
2002 In het voorjaar verschijnt de vier liedjes tellende demo Bikini Inferno. De demo belandt bij Henk Jonkers (ex-Fatal Flowers) die zZz uitnodigt in zijn studio. zZz staat maandelijks in de Amsterdamse club Winston en doet optredens in ondermeer Club Panama en het Amsterdam Dance Event.
--------------------------------------------------------------------------------
Zie ook
Eleven
Gem
2003 Het eerste optreden voor de radio is in februari bij het programma Club Circuit op KinkFM. De door Henk Jonkers geproduceerde demo komt uit in het voorjaar. Recensenten vergelijken de band met Jon Spencer Blues Explosion, Suicide (vanwege de orgelriffs) en The Doors (vanwege Björns stemgeluid). Op 4 mei speelt zZz in Ekko te Utrecht in het voorprogramma van 80's Matchbox B-Line Disaster, in juni gevolgd door een sessie voor VPRO's Club 3voor12. Het Excelsior-label krijgt de demo in handen en zet eind augustus twee liedjes op 7”. De single Ecstacy wordt gebruikt in de soundtrack van Phileine Zegt Sorry, de verfilming van het gelijknamige boek van Ronald Giphart. In september speelt zZz voor het eerst in het buitenland tijdens de eerste editie van Amsterdam Calling dat in Manchester plaatsvindt als onderdeel van het festival In The City. In oktober reist zZz voor vier optredens naar New York waar de band ondermeer speelt tijdens het CMJ Festival. Samen met Henk Jonkers neemt zZz het debuutalbum op voor Excelsior. Half december verschijnen twee nummers van zZz op de compilatie College Radio Songs, deel vijf in de serie Unsigned, uitgebracht door het Nationaal Pop Instituut. Samen met andere Unsigned bands als Eleven en Gem tourt de band uitgebreid langs grote zalen in Nederland als Paradiso, Nighttown, 013 en Tivoli.
--------------------------------------------------------------------------------
2004 zZz reist in maart weer naar de Verenigde Staten, ditmaal voor optredens tijdens South By Southwest en in New York City (o.a. in roemruchte rockclub CBGB's). Het debuutalbum staat gepland voor augustus, maar wordt een jaar lang uitgesteld. De groep gaat op tournee samen met labelgenoten Gem en reist opnieuw naar New York voor deelname aan het festival CMJ.
--------------------------------------------------------------------------------
2005 zZz wordt uitgenodigd voor South By South West (SXSW), de jaarlijkse muziekconventie in Austin, Texas in maart. In mei verschijnt eindelijk het door Henk Jonkers geproduceerde album Sound Of zZz. Het optreden op SXSW maakt onderdeel uit van een uitgebreide Amerikaanse tournee die 12 mei van start gaat in de beroemde club Maxwell's te Hoboken en op 4 juli eindigt in Tucson, Arizona. zZz covert het nummer Bubblegum voor Evol, een compilatie bij het blad That Dam met de integrale uitvoering van het gelijknamige album uit 1986 van Sonic Youth. Het origineel van Bubblegum is overigens van cultfiguur Kim Fowley. Het nummer verscheen officieel als B-kant van de Sonic Youth-single Starpower. In augustus staat het duo op Lowlands.
Jammer, was een erg aardig optreden met twee zwaarlijvige vrouwen in bikini en veel ballonnen.quote:Op zondag 25 september 2005 19:16 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb ze dankzij mij onwetendheid toendertijd dus gemist
Hehehe, vet...quote:Op zondag 25 september 2005 19:18 schreef Ascaroth het volgende:
[..]
Jammer, was een erg aardig optreden met twee zwaarlijvige vrouwen in bikini en veel ballonnen.
ik ook...quote:Op zondag 25 september 2005 19:16 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb ze dankzij mij onwetendheid toendertijd dus gemist
Heb het helaas ook gemist op Lowlands (stond behoorlijk vroeg geprogrammeerdquote:Op zondag 25 september 2005 19:18 schreef Ascaroth het volgende:
[..]
Jammer, was een erg aardig optreden met twee zwaarlijvige vrouwen in bikini en veel ballonnen.
Jij ook al ja??quote:Op zondag 25 september 2005 22:26 schreef DubzOne het volgende:
[..]
Heb het helaas ook gemist op Lowlands
Bij mij was het toen niet de onwetendheid maar meer de luiheid ben ik bang.quote:
Dat is inderdaad een beetje het 'gevaar' wanneer dit soort experimentele acts live gaan optreden.quote:Op maandag 26 september 2005 11:58 schreef DaisyDuke het volgende:
Ik vind zZz op plaat vele malen beter te pruimen dan live. Waar het album vol staat met broeīerige en uitermate sfeervolle tracks, verzanden ze live regelmatig in een experimentele muur van geluid waar geen enkele lijn in te ontdekken is.
Ah check hier heeft iemand al iets gezien (en dan niet op Lowlands). Hoe was het concert? Hoe is Tivoli eigenlijk als zaal, ik ben er 1 keer geweest en kan me even niet herinderen hoe het was en waarmee dat was. Vertel!quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:06 schreef Tu5 het volgende:
Heb ze afgelopen vrijdag in de Tivoli in Utrecht gezien! Toffe band!
Hoeveel mensen kunnen daar in? In Vera max 450 en dan nog mensen die daar werken.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:11 schreef HAL9000S het volgende:
Tivoli als zaal is goed te doen, echt een leuk poppodium...helemaal als ze het balkon open gooien anders kan het wat krap zijn als het druk is.
Het was in de helling, sowiezo een leuke zaal met goed geluid. Het concert was echt geniaal. Ik houd wel van ragmuziek en vond het een beetje een kruising tussen het orgel van the doors, de zang van joy division,en de kwaliteit van The White Stripes..quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:10 schreef Brilaap het volgende:
[..]
Ah check hier heeft iemand al iets gezien (en dan niet op Lowlands). Hoe was het concert? Hoe is Tivoli eigenlijk als zaal, ik ben er 1 keer geweest en kan me even niet herinderen hoe het was en waarmee dat was. Vertel!
Ik hou daar ook wel van, ben ook erg benieuwd hoe het gaat worden. Voicst komt ook in Vera, maar dat is dus niks.. Wel ik moet het toch zien, ik sta namelijk achter de lichttafel (met een collega, dit word namelijk mijn eerste keer), maar we zullen zien.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:14 schreef Tu5 het volgende:
[..]
Het was in de helling, sowiezo een leuke zaal met goed geluid. Het concert was echt geniaal. Ik houd wel van ragmuziek en vond het een beetje een kruising tussen het orgel van the doors, de zang van joy division,en de kwaliteit van The White Stripes..Je moet ervan houden, maar ik kan ze zeker aanbevelen!
(Voicst stond btw in het voorprogramma, maar die tijd kun je beter nuttig besteden, aan bierdrinken bijvoorbeeld.((Hoewel het laatste nummer, met Pete Philly wel tof was.))
Nah als ik langswaai en er speelt wat leuks, kom ik zeker langsquote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:13 schreef HAL9000S het volgende:
Pfff, dat zou ik je zo niet kunnen vertellen, wel meer dan 450 denk ik.
Tivoli heeft 2 zalen. Een ligt aan de Oudegracht en een aan de Helling (het zijn dus ook echt 2 verschillende locaties!)quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:12 schreef Brilaap het volgende:
[..]
Hoeveel mensen kunnen daar in? In Vera max 450 en dan nog mensen die daar werken.
YezZz! Klopt!quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:51 schreef DubzOne het volgende:
[..]
Tivoli heeft 2 zalen. Een ligt aan de Oudegracht en een aan de Helling (het zijn dus ook echt 2 verschillende locaties!)
De Oudegracht heeft dacht ik een capaciteit van ongeveer 1100 personen en de Helling heeft een capaciteit van ongeveer 500 personen... Dus ik denk dat zZz in de Helling heeft gestaan.
Deze mening deel ik volledig, hoewel ik die experimentele stukken juist wel koel vond. Volgens mij stond die drummer op gegeven moment met een soort van mini keyboard/fluit ofzoquote:Op vrijdag 17 februari 2006 14:54 schreef tartaarsaus het volgende:
* schop
ik heb ze gister in de VERA gezien. ik vond het concert echt heel gaaf. op sommige momenten werd het me iets 'te experimenteel', werd het een hard geluid vd orgel waar ik vrij weinig muziek kon herkennen. maar gelukkig werd dit steeds goed afgewisseld met de energieke nummers.
Voicst vond ik trouwens verassend goed, veel leuker dan ik gedacht had.
Tijdje geleden in Zwolle gezien. Ik ging er voor Voicst heen, en ik vond 't erg leuk. Lekker energiek!!!quote:Op zaterdag 18 februari 2006 20:38 schreef DuranK het volgende:
Ik heb ze gezien samen met voicst maar ik vond de 1e 3 nummers ofzo wel grappig van ze. Daarna werd ik een beetje gekvan ze. Nee, ik vond voicst leuker. Ook al zijn zij ook niet geweldig![]()
quote:Steeds meer onafhankelijke platenlabels vinden hun weg naar de computerspellen-industrie. Onlangs werd zZz getekend voor Driver 4 van Atari en Voicst voor FIFA World Cup 2006 van Electronic Arts, met het nummer Whatever You Want From Life. De wereld van de games is tot nu toe nog vrij onontgonnen gebied gebleven voor kleinere bands, maar langzamerhand ontdekken zowel spelletjesontwikkelaars als de muziekindustrie, dat er veel vraag is naar onbekende artiesten in de almaar groeiende spellenindustrie. Bovenaan de playlists van toonaangevende spellen prijken namen als Franz Ferdinand, Kaiser Chiefs, Hot Hot Heat, Amon Tobin en Junkie XL.
Seb Thomas van het Britse Nimrod Productions is een belangrijk pleitbezorger voor minder bekende bands. Zijn bedrijf levert de meeste muziek voor Atari Games en is verantwoordelijk voor het pluggen van zZz. Thomas' keuze viel op de Badhoevendorpse baardrockers, omdat hun track OFG volgens hem perfect past bij het spel Driver 4. "De eerste helft van Driver 4 speelt in 1978, de tweede in 2006. De gruizige sfeer van zZz-muziek is precies wat de spelletjesmakers zochten, omdat het die twee tijdsbeelden met elkaar verenigt", vertelt Thomas.
Hij ziet zichzelf graag als een rebel tegen de majors. Met Nimrod Productions probeert hij waar mogelijk independent labels te tekenen. Maar dan wel voor hetzelfde geld als bekende bands zouden krijgen. Want daar schort het volgens Thomas nog wel eens aan in deze industrie. "Veel onbekende bands wordt wijsgemaakt dat ze blij moeten zijn met de exposure die een game ze geeft", zegt hij. "Maar ze zijn even waardevol voor het spel als bekende artiesten." Zelf heeft Thomas ook een tijd lang voor een indielabel gewerkt en hij ziet zijn werkzaamheden voor Nimrod Productions als een uitgelezen kans om iets te doen voor de scene. Volgens hem is de spellenindustrie nog redelijk ongecorrumpeerd vergeleken bij andere takken waar muziek een rol speelt. "Sinds 1950 zijn popartiesten systematisch uitgebuit," zegt hij. "Maar bij games is er nog veel meer open wat betreft vernieuwing en de machtsblokken zijn nog minder goed afgetekend dus is er meer ruimte voor een echte punk-attitude."
Massive Music was verantwoordelijk voor het tekenen van Voicst voor een Heinekenreclame. Het bedrijf houdt zich vooral bezig met het zoeken en produceren van muziek voor televisiereclame en film. Vergelijkbaar met Nimrod Productions dus, alleen doet Massive Music nog niet zoveel met games. "We zijn er nog niet zo mee bezig, maar hebben plannen voor de nabije toekomst," zegt Joep Beving van Massive Music. "Wij zien ook wel de nieuwe mogelijkheden die de spellen met zich meebrengen. Maar het vergt flink wat research, omdat hier in Nederland vrijwel geen games worden ontwikkeld."
De spellenindustrie kan volgens Beving grotere risico's nemen in hun muzikale keuze dan bijvoorbeeld de reclamewereld, omdat de doelgroep veel duidelijker is afgetekend. "Voor televisie moet altijd veel meer rekening worden gehouden met het aanspreken van een groot publiek. Bij het gamen heb je minder te maken met het halen van kijkcijfers," legt hij uit. Bovendien komt bepaalde muziek in een spelletje beter tot zijn recht dan op televisie. "Zo heeft Amon Tobin van Ninja Tunes de muziek gemaakt voor het schietspel Splinter Cell Theory, waar de sfeer van zijn muziek perfect op aansluit."
Het belang van credibility is volgens Beving überhaupt toegenomen in de muziekwereld. "Vroeger werd smaak van boven af opgelegd," legt hij uit. "Maar met de komst van internet is de smaak van het individu steeds duidelijker geworden en wordt er veel meer gelet op wat er onder de mensen eigenlijk leeft." Volgens hem zal de vrijheid die in de spellenindustrie al voelbaar is ook effect hebben op de reclamewereld. "Als bedrijven zien dat marketing strategieën met credibility als drijfveer goed werken, zullen ze die vanzelf overnemen."
Tjeerd Bomhof, de zanger van Voisct, is lang geleden gestopt met intensief gamen. "Ik speelde zoveel spelletjes op de PC, dat ik er echt aan verslaafd was", geeft hij toe. Dus besloot hij op zijn elfde het computerscherm de rug toe te keren. Gelukkig maar, want wie weet wat er anders van zijn muziek terecht was gekomen. Maar hij ziet wel in dat zijn band met een nummer in de World Cup editie van FIFA een heleboel mensen kan bereiken over de hele wereld. "De muziek van een game heeft grote impact op kids", vertelt hij. "Zo had mijn neefje van negen laatst nog Bloc Party ontdekt omdat hij ze in een spelletje had gehoord!" Zelf houdt Bomhof het bij de bliepjes van Pac Man dat hij onlangs op zijn laptop heeft gezet. Gamen verleer je immers nooit...
zulke muziek wordt niet begrepen door het zwakzinnige songfestivalklootjesvolkquote:Op donderdag 2 maart 2006 23:10 schreef HAL9000S het volgende:
Kan zZz Nederland niet vertegenwoordigen op het songfestival![]()
quote:De jongens van zZz hebben het imago van ruige rockers. Maar alvorens zij internationaal doorbraken met hun trashy orgelrock, leidden beiden een vrij gereguleerd en braaf bestaan. Drummer en zanger Björn Ottenheim werkte jaren in de IT-branche. Orgelspeler Daan Schinkel reed jarenlang als vertegenwoordiger stad en land af in een dure auto. Zowel Björn als Daan hadden een strengere jeugd dan je zou verwachten. Zo zat pa Ottenheim bij het leger en waren de Schinkeltjes Jehova's Getuigen. Maar beiden vonden elkaar uiteindelijk op een wooncommune in Badhoevendorp. Daar begonnen zij aan een reeks Bacchanalen en jamsessies die uiteindelijk zouden leiden tot het vormen van de band.
Beiden hadden al op vroege leeftijd een fascinatie voor muziekinstrumenten. Bij Björn uitte zich dit in het spelen van een heel ander instrument dan waar hij op hoopte. "Een drumstel zat er thuis helaas niet in met al dat lawaai," vertelt Björn. "Dus kreeg ik een klarinet." De ouders van Daan doordrongen hem van de schoonheid die klassieke muziek herbergt. Popmuziek werd niet gestimuleerd, met als gevolg dat Daan pas na zijn twintigste wave-bandjes als The Cure en Joy Division ontdekte. De schok die deze gewaarwording teweeg bracht was ongekend in het prille leven van Daan. De zekerheden die hij in het religieuze leven zo voorlief had genomen, vielen plotsklaps weg. "Als het Koninkrijk Gods ineens wegvalt, moet je ineens iets anders vinden in je leven." Dat lukte hem uiteindelijk wel. Hij ging in een muziekwinkel werken, trouwde en volgde een opleiding aan de Rietveld Academie.
Sinds een jaar hebben Björn en Daan besloten zich voluit op de muziek te storten. Ze kunnen er genoeg geld mee verdienen omdat ze ook in het buitenland optreden. Daan: "We hebben op een gegeven moment besloten dat we ervan wilden leven. De enige manier om dat te doen is door in het buitenland te spelen." zZz heeft al een paar keer door Amerika getoerd en binnenkort gaat de band naar Japan. Björn: "Het is voor ons altijd al een droom geweest om daar te toeren. Het is een land van extremen, waar mensen ķf heel gesloten zijn, ķf heel erg open. Het lijkt mij geweldig om met onze muziek die mensen volledig uit hun plaat te laten gaan. Dat moet toch wat zijn."
zZz mag dan op het podium een stel losgeslagen baardmannen zijn, in werkelijkheid wordt er weloverwogen gehandeld en worden plannen ver van te voren uitgedacht. Björn: "Natuurlijk houden we van een borreltje en van drugs zijn we ook heus niet vies. Maar dat is iets wat we voor en na eenn optreden doen, omdat we ervan genieten. Als we thuis aan het oefenen zijn, wordt er flink gewerkt aan de toekomst."
't doet me meer aan The Seeds denkenquote:Op dinsdag 2 mei 2006 22:07 schreef Longmen het volgende:
zZz, je Doors vergelijking is niet ten onrechte.
Ik heb ze een tijd geleden live gezien, en vetgedrukte was inderdaad wel erg waar. Ze begonnen erg goed vond ik, en elk nummer begon ook elke keer weer interessant, maar uiteindelijk verzandde het elke keer weer in minutenlange chaos van drums en orgel waardoor ik er na drie kwartier toch écht wel op uit was gekeken. Jammer, want het had allemaal een erg interessante sound en het was ook gewoon leuk om naar die twee gasten te kijken.quote:Op maandag 26 september 2005 16:43 schreef Boeman het volgende:
heb de CD al een tijdje en het is idd erg fijn
Bij RAM Magazine (VPRO) was gister ook iets over ze te zien. Soort van mini documentaire.
Enja, ook ik denk dat het live nogal gauw op elkaar gaat lijken. Een uur lang orgel en drums lijken me nou niet echt helemaal geweldig. Desalniettemin (geweldig woord) fijne plaat en idd on-nederlandsch goed
en op het laatst out op zn orgel, gaaf!quote:Op zondag 7 mei 2006 04:02 schreef Litso het volgende:
Gister in Zwolle speelden ze erg okay. Minder lang uitgerekte nummers waardoor de pit er in bleef. Heel tof.
Hey wat leuk dat ze in het voorprogramma van FF stonden... had daar niets van meegekregen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 00:44 schreef MaJo het volgende:
Heb ze vanavond in het voorprogramma gezien van Franz Ferdinand en ik vond het echt helemaal nietswat een ontzettende herrie zeg! Wel jammer want het concept van een drummer/toetsenist achtig ding spreekt me wel aan maar ik vond dit echt niet om aan te horen
Dat komt door die hammond- orgel die ze gebruikenquote:Op zondag 2 juli 2006 20:50 schreef DeVinger het volgende:
Ik vind ze trouwens ergens echt een Doors-sound hebben
ja heerlijk op gedanstquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 22:57 schreef HAL9000S het volgende:
Ja was tof idd.
quote:zZz spreek je uit zoals de Fransen 'Jazz' zeggen, min de J en de A; zZz is Daan Schinkel (orgel) en Björn Ottenheim (zang en drums); zZz drink je als een verradelijke cocktail van sexy garage trance, rauwe electro en vuige rock&roll, om vervolgens te belanden in een spiraal van sferische psychedelica. Het uit Amsterdam afkomstige duo begon in 2000 vanachter vaders orgel in een tochtige kelder en bracht in 2005 het debuutalbum 'Sound of zZz' uit. Daarna veroverde zZz de wereld en speelde op plekken van Lowlands en het Amsterdam Dance Event tot zaaltjes in Rusland, Japan en Amerika. Tussendoor werd er een Essent Award in de wacht gesleept en kon je de single 'Ecstacy' horen in de film 'Phileine zegt sorry'. zZz is heet; zZz is geil; zZz heeft honger; zZz dendert door; need we say more?
Tvp onthouddatumquote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:38 schreef Evil_Koekje het volgende:
Kan niet wachten op 't album.
5 december touropener in Vera Groningen. Wordt een leuke sinterklaasavond.
quote:3VOOR12 Presenteert... zZz!
3VOOR12 neemt dit exclusieve concert op en geeft kaarten weg
Silvy Broeren maandag 27 oktober 2008 15:47
Op 10 november verschijnt het nieuw album Running With The Beast van het Amsterdamse orgeldrumsleazeduo zZz en dat is een mooie reden voor 3VOOR12 om op 5 november een exclusief optreden in Desmet te organiseren onder de noemer 3VOOR12 Presenteert… zZz! Deze showcase wordt opgenomen en uitgezonden in beeld en geluid.
Op Running With The Beast, het nieuwe tweede album van zZz, ondergaat zZz een uiterst verrassende metamorfose van sleazerock naar sleazedisco. Dit album is aanleiding voor 3VOOR12 om een exclusieve showcase te organiseren in Desmet Studio’s Amsterdam op 5 november met de jongens van zZz onder de noemer 3VOOR12 Presenteert…zZz! Het optreden is vanaf zaterdag 8 november te zien als Concert van de Week op 3VOOR12TV en vanaf 10 november te beluisteren in 3VOOR12RADIO op 3FM. Het album is al op 3 november 3VOOR12’s Album van de Week en te beluisteren in de Luisterpaal.
zZz-drummer Björn Ottenheim over het album: "We hebben de zwerver uit de goot gehaald, steken hem in een strak pak en sturen hem naar de kapper. En dan krijg je Bryan Ferry."
KAARTEN WINNEN
Kaarten voor de showcase worden weggegeven in de 3VOOR12 Nieuwsbrief en bij 3VOOR12RADIO op 3FM.
http://www.festivalinfo.nl/recensie_detail.php?recensie_id=2327quote:Ruim acht jaar geleden besloten twee Amsterdammers een band op te richten. Met als enige instrumenten een orgel en drumstel maken de heren dromerige, meeslepende orgelrock. Nummers van de band verschenen in een spel van Nintendo, de film Phileine zegt Sorry en een Japanse mayonaisecommercial. Het debuut album The Sound Of zZz won de prijs voor album van het jaar in de Russische Rolling Stone en kreeg wereldwijd lovende kritieken. Afgelopen zomer kwam Epitaph de band vergezellen, waardoor zZz ook in het buitenland steeds bekender wordt.
Het nieuwe album van zZz heet Running With The Beast en komt uit op zeven november. Met ‘Lover’ knalt de plaat gelijk uit je speakers. De ruimtelijke effecten en het snelle ritme geeft je het gevoel dat de band voor je neus op staat te treden. ‘Grip’ was een regelrechte Youtubehit en was al te horen in een Fiatcommercial. Dit nummer doet denken aan The Doors en heeft een typisch treinritme (kedekedeng). De trein ontspoort volledig met ‘Sign Of Love’. Een chaotisch ritme ondersteund door de schreeuwerige vocals van zanger Björn Ottenheim maken dit tot het vreemdste nummer op de plaat.
De titeltrack van het album, ‘Running With The Beast’, kent een stevig ritme met pompende drumpartijen. Halverwege zakt het nummer qua snelheid een stuk in, om je weg te laten dromen op een dromerig outro van drie minuten. Een heuse jaren tachtig hit horen we met ‘Angel’. Dit nummer had 25 jaar geleden de hitlijsten kunnen bestormen, helaas slaat het heden ten dage de plank mis.
Na alle up-tempo tracks, hier en daar wat chaos en af en toe en moment ter bezinning, sluit Running With The Beast met ‘Islands’ rustig af. zZz heeft met dit album goed werk afgeleverd. Ook al is dit soort muziek al honderd keer eerder gemaakt, er zijn maar weinig bandjes van tegenwoordig die het met deze kwaliteit nabootsen. Voor wie zZz live wil zien: op acht december aanstaande staat de band op Bazar Curieux te Rotterdam, waarna de rest van het land met een hoop clubshows zal volgen!
Yeah daar ben ik zeker bij, toffe band!quote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:38 schreef Evil_Koekje het volgende:
Kan niet wachten op 't album.
5 december touropener in Vera Groningen. Wordt een leuke sinterklaasavond.
five2one als je je PM aanzet kan ik je hem sturen.quote:
quote:Hanengevecht centraal in nieuwste video zZz
In Thailand gefilmde clip verbeeldt de esthetiek van agressie
De video bij de titeltrack van het tweede album van zZz Running With The Beast is af en staat online. Nu is een videorelease zelden onderwerp voor een nieuwsartikel. Maar het betreft hier de tweede samenwerking tussen de Amsterdamse band en regisseur Roel Wouters. Ook ditmaal zal het resultaat niet ongemerkt voorbij gaan. De eerste samenwerking voor het nummer Grip resulteerde in een spraakmakende video en vele nationale en internationale prijzen. Tevens kocht autofabrikant FIAT het clipconcept en gebruikte delen hiervan én het nummer in hun nieuwste televisiecommercial. Voor een video bij de titeltrack van het album Running With The Beast vertrokken de bandleden en het regieteam naar Thailand. In februari zei Wouters “Het enige dat ik kwijt wil is dat Björn en Daan in de video op bijzondere wijze abstracte schilderijen gaan maken.”
Zoals dat gaat in negen maanden tijd is er inmiddels iets moois gegroeid. Maar ook een product dat hoogstwaarschijnlijk voor de nodige opschudding gaat zorgen. Het team toog naar Thailand omdat daar de visuele basis; een hanengevecht, in de praktijk kon worden gebracht. In de clip ontstaat de albumhoes van Running With The Beast door de afdrukken die twee, in Ecoline gedompelde, vechtende hanen achterlaten op een vel witpapier.
De clip bestond als een ruw idee van de regisseur en groeide uit tot de omvangrijke productie. “Je komt er stapje voor stapje achter wat de realisatie van het idee met zich meebrengt,” aldus Wouters. Een subsidie van het TAX-clipfonds maakte het mogelijk om de clip in Azië te schieten. Dit omdat het in Nederland niet zou mogen? “Ook, maar vooral omdat daar de expertise over hanengevechten aanwezig is. Zo waren er bij de opnames altijd meerdere animal handlers aanwezig.” Op de site van Roel Wouters is een making of van de clip te zien. Ook is er een verklaring over dierenrechten op te vinden. Hierin stelt de maker dat er tijdens het filmen geen dieren zijn verwond. Voor de clip zijn 12 verschillende hanen gebruikt die in totaal 8 gevechten aantraden. Gevechten die tussen de 20 sec en 3 minuten duurden. Bijzonder detail in de verklaring is dat de hanen halverwege de dag door hadden wie van hen dominant was en dus stopten te vechten. Er waren twee nieuwe vogels nodig om de clip af te maken.
De clipmaker kwam op het idee voor de video na het zien van een van de filmexperimenten van uitvinder Thomas Edison uit 1894. Wouters wil met het concept op een alternatieve wijze agressie en woede uitbeelden. “Rockmuziek en de donkere kant van mensen wordt altijd zo clichématig neergezet. Ik wilde wat anders met het patroon van woede en de esthetiek ervan.”
bron: 3voor12
Beetje a-typische steden... (m.a.w. jammer dat ze niet in zwolle, utrecht of rotterdam staan)quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:20 schreef TUFKAL het volgende:
http://www.podiuminfo.nl/(...)ress_door_Nederland/
Op the Deaf na, leuke tour.
The Deaf een tijdje terug nog gezien, maar dat was eigenlijk wel gruwelijk tofquote:Op dinsdag 29 september 2015 11:20 schreef TUFKAL het volgende:
http://www.podiuminfo.nl/(...)ress_door_Nederland/
Op the Deaf na, leuke tour.
Ow oke. Ik haak nl af bij Spikequote:Op dinsdag 29 september 2015 12:34 schreef Gehenna het volgende:
[..]
The Deaf een tijdje terug nog gezien, maar dat was eigenlijk wel gruwelijk tof
Ja had ik ookquote:
Ik hoor het spike zo zeggen "The Not, ja the not was goed..."quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:14 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ja had ik ookMaar hij blijkt een redelijke voorliefde te hebben voor obscure garage-rock, en dat komt er bij The Deaf dus wel uit
quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik hoor het spike zo zeggen "The Not, ja the not was goed..."
[ afbeelding ]
Toch wel de grootste held in de nederlandse pop geschiedenis...quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:37 schreef Gehenna het volgende:
[..]Dicky Curtis
Never Talk it anyway
Met Tonny van Heemschut op een goeie tweede plaatsquote:Op dinsdag 29 september 2015 13:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Toch wel de grootste held in de nederlandse pop geschiedenis...
Als ik zijn kaaspourrie hoor krijg ik nog kippenvel.quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:57 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Met Tonny van Heemschut op een goeie tweede plaats
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |