Hier te beluisteren:quote:historie
2000 Het Amsterdamse duo zZz ontstaat in het najaar als huisgenoten Björn Ottenheim en Daan Schinkel met een oud orgel van vader en een drumstel in de kelder muziek gaan maken. Na een week repeteren zijn er vijf instrumentale nummers en speelt zZz het eerste optreden tijdens een feestje.
--------------------------------------------------------------------------------
2001 Het opvallende duo krijgt snel naam door optredens in Amsterdamse zalen als OCCII, Winston en Paradiso en het jaarlijkse Sleaze Festival te Amsterdam. Tijdens een optreden op Ruigoord wordt zZz gespot door de eigenaar van de Sandwijck Studio te Utrecht. Hij is zo enthousiast dat hij de twee muzikanten een dag gratis studio tijd aanbiedt. Drummer Björn is ondertussen begonnen met zingen.
--------------------------------------------------------------------------------
Zie ook
Fatal Flowers
2002 In het voorjaar verschijnt de vier liedjes tellende demo Bikini Inferno. De demo belandt bij Henk Jonkers (ex-Fatal Flowers) die zZz uitnodigt in zijn studio. zZz staat maandelijks in de Amsterdamse club Winston en doet optredens in ondermeer Club Panama en het Amsterdam Dance Event.
Zie ook
Eleven
Gem
2003 Het eerste optreden voor de radio is in februari bij het programma Club Circuit op KinkFM. De door Henk Jonkers geproduceerde demo komt uit in het voorjaar. Recensenten vergelijken de band met Jon Spencer Blues Explosion, Suicide (vanwege de orgelriffs) en The Doors (vanwege Björns stemgeluid). Op 4 mei speelt zZz in Ekko te Utrecht in het voorprogramma van 80's Matchbox B-Line Disaster, in juni gevolgd door een sessie voor VPRO's Club 3voor12. Het Excelsior-label krijgt de demo in handen en zet eind augustus twee liedjes op 7”. De single Ecstacy wordt gebruikt in de soundtrack van Phileine Zegt Sorry, de verfilming van het gelijknamige boek van Ronald Giphart. In september speelt zZz voor het eerst in het buitenland tijdens de eerste editie van Amsterdam Calling dat in Manchester plaatsvindt als onderdeel van het festival In The City. In oktober reist zZz voor vier optredens naar New York waar de band ondermeer speelt tijdens het CMJ Festival. Samen met Henk Jonkers neemt zZz het debuutalbum op voor Excelsior. Half december verschijnen twee nummers van zZz op de compilatie College Radio Songs, deel vijf in de serie Unsigned, uitgebracht door het Nationaal Pop Instituut. Samen met andere Unsigned bands als Eleven en Gem tourt de band uitgebreid langs grote zalen in Nederland als Paradiso, Nighttown, 013 en Tivoli.
2004 zZz reist in maart weer naar de Verenigde Staten, ditmaal voor optredens tijdens South By Southwest en in New York City (o.a. in roemruchte rockclub CBGB's). Het debuutalbum staat gepland voor augustus, maar wordt een jaar lang uitgesteld. De groep gaat op tournee samen met labelgenoten Gem en reist opnieuw naar New York voor deelname aan het festival CMJ.
2005 zZz wordt uitgenodigd voor South By South West (SXSW), de jaarlijkse muziekconventie in Austin, Texas in maart. In mei verschijnt eindelijk het door Henk Jonkers geproduceerde album Sound Of zZz. Het optreden op SXSW maakt onderdeel uit van een uitgebreide Amerikaanse tournee die 12 mei van start gaat in de beroemde club Maxwell's te Hoboken en op 4 juli eindigt in Tucson, Arizona. zZz covert het nummer Bubblegum voor Evol, een compilatie bij het blad That Dam met de integrale uitvoering van het gelijknamige album uit 1986 van Sonic Youth. Het origineel van Bubblegum is overigens van cultfiguur Kim Fowley. Het nummer verscheen officieel als B-kant van de Sonic Youth-single Starpower. In augustus staat het duo op Lowlands.
Jammer, was een erg aardig optreden met twee zwaarlijvige vrouwen in bikini en veel ballonnen.quote:Op zondag 25 september 2005 19:16 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb ze dankzij mij onwetendheid toendertijd dus gemist
Hehehe, vet...quote:Op zondag 25 september 2005 19:18 schreef Ascaroth het volgende:
[..]
Jammer, was een erg aardig optreden met twee zwaarlijvige vrouwen in bikini en veel ballonnen.
ik ook...quote:Op zondag 25 september 2005 19:16 schreef HAL9000S het volgende:
Ik heb ze dankzij mij onwetendheid toendertijd dus gemist
Heb het helaas ook gemist op Lowlands (stond behoorlijk vroeg geprogrammeerdquote:Op zondag 25 september 2005 19:18 schreef Ascaroth het volgende:
[..]
Jammer, was een erg aardig optreden met twee zwaarlijvige vrouwen in bikini en veel ballonnen.
Jij ook al ja??quote:Op zondag 25 september 2005 22:26 schreef DubzOne het volgende:
[..]
Heb het helaas ook gemist op Lowlands
Bij mij was het toen niet de onwetendheid maar meer de luiheid ben ik bang.quote:
Dat is inderdaad een beetje het 'gevaar' wanneer dit soort experimentele acts live gaan optreden.quote:Op maandag 26 september 2005 11:58 schreef DaisyDuke het volgende:
Ik vind zZz op plaat vele malen beter te pruimen dan live. Waar het album vol staat met broeīerige en uitermate sfeervolle tracks, verzanden ze live regelmatig in een experimentele muur van geluid waar geen enkele lijn in te ontdekken is.
Ah check hier heeft iemand al iets gezien (en dan niet op Lowlands). Hoe was het concert? Hoe is Tivoli eigenlijk als zaal, ik ben er 1 keer geweest en kan me even niet herinderen hoe het was en waarmee dat was. Vertel!quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:06 schreef Tu5 het volgende:
Heb ze afgelopen vrijdag in de Tivoli in Utrecht gezien! Toffe band!
Hoeveel mensen kunnen daar in? In Vera max 450 en dan nog mensen die daar werken.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:11 schreef HAL9000S het volgende:
Tivoli als zaal is goed te doen, echt een leuk poppodium...helemaal als ze het balkon open gooien anders kan het wat krap zijn als het druk is.
Het was in de helling, sowiezo een leuke zaal met goed geluid. Het concert was echt geniaal. Ik houd wel van ragmuziek en vond het een beetje een kruising tussen het orgel van the doors, de zang van joy division,en de kwaliteit van The White Stripes..quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:10 schreef Brilaap het volgende:
[..]
Ah check hier heeft iemand al iets gezien (en dan niet op Lowlands). Hoe was het concert? Hoe is Tivoli eigenlijk als zaal, ik ben er 1 keer geweest en kan me even niet herinderen hoe het was en waarmee dat was. Vertel!
Ik hou daar ook wel van, ben ook erg benieuwd hoe het gaat worden. Voicst komt ook in Vera, maar dat is dus niks.. Wel ik moet het toch zien, ik sta namelijk achter de lichttafel (met een collega, dit word namelijk mijn eerste keer), maar we zullen zien.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:14 schreef Tu5 het volgende:
[..]
Het was in de helling, sowiezo een leuke zaal met goed geluid. Het concert was echt geniaal. Ik houd wel van ragmuziek en vond het een beetje een kruising tussen het orgel van the doors, de zang van joy division,en de kwaliteit van The White Stripes..Je moet ervan houden, maar ik kan ze zeker aanbevelen!
(Voicst stond btw in het voorprogramma, maar die tijd kun je beter nuttig besteden, aan bierdrinken bijvoorbeeld.((Hoewel het laatste nummer, met Pete Philly wel tof was.))
Nah als ik langswaai en er speelt wat leuks, kom ik zeker langsquote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:13 schreef HAL9000S het volgende:
Pfff, dat zou ik je zo niet kunnen vertellen, wel meer dan 450 denk ik.
Tivoli heeft 2 zalen. Een ligt aan de Oudegracht en een aan de Helling (het zijn dus ook echt 2 verschillende locaties!)quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:12 schreef Brilaap het volgende:
[..]
Hoeveel mensen kunnen daar in? In Vera max 450 en dan nog mensen die daar werken.
YezZz! Klopt!quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:51 schreef DubzOne het volgende:
[..]
Tivoli heeft 2 zalen. Een ligt aan de Oudegracht en een aan de Helling (het zijn dus ook echt 2 verschillende locaties!)
De Oudegracht heeft dacht ik een capaciteit van ongeveer 1100 personen en de Helling heeft een capaciteit van ongeveer 500 personen... Dus ik denk dat zZz in de Helling heeft gestaan.
Deze mening deel ik volledig, hoewel ik die experimentele stukken juist wel koel vond. Volgens mij stond die drummer op gegeven moment met een soort van mini keyboard/fluit ofzoquote:Op vrijdag 17 februari 2006 14:54 schreef tartaarsaus het volgende:
* schop
ik heb ze gister in de VERA gezien. ik vond het concert echt heel gaaf. op sommige momenten werd het me iets 'te experimenteel', werd het een hard geluid vd orgel waar ik vrij weinig muziek kon herkennen. maar gelukkig werd dit steeds goed afgewisseld met de energieke nummers.
Voicst vond ik trouwens verassend goed, veel leuker dan ik gedacht had.
Tijdje geleden in Zwolle gezien. Ik ging er voor Voicst heen, en ik vond 't erg leuk. Lekker energiek!!!quote:Op zaterdag 18 februari 2006 20:38 schreef DuranK het volgende:
Ik heb ze gezien samen met voicst maar ik vond de 1e 3 nummers ofzo wel grappig van ze. Daarna werd ik een beetje gekvan ze. Nee, ik vond voicst leuker. Ook al zijn zij ook niet geweldig![]()
quote:Steeds meer onafhankelijke platenlabels vinden hun weg naar de computerspellen-industrie. Onlangs werd zZz getekend voor Driver 4 van Atari en Voicst voor FIFA World Cup 2006 van Electronic Arts, met het nummer Whatever You Want From Life. De wereld van de games is tot nu toe nog vrij onontgonnen gebied gebleven voor kleinere bands, maar langzamerhand ontdekken zowel spelletjesontwikkelaars als de muziekindustrie, dat er veel vraag is naar onbekende artiesten in de almaar groeiende spellenindustrie. Bovenaan de playlists van toonaangevende spellen prijken namen als Franz Ferdinand, Kaiser Chiefs, Hot Hot Heat, Amon Tobin en Junkie XL.
Seb Thomas van het Britse Nimrod Productions is een belangrijk pleitbezorger voor minder bekende bands. Zijn bedrijf levert de meeste muziek voor Atari Games en is verantwoordelijk voor het pluggen van zZz. Thomas' keuze viel op de Badhoevendorpse baardrockers, omdat hun track OFG volgens hem perfect past bij het spel Driver 4. "De eerste helft van Driver 4 speelt in 1978, de tweede in 2006. De gruizige sfeer van zZz-muziek is precies wat de spelletjesmakers zochten, omdat het die twee tijdsbeelden met elkaar verenigt", vertelt Thomas.
Hij ziet zichzelf graag als een rebel tegen de majors. Met Nimrod Productions probeert hij waar mogelijk independent labels te tekenen. Maar dan wel voor hetzelfde geld als bekende bands zouden krijgen. Want daar schort het volgens Thomas nog wel eens aan in deze industrie. "Veel onbekende bands wordt wijsgemaakt dat ze blij moeten zijn met de exposure die een game ze geeft", zegt hij. "Maar ze zijn even waardevol voor het spel als bekende artiesten." Zelf heeft Thomas ook een tijd lang voor een indielabel gewerkt en hij ziet zijn werkzaamheden voor Nimrod Productions als een uitgelezen kans om iets te doen voor de scene. Volgens hem is de spellenindustrie nog redelijk ongecorrumpeerd vergeleken bij andere takken waar muziek een rol speelt. "Sinds 1950 zijn popartiesten systematisch uitgebuit," zegt hij. "Maar bij games is er nog veel meer open wat betreft vernieuwing en de machtsblokken zijn nog minder goed afgetekend dus is er meer ruimte voor een echte punk-attitude."
Massive Music was verantwoordelijk voor het tekenen van Voicst voor een Heinekenreclame. Het bedrijf houdt zich vooral bezig met het zoeken en produceren van muziek voor televisiereclame en film. Vergelijkbaar met Nimrod Productions dus, alleen doet Massive Music nog niet zoveel met games. "We zijn er nog niet zo mee bezig, maar hebben plannen voor de nabije toekomst," zegt Joep Beving van Massive Music. "Wij zien ook wel de nieuwe mogelijkheden die de spellen met zich meebrengen. Maar het vergt flink wat research, omdat hier in Nederland vrijwel geen games worden ontwikkeld."
De spellenindustrie kan volgens Beving grotere risico's nemen in hun muzikale keuze dan bijvoorbeeld de reclamewereld, omdat de doelgroep veel duidelijker is afgetekend. "Voor televisie moet altijd veel meer rekening worden gehouden met het aanspreken van een groot publiek. Bij het gamen heb je minder te maken met het halen van kijkcijfers," legt hij uit. Bovendien komt bepaalde muziek in een spelletje beter tot zijn recht dan op televisie. "Zo heeft Amon Tobin van Ninja Tunes de muziek gemaakt voor het schietspel Splinter Cell Theory, waar de sfeer van zijn muziek perfect op aansluit."
Het belang van credibility is volgens Beving überhaupt toegenomen in de muziekwereld. "Vroeger werd smaak van boven af opgelegd," legt hij uit. "Maar met de komst van internet is de smaak van het individu steeds duidelijker geworden en wordt er veel meer gelet op wat er onder de mensen eigenlijk leeft." Volgens hem zal de vrijheid die in de spellenindustrie al voelbaar is ook effect hebben op de reclamewereld. "Als bedrijven zien dat marketing strategieën met credibility als drijfveer goed werken, zullen ze die vanzelf overnemen."
Tjeerd Bomhof, de zanger van Voisct, is lang geleden gestopt met intensief gamen. "Ik speelde zoveel spelletjes op de PC, dat ik er echt aan verslaafd was", geeft hij toe. Dus besloot hij op zijn elfde het computerscherm de rug toe te keren. Gelukkig maar, want wie weet wat er anders van zijn muziek terecht was gekomen. Maar hij ziet wel in dat zijn band met een nummer in de World Cup editie van FIFA een heleboel mensen kan bereiken over de hele wereld. "De muziek van een game heeft grote impact op kids", vertelt hij. "Zo had mijn neefje van negen laatst nog Bloc Party ontdekt omdat hij ze in een spelletje had gehoord!" Zelf houdt Bomhof het bij de bliepjes van Pac Man dat hij onlangs op zijn laptop heeft gezet. Gamen verleer je immers nooit...
zulke muziek wordt niet begrepen door het zwakzinnige songfestivalklootjesvolkquote:Op donderdag 2 maart 2006 23:10 schreef HAL9000S het volgende:
Kan zZz Nederland niet vertegenwoordigen op het songfestival![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |