quote:De jongens van zZz hebben het imago van ruige rockers. Maar alvorens zij internationaal doorbraken met hun trashy orgelrock, leidden beiden een vrij gereguleerd en braaf bestaan. Drummer en zanger Björn Ottenheim werkte jaren in de IT-branche. Orgelspeler Daan Schinkel reed jarenlang als vertegenwoordiger stad en land af in een dure auto. Zowel Björn als Daan hadden een strengere jeugd dan je zou verwachten. Zo zat pa Ottenheim bij het leger en waren de Schinkeltjes Jehova's Getuigen. Maar beiden vonden elkaar uiteindelijk op een wooncommune in Badhoevendorp. Daar begonnen zij aan een reeks Bacchanalen en jamsessies die uiteindelijk zouden leiden tot het vormen van de band.
Beiden hadden al op vroege leeftijd een fascinatie voor muziekinstrumenten. Bij Björn uitte zich dit in het spelen van een heel ander instrument dan waar hij op hoopte. "Een drumstel zat er thuis helaas niet in met al dat lawaai," vertelt Björn. "Dus kreeg ik een klarinet." De ouders van Daan doordrongen hem van de schoonheid die klassieke muziek herbergt. Popmuziek werd niet gestimuleerd, met als gevolg dat Daan pas na zijn twintigste wave-bandjes als The Cure en Joy Division ontdekte. De schok die deze gewaarwording teweeg bracht was ongekend in het prille leven van Daan. De zekerheden die hij in het religieuze leven zo voorlief had genomen, vielen plotsklaps weg. "Als het Koninkrijk Gods ineens wegvalt, moet je ineens iets anders vinden in je leven." Dat lukte hem uiteindelijk wel. Hij ging in een muziekwinkel werken, trouwde en volgde een opleiding aan de Rietveld Academie.
Sinds een jaar hebben Björn en Daan besloten zich voluit op de muziek te storten. Ze kunnen er genoeg geld mee verdienen omdat ze ook in het buitenland optreden. Daan: "We hebben op een gegeven moment besloten dat we ervan wilden leven. De enige manier om dat te doen is door in het buitenland te spelen." zZz heeft al een paar keer door Amerika getoerd en binnenkort gaat de band naar Japan. Björn: "Het is voor ons altijd al een droom geweest om daar te toeren. Het is een land van extremen, waar mensen óf heel gesloten zijn, óf heel erg open. Het lijkt mij geweldig om met onze muziek die mensen volledig uit hun plaat te laten gaan. Dat moet toch wat zijn."
zZz mag dan op het podium een stel losgeslagen baardmannen zijn, in werkelijkheid wordt er weloverwogen gehandeld en worden plannen ver van te voren uitgedacht. Björn: "Natuurlijk houden we van een borreltje en van drugs zijn we ook heus niet vies. Maar dat is iets wat we voor en na eenn optreden doen, omdat we ervan genieten. Als we thuis aan het oefenen zijn, wordt er flink gewerkt aan de toekomst."
't doet me meer aan The Seeds denkenquote:Op dinsdag 2 mei 2006 22:07 schreef Longmen het volgende:
zZz, je Doors vergelijking is niet ten onrechte.
Ik heb ze een tijd geleden live gezien, en vetgedrukte was inderdaad wel erg waar. Ze begonnen erg goed vond ik, en elk nummer begon ook elke keer weer interessant, maar uiteindelijk verzandde het elke keer weer in minutenlange chaos van drums en orgel waardoor ik er na drie kwartier toch écht wel op uit was gekeken. Jammer, want het had allemaal een erg interessante sound en het was ook gewoon leuk om naar die twee gasten te kijken.quote:Op maandag 26 september 2005 16:43 schreef Boeman het volgende:
heb de CD al een tijdje en het is idd erg fijn
Bij RAM Magazine (VPRO) was gister ook iets over ze te zien. Soort van mini documentaire.
Enja, ook ik denk dat het live nogal gauw op elkaar gaat lijken. Een uur lang orgel en drums lijken me nou niet echt helemaal geweldig. Desalniettemin (geweldig woord) fijne plaat en idd on-nederlandsch goed
en op het laatst out op zn orgel, gaaf!quote:Op zondag 7 mei 2006 04:02 schreef Litso het volgende:
Gister in Zwolle speelden ze erg okay. Minder lang uitgerekte nummers waardoor de pit er in bleef. Heel tof.
Hey wat leuk dat ze in het voorprogramma van FF stonden... had daar niets van meegekregen.quote:Op woensdag 28 juni 2006 00:44 schreef MaJo het volgende:
Heb ze vanavond in het voorprogramma gezien van Franz Ferdinand en ik vond het echt helemaal nietswat een ontzettende herrie zeg! Wel jammer want het concept van een drummer/toetsenist achtig ding spreekt me wel aan maar ik vond dit echt niet om aan te horen
Dat komt door die hammond- orgel die ze gebruikenquote:Op zondag 2 juli 2006 20:50 schreef DeVinger het volgende:
Ik vind ze trouwens ergens echt een Doors-sound hebben
ja heerlijk op gedanstquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 22:57 schreef HAL9000S het volgende:
Ja was tof idd.
quote:zZz spreek je uit zoals de Fransen 'Jazz' zeggen, min de J en de A; zZz is Daan Schinkel (orgel) en Björn Ottenheim (zang en drums); zZz drink je als een verradelijke cocktail van sexy garage trance, rauwe electro en vuige rock&roll, om vervolgens te belanden in een spiraal van sferische psychedelica. Het uit Amsterdam afkomstige duo begon in 2000 vanachter vaders orgel in een tochtige kelder en bracht in 2005 het debuutalbum 'Sound of zZz' uit. Daarna veroverde zZz de wereld en speelde op plekken van Lowlands en het Amsterdam Dance Event tot zaaltjes in Rusland, Japan en Amerika. Tussendoor werd er een Essent Award in de wacht gesleept en kon je de single 'Ecstacy' horen in de film 'Phileine zegt sorry'. zZz is heet; zZz is geil; zZz heeft honger; zZz dendert door; need we say more?
Tvp onthouddatumquote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:38 schreef Evil_Koekje het volgende:
Kan niet wachten op 't album.
5 december touropener in Vera Groningen. Wordt een leuke sinterklaasavond.
quote:3VOOR12 Presenteert... zZz!
3VOOR12 neemt dit exclusieve concert op en geeft kaarten weg
Silvy Broeren maandag 27 oktober 2008 15:47
Op 10 november verschijnt het nieuw album Running With The Beast van het Amsterdamse orgeldrumsleazeduo zZz en dat is een mooie reden voor 3VOOR12 om op 5 november een exclusief optreden in Desmet te organiseren onder de noemer 3VOOR12 Presenteert… zZz! Deze showcase wordt opgenomen en uitgezonden in beeld en geluid.
Op Running With The Beast, het nieuwe tweede album van zZz, ondergaat zZz een uiterst verrassende metamorfose van sleazerock naar sleazedisco. Dit album is aanleiding voor 3VOOR12 om een exclusieve showcase te organiseren in Desmet Studio’s Amsterdam op 5 november met de jongens van zZz onder de noemer 3VOOR12 Presenteert…zZz! Het optreden is vanaf zaterdag 8 november te zien als Concert van de Week op 3VOOR12TV en vanaf 10 november te beluisteren in 3VOOR12RADIO op 3FM. Het album is al op 3 november 3VOOR12’s Album van de Week en te beluisteren in de Luisterpaal.
zZz-drummer Björn Ottenheim over het album: "We hebben de zwerver uit de goot gehaald, steken hem in een strak pak en sturen hem naar de kapper. En dan krijg je Bryan Ferry."
KAARTEN WINNEN
Kaarten voor de showcase worden weggegeven in de 3VOOR12 Nieuwsbrief en bij 3VOOR12RADIO op 3FM.
http://www.festivalinfo.nl/recensie_detail.php?recensie_id=2327quote:Ruim acht jaar geleden besloten twee Amsterdammers een band op te richten. Met als enige instrumenten een orgel en drumstel maken de heren dromerige, meeslepende orgelrock. Nummers van de band verschenen in een spel van Nintendo, de film Phileine zegt Sorry en een Japanse mayonaisecommercial. Het debuut album The Sound Of zZz won de prijs voor album van het jaar in de Russische Rolling Stone en kreeg wereldwijd lovende kritieken. Afgelopen zomer kwam Epitaph de band vergezellen, waardoor zZz ook in het buitenland steeds bekender wordt.
Het nieuwe album van zZz heet Running With The Beast en komt uit op zeven november. Met ‘Lover’ knalt de plaat gelijk uit je speakers. De ruimtelijke effecten en het snelle ritme geeft je het gevoel dat de band voor je neus op staat te treden. ‘Grip’ was een regelrechte Youtubehit en was al te horen in een Fiatcommercial. Dit nummer doet denken aan The Doors en heeft een typisch treinritme (kedekedeng). De trein ontspoort volledig met ‘Sign Of Love’. Een chaotisch ritme ondersteund door de schreeuwerige vocals van zanger Björn Ottenheim maken dit tot het vreemdste nummer op de plaat.
De titeltrack van het album, ‘Running With The Beast’, kent een stevig ritme met pompende drumpartijen. Halverwege zakt het nummer qua snelheid een stuk in, om je weg te laten dromen op een dromerig outro van drie minuten. Een heuse jaren tachtig hit horen we met ‘Angel’. Dit nummer had 25 jaar geleden de hitlijsten kunnen bestormen, helaas slaat het heden ten dage de plank mis.
Na alle up-tempo tracks, hier en daar wat chaos en af en toe en moment ter bezinning, sluit Running With The Beast met ‘Islands’ rustig af. zZz heeft met dit album goed werk afgeleverd. Ook al is dit soort muziek al honderd keer eerder gemaakt, er zijn maar weinig bandjes van tegenwoordig die het met deze kwaliteit nabootsen. Voor wie zZz live wil zien: op acht december aanstaande staat de band op Bazar Curieux te Rotterdam, waarna de rest van het land met een hoop clubshows zal volgen!
Yeah daar ben ik zeker bij, toffe band!quote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:38 schreef Evil_Koekje het volgende:
Kan niet wachten op 't album.
5 december touropener in Vera Groningen. Wordt een leuke sinterklaasavond.
five2one als je je PM aanzet kan ik je hem sturen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |