Wat is het grote verschil?quote:Op maandag 19 september 2005 10:59 schreef sizzler het volgende:
Aanstaande zaterdag gaan actievoerders het Binnenhof omsingelen. Er zijn verschillende groeperingen die er aan meedoen. En hoe mobiliseer je verschillende groepen? Precies. Door ze met verschillende motieven te laten komen.
Dit staat bijvoorbeeld op stopdehetze.nl:
[..]
http://www.stopdehetze.nl/
De mensen van keerhettij.nl krijgen de bovenste passage NIET te zien. Sterker nog; die krijgen een hele andere reden te horen waarom zij zouden moeten demonstreren:
[..]
http://www.keerhettij.nl/
Hetzelfde verschil als tussen een kraker en een hippie.quote:Op maandag 19 september 2005 11:04 schreef kLowJow het volgende:
Wat is het grote verschil?
"kom demonstreren tegen racisme"quote:
Nee, ik bedoel op beide sites staat hetzelfde bericht. STR heeft hierboven slechts een passage staan waarin de eigen bijdage aan het protest wordt toegelicht. Ik zie de tegenstelling niet.quote:Op maandag 19 september 2005 11:06 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Hetzelfde verschil als tussen een kraker en een hippie.
Lijkt me logisch dat een belangenroganisatie die belangen eruit licht die het meest op de organisatie van toepassing zijn. Er wordt voor meer informatie toch doorverwezen naar de centrale website?quote:Op maandag 19 september 2005 11:09 schreef sizzler het volgende:
[..]
"kom demonstreren tegen racisme"
"kom demonstreren tegen kernenergie, grotere inkomensverschillen en een asociaal beleid waar niemand meer vertrouwen in heeft."
Hmmz, toen had de NS wel een punctuele dienstregeling.quote:NS bood nooit excuses aan voor jodentransport
Uitgegeven: 19 september 2005 11:03
Laatst gewijzigd: 19 september 2005 11:11
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen hebben nooit openlijk excuses aangeboden voor de bijdrage tijdens de Tweede Wereldoorlog aan de transporten per trein van joden naar Duitsland. De NS wil deze rol niet ontlopen.
"Met deze campagne wordt onze rol benoemd", lichtte een woordvoerder van het spoorbedrijf maandag de antiracismecampagne toe die vanaf eind september begint. Op 66 stations komen posters die herinneren aan de deportaties van joden per trein. Het Centraal Joods Overleg (CJO) voert de campagne samen met NS.
"Het siert de NS dat ze onmiddellijk 'ja' zei toen we voor deze campagne bij hen aanklopten", zei een woordvoerder van het CJO. In de geschiedschrijving van het spoorbedrijf is de betrokkenheid van de NS altijd onderbelicht geweest. "De afgelopen decennia was die aandacht heel summier. Nu is de confrontatie veel concreter."
In de Tweede Wereldoorlog gingen zo'n 100.000 joden op transport in wagons van de NS. Ze werden afgevoerd naar doorgangskampen als Westerbork en vervolgens naar kampen als Auschwitz of Birkenau. De NS leverde de treinen en het personeel dat die treinen bediende. "Wij hebben die mensen gereden", aldus de NS-woordvoerder.
Auschwitz
Er komen twee posters met de volgende teksten: "Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz. Wanneer wordt de wereld wijzer" en "Toen moesten de joden oprotten. Wie nu ...". De laatste grote deportatie was op 29 september 1943. De campagne start op dezelfde datum 62 jaar later op station Muiderpoort, waar vandaan 11.000 joden werden weggevoerd.
een hele slechte gedachte komt bij me op, was het personeel toen wel ambtenaar?quote:Op maandag 19 september 2005 11:14 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Hmmz, toen had de NS wel een punctuele dienstregeling.
Denk het wel : "ReichsFuhrer Stations-Beambte"quote:Op maandag 19 september 2005 11:18 schreef Tafkahs het volgende:
een hele slechte gedachte komt bij me op, was het personeel toen wel ambtenaar?
Er wordt een passage toegevoegd en een andere passage (die beter past bij keerhettij.nl) weggelaten. Bij elkaar lijkt de opzet zo heel anders. De vraag is welke waarde je dan aan de demonstratie moet hechten. Verschillende mensen die daar demonstreren vertegenwoordigen verschilende motieven, verschillende soorten ongenoegen. Als je demonstreert tegen de bevriezing van de lonen, zoals op het Museumplein in Amsterdam dan is het duidelijk wat de demonstranten willen (naast een gratis dagje uit). Nu weet je niet hoeveel mensen er gekomen zijn tegen racisme, tegen kernenergie, tegen meer inkomensverschillen etc. De enige gemeenschappelijke noemer is "tegen dit Kabinet". Maar ik denk dat je met die boodschap weinig bereikt.quote:Op maandag 19 september 2005 11:10 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel op beide sites staat hetzelfde bericht. STR heeft hierboven slechts een passage staan waarin de eigen bijdage aan het protest wordt toegelicht. Ik zie de tegenstelling niet.
Helaas heb ik maaral te zeer gelijk met die puntenquote:Op maandag 19 september 2005 00:49 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Jaja dat is idd de schuld van rechts
Behoorlijk kortzichtig, me dunkt.
Ik hoop dat ze lekker gaan rellen in de straatquote:Op maandag 19 september 2005 11:31 schreef sizzler het volgende:
Maar ik denk dat je met die boodschap weinig bereikt.
Het onderwijs is om zeep geholpen door Paars (grotere scholen, meer bezuinigingen). En de liberalisering is in gang gezet door Wijers (D66) onder Paars 1.quote:Op maandag 19 september 2005 11:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Helaas heb ik maaral te zeer gelijk met die punten.
de herdenking van de aardappelopstand van 1917 is reeds geweestquote:Op maandag 19 september 2005 11:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze lekker gaan rellen in de straat
Viva la Revolution.
Nu maar hopen dat het leger ook mee gaat doen.
Lul niet man. Het verval is toch veel eerder ingezet.quote:Op maandag 19 september 2005 11:33 schreef du_ke het volgende:
Helaas heb ik maaral te zeer gelijk met die punten.
ze laten de treinen nu nog wel eens ontsporen. Het verzet is niet dood, het leeftquote:Op maandag 19 september 2005 11:35 schreef MrX1982 het volgende:
Nooit geweten dat de NS zo'n duister verleden had.
Hoewel het uiterlijk van de goederentreinen veel verraad
In de Elsevier stond dat mensen het meest respect hebben voor het leger.quote:Op maandag 19 september 2005 11:34 schreef Drugshond het volgende:
Ik hoop dat ze lekker gaan rellen in de straat
Viva la Revolution.
Nu maar hopen dat het leger ook mee gaat doen.
Typisch Nederlands.quote:Op maandag 19 september 2005 11:36 schreef Tafkahs het volgende:
ze laten de treinen nu nog wel eens ontsporen. Het verzet is niet dood, het leeft
Toen hadden we geen jonge werklozen maar eeuwige studenten.quote:Op maandag 19 september 2005 11:36 schreef MrX1982 het volgende:
Het onderwijs bijv. is sinds de jaren 70 al in een vrije val geraakt.
waaruit bleek dat respect dan?quote:Op maandag 19 september 2005 11:38 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
In de Elsevier stond dat mensen het meest respect hebben voor het leger.
Maar dat linkse krakerstuig is natuurlijk uit ander hout gesneden.
Met al die Che Guevara t-shirt dragers gaat dat wel goedkomen.quote:Op maandag 19 september 2005 11:36 schreef Tafkahs het volgende:
de herdenking van de aardappelopstand van 1917 is reeds geweest
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1127108709314.htmlquote:Zonder belastingen geen lokale democratie
Gedeeltelijke afschaffing van de OZB is geen goed idee. Beter is vervanging door een systeem van inkomstenbelasting, vinden Ferd Crone en anderen.
Het kabinet-Balkenende ziet afschaffing van de onroerende-zaakbelasting (OZB) als een prioriteit. Het schaft daarmee een belangrijke inkomstenbron van de gemeenten af en legt opnieuw veel macht bij de Haagse politiek.
In het vervolg zal de minister van Financiën bepalen hoeveel geld de gemeenten nog krijgen en hoe dit wordt verdeeld over arme en rijkere gemeenten. Het kabinet schaft niet de gehele OZB af, maar alleen het gebruikersdeel. Het deel dat eigenaren betalen, blijft bestaan.
De Partij van de Arbeid vindt een eigen belastinggebied voor gemeenten een absolute noodzaak en heeft zich daarom steeds verzet tegen de (gedeeltelijke) afschaffing van de OZB, omdat het kabinet met deze maatregel de gemeentelijke democratie en het voorzieningenniveau enorm onder druk zet.
Een eigen belastinggebied geeft gemeenten immers de mogelijkheid hun inwoners wel de gewenste voorzieningen te bieden. Als bewoners goede wijkvoorzieningen, woningen, sport en cultuur willen, kan dat niet zonder dat er over de bijbehorende lokale financiële middelen wordt besloten. Zonder een eigen belastinggebied komen gemeenten aan de leiband te lopen van Den Haag en wordt lokaal democratisch maatwerk onmogelijk gemaakt. ‘Geen belastingen zonder democratische verantwoording’, luidt de ijzeren regel van de Britse 17de eeuw politieke filosoof John Locke.
Ook het omgekeerde gaat op: het is heel moeilijk democratie vorm te geven zonder belastingen. Want wat is dan eigenlijk nog de speelruimte voor bestuurders en wat valt er dan eigenlijk nog te kiezen voor burgers? De OZB is bij burgers nooit populair geweest. Dat geldt voor de meeste belastingvormen. Maar het belasten van het woonhuis, de taxatie daarvan en de jaarlijkse aanslag die zo zichtbaar op de mat valt, scoren laag.
Met gedeeltelijk afschaffen, een halve maatregel, los je die irritatie niet op. Wel worden de gemeenten en haar inwoners beknot en blijven de dure uitvoeringskosten, onder andere veroorzaakt door de uitvoering van de Wet Onroerende zaken (WOZ), bestaan. Bovendien hebben lage inkomens geen voordeel van afschaffing, omdat ze al een vrijstelling hadden. Tenslotte is de compensatie die minister Remkes aanbiedt aan de gemeenten veelal onvoldoende en zal dat tot nieuwe bezuinigingen leiden.
De PvdA vindt dat als je dan toch de OZB afschaft, je het goed moet doen en niet half. Wij stellen voor de hele OZB (eigenaren en gebruikers, het deel voor bedrijven blijft bestaan) in een keer te vervangen door een andere, eenvoudige lokale belasting.
Als alternatief voor de OZB ziet de PvdA een goede mogelijkheid in de ‘opcenten’ inkomstenbelasting. Opcenten inkomstenbelasting is een opslag op de inkomstenbelasting en premies voor de volksverzekeringen, en volgt daarmee automatisch de hoogte van het (belastbaar) inkomen.
Het voldoet daarmee nauwkeuriger aan het beginsel dat de zwaarste lasten op de sterkste schouders legt.
De opcentenbelasting is gunstig voor de minima en de middeninkomens. Het lokale belastinggebied kan dan ook groter worden als tegelijk de landelijke belastingen worden verlaagd. Invoeren van deze nieuwe belastingen hoeft niet te leiden tot een hogere belastingdruk voor de inwoners want de gemeenten hebben dan minder geld nodig uit Den Haag. Tot slot, als je de hele OZB afschaft kan de uitvoering van de dure WOZ ook bij de gemeenten verdwijnen. Zo pak je ook nog eens onnodige bureaucratie aan.
De hoogte van de opcenten worden bepaald door de gemeenteraad en zijn dus onderwerp van jaarlijkse politieke begrotingsdebatten en lokale verkiezingen. Net als bij de OZB, zal het tarief per gemeente verschillen. Wellicht moeten de opcenten, zoals in België, worden gebonden aan een bandbreedte, zodat de kosten voor burgers niet uit de hand kunnen lopen.
Er zijn natuurlijk tal van praktische problemen, maar die zijn niet op voorhand onoplosbaar. Het kabinet heeft mogelijkheden voor een alternatief lokaal belastinggebied laten onderzoeken. Een van de conclusies van het rapport van de commissie-Eenhoorn spoort met ons voorstel om uiteindelijk de hele OZB voor huishoudens af te schaffen en door opcenten op de inkomstenbelasting te vervangen. Maar het kabinet voelt daar niet voor en houdt vast aan het afschaffen van de halve OZB.
De ontmaskering is daarmee compleet. Voor de zoveelste keer lijkt hier sprake van daadkracht, maar intussen wordt er geen probleem opgelost. De coalitie heeft de mond vol van eigen verantwoordelijkheid, maar steunt intussen het meest centralistische kabinet sinds decennia.
Het kan ook anders. Door geen half werk te leveren. Een goed voorzieningenniveau waarbij inwoners zich betrokken voelen, vereist een bloeiende lokale democratie en lokale autonomie. Autonomie en democratie kunnen niet bestaan als gemeenten volledig afhankelijk worden van de Haagse regelzucht. Een eigen belastinggebied voor gemeenten hoort bij lokale democratie.
De mate van vertrouwen bevolking in politieke en publieke instituaties. Aldus de tekst boven de grafiek.quote:Op maandag 19 september 2005 11:39 schreef Tafkahs het volgende:
waaruit bleek dat respect dan?
Mijn eerste reactie: wat weer een ontzettend stomme campagne!quote:Op maandag 19 september 2005 11:14 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Hmmz, toen had de NS wel een punctuele dienstregeling.
Bij nader inzien misschien toch niet overbodig, de actie. Hoewel het dat wel zou moeten zijn.quote:een hele slechte gedachte komt bij me op, was het personeel toen wel ambtenaar?
Ook al eerder hoor. Onder Lubbers 1 en 2 is een hoop ellende ingezet. En ook nu nog wordt er meer en emeer bezuinigd op onderwijs...quote:Op maandag 19 september 2005 11:35 schreef sizzler het volgende:
[..]
Het onderwijs is om zeep geholpen door Paars (grotere scholen, meer bezuinigingen). En de liberalisering is in gang gezet door Wijers (D66) onder Paars 1.
Hmm, waarom word ik niet gegroet? Tel ik niet mee soms, alleen maar omdat ik opgesloten zit in dit (weer warme) kantoorhok..quote:Op maandag 19 september 2005 11:42 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ik groet u, werklozen.
Ik moet straks werkenquote:Op maandag 19 september 2005 11:42 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ik groet u, werklozen.
Hmm erg onsmakelijk en goedkoop proberen te scorenquote:p 66 stations komen posters die herinneren aan de deportaties van joden per trein. Er zijn twee verschillende posters met de teksten: "Vroeger vertrok hier de trein naar Auschwitz. Wanneer wordt de wereld wijzer" en "Toen moesten de joden oprotten. Wie nu ...".
Ja dat gaat fijn inderdaad. Het rijk schuift meer en meer af op de gemeenten maar wil vervoglens hun financieringsbron op laten drogen. En het dan raar vinden dat de gemeentelijke dienstverlening achteruit gaatquote:Op maandag 19 september 2005 11:40 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1127108709314.html
snap niet dat de CDA zich zo laat meeslepen door de VVD, waar moet het motto soevereiniteit in eigen kring hier in hemelsnaam passen?
Het verval begon met de mammoetwet. Sindsdien gaat het bergafwaarts. Dat het nu pas goed zichtbaar wordt komt doordat we pas nu in de situatie geraken waarin de leerkrachten zijn opgeleid na invoering van de mammoetwet.quote:Op maandag 19 september 2005 11:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ook al eerder hoor. Onder Lubbers 1 en 2 is een hoop ellende ingezet.
Ik dacht dat er juist miljoenen werden vrijgemaakt omdat het D66 haar laatste overgebleven kroonjuweel uit het regeerakkoord is.quote:Op maandag 19 september 2005 11:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
En ook nu nog wordt er meer en emeer bezuinigd op onderwijs...
Ik denk opeens aan verplichte sterilisatie.... maar dat is ook zo '39-45quote:Tienermoeders vaak alleenstaand
Uitgegeven: 19 september 2005 11:34
VOORBURG - Kinderen van een tienermoeder leven vaker alleen met hun moeder dan kinderen van oudere moeders. Antilliaanse/Arubaanse tienermoeders hebben de grootste kans op alleenstaand ouderschap. Dat blijkt maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Van de Antilliaanse/Arubaanse tienermoeders voedt meer dan 70 procent het kind alleen op. Kinderen van Turkse of Marokkaanse ouders, waarvan de moeder jonger is dan twintig jaar, worden in verreweg de meeste geboren in een gezin met twee ouders. Meestal gaat het om stellen die jong trouwen en kinderen krijgen.
Wanneer kinderen van tienermoeders ouder worden, neemt de kans dat er een tweede ouder in beeld komt langzaam toe. Van kinderen tot 4 jaar, woont 39 procent alleen met de moeder. Van kinderen tussen tien en veertien jaar is dat nog 30 procent.
dank je wel, denk ik...quote:Op maandag 19 september 2005 11:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Mijn eerste reactie: wat weer een ontzettend stomme campagne!
Dan zie ik reactie Tafkahs:
[..]
Bij nader inzien misschien toch niet overbodig, de actie. Hoewel het dat wel zou moeten zijn.
quote:Op maandag 19 september 2005 11:49 schreef MrX1982 het volgende:
Schaalvergroting is dé nekslag geweest voor het onderwijs.
Dat heeft verder weinig te maken met dit huidige kabinet.
Het vmbo is een van de laatste mislukte veranderingen in het onderwijs.quote:Op maandag 19 september 2005 11:57 schreef Drugshond het volgende:VMBO is een dood geboren kindje. In plaats van beter werd het collectief slechter. Verder zijn grotere klassen funest voor de opleiding (tot aan VMBO/MBO/VWO/HAVO) De kwaliteit van HBO en WO die steeds verder achteruit hollen.
En het bedrijfsleven is niet altijd de drijvende veer (zeker niet in deze tijd) als een extra motivator om het leerprogramma te verbeteren.Het studiepunten-systeem mits goed uitgevoerd is de enigste maatregel die verbeterpunten bevat om een student aan het werken te krijgen voor zijn eigen toekomst.
Hoevaak is het onderwijs wel niet gereorganiseerd ?!
Wat is de bron daarvan ... de 'Marxistiese Anti-Kapitalistiese Bode' ...?quote:
Nou nee, denk ikquote:
quote:tafkahs:
een hele slechte gedachte komt bij me op, was het personeel toen wel ambtenaar?
quote:drugshond:
Denk het wel : "ReichsFuhrer Stations-Beambte"
Ook in het duits kun je bepaalde functies heerlijk mooi laten klinken.
Nou moe? Het schandaal van de Nederlandse uitvoering van de deportaties is nu juist dat deze door Nederlandse ambtenaren is uitgevoerd, zonder dat het ambtelijk apparaat was overgenomen door de Duitsers. Dus Nederlandse beambten op de bevolkingsregisters, in de politie, in de trein etcetra. Zonder dat de beambten bedreigd werden bij niet uitvoeren van de bevelen.. Dreiging is nooit nodig geweest, de Nederlandse ambtenaren hebben altijd alles secuur en plichtsgetrouw uitgevoerd. (Grosso modo.)quote:MrX1982:
Nooit geweten dat de NS zo'n duister verleden had.
Parti du travial de Belgique = PTBquote:Op maandag 19 september 2005 12:03 schreef RM-rf het volgende:
Wat is de bron daarvan ... de 'Marxistiese Anti-Kapitalistiese Bode' ...?
Die journalistschrijver doet niet eens een poging een objectief stuk te schrijven,
Het is me wel bekend dat Nederlanders voorop liepen als het aankwam op het aangeven van joden maar ik heb verder nooit zo stil gestaan bij het feit dat de NS ook zo'n duister verleden heeft.quote:Op maandag 19 september 2005 12:11 schreef sigme het volgende:
Nou moe? Het schandaal van de Nederlandse uitvoering van de deportaties is nu juist dat deze door Nederlandse ambtenaren is uitgevoerd, zonder dat het ambtelijk apparaat was overgenomen door de Duitsers. Dus Nederlandse beambten op de bevolkingsregisters, in de politie, in de trein etcetra. Zonder dat de beambten bedreigd werden bij niet uitvoeren van de bevelen.. Dreiging is nooit nodig geweest, de Nederlandse ambtenaren hebben altijd alles secuur en plichtsgetrouw uitgevoerd. (Grosso modo.)
Ik nam in mijn onschuld aan dat dat wel algemeen bekend is, zeker onder de iets geletterder bevolking. En dat nadruk op de onfraaie rol van de NS hierin totaal overbodig is. Maar zo te zien hebben jullie geen idee. Dus blijkbaar zijn die posters nodig.. hoe triest![]()
Ik wens deze Belgen veel succes bij het zelf fabriceren van een automobielquote:Op maandag 19 september 2005 12:13 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Parti du travial de Belgique = PTB
![]()
Toffe inhoudelijke bijdrage overigens.quote:Op maandag 19 september 2005 12:28 schreef RM-rf het volgende:
Ik wens deze Belgen veel succes bij het zelf fabriceren van een automobiel
ongewtijfeld kunnen ze dat veel, en veel beter dan hun duitse en franse buren..., zelfs NedCar zal wel moeten uitkijken voor deze jongens die het hele industriele proces beter beheersen..
In het vlaams noemen ze zich overigens PvdA ....
ik probeer mijn percentage inhoudelijke bijdrages onder de 65% te houden.... integratie binnen het niveau op Fok! noemt men dat, anders komen er weer klachten ....quote:Op maandag 19 september 2005 12:37 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Toffe inhoudelijke bijdrage overigens.
Ja, daar kun je wel een boekje over opendoen. Je kan het zelfs nog extremer stellen, terwijl de door Engelsen kapotgebombardeerde huizen in Rotterdam aan de ene kant narookten, juichde men aan de andere kant van de stad dat de bevrijdende bezetter het gezag overnam. De afstuderenden die zonder blikken of blozen vrijwillig een verklaring tekenenden dat zij Duitsgezind waren om zo hun eigen administratie te sparen. Nederlandse aannemers die goed verdienden aan de bouw van bunkers, and so on...quote:Op maandag 19 september 2005 12:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou nee, denk ik
Ik vind de reacties echt schokkend onwetend:
[..]
[..]
[..]
Nou moe? Het schandaal van de Nederlandse uitvoering van de deportaties is nu juist dat deze door Nederlandse ambtenaren is uitgevoerd, zonder dat het ambtelijk apparaat was overgenomen door de Duitsers. Dus Nederlandse beambten op de bevolkingsregisters, in de politie, in de trein etcetra. Zonder dat de beambten bedreigd werden bij niet uitvoeren van de bevelen.. Dreiging is nooit nodig geweest, de Nederlandse ambtenaren hebben altijd alles secuur en plichtsgetrouw uitgevoerd. (Grosso modo.)
Ik nam in mijn onschuld aan dat dat wel algemeen bekend is, zeker onder de iets geletterder bevolking. En dat nadruk op de onfraaie rol van de NS hierin totaal overbodig is. Maar zo te zien hebben jullie geen idee. Dus blijkbaar zijn die posters nodig.. hoe triest![]()
Veruit de meeste Nederlanders hadden boter op hun hoofd. Alle ambtenaren die hun functie niet hadden neergelegd hebben de bezetting gesteund. Na de oorlog is er helemaal geen groot schuldbewustzijn geweest.quote:Op maandag 19 september 2005 12:57 schreef Tafkahs het volgende:
Na de oorlog zullen er vast niet alleen maar goedwillende mensen zijn gereintegreerd die dachten dat zij zich voor een nieuw soort socialisme in hebben gezet, denk je wel?
Een grote gevaar dan het gebrek aan moedige mensen is de overdaad aan horen,zien,zwijgen-volk. Dat even de andere kant opkijkt als er iets misdadigs gebeurt.quote:Mosckovitz had ooit een legendarische uitspraak over wat hij beschouwd als vrienden:
hij stelt zich een oorlogssituatie voor en vraagt zich dan af of hij veilig bij hen kan schuilen..
Ik geef 'm gelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |