Meestal ligt de oorsprong van een lagedrukgebied bij de westkust van Afrika idd. Maar soms groeien onweersbuien die boven het 30C warme water ontstaan ook uit tot een depressie. Die vervolgens verder ontwikkelen tot een Tropical Storm en zelfs Hurricane. Dat gebeurt ook wel eens boven de Bay of Campeche (Mexico) bij Yucatan. TS Jose was daar een voorbeeld van, maar die leefde maar kort.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:18 schreef francorex het volgende:
TVP -
Mooie openingspost Frutsel![]()
Tropische depressie 17 zou wel kunnen uitgroeien tot een monster als ik het zo lees. Goed in de gaten houden.
Ik heb een vraagje. Ik dacht dat orkanen in de Atlantische oceaan zich vormde voor de westkust van Afrika als depressie. De oceaan overstaken om uiteindelijk uit te groeien tot orkanen. Maar blijkbaar verschijnen die stormen overal op in het Atlantisch basin of ben ik mis ?
Ah ok. Thanks voor de heldere uitleg.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:34 schreef highway101 het volgende:
[..]
Meestal ligt de oorsprong van een lagedrukgebied bij de westkust van Afrika idd. Maar soms groeien onweersbuien die boven het 30C warme water ontstaan ook uit tot een depressie. Die vervolgens verder ontwikkelen tot een Tropical Storm en zelfs Hurricane. Dat gebeurt ook wel eens boven de Bay of Campeche (Mexico) bij Yucatan. TS Jose was daar een voorbeeld van, maar die leefde maar kort.
Ik ga voor Florida. Volgens mij loopt er langs al die eilanden een warme stroom, zodat de orkaan als het ware erop "drijft". Maargoed, het ligt ook aan de straalstroom e.d. Het is altijd moeilijk te voorspellen, zeker grotere orkanen.quote:Op zaterdag 17 september 2005 22:34 schreef francorex het volgende:
[..]
Ah ok. Thanks voor de heldere uitleg.
Wat denk jij van tropical storm 17 die lijkt mij recht naar Florida te gaan of mss een duik in de Golf van Mexico?
quote:FORECAST POSITIONS AND MAX WINDS
INITIAL 18/0300Z 22.0N 69.7W 25 KT
12HR VT 18/1200Z 22.5N 71.5W 35 KT
24HR VT 19/0000Z 23.1N 73.6W 40 KT
36HR VT 19/1200Z 23.6N 75.5W 50 KT
48HR VT 20/0000Z 24.0N 77.7W 60 KT
72HR VT 21/0000Z 24.5N 82.0W 70 KT
96HR VT 22/0000Z 25.0N 86.0W 75 KT
120HR VT 23/0000Z 25.0N 90.5W 80 KT
Ik zal ook weer mn best doen, ben dr een tijdje uitgeweestquote:Op zondag 18 september 2005 18:39 schreef Frutsel het volgende:
thx voor het compliment Francorex
Jongens houdt dit topic ff levend will yah![]()
Ik ben met vakantie tot 29-9-2005... Viva Espana...
quote:Nieuwe tropische storm bij Florida
Geplaatst op: 19 September 2005
Rita is nu nog een tropische storm, maar volgens de berekeningen neemt ze boven de Golf van Mexico in kracht toe tot een orkaan. Door het warme zeewater krijgt ze meer energie. Vòòr die tijd komt ze langs het zuiden van Florida, waar momenteel de nodige voorzorgsmaatregelen al zijn getroffen.
De toeristen op de eilanden net ten zuiden van Florida, de Florida Keys, zijn gisteren terug naar huis gekeerd, op advies van de overheid. Ook zijn scholen daar gesloten en op de snelwegen naar het vaste land was het file rijden door alle vluchtende mensen. Er is een officieel orkaan-alarm uitgegeven, wat inhoudt dat er binnen 36 uur een orkaan over kan trekken. Rita lag vanochtend nog bij de Bahama’s en verplaatst zich in een westelijke richting, zoals in de figuur hieronder is getekend. Ook Cuba krijgt de nodige overlast van Rita.
Rita is op de Atlantische Oceaan alweer de 17de tropische storm van dit seizoen. Door dit hoge aantal zijn nog maar 4 namen over voor eventueel volgende tropische stormen. De namen zijn Stan, Tammy, Vince en Wilma. Mocht het extreme geval voor doen dat zich meer dan 21 tropische stormen ontwikkelen, dan gaat de benaming verder met het Griekse alfabet: Alpha, Beta, Gamma enz
Zo kan het natuurlijk ook.quote:Enkele Links
1. Hurricane Season Special Edition Pagina van CNN voor 2005
2. National Hurricane Centre
3. Carribean Storm Network
4. Florida University Hurricane Website
5. Action News from Florida + Webcams
6. Nog een Hurricane Website uit de States met webcam+late news
7. Website met satelietbeelden van de Caribbean en de rest van Amerika
8. Intellicast: Geavanceerde satellietfoto's en gifs van aktuele stormen
9. Data over temperatuur / wind
10. Tropical Storm Risico's van dit moment
11. Actuele Watertemperatuur van dit moment
12. Wikipedia Hurricanes/Tyfonen in het algemeen
Opmerkelijke Links
--Hurricane Katrina CNN Special Report of the Killer Hurricane
--Hurricane Katrina via WikiPedia
-- Hurricane Season 2004 -- Special van CNN
-- Spectaculaire Satelietshots van stormen
Voor de rest niks op aan te merkenquote:Openingspost
Klik hier
Gemiddeld gezien kan het oog pas duidelijk waargenomen worden als de orkaan ongeveer cat 2 bereikt heeft.quote:Op dinsdag 20 september 2005 20:02 schreef francorex het volgende:
Ik zie geen oog zich vormen? wil dit zeggen dat storm niet krachtig is of zich nog aan het 'organiseren' is ...
Ja inderdaadquote:Op woensdag 21 september 2005 17:32 schreef SpeedyGJ het volgende:
Deze gaan ze missen, maar een orkaan kun je niet voorspellen he, kan plotseling zomaar afbuigen.
Hmm in het zuiden van Texas missen nogal wat grote steden op die kaart zoals Harlingen, Brownsville, Edinburg, McAllen, dat zijn allemaal toch wel aardig grote steden.quote:Op woensdag 21 september 2005 17:14 schreef SpeedyGJ het volgende:
[afbeelding]
Effe wat steden namen die daar zijn.
Ooh is dat zo?quote:Op woensdag 21 september 2005 17:42 schreef highway101 het volgende:
[..]
Hmm in het zuiden van Texas missen nogal wat grote steden op die kaart zoals Harlingen, Brownsville, Edinburg, McAllen, dat zijn allemaal toch wel aardig grote steden.
Nederland mag dus ook wel oppassen, voorlopig is de koers echter nog naar Bay City.quote:Op woensdag 21 september 2005 17:49 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ooh is dat zo?
[afbeelding]
Asjeblieft
Idd, die hele omgeving daar zo mag wel oppassen.quote:Op woensdag 21 september 2005 17:52 schreef okee6 het volgende:
[..]
Nederland mag dus ook wel oppassen, voorlopig is de koers echter nog naar Bay City.
Ja ja bij mij net zoquote:Op woensdag 21 september 2005 17:43 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ja, ik begrijp je maar al te doen, die dag heb ik alles live gevolgt, was geen moment bij de TV en PC weg te slaan![]()
Als je de zware storm van 1990 bewust hebt meegemaakt, dan kan je je er allicht iets beter wat bij voorstellen. Dan toch maar beter zoiets op afstand volgen. Tornado's kun je wel redelijk verantwoord live bekijken, als je op de juiste tijd en plaats weet te komenquote:Op woensdag 21 september 2005 18:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
Lijkt me wel cool![]()
Ik zou wel eens een orkaan willen mee maken![]()
1990, ik kan me alleen herinneren dat onze schutting weg waaidequote:Op woensdag 21 september 2005 18:28 schreef okee6 het volgende:
[..]
Als je de zware storm van 1990 bewust hebt meegemaakt, dan kan je je er allicht iets beter wat van voorstellen. Dan toch maar beter zoiets op afstand volgen. Tornado's kun je wel redelijk verantwoord live bekijken, als je op de juiste tijd en plaats weet te komen
http://www.fromthewilderness.com/free/ww3/092105_rita_storm.shtml met dank aan Unclescorpquote:Op donderdag 22 september 2005 16:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
Maar kan altijd weer dalen, ik zal het zeker vandaag/morgen/overmorgen blijfen volgen, want ook deze orkaan kan gevolgen voor ONS land hebben!
Zie de loop imaging hoe het oog weer opnieuw wordt opgebouwd.quote:Op donderdag 22 september 2005 11:23 schreef meranto het volgende:
Rita gaat beginnen aan een concentric eyewall cycle. Dit betekent dat ze zal gaan afzwakken, waarschijnlijk tot cat 4 ofzo en dat tegelijkertijd het windveld zich behoorlijk zal uitbreiden. Omdat er nog een uur of 48 te gaan is voordat Rita de kust bereikt kan het zijn dat deze concenric eyewall cycle voltooid is voordat de kust breikt wordt.
Meestal volgt na een concentric eyewall cycle een periode van zeer sterke intensificatie, dus als dit net zou gaan gebeuren voordat Rita aan land gaat zou het wel eens kunnen dat Rita opnieuw een cat 5 orkaan wordt, alleen dit maal is drukbevolkt gebied.
Wat mis ik hier? Waar ligt dat Amerikaanse 'Nederland'?quote:Op donderdag 22 september 2005 12:24 schreef okee6 het volgende:
De koers is bijgesteld! Niet meer naar Bay City, maar dichter bij Bay Town. Positief daaraan, is dat Houston en Pasadena nu mogelijk niet door het ergste windveld getroffen zullen worden. Daarentegen worden nu wel Beaumont en Nederland bedreigd. Voor Galveston zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken, dat lijkt sowieso kwetsbaar.
Zie even vorige pagina, daar heb ik een afbeelding geplaastquote:Op vrijdag 23 september 2005 08:35 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wat mis ik hier? Waar ligt dat Amerikaanse 'Nederland'?
Edit: Oh, daar
Echt bizar, hebben ze ook nog Deutschland en zo?
Aan de hand daarvan plaatste ik Nederlandquote:Op vrijdag 23 september 2005 08:41 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Zie even vorige pagina, daar heb ik een afbeelding geplaast
Bron: Klikquote:22/09 Rita wordt wellicht tweede meest destructieve orkaan ooit
De orkaan Rita kan de tweede meest destructieve storm ooit worden. Dit heeft de kwaliteitskrant Florida Today donderdag op gezag van een deskundige geschreven.
Orkaan Katrina is met een totnogtoe geschatte schade van 125 miljard dollar en meer dan duizend doden de meest verwoestende orkaan ooit, zei orkaanexpert William Gray tegenover het blad. Tweede totnogtoe was orkaan Andrew, die in 1992 voor 21 miljard dollar schade zorgde.
Gray, professor in de Atmosferische Wetenschappen aan de Colorado State University, denkt echter dat Rita het potentieel heeft om Andrew van die tweede plaats te verdrijven. "Als dit ding naar het zuiden van Houston gaat, gaan we astronomische schade zien". Het is volgens de deskundige ook een van de snelst verergerende stormen die er zijn geweest.
De vorser is een pionier in het voorspellen op lange termijn van orkanen. Hij heeft reeds lang geleden gewaarschuwd voor toenemende stormactiviteit, wat volgens hem deel uitmaakt van een natuurlijke weercyclus in het Atlantisch gebied.
Gray voorziet nog twee bijkomende grote orkanen tijdens dit seizoen. Het orkaanseizoen 2005 wordt, als Rita zal aanrichten wat hij denkt, het ergste aller tijden.
Volgens Florida Today denkt hij ook dat Katrina en Rita de beleidsmakers ertoe zal overhalen, meer geld uit te trekken voor meer gedetailleerde studies rond orkanen.
Dat is de eyewall replacement cycle. De muur van het oog wordt naar binnen gedrukt omdat daarbuiten een nieuw oog aan het vormen is. Op een gegeven moment lost het oorspronkelijke oog (de binnenste) op en neemt het 2e oog het over. Meestal intensiveert de storm daarna heel snel, dus het wordt oppassen geslagen daar.quote:Op vrijdag 23 september 2005 08:30 schreef SpeedyGJ het volgende:
Idd, het oog misvormt nu ook.
nee dit is geen straf voor bush, en praat niet van die NOS poepquote:Op vrijdag 23 september 2005 18:48 schreef SpeedyGJ het volgende:
Yep die wil ook aandacht, maar mijn aandacht gaat nu naar een nieuwe orkaan die in ontwikkeling is en die mogelijk al snel een cat 2/3 gaat halen, genaamd Stan...
Ik zie het er voorlopig somber in voor de amerikanen.
Zal dit een straf zijn voor Bush?
Je kunt het vergelijken met een spinnende tol. Hoe meer de tol in balans/rechtop staat de meer energie of spin ze kan ontwinkelen. Breng je de tol bovenaan uitbalans dan zal de spin afnemen en uiteindelijk omvallen met het bekende uitwaaierende effect.quote:Zeg, wat gebeurt er eigenlijk als een orkaan overhelt?
Als het een eyewall replacement cycle is, dan is ze straks wel weer op volle kracht.quote:Op vrijdag 23 september 2005 20:15 schreef Metsada het volgende:
HIj is nu cat3, ineens 15mph naar beneden gegaan, erg gunstig!
Alsof ik het van NOS hebquote:Op vrijdag 23 september 2005 20:16 schreef Metsada het volgende:
[..]
nee dit is geen straf voor bush, en praat niet van die NOS poep
Dat is toch dat "broad area of low-pressure 500miles south of Bermuda" iaw, ten zuiden van TD Philippe?quote:Op vrijdag 23 september 2005 22:55 schreef Drugshond het volgende:
Weet er iemand de ligging van Hurricane Stan... of heeft iemand een linkje.
Er wordt toch pas een naam gegeven aan een storm als deze een trpical storm of depression is? Waarom heeft deze dan al een naam?quote:Op vrijdag 23 september 2005 22:59 schreef highway101 het volgende:
[..]
Dat is toch dat "broad area of low-pressure 500miles south of Bermuda" iaw, ten zuiden van TD Philippe?
In ieder geval: er is nog geen sprake van een hurricane, zelfs geen Tropical Storm of Tropical Depression, maar dat laatste zal het wel snel worden.![]()
Dat klopt, alleen staan de namen al van tevoren bekend. Sommigen noemen hem nu al Stan, maar het zou dus kunnen dat er een ander gebied zich bliksemsnel ontwikkeld tot Tropical Depression, en dan gaat die naam naar dat gebied. Pas als het een TD is mag je het officieel een naam geven, al geeft men in de Duitse meteorologie wel een naam aan elk hoge en lage-drukgebied.quote:Op vrijdag 23 september 2005 23:27 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Er wordt toch pas een naam gegeven aan een storm als deze een trpical storm of depression is? Waarom heeft deze dan al een naam?
of ikheb het mis natuurlijk..
Ligt eraan hoe snel de aansterking gebeurt. Over ongeveer 16 uur zal ze aan land komen. En aan land wordt ze snel zwakker. Ze heeft dus net veel tijd om aan te sterken, maar ze is ook eerder snel aangesterkt dus wie weet.. Net als Andrew, net na een eyewall replacement cycle en op volle sterkte aan land komen.quote:Op vrijdag 23 september 2005 22:09 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als het een eyewall replacement cycle is, dan is ze straks wel weer op volle kracht.
16 uurquote:Op vrijdag 23 september 2005 23:33 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe snel de aansterking gebeurt. Over ongeveer 16 uur zal ze aan land komen. En aan land wordt ze snel zwakker. Ze heeft dus net veel tijd om aan te sterken, maar ze is ook eerder snel aangesterkt dus wie weet.. Net als Andrew, net na een eyewall replacement cycle en op volle sterkte aan land komen.
quote:#,Date and Time,Latitude,Longitude,Wind Speed,Pressure,Travel Speed
1,28-9-2005 0900z,N17°0'0'',W105°24'0'',56 kmh,1005 mb,11 kmh
2,28-9-2005 1500z,N17°0'0'',W105°42'0'',56 kmh,1005 mb,11 kmh
3,28-9-2005 2100z,N17°6'0'',W106°36'0'',56 kmh,1005 mb,11 kmh
4,29-9-2005 0300z,N17°6'0'',W107°6'0'',56 kmh,1004 mb,9 kmh
5,29-9-2005 0900z,N17°30'0'',W107°36'0'',65 kmh,1003 mb,9 kmh
6,29-9-2005 1500z,N17°54'0'',W108°12'0'',74 kmh,1001 mb,15 kmh
7,29-9-2005 2100z,N18°54'0'',W109°24'0'',83 kmh,1000 mb,20 kmh
8,30-9-2005 0900z,N20°42'0'',W110°18'0'',120 kmh,987 mb,15 kmh
9,30-9-2005 1200z,N20°48'0'',W110°30'0'',120 kmh,987 mb,13 kmh
Deze lijkt het te gaan schoppen tot iig een tropische storm, echter wel heel oostelijk in de Atlantic.quote:...19TH DEPRESSION OF SEASON FORMS IN THE FAR EASTERN ATLANTIC...
AT 5 PM EDT...2100Z...THE CENTER OF TROPICAL DEPRESSION NINETEEN WAS
LOCATED NEAR LATITUDE 11.8 NORTH... LONGITUDE 32.9 WEST OR ABOUT
665 MILES...1070 KM... WEST-SOUTHWEST OF THE CAPE VERDE ISLANDS.
Zo te lezen kan ie elk moment opgewaardeerd worden tot Cat 5 ja en gaat als Cat 4 aan land...quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 17:15 schreef Hallulama het volgende:
Is dat dol, dwaze ding nog steeds of inmiddels CAT5?
Ik schat zelf dat er 25 orkanen komen in 2005, dus nog 7 bij, waarvan 3 zware kunnen zijn.quote:Op zondag 2 oktober 2005 17:32 schreef Frutsel het volgende:
We're running out of names...
Met Stan als 18e storm van het orkanenseizoen in de atlantic raken de wetenschappers een beetje verontrust. Er zijn immers maar 21 namen (Tammy, Vince en Wilma) voor de stormen van 2005. En dat terwijl we net begin oktober zitten en het orkanenseizoen officieel tot eind november loopt.
Mocht het zo zijn dat de stormen de 21 gaan halen dan gaat het National Hurricane Centre 'grieks' gebruiken en dus worden de stormen daarop Alpha,Beta etc
De letters Q, U, X, Y en Z worden nooit toegepast omdat er simpelweg niet genoeg namen voor zijn om die te hanteren in het rotatiesysteem.
Alleen in 1993 kwamen er welgeteld 21 stormen voor. Daarna of daarvoor hebben ze nooit verder hoeven te tellen/benamen.
Er zijn genoeg namen om een cyclus van zes jaren te halen zodat elk 7e jaar de namenlijst opnieuw wordt begonnen . Zware stormen die veel schade/doden op hun geweten hebben zullen altijd geschrapt worden uit de lijsten en daarvoor in de plaats worden nieuwe namen gebracht. Namen als Andrew en Katrina komen dus niet meer voor.
Het is idd allemaal mee gevallen gelukkigquote:Op zondag 2 oktober 2005 17:41 schreef Frutsel het volgende:
Hmm... Orkaan LongWang schijnt Taiwan wel geraakt te hebben, maar met veel minder geweld dan het aanvankelijk verwacht was. Zoals ik het bij REUTERS lees zou het 'slechts' een categorie 2 storm zijn geweest toen het aan land ging.
[afbeelding]
REUTERS
Typhoon Longwang struck Taiwan at about 06:00 GMT on 2 October. Data supplied by the US Navy and Air Force Joint Typhoon Warning Center suggest that the point of landfall was near 24.1 N, 119.7 E. Longwang brought 1-minute maximum sustained winds to the region of around 166 km/hr (103 mph). Wind gusts in the area may have been considerably higher.
According to the Saffir-Simpson damage scale the potential property damage and flooding from a storm of Longwang's strength (category 2) at landfall includes:
-Storm surge generally 1.8-2.4 metres (6-8 feet) above normal.
-Some roofing material, door, and window damage of buildings.
-Considerable damage to shrubbery and trees with some trees blown down.
-Considerable damage to mobile homes, poorly constructed signs, and piers.
-Coastal and low-lying escape routes flood 2-4 hours before arrival of the storm center.
-Small craft in unprotected anchorages break moorings.
Vrij weinig volgens mijquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 17:05 schreef highway101 het volgende:
Trekken orkanen eigenlijk wel eens naar San Diego, Los Angeles, San Francisco ed?
22 is aan het oplossen, maar Vince is wel weer net ontstaan, en wel bij de Canarische eilanden. deze trekt in de richting van de golf van Biskaje, en is momenteel een tropical storm.quote:Sub-Tropical Depression Twenty-Two formed in the Atlantic this morning. Nothing amazing yet, but should become Tropical Storm Vince sometime today or tomorrow.
... and extinguishes fires in the process."quote:Op maandag 10 oktober 2005 09:37 schreef meranto het volgende:
Sterker nog, Vince is nu officieel een orkaan van cat 1. Windsnelheden tot 120 km/uur en windstoten tot 145 km/uur......
Zie de nieuwsberichten al voor me:
"Hurricane floods Portugal and Spain...
Hij is al wel weer in kracht afgenomen.quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:31 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
... and extinguishes fires in the process."
zeer leerrijk artikel.quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:12 schreef SpeedyGJ het volgende:
Vrij Uniek!
Lees dit maar eens:
Orkanen in europa!
quote:THE HISTORICAL RECORD SHOWS NO TROPICAL CYCLONE EVER MAKING LANDFALL
ON THE IBERIAN PENINSULA. BASED ON SURFACE REPORTS FROM FARO
PORTUGAL...THE CENTER PASSED JUST TO THE SOUTH OF THE COAST OF
PORTUGAL...BEFORE BECOMING THE FIRST TROPICAL CYCLONE TO MAKE
LANDFALL IN SPAIN.
quote:The only name left on this year's list is Wilma, then the National Hurricane Center will switch for the first time to Greek names such Alpha, Beta, and Gamma.
quote:Bron : CNN.com
Tropical Storm Wilma forms
Ties record for most storms in Atlantic season
Tropical Storm Wilma is south of Cuba in this infrared satellite image taken Monday at 3:15 a.m. ET.
MIAMI, Florida (AP) -- Tropical Storm Wilma formed Monday in the northwestern Caribbean, tying the record for the most storms in an Atlantic season and following a path that some forecasters believe could menace the Gulf Coast later this week as a hurricane.
Wilma is the 21st named storm of the season. The only other time that many storms formed since record keeping began 154 years ago was in 1933.
At 5 a.m. EDT, Wilma had top sustained winds near 40 mph, just above the threshold for tropical storms. It was centered about 175 miles southeast of Grand Cayman and drifting southwest near 3 mph.
A hurricane watch was issued for the Cayman Islands, meaning hurricane conditions could be felt there within 36 hours. The storm is expected to bring 4 to 6 inches of rain in the Cayman Islands and Jamaica, with as much as 12 inches possible in some areas, forecasters said.
Long-term forecasts show the storm heading into the Gulf of Mexico by the weekend. Forecasters said high water temperatures and other conditions were favorable for it to become a significant hurricane.
But hurricane specialist Stacy Stewart said Wilma had shifted west of its previous path and could hit Mexico's Yucatan Peninsula, not the U.S. Gulf Coast. "At this time it doesn't appear it will be a major threat to the United States during the next five days," Stewart said.
The U.S. Gulf Coast was already battered this year by Hurricane Katrina on Aug. 29. It killed more than 1,240 people and is expected to cause more than $34 billion in insured losses. Hurricanes Rita and Dennis have also battered the coast.
Since 1995, the Atlantic has been in a period of higher hurricane activity. Scientists say the cause of the increase is a rise in ocean temperatures and a decrease in the amount of disruptive vertical wind shear that rips hurricanes apart. Some researchers argue that global warming fueled by man's generation of greenhouse gases is the culprit.
Forecasters at the National Hurricane Center say the busy seasons are part of a natural cycle that can last for at least 20 years, and sometimes up to 40 or 50. They say the conditions are similar to those when the Atlantic was last in a period of high activity in the 1950s and '60s.
It's also difficult to know whether the Atlantic was even busier at any time before record keeping began in 1851. And satellites have only been tracking tropical weather since the 1960s, so some storms that just stayed at sea before then could have escaped notice.
The six-month hurricane season ends Nov. 30. Wilma is the last on the list of storm names for 2005; there are 21 names on the yearly list because the letters q, u, x, y and z are skipped. If any other storms form, letters from the Greek alphabet would be used, starting with Alpha. That has never happened in roughly 60 years of regularly named Atlantic storms.
A tracking map on the hurricane center's wall already had Alpha, Beta, Gamma and Delta listed just in case they form.
Forecasters say they wouldn't be surprised if another storm formed this year, even though the official forecast only called for 21 named storms this year. Wind shear typically increases and sea temperatures usually fall toward the end of October in the Atlantic, hurricane specialist Richard Knabb said.
"But the western Caribbean is an especially favorable location for late season development because the water remains quite warm and the vertical shear often is not that strong down there, that far south. So conditions are still favorable down there sometimes in late October and into November," he said.
duurt nog even voordat hij daar evntueel aan land gaat, maar ben benieuwd.quote:Op maandag 17 oktober 2005 11:52 schreef Tapie_Tapacho het volgende:
Voorlopig recht op New Orleans af,
actuele water themperaturen zijn te vinden op: http://www.wunderground.com/MAR/
Eerst nog de Yucatán in ieder geval.quote:Op maandag 17 oktober 2005 12:35 schreef Drugshond het volgende:
[afbeelding]
De modellen zeggen toch echt New Orleans
Van welke site heb je deze afbeelding?quote:Op maandag 17 oktober 2005 00:05 schreef Drugshond het volgende:
Wilma : verwachtingen.
[afbeelding]
Weet iemand de temperatuur van het water tussen de driehoek van Cuba, Mexico en ZE-Amerika. Is de watertemperatuur nog steeds een voedingsbodem voor orkaans ? En wie heeft daar een plaatje van.
quote:While in the Caribbean, there is still plenty of energy available for a major hurricane to develop. As you can see in the Tropical Cyclone Heat Potential (TCHP) chart below, the Gulf is still primed for intensification.
www.nhc.noaa.govquote:Op maandag 17 oktober 2005 17:18 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Van welke site heb je deze afbeelding?
quote:Storm record equalled in Atlantic
A new tropical storm has formed in the Caribbean, equalling a 70-year-old record for the highest number of storms in the Atlantic in a single season.
Tropical Storm Wilma is expected to become a hurricane before heading to the Yucatan peninsula in Mexico and the US Gulf coast by the end of the week.
These areas are still recovering from the devastation caused by hurricanes Katrina and Stan.
Wilma is the 21st named storm of the 2005 season.
The only other time that as many storms formed since record keeping began 154 years ago was in 1933.
'Moving erratically'
Wilma formed in the north-western part of the Caribbean Sea early on Monday, threatening the Cayman Islands.
A warning was issued there, meaning that hurricane conditions could be felt within 36 hours.
The National Hurricane Centre in the United States said that Wilma is moving erratically, with sustained winds of 65km/h (40 mph), and is expected to bring heavy rain in the Cayman Islands and Jamaica.
Long-term forecasts show the storm heading towards the Gulf of Mexico and the US Gulf coast within the next two to three days.
Nearly 1,200 people were killed in the United States by Hurricane Katrina in August.
Hundreds more died in Mexico and Central America when Tropical Storm Stan struck early this month.
Toch belangrijk ? 'less reliable data'quote:Record Season
There are six weeks left in this year's record-breaking June 1-Nov. 30 hurricane season. Katrina was the costliest ever U.S. natural disaster when it slammed into Louisiana in August, killing about 1,250 people. Spain was hit this month by its first tropical cyclone ever.
This year's Atlantic hurricane season has been the busiest since systematic aircraft reconnaissance of weather systems began in 1944. Until this year, that mark stood at 19, in 1995, though less reliable data indicate 1933 had 21 storms, according to the National Oceanic and Atmospheric Administration.
bron Bloomberg
Dat kan ook natuurlijkquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 18:27 schreef thijsdetweede het volgende:
De kans lijkt me minstens zo groot dat ze in '33 een stormpje hebben gemist dan dat ze er een teveel hebben geteld.
Overigens: Wilma is inmiddels officieel orkaan geworden.
quote:bron : AccuWeather
Hurricane Wilma continues to gather steam over the warm waters of the Caribbean. The storm will reach Category 3 strength by the end of Wednesday and could become a Category 4 hurricane for a while on Thursday or Friday. The AccuWeather.com forecasted track of Wilma shows the storm becoming a serious threat to Florida this weekend. Deviations in the path are still possible, but currently we feel southern and central Florida will experience the full fury of the storm. When the storm makes landfall this weekend, the west coast of Florida somewhere between Tampa and the Keys could be pounded by winds over 100 mph and a destructive storm surge. Torrential rain brought by the storm will be widespread across a large portion of the state.
Story by AccuWeather.com expert senior meteorologist John Kocet.
quote:Bron : hurricanetrack.com/
UPDATED: 4:55 PM EDT, October 18, 2005
WILMA NOW FORECAST TO BE VERY STRONG CAT-3/4 HURRICANE
The latest info coming from the NHC suggests that Wilma could become a strong category three and perhaps even a category four hurricane before making landfall. This is obviously not good news for the people in the path of this hurricane. It seems that environmental conditions will be very favorable for Wilma to become an intense and very dangerous hurricane. With that being said, I urge people within the cone of probability to start taking preparedness action now. Remember- your local authorities have hurricane plans in place to deal with such an event. Also remember too that a lot of people are in Florida now as "Snowbirds" and may not be used to hurricane threats. Time is on your side now- use it wisely and prepare for the worst. It looks like Wilma will come in and move out fairly quickly and we will have to see if it comes out close enough to the coast so that people along the Outer Banks of North Carolina have to worry. I am not sure that this will be the case right now- but it is something we will need to watch.
I am leaving for Naples, FL in the morning and will have full updates while en route. My colleague from Ft. Lauderdale, Mike Watkins, will produce a nice video report tomorrow evening to explain things to people using excellent graphics and simple terms so that folks understand what they're up against. That video will be online here near 7pm tomorrow evening. I will post another text update here later this evening- near the 11pm EDT advisory time.
Dat is mijn vraag niet : Is een flinke horizontale snelheid funest voor een orkaan, of juist een voedingsbodem ?quote:Op woensdag 19 oktober 2005 06:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
Als ze boven land komt zwakt ze af en stort ze alsware gedeeltelijk in waardoor het dan snel kan gaan lijkt mij![]()
Ik weet wel dat ze ons weer in de war gaat halen.
Binnen 11 uur van Cat 1 naar Cat 4quote:Bron : CNN
Hurricane Wilma now 'extremely dangerous'
Hurricane Wilma now 'extremely dangerous'
Category 4 storm has top sustained winds of 150 mph
MIAMI, Florida (CNN) -- Hurricane Wilma rapidly intensified from a Category 2 to a Category 4 hurricane early Wednesday with maximum sustained winds of 150 mph, and forecasters warned it could become a Category 5 hurricane later in the day before possibly slamming into Florida by this weekend.
At 1 a.m. EDT, the National Hurricane Center reported an Air Force plane had found 150 mph winds with higher gusts in Wilma.
"Wilma is an extremely dangerous Category 4 hurricane on the Saffir-Simpson scale," the center said in an advisory. "The hurricane could become a Category 5 hurricane today."
The storm has already left seven to 10 people dead in Haitian mudslides caused by heavy rains, government officials told Reuters news agency.
The latest in a slew of devastating storms to sock the Gulf region, Wilma became a hurricane Tuesday -- tying the record for both most hurricanes in a season with 12 and most named storms at 21.
Just nine hours after becoming a hurricane, Wilma's wind speeds had jumped from 75 mph to 100 mph. Then, within two hours, the winds intensified from 110 to 150 mph.
At 2 a.m. EDT, the center of the storm was located 170 miles south-southwest of Grand Cayman Island and about 400 miles southeast of Cozumel, Mexico. It was moving west-northwest at nearly 8 mph and is expected to turn to the northwest over the next 24 hours, the hurricane center said.
A Category 4 hurricane can cause a storm surge of 18 feet above normal and cause complete destruction of mobile homes, extensive damage to doors and windows of structures and major damage to lower floors of structures near the shore.
Projections for Wilma's path suggest the storm may skirt the western tip of Cuba on Friday, possibly as a Category 4 storm with winds of greater than 130 mph, before curving eastward and barreling toward the southwestern Florida coast.
"All interests in the Florida Keys and the Florida peninsula should closely monitor the progress of Wilma," the NHC said.
Hurricane-force winds extend outward about 15 miles from the eye, and tropical-storm-force winds stretch up to 155 miles from the center.
Cuba has issued a hurricane watch for the provinces of Matanzas westward through Pinar del Rio and for the Isle of Youth, according to the hurricane center. Late Tuesday, Mexico extended a hurricane watch for the Yucatan Peninsula. The watch area now stretches from Punta Gruesa to Cabo Catoche. A hurricane watch means hurricane conditions, including winds of at least 74 mph, are possible within 36 hours.
A 150-mile stretch of the Honduran coast is under a tropical storm warning, and the Cayman Islands are under tropical storm warning and a hurricane watch.
The hurricane center said Cuba could get anywhere from 10 to 15 inches of rain in Wilma's wake, with some areas getting socked with as much as 25 inches. Additional rainfall accumulations of of up to 10 inches, with up to 15 inches possible in some areas, was possible across the Cayman Islands and Jamaica through Thursday. Across the Yucatan Peninsula, rainfall of up to 6 inches was possible, with up to 12 inches in some areas.
Wilma is the 21st named storm of the 2005 hurricane season and the 12th to reach hurricane status. Of those, five have developed into major hurricanes.
The only other time 12 hurricanes have been recorded in the Atlantic was in 1969, according to the hurricane center. The most major hurricanes in a year was eight, in 1950.
Wilma is also the final name on the 2005 list. The hurricane center does not use certain letters of the alphabet, including X, Y and Z, because there are so few names begin with those letters.
If any tropical storms and subsequent hurricanes form before the season ends on Nov. 30, they will be classified using the Greek alphabet, beginning with Alpha.
If that happens, it would be the first time since the naming of storms began in 1953, according to the hurricane center.
quote:Bron : NHC
000
WTNT64 KNHC 190629
TCUAT4
HURRICANE WILMA TROPICAL CYCLONE UPDATE
NWS TPC/NATIONAL HURRICANE CENTER MIAMI FL
230 AM EDT WED OCT 19 2005
DATA FROM A RECONNAISSANCE AIRCRAFT INDICATE THAT HURRICANE WILMA
HAS BECOME AN EXTREMELY DANGEROUS CATEGORY FIVE HURRICANE ON THE
SAFFIR-SIMPSON HURRICANE SCALE. THE RECONNAISSANCE PLANE MEASURED
175 MPH WINDS AND ESTIMATED A MINIMUM PRESSURE OF 892 MB. THIS IS
THE LOWEST PRESSURE OBSERVED IN 2005 AND IS EQUIVALENT TO THE
MINIMUM PRESSURE OF THE 1935 LABOR DAY HURRICANE IN THE FLORIDA
KEYS.
FORECASTER AVILA
Ik kan geen enkel voorbeeld opnoemen waarbij een orkaan zo snel in kracht is toegenomen.quote:Bron : CNN
Hurricane Wilma a Category 5 monster
'Extremely dangerous' storm has top sustained winds of 175 mph
Wednesday, October 19, 2005; Posted: 2:59 a.m. EDT (06:59 GMT)
MIAMI, Florida (CNN) -- Hurricane Wilma has strengthened into an "extremely dangerous" Category 5 hurricane, with sustained maximum winds of 175 mph, the National Hurricane Center said Wednesday.
The hurricane's minimum pressure is 892 millibars -- the lowest pressure observed in 2005.
Typhoon Forrest, Cylone Zoe, enzquote:Op woensdag 19 oktober 2005 09:06 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik kan geen enkel voorbeeld opnoemen waarbij een orkaan zo snel in kracht is toegenomen.
quote:HURRICANE WILMA ADVISORY NUMBER 16
5 AM EDT WED OCT 19 2005
...AIR FORCE RECONNAISSANCE PLANE REPORTED 884 MB...THE LOWEST
MINIMUM PRESSURE EVER MEASURED IN A HURRICANE IN THE ATLANTIC
BASIN...THIS VALUE SHOULD BE USED WITH CAUTION UNTIL CALIBRATED...
Helaas bewijst ze het tegendeel inderdaadquote:Op woensdag 19 oktober 2005 13:11 schreef Frutsel het volgende:
wel uitzonderlijk dit of niet?
eerst wordt er gezegd dat een cat4 of cat5 niet meer mogelijk
En toch vind ik het erg rustig in dit topic.... Zou dat komen omdat er weinig nieuws over wordt gebracht in de media?quote:TCPAT4
BULLETIN
HURRICANE WILMA INTERMEDIATE ADVISORY NUMBER 16A
8 AM EDT WED OCT 19 2005
...WILMA MAINTAINING CATEGORY FIVE STATUS...RECORD PRESSURE
CONFIRMED BY AIRCRAFT CREW...
MAXIMUM SUSTAINED WINDS ARE NEAR 175 MPH...280 KM/HR...WITH HIGHER
GUSTS. WILMA IS A POTENTIALLY CATASTROPHIC CATEGORY FIVE HURRICANE
ON THE SAFFIR-SIMPSON SCALE. FLUCTUATIONS IN INTENSITY ARE COMMON
IN HURRICANES THIS INTENSE AND ARE LIKELY DURING THE NEXT 24 HOURS.
BASED ON DROPSONDE AND FLIGHT-LEVEL DATA FROM AN AIR FORCE PLANE
JUST RETURNING FROM ITS MISSION IN WILMA...THE MINIMUM CENTRAL
PRESSURE IS ESTIMATED TO BE 882 MB...26.05 INCHES. THIS IS THE
LOWEST PRESSURE ON RECORD FOR A HURRICANE IN THE ATLANTIC BASIN.
Ik heb geen idee.. Bij Katrina waren er een paar posts van mensen die er zeer verbaasd over waren hoe laag de luchtdruk wel niet was, maar Wilma is veel erger.. Die posters lijken wel te zijn fietsenquote:Op woensdag 19 oktober 2005 14:50 schreef meranto het volgende:
882 mbar!! and counting down.....
[..]
En toch vind ik het erg rustig in dit topic.... Zou dat komen omdat er weinig nieuws over wordt gebracht in de media?
Misschien een beetje in 'shock and awe ' over hoe de situaties zich ontwikkeld.quote:En toch vind ik het erg rustig in dit topic.... Zou dat komen omdat er weinig nieuws over wordt gebracht in de media?
Behalve de meest dodelijke van het stel: STANquote:Op woensdag 19 oktober 2005 16:52 schreef Nightanimal het volgende:
Its payback time, volgens moeder aarde, vandaar dat het allemaal namen van dames zijn
Mja, maar het ligt ook aan het gebied waar ie aan land komt... Stan kwam aan in Zuid Mexico. Mexico, Honduras en Guatemala zijn nogal arm met ontboste hellingen. Dan heb je al snel een flinke modderstroom.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 16:57 schreef meranto het volgende:
[..]
Behalve de meest dodelijke van het stel: STAN
De vrouwen proberen het, maar de mannen zijn efficienter blijkbaar, want STAN was maar net cat 1.
Awesome, geweldig, fantastisch, immens, super, overdonderend, enz enzquote:Op woensdag 19 oktober 2005 16:49 schreef Godslasteraar het volgende:
Kwam hier nog wat mooie foto's tegen van Katrina vauit een vliegtuig
vreemd, op goes site staat die niet:quote:Op woensdag 19 oktober 2005 18:18 schreef Frutsel het volgende:
we zouden door Wilma haast vergeten dat Typhoon Kirogi de eilanden van Japan teistert...
[afbeelding]
Welke zoektermen heb ik nodig om de plaatjes te kunnen bekijken (ja ... ik ben vandaag lui).quote:Op woensdag 19 oktober 2005 16:49 schreef Godslasteraar het volgende:
Kwam hier nog wat mooie foto's tegen van Katrina vauit een vliegtuig
Straks gaat ie als CAT 1 over Florida heen, let maar opquote:Op donderdag 20 oktober 2005 14:43 schreef Party_P het volgende:
zal behoorlijk gaan afzwakken.
op cnn hebben ze het er al over dat die als CAT 1 over florida heengaatquote:Op donderdag 20 oktober 2005 18:12 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Straks gaat ie als CAT 1 over Florida heen, let maar op
Het leek er toch eerst op dat ie de Yucatán zou missen?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 18:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
De eerste schade zal wel binnen zijn, damn dat eilandje krijg dat te voorduren!
[afbeelding]
"missen" is ook behoorlijk relatief gezien. Niet de volle laag krijgen is wat anders. Nu krijgen ze wel de volle laag in ieder geval.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 20:30 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Het leek er toch eerst op dat ie de Yucatán zou missen?
-Black_Tulip-
het oog trekt er echt over heenquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 18:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
De eerste schade zal wel binnen zijn, damn dat eilandje krijg dat te voorduren!
[afbeelding]
goed te zien op satalietbeeldquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:42 schreef Frutsel het volgende:
en Tropical Depression 25 steekt de kop op...
Vooralsnog geen bedreiging voor Amerika...
maar wellicht wel voor de Domininaanse republiek en Bahamá's
zou dit de allereerste "Hurricane Alpha" worden uit de geschiedenis?![]()
[afbeelding]
Lijkt me niet echt, Wilma en Alpha verliezen veel kracht rond rond oost florida, door het "relatief" loude water daar, als ze zouden samen smelten levert dat hoogstens een cat1 Hurri op.quote:Op zondag 23 oktober 2005 01:12 schreef SpeedyGJ het volgende:
Die kans is zeer klein en als dat gaat gebeuren dan kun jeje maar alvast voorbereiden op de zogenaamde superstorm..
En dat is voor NL genoeg om flinke schade aan te richten, bij windstoten van 120 km/h hebben we hier al schade, moet er niet aan denken dat we die gemiddelde snelheid hebben en windstoten van 150 km/h. In het park staan alle bomen nog in VOL blad...quote:Op zondag 23 oktober 2005 05:08 schreef Nightanimal het volgende:
[..]
Lijkt me niet echt, Wilma en Alpha verliezen veel kracht rond rond oost florida, door het "relatief" loude water daar, als ze zouden samen smelten levert dat hoogstens een cat1 Hurri op.
Dus? wie hebben we gehad? in oktober dan, sinds dat berichtquote:Busy October Forecasted
The forecasters expect three named tropical storms, two hurricanes, one major hurricaneduring October. The prediction covers the Atlantic Basin, including the Caribbean and the Gulf of Mexico.
Tropical Storm Stan was ook de dodelijkste storm van het seizoen. (Guatemala, Honduras, Mexico). Maargoed uiteindelijk zal er wel een tijd komen dat ook de Griekse namen geskipt zullen worden..quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 09:54 schreef thijsdetweede het volgende:
Inderdaad ja. Maar ik verwacht niet dat dat nodig gaat zijn. Om te beginnen koerst tie op Honduras af (heeft minder grote status bij skippen van namen), bovendien gaat beta waarschijnlijk flink afzwakken voor landfall; misschien haalt tie vantevoren nog net de Major Hurricane status. Zou wel nodig zijn om van 2005 een record jaar te maken; voorlopig staat het jaar nog 'slechts' op plek 4 qua ACE (onder 2004), en ook het aantal MH's van 6 loopt nog twee achter op topjaar 1950
Gamma bouwt de huizen weer op.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 01:58 schreef Finchy het volgende:
Wat nu als Beta veel doden/verwoesting tot gevolg heeft?
Het wordt waarschijnlijk wel een CAT2/3.
Wordt Beta dan uit de lijst met hurricanenamen gehaald?
Zodat als er een ander jaar weer veel stormen zijn ze meteen van Alpha naar Gamma gaan??
Van rita en phillipe hebben we nog wat slecht weer gehad. Wilma is volgens mij volledig volledig gedissipeerd op de atlantische oceaan; zij komt nog net binnen op eumetsat, maar binnen een halve dag was ze opgelost. Te oordelen naar het weer van het moment valt het wel mee dusquote:Op zondag 23 oktober 2005 12:11 schreef Frutsel het volgende:
vraag me uberhaupt af wat er van zo'n systeem nog overblijft na zijn reis over de Atlantische Oceaan richting Engeland en eventueel de Benelux...
precies...zo kan een categorie 1 storm of een tropische storm zoals inderdaad Stan catastrofale gevolgen hebben voor regio's als Nicaragua en Honduras...quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:31 schreef highway101 het volgende:
[..]
Tropical Storm Stan was ook de dodelijkste storm van het seizoen. (Guatemala, Honduras, Mexico). Maargoed uiteindelijk zal er wel een tijd komen dat ook de Griekse namen geskipt zullen worden..
quote:More people may have been killed by Tropical Storm Alpha than by Wilma. The death toll in Haiti stands at 17, and nine people were killed in the Dominican Republic, which shares the island of Hispaniola with Haiti. Most of the victims in the Dominican Republic were swept away when a river broke its banks in the northern province of Puerto Plata. In Haiti, the Interior Ministry said that four people were still missing, bringing the likely total death toll to 30. Wilma is being blamed for 27 deaths so far, 10 in Florida, and 17 people in Mexico, Haiti and Jamaica.
Volgens mij kan je op basis van 1 of 2 jaar niet zeggen dat de opwarming van de aarde invloed heeft op de orkanen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:20 schreef thijsdetweede het volgende:
Dat is wel een aardig punt. Ten tijde van rita/katrina hadden heel wat mensen het over opwarming van de aarde en daardoor meer en/of sterkere orkanen. Als ik de andere bassins dan het atlantische zie, lijkt me er toch niet heel veel aanwijzing voor een globaal effect.
Over het Stan-argument: Zeker waar, maar op de een of andere manier telt VS chaos meestal dubbel voor het uitrangeren van namen; de kans dat Stan wordt afgevoerd is net even wat kleiner dan Katrina of zelfs Rita, hoewel in alle gevallen wel tegen de 100%
In de pacific hebben ze sinds 85 ofzo XYZ namen ook ingevoerd, onder het mom van: ze zijn wel (net) nodig, maar de kans dat we ze heel vaak moeten vervangen is niet echt groot. Zou best kunnen dat dat nu hier ook gebeurd.
quote:Hurricane Beta hits the Caribbean
Tropical Storm Beta has been upgraded to a hurricane as it hits the Colombian island of Providencia.
The US National Hurricane Center said maximum sustained winds had increased to nearly 75mph (120 km/h) - making it a Category One hurricane.
The hurricane is expected to hit Central America as a Category Two storm. Thousands of Nicaraguans are being evacuated.
Beta is the 13th hurricane of the Atlantic season - a record.
On the mountainous Caribbean island of Providencia, Beta's high winds ripped the roofs from low-lying wooden homes while residents took refuge in brick shelters built on high ground.
All the islanders were believed to be safe but many homes had been damaged, Capt German Collazos, chief of ports, told the Associated Press news agency.
Evacuations
Beta is expected to make landfall on Nicaragua's border with Honduras on Sunday morning.
Both countries have issued hurricane warnings.
Strong winds and heavy rain have already begun hitting the Nicaraguan coastal town of Puerto Cabezas, about 250 miles (400km) north-east of the capital Managua.
Up to 8,000 residents of low-lying coastal communities, mainly Miskito Indians, are being moved to schools and other temporary shelters in the town.
Nicaraguan President Enrique Bolanos said damage to property was unavoidable, adding: "The important thing is to save lives."
In Honduras, officials have set up shelters, and sent food and other supplies to areas that might be affected by the storm.
Storm names exhausted
This hurricane season has seen 23 named storms, more than at any point since record-keeping began in 1851. The previous record of 21 was set in 1933.
Last week Tropical Storm Alpha was named as it formed - the first time a letter from the Greek alphabet has been used because the list of storm names has been exhausted.
Alpha, which struck earlier this week, killed 26 people in the Caribbean and caused flooding and mudslides in the Dominican Republic and Haiti. It has now subsided.
Earlier this month, hundreds of people were killed in Guatemala by mudslides triggered by Hurricane Stan.
Meanwhile, residents in Florida are continuing with the clear-up following Hurricane Wilma last weekend.
The Atlantic hurricane season officially ends on 30 November.
Ik heb het gehoord tijdens een reportage over orkanen. Zal kijken of ik een bron voor je kan vinden. Het is idd wel een beetje kort door de bocht. Er zijn zat andere manieren om je overtollige energie af te voeren. Maar het kan een mogelijkheid zijn.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 11:11 schreef thijsdetweede het volgende:
Mwah, da's dan ook wel weer heel kort door de bocht. Als de aarde warmer wordt verschuif je je energiebalans inderdaad, maar ik zou niet weten waarom dat per se juist door orkanen gecompenseerd zou moeten worden.
Waarom koelen orkanen trouwens de aarde af? Het albedo effect van een relatief compact systeem lijkt me niet echt heel groot, eerder zou de grote extra hoeveelheid vocht in de atmosfeer voor een versterkt broeikaseffect kunnen zorgen. Ik zou me nog wel kunnen voorstellen dat een versterkte herverdeling van vocht en warmte richting polen zou kunnen werken, maar ik weet nog even niet hoe. Nou weet ik ook niet zo veel van orkanen, dus kom maar op
Die aanname is toch niet zo veilig. Er is leven op aarde mogelijk door het naturlijke broeikaseffect. Door het vasthouden van de zonnewamte is er leven op aarde. In jouw aanname ga je er vanuit dat er een wet van behoud van energie is in dit vraagstuk. In vocht zit energie opgeslagen en warmte is weer een andere verpakking van energie.quote:Op maandag 31 oktober 2005 18:21 schreef thijsdetweede het volgende:
@One of the few: Ik weet wat verdamping is en dat dat energie kost, maar ik snap niet dat dit globaal een effect kan geven; in de daaropvolgende regenbui is het vocht toch weer gecondenseerd en komt de warmte weer vrij?
Netto mag dat dus geen effect hebben, aangenomen dat er een balans in de vochhuishouding zit. Lijkt me een veilige aanname.
quote:Again, some of the global computer models seem to develop this feature as it moves westward over time. With so much heat still in the tropics and sub-tropics, it will not surprise me to see one or two more named storms this year- even in to December Whether or not that actually happens- we'll just have to see.
Ik moet zeggen dat het bovenstaande bericht van 9 november dus feilloos aansluit bij Gammaquote:Op woensdag 9 november 2005 12:32 schreef Frutsel het volgende:
TROPICS STILL QUIET- CAN WE GET THROUGH NOVEMBER WITH NO NAMED STORM?
We have had a named storm, and in some cases, many named storms, in each month of this hurricane season. So far November has been very quiet in the tropics. There just have not been any persistent areas of organized convection or thunderstorm activity to warrant any concern. The GFS computer model does show more activity after about 10 days. We'll just have to see about that- 10 days is a long way out for any computer model to try to be accurate. For now, all is quiet and it will remain that way for many days to come.
eh? Spanje is geen Marokkoquote:Op maandag 28 november 2005 10:22 schreef thijsdetweede het volgende:
toch.. het is wel de tweede die dit jaar in spanje aanspoelt
Nope, dit telt niet als polar lowquote:Op vrijdag 25 november 2005 20:37 schreef thijsdetweede het volgende:
He ons charmante lage druk gebiedje, zo recht boven friesland, telt dat nou als polar low? Met dat oog moest ik er net bij het journaal wel heel erg aan denken, en hij voldoet volgens mij wel aan de meeste voorwaarden...
Dit ter informatie.quote:Dr Simon Day, of Benfield Greig Hazard research Centre, UCL, says the western flank of the Cumbre Vieja volcano on La Palma is unstable and could collapse during a major eruption. This might send half a trillion tonnes of rock crashing into the sea at once.
Modelling by colleagues in Switzerland shows that such a landslide could trigger a so-called mega-tsunami, which has an initial wave height of 650 metres (2,130 feet) and moves out over the ocean at speeds up to 720 km/h (450 mph).
Er zal misschien een grote golf kunnen ontstaan, maar denk niet dat het zo erg zal worden als discovery beweert.quote:Op dinsdag 29 november 2005 15:41 schreef francorex het volgende:
La Palma wordt getroffen door orkaan Delta, op zich al zeer uitzonderlijk.
Toch even op wijzen dat La Palma bekent staat voor de aanwezigheid van een prominente en beruchte vulkaan, de Cumbra Vieja.
De Cumbra Vieja is bekend en berucht, het zijn wetenschappers die hebben vastgesteld dat deze vulkaan wel eens de oorzaak zou kunnen zijn voor een mega-tsunamie.
De vulkaan is gedeeltelijk doordrongen met water, water dat opgesloten zit in de vulkaan en geen kant opkan. Wetenschappers vrezen dat bij één van de volgende uitbarstingen de berg zo instabiel kan worden, dat een gedeelte ervan in zee stort en een mega tsunamie tot gevolg heeft.
Een mega-tsunamie die de gehele oostkust van de Verenigde Staten van America kan en zal vernietigen.
Voorlopig is er geen enkele dreiging, want de vulkaan is inactief.
Maar, laat me het voorzichtige omschrijven, het is niet bevordelijk voor de stabiliteit van de vulkaan mochten meer van zulke orkanen de Canarische eilanden teisteren.![]()
Héhé, ik quote mezelf, ik mag mezelf quoten.quote:Op dinsdag 29 november 2005 15:41 schreef francorex het volgende:
La Palma wordt getroffen door orkaan Delta, op zich al zeer uitzonderlijk.
Toch even op wijzen dat La Palma bekent staat voor de aanwezigheid van een prominente en beruchte vulkaan, de Cumbra Vieja.
De Cumbra Vieja is bekend en berucht, het zijn wetenschappers die hebben vastgesteld dat deze vulkaan wel eens de oorzaak zou kunnen zijn voor een mega-tsunamie.
De vulkaan is gedeeltelijk doordrongen met water, water dat opgesloten zit in de vulkaan en geen kant opkan. Wetenschappers vrezen dat bij één van de volgende uitbarstingen de berg zo instabiel kan worden, dat een gedeelte ervan in zee stort en een mega tsunamie tot gevolg heeft.
Een mega-tsunamie die de gehele oostkust van de Verenigde Staten van America kan en zal vernietigen.
Voorlopig is er geen enkele dreiging, want de vulkaan is inactief.
Maar, laat me het voorzichtige omschrijven, het is niet bevordelijk voor de stabiliteit van de vulkaan mochten meer van zulke orkanen de Canarische eilanden teisteren.![]()
Ik kan het oorspronkelijke Nature artikel niet vinden, maar pas op dat dit maar 1 meting betreft. Statistiek is beroerd, en Nature is wel een blad dat graag spectaculaire koppen en persberichten wil neerzetten.quote:Op donderdag 1 december 2005 12:25 schreef Frutsel het volgende:
===================
Komt de ijstijd er aan?
quote:WTNT44 KNHC 021414
TCDAT4
HURRICANE EPSILON DISCUSSION NUMBER 13
10 AM EST FRI DEC 02 2005
DESPITE MOVING OVER SLIGHTLY COOLER WATER SINCE THIS TIME YESTERDAY
...EPSILON HAS CONTINUED TO BECOME BETTER ORGANIZED WITH A SOLID
CONVECTIVE BAND NOW WRAPPING COMPLETELY AROUND THE CYCLONE CENTER
...WHICH HAS PRODUCED A WELL-DEFINED 25 NMI DIAMETER EYE. THE
UPPER-LEVEL OUTFLOW PATTERN HAS ALSO CONTINUED TO IMPROVE...
ESPECIALLY TO THE NORTH AND EAST. DVORAK SATELLITE INTENSITY
ESTIMATES ARE T4.0/65 FROM TAFB AND SAB... AND A 01/0920Z
NESDIS/CIRA AMSU PRESSSURE ESTIMATE WAS 986 MB.. AND 01/0920Z
INTENSITY ESTIMATE FROM UW-CIMSS WAS 985 MB/66 KT. BASED ON THIS
INFORMATION... EPSILON HAS BEEN UPGRADED TO A 65-KT HURRICANE. THIS
IS NOT UNPRECEDENTED FOR A HURRICANE TO FORM THIS LATE IN THE
SEASON OR OVER THIS PART OF THE ATLANTIC OCEAN. HURRICANE NOEL IN
NOVEMBER 2001 FORMED NEAR 38N 50W...ABOUT 250 NMI NORTH OF EPSILON.
THE INITIAL MOTION IS 045/12 KT. SATELLITE FIX POSITIONS FROM ALL
THREE AGENCIES HAVE BEEN COMING IN ON THE PREVIOUS FORECAST TRACK
...SO LITTLE CHANGE HAS BEEN MADE. NHC MODEL GUIDANCE HAS CONTINUED
TO BECOME MORE CONVERGENT ON A NORTHEASTWARD MOTION FOR THE NEXT 72
HOURS. AFTERWARDS... HOWEVER... THE MODELS DIVERGE SIGNIFICANTLY ON
HOW THEY HANDLE EPSILON AS AN EXTRATROPICAL LOW. THE GFDL AND GFDN
TAKE EPSILON MORE NORTHWARD... WHEREAS THE GFS... UKMET... AND
NOGAPS MODELS TAKE THE CYCLONE MORE EASTWARD AND SOUTHWARD BY 120
HOURS DUE TO COMPLEX INTERACTION AND/OR MERGER WITH ANOTHER
EXTRATROPICAL LOW THAT IS FORECAST TO DEVELOP OVER THE AZORES. THE
OFFICIAL FORECAST IS SIMILAR TO THE PREVIOUS FORECAST TRACK AND
REMAINS A LITTLE NORTH OF AND SLOWER THAN THE NHC MODEL CONSENSUS.
SHIP DEDM LOCATED ABOUT 160 NMI EAST OF EPSILON AT 12Z REPORTED A
SST OF 24C/75F... WHICH INDICATES THAT EPSILON HAS BEEN MOVING
ALONG A NARROW RIDGE OF WARMER SSTS. THIS LIKELY EXPLAINS TO A
LARGE DEGREE WHY EPSILON HAS BEEN ABLE TO IMPROVE ITS CONVECTIVE
ORGANIZATION THIS MORNING. HOWEVER... BUOYS NORTHEAST OF THE
CYCLONE INDICATE SSTS BELOW 70F ARE LESS THAN 200 NMI AWAY. AS
SUCH... EPSILON SHOULD BEGIN TO STEADILY WEAKEN WITHIN THE NEXT
12-18 HOURS AND PROBABLY BECOME EXTRATROPICAL BY 36 HOURS.
FORECASTER STEWART
FORECAST POSITIONS AND MAX WINDS
INITIAL 02/1500Z 33.7N 48.2W 65 KT
12HR VT 03/0000Z 34.6N 46.9W 60 KT
24HR VT 03/1200Z 35.8N 45.0W 55 KT...BECOMING EXTRATROPICAL
36HR VT 04/0000Z 37.0N 43.0W 50 KT...EXTRATROPICAL
48HR VT 04/1200Z 38.3N 40.7W 45 KT...EXTRATROPICAL
72HR VT 05/1200Z 40.8N 36.2W 45 KT...EXTRATROPICAL
96HR VT 06/1200Z 43.0N 32.0W 40 KT...EXTRATROPICAL
120HR VT 07/1200Z 44.5N 29.0W 40 KT...EXTRATROPICAL
$$
Als je het zo bekijkt lijkt het van bovenaf meer op een giga-onweersbui dan op een orkaan. Ik kan ook geen spiraalstructuur herkennen in het plaatje... hoe zou het daar onder er aan toe gaan?quote:
Ik heb iig geen id hoe het daaronder zou zijn gegaan, wel zeeeeeer veel regen met zeer veel windquote:Op maandag 12 december 2005 14:00 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt lijkt het van bovenaf meer op een giga-onweersbui dan op een orkaan. Ik kan ook geen spiraalstructuur herkennen in het plaatje... hoe zou het daar onder er aan toe gaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |