quote:Again, some of the global computer models seem to develop this feature as it moves westward over time. With so much heat still in the tropics and sub-tropics, it will not surprise me to see one or two more named storms this year- even in to December Whether or not that actually happens- we'll just have to see.
Ik moet zeggen dat het bovenstaande bericht van 9 november dus feilloos aansluit bij Gammaquote:Op woensdag 9 november 2005 12:32 schreef Frutsel het volgende:
TROPICS STILL QUIET- CAN WE GET THROUGH NOVEMBER WITH NO NAMED STORM?
We have had a named storm, and in some cases, many named storms, in each month of this hurricane season. So far November has been very quiet in the tropics. There just have not been any persistent areas of organized convection or thunderstorm activity to warrant any concern. The GFS computer model does show more activity after about 10 days. We'll just have to see about that- 10 days is a long way out for any computer model to try to be accurate. For now, all is quiet and it will remain that way for many days to come.
eh? Spanje is geen Marokkoquote:Op maandag 28 november 2005 10:22 schreef thijsdetweede het volgende:
toch.. het is wel de tweede die dit jaar in spanje aanspoelt
Nope, dit telt niet als polar lowquote:Op vrijdag 25 november 2005 20:37 schreef thijsdetweede het volgende:
He ons charmante lage druk gebiedje, zo recht boven friesland, telt dat nou als polar low? Met dat oog moest ik er net bij het journaal wel heel erg aan denken, en hij voldoet volgens mij wel aan de meeste voorwaarden...
Dit ter informatie.quote:Dr Simon Day, of Benfield Greig Hazard research Centre, UCL, says the western flank of the Cumbre Vieja volcano on La Palma is unstable and could collapse during a major eruption. This might send half a trillion tonnes of rock crashing into the sea at once.
Modelling by colleagues in Switzerland shows that such a landslide could trigger a so-called mega-tsunami, which has an initial wave height of 650 metres (2,130 feet) and moves out over the ocean at speeds up to 720 km/h (450 mph).
Er zal misschien een grote golf kunnen ontstaan, maar denk niet dat het zo erg zal worden als discovery beweert.quote:Op dinsdag 29 november 2005 15:41 schreef francorex het volgende:
La Palma wordt getroffen door orkaan Delta, op zich al zeer uitzonderlijk.
Toch even op wijzen dat La Palma bekent staat voor de aanwezigheid van een prominente en beruchte vulkaan, de Cumbra Vieja.
De Cumbra Vieja is bekend en berucht, het zijn wetenschappers die hebben vastgesteld dat deze vulkaan wel eens de oorzaak zou kunnen zijn voor een mega-tsunamie.
De vulkaan is gedeeltelijk doordrongen met water, water dat opgesloten zit in de vulkaan en geen kant opkan. Wetenschappers vrezen dat bij één van de volgende uitbarstingen de berg zo instabiel kan worden, dat een gedeelte ervan in zee stort en een mega tsunamie tot gevolg heeft.
Een mega-tsunamie die de gehele oostkust van de Verenigde Staten van America kan en zal vernietigen.
Voorlopig is er geen enkele dreiging, want de vulkaan is inactief.
Maar, laat me het voorzichtige omschrijven, het is niet bevordelijk voor de stabiliteit van de vulkaan mochten meer van zulke orkanen de Canarische eilanden teisteren.![]()
Héhé, ik quote mezelf, ik mag mezelf quoten.quote:Op dinsdag 29 november 2005 15:41 schreef francorex het volgende:
La Palma wordt getroffen door orkaan Delta, op zich al zeer uitzonderlijk.
Toch even op wijzen dat La Palma bekent staat voor de aanwezigheid van een prominente en beruchte vulkaan, de Cumbra Vieja.
De Cumbra Vieja is bekend en berucht, het zijn wetenschappers die hebben vastgesteld dat deze vulkaan wel eens de oorzaak zou kunnen zijn voor een mega-tsunamie.
De vulkaan is gedeeltelijk doordrongen met water, water dat opgesloten zit in de vulkaan en geen kant opkan. Wetenschappers vrezen dat bij één van de volgende uitbarstingen de berg zo instabiel kan worden, dat een gedeelte ervan in zee stort en een mega tsunamie tot gevolg heeft.
Een mega-tsunamie die de gehele oostkust van de Verenigde Staten van America kan en zal vernietigen.
Voorlopig is er geen enkele dreiging, want de vulkaan is inactief.
Maar, laat me het voorzichtige omschrijven, het is niet bevordelijk voor de stabiliteit van de vulkaan mochten meer van zulke orkanen de Canarische eilanden teisteren.![]()
Ik kan het oorspronkelijke Nature artikel niet vinden, maar pas op dat dit maar 1 meting betreft. Statistiek is beroerd, en Nature is wel een blad dat graag spectaculaire koppen en persberichten wil neerzetten.quote:Op donderdag 1 december 2005 12:25 schreef Frutsel het volgende:
===================
Komt de ijstijd er aan?
quote:WTNT44 KNHC 021414
TCDAT4
HURRICANE EPSILON DISCUSSION NUMBER 13
NWS TPC/NATIONAL HURRICANE CENTER MIAMI FL
10 AM EST FRI DEC 02 2005
DESPITE MOVING OVER SLIGHTLY COOLER WATER SINCE THIS TIME YESTERDAY
...EPSILON HAS CONTINUED TO BECOME BETTER ORGANIZED WITH A SOLID
CONVECTIVE BAND NOW WRAPPING COMPLETELY AROUND THE CYCLONE CENTER
...WHICH HAS PRODUCED A WELL-DEFINED 25 NMI DIAMETER EYE. THE
UPPER-LEVEL OUTFLOW PATTERN HAS ALSO CONTINUED TO IMPROVE...
ESPECIALLY TO THE NORTH AND EAST. DVORAK SATELLITE INTENSITY
ESTIMATES ARE T4.0/65 FROM TAFB AND SAB... AND A 01/0920Z
NESDIS/CIRA AMSU PRESSSURE ESTIMATE WAS 986 MB.. AND 01/0920Z
INTENSITY ESTIMATE FROM UW-CIMSS WAS 985 MB/66 KT. BASED ON THIS
INFORMATION... EPSILON HAS BEEN UPGRADED TO A 65-KT HURRICANE. THIS
IS NOT UNPRECEDENTED FOR A HURRICANE TO FORM THIS LATE IN THE
SEASON OR OVER THIS PART OF THE ATLANTIC OCEAN. HURRICANE NOEL IN
NOVEMBER 2001 FORMED NEAR 38N 50W...ABOUT 250 NMI NORTH OF EPSILON.
THE INITIAL MOTION IS 045/12 KT. SATELLITE FIX POSITIONS FROM ALL
THREE AGENCIES HAVE BEEN COMING IN ON THE PREVIOUS FORECAST TRACK
...SO LITTLE CHANGE HAS BEEN MADE. NHC MODEL GUIDANCE HAS CONTINUED
TO BECOME MORE CONVERGENT ON A NORTHEASTWARD MOTION FOR THE NEXT 72
HOURS. AFTERWARDS... HOWEVER... THE MODELS DIVERGE SIGNIFICANTLY ON
HOW THEY HANDLE EPSILON AS AN EXTRATROPICAL LOW. THE GFDL AND GFDN
TAKE EPSILON MORE NORTHWARD... WHEREAS THE GFS... UKMET... AND
NOGAPS MODELS TAKE THE CYCLONE MORE EASTWARD AND SOUTHWARD BY 120
HOURS DUE TO COMPLEX INTERACTION AND/OR MERGER WITH ANOTHER
EXTRATROPICAL LOW THAT IS FORECAST TO DEVELOP OVER THE AZORES. THE
OFFICIAL FORECAST IS SIMILAR TO THE PREVIOUS FORECAST TRACK AND
REMAINS A LITTLE NORTH OF AND SLOWER THAN THE NHC MODEL CONSENSUS.
SHIP DEDM LOCATED ABOUT 160 NMI EAST OF EPSILON AT 12Z REPORTED A
SST OF 24C/75F... WHICH INDICATES THAT EPSILON HAS BEEN MOVING
ALONG A NARROW RIDGE OF WARMER SSTS. THIS LIKELY EXPLAINS TO A
LARGE DEGREE WHY EPSILON HAS BEEN ABLE TO IMPROVE ITS CONVECTIVE
ORGANIZATION THIS MORNING. HOWEVER... BUOYS NORTHEAST OF THE
CYCLONE INDICATE SSTS BELOW 70F ARE LESS THAN 200 NMI AWAY. AS
SUCH... EPSILON SHOULD BEGIN TO STEADILY WEAKEN WITHIN THE NEXT
12-18 HOURS AND PROBABLY BECOME EXTRATROPICAL BY 36 HOURS.
FORECASTER STEWART
FORECAST POSITIONS AND MAX WINDS
INITIAL 02/1500Z 33.7N 48.2W 65 KT
12HR VT 03/0000Z 34.6N 46.9W 60 KT
24HR VT 03/1200Z 35.8N 45.0W 55 KT...BECOMING EXTRATROPICAL
36HR VT 04/0000Z 37.0N 43.0W 50 KT...EXTRATROPICAL
48HR VT 04/1200Z 38.3N 40.7W 45 KT...EXTRATROPICAL
72HR VT 05/1200Z 40.8N 36.2W 45 KT...EXTRATROPICAL
96HR VT 06/1200Z 43.0N 32.0W 40 KT...EXTRATROPICAL
120HR VT 07/1200Z 44.5N 29.0W 40 KT...EXTRATROPICAL
$$
Als je het zo bekijkt lijkt het van bovenaf meer op een giga-onweersbui dan op een orkaan. Ik kan ook geen spiraalstructuur herkennen in het plaatje... hoe zou het daar onder er aan toe gaan?quote:
Ik heb iig geen id hoe het daaronder zou zijn gegaan, wel zeeeeeer veel regen met zeer veel windquote:Op maandag 12 december 2005 14:00 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt lijkt het van bovenaf meer op een giga-onweersbui dan op een orkaan. Ik kan ook geen spiraalstructuur herkennen in het plaatje... hoe zou het daar onder er aan toe gaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |