het oog trekt er echt over heenquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 18:36 schreef SpeedyGJ het volgende:
De eerste schade zal wel binnen zijn, damn dat eilandje krijg dat te voorduren!
[afbeelding]
goed te zien op satalietbeeldquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:42 schreef Frutsel het volgende:
en Tropical Depression 25 steekt de kop op...
Vooralsnog geen bedreiging voor Amerika...
maar wellicht wel voor de Domininaanse republiek en Bahamá's
zou dit de allereerste "Hurricane Alpha" worden uit de geschiedenis?![]()
[afbeelding]
Lijkt me niet echt, Wilma en Alpha verliezen veel kracht rond rond oost florida, door het "relatief" loude water daar, als ze zouden samen smelten levert dat hoogstens een cat1 Hurri op.quote:Op zondag 23 oktober 2005 01:12 schreef SpeedyGJ het volgende:
Die kans is zeer klein en als dat gaat gebeuren dan kun jeje maar alvast voorbereiden op de zogenaamde superstorm..
En dat is voor NL genoeg om flinke schade aan te richten, bij windstoten van 120 km/h hebben we hier al schade, moet er niet aan denken dat we die gemiddelde snelheid hebben en windstoten van 150 km/h. In het park staan alle bomen nog in VOL blad...quote:Op zondag 23 oktober 2005 05:08 schreef Nightanimal het volgende:
[..]
Lijkt me niet echt, Wilma en Alpha verliezen veel kracht rond rond oost florida, door het "relatief" loude water daar, als ze zouden samen smelten levert dat hoogstens een cat1 Hurri op.
Dus? wie hebben we gehad? in oktober dan, sinds dat berichtquote:Busy October Forecasted
The forecasters expect three named tropical storms, two hurricanes, one major hurricaneduring October. The prediction covers the Atlantic Basin, including the Caribbean and the Gulf of Mexico.
Tropical Storm Stan was ook de dodelijkste storm van het seizoen. (Guatemala, Honduras, Mexico). Maargoed uiteindelijk zal er wel een tijd komen dat ook de Griekse namen geskipt zullen worden..quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 09:54 schreef thijsdetweede het volgende:
Inderdaad ja. Maar ik verwacht niet dat dat nodig gaat zijn. Om te beginnen koerst tie op Honduras af (heeft minder grote status bij skippen van namen), bovendien gaat beta waarschijnlijk flink afzwakken voor landfall; misschien haalt tie vantevoren nog net de Major Hurricane status. Zou wel nodig zijn om van 2005 een record jaar te maken; voorlopig staat het jaar nog 'slechts' op plek 4 qua ACE (onder 2004), en ook het aantal MH's van 6 loopt nog twee achter op topjaar 1950
Gamma bouwt de huizen weer op.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 01:58 schreef Finchy het volgende:
Wat nu als Beta veel doden/verwoesting tot gevolg heeft?
Het wordt waarschijnlijk wel een CAT2/3.
Wordt Beta dan uit de lijst met hurricanenamen gehaald?
Zodat als er een ander jaar weer veel stormen zijn ze meteen van Alpha naar Gamma gaan??
Van rita en phillipe hebben we nog wat slecht weer gehad. Wilma is volgens mij volledig volledig gedissipeerd op de atlantische oceaan; zij komt nog net binnen op eumetsat, maar binnen een halve dag was ze opgelost. Te oordelen naar het weer van het moment valt het wel mee dusquote:Op zondag 23 oktober 2005 12:11 schreef Frutsel het volgende:
vraag me uberhaupt af wat er van zo'n systeem nog overblijft na zijn reis over de Atlantische Oceaan richting Engeland en eventueel de Benelux...
precies...zo kan een categorie 1 storm of een tropische storm zoals inderdaad Stan catastrofale gevolgen hebben voor regio's als Nicaragua en Honduras...quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:31 schreef highway101 het volgende:
[..]
Tropical Storm Stan was ook de dodelijkste storm van het seizoen. (Guatemala, Honduras, Mexico). Maargoed uiteindelijk zal er wel een tijd komen dat ook de Griekse namen geskipt zullen worden..
quote:More people may have been killed by Tropical Storm Alpha than by Wilma. The death toll in Haiti stands at 17, and nine people were killed in the Dominican Republic, which shares the island of Hispaniola with Haiti. Most of the victims in the Dominican Republic were swept away when a river broke its banks in the northern province of Puerto Plata. In Haiti, the Interior Ministry said that four people were still missing, bringing the likely total death toll to 30. Wilma is being blamed for 27 deaths so far, 10 in Florida, and 17 people in Mexico, Haiti and Jamaica.
Volgens mij kan je op basis van 1 of 2 jaar niet zeggen dat de opwarming van de aarde invloed heeft op de orkanen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:20 schreef thijsdetweede het volgende:
Dat is wel een aardig punt. Ten tijde van rita/katrina hadden heel wat mensen het over opwarming van de aarde en daardoor meer en/of sterkere orkanen. Als ik de andere bassins dan het atlantische zie, lijkt me er toch niet heel veel aanwijzing voor een globaal effect.
Over het Stan-argument: Zeker waar, maar op de een of andere manier telt VS chaos meestal dubbel voor het uitrangeren van namen; de kans dat Stan wordt afgevoerd is net even wat kleiner dan Katrina of zelfs Rita, hoewel in alle gevallen wel tegen de 100%
In de pacific hebben ze sinds 85 ofzo XYZ namen ook ingevoerd, onder het mom van: ze zijn wel (net) nodig, maar de kans dat we ze heel vaak moeten vervangen is niet echt groot. Zou best kunnen dat dat nu hier ook gebeurd.
quote:Hurricane Beta hits the Caribbean
Tropical Storm Beta has been upgraded to a hurricane as it hits the Colombian island of Providencia.
The US National Hurricane Center said maximum sustained winds had increased to nearly 75mph (120 km/h) - making it a Category One hurricane.
The hurricane is expected to hit Central America as a Category Two storm. Thousands of Nicaraguans are being evacuated.
Beta is the 13th hurricane of the Atlantic season - a record.
On the mountainous Caribbean island of Providencia, Beta's high winds ripped the roofs from low-lying wooden homes while residents took refuge in brick shelters built on high ground.
All the islanders were believed to be safe but many homes had been damaged, Capt German Collazos, chief of ports, told the Associated Press news agency.
Evacuations
Beta is expected to make landfall on Nicaragua's border with Honduras on Sunday morning.
Both countries have issued hurricane warnings.
Strong winds and heavy rain have already begun hitting the Nicaraguan coastal town of Puerto Cabezas, about 250 miles (400km) north-east of the capital Managua.
Up to 8,000 residents of low-lying coastal communities, mainly Miskito Indians, are being moved to schools and other temporary shelters in the town.
Nicaraguan President Enrique Bolanos said damage to property was unavoidable, adding: "The important thing is to save lives."
In Honduras, officials have set up shelters, and sent food and other supplies to areas that might be affected by the storm.
Storm names exhausted
This hurricane season has seen 23 named storms, more than at any point since record-keeping began in 1851. The previous record of 21 was set in 1933.
Last week Tropical Storm Alpha was named as it formed - the first time a letter from the Greek alphabet has been used because the list of storm names has been exhausted.
Alpha, which struck earlier this week, killed 26 people in the Caribbean and caused flooding and mudslides in the Dominican Republic and Haiti. It has now subsided.
Earlier this month, hundreds of people were killed in Guatemala by mudslides triggered by Hurricane Stan.
Meanwhile, residents in Florida are continuing with the clear-up following Hurricane Wilma last weekend.
The Atlantic hurricane season officially ends on 30 November.
Ik heb het gehoord tijdens een reportage over orkanen. Zal kijken of ik een bron voor je kan vinden. Het is idd wel een beetje kort door de bocht. Er zijn zat andere manieren om je overtollige energie af te voeren. Maar het kan een mogelijkheid zijn.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 11:11 schreef thijsdetweede het volgende:
Mwah, da's dan ook wel weer heel kort door de bocht. Als de aarde warmer wordt verschuif je je energiebalans inderdaad, maar ik zou niet weten waarom dat per se juist door orkanen gecompenseerd zou moeten worden.
Waarom koelen orkanen trouwens de aarde af? Het albedo effect van een relatief compact systeem lijkt me niet echt heel groot, eerder zou de grote extra hoeveelheid vocht in de atmosfeer voor een versterkt broeikaseffect kunnen zorgen. Ik zou me nog wel kunnen voorstellen dat een versterkte herverdeling van vocht en warmte richting polen zou kunnen werken, maar ik weet nog even niet hoe. Nou weet ik ook niet zo veel van orkanen, dus kom maar op
Die aanname is toch niet zo veilig. Er is leven op aarde mogelijk door het naturlijke broeikaseffect. Door het vasthouden van de zonnewamte is er leven op aarde. In jouw aanname ga je er vanuit dat er een wet van behoud van energie is in dit vraagstuk. In vocht zit energie opgeslagen en warmte is weer een andere verpakking van energie.quote:Op maandag 31 oktober 2005 18:21 schreef thijsdetweede het volgende:
@One of the few: Ik weet wat verdamping is en dat dat energie kost, maar ik snap niet dat dit globaal een effect kan geven; in de daaropvolgende regenbui is het vocht toch weer gecondenseerd en komt de warmte weer vrij?
Netto mag dat dus geen effect hebben, aangenomen dat er een balans in de vochhuishouding zit. Lijkt me een veilige aanname.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |