abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 september 2005 @ 23:24:39 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30184498
vrij recent een leuk interview met Scheepbouwer in het NRC. Aanvankelijk wat talk over zijn bedrijf. De 2e helft is echter over de politiek in dit land (niet gesubt) en de sterke punten/leuke dingen zijn gehighligt. Misschien dat iemand er een nieuws submit van kan maken op de frontpage.

Ben het er uiteraard volledig mee eens. Als je de SP en de NOS moet geloven is het ontslaan van iemand een doodszonde. Onzin uiteraard, als je niet wilt dat er mensen ontslagen worden moet je naar een communistisch systeem.
Scheepbouwer herhaalt verder de liberale boodschap van minder regels, lagere belastingen & het afschaffen van het omslagstelsel. Verder vrij schokkend om te zien wat het CWI presteert. Kunnen zij grote bedrijven echt verbieden mensen te ontslaan?
quote:
`Nederland moet reorganiseren zoals KPN'

DEN HAAG, 27 AUG. Topman Ad Scheepbouwer besloot vorige week tot zijn pensioen bij telecombedrijf KPN te blijven. KPN blijft volgens Scheepbouwer zelfstandig, maar met Nederland gaat het de verkeerde kant op.

Ad Scheepbouwer houdt van werken, vertelt hij. Als hij onlangs niet voor drie jaar bij KPN had bijgetekend, zou hij een andere baan hebben gezocht. ,,Maar ik blijf ook omdat we een half jaar geleden een nieuwe strategie hebben aangekondigd, waar ik nog een zwengel aan wil geven.''
KPN wil een leidende positie krijgen in nieuwe diensten zoals internetbellen en digitale televisie. Met mobiele telefonie wil het bedrijf groeien, vandaar dat het onlangs heeft aangekondigd Telfort te willen kopen. Ook heeft KPN recent tevergeefs geprobeerd de Duitse mobiele telefonie-tak van het Britse O2 over te nemen.
Scheepbouwer heeft als topman van een internationaal bedrijf ook ideeën over de economie en het bestuur van Nederland. Hij maakt zich zorgen over de heersende ,,Jan Saliegeest''.
Scheepbouwer werd in 2001 aangesteld om KPN te redden. Het bedrijf stond aan de rand van de afgrond door overname van het Duitse E-plus en aankoop van een umts-licentie. Nu is KPN financieel gezond, maar het zit wel in een moeilijke periode. Internetbellen neemt snel de plaats in van de traditionele vaste telefonie. In mobiele telefonie moet het bedrijf fel concurreren met giganten als Vodafone en T-Mobile.

Wat wilt u doen in die drie extra jaren bij KPN?
,,Mobiele telefonie groeit aardig, maar vaste telefonie staat onder druk. Die vaste poot wil ik laten groeien door meer inhoudelijke dingen aan te bieden: muziek, films, digitale televisie. Mensen willen daar voor betalen. Kijk naar I-tunes: daar werden in korte tijd honderden miljoenen liedjes verkocht. En ik weet zeker dat digitale tv dé trend van de komende jaren is. Ook bellen via internet wordt onweerstaanbaar: betere geluidskwaliteit voor lagere prijzen. Gemiddeld is het 15 tot 20 procent goedkoper.''

KPN is actief in Nederland, België en Duitsland. Wil KPN nog overnemen buiten die landen?
,,We hebben nu niets op het oog, maar als we uitbreiden zal dat in landen zijn die aansluiten op het blok waar we nu zitten.'' Hij trekt een smerig gezicht: ,,Dus niet in Maleisië of Oekraïne of zo.''

Zit in landen in het Verre Oosten, Oost-Europa en Rusland juist niet de groei?
,,We hebben tien jaar in Cesky Telecom in Tsjechië gezeten en dat is niet goed bevallen, dat hebben we verkocht. We zaten ook in Hongarije. In Oost-Europa is er een cultuur waarbij het politieke met het zakelijke verweven is en volgens mij is dat niet veranderd. Dat is lastig opereren voor een beursgenoteerd bedrijf.''

KPN is in Europa een van de kleintjes. Als u afscheid neemt, is KPN dan nog een zelfstandig bedrijf?
,,Voor een consolidatieslag is altijd een drijfveer nodig en op dit moment is die er in de telecomsector niet. Elk telecombedrijf kan zichzelf nu redelijk bedruipen. Bovendien vinden buitenlandse bedrijven Nederland een van de meest vervelend gereguleerde markten in Europa. Die regulering van met name de Opta kost ons bedrijf per jaar 5 à 10 procent van de winst (vorig jaar 1,76 miljard euro). Dus als ik afscheid neem, is KPN nog zelfstandig.''

Onder uw bewind zijn 18.000 arbeidsplaatsen verdwenen. De komende drie jaar komen er nog 8.000 bij. Bent u bang herinnerd te worden als Ad de Slager?
,,Ik ben hier niet gekomen om aan mijn imago te werken. Wil KPN overleven dan moet ik die dingen doen. Vijf jaar geleden hadden we 12 miljard euro omzet met 50.000 mensen. Nu maken we dezelfde omzet met 30.000 man. De productiviteit is heel erg opgevoerd.
,,In een bedrijf waar het lang goed is gegaan, treedt altijd een bepaalde mate van verwennerij op. Je hebt overal iemand voor en ze zijn de hele dag druk. Goed beschouwd blijkt een groot deel van hun werk minder nodig. Dit is geen sociale werkplaats.''

Bent u geliefd?
,,Nee, dat denk ik niet.''

Maar u heeft KPN gered.
,,Jawel, er zijn wel een hoop mensen die dat appreciëren. Het heeft geholpen dat ik in 2001 heel helder heb verteld wat er aan de hand was: `Als we niets doen, dan gaan we op die en die datum failliet'''.

Hoe zou u Nederland reorganiseren?
,,Nou, net zo als bij KPN. Het kabinet-Balkenende heeft onvoldoende duidelijk gemaakt dat we in een crisis zitten. De investeringen dalen. Aan de onderkant van de arbeidsmarkt verdwijnen banen naar Oost-Europa en het Verre Oosten. Aan de bovenkant naar de Verenigde Staten en India. In het midden ontstaan weinig nieuwe bedrijven. Als je met dit beleid tien jaar doorgaat, zou een bedrijf failliet gaan.
,,Het kabinet moet Nederland fiscaal aantrekkelijker maken. De arbeidsmarkt moet worden geliberaliseerd. Als je mensen mag ontslaan, zijn er meer mensen aan het werk. Dat zie je in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.''
,,Het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen dat ontslagaanvragen toetst, red.) heeft de politieke opvatting dat ze liever geen ontslagen goedkeuren. In 2001 presteerden ze het te zeggen: op die afdeling maakt u winst, dus daar mag u niemand ontslaan. Het is hun bedoeling zoveel mogelijk zand in de machinerie te gooien. Asociaal, want je houdt het ontslagproces lang op.''
,,We hebben ook een deken van geld over allochtonen gegooid. In de VS zijn de immigranten de meest populaire werknemers: ze werken twee keer zo hard tegen de helft van het loon. Wij geven allochtonen niet eens de kans te werken. Als je hier binnenkomt krijg je een huis, een uitkering en vervolgens zeggen ze: je hoeft niet echt te gaan werken als je niet meer verdient dan de uitkering. Dat is deels een verklaring waarom de integratie langzamer gaat dan in de VS. Daar zeggen ze: als je gaat werken, leer je automatisch de taal en cultuur.''

Neemt het kabinet-Balkenende de goede maatregelen?
,,Ze werken aan de vermindering van de administratieve lasten, de nachtmerrie van de vergunningen. Probleem is dat ik geen structurele verschuiving zie in de goede richting. Ik zie arbeid niet goedkoper worden en ik zie geen maatregelen om nieuwe kennis binnen te halen of het onderwijs te herinrichten.
,,Met het prepensioen is het kabinet door de bocht gegaan. Balkenende verkocht dat slecht. Als hij het goede verhaal had gehouden, stond het Museumplein vol jongeren die zeiden: `De groeten! Waarom moet ik jaren werken voor mensen die te besodemieterd zijn zelf iets langer door te werken?'''

Had u zitting willen nemen in het kabinet-Balkenende?
,,Weet ik niet. De overheid heeft wel de leukste uitdagingen. Je kunt files oplossen, werkloosheid aanpakken. Maar de eerste keer dat ik door de Tweede Kamer voor onbenullige vragen moet terugkomen van mijn vakantie, krijg ik er misschien weer genoeg van.''

Verdienen politici genoeg?
,,Het zou verstandig zijn om politici meer te betalen. Daarmee vergroot je het aantal mensen dat daarvoor in aanmerking komt. Bij de laatste kabinetsformatie zijn kandidaten afgehaakt, omdat ze te weinig zouden verdienen om hun alimentatie of hypotheek te betalen. Ik pleit voor verdubbeling van hun inkomen. Een premier zou 300.000 euro moeten verdienen, ministers 250.000 euro.''

Op welke partij heeft u de laatste keer gestemd?
,,VVD. Zalm. Ik weet niet wat ik de volgende keer stem. De VVD heeft het gat rechts van het midden niet ingevuld. Deze partij zit nu toch een beetje links van het midden.''

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 01-09-2005 23:45:22 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 2 september 2005 @ 00:25:37 #2
100087 P.A.
Opvallend onopvallend
pi_30186616
Heeft ie politieke aspiraties ofzo? Ben et niet geheel met hem eens overigens, gaat dan vooral over de salarissen van ministers
Yours,
P.A.
  vrijdag 2 september 2005 @ 01:14:50 #3
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_30188072
Een heel erg sterk statement van de heer Scheepbouwer.
pi_30189236
Wel een beetje racistisch ingesteld hij volgens mij, beetje allochtonen voor de helft van de prijs willen laten werken.
pi_30192877
Schopje POL
  vrijdag 2 september 2005 @ 09:15:45 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_30193066
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 02:16 schreef Meh7 het volgende:
Wel een beetje racistisch ingesteld hij volgens mij, beetje allochtonen voor de helft van de prijs willen laten werken.
Dat staat er helemaal niet.
Hij hecht alleen niet zoveel waarde aan het NL minimuloon.
Terecht mi.

Verder is KPN een k*tbedrijf; dus als Scheepsbouwer denkt dat ie ook wel ff een land kan besturen heeft ie het fout.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_30193727
Niet de domste man inderdaad, hij geeft tenminste toe dat de VVD centrum-links is geworden.
pi_30194699
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 09:47 schreef pberends het volgende:
Niet de domste man inderdaad, hij geeft tenminste toe dat de VVD centrum-links is geworden.
met een inkomen zoals hij heeft is dat een niet zo verrassende uitspraak
  vrijdag 2 september 2005 @ 10:29:32 #9
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30194723
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 02:16 schreef Meh7 het volgende:
hij biedt jullie potentiele kansen om uit te blinken en weer wil je dat niet aangrijpen onder het mom discrimminatie. Jullie verdienen het niet om hier te blijven.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_30195248
Jeez.... - Het stikt hier op Fok van de mensen die klagen wanneer een linkse politicus niet kritisch genoeg wordt geïnterviewd (zie topic over Jan Marijnissen in Nova), maar wat is dit een zouteloos, kritiekloos interview zeg.

Dat die man een reorganisatie heeft moeten doorvoeren om het bedrijf gezond te houden, daar kan ik nog wel inkomen. Maar als je dan aan de ene kant stelt dat jongeren op het Museumplein moeten protesteren omdat ouderen 'te beroerd zijn om wat langer door te werken', terwijl je zelf die mensen massaal de straat optrapt, ben je toch wel een beetje hypocriet bezig.

En natuurlijk: hij heeft een punt als hij zegt dat mensen moeten werken voor hun geld en dat verhaal over die allochtonen klopt ook wel, maar er zijn ook werknemers die een beetje te veel salaris krijgen, zoals meneer Scheepbouwer zelf. Ook DAT is ongezond voor een bedrijf als KPN, maar ja.. daar hoor je Scheepbouwer natuurlijk niet over.

Hij wil aan de ene kant Nederland reorganiseren zoals KPN (18.000 van de 50.000 werknemers ontslaan), wat dus meer dan een derde van de beroepsbevolking is. Wat moeten al die mensen dan gaan doen? Thuis gaan zitten met een uitkering?
pi_30195484
Maar goed, ik zal er eens inhoudelijk op reageren. Ik vind de man niet uitblinken van slimheid.
quote:
Vijf jaar geleden hadden we 12 miljard euro omzet met 50.000 mensen. Nu maken we dezelfde omzet met 30.000 man. De productiviteit is heel erg opgevoerd.
Grappig, als elk bedrijf dat zou doen zou er massawerkeloosheid zijn. Dat ze 400.000 euro per werknemer omzet halen zegt meer iets over de monopoly-positie waarin KPN nog steeds verkeerd:
>98% adsl-markt in handen
>90% vaste telefonie in handen
>40% mobiele telefonie in handen
KPN is dus een semi-monopolist, en daarom halen ze zoveel omzet per werknemer. Dat zegt niets over de productiviteit. Ze willen Telfort ook al overnemen om zo een bijna meerderheid van de mobiele telefonie in handen te krijgen.
quote:
In de VS zijn de immigranten de meest populaire werknemers: ze werken twee keer zo hard tegen de helft van het loon.
Deze man heeft wel een hele rare kijk op productiviteit. Als een allochtoon dubbel zo hard werkt zou ik vinden dat ie dubbel zoveel loon zou moeten krijgen. Maar volgens Scheepbouwer moeten we elk gelijkheidsbeginsel overboord gooien en allochtonen bij dubbel zo hard werken dubbel zo weinig loon geven.
quote:
Dat is deels een verklaring waarom de integratie langzamer gaat dan in de VS. Daar zeggen ze: als je gaat werken, leer je automatisch de taal en cultuur.''
Geen Nederlander zit te wachten op slecht geintegreerde allochtonen op de werkvloer. En als dat wel zo is komen ze in geisoleerde afdelingen terecht waar ze nauwelijks in contact komen met Nederlanders, want ze kunnen immers niet goed communiceren.
quote:
En ik weet zeker dat digitale tv dé trend van de komende jaren is.
Zal erg tegenvallen, niemand zit op al die verschillende kastjes te wachten met allerlei technische problemen met een beperkt aantal kanalen. Versatel is ook een domper. De consument zit niet zo hard op veranderingen te wachten als bedrijven denken. Zie breedbeeld.
quote:
Die vaste poot wil ik laten groeien door meer inhoudelijke dingen aan te bieden: muziek, films, digitale televisie. Mensen willen daar voor betalen.
Ja, zij het niet dat op deze markt een grote concurrentie heerst, in tegenstelling tot vaste telefonie en adsl. KPN kan er nauwelijks van gaan profiteren.
quote:
Het bedrijf stond aan de rand van de afgrond door overname van het Duitse E-plus en aankoop van een umts-licentie.
Zelfs een mongool had kunnen verzinnen dat je geen bedrijven moet overnemen als je daar het geld niet voor hebt. Niets bijzonders aan.
pi_30195528
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 10:51 schreef dVTB het volgende:
Jeez.... - Het stikt hier op Fok van de mensen die klagen wanneer een linkse politicus niet kritisch genoeg wordt geïnterviewd (zie topic over Jan Marijnissen in Nova), maar wat is dit een zouteloos, kritiekloos interview zeg.
Inderdaad, het interview is gewoon een propagandaverhaaltje van Scheepbouwer. Die interviewer uit geen enkel kritiek en heeft van de onderwerpen geen enkele kaas gegeten. Ik had 'm moeten interviewen en ik had een platgebrand.
  vrijdag 2 september 2005 @ 11:10:27 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30195799
@dVTB
je lijkt vhiper wel , de klimt ook altijd de hoogste bomen in om te roepen dat er niks meer te doen is.

onzin uiteraard maar waarom dat ga je zelf maar eens uitpluizen.
pi_30196229
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 11:10 schreef McCarthy het volgende:
@dVTB
je lijkt vhiper wel , de klimt ook altijd de hoogste bomen in om te roepen dat er niks meer te doen is.
onzin uiteraard maar waarom dat ga je zelf maar eens uitpluizen.
Waarom? *ik* ben niet degene die roept dat we Nederland moeten reorganiseren, waardoor (volgens de KPN-formule) miljoenen mensen op straat komen te staan. Dus ben ik ook niet degene die moet aangeven wat die mensen vervolgens moeten gaan doen. *ik* ben niet de tonnen verdienende, ervaren topbestuurder die in een kranteninterview wel eventjes uitlegt hoe het moet. Dus ik hoef ook niet de oplossingen aan te dragen. Het moet niet gekker worden.

Leg je vraag voor aan meneer Scheepbouwer, zou ik zeggen.
pi_30202785
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 10:51 schreef dVTB het volgende:

En natuurlijk: hij heeft een punt als hij zegt dat mensen moeten werken voor hun geld en dat verhaal over die allochtonen klopt ook wel, maar er zijn ook werknemers die een beetje te veel salaris krijgen, zoals meneer Scheepbouwer zelf. Ook DAT is ongezond voor een bedrijf als KPN, maar ja.. daar hoor je Scheepbouwer natuurlijk niet over.

Hij wil aan de ene kant Nederland reorganiseren zoals KPN (18.000 van de 50.000 werknemers ontslaan), wat dus meer dan een derde van de beroepsbevolking is. Wat moeten al die mensen dan gaan doen? Thuis gaan zitten met een uitkering?
goede punten vooral dat eerste ze ontslaan meestaal 1000 man personeel zodat hun miljoenen salaris zeker is
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_30221000
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 10:29 schreef McCarthy het volgende:
hij biedt jullie potentiele kansen om uit te blinken en weer wil je dat niet aangrijpen onder het mom discrimminatie. Jullie verdienen het niet om hier te blijven.
Idioot
pi_30221052
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 09:15 schreef Hyperdude het volgende:
Dat staat er helemaal niet.
Hij hecht alleen niet zoveel waarde aan het NL minimuloon.
Terecht mi.
Hij heeft het niet over het minimumloon in het algemeen maar over hoe je het beste misbruik kan maken van allochtonen. Ik ben blij dat er ook anderen zijn die dit hebben gemerkt.
  zaterdag 3 september 2005 @ 08:00:51 #18
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_30223237
De overheid is blijkbaar een sociale werkplaats.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  zaterdag 3 september 2005 @ 11:04:30 #19
99433 Tup
Tupperwaar
pi_30224744
Scheephouwer wil maar een paar zaken:
kosten minimaliseren,
inkomsten maximaliseren
waardoor winst maximaal wordt
die weer aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd
Om die reden heb ik geen enkele vertrouwen in algemene maatregelen die volgens Scheephouwer "goed voor het land zijn". Hij moet nl. zeggen: "goed voor mijn zichzelf verrijkende vriendenclub". Dat hij dit ook nog eens verpakt in een zg. sociaal sausje maakt hem nog achterbakser.
Wasserwunderland
pi_30225117
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 11:04 schreef Tup het volgende:
Scheephouwer wil maar een paar zaken:
kosten minimaliseren,
inkomsten maximaliseren
waardoor winst maximaal wordt
die weer aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd
Om die reden heb ik geen enkele vertrouwen in algemene maatregelen die volgens Scheephouwer "goed voor het land zijn". Hij moet nl. zeggen: "goed voor mijn zichzelf verrijkende vriendenclub". Dat hij dit ook nog eens verpakt in een zg. sociaal sausje maakt hem nog achterbakser.
Hele vreemde constructie inderdaad, wat totaal niet bij een overheid past. Dit is nog "erger" dan ze in de VS doen. De VS is een sociaal paradijs vergeleken met het beleid van Scheepbouwer. Schuif lekker de helft van de (meest nutteloze) mensen aan de kant en optimaliseer je winst. De sociale onrust die dit teweeg zou brengen als je dat op de hele maatschappij zou doen heeft Scheepbouwer geen kaas van gegeten. Hij zou graag de werkeloosheid naar beneden brengen als ie de politiek ooit zou ingaan, maar ik weet alleen maar dat hij de werkeloosheid omhoog zal brengen met z'n rare beleid.
  zaterdag 3 september 2005 @ 12:04:01 #21
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_30226046
Scheepbouwer heeft meer bereik met zijn interviews dan met zijn KPN-netwerk.
Dat 'ie eerst even zorgt dat mijn Hi niet midden in Tilburg overschakelt op het Belgische Proximus.

Mag hij zich daarna met de rest van het land bemoeien.
pi_30228420
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 12:04 schreef Pool het volgende:
Scheepbouwer heeft meer bereik met zijn interviews dan met zijn KPN-netwerk.
Dat 'ie eerst even zorgt dat mijn Hi niet midden in Tilburg overschakelt op het Belgische Proximus.

Mag hij zich daarna met de rest van het land bemoeien.
ik heb dat alleen op de rielse hei
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 3 september 2005 @ 14:12:35 #23
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_30228989
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 13:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik heb dat alleen op de rielse hei
Ik heb het dus regelmatig op het grasveld van de UvT-campus.
pi_30251739
Deze man moet dringend de politiek ingaan want dit zijn mensen met verstand van zaken.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zondag 4 september 2005 @ 10:27:25 #25
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_30252387
quote:
Op zondag 4 september 2005 09:06 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Deze man moet dringend de politiek ingaan want dit zijn mensen met verstand van zaken.
Als de VS in het bijzonder en de UK in mindere mate als lichtende voorbeelden worden gezien wat betreft de positie van werknemers, is het duidelijk waar het naartoe gaat: nog meer sociale tweedeling, behoorlijk massaal aanwezige armoede, geen enkele sociale garanties, geboren worden in een bepaalde klasse betekent vrijwel zeker geen enkel uitzicht op behoorlijke scholing of een maatschappelijke loopbaan.

En als het allemaal zo geweldig geregeld is in de VS en UK waarom gaat het daar op het moment dan niet economisch veel beter als bij ons?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zondag 4 september 2005 @ 10:30:49 #26
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_30252435
quote:
Op zondag 4 september 2005 10:27 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Als de VS in het bijzonder en de UK in mindere mate als lichtende voorbeelden worden gezien wat betreft de positie van werknemers, is het duidelijk waar het naartoe gaat: nog meer sociale tweedeling, behoorlijk massaal aanwezige armoede, geen enkele sociale garanties, geboren worden in een bepaalde klasse betekent vrijwel zeker geen enkel uitzicht op behoorlijke scholing of een maatschappelijke loopbaan.

En als het allemaal zo geweldig geregeld is in de VS en UK waarom gaat het daar op het moment dan niet economisch veel beter als bij ons?
Ook opvallend: de arbeidsproductiviteit per uur per werknemer is in de VS lager dan in Europa. Voor werknemers in de VS is het minder prikkelend om in een specifieke arbeidsrelatie te investeren en zij moeten ook meer gemonitord worden. Stond ook een interessant artikel hierover en over de ontslagbescherming in de NRC van gisteren, van Prof. Barendrecht.
pi_30253443
Volkomen eens met meneer Scheepbouwer.

Het handje vasthouden van de burger door de Nederlandse overheid zorgt voor zwakke en passieve burgers.

Dat zie je vooral bij de nieuwkomers.

Wat betreft de VVD ook daarin heeft hij gelijk. Wijs man zoals er wel meer in het bedrijfsleven rondlopen.
  zondag 4 september 2005 @ 15:49:46 #28
119078 McCarthy
communistenjager
pi_30259854
quote:
Op zondag 4 september 2005 10:30 schreef Pool het volgende:

[..]

Ook opvallend: de arbeidsproductiviteit per uur per werknemer is in de VS lager dan in Europa. Voor werknemers in de VS is het minder prikkelend om in een specifieke arbeidsrelatie te investeren en zij moeten ook meer gemonitord worden. Stond ook een interessant artikel hierover en over de ontslagbescherming in de NRC van gisteren, van Prof. Barendrecht.
weet je hoe dat komt, omdat arbeid in europa peperduur is met als resultaat dat er ene grote groep mensen aan de kant staat.
  maandag 5 september 2005 @ 06:50:46 #29
99433 Tup
Tupperwaar
pi_30279686
quote:
Op zondag 4 september 2005 15:49 schreef McCarthy het volgende:
weet je hoe dat komt, omdat arbeid in europa peperduur is met als resultaat dat er ene grote groep mensen aan de kant staat.
De wedren om lage loonkosten zal Europa niet winnen van de "nieuwe landen". Europa moet zich richten op specialistische kennis en arbeid, waar geen extra lage arbeidskosten voor nodig zijn.
Wasserwunderland
pi_30280268
{quote]In de VS zijn de immigranten de meest populaire werknemers: ze werken twee keer zo hard tegen de helft van het loon. Wij geven allochtonen niet eens de kans te werken. Als je hier binnenkomt krijg je een huis, een uitkering en vervolgens zeggen ze: je hoeft niet echt te gaan werken als je niet meer verdient dan de uitkering.[/quote]

Mensen die twee keer zo hard werken, de helft van het loon betalen?

Logisch dat iemand als Scheepbouwer hier bij staat te juichen Echter, zal iedere nitwit inzien dat dit niet bepaald de richting is waar Nederland naar toe moet. What's next? 4x zo hard werken en dan gewoon niets meer betalen?
quote:
Als je hier binnenkomt, krijg je een huis, een uitkering en hoef je niet te werken?
Ik had van dhr Scheepbouwer, een man die toch tonnen verdient, wat meer kennis van zaken verwacht en niet dit soort compleet verkeerde informatie. Geen enkele migrant (vluchtelingen uitgezonderd, om duidelijke redenen) krijgt hier zomaar een huis en een uitkering. Sterker nog, zonder eigen geld kom je dit land niet eens in.

Scheepbouwer, een prima reorganiseerder, maar verder heeft ie er duidelijk geen kaas van gegeten. Laat ie zich maar gewoon bezighouden waar hij goed in is, reorganiseren.
  maandag 5 september 2005 @ 09:11:37 #31
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_30280614
quote:
Op maandag 5 september 2005 06:50 schreef Tup het volgende:

[..]

De wedren om lage loonkosten zal Europa niet winnen van de "nieuwe landen". Europa moet zich richten op specialistische kennis en arbeid, waar geen extra lage arbeidskosten voor nodig zijn.
Dat klopt misschien op zich wel, maar wat moet je dan met de mensen die dat hoge productiviteitsniveau niet halen; die dus het minimumloon NIET terug kunnen verdienen voor de werkgever!?

Die moeten dan wel in de bijstand.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_30282096
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 11:04 schreef Tup het volgende:
Scheephouwer wil maar een paar zaken: kosten minimaliseren, inkomsten maximaliseren, waardoor winst maximaal wordt, die weer aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd
Dat lijkt me inderdaad een betere analyse. Wat die man uitvoert, daar is feitelijk geen kunst aan: TIG mensen de straat optrappen. Het zou pas knap zijn wanneer hij erin slaagde om mensen zo optimaal mogelijk in te zetten, door ze door middel van interne opleidingen, scholingen (enzovoort) elders inzetbaar te maken. Door nieuwe paden in te slaan met KPN.
quote:
Op zondag 4 september 2005 09:06 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Want? Onderbouw dit eens, in plaats van een popie-jopie oneliner te plaatsen. Als we de Scheepbouwer formule loslaten op de Nederlandse samenleving, krijgen we er zo'n twee miljoen werklozen bij (minstens). Wie gaat dat bekostigen? Wat moeten die mensen gaan doen? - Waarom is het zo'n prestatie wat die Scheepbouwer met KPN doet? - Wat vind je zelf? Kiest -ie niet voor de gemakkelijkste weg, in plaats van creatief met mensen om te gaan? Een goed politicus is in staat om nieuwe banen te helpen scheppen. Scheepbouwer lijkt me daar totaal ongeschikt voor, als je zo naar z'n 'prestaties' kijkt.
quote:
Op zondag 4 september 2005 11:37 schreef MrX1982 het volgende:
Volkomen eens met meneer Scheepbouwer.
Het handje vasthouden van de burger door de Nederlandse overheid zorgt voor zwakke en passieve burgers. Dat zie je vooral bij de nieuwkomers.

Wat betreft de VVD ook daarin heeft hij gelijk. Wijs man zoals er wel meer in het bedrijfsleven rondlopen.
Nog zo'n one-liner, maar dan in vier zinnen in plaats van één. Nogmaals: deze man ontslaat een derde van zijn beroepsbevolking. Wat 'wijs' zeg. Wat een 'prestatie'... - Onderbouw nou eens wat er nou zo bijzonder is aan zijn aanpak. Gewoon lekker saneren; de makkelijkste weg. Iets wat echt iedere bestuurder kan.

Die vent is zo hypocriet als de pest. Hij klaagt dat nieuwkomers niet werken, maar trapt zelf een derde van de beroepsbevolking de straat op, ook al maakt het bedrijf winst. Ga jij maar eens even uitrekenen wat er gebeurt als we ineens 2 miljoen werklozen erbij hebben; wat voor desastreuze gevolgen dat voor onze economie heeft en hoe er een veel grotere tweedeling in onze samenleving ontstaat. Zie VS.
pi_30284292
Ben het volledig met je eens, dVTB.
pi_30284596
quote:
Op zondag 4 september 2005 15:49 schreef McCarthy het volgende:

Mjah, en in de VS daalt de werkeloosheid maar tegelijkertijd groeit het percentage van de bevolking wat onder de armoede grens leeft, kortom, wat is het nut van banen die niet genoeg betalen om van te kunnen leven.

Arbeid is duur omdat het leven duur is, als ik jou betaal zoals men in Oost Europa betaald wordt kan je in Nederland niet eens in een kartonnen doos wonen of genoeg te eten kopen, echter in Oost Europa kan dat wel. Toch vreemd dat iemand die pretendeert iets van economie af te weten zo makkelijk aan dergelijke wetmatigheden voorbijgaat.

Verder is de KPN niet 'gered' door Scheepbouwer, men heeft alle mislukte buitenlandse avonturen met dik verlies weer verkocht, op hun activiteiten in nederland heeft de KPN nog nooit geld toegelegd, integendeel, zelfs niet toen men zwaar in de problemen zat.
Ook heeft men tal van zaken uitbesteed of verzelfstandigd, for better or worse, wat de boekcijfers van KPN uiteraard ten goede komt maar niet per se economisch meer rendabel is.

Zulks geniaal leiderschap is inderdaad wat dit land nodig heeft...

PS: Onderbouw het blaat argument eens dat de NOS en de SP tegen ontslagen zijn?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2005 12:26:33 ]
pi_30284801
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:19 schreef Tijger_m het volgende:

Verder is de KPN niet 'gered' door Scheepbouwer, men heeft alle mislukte buitenlandse avonturen met dik verlies weer verkocht, op hun activiteiten in nederland heeft de KPN nog nooit geld toegelegd, integendeel, zelfs niet toen men zwaar in de problemen zat.
Ja, want zo simpel is het. Makkelijk saneren enzo. Was eigenlijk een fluitje van een cent om van KPN weer een redelijk gezond bedrijf te maken
pi_30284843
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:26 schreef nikk het volgende:

Ja, want zo simpel is het. Makkelijk saneren enzo
Ja, zo simpel is het inderdaad, bedrijven kopen voor miljarden die dat niet waard zijn met geleend geld is erg dom. Blijkbaar ben je in de ogen van McCarthy al een genie als je dat soort trends omkeert.

Het is helemaal niet moeilijk om afdelingen uit te dunnen cq te verkopen vooral niet als je een de facto monopolie hebt in een land waar je miljarden per jaar winst mee maakt.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2005 12:29:17 ]
pi_30284865
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, zo simpel is het inderdaad, bedrijven kopen voor miljarden die dat niet waard zijn met geleend geld is erg dom. Blijkbaar ben je in de ogen van McCarthy al een genie als je dat soort trends omkeert.
Ja, zo simpel is het.
pi_30284904
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:28 schreef nikk het volgende:

Ja, zo simpel is het.
Nou, kom op dan maar, vertel eens wat het geniale is aan het leiderschap van Scheepsbouwer.
pi_30285132
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nou, kom op dan maar, vertel eens wat het geniale is aan het leiderschap van Scheepsbouwer.
Ik ben het met je eens. Het is allemaal heel erg simpel.
pi_30286003
Hij zit mischien niet bij de KPN om aan zijn imago te werken maar daar is die wel mee bezig in dit overigens zeer slechte interview, wat een kort door de boch populistische antwoorden geeft deze man.

Hij heeft wel gelijk dat de arbeidsmarkt geliberaliseerd dient te worden en dat het CWI een waardeloze organisatie is maar als immigrant die geen engels spreekt in de VS kom je mischien wel makkelijker aan werk dan in Nederland maar dan ook over het algemeen in de kippenslachterijen van KFC (en soortgelijke bedrijven) waar je gezellig Spaans kunt spreken met je collega's en deze kun je mits legaal in de VS ook niet minder betalen dan het minimum loon.

En over de productiviteit bij KPN heeft PBerends gewoon gelijk.
pi_30286232
quote:
Op maandag 5 september 2005 12:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

hij vult zijn zakken, schopt veel mensen op straat en komt er mee weg omdat het bedrijf licht van koers verandert en overeind blijft
geniaal
pi_30286400
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:24 schreef dolle_hond het volgende:
schopt veel mensen op straat en komt er mee weg omdat het bedrijf licht van koers verandert en overeind blijft
geniaal
Veel mensen op straat schoppen was ook wel nodig en dat had elke willekeurige CEO gedaan in die positie.
pi_30286498
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:31 schreef Chewie het volgende:

[..]

Veel mensen op straat schoppen was ook wel nodig en dat had elke willekeurige CEO gedaan in die positie.
ik betwijfel de noodzaak, maar dat een ander t ook had gedaan, daarmee ben ik t eens.
is dus niet geniaal te noemen
pi_30286526
Ik snap de verontwaardiging niet zo van het ontslaan van die mensen. Hier snijdt KPN in een grote kostenpost zodat ze later meer geld hebben om te investeren. Uiteindelijk zorgt dit wel weer voor extra arbeidsplaatsen.
Zie je het al voor je, een commercieel bedrijf dat mensen laat werken om de hele dag te trommelen op hun bureau. Het is hier geen sociale werkplaats!
pi_30286771
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:35 schreef dolle_hond het volgende:

[..]

ik betwijfel de noodzaak, maar dat een ander t ook had gedaan, daarmee ben ik t eens.
KPN zat toen echt wel aan de rand van de afgrond. Dit kwam uiteraard niet alleen door overtallig personeel maar vooral door slechte investeringen maar dat maakte wel pijnlijk duidelijk dat de KPN teveel personeel en overbodige functies had.
pi_30286898
Dat er 2 miljoen mensen op straat staan als meer bedrijven zo zouden handelen als Scheepbouwer is een foute veronderstelling. De andere bedrijven hebben het nooit zover laten komen!
pi_30287320
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:53 schreef Cracka-ass het volgende:
Dat er 2 miljoen mensen op straat staan als meer bedrijven zo zouden handelen als Scheepbouwer is een foute veronderstelling. De andere bedrijven hebben het nooit zover laten komen!
Dat getal van 2 miljoen (laag aangehouden) baseerde ik op het aantal verdwenen arbeidsplaatsen bij KPN. Dit aantal (ongeveer eenderde) heb ik geprojecteerd op de Nederlandse beroepsbevolking, aangezien mensen in die Scheepbouwer een goede politicus zien.

Wat je zegt lijkt me inderdaad juist: andere bedrijven hebben het zo ver niet laten komen. Die werden wellicht geleid door mensen die wat meer in hun mars hadden dan alleen saneren?
  maandag 5 september 2005 @ 14:22:59 #48
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_30287648
quote:
Op maandag 5 september 2005 13:35 schreef dolle_hond het volgende:

[..]

Hoezo betwijfel jij de noodzaak?
Je werkt voor KPN?
Of heb je er gewerkt?

Waarom zou je hele horden monteurs en installateurs in dienst houden als je er geen werkt meer voor hebt.
Niet iedereen kun je omscholen en zelfs dan is er niet eens genoeg werk meer. Juist de toepassing van nieuwe technieken zorgt ervoor dat er minder mensen nodig zijn voor ondersteuning

- Als iedereen ADSL in huis heeft, heb je minder monteurs nodig om ADSL aan te leggen.
Upgrades naar snellere varianten kan vaak via de wijkcentrale
- Als meer bedrijven via internet bestellen heb je minder telefonische verkopers nodig.

Juist omdat KPN steeds minder kan leunen op zijn monopolie, zal het moeten saneren om te overleven.
Met VOIP kunnen er veel meer bedrijven telecom diensten gaan aanbieden. De kosten van het inrichten van de infrastructuur daalt namelijk gigantisch.

KPN heeft overigens niet alle mensen ontslagen. Er zijn veel onderdelen verkocht de laatste paar jaar zoals een groot deel van de IT (KPN Werkplekdiensten, KPN Datacenter, KPN Softwarehuis en Contrado) en volgens mijn ook KPN Research.
Dat gaat al om meer dan 2500 medewerkers.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_30287683
quote:
Op zondag 4 september 2005 10:30 schreef Pool het volgende:
Arbeidsproductiviteit per uur per werknemer zegt iets, maar hieruit kan imo zeker niet de conclusie getrokken worden die jij eruit trekt. Hier (Figure 18b.) staat een grafiekje. De arbeidsproductiviteit per uur per werknemer is idd. in een aantal landen hoger, de arbeidsproductiviteit per werknemer nergens. De grafiek is al behoorlijk oud, en de werkelijke situatie spreekt zeer waarschijnlijk nog meer in het voordeel van de VS. De arbeidsproductiviteit steeg er in de periode 2000-2003 (+ later?) heel snel, in W-Europa stagneerde die eerder (of daalde zelfs).

Zelfs zonder te denken aan de "verminderde incentive om in een specifieke arbeidsrelatie te investeren", zou men mogen verwachten dat de arbeidsproductiviteit per uur per werknemer lager is in landen met weinig beschermingsmaatregelen. Deze productiviteit wordt in deze moderne tijden in grote mate bepaald door de middelen die men ter beschikking heeft (machines, computers, etc.). In landen met veel bescherming zal men meer terughoudend zijn om mensen aan te nemen en is het dus maar logisch dat men de productiviteit van de mensen die men aanneemt zoveel probeert te verhogen door hen veel middelen te geven. (dus ipv 2 mensen aan te nemen (wat het logischte zou zijn) nu slechts 1 iemand maar met meer technologische ondersteuning).

Verder kan ik wel nog wat andere ,waarschijnlijk minder doorslaggevende, redenen bedenken. Zoals bv. een lagere arbeidsparticipatie waardoor het kan aangenomen zijn dat de meest productieve mensen er hier worden uitgekozen en de minder productieve aan de kant blijven staan. Of verschillen in opleidingsniveau en dergelijke.....

Ik geloof wel dat jouw punt ook speelt, maar slechts in erg kleine mate. Alle strategieën hebben nadelen en minder arbeidsprotectie is hierop geen uitzondering, beschermingsmaatregelen zeker ook niet. Ergens een optimaal punt vinden is dus waarschijnlijk de boodschap. Nederland doet het imo op dit punt nog niet zo slecht, al vind ik wel dat ze beter nog wat zouden flexibiliseren (zeker wat vaste contracten betreft).
pi_30287725
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:11 schreef dVTB het volgende:

[..]

Dat getal van 2 miljoen (laag aangehouden) baseerde ik op het aantal verdwenen arbeidsplaatsen bij KPN. Dit aantal (ongeveer eenderde) heb ik geprojecteerd op de Nederlandse beroepsbevolking, aangezien mensen in die Scheepbouwer een goede politicus zien.
Het lijkt mij ook wel een aardige politicus met een visie. Echter heb ik het idee dat o.a jij de verdwenen arbeidsplaatsen doortrekt naar de gehele arbeidsmarkt en verder nog zijn politieke visie. Dat is natuurlijk onzin.

Ik hoop niet dat meerdere mensen op deze manier hun politieke voorkeuren bepalen. Want dat zou betekenen dat het 'pappen en nathouden' nog lang zal voortbestaan. Mensen die niks betekenen voor een bedrijf aan het werk houden.
Neen, mensen die knopen doorhakken, die hebben we nodig!

Amen
quote:
Wat je zegt lijkt me inderdaad juist: andere bedrijven hebben het zo ver niet laten komen. Die werden wellicht geleid door mensen die wat meer in hun mars hadden dan alleen saneren?
Dus de verantwoordelijken voor Scheepbouwer hebben er een potje van gemaakt. Daarom moet Scheephouder zulke beslissingen maken waarbij hij zichzelf niet populair maakt. Ik kan er wel respect voor hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')