abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30070935
Hoeveel moet jij betalen/ verwacht je van je kids dat er betaald wordt?
en als je betaalt, word er dan ook van je verwacht dat je opdraait voor bijkomende kosten? zoals misschien eens de boodschappen doen, of de telefoonrekening betalen ofzo?

ben gewoon benieuwd wat er zoal betaald moet worden..
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 29 augustus 2005 @ 13:51:16 #2
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_30070981
Toen ik nog thuis woonde moest ik ¤150 per maand betalen. Maar goed, had wel een fulltime baan
Daarnaast betaalde ik de internetaansluiting. En dat was het eigenlijk
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_30071118
Bij ons thuis lag dat aan het salaris wat je verdiende en of jezelf maat kon houden. Mijn broer kon nooit met geld omgaan. Halverwege de maand was het alweer op en klopte hij weer bij mijn ouders aan. Ze hebben toen een in verhouding best hoog bedrag gevraagd. Dat dwong mijn broer zuininger met zijn geld te zijn. Wat mijn broer niet wist, is dat mijn ouders het op een spaarrekening zetten. Toen hij het huis uitging kreeg hij het bedrag mee.

Aangezien ik na 3 maand werken het huis uitging, is er bij mij niet zoveel van terecht gekomen.

Toch denk ik dat dat een hele slimme methode was die mijn ouders bedacht hadden.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_30071457
ik betaal 200 euro per maand, en er wordt verwacht dat wij ook alle boodschappen doen, ik en mijn broer.
ben ik onredelijk bezig als ik zeg dat ik het daar niet mee eens ben
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:13:00 #5
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_30071637
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik betaal 200 euro per maand, en er wordt verwacht dat wij ook alle boodschappen doen, ik en mijn broer.
Als je ook de boodschappen moet betalen (en daar lijkt het wel op) is dit zeer onredelijk.

Dat is volgens mij ook de opzet niet, kostgeld wordt toch gevraagd om kinderen om te leren gaan met het hebben van vaste lasten of is dit een heel raar beeld?

Ligt natuurlijk wel aan het gezamelijk inkomen, als je ouders zo goed als niets hebben en de kinderen zich in weelde kunnen baden dan zit er ook iets niet goed.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  maandag 29 augustus 2005 @ 14:16:43 #6
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_30071744
Ik hoefde geen kostgeld te batalen maar kleding en dergelijk betaalde ik zelf. Dus voor eten en dergelijke betaalde ik niet.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_30075047
Ik betaal 250 euro per maand aan kostgeld, ook betaal ik mijn internet rekening van 50 euro in de maand, en koop ik alles voor mezelf behalve het avondeten, dus drinken, kleding, snacks etc.
pi_30075172
Ik moet 140,- per maand betalen. En om vaders auto te gebruiken wanneer ik wil en als het kan betaal ik 45 euro in de maand. Mijn brood ed. voor de lunch op werk betaal ik ook vaak zelf.
Ik vind het best redelijk om zo'n bedrag te vragen van je kind, zolang hij/zij maar wel fulltime werkt.
pi_30076565
100 euro per maand hiero,ik werk fulltime
en wij hebben een demon 8Mbit abbo

verder krijg ik uiteraard alles te eten en te drinken hier
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  † In Memoriam † maandag 29 augustus 2005 @ 21:34:48 #10
43556 miss_dynastie
pi_30077559
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
Is het in dat geval niet een goed idee om op jezelf te gaan?

[ Bericht 2% gewijzigd door miss_dynastie op 30-08-2005 09:23:18 ]
pi_30077894
Ik betaal 350,- per maand, en aangeyzien het nog steeds een noodoplossing is vind ik het wel meevallen. Verder doe ik het meeste wel zelf, dus meestal ook avondeten etc..
stupidity has become as common as common sense was before
pi_30077897
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 89% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 14:26:54 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_30078949
Ik betaal geen kostgeld meer, uit huis. Maar mijn broertje blijft thuis wonend studeren, waarschijnlijk komt er de regeling dat hij zijn eigen dingen (snacks, kleren, drank etc) zelf betaald en eens in de zoveel dagen kookt. Dat zou hij dan ook betalen.
Persoonlijk lijkt mij dat een goede deal, aangezien hij niet werkt maar studeerd.
Einde Bericht.
pi_30081072
Ik (22) en mijn broertje (18) betalen helemaal niets en we hoeven ook geen boodschappen te doen (mam vraagt zelfs of ze iets voor ons mee moet nemen )

Ik kan me wel voorstellen dat ouders soms een bepaalde brijdrage verwachten (bijv. betalen van internetabbo), maar niet echt veel. Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?

Die bijdrage van MissyMirjam vind ik dan ook absurd....
  maandag 29 augustus 2005 @ 23:28:19 #15
47047 Herkauwer
pi_30082074
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 23:02 schreef Locusta het volgende:
Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?
Daar gaat het dus ook om Als jij fulltime werkt kan je makkelijk wat betalen aan je ouders! Mijn ouders halen sinds ik thuis ben 60% minder boodschappen, ik douche daar niet meer 7 keer per week, ik gebruik geen electriciteit meer (denk aan extra wasmachines/drogers, ik sport 4 keer per week) minder water.

Dat scheelt genoeg op jaarbasis hoor!!! En dáár gaat het om, jij kost je ouders zoveel geld dat als je zelf geld verdient daar best wel aan mag mee betalen! En dan is ¤200 echt niet veel op een fulltime salaris!
pi_30082126
Mijn ouders hadden altij dde filosofie, "zoalng de kinderen studeren, vallen ze onder onze financieen." Heb nooit kostgeld hoeven te betalen.... En uhm... toen ik op kamers zat, broers ook, kregen we 1 keer per jaar 1000 piek vakantiegeld, "vrij" te besteden. Heb daar toen mijn rijbewijs van betaald. Ja ja, in 1990 kon dat nog probeer dat nu maar eens...

Moet er wel bijzeggen om het een beetj ein perspectief te zetten, mijn ouders konden het prima hebben. Er zijn ouders die moeten sappelen om de eindjes aan elkaar te knopen.

Persoonlijk vind ik dat je dan best een bijdrage mag vragen van de kinderen zodra die enigszins een inkomen hebben. Heb een collega gehad die met zijn 25e nog thuis woonde. Dik ict salaris had en geen kostgeld afdroeg, die nam de grootste leasebak die was toegestaan met bijbetaling, strooide met geld, altij dde nieuwste gadgets etc... Daar trek ik echt ene grens hoor, ook al hebben die ouders het geld niet nodig. Ergens moet je ook je eigen verantwoordelijkheid nemen.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 00:25:49 #17
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_30084144
Ik betaalde in 1994-1997 zo'n 150 gulden per maand kostgeld, maar in 10 jaar is er natuurlijk sprake van inflatie en dergelijke Bovendien verdiende ik pas in 1997 fatsoenlijk, voor die tijd moest ik het doen van een supermarkt baantje en die 150 gulden was daar bijna 1/3e van.

In 1997 betaalde ik opeens wel 650 gulden huur en moch ik mijn eigen eten betalen, dus thuis wonen was zeker wel goedkoper!

Behalve eten mocht ik trouwens alles zelf betalen. Internet toegang, chips en snoep, kleding, uitgaan, etc....en tot 1997 ook nog eens sigaretten. Ik vondt het toen al duur, en ik ben toch blij dat ik daarmee gestopt ben!
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_30087767
quote:
Ik (22) en mijn broertje (18) betalen helemaal niets en we hoeven ook geen boodschappen te doen (mam vraagt zelfs of ze iets voor ons mee moet nemen )

Ik kan me wel voorstellen dat ouders soms een bepaalde brijdrage verwachten (bijv. betalen van internetabbo), maar niet echt veel. Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?

Die bijdrage van MissyMirjam vind ik dan ook absurd....
Denk dat jij behoorlijk op je smoel gaat als je op je zelf gaat wonen. Als je nu al geen vaste lasten hebt, dan weet je straks echt niet hoe je ermee om moet gaan...

ik vrees het ergste
  † In Memoriam † dinsdag 30 augustus 2005 @ 09:30:27 #19
43556 miss_dynastie
pi_30088110
quote:
Ik kan me wel voorstellen dat ouders soms een bepaalde brijdrage verwachten (bijv. betalen van internetabbo), maar niet echt veel.
Want? De kosten van GWL, boodschappen, etc. zijn niet echt veel? Of wat is de filosofie daarachter.
quote:
Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?
Mwoa, er is niet alleen het geldaspect, ik neem aan dat als je moeder aan het koken is ze ook voor jou meekookt, het huis overwegend netjes gehouden wordt door de ouders, etc. Dat heb je allemaal niet, hoor. Bovendien vinden ouders het misschien ook helemaal niet erg om na een jaar of twintig het huis weer voor zichzelf te hebben en is het vertrek van je kinderen omdat ze het te duur vinden goh, gaan die ff van een koude kermis thuiskomen een leuk bijverschijnsel. Want ook al vind je je kinderen heel aardig, je kunt ze als huisgenoten op een gegeven moment best zat worden, zeker als ze volwassen zijn.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:33:00 #20
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_30091060
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 09:13 schreef Breukink het volgende:

[..]

Denk dat jij behoorlijk op je smoel gaat als je op je zelf gaat wonen. Als je nu al geen vaste lasten hebt, dan weet je straks echt niet hoe je ermee om moet gaan...

ik vrees het ergste
Ik zie dat bij het zusje van mijn vriendin ook nog wel gebeuren.

Die hoeft geen kostgeld te betalen en met moeite heeft haar moeder haar verplicht elke maand geld opzij te zetten om de auto af te lossen. (100,- meen ik, niet de moeite)
Nu gaat ze in November samen wonen in een koopappartement (en dan ook nog eens niet de goedkoopste) terwijl ze al haar geld er nu ook al doorheen jaagt in de maand en vaak al de laatste week van de maand op zwart zaad zit.

Gaat nooit goedkomen.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:51:39 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_30091604
Nooit geen cent betaald! Kreeg zelf een toelage van me ouders.

Nu ontvang ik het wel, een vriend die inwoont tot zijn eigen huis klaar is (klote nieuwbouwprojecten met vertraging).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_30103435
Goh, lui die ¤ 200 per maand teveel vinden voor wonen, gas, electra, bewassing, gebruik van alles. eten en drinken. Die komen inderdaad van een koude kermis thuis als ze op zichzelf gaan wonen.
Ik denk dat je dan minimaal ¤ 800 per maand kwijt bent. Die ouders vragen al een schijntje, willen ze nog minder. Uitvreters zijn het.
pi_30106096
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:30 schreef Jaymza het volgende:
Goh, lui die ¤ 200 per maand teveel vinden voor wonen, gas, electra, bewassing, gebruik van alles. eten en drinken. Die komen inderdaad van een koude kermis thuis als ze op zichzelf gaan wonen.
Ik denk dat je dan minimaal ¤ 800 per maand kwijt bent. Die ouders vragen al een schijntje, willen ze nog minder. Uitvreters zijn het.
Voor de volle 100 procent ben ik het hier mee eens. Bravo Jaymza.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:40:25 #24
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_30112981
Als mijn ouders het hadden gevraagd was ik acuut het huis uit gegaan. Kostgeld is het begin van een hoop ruzie tussen ouders en kinderen.

Ik kan slechts medelijden hebben met hen die het moeten betalen, en met hen die het vragen.
pi_30120279
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 18:30 schreef Jaymza het volgende:
Ik denk dat jij nou ook niet echt weet wat leven kost. Mijn vriendin en ik kwamen in ons vorige huis gezamelijk bij lange na niet aan dat bedrag. Als je het een beetje treft met huur kan je voor 350¤ per maand met gemak klaar zijn. Als je pech hebt, is dat je huur nog niet eens.

Nu zitten we in een koophuis van anderhalve ton, en zitten we inderdaad aan dat bedrag.

ontopic:
Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven te betalen, en heb sinds ik het huis uit ben altijd prima gered. Ik heb echter nooit meer dan een paar uur per week gewerkt toen ik thuis woonde. Als je wel verdient zou ik het niet onredelijk vinden om alles wat je extra kost te vergoeden, en mee te draaien in het schoonmaak/kook/boodschappen schema.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 08:00:40 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_30121860
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 02:30 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Ik denk dat jij nou ook niet echt weet wat leven kost. Mijn vriendin en ik kwamen in ons vorige huis gezamelijk bij lange na niet aan dat bedrag. Als je het een beetje treft met huur kan je voor 350¤ per maand met gemak klaar zijn. Als je pech hebt, is dat je huur nog niet eens.

Nu zitten we in een koophuis van anderhalve ton, en zitten we inderdaad aan dat bedrag.

ontopic:
Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven te betalen, en heb sinds ik het huis uit ben altijd prima gered. Ik heb echter nooit meer dan een paar uur per week gewerkt toen ik thuis woonde. Als je wel verdient zou ik het niet onredelijk vinden om alles wat je extra kost te vergoeden, en mee te draaien in het schoonmaak/kook/boodschappen schema.
350 euro voor wonen, gas, elektra, bewassing, gebruik van alles, eten en drinken? Hoe absurd laag was jullie huur wel niet?
The love you take is equal to the love you make.
pi_30121894
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 21:42 schreef marcb1974 het volgende:
Ik betaal 350,- per maand, en aangeyzien het nog steeds een noodoplossing is vind ik het wel meevallen. Verder doe ik het meeste wel zelf, dus meestal ook avondeten etc..
Woon je nog thuis dan op je 30e/31e ???
Neuj
  woensdag 31 augustus 2005 @ 08:16:11 #28
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30122007
quote:

[..]

ontopic:
als jij van 350 euro..voor 2 man gebruik van g/w/l/ boodschappen verzekeringen e.d. alles kan betalen woon je in een doos dat is gewoon weg onmogelijk ..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_30122213
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 08:16 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

als jij van 350 euro..voor 2 man gebruik van g/w/l/ boodschappen verzekeringen e.d. alles kan betalen woon je in een doos dat is gewoon weg onmogelijk ..
volgens mij wordt er bedoeld dat dat dus alleen maar de 'huur' is.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 08:35:29 #30
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30122243
nee hij heb het over vaste lasten.. en vaste lasten zijn niet alleen de huur
pi_30122355
whatever.
maargoed, ik vraag me dus nog steeds af, wat men aan kostgeld kwijt is ik zie dat die bedragen nogal eens verschillen hier en daar.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 08:47:10 #32
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30122394
hangt af van het inkomen he en de motivatie van de ouders waarom etc..
pi_30122599
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 08:35 schreef _evenstar_ het volgende:
nee hij heb het over vaste lasten.. en vaste lasten zijn niet alleen de huur
Vaste lasten voor 2 personen gemakkelijk onder de 800.

In je eentje kan je, als je iets goedkoop kan huren, ook voor 350 klaar zijn.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:06:07 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_30122655
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:02 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Vaste lasten zijn niet alleen de huur.

En de 800 die Jaymza bedoelde, was duidelijk niet alleen de huur. Hij/zij noemde ook eten en drinken.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:06:24 #35
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30122658
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:02 schreef YourMaster het volgende:

[..]

je kan onder die 800 zitten ja maar 350 voor al je vaste lasten neah dat kan niet
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:10:04 #36
47047 Herkauwer
pi_30122715
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:06 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

je kan onder die 800 zitten ja maar 350 voor al je vaste lasten neah dat kan niet
Alleen mijn hypottheek is al meer
pi_30122725
pi_30122891
Later als mijn zoon groot is levert hij gewoon de helft in ongeacht wat hij verdient.
Van die helft gaat dan de helft op een spaarrekening voor weet ik veel wat (auto/motor rijlessen, of huisje inrichten e.d )
En de andere helft misschien ook wel of niet
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:29:28 #39
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_30123041
MissyMirjaM, de nibud heeft een Kostgeldberekening ontwikkeld. Mss is het een ideetje om daar eens naar te kijken. Het kost zag ik net eenmalig 90 ct. maar mss helpt het je wel om op een redelijker bedrag uit te komen wat je ouders ook nog zullen accepteren...
  woensdag 31 augustus 2005 @ 09:36:07 #40
47047 Herkauwer
pi_30123146
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:20 schreef Sorella het volgende:
Later als mijn zoon groot is levert hij gewoon de helft in ongeacht wat hij verdient.
Van die helft gaat dan de helft op een spaarrekening voor weet ik veel wat (auto/motor rijlessen, of huisje inrichten e.d )
En de andere helft misschien ook wel of niet
Dat vind ik dan weer een beetje overdreven! Er meteen vanuit gaan dat hij geen eigen mening heeft en een gevoel van verantwoording. Je zoon merkt het vanzelf wel als hij 18 is en geen geld heeft voor een rijbewijs
pi_30123395
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Vaste lasten zijn niet alleen de huur.

En de 800 die Jaymza bedoelde, was duidelijk niet alleen de huur. Hij/zij noemde ook eten en drinken.
Ik heb het niet over alleen de huur, ik heb het over álle vaste lasten. Wat je kwijt bent aan je huis, wil echter nog wel eens verschillen. Je kan ergens goedkoop op een zoldertje zitten of particulier huren voor boven de 1000 euro. Op die manier is het dus niet echt makkelijk praten over wat je voor vaste lasten kwijt bent.

Ik heb bijvoorbeeld een tijd lang met mijn vriendin en twee vrienden een ééngezinswoning gehuurd, was ik inclusief huur/electra/telefoon/kleding/eten onder de 300¤ kwijt. Nu zit ik samen in een koophuis en zijn we samen alsnog minder dan 800¤ kwijt. Om dan te stellen dat je in je 1tje voor 800¤ moeilijk rond kan komen is nogal bezopen.

200¤ kostgeld voor iemand die niet werkt en wel meehelpt in huis vind ik dan ook erg veel geld. Als je dat al op kan brengen kan je ook 8 of 12 uurtjes meer werken in de week en lekker op jezelf gaan. Als je studeert krijg je dan ook nog 150¤ extra in de maand cadeau van de overheid.
pi_30375438
Foutje
Ik moet een nieuw topic beginnen: 'ouderlijke bijdrage' thuiswonende HBO student
pi_30377107
Ik betaal 75 euro kostgeld en ik heb gewoon een fulltime baan.
Ik mag van me moeder lekker sparen voor me huis enzo. Vroeger betaalde ik 150 euro maar toen me zus ook moest gaan betalen is het bedrag gezakt.
pi_30377205
ik betaal 0 euro per maand, enigste wat ik eigenlijk hoef te betalen is de benzine als ik 1 van mijn ouders auto leen
<b>This world is one of sadness. Battle brings death. Death brings sorrow. The living may not hear them. Their voices may fall upon deaf ears. But make no mistake - the dead... are not silent.
</b>
  donderdag 8 september 2005 @ 10:17:28 #45
3542 Gia
User under construction
pi_30379850
Bij ons thuis was vroeger de regel dat wij tot 600 gulden zelf mochten behouden en daarboven kostgeld moesten betalen met een maximum van 300 gulden per maand.
pi_32870002
Ik moet dadelijk 200 euro betalan, is dit veel?
pi_32876169
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:25 schreef abnormaarten het volgende:
Ik moet dadelijk 200 euro betalan, is dit veel?
Nee, dat is aan de zuinige kant, niets zeggen en geniet ervan.
  dinsdag 6 december 2005 @ 22:57:32 #48
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32876564
quote:

[..]

ontopic:
Yeah right, ik woon bij mijn ouders in en ik heb alleen al 430 euro vaste lasten waarvan 100 euro kostgeld)
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_32880800
250 euro per maand en dan nog 50 euro per maand voor internet (die ook door de rest van het gezin gebruikt wordt).
pi_32883472
betaal thuis niets (maar werk ook voor mn vader die zat aan me verdient), maar in januari ga ik bij de oma van mn vriend wonen. daar betaal ik dan tussen de 175 en 225. eten, drinken etc allemaal zelf. (is ook een leuk klein studiootje, dus vind t zeker wel waard en vergeleken met andere nog s goedkoop)
Life's a bitch and then U marry one... ;-)
pi_32883499
Toen ik op kamers zat, moest ik kostgeld betalen als ik tijdens de vakanties 'thuis' kwam. Bovenop de huur van mijn kamer. Dat was 150 gulden per maand geloof ik.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 7 december 2005 @ 09:12:16 #52
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_32883545
Ik betaal niks, mijn broer/broertje ook niet, en alles wordt betaald. Rijlessen etc moet ik dan wel zelf betalen, en als ik uit huis ga, moet ik alles zelf gaan betalen
  woensdag 7 december 2005 @ 09:16:52 #53
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_32883618
¤ 100 per maand
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_39697921
Rotschop!

Zojuist aan tafel begonnen mijn ouders over kostgeld voor mij en m'n broertje. Gelukkig ging halverwege de telefoon en kreeg ik uitstel van executie. Ik vind het geen verkeerd idee, had het ook eigenlijk wel eerder verwacht (ben nu 21), ik ben alleen wel benieuwd wat hun openingsbod wordt voor de "onderhandelingen"

Nog meer mensen die hun ervaringen m.b.t kostgeld willen delen?
Xbox Live Gamertag: Harmen84
  maandag 10 juli 2006 @ 19:27:01 #55
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_39698810
Ik denk dat tegenwoordig zo rond de 150 Euro per maand best redelijk is voor kostgeld. Je eet immers mee, verbuikt stroom, je ouders doen waarschijnlijk nog de was voor je, en als je geluk hebt mag je ook nog wel eens met regelmaat de auto van je ouders lenen ofzo.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_39699878
Auto, kleding, mobiel, internet en collegegeld betaal ik zelf...
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_39706968
Harmen, ik heb wel een tip voor je:
Na 21 jaar een dak boven je hoofd en een goedgevulde buik, denk ik dat het tijd wordt om je portemonnee te trekken. Ik mag hopen dat het geen onderhandelingen gaan worden maar dat je gewoon betaalt wat er van je gevraagd wordt. En vergeet niet om af en toe een bloemetje mee naar huis te nemen en een keer te bedanken voor alles wat er voor je gedaan wordt
pi_39709188
Ik ben kostgeld moeten gaan betalen sinds ik afgestudeerd ben en een vaste baan had.
Betaal 200 eurie in de maand, dat was de "eis" en ik ben daar echt niet over in onderhandeling gegaan. Ik vind het best reeel dat als je eenmaal geld verdiend je ook kan meebetalen in de kosten.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 10:59:13 #59
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39716612
quote:
Op maandag 10 juli 2006 19:56 schreef Harmen1984 het volgende:
Auto, kleding, mobiel, internet en collegegeld betaal ik zelf...
Dan zou ik 150 euro redelijk vinden.

Ben benieuwd!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_39717137
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 10:59 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan zou ik 150 euro redelijk vinden.

Ben benieuwd!
0 is dan redelijk,
ipv 3 worden er nu 4 aardappeltjes klargemaakt,
rest betaald ie al zelf.(tikje overdreven, maar voor 150 euro kan je in je eentje heel goed eten en wassen)

ik betaalde niks,
af en toe betaalde ik een volle tank(70 liter), ongeveer 1x in de maand

nu betaal ik alles zelf en ga niet op mn bek,
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_39717274
Ik betaal alleen het internet,kleding en luxe goederen.
Kostgeld is niet nodig mijn ouders zitten niet om die paar euro verlegen en met geld om leren gaan kan ook op andere manieren worden aangeleerd

Kostgeld stamt nog uit de tijd dat de arbeidersklasse het niet breed had en elke cent extra welkom was.
  † In Memoriam † dinsdag 11 juli 2006 @ 11:23:04 #62
43556 miss_dynastie
pi_39717291
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:17 schreef BoukeF het volgende:
rest betaald ie al zelf.(tikje overdreven, maar voor 150 euro kan je in je eentje heel goed eten en wassen)
Ik weet niet wat je hier precies probeert te zeggen, maar eten en wassen voor dat geld moet lukken ja. Een huis/ kamer, plus eigen wasmachine e.d. 'aanschaffen' wordt al een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Dat krijg je natuurlijk wel cadeau.
pi_39717424
Er zijn ook ouders die het kostgeld opsparen en het meegeven als het kind het huis verlaat.
Dat is dan wel weer leuk maar ook niet de manier.
Het kind leert dan namelijk niet echt sparen, ze kunnen immers niet bij het gespaarde geld komen.
pi_39717540
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:23 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je hier precies probeert te zeggen, maar eten en wassen voor dat geld moet lukken ja. Een huis/ kamer, plus eigen wasmachine e.d. 'aanschaffen' wordt al een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Dat krijg je natuurlijk wel cadeau.
staat er ook een ietwat vaag, maar achterliggende gedachten is:
de ruimte in het huis is er toch al, de wasmachine wordt voor de rest van het gezin ook al gebruikt en is daarvoor ook aangeschaft.
"plots" ervoor moeten betalen (zonder dat er een inkomensstijging van kind tegenover staat) vind ik niet nodig.
mocht ik in den toekomst kinderen krijgen zullen die niet woren geconfronteerd met kostgeld.

laat ze dan maar op hun bek gaan wanneer ze uit huis gaan (zoals sommige forum leden denken dat gebeurt als je geen kostgeld betaald), dan mogen ze weer "thuis" komen.

mocht je dit alles niet kunnen betalen als ouders zijnde, neem dan ook geen kinderen.
  † In Memoriam † dinsdag 11 juli 2006 @ 11:35:43 #65
43556 miss_dynastie
pi_39717651
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:31 schreef BoukeF het volgende:
"plots" ervoor moeten betalen (zonder dat er een inkomensstijging van kind tegenover staat) vind ik niet nodig.
mocht ik in den toekomst kinderen krijgen zullen die niet woren geconfronteerd met kostgeld.
Nee, jij niet, maar je ouders hebben er recht op daar geld voor te vragen, zo simpel is het, het zijn hun spullen, het is hun ruimte. Dat het voor jou plots komt, wil niet zeggen dat je op je 21ste recht hebt op hun ruimte en geld.
quote:
mocht je dit alles niet kunnen betalen als ouders zijnde, neem dan ook geen kinderen.
Mja, dat vind ik zo'n makkelijk en tegelijkertijd dom argument. Wanneer houdt dat sponsoren dan op? Als ze dertig zijn? Veertig? Van studerende kinderen zou ik denk ik ook niet gauw kostgeld vragen, de eerste vier, vijf jaar dan, want anders blijf je bezig. Maar dat wil niet zeggen dat het heel gek is, als je op kamers gaat ben je ook 300 euro kwijt aan een klein rotkamertje, zonder kok en huishoudster.
pi_39721224
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:35 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nee, jij niet, maar je ouders hebben er recht op daar geld voor te vragen, zo simpel is het, het zijn hun spullen, het is hun ruimte. Dat het voor jou plots komt, wil niet zeggen dat je op je 21ste recht hebt op hun ruimte en geld.
[..]

Mja, dat vind ik zo'n makkelijk en tegelijkertijd dom argument. Wanneer houdt dat sponsoren dan op? Als ze dertig zijn? Veertig? Van studerende kinderen zou ik denk ik ook niet gauw kostgeld vragen, de eerste vier, vijf jaar dan, want anders blijf je bezig. Maar dat wil niet zeggen dat het heel gek is, als je op kamers gaat ben je ook 300 euro kwijt aan een klein rotkamertje, zonder kok en huishoudster.
Ik denk dat wij structureel van mening verschillen,
bij dit hele verhaal ga ik er ook vanuit dat kind zo ongeveer bij het 25ste levensjaar het huis uit is.

en terugkom actie zal ook een max lengte aan zitten van ongeveer geschat 6 maanden waarin kind weer op de rails wordt gezet en samen met kind een nieuw verblijfsplaatst wordt gezocht.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 15:21:11 #67
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_39724465
Destijds.. een jaar of 5 geleden betaalde ik 350 euro in de maand..
Aan de ene kant best veel, aan de andere kant, mijn ouders hadden mijn studie betaald, iets wat ik anders nooit had kunnen doen... dus zij en ik ook eigenlijk wel, zagen het als een soort van winstdeling...
Ik kon me daar wel in vinden eigenljk...

Je woont thuis.. dus wat voor kosten heb je verder... vind het een beetje egoistisch eigenlijk van je als je daarop probeert te beknibbelen..

Ik denk voor ouders als hun kinderen eenmaal klaar zijn met studeren en alles, dat ze het zich ook wel wat makkelijker mogen maken, zeker als je bedenkt dat die kinderen ook lekker verdienen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_39733353
Toen ik nog thuiswoonde + goede baan betaalde ik rond de 250-300e/maand aan 'kostgeld'. Geen geld natuurlijk voor een dak boven je hoofd, elke ochtend/middag/avond te eten in huis, stroom, wassen/strijken.

Nu met eigenhuis etc ben je echt wel iets meer kwijt (en niet alleen geld, maar ook bakken met tijd aan bv het schoonmaken/onderhouden van je woning).
pi_39734078
Mijn zoon betaald ong. 120 euro. Daar zit dan 2 pakjes shag per week bij in.
Wij zijn uit gegaan van 1derde deel sparen, 1derde deel kostgeld en 1derde deel eigen leef/zakgeld.
Van zijn kostgeld spaar ik de helft voor hem als hij ooit het huis uit gaat. Alleen dat weet hij dus niet
Van het spaargeld wat hij zelf op de rekening heeft mag hij ongeveer 150 euro per kwartaal kleding halen.... het leef/zakgeld is vrij te besteden.
'Juist door het verschil kan je onderscheid maken. Iedereen is anders, wat ons gelijk maakt is dat we mensen zijn met respect naar elkaar, toch . . .�
pi_39831771
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 22:57 schreef Speed-Addicted het volgende:
Yeah right, ik woon bij mijn ouders in en ik heb alleen al 430 euro vaste lasten waarvan 100 euro kostgeld)
Ongelovelijk, kan me moeilijk voorstellen hoe je aan zoveel vaste lasten kan komen als je bij je ouders woont.

100 huur dus.
25 telefoon?
75 internet?
50 euro bijdrage aan belastingen en heffingen?
50 euro bijdrage aan gas/water/licht?
100 euro eetbijdrage?
30¤ wastoeslag?
  † In Memoriam † vrijdag 14 juli 2006 @ 21:07:34 #71
43556 miss_dynastie
pi_39832480
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:40 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Ongelovelijk, kan me moeilijk voorstellen hoe je aan zoveel vaste lasten kan komen als je bij je ouders woont.

100 huur dus.
25 telefoon?
75 internet?
50 euro bijdrage aan belastingen en heffingen?
50 euro bijdrage aan gas/water/licht?
100 euro eetbijdrage?
30¤ wastoeslag?
Bij kostgeld zal belasting/ gwl/ wassen/ eten wel inzitten, neem ik aan
Anders zou hij wel huur zeggen, toch? (ik weet niet hoor, maar lijkt me logischer).
pi_39834691
Ik betaal 400 per maand aan kotsgeld. Mja, ik heb geen keus
pi_39834743
Ik betaal 200 euro kostgeld.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_39835935
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Bij kostgeld zal belasting/ gwl/ wassen/ eten wel inzitten, neem ik aan
Anders zou hij wel huur zeggen, toch? (ik weet niet hoor, maar lijkt me logischer).
Wat kan je anders als vaste last zien als je geen eigen huis hebt. O, een auto kan je natuurlijk ook onder vaste lasten rekenen.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 23:13:57 #75
136816 Otto215
I am Lite!
pi_39836324
Niks???? Ik krijg gewoon alles ben 16. Vrienden hoeven ook niks te betalen, da's toch normaal? Die krijgen zelfs nog kleed- en zakgeld .
jammer
pi_39839008
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 23:13 schreef Otto215 het volgende:
Niks???? Ik krijg gewoon alles ben 16. Vrienden hoeven ook niks te betalen, da's toch normaal? Die krijgen zelfs nog kleed- en zakgeld .
Er zijn ook genoeg volwassenen en 17 jarige die nog bij hun ouders wonen. Als je met je 17e op school zit krijgen je ouders plotseling geen kinderbijslag meer en krijg jij geld van de overheid voor je school. Vanaf dat moment is het niet zo gek als je zelf ook iets bijdraagt. Verder zijn er mensen die fulltime werken maar nogsteeds elke dag thuis aanschuiven. Dan is het al wat minder normaal dat je je ouders alles voor je laat betalen.
Niemand zegt dat een 16 jarige scholier kostgeld moet betalen.
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2006 @ 10:49:28 #77
43556 miss_dynastie
pi_39844860
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 23:03 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Wat kan je anders als vaste last zien als je geen eigen huis hebt. O, een auto kan je natuurlijk ook onder vaste lasten rekenen.
Sommige mensen rekenen alle vaste kosten als vaste lasten. Dus ook het tijdschriftenabonnement, spartabbo, mobiele telefoon, etc. Ik denk dat dat soort dingen bedoeld wordt, want bij kostgeld zit gwl enzo vaak al in.
pi_39844912
100 euro kostgeld, en 45 euro voor verzekering en belasting auto.
Ik ben nog studerend, en kan eten en drinken wat ik wil!
Sappig !!
  zaterdag 15 juli 2006 @ 11:18:22 #79
21865 WaVe
WaVe detected
pi_39845507
Zodra een kind een fatsoenlijk eigen inkomen heeft en nog wel thuis woont is kostgeld wel zo logisch. Is dan wel afhankelijk van je salaris/inkomen hoeveel redelijk is. Ikzelf heb nooit kostgeld betaald, ben toen ik ging studeren het huis uitgegaan, maar als vergelijking, ik betaal nu ook 450 euro p/m aan huur en woonlasten. Stel dat ik nog bij mijn ouders zou wonen, dan zou ik 200-300 euro heel erg redelijk vinden.
pi_39847809
Ben ik verwend als ik zeg dat ik geen kostgeld betaal en kleding krijg? Internet betalen m'n ouders omdat ze er zelf ook veel gebruik van maken. Telefoneren idem.

Al het overige wat betreft hobby's enzo moet ik wel zelf betalen.

Studeer nog
I think I'm a banana tree
pi_39853304
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 10:49 schreef miss_dynastie het volgende:
Sommige mensen rekenen alle vaste kosten als vaste lasten. Dus ook het tijdschriftenabonnement, sportabbo, mobiele telefoon, etc. Ik denk dat dat soort dingen bedoeld wordt, want bij kostgeld zit gwl enzo vaak al in.
Telefoon noemde ik al op. Voor 330¤ kan je een hoop tijdschriften binnen krijgen hoor. Het is maar te hopen dat hij een auto heeft.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 16:31:03 #82
81237 releaze
best of both worlds
pi_39853618
ik vind meebetalen aan de huur complete onzin. Alsof ze door mijn aanwezigheid extra huurlasten hebben ofzo. Nee, meebetalen aan huur vind ik onzin. Meebetalen aan eten, gas en licht, water, eventueel gemeentebelastingen, telefoon, etc, dat vind ik wel allemaal heel redelijk.
Op hoeveel je dan uitkomt weet ik niet...
pi_39854215
Ik woon nu al een tijd op mezelf, maar toen ik nog thuis woonde met 19/20 jaar, hoefde ik alleen de internet verbinding te betalen á 50 euro per maand. Nu betaal ik nog steeds de internet verbinding en zelfs de telefoonkosten voor m'n ouders hoewel ik er niet meer woon

Ik ben ze wel tegemoed gekomen met 4000 euro wanneer ze vraagde om hulp vanwege financiele redenen. Dit krijg ik echter op termijn wel weer terug.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 18:15:42 #84
136816 Otto215
I am Lite!
pi_39856323
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:45 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Er zijn ook genoeg volwassenen en 17 jarige die nog bij hun ouders wonen. Als je met je 17e op school zit krijgen je ouders plotseling geen kinderbijslag meer en krijg jij geld van de overheid voor je school. Vanaf dat moment is het niet zo gek als je zelf ook iets bijdraagt. Verder zijn er mensen die fulltime werken maar nogsteeds elke dag thuis aanschuiven. Dan is het al wat minder normaal dat je je ouders alles voor je laat betalen.
Niemand zegt dat een 16 jarige scholier kostgeld moet betalen.
M'n zussen zijn 20 en 22 die krijgen ook nog kleedgeld e.d.
jammer
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2006 @ 18:18:24 #85
43556 miss_dynastie
pi_39856392
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 16:19 schreef YourMaster het volgende:

[..]

Telefoon noemde ik al op. Voor 330¤ kan je een hoop tijdschriften binnen krijgen hoor. Het is maar te hopen dat hij een auto heeft.
Ja, zag ik, sorry. Nou ja, misschien zit elke week stappen voor hem ook wel bij de vaste lasten of zo
pi_39856559
In prinicipe zou ik iets van 135 in de maand moeten betalen, alleen ben ik daar maar mee gestopt
Zij wouden kinderen hebben, en kinderen kosten geld.
En daarnaast ik verdien het zelf, en als ik betaal zie ik er geen donder meer van, beide ouders werken en hebben het ruim zat. Helemaal als je later hoort dat je ma 20.000 euro op der spaarrekening heb.
Dan is het voor mij over.
Told my girl I just had to forget her,
Rather buy me a new cartburettor,
So she made tracks sayin' ths is the end now,
Cars don't talk back they're just four wheeled friends now
pi_39856828
dus als jij op jezelf woont en je hoort dat de woningbouw 3 miljoen winst heeft gemaakt stop je ook maar met de huur betalen. logisch
Doet ie het, of doet ie het niet
  † In Memoriam † zaterdag 15 juli 2006 @ 18:39:44 #88
43556 miss_dynastie
pi_39856902
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 18:25 schreef E-ratic het volgende:
Voor kinderen ja, niet voor op hun zak terende volwassenen (en ja, je bent met bijna 23 toch echt volwassen hoor).
pi_39857150
Ik ben op mijn 16e uit huis gegaan, dus nooit kostgeld betaald. Mijn man pas op zijn 25e, en zijn ouders hadden de regel: 10% van je inkomen afdragen + eigen deel van de telefoonrekening. Vind ik persoonlijk nog best aan de lage kant....
Eva
pi_39857792
hier 100 euro per maand,en ik heb een fulltime baan.
in dat bedrag zitten ook de internetaansluiting en al het eten bij.
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_39858283
10% van je inkomen is wel redelijker als een vast bedrag.. soms zit je zonder werk, je kan niet altijd evenveel werken door je studie of werksituatie, etc..
pi_39860709
Ik heb 575 in de maand & moet daar 225 van inleveren Teveel als je het mij vraagt.
pi_39863514
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 18:25 schreef E-ratic het volgende:
In prinicipe zou ik iets van 135 in de maand moeten betalen, alleen ben ik daar maar mee gestopt
En daarnaast ik verdien het zelf, en als ik betaal zie ik er geen donder meer van, beide ouders werken en hebben het ruim zat. Helemaal als je later hoort dat je ma 20.000 euro op der spaarrekening heb.
Dan is het voor mij over.
Met zo'n houding zouden mijn kinderen op oorlog aansturen...

Ten eerste heb jij er niets mee te maken wat iemand op zijn spaarrekening heeft. Per slot van rekening heeft jouw moeder daarvoor gewerkt en gespaard (dus niet gefeest) en krijg jij het als je dood gaat.

Ten tweede kosten kinderen altijd geld, maar dat betekent niet dat ze gratis hoeven te wonen.
Niemand in Nederland (16 miljoen mensen) woont gratis.
Ik vind dat dus een verkeerde boodschap naar de kinderen toe. Als ik kinderen heb moeten ze vanaf de eerste dag dat ze een baantje hebben er aan wennen dat je nooit al het geld dat je verdient allemaal mag houden. Jaahaa, dat is wel leuk, maar het is niet de realiteit.
Dus: Kostgeld, vanaf het moment dat ze een krantenwijk hebben.

Maakt de overstap naar op zichzelf wonen veel makkelijker, omdat ze er dan aan gewend zijn dat een deel van hun inkomen altijd aan vaste lasten opgaat.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 23:13:36 #94
81237 releaze
best of both worlds
pi_39863756
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:04 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ten eerste heb jij er niets mee te maken wat iemand op zijn spaarrekening heeft. Per slot van rekening heeft jouw moeder daarvoor gewerkt en gespaard (dus niet gefeest) en krijg jij het als je dood gaat.

Ten tweede kosten kinderen altijd geld, maar dat betekent niet dat ze gratis hoeven te wonen.
Ik vind dat dus een verkeerde boodschap naar de kinderen toe. Als ik kinderen heb moeten ze vanaf de eerste dag dat ze een baantje hebben er aan wennen dat je nooit al het geld dat je verdient allemaal mag houden. Jaahaa, dat is wel leuk, maar het is niet de realiteit.

Maakt de overstap naar op zichzelf wonen veel makkelijker, omdat ze er dan aan gewend zijn dat een deel van hun inkomen altijd aan vaste lasten opgaat.
ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen, alleen maar de telefoonrekening.
Er zijn meerdere manieren waarop je je kinderen kan leren met geld om te gaan dan kostgeld te betalen. Als ik kies voor kinderen, en ze mochten bij mij in huis wonen tot hun 21e, dan leven ze hier voor de vaste huiselijke lasten gratis, (gas+licht, water, belastingen en huur) tenzij wij het echt heel erg nauw hebben. Ik hoop m'n kinderen te kunnen stimuleren om voor hun 21e het huis uit te zijn, en dus ook zelfstandig met inkomen en geld om te gaan.
pi_39864234
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:13 schreef releaze het volgende:
[..]
ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen, alleen maar de telefoonrekening.
Er zijn meerdere manieren waarop je je kinderen kan leren met geld om te gaan dan kostgeld te betalen. Als ik kies voor kinderen, en ze mochten bij mij in huis wonen tot hun 21e, dan leven ze hier voor de vaste huiselijke lasten gratis, (gas+licht, water, belastingen en huur) tenzij wij het echt heel erg nauw hebben. Ik hoop m'n kinderen te kunnen stimuleren om voor hun 21e het huis uit te zijn, en dus ook zelfstandig met inkomen en geld om te gaan.
Ik ben het met je eens (zullen we trouwen? Hoeveel kinderen wil je?)
Maar ik vind dat als kinderen alles wat ze verdienen zelf mogen houden, daar twee zwakke punten aanzitten (ongeacht hoe rijk ik ben en of ik het makkelijk kan betalen):
1) Ze krijgen het idee dat bij pa&ma alles gratis is. En voor iets dat gratis is krijg je ook geen waardering. Je krijgt geen waardering voor het eten op tafel, een dak boven je hoofd en altijd een volle fles cola in de koelkast; en je wordt boos als je daarvoor moet betalen.
Terwijl het de normaalste zaak van de wereld is dat iemand daarvoor betaalt.

2) De overstap van geen vaste lasten en alles zelf houden leidt tot verkeerd budgetteren. Als jij 500 per maand binnenkrijgt en datzelfde geld plant als besteedbaar inkomen (dus voor 500 gaat shoppen of na 2 maanden voor 1000 op vakantie) kom je jezelf heel zwaar tegen als je ineens gas, water, licht, huur, eten en telefoon moet betalen.
Als mijn kinderen het huis uit gaan moet de grootste verandering (financiëel) zijn dat ze merken dat de vaste lasten anders zijn.
NIET dat ze na 3 maanden met hangende pootjes bij pa en ma staan omdat ze er te laat achterkwamen dat ze vaste lasten hadden!
  zondag 16 juli 2006 @ 00:12:12 #96
81237 releaze
best of both worlds
pi_39865461
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:29 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens (zullen we trouwen? Hoeveel kinderen wil je?)
Maar ik vind dat als kinderen alles wat ze verdienen zelf mogen houden, daar twee zwakke punten aanzitten (ongeacht hoe rijk ik ben en of ik het makkelijk kan betalen):
1) Ze krijgen het idee dat bij pa&ma alles gratis is. En voor iets dat gratis is krijg je ook geen waardering. Je krijgt geen waardering voor het eten op tafel, een dak boven je hoofd en altijd een volle fles cola in de koelkast; en je wordt boos als je daarvoor moet betalen.
Terwijl het de normaalste zaak van de wereld is dat iemand daarvoor betaalt.

2) De overstap van geen vaste lasten en alles zelf houden leidt tot verkeerd budgetteren. Als jij 500 per maand binnenkrijgt en datzelfde geld plant als besteedbaar inkomen (dus voor 500 gaat shoppen of na 2 maanden voor 1000 op vakantie) kom je jezelf heel zwaar tegen als je ineens gas, water, licht, huur, eten en telefoon moet betalen.
Als mijn kinderen het huis uit gaan moet de grootste verandering (financiëel) zijn dat ze merken dat de vaste lasten anders zijn.
NIET dat ze na 3 maanden met hangende pootjes bij pa en ma staan omdat ze er te laat achterkwamen dat ze vaste lasten hadden!
Voor mijn kinderen blijft het tot hun 21e "gratis" bij pa en ma. Zeker niet alles hoor. Op hun 18e zullen ze verzekering moeten betalen, laten ze het maar doen. Willen ze een mobieltje? Sigaretten? Kleding? Willen ze iets anders eten dan dat wat de pot schaft? Be my guest, maar niet van mijn geld. Verantwoordelijk met geld om gaan is iets wat je kinderen al vroeg moet aanleren. Sommige kinderen krijgen van pa en ma alles, alles, en als ze dan 18 zijn is het, en nu geef je me maar wat terug. Mijn ouders hebben me niet zozeer gestimuleerd in verstandig met geld omgaan, het was gewoon noodzaak. Ik kreeg alleen nog wat voor mn verjaardag en 7 tot 12 gulden zakgeld en voor de rest van de leuke dingen moest ik zelf zorgen. Toen ik later een baantje had en een kamer, gingen de kosten beheren zonder enige problemen. Nu ik m'n eigen huis heb (wel huur) zie ik pas welke andere vaste lasten er nog meer bij komen kijken, belastingen bijvoorbeeld, aparte rekeningen voor alles. Het is net een stapje complexer.

Ik hoop dat mijn kinderen rond hun 18e het huis verlaten. Niet omdat ik ze kwijt wil, maar omdat ik ze die vrijheid en verantwoordelijkheid wil leren. Ik heb liever dat ze op een studentenkamertje hun leven rooien en hun geld daadwerkelijk uitgeven aan hun eigen onderhoud, dan dat ze dat hier in mijn huis doen. Het is lang niet zo effectief.
pi_39866551
Ik vind het wel grappig dat zoveel mensen kostgeld hier iets als iets educatiefs zien. Er is meer dan 1 manier om je kind te leren zelfstandig te zijn en ik denk dat kostgeld vragen niet de meest effectieve is. Elke maand een automatische transactie naar de spaarrekening naar mams is nou geen realistische afspiegeling van de financiele wereld waarin je buitens huis in terecht komt, waar juist de grote schok is dat je met dingen rekening moet houden. Er kan wel eens onverwacht een afvalstoffenheving op de deurmat vallen, of een wasmachine in vlammen opgaan.

Kostgeld moet niet educatief maar rechtvaardig zijn. Een 14 jarige jongen die zeer druk met zijn studie bezig is hoeft niet persé mee te betalen aan de gasrekening, maar mag wel van verlangd worden dat hij langzamerhand binnenhuis begint mee te draaien. Iemand die geld binnenkrijgt om te studeren mag het daar ook aan uitgeven, en iemand die kosten maakt om naar zijn bijbaantje gaat mag daar zelf voor opdraaien. Aan iemand die langer in huis blijft dan gewenst kunnen veel strengere eisen gesteld worden, iemand die gelijk verdient mag ook gelijk betalen. Een thuiswonende man van ver in de 30 is toch niet iets waar je op zit te wachten en had gewoon voor zijn 25e het huis uit geschopt moeten worden.

Kostgeld is gewoon een ideale oplossing voor die gevallen waarbij uit huis gaan ideaal zou zijn maar financieel niet haalbaar. Het leren met geld omgaan begin in mijn ogen dan ook voor het 4e levensjaar, niet na het 14e. Kleine kinderen moeten onderhouden worden en mogen gerust meegenieten van de luxe die de ouders vergaard hebben, maar het is van belang dat ze wel beseffen hoeveel uur vader heeft gewerkt voor die nieuwe Nintendo DS, of voor de maaltijd en verwarming.
  zondag 16 juli 2006 @ 01:02:52 #98
81237 releaze
best of both worlds
pi_39866673
quote:
Op zondag 16 juli 2006 00:56 schreef YourMaster het volgende:
knip
PRECIES.
pi_39870095
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 23:04 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ik heb nog 2 broers waarmee ik het geld mag gaan delen Als dat geld dan niet op is want ze nog wel wat van plan volgens mij

Ik heb altijd voor mijn eigen centen gwerkt en dus nooit geld van mijn ouders gevraagd. Daarvoor heb ik er ook geen behoefte aan om te gaan betalen.
En de educatieve ervan is ook onzin, het komt gewoon op haar spaarrekening, er gebeurt wat dat betreft niet veel mee, behalve dan dat ze nu verbouweing in het huis en dergelijke aan het doen zijn.
En ik heb zo al prima vaste lasten en weet echt wel hoe ik met geld om moet gaan.
Told my girl I just had to forget her,
Rather buy me a new cartburettor,
So she made tracks sayin' ths is the end now,
Cars don't talk back they're just four wheeled friends now
  zondag 16 juli 2006 @ 09:11:29 #100
35189 Troel
scherp en bot
pi_39870194
Ik vind kostgeld eigenlijk heel logisch, er mag best wat tegenoverstaan als je als werkende persoon nog bij je ouders woont. Maar wel in fatsoenlijke proporties. Daarnaast vind ik dat het ook zo moet zijn dat je al veel eerder met geld leert omgaan. Heb je geen baantje, dan is er vast wel een andere manier waarop je de handen uit de mouwen kunt steken, bijvoorbeeld door 1 dag in de week te koken, de was te doen etc.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_39870324
Ik heb direct na mijn eindexamens een kamer gevonden, dus voor mij was kostgeld nooit een optie/probleem. Maar mijn ouders hebben daar geloof ik nog nooit van gehoord. Als ik nog thuis zou wonen zou ik misschien meebetalen aan boodschappen/internet, maar geen vaste bedragen. Mijn ouders zijn overgens niet Nederlands en vinden dat niet meer dan normaal.

Mijn vriend woont nog thuis en heeft een fulltime baan en hoeft naar mijn weten niks te betalen .
Klussen deel 1 en 2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')