Als je ook de boodschappen moet betalen (en daar lijkt het wel op) is dit zeer onredelijk.quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik betaal 200 euro per maand, en er wordt verwacht dat wij ook alle boodschappen doen, ik en mijn broer.
ben ik onredelijk bezig als ik zeg dat ik het daar niet mee eens ben
Is het in dat geval niet een goed idee om op jezelf te gaan?quote:Op maandag 29 augustus 2005 14:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik betaal 200 euro per maand, en er wordt verwacht dat wij ook alle boodschappen doen, ik en mijn broer.
ben ik onredelijk bezig als ik zeg dat ik het daar niet mee eens ben
Daar gaat het dus ook omquote:Op maandag 29 augustus 2005 23:02 schreef Locusta het volgende:
Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?
Denk dat jij behoorlijk op je smoel gaat als je op je zelf gaat wonen. Als je nu al geen vaste lasten hebt, dan weet je straks echt niet hoe je ermee om moet gaan...quote:Op maandag 29 augustus 2005 23:02 schreef Locusta het volgende:
Ik (22) en mijn broertje (18) betalen helemaal niets en we hoeven ook geen boodschappen te doen (mam vraagt zelfs of ze iets voor ons mee moet nemen)
Ik kan me wel voorstellen dat ouders soms een bepaalde brijdrage verwachten (bijv. betalen van internetabbo), maar niet echt veel. Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?
Die bijdrage van MissyMirjam vind ik dan ook absurd....
Want? De kosten van GWL, boodschappen, etc. zijn niet echt veel? Of wat is de filosofie daarachter.quote:Op maandag 29 augustus 2005 23:02 schreef Locusta het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat ouders soms een bepaalde brijdrage verwachten (bijv. betalen van internetabbo), maar niet echt veel.
Mwoa, er is niet alleen het geldaspect, ik neem aan dat als je moeder aan het koken is ze ook voor jou meekookt, het huis overwegend netjes gehouden wordt door de ouders, etc. Dat heb je allemaal niet, hoor. Bovendien vinden ouders het misschien ook helemaal niet erg om na een jaar of twintig het huis weer voor zichzelf te hebben en is het vertrek van je kinderen omdat ze het te duur vinden goh, gaan die ff van een koude kermis thuiskomen een leuk bijverschijnsel. Want ook al vind je je kinderen heel aardig, je kunt ze als huisgenoten op een gegeven moment best zat worden, zeker als ze volwassen zijn.quote:Anders kun je beter op jezelf wonen, toch?
Ik zie dat bij het zusje van mijn vriendin ook nog wel gebeuren.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 09:13 schreef Breukink het volgende:
[..]
Denk dat jij behoorlijk op je smoel gaat als je op je zelf gaat wonen. Als je nu al geen vaste lasten hebt, dan weet je straks echt niet hoe je ermee om moet gaan...
ik vrees het ergste![]()
Voor de volle 100 procent ben ik het hier mee eens. Bravo Jaymza.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 18:30 schreef Jaymza het volgende:
Goh, lui die ¤ 200 per maand teveel vinden voor wonen, gas, electra, bewassing, gebruik van alles. eten en drinken. Die komen inderdaad van een koude kermis thuis als ze op zichzelf gaan wonen.
Ik denk dat je dan minimaal ¤ 800 per maand kwijt bent. Die ouders vragen al een schijntje, willen ze nog minder. Uitvreters zijn het.![]()
Ik denk dat jij nou ook niet echt weet wat leven kost. Mijn vriendin en ik kwamen in ons vorige huis gezamelijk bij lange na niet aan dat bedrag. Als je het een beetje treft met huur kan je voor 350¤ per maand met gemak klaar zijn. Als je pech hebt, is dat je huur nog niet eens.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 18:30 schreef Jaymza het volgende:
Goh, lui die ¤ 200 per maand teveel vinden voor wonen, gas, electra, bewassing, gebruik van alles. eten en drinken. Die komen inderdaad van een koude kermis thuis als ze op zichzelf gaan wonen.
Ik denk dat je dan minimaal ¤ 800 per maand kwijt bent. Die ouders vragen al een schijntje, willen ze nog minder. Uitvreters zijn het.![]()
350 euro voor wonen, gas, elektra, bewassing, gebruik van alles, eten en drinken? Hoe absurd laag was jullie huur wel niet?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 02:30 schreef YourMaster het volgende:
[..]
Ik denk dat jij nou ook niet echt weet wat leven kost. Mijn vriendin en ik kwamen in ons vorige huis gezamelijk bij lange na niet aan dat bedrag. Als je het een beetje treft met huur kan je voor 350¤ per maand met gemak klaar zijn. Als je pech hebt, is dat je huur nog niet eens.
Nu zitten we in een koophuis van anderhalve ton, en zitten we inderdaad aan dat bedrag.
ontopic:
Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven te betalen, en heb sinds ik het huis uit ben altijd prima gered. Ik heb echter nooit meer dan een paar uur per week gewerkt toen ik thuis woonde. Als je wel verdient zou ik het niet onredelijk vinden om alles wat je extra kost te vergoeden, en mee te draaien in het schoonmaak/kook/boodschappen schema.
Woon je nog thuis dan op je 30e/31e ???quote:Op maandag 29 augustus 2005 21:42 schreef marcb1974 het volgende:
Ik betaal 350,- per maand, en aangeyzien het nog steeds een noodoplossing is vind ik het wel meevallen. Verder doe ik het meeste wel zelf, dus meestal ook avondeten etc..
als jij van 350 euro..voor 2 man gebruik van g/w/l/ boodschappen verzekeringen e.d. alles kan betalen woon je in een doosquote:Op woensdag 31 augustus 2005 02:30 schreef YourMaster het volgende:
[..]
Ik denk dat jij nou ook niet echt weet wat leven kost. Mijn vriendin en ik kwamen in ons vorige huis gezamelijk bij lange na niet aan dat bedrag. Als je het een beetje treft met huur kan je voor 350¤ per maand met gemak klaar zijn. Als je pech hebt, is dat je huur nog niet eens.
Nu zitten we in een koophuis van anderhalve ton, en zitten we inderdaad aan dat bedrag.
ontopic:
Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven te betalen, en heb sinds ik het huis uit ben altijd prima gered. Ik heb echter nooit meer dan een paar uur per week gewerkt toen ik thuis woonde. Als je wel verdient zou ik het niet onredelijk vinden om alles wat je extra kost te vergoeden, en mee te draaien in het schoonmaak/kook/boodschappen schema.
volgens mij wordt er bedoeld dat dat dus alleen maar de 'huur' is.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 08:16 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
als jij van 350 euro..voor 2 man gebruik van g/w/l/ boodschappen verzekeringen e.d. alles kan betalen woon je in een doosdat is gewoon weg onmogelijk ..
Vaste lasten voor 2 personen gemakkelijk onder de 800.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 08:35 schreef _evenstar_ het volgende:
nee hij heb het over vaste lasten.. en vaste lasten zijn niet alleen de huur![]()
Vaste lasten zijn niet alleen de huur.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 09:02 schreef YourMaster het volgende:
[..]
Vaste lasten voor 2 personen gemakkelijk onder de 800.
In je eentje kan je, als je iets goedkoop kan huren, ook voor 350 klaar zijn.
je kan onder die 800 zitten ja maar 350 voor al je vaste lasten neah dat kan nietquote:Op woensdag 31 augustus 2005 09:02 schreef YourMaster het volgende:
[..]
Vaste lasten voor 2 personen gemakkelijk onder de 800.
In je eentje kan je, als je iets goedkoop kan huren, ook voor 350 klaar zijn.
Alleen mijn hypottheek is al meerquote:Op woensdag 31 augustus 2005 09:06 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
je kan onder die 800 zitten ja maar 350 voor al je vaste lasten neah dat kan niet![]()
Dat vind ik dan weer een beetje overdreven! Er meteen vanuit gaan dat hij geen eigen mening heeft en een gevoel van verantwoording. Je zoon merkt het vanzelf wel als hij 18 is en geen geld heeft voor een rijbewijsquote:Op woensdag 31 augustus 2005 09:20 schreef Sorella het volgende:
Later als mijn zoon groot is levert hij gewoon de helft in ongeacht wat hij verdient.
Van die helft gaat dan de helft op een spaarrekening voor weet ik veel wat (auto/motor rijlessen, of huisje inrichten e.d )
En de andere helft misschien ook wel of niet
Ik heb het niet over alleen de huur, ik heb het over álle vaste lasten. Wat je kwijt bent aan je huis, wil echter nog wel eens verschillen. Je kan ergens goedkoop op een zoldertje zitten of particulier huren voor boven de 1000 euro. Op die manier is het dus niet echt makkelijk praten over wat je voor vaste lasten kwijt bent.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 09:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Vaste lasten zijn niet alleen de huur.
En de 800 die Jaymza bedoelde, was duidelijk niet alleen de huur. Hij/zij noemde ook eten en drinken.
Nee, dat is aan de zuinige kant, niets zeggen en geniet ervan.quote:Op dinsdag 6 december 2005 19:25 schreef abnormaarten het volgende:
Ik moet dadelijk 200 euro betalan, is dit veel?
Yeah right, ik woon bij mijn ouders in en ik heb alleen al 430 euro vaste lasten waarvan 100 euro kostgeld)quote:Op woensdag 31 augustus 2005 02:30 schreef YourMaster het volgende:
[..]
ontopic:
Dan zou ik 150 euro redelijk vinden.quote:Op maandag 10 juli 2006 19:56 schreef Harmen1984 het volgende:
Auto, kleding, mobiel, internet en collegegeld betaal ik zelf...
0 is dan redelijk,quote:Op dinsdag 11 juli 2006 10:59 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan zou ik 150 euro redelijk vinden.
Ben benieuwd!
Ik weet niet wat je hier precies probeert te zeggen, maar eten en wassen voor dat geld moet lukken ja. Een huis/ kamer, plus eigen wasmachine e.d. 'aanschaffen' wordt al een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Dat krijg je natuurlijk wel cadeau.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 11:17 schreef BoukeF het volgende:
rest betaald ie al zelf.(tikje overdreven, maar voor 150 euro kan je in je eentje heel goed eten en wassen)
staat er ook een ietwat vaag, maar achterliggende gedachten is:quote:Op dinsdag 11 juli 2006 11:23 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je hier precies probeert te zeggen, maar eten en wassen voor dat geld moet lukken ja. Een huis/ kamer, plus eigen wasmachine e.d. 'aanschaffen' wordt al een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. Dat krijg je natuurlijk wel cadeau.
Nee, jij niet, maar je ouders hebben er recht op daar geld voor te vragen, zo simpel is het, het zijn hun spullen, het is hun ruimte. Dat het voor jou plots komt, wil niet zeggen dat je op je 21ste recht hebt op hun ruimte en geld.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 11:31 schreef BoukeF het volgende:
"plots" ervoor moeten betalen (zonder dat er een inkomensstijging van kind tegenover staat) vind ik niet nodig.
mocht ik in den toekomst kinderen krijgen zullen die niet woren geconfronteerd met kostgeld.
Mja, dat vind ik zo'n makkelijk en tegelijkertijd dom argument. Wanneer houdt dat sponsoren dan op? Als ze dertig zijn? Veertig? Van studerende kinderen zou ik denk ik ook niet gauw kostgeld vragen, de eerste vier, vijf jaar dan, want anders blijf je bezig. Maar dat wil niet zeggen dat het heel gek is, als je op kamers gaat ben je ook 300 euro kwijt aan een klein rotkamertje, zonder kok en huishoudster.quote:mocht je dit alles niet kunnen betalen als ouders zijnde, neem dan ook geen kinderen.
Ik denk dat wij structureel van mening verschillen,quote:Op dinsdag 11 juli 2006 11:35 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, jij niet, maar je ouders hebben er recht op daar geld voor te vragen, zo simpel is het, het zijn hun spullen, het is hun ruimte. Dat het voor jou plots komt, wil niet zeggen dat je op je 21ste recht hebt op hun ruimte en geld.
[..]
Mja, dat vind ik zo'n makkelijk en tegelijkertijd dom argument. Wanneer houdt dat sponsoren dan op? Als ze dertig zijn? Veertig? Van studerende kinderen zou ik denk ik ook niet gauw kostgeld vragen, de eerste vier, vijf jaar dan, want anders blijf je bezig. Maar dat wil niet zeggen dat het heel gek is, als je op kamers gaat ben je ook 300 euro kwijt aan een klein rotkamertje, zonder kok en huishoudster.
Ongelovelijk, kan me moeilijk voorstellen hoe je aan zoveel vaste lasten kan komen als je bij je ouders woont.quote:Op dinsdag 6 december 2005 22:57 schreef Speed-Addicted het volgende:
Yeah right, ik woon bij mijn ouders in en ik heb alleen al 430 euro vaste lasten waarvan 100 euro kostgeld)
Bij kostgeld zal belasting/ gwl/ wassen/ eten wel inzitten, neem ik aanquote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:40 schreef YourMaster het volgende:
[..]
Ongelovelijk, kan me moeilijk voorstellen hoe je aan zoveel vaste lasten kan komen als je bij je ouders woont.
100 huur dus.
25 telefoon?
75 internet?
50 euro bijdrage aan belastingen en heffingen?
50 euro bijdrage aan gas/water/licht?
100 euro eetbijdrage?
30¤ wastoeslag?
Wat kan je anders als vaste last zien als je geen eigen huis hebt. O, een auto kan je natuurlijk ook onder vaste lasten rekenen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:07 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Bij kostgeld zal belasting/ gwl/ wassen/ eten wel inzitten, neem ik aan
Anders zou hij wel huur zeggen, toch? (ik weet niet hoor, maar lijkt me logischer).
Er zijn ook genoeg volwassenen en 17 jarige die nog bij hun ouders wonen. Als je met je 17e op school zit krijgen je ouders plotseling geen kinderbijslag meer en krijg jij geld van de overheid voor je school. Vanaf dat moment is het niet zo gek als je zelf ook iets bijdraagt. Verder zijn er mensen die fulltime werken maar nogsteeds elke dag thuis aanschuiven. Dan is het al wat minder normaal dat je je ouders alles voor je laat betalen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:13 schreef Otto215 het volgende:
Niks???? Ik krijg gewoon allesben 16. Vrienden hoeven ook niks te betalen, da's toch normaal? Die krijgen zelfs nog kleed- en zakgeld
.
Sommige mensen rekenen alle vaste kosten als vaste lasten. Dus ook het tijdschriftenabonnement, spartabbo, mobiele telefoon, etc. Ik denk dat dat soort dingen bedoeld wordt, want bij kostgeld zit gwl enzo vaak al in.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:03 schreef YourMaster het volgende:
[..]
Wat kan je anders als vaste last zien als je geen eigen huis hebt. O, een auto kan je natuurlijk ook onder vaste lasten rekenen.
Telefoon noemde ik al op. Voor 330¤ kan je een hoop tijdschriften binnen krijgen hoor. Het is maar te hopen dat hij een auto heeft.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:49 schreef miss_dynastie het volgende:
Sommige mensen rekenen alle vaste kosten als vaste lasten. Dus ook het tijdschriftenabonnement, sportabbo, mobiele telefoon, etc. Ik denk dat dat soort dingen bedoeld wordt, want bij kostgeld zit gwl enzo vaak al in.
M'n zussen zijn 20 en 22 die krijgen ook nog kleedgeld e.d.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:45 schreef YourMaster het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg volwassenen en 17 jarige die nog bij hun ouders wonen. Als je met je 17e op school zit krijgen je ouders plotseling geen kinderbijslag meer en krijg jij geld van de overheid voor je school. Vanaf dat moment is het niet zo gek als je zelf ook iets bijdraagt. Verder zijn er mensen die fulltime werken maar nogsteeds elke dag thuis aanschuiven. Dan is het al wat minder normaal dat je je ouders alles voor je laat betalen.
Niemand zegt dat een 16 jarige scholier kostgeld moet betalen.
Ja, zag ik, sorry. Nou ja, misschien zit elke week stappen voor hem ook wel bij de vaste lasten of zoquote:Op zaterdag 15 juli 2006 16:19 schreef YourMaster het volgende:
[..]
Telefoon noemde ik al op. Voor 330¤ kan je een hoop tijdschriften binnen krijgen hoor. Het is maar te hopen dat hij een auto heeft.
Voor kinderen ja, niet voor op hun zak terende volwassenen (en ja, je bent met bijna 23 toch echt volwassen hoor).quote:Op zaterdag 15 juli 2006 18:25 schreef E-ratic het volgende:
Zij wouden kinderen hebben, en kinderen kosten geld.
Met zo'n houding zouden mijn kinderen op oorlog aansturen...quote:Op zaterdag 15 juli 2006 18:25 schreef E-ratic het volgende:
In prinicipe zou ik iets van 135 in de maand moeten betalen, alleen ben ik daar maar mee gestopt![]()
Zij wouden kinderen hebben, en kinderen kosten geld.
En daarnaast ik verdien het zelf, en als ik betaal zie ik er geen donder meer van, beide ouders werken en hebben het ruim zat. Helemaal als je later hoort dat je ma 20.000 euro op der spaarrekening heb.![]()
Dan is het voor mij over.
ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen, alleen maar de telefoonrekening.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:04 schreef mgerben het volgende:
[..]
Met zo'n houding zouden mijn kinderen op oorlog aansturen...
Ten eerste heb jij er niets mee te maken wat iemand op zijn spaarrekening heeft. Per slot van rekening heeft jouw moeder daarvoor gewerkt en gespaard (dus niet gefeest) en krijg jij het als je dood gaat.
Ten tweede kosten kinderen altijd geld, maar dat betekent niet dat ze gratis hoeven te wonen.
Niemand in Nederland (16 miljoen mensen) woont gratis.
Ik vind dat dus een verkeerde boodschap naar de kinderen toe. Als ik kinderen heb moeten ze vanaf de eerste dag dat ze een baantje hebben er aan wennen dat je nooit al het geld dat je verdient allemaal mag houden. Jaahaa, dat is wel leuk, maar het is niet de realiteit.
Dus: Kostgeld, vanaf het moment dat ze een krantenwijk hebben.
Maakt de overstap naar op zichzelf wonen veel makkelijker, omdat ze er dan aan gewend zijn dat een deel van hun inkomen altijd aan vaste lasten opgaat.
Ik ben het met je eens (zullen we trouwen?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:13 schreef releaze het volgende:
[..]
ik heb nooit kostgeld hoeven te betalen, alleen maar de telefoonrekening.
Er zijn meerdere manieren waarop je je kinderen kan leren met geld om te gaan dan kostgeld te betalen. Als ik kies voor kinderen, en ze mochten bij mij in huis wonen tot hun 21e, dan leven ze hier voor de vaste huiselijke lasten gratis, (gas+licht, water, belastingen en huur) tenzij wij het echt heel erg nauw hebben. Ik hoop m'n kinderen te kunnen stimuleren om voor hun 21e het huis uit te zijn, en dus ook zelfstandig met inkomen en geld om te gaan.
Voor mijn kinderen blijft het tot hun 21e "gratis" bij pa en ma. Zeker niet alles hoor. Op hun 18e zullen ze verzekering moeten betalen, laten ze het maar doen. Willen ze een mobieltje? Sigaretten? Kleding? Willen ze iets anders eten dan dat wat de pot schaft? Be my guest, maar niet van mijn geld. Verantwoordelijk met geld om gaan is iets wat je kinderen al vroeg moet aanleren. Sommige kinderen krijgen van pa en ma alles, alles, en als ze dan 18 zijn is het, en nu geef je me maar wat terug. Mijn ouders hebben me niet zozeer gestimuleerd in verstandig met geld omgaan, het was gewoon noodzaak. Ik kreeg alleen nog wat voor mn verjaardag en 7 tot 12 gulden zakgeld en voor de rest van de leuke dingen moest ik zelf zorgen. Toen ik later een baantje had en een kamer, gingen de kosten beheren zonder enige problemen. Nu ik m'n eigen huis heb (wel huur) zie ik pas welke andere vaste lasten er nog meer bij komen kijken, belastingen bijvoorbeeld, aparte rekeningen voor alles. Het is net een stapje complexer.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:29 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens (zullen we trouwen?Hoeveel kinderen wil je?)
Maar ik vind dat als kinderen alles wat ze verdienen zelf mogen houden, daar twee zwakke punten aanzitten (ongeacht hoe rijk ik ben en of ik het makkelijk kan betalen):
1) Ze krijgen het idee dat bij pa&ma alles gratis is. En voor iets dat gratis is krijg je ook geen waardering. Je krijgt geen waardering voor het eten op tafel, een dak boven je hoofd en altijd een volle fles cola in de koelkast; en je wordt boos als je daarvoor moet betalen.
Terwijl het de normaalste zaak van de wereld is dat iemand daarvoor betaalt.
2) De overstap van geen vaste lasten en alles zelf houden leidt tot verkeerd budgetteren. Als jij 500 per maand binnenkrijgt en datzelfde geld plant als besteedbaar inkomen (dus voor 500 gaat shoppen of na 2 maanden voor 1000 op vakantie) kom je jezelf heel zwaar tegen als je ineens gas, water, licht, huur, eten en telefoon moet betalen.
Als mijn kinderen het huis uit gaan moet de grootste verandering (financiëel) zijn dat ze merken dat de vaste lasten anders zijn.
NIET dat ze na 3 maanden met hangende pootjes bij pa en ma staan omdat ze er te laat achterkwamen dat ze vaste lasten hadden!
Ik heb nog 2 broers waarmee ik het geld mag gaan delenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:04 schreef mgerben het volgende:
[..]
Met zo'n houding zouden mijn kinderen op oorlog aansturen...
Ten eerste heb jij er niets mee te maken wat iemand op zijn spaarrekening heeft. Per slot van rekening heeft jouw moeder daarvoor gewerkt en gespaard (dus niet gefeest) en krijg jij het als je dood gaat.
Ten tweede kosten kinderen altijd geld, maar dat betekent niet dat ze gratis hoeven te wonen.
Niemand in Nederland (16 miljoen mensen) woont gratis.
Ik vind dat dus een verkeerde boodschap naar de kinderen toe. Als ik kinderen heb moeten ze vanaf de eerste dag dat ze een baantje hebben er aan wennen dat je nooit al het geld dat je verdient allemaal mag houden. Jaahaa, dat is wel leuk, maar het is niet de realiteit.
Dus: Kostgeld, vanaf het moment dat ze een krantenwijk hebben.
Maakt de overstap naar op zichzelf wonen veel makkelijker, omdat ze er dan aan gewend zijn dat een deel van hun inkomen altijd aan vaste lasten opgaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |