Dat past precies in het geschetste beeld van mijn stukje.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:04 schreef -Angel- het volgende:
[..]
[..]
Lijkt in mijn ogen toch wel een briljante move.
Hoezo politicus ? Hetgeen Hitler uitvoerde had weinig met politiek te maken.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:15 schreef kenz het volgende:
Hij heeft handig gebruik gemaakt van de omstandigheden en de sentimenten onder het volk. Een slimme politicus, dus, want zo kon hij aan de macht komen en blijven (en dat is meestal wat een politicus wil).
Het bouwen van een oorlogsindustrie, het op laten zetten van een gigantisch propaganda-apparaat zou ik toch wel politiek noemen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:16 schreef gelly het volgende:
[..]
Hoezo politicus ? Hetgeen Hitler uitvoerde had weinig met politiek te maken.
Tuurlijk wel. Politiek gaat over de macht in een land. Je kan moeilijk ontkennen dat hij die macht had. Hoe definieer jij politiek dan?quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:16 schreef gelly het volgende:
[..]
Hoezo politicus ? Hetgeen Hitler uitvoerde had weinig met politiek te maken.
Hij is aan de macht geholpen door de (politieke) elite die dachten hem in toom te kunnen houden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:15 schreef kenz het volgende:
Hij heeft handig gebruik gemaakt van de omstandigheden en de sentimenten onder het volk. Een slimme politicus, dus, want zo kon hij aan de macht komen en blijven (en dat is meestal wat een politicus wil).
Bij politiek denk ik aan het staatsbeginsel met meerdere partijen in een democratie waarbij d.m.v. concessus of een meerderheid een plan of standpunt gerealiseerd wordt. Niet een dictatuur dus. Politiek in een dictatuur bestaat imho niet.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:19 schreef kenz het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Politiek gaat over de macht in een land. Je kan moeilijk ontkennen dat hij die macht had. Hoe definieer jij politiek dan?
Maar politiek eeft hem wel geholpen om een zeer groot deel van de bevolking achter zich te krijgen. Iets wat niet veel dictators voor elkaar gekregen hebben.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:23 schreef gelly het volgende:
[..]
Bij politiek denk ik aan het staatsbeginsel met meerdere partijen in een democratie waarbij d.m.v. concessus of een meerderheid een plan of standpunt gerealiseerd wordt. Niet een dictatuur dus. Politiek in een dictatuur bestaat imho niet.
Hij heeft echter nooit een meerderheid gehad. Intimidatie speelde overigens een grote rol bij Hitlers verkegen schare.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:26 schreef djenneke het volgende:
[..]
Maar politiek eeft hem wel geholpen om een zeer groot deel van de bevolking achter zich te krijgen. Iets wat niet veel dictators voor elkaar gekregen hebben.
Hoe vaak gebeurt het nou ook, dat een partij in een politiek stelsel dat meerdere partijen telt, de absolute meerderheid behaalt?quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 22:30 schreef gelly het volgende:
[..]
Hij heeft echter nooit een meerderheid gehad. Intimidatie speelde overigens een grote rol bij Hitlers verkegen schare.
Andersom dan toch?quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 23:43 schreef Johan_de_With het volgende:
Vergeleken met David Lloyd George was Chamberlain trouwens bijna een havik, de eerstgenoemde noemde Hitler ''de weg, de wederopstanding en het leven'' voor de Duitsers.
Ja, nee, sorry, zie wat je bedoelt in ene. Mijn perspectief was Loyd George pro-Duitsland en dus havik, maar je bedoelt perspectief dat Chamberlain een stuk fermer was tegen de nazi's...quote:
Precies.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 23:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, nee, sorry, zie wat je bedoelt in ene. Mijn perspectief was Loyd George pro-Duitsland en dus havik, maar je bedoelt perspectief dat Chamberlain een stuk fermer was tegen de nazi's...
http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1220873quote:I have just returned from a visit to Germany ... I have now seen the famous German leader and also something of the great change he has effected. Whatever one may think of his methods - and they are certainly not those of a Parliamentary country - there can be no doubt that he has achieved a marvellous transformation in the spirit of the people, in their attitude towards each other, and in their social and economic outlook.
One man has accomplished this miracle. He is a born leader of men. A magnetic dynamic personality with a single-minded purpose, a resolute will, and a dauntless heart. He is the national Leader. He is also securing them against that constant dread of starvation which is one of the most poignant memories of the last years of the war and the first years of the Peace. The establishment of a German hegemony in Europe which was the aim and dream of the old prewar militarism, is not even on the horizon of Nazism."
17th November, 1936 (he later reversed this opinion)
Ja, wel bekend ja, en hij was lang niet alleen natuurlijk wb de elite van GB.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 23:59 schreef Bluesdude het volgende:
over George:
[..]
http://www.everything2.com/index.pl?node_id=1220873
Mm, neemt net weg dat TT ietwat discutabel blijft in het licht van de verdere geschiedenis. Briljant hoe hij van een nobody steeg naar het ambt van kanselier, later alleenheerser, maar daarna?quote:Op zondag 28 augustus 2005 01:17 schreef heiden6 het volgende:
Ik lees momenteel het bork The 48 Laws Of Power van Robert Greene. Dat gaat over het verkrijgen en behouden van macht; de essentie van politiek. En het valt niet te ontkennen dat Hitler dat hoe dan ook goed deed. Bijvoorbeeld door mensen in de maling te nemen, of te zorgen dat men hem onderschatte. Erg interessant boek; ik zou het zeker aanraren aan mensen die dit interessant vinden. Het barst ook van de voorbeelden van politieke spelletjes met o.a. Napoleon. Hitles is natuurlijk een ultiem voorbeeld van hoe gek het kan gaan.
Ach, niet alles wat hij van plan was is gelukt, maar hij is toch aardig ver gekomen. Perfectie bestaat niet; dit is in zekere zin briljant.quote:Op zondag 28 augustus 2005 01:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, neemt net weg dat TT ietwat discutabel blijft in het licht van de verdere geschiedenis. Briljant hoe hij van een nobody steeg naar het ambt van kanselier, later alleenheerser, maar daarna?
Dat zeg ik, het blijft discutabel dus en dan met name wat mij betreft in relatie tot TT. je kunt zeggen dat hij zichzelf bepaalde politieke doelen stelde en die tot op zekere hoogte linksom of rechtsom bereikte. Maar je kunt ook zeggen dat het uiteindelijk doel dat hij zich stelde totaal niet behaald is. Iets dat ook naar voren komt in zijn politieke testament. In die zin is hij een failure, weliswaar schrijft hij dat toe aan de zwakte van zijn eigen volk en de Joden, maar toch... Hij was een man van alles of niets en het is dus niets geworden en dus was hij een mislukkeling...quote:Op zondag 28 augustus 2005 01:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ach, niet alles wat hij van plan was is gelukt, maar hij is toch aardig ver gekomen. Perfectie bestaat niet; dit is in zekere zin briljant.
En de TT is een vraag, het staat iedereen vrij om te zeggen: niets.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |