quote:
Biodiesel helemaal niet schoon
Zaterdag 27 augustus, BREDA -Subsidiëren van biodiesel en ’puur plantaardige olie’ is uit oogpunt van milieubeleid én kosten regelrechte onzin. De puur plantaardige olie (ppo) - de als milieuvriendelijk gekenschetste tegenvoeter van dieselolie - geeft niet minder, maar mogelijk zelfs méér uitstoot van vervuilende stoffen en is duur.
Dat concluderen onderzoekers van CenterNovem in Utrecht en CE in Delft in hun rapport ’Op (de) weg met pure plantenolie’. Het milieurendement van plantaardige olie, al dan niet als 'biodiesel' gemengd met diesel, is zo ongeveer nul en het kost erg veel geld om het te maken. Veel boeren, die de grondstoffen verbouwen,hebben hun hoop gevestigd op biobrandstof: puur plantaardige olie, biodiesel of bio-ethanol. Voor die eerste twee categorieën adviseert CenterNovem: niet doen. Minister Veerman van landbouw trekt al maanden rond om de teelt van koolzaad (voor de olie) en de ontwikkeling van verwerkingsbedrijven te stimuleren. De Limburgse landbouwcoöperatie Carnola kreeg accijnsvrijstelling voor drie miljoen liter koolzaadolie; busvervoerder BBA gaat op in Reusel verbouwd koolzaad rijden. De gemeente Oss gaat zelf koolzaad telen om gemeente-auto's van brandstof te voorzien. Allemaal goed bedoeld, zinloos exercitie, zeggen de onderzoekers. Die zogeheten puur plantaardige olie (ppo) - de als milieuvriendelijk gekenschetste tegenvoeter van dieselolie - geeft niet minder en waarschijnlijk zelfs méér uitstoot van vervuilende stoffen dan diesel. Mogelijk - maar niet zeker - kan hij iets minder uitstoot van broeikasgas (zoals CO2 en N2O, dat is lachgas) geven. Daartegenover staan enorme kosten om ppo of biodiesel (een mengsel van ppo en de klassieke diesel) te maken. De brandstofprijs per kilometer (8 tot 15 eurocent) is vier maal zo hoog als die voor diesel ( 2 cent ). Onderzoekster Bettina Kampman van CE: „Uit oogpunt van milieubescherming is de koolzaadroute volstrekt onzinnig. Als je de luchtvervuiling door diesel in Nederland wilt verbeteren, moet je andere dingen doen." Kampman analyseerde teelt, fabricage, gebruik en kosten van deze ’groene’ brandstof.
Teelt
Bij de teelt gaat het eigenlijk al mis, ook omdat er veel (kunst-)mest bij nodig is die, zowel bij productie als bij uitstrooien op het land, nogal wat 'foute' uitstoot oplevert. De opbrengst van een koolzaadakker kan fors variëren, waardoor zowel kwaliteit als uiteindelijk milieurendement tegen kunnen vallen. Bio-ethanol, in de toekomst ook rendabel te stoken uit hout en bio-afval, is veel kansrijker. Deze alcohol is vrij simpel bruikbaar in benzine-auto's. Onder meer Nedalco uit Bergen op Zoom zet in op deze aantoonbaar milieuvriendelijke brandstof en overweegt de bouw van een fabriek in Sas van Gent. De ministeries van Landbouw en VROM konden gistermiddag nog niet reageren op het rapport.
![]()
.