abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29905654
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:40 schreef Sokolsky het volgende:

[..]

Wat mij aan jou een beetje stoort is dat je doet alsof je de wijsheid in pacht hebt. Natuurlijk kun jij een paar redelijk gewaardeerde films als Shawshank en Forrest Gump niks vinden, maar je hebt het dan meteen over "omdat het twee regisseurs betreft die onbegrijpelijk hoog scoren bij het gemiddelde publiek". Als ik daarentegen in een ander draadje aangeef dat ik Saving Private Ryan en The Truman Show niet zo bijzonder vind, kom jij aan met "beide films ontstijgen die grijze massa waar jij je ongetwijfeld wel in thuisvoelt". Alsof jij bepaalt wat truffels zijn en wat BigMacs, terwijl anderen daar heel anders over kunnen denken (zie bijvoorbeeld The Usual Suspects, wat je ook als voorbeeld noemde).

Ik dacht overigens dat die McDonald's-zin ook nog op mijn quote sloeg, vandaar dat ik hem als belachelijk betitelde.
Hallo! Zeg ik ergens dat ik the truman show wél op nummer 2 of 3 had moeten staan in de top100? Jij noemt het een standaard hollywoodfilm, dát ben ik niet met je eens. Ik vind hem stukken minder standaard dan pakweg 95% van de hollywoodfilms. Wel bij de juiste discussiepunten blijven he?

Tuurlijk kun je er anders over denken, maar het punt ging erover dat films als forrest gump en shaswnak redemtion niet echt een duidelijke eigen stijl hebben en dat je de regisseurs ws. ongemerkt had kunnen verwisselen. Dat zie ik je niet doen bij een kubrick of kurosawa (om maar wat truffels te noemen )
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_29905678
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:41 schreef BlaatschaaP het volgende:
Apocalypse Now op 1 in de schaduwlijst verbaast me trouwens enorm . Geweldige film, hoor, maar op 1?
Waarom niet
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 24 augustus 2005 @ 02:26:23 #53
99433 Tup
Tupperwaar
pi_29909787
Ik vind het totaal ontbreken van films van Kieslowski persoonlijk erg opvallend. Akkoord, ze zijn wat arty, maar Trois Couleur, de Dekaloog, La Double Vie en de steeds weergaloze muziek behoren tot het beste wat gemaakt is.
Wasserwunderland
pi_29909848
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 02:26 schreef Tup het volgende:
Ik vind het totaal ontbreken van films van Kieslowski persoonlijk erg opvallend. Akkoord, ze zijn wat arty, maar Trois Couleur, de Dekaloog, La Double Vie en de steeds weergaloze muziek behoren tot het beste wat gemaakt is.
Dat voel ik altijd als een persoonlijke tekortkoming van mezelf.
Ik heb La Double Vie de Veronique en Bleu gekeken. Ik vind de cinematografie prachtig, ik besef dat de karakters goed ontwikkeld zijn, en toch zijn de films compleet emotieloze ervaringen voor me geweest. Ik kan mijn vinger er niet op leggen waarom dat nou is..
  woensdag 24 augustus 2005 @ 03:03:01 #55
99433 Tup
Tupperwaar
pi_29910174
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 02:30 schreef Lamon het volgende:
Dat voel ik altijd als een persoonlijke tekortkoming van mezelf.
Ik heb La Double Vie de Veronique en Bleu gekeken. Ik vind de cinematografie prachtig, ik besef dat de karakters goed ontwikkeld zijn, en toch zijn de films compleet emotieloze ervaringen voor me geweest. Ik kan mijn vinger er niet op leggen waarom dat nou is..
Spreek je geen Pools?
Wasserwunderland
pi_29912334
kortom.. over smaak valt niet te twisten. [ vooropgesteld dat je smaak hebt .. ]
hebben jullie ook de omgeving waar je de film ziet laten meetellen ? dus ook: met wie je film ziet, waar, in welke hoedanigheid enz.. Is je geestelijke gesteldheid medebepalend bij de beoordeling van een film? Wordt een goede film beter als je em ziet in een mooie bioscoop in Parijs ? Krijgt een mindere film meer emotionele waarde door het fijne gezelschap waarin je verkeerde ?

Ik had zojuist de wekker gezet om om 7 uur vanmorgen de film: Good Bye Lenin! te kijken op C+. Een heerlijke kijk op de val van de muur en het vasthouden aan oude waardes. Mooie wending ook als niet iedereen van oost naar west ging maar eigenlijk het omgekeerde het geval was. De socialistische heilstaat als bedevaartsoord. Ondanks het vroege tijdstip waarschijnlijk wel een plekje in de FFT1002006.
too rot too handle
  woensdag 24 augustus 2005 @ 10:39:00 #57
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29913160
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 10:01 schreef Dunf het volgende:
kortom.. over smaak valt niet te twisten. [ vooropgesteld dat je smaak hebt .. ]
hebben jullie ook de omgeving waar je de film ziet laten meetellen ? dus ook: met wie je film ziet, waar, in welke hoedanigheid enz.. Is je geestelijke gesteldheid medebepalend bij de beoordeling van een film? Wordt een goede film beter als je em ziet in een mooie bioscoop in Parijs ? Krijgt een mindere film meer emotionele waarde door het fijne gezelschap waarin je verkeerde ?
Nee en ja. Ik beoordeel films niet beter vanwege het gezelschap of omdat het een grote bioscoop was. Wel heeft imo je gemoedstoestand invloed op hoe je een film beoordeelt. Als ik bijvoorbeeld heel moe en uitgeput bent, dan heb ik meestal geen zin in de "zwaardere' films en zet ik iets luchtigs en vermakelijks op. En als ik dat wel doe, dan merk ik bij mezelf dat ik die film dan meestal lager beoordeel dan die verdient.Terwijl ik een andere keer juist weer zin heb in een prachtige Aziaat en als ik dan een makkelijke actiefilm op zet, dan kan die film echt niks goed doen bij me.
Het is net als bij eten, als je zin in hebt in vis moet je geen vlees gaan eten en vice versa.
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2005 @ 11:11:49 #58
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_29914026
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 02:26 schreef Tup het volgende:
Ik vind het totaal ontbreken van films van Kieslowski persoonlijk erg opvallend. Akkoord, ze zijn wat arty, maar Trois Couleur, de Dekaloog, La Double Vie en de steeds weergaloze muziek behoren tot het beste wat gemaakt is.
Ik heb alleen de Trois Couleurs gezien; goede films en daarvan is Bialy net buiten mijn top100 beland. Dekalog zal ik binnenkort eens gaan proberen.
Sheridana +1
  woensdag 24 augustus 2005 @ 11:22:30 #59
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29914320
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:41 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Zou je dat voor mij misschien ook willen doen? . Ik kan echt niet omgaan met Excel.
Asjeblieft
Lonewolf2003 37
pascalheister 40
California 34
Saviola 36
Eluc 35
Mike 33
Tup 30
Bayswater 30
Atreidez 30
Asskicker14 34
Jay-20- 42
Sokolsky 30
RuneRose 38
pi_29922524
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 10:39 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Nee en ja. Ik beoordeel films niet beter vanwege het gezelschap of omdat het een grote bioscoop was. Wel heeft imo je gemoedstoestand invloed op hoe je een film beoordeelt. Als ik bijvoorbeeld heel moe en uitgeput bent, dan heb ik meestal geen zin in de "zwaardere' films en zet ik iets luchtigs en vermakelijks op. En als ik dat wel doe, dan merk ik bij mezelf dat ik die film dan meestal lager beoordeel dan die verdient.Terwijl ik een andere keer juist weer zin heb in een prachtige Aziaat en als ik dan een makkelijke actiefilm op zet, dan kan die film echt niks goed doen bij me.
Het is net als bij eten, als je zin in hebt in vis moet je geen vlees gaan eten en vice versa.
Daarom merk je soms dat je een film eigenlijk aanvankelijk te laag of juist weer te hoog beoordeeld hebt de eerste keer, herbekijken is een must bij een goede inschatting van kwaliteit Soms wil een beetje uitleg van iemand anders ook nog wel ns helpen om iets beter te beoordelen
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 24 augustus 2005 @ 15:49:43 #61
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29922682
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 15:45 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Daarom merk je soms dat je een film eigenlijk aanvankelijk te laag of juist weer te hoog beoordeeld hebt de eerste keer, herbekijken is een must bij een goede inschatting van kwaliteit Soms wil een beetje uitleg van iemand anders ook nog wel ns helpen om iets beter te beoordelen
Precies soms als je met uitleg de symboliek en dat soort zaken beter weet, dan is een film de tweede keer nog beter. (Dat heb ik iig soms met Aziatische films)
  woensdag 24 augustus 2005 @ 16:58:34 #62
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_29925235
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 10:01 schreef Dunf het volgende:
kortom.. over smaak valt niet te twisten. [ vooropgesteld dat je smaak hebt .. ]
hebben jullie ook de omgeving waar je de film ziet laten meetellen ? dus ook: met wie je film ziet, waar, in welke hoedanigheid enz.. Is je geestelijke gesteldheid medebepalend bij de beoordeling van een film? Wordt een goede film beter als je em ziet in een mooie bioscoop in Parijs ? Krijgt een mindere film meer emotionele waarde door het fijne gezelschap waarin je verkeerde ?
Over het algemeen blijf ik goede films ongeveer even goed vinden als ik ze herbekijk. Soms kan ik bagger alleen wel beter waarderen als ik het met een groep mensen zie.

En heel belangrijk: komedies pak ik soms helemaal niet op. Playtime vond ik de eerste keer bijvoorbeeld een dodelijk saai flupseltje, en de tweede keer had ik hem 'door'. Zelfde voor The Big Lebowski. Als ik een film eenmaal te pakken heb blijf ik hem om de één of andere reden wel leuk vinden, ik heb zelden dat ik een film herzie die ik eerst heel goed vond maar nu erg kut. Jeugdsentiment wel, soms, maar dat telt niet.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2005 @ 18:07:10 #63
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_29927564
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 16:58 schreef Sai het volgende:

[..]

Over het algemeen blijf ik goede films ongeveer even goed vinden als ik ze herbekijk. Soms kan ik bagger alleen wel beter waarderen als ik het met een groep mensen zie.

En heel belangrijk: komedies pak ik soms helemaal niet op. Playtime vond ik de eerste keer bijvoorbeeld een dodelijk saai flupseltje, en de tweede keer had ik hem 'door'. Zelfde voor The Big Lebowski. Als ik een film eenmaal te pakken heb blijf ik hem om de één of andere reden wel leuk vinden, ik heb zelden dat ik een film herzie die ik eerst heel goed vond maar nu erg kut. Jeugdsentiment wel, soms, maar dat telt niet.
Die laatste alinea herken ik heel goed. Enneh... wat is precies een flupseltje?
Sheridana +1
  woensdag 24 augustus 2005 @ 18:09:49 #64
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29927635
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 23:37 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Waarom niet
Omdat ik hem persoonlijk niet op 1 zou kunnen zetten. Ik heb niet zo'n goed inlevingsvermogen.
pi_29927781
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:09 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Omdat ik hem persoonlijk niet op 1 zou kunnen zetten. Ik heb niet zo'n goed inlevingsvermogen.
Omdat het voor je tijd was?
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 24 augustus 2005 @ 18:15:53 #66
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29927794
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:15 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Omdat het voor je tijd was?
Ja, dat zal het wel zijn!
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2005 @ 18:19:36 #67
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_29927901
'The first generation of film-makers looked at life, and they made films. The second generation of film-makers looked at the films of the first generation, they looked at life, and they made films. The third generation just looked at the films of the first two... And the fourth, which is now, don't even look at the films anymore. We just look at technical manuals...'

Ermanno Olmi.

Ik vind 'm goed.
Sheridana +1
  woensdag 24 augustus 2005 @ 18:22:48 #68
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29928000
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:19 schreef Sokolsky het volgende:
'The first generation of film-makers looked at life, and they made films. The second generation of film-makers looked at the films of the first generation, they looked at life, and they made films. The third generation just looked at the films of the first two... And the fourth, which is now, don't even look at the films anymore. We just look at technical manuals...'

Ermanno Olmi.

Ik vind 'm goed.
Fantastische quote Sokolsky
pi_29928764
Ik bedenk me net dat KQ geen lijst heeft ingeleverd dit jaar
pi_29929266
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:19 schreef Sokolsky het volgende:
'The first generation of film-makers looked at life, and they made films. The second generation of film-makers looked at the films of the first generation, they looked at life, and they made films. The third generation just looked at the films of the first two... And the fourth, which is now, don't even look at the films anymore. We just look at technical manuals...'

Ermanno Olmi.

Ik vind 'm goed.
Hij is wel spits ja.

Maar ook complete nonsens uiteraard. Eigenlijk hebben de echte filmmakers van nu het veel zwaarder door dat soort vooroordelen. Denk je een origineel verhaal naar eigen gevoel en inzicht gemaakt te hebben, word je film door critici op het stapeltje 'been there , done that' gegooid omdat 1 of andere sufkut 40 jaar terug ook iets gemaakt had wat met een beetje pietluttigheid wel een beetje op jouw verhaal en stijl lijkt.
En hij krijgt er wel de waardering voor omdat hij toevallig eerder was.
Er zijn natuurlijk ook zat filmmakers geinsprireerd door filmmakers van vroeger (misschien wel alle filmmakers, iedereen heeft zijn idolen), da's logisch, maar dat nare tweedehands sfeertje zou mij best storen af en toe. Gelukkig ben ik geen filmmaker.
Termen als Capraesque en Hitchcockian vliegen vaak door de lucht, wat op zich niet erg is om de richting van een film te beschrijven, maar het leidt zo vaak tot een onterechte devaluatie van een film door mensen die die termen zien en dan vervolgens verkeerd oppakken door te denken dat de film daarom meteen minder goed zou zijn dan het "oorspronkelijke" werk.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 19:32:47 #71
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29930387
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 19:03 schreef Lamon het volgende:

[..]

Hij is wel spits ja.

Maar ook complete nonsens uiteraard. Eigenlijk hebben de echte filmmakers van nu het veel zwaarder door dat soort vooroordelen. Denk je een origineel verhaal naar eigen gevoel en inzicht gemaakt te hebben, word je film door critici op het stapeltje 'been there , done that' gegooid omdat 1 of andere sufkut 40 jaar terug ook iets gemaakt had wat met een beetje pietluttigheid wel een beetje op jouw verhaal en stijl lijkt.
En hij krijgt er wel de waardering voor omdat hij toevallig eerder was.
Er zijn natuurlijk ook zat filmmakers geinsprireerd door filmmakers van vroeger (misschien wel alle filmmakers, iedereen heeft zijn idolen), da's logisch, maar dat nare tweedehands sfeertje zou mij best storen af en toe. Gelukkig ben ik geen filmmaker.
Termen als Capraesque en Hitchcockian vliegen vaak door de lucht, wat op zich niet erg is om de richting van een film te beschrijven, maar het leidt zo vaak tot een onterechte devaluatie van een film door mensen die die termen zien en dan vervolgens verkeerd oppakken door te denken dat de film daarom meteen minder goed zou zijn dan het "oorspronkelijke" werk.
Volgens mij is de quote vooral gericht aan de moderne regisseurs, die films uithoesten alsof het fabricage produkten zijn. En niet juist zozeer tegen filmmakers van nu die inspiratie op doen bij vorige generaties. Het is imo een aanklacht tegen filmmakers, die kant en klare formules gebruiken.
pi_29960962
Wat ik me nu ook bedenk: zou je ook niet rekening moeten houden met de verkrijgbaarheid van films. Sommige films worden in alle bioscopen getoond, zijn in alle videotheken verkrijgbaar en worden op schoolfeesten getoond...terwijl kleine parels -die door de lage verkrijgbaarheidsgraad- onbekend zijn.
Wasserwunderland
  donderdag 25 augustus 2005 @ 16:46:27 #73
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29961413
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 16:33 schreef Tup het volgende:
Wat ik me nu ook bedenk: zou je ook niet rekening moeten houden met de verkrijgbaarheid van films. Sommige films worden in alle bioscopen getoond, zijn in alle videotheken verkrijgbaar en worden op schoolfeesten getoond...terwijl kleine parels -die door de lage verkrijgbaarheidsgraad- onbekend zijn.
Je bedoelt met de waardering van films?
Want dan vind ik het regelrechte onzin. Alsof de distrubitie van een film iets te maken heeft met de kwaliteit ervan.
Natuurlijk zijn er genoeg pareltjes, die onbekender zijn en moeilijker te vinden. Maar dat is geen reden om een film hoger of lager te waarderen.
Kurosawa's films zijn goed, omdat ze goed zijn. En niet omdat je er meer moeite voor moet doen om ze te vinden dan een Vin Diesel film.

Als je bedoelt met het samenstellen van de lijst. Dan is dat toch één van de redenen waarom er een schaduwlijst is. Waarin juist een breder spectrum van films aan bod komt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lonewolf2003 op 25-08-2005 16:59:15 ]
  donderdag 25 augustus 2005 @ 16:55:12 #74
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_29961824
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 16:33 schreef Tup het volgende:
Wat ik me nu ook bedenk: zou je ook niet rekening moeten houden met de verkrijgbaarheid van films. Sommige films worden in alle bioscopen getoond, zijn in alle videotheken verkrijgbaar en worden op schoolfeesten getoond...terwijl kleine parels -die door de lage verkrijgbaarheidsgraad- onbekend zijn.
Nee, dit is een representatie van de films die een gemiddelde fokker goed vind.
Als je kleine pareltjes zoekt kun je even door de lijst heen kijken, er zullen tussen die 1600 films best wel een paar tussen zitten.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_29963734
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 16:46 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Je bedoelt met de waardering van films?
Want dan vind ik het regelrechte onzin. Alsof de distrubitie van een film iets te maken heeft met de kwaliteit ervan.
Natuurlijk zijn er genoeg pareltjes, die onbekender zijn en moeilijker te vinden. Maar dat is geen reden om een film hoger of lager te waarderen.
Kurosawa's films zijn goed, omdat ze goed zijn. En niet omdat je er meer moeite voor moet doen om ze te vinden dan een Vin Diesel film.

Als je bedoelt met het samenstellen van de lijst. Dan is dat toch één van de redenen waarom er een schaduwlijst is. Waarin juist een breder spectrum van films aan bod komt.
Nee, ik bedoel de kip of het ei...
In de top staan vooral bekende films. Zijn ze bekend omdat ze goed zijn, of zijn ze goed omdat ze bekend zijn? Pulp fiction heeft vrijwel iedereen gezien en heeft derhalve meer kans op waardering van de gemiddelde Fokker, terwijl Dancer in the Dark door slechts weinigen bekeken is, níet omdat de film slecht is, maar omdat de verkrijgbaarheid lager is.
Wasserwunderland
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2005 @ 17:49:21 #76
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_29963898
Pulp Fiction is natuurlijk bekend geworden omdat 'ie goed is. Als nou iets als The Day after Tomorrow, waar bergen reclamecampagnes achter zaten, in de toplijst zou voorkomen zou je gelijk hebben. Gelukkig is dat niet het geval.

Enneh... Dancer in the Dark is toch gewoon goed verkrijgbaar?
Sheridana +1
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2005 @ 17:51:25 #77
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_29963957
Dat neemt natuurlijk niet weg dat er zoveel meer en beter werk is dan alleen dat wat in deze toplijsten staat, maar dat lijkt me logisch.
Sheridana +1
  donderdag 25 augustus 2005 @ 17:53:49 #78
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_29964032
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 01:00 schreef The_Substitute het volgende:

[..]


Niet alle films hoeven de hersens te prikkelen. Films, zoals TSR / TGM/ FG, waarin je gewoon door het ijzersterke verhaal, en de fantastische acteerprestaties wordt meegezogen, zijn gewoon kunst op zich. Je moet maar geboeid 2 tot 3 uur blijven kijken! Je moet een film gewoon beoordelen op wat ie is, en je moet ervoor open staan.
[..]

Het heeft sowieso geen zin om regisseurs als Darabont en Zemickis met Fellini en Pasolini te vergelijken, want het zijn gewoon andere soort regisseurs. En dat die door hun eigen stijl en ideologie hoger in aanzien staan bij jou, begrijpelijk. Je willen doen aanzetten om ergens over te gaan nadenken en complexe structuren, zijn sterke punten die films kunnen hebben. Maar zoals Darabont en Zemickis die gewoon door een origineel verhaal te vertellen, op een meeslepende manier zoals TSR en FG, doet dat niet onder voor de meer 'thought-provoking' films van o.a. Fellini. Maar, zoals gezegd, je moet er voor open staan. Want als jij bij iedere film verwacht dat regisseurs een andere stijl hebben, zoals "8 1/2", waarin je steeds op 't verkeerde been gezet wordt, dan zullen weinig films daaraan voldoen.

Begrijp me niet verkeerd, ik geniet ook van dat soort films , maar om TSR nou te beoordelen dmv woorden als eigen stijl etc., dan mis je gewoon de "feel" die maar weinig films zo goed hebben gebracht. Dus 8 1/2, een film waarin het verhaal niet centraal staat (in principe is de verhaallijn simpel te noemen), en The Shawshank Redemption, die wordt aangedreven door het verhaal (acteerprestaties), zijn niet te vergelijken.
Sorry, dit vind ik echt onzin. Fabulousbakerboy heeft het helemaal niet over de zaken die je aangeeft. Niet over dat films je per se intellectueel moeten prikkelen of dat huidige films geen goed verhaal hebben.

Hij heeft het er over dat veel van de recente films die zeer goed gewaardeerd worden allemaal dezelfde Hollywoodeigenschappen hebben en een hand van een bepaalde regisseur nauwelijks meer zichtbaar is. Heeft niks met diepgaande films te maken, maar met een beetje onderscheid maken.

Zorgen dat het niet zo'n eenheidsworst wordt. De regisseur van Forrest Gump of the Shawshank Redemtion zijn wat bij betreft ook volledig inwisselbaar. Het is gewoon een formule en een hand van de regisseur in uitwerking van het gegeven, camerawerk, kleur, de mate waarop je je acteurs laat spelen, sceneopvolging en gewoon 'het vertellen van het verhaal' is tegenwoordig bij vrijwel elke regisseur hetzelfde. Uitzonderingen daargelaten. En The Shawshank Redemption is daar zeker geen uitzondering op.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_29964177
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 17:49 schreef Sokolsky het volgende:
Enneh... Dancer in the Dark is toch gewoon goed verkrijgbaar?
Niet bij de gemiddelde videotheek, idem voor Dogville.
Wasserwunderland
  donderdag 25 augustus 2005 @ 18:01:35 #80
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_29964257
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 17:58 schreef Tup het volgende:

[..]

Niet bij de gemiddelde videotheek, idem voor Dogville.
Mensen die dit soort films leuk/goed vinden, zorgen er zelf wel voor dat ze deze kunnen zien.
Mensen die dit soort films niet tegenkomen, zullen deze films ook niet leuk/goed vinden.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_29964390
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:01 schreef victorinox het volgende:
Mensen die dit soort films leuk/goed vinden, zorgen er zelf wel voor dat ze deze kunnen zien.
Mensen die dit soort films niet tegenkomen, zullen deze films ook niet leuk/goed vinden.
Tot op zekere hoogte. Als ik iemand vertel dat Dancer in the Dark een musical met bjork is, zijn er vele mensen die afhaken...ik was er één van. Toen ik hem eenmaal gezien had, was ik overdonderd.
Wasserwunderland
pi_29964526
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:19 schreef Sokolsky het volgende:
'The first generation of film-makers looked at life, and they made films. The second generation of film-makers looked at the films of the first generation, they looked at life, and they made films. The third generation just looked at the films of the first two... And the fourth, which is now, don't even look at the films anymore. We just look at technical manuals...'

Ermanno Olmi.

Ik vind 'm goed.
Een grotendeels erg rake uitspraak van Olmi (ik zag toevallig nog zijn Tree of Wooden Clogs twee dagen geleden, prachtig). Trouwens Sokolsky, die hele vergelijking van me tussen Darabont en Zemeckis, het gebrek aan auteurs etc had natuurlijk niets van doen met het genre waarin ze regisseren. Het gaat me vooral om de (voor mij) indentieke manier waarop ze een film uitwerken.
Ik heb net het topic even doorgelezen en ik wil nog even melden dat een film absoluut geen breinbreker hoeft te zijn om een auteursstempel te krijgen.
pi_29964674
quote:
Hij heeft het er over dat veel van de recente films die zeer goed gewaardeerd worden allemaal dezelfde Hollywoodeigenschappen hebben en een hand van een bepaalde regisseur nauwelijks meer zichtbaar is. Heeft niks met diepgaande films te maken, maar met een beetje onderscheid maken.
Tuurlijk.
quote:
het is gewoon een formule en een hand van de regisseur in uitwerking van het gegeven, camerawerk, kleur, de mate waarop je je acteurs laat spelen, sceneopvolging en gewoon 'het vertellen van het verhaal' is tegenwoordig bij vrijwel elke regisseur hetzelfde. Uitzonderingen daargelaten
Dit is dus precies wat ik bedoel.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 18:21:50 #84
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_29964867
Maar is dat niet altijd zo geweest? OK, een Hitchcock en een Lean herken ik ook wel, maar ik kan geen eigenschappen opnoemen waarvan ik zeg: "Ja, daar straalt toch echt wel Howard Hawks of William Wyler vanaf." Goede films, ja, maar ik bespeur niets bij Rio Bravo waarbij ik denk: "Deze heeft duidelijk dezelfde regisseur als Bringing up Baby." Of iets gelijkaardigs met Ben-Hur en Mrs. Miniver.

Terwijl ik dat bij Hitch en Lean wel heb/had.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_29966477
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:21 schreef SaintOfKillers het volgende:
Maar is dat niet altijd zo geweest? OK, een Hitchcock en een Lean herken ik ook wel, maar ik kan geen eigenschappen opnoemen waarvan ik zeg: "Ja, daar straalt toch echt wel Howard Hawks of William Wyler vanaf." Goede films, ja, maar ik bespeur niets bij Rio Bravo waarbij ik denk: "Deze heeft duidelijk dezelfde regisseur als Bringing up Baby." Of iets gelijkaardigs met Ben-Hur en Mrs. Miniver.

Terwijl ik dat bij Hitch en Lean wel heb/had.
maar een billy wilder film is wel weer herkenbaar.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 19:15:05 #86
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_29966642
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 19:10 schreef dolle_hond het volgende:

[..]

maar een billy wilder film is wel weer herkenbaar.
Die wel, ja. Maar ik bedoelde dat er vroeger ook wel regisseurs waren die standaard succesfilms maakten zonder daar iets "eigens" aan toe te voegen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_29966911
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 19:15 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Die wel, ja. Maar ik bedoelde dat er vroeger ook wel regisseurs waren die standaard succesfilms maakten zonder daar iets "eigens" aan toe te voegen.
ok
  donderdag 25 augustus 2005 @ 19:30:26 #88
45321 Hugo_
join the resistance
pi_29967207
Waarom staat Hero op nr 100 en niet Meglio gioventù, La ?? in de excellijst is het andersom vanwege het aantal keren genoemd denk ik...

hier stond iets doms..
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2005 @ 19:35:20 #89
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_29967382
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 17:58 schreef Tup het volgende:

[..]

Niet bij de gemiddelde videotheek, idem voor Dogville.
Ik ben lid van drie videotheken én de bibliotheek, en bij alle vier staat 'ie. Dogville trouwens ook. Europa daarentegen maar bij eentje.
Sheridana +1
pi_29969667
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 19:35 schreef Sokolsky het volgende:
Ik ben lid van drie videotheken én de bibliotheek, en bij alle vier staat 'ie. Dogville trouwens ook. Europa daarentegen maar bij eentje.
Ik stel me ook een beetje aan...
Ik vind het slechts jammer dat je achter sommige films zelf aan moet gaan, terwijl aan andere films een miljoenen verslindende reclamecampagne gespendeerd wordt.
Wasserwunderland
  donderdag 25 augustus 2005 @ 21:02:45 #91
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29970705
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:21 schreef SaintOfKillers het volgende:
Maar is dat niet altijd zo geweest? OK, een Hitchcock en een Lean herken ik ook wel, maar ik kan geen eigenschappen opnoemen waarvan ik zeg: "Ja, daar straalt toch echt wel Howard Hawks of William Wyler vanaf." Goede films, ja, maar ik bespeur niets bij Rio Bravo waarbij ik denk: "Deze heeft duidelijk dezelfde regisseur als Bringing up Baby." Of iets gelijkaardigs met Ben-Hur en Mrs. Miniver.

Terwijl ik dat bij Hitch en Lean wel heb/had.
Helemaal mee eens, er wordt nu weer net gedaan of vroeger alle regisseurs een fantastische eigen stijl hadden met een unieke visie. Neem nu de Bond films, ik zie echt niet het verschil tussen welke door welke regisseur is geschoten.
Vroeger had je regisseurs met een visie, maar ook regisseurs die via een vaste formule werkte. En dat heb je nu ook.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 21:07:45 #92
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29970912
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 17:44 schreef Tup het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel de kip of het ei...
In de top staan vooral bekende films. Zijn ze bekend omdat ze goed zijn, of zijn ze goed omdat ze bekend zijn? Pulp fiction heeft vrijwel iedereen gezien en heeft derhalve meer kans op waardering van de gemiddelde Fokker, terwijl Dancer in the Dark door slechts weinigen bekeken is, níet omdat de film slecht is, maar omdat de verkrijgbaarheid lager is.
En daarom is er dus de schaduwlijst om een breder spectrum van films te hebben. Ook de onbekendere die de gemiddelde Fokker niet gezien heeft. Tenzij ik heel het idee van een schaduwlijst verkeerd begrepen heb.

En verder blijft het een kip en ei verhaal. Sommige films zijn bekend, omdat ze goed zijn. Andere zijn bekend, terwijl het regelrechte bagger is. Weer andere zijn onbekend, maar fantastisch. En bij weer andere films is het meer dan terecht dat ze onbekend zijn en kunnen ze dat ook maar beter blijven.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 21:21:53 #93
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_29971534
Over oude regisseurs 'met stijl' kijke men Martin Scorsese's A Personal Journey Through American Movies. Of zoiets. Erg hip in ieder geval.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
pi_29978728
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 21:02 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, er wordt nu weer net gedaan of vroeger alle regisseurs een fantastische eigen stijl hadden met een unieke visie. Neem nu de Bond films, ik zie echt niet het verschil tussen welke door welke regisseur is geschoten.
Vroeger had je regisseurs met een visie, maar ook regisseurs die via een vaste formule werkte. En dat heb je nu ook.
Die vaste formule lijkt beter te werken bij het publiek
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_29981761
Ik vind Bond ook maar doorsnee kijkvoer hoor en ik heb een hekel aan films met Elvis, terwijl ik zijn muziek erg goed vind... Ik zeg ook niet dat er vroeger enkel en alleen auteurs waren..... Bovendien maakt ook niet elke auteur goede cinema. Toch denk ik dat er vroeger meer auteurs waren dan er in tegenwoordige tijden zijn.
pi_29985405
films met elvis zijn gewoon vehicels, terwijl films met frank sinatra bv. gewoon goed kunnen zijn. ook omdat ze niet perse om FS draaien, maar ook omdat FS wel een goed acteur was.
  † In Memoriam † vrijdag 26 augustus 2005 @ 10:07:56 #97
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_29986916
Psst FBB, je moet nog stemmen in 1957
Sheridana +1
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:16:17 #98
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29988781
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 00:54 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
Ik vind Bond ook maar doorsnee kijkvoer hoor en ik heb een hekel aan films met Elvis, terwijl ik zijn muziek erg goed vind... Ik zeg ook niet dat er vroeger enkel en alleen auteurs waren..... Bovendien maakt ook niet elke auteur goede cinema. Toch denk ik dat er vroeger meer auteurs waren dan er in tegenwoordige tijden zijn.
Je hebt wel rekening meegehouden dat 1890-1990 een groter tijdvak is, dan 1990-2005 en dus er logischerwijs meer auteurs zijn. Want als je per decennia kijk, dan betwijfel ik het eigenlijk eningzins.
pi_29995416
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 11:16 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Je hebt wel rekening meegehouden dat 1890-1990 een groter tijdvak is, dan 1990-2005 en dus er logischerwijs meer auteurs zijn. Want als je per decennia kijk, dan betwijfel ik het eigenlijk eningzins.
Deze discussie wordt eigenlijk voornamelijk vertekend door het feit dat we het nog steeds hebben over enkele films die kennelijk hoog scoren bij het fok!publiek of imdb... dan zie je idd dat er veel films hoog staan die weinig eigen signatuur hebben. Dat staat los van het feit of er ook geen regisseurs zijn met een eigen signatuur, want die zijn er dus wel deglijk. Hoewel je met Tarantino of Aronofsky niet kan zeggen dat dat soort films ook niet echt hoog scoren...
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 15:18:43 #100
127018 Dunf
rot inside
pi_30029407
quote:
Tot op zekere hoogte. Als ik iemand vertel dat Dancer in the Dark een musical met bjork is, zijn er vele mensen die afhaken...ik was er één van. Toen ik hem eenmaal gezien had, was ik overdonderd.
we kunnen het beste alert blijven en tips nagaan. Ik meen dat deze film komende week te zien is op KETNET/CANVAS. Ik ga zeker kijken, mede ook door deze discussie. Ik zoek het even op.
too rot too handle
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')