abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2005 @ 18:07:10 #63
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_29927564
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 16:58 schreef Sai het volgende:

[..]

Over het algemeen blijf ik goede films ongeveer even goed vinden als ik ze herbekijk. Soms kan ik bagger alleen wel beter waarderen als ik het met een groep mensen zie.

En heel belangrijk: komedies pak ik soms helemaal niet op. Playtime vond ik de eerste keer bijvoorbeeld een dodelijk saai flupseltje, en de tweede keer had ik hem 'door'. Zelfde voor The Big Lebowski. Als ik een film eenmaal te pakken heb blijf ik hem om de één of andere reden wel leuk vinden, ik heb zelden dat ik een film herzie die ik eerst heel goed vond maar nu erg kut. Jeugdsentiment wel, soms, maar dat telt niet.
Die laatste alinea herken ik heel goed. Enneh... wat is precies een flupseltje?
Sheridana +1
  woensdag 24 augustus 2005 @ 18:09:49 #64
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29927635
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 23:37 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Waarom niet
Omdat ik hem persoonlijk niet op 1 zou kunnen zetten. Ik heb niet zo'n goed inlevingsvermogen.
pi_29927781
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:09 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Omdat ik hem persoonlijk niet op 1 zou kunnen zetten. Ik heb niet zo'n goed inlevingsvermogen.
Omdat het voor je tijd was?
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  woensdag 24 augustus 2005 @ 18:15:53 #66
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29927794
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:15 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Omdat het voor je tijd was?
Ja, dat zal het wel zijn!
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2005 @ 18:19:36 #67
4571 Sokolsky
pi_29927901
'The first generation of film-makers looked at life, and they made films. The second generation of film-makers looked at the films of the first generation, they looked at life, and they made films. The third generation just looked at the films of the first two... And the fourth, which is now, don't even look at the films anymore. We just look at technical manuals...'

Ermanno Olmi.

Ik vind 'm goed.
Sheridana +1
  woensdag 24 augustus 2005 @ 18:22:48 #68
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29928000
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 18:19 schreef Sokolsky het volgende:
'The first generation of film-makers looked at life, and they made films. The second generation of film-makers looked at the films of the first generation, they looked at life, and they made films. The third generation just looked at the films of the first two... And the fourth, which is now, don't even look at the films anymore. We just look at technical manuals...'

Ermanno Olmi.

Ik vind 'm goed.
Fantastische quote Sokolsky
pi_29928764
Ik bedenk me net dat KQ geen lijst heeft ingeleverd dit jaar
pi_29929266
quote:

Ermanno Olmi.

Ik vind 'm goed.
Hij is wel spits ja.

Maar ook complete nonsens uiteraard. Eigenlijk hebben de echte filmmakers van nu het veel zwaarder door dat soort vooroordelen. Denk je een origineel verhaal naar eigen gevoel en inzicht gemaakt te hebben, word je film door critici op het stapeltje 'been there , done that' gegooid omdat 1 of andere sufkut 40 jaar terug ook iets gemaakt had wat met een beetje pietluttigheid wel een beetje op jouw verhaal en stijl lijkt.
En hij krijgt er wel de waardering voor omdat hij toevallig eerder was.
Er zijn natuurlijk ook zat filmmakers geinsprireerd door filmmakers van vroeger (misschien wel alle filmmakers, iedereen heeft zijn idolen), da's logisch, maar dat nare tweedehands sfeertje zou mij best storen af en toe. Gelukkig ben ik geen filmmaker.
Termen als Capraesque en Hitchcockian vliegen vaak door de lucht, wat op zich niet erg is om de richting van een film te beschrijven, maar het leidt zo vaak tot een onterechte devaluatie van een film door mensen die die termen zien en dan vervolgens verkeerd oppakken door te denken dat de film daarom meteen minder goed zou zijn dan het "oorspronkelijke" werk.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 19:32:47 #71
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29930387
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 19:03 schreef Lamon het volgende:

[..]

Hij is wel spits ja.

Maar ook complete nonsens uiteraard. Eigenlijk hebben de echte filmmakers van nu het veel zwaarder door dat soort vooroordelen. Denk je een origineel verhaal naar eigen gevoel en inzicht gemaakt te hebben, word je film door critici op het stapeltje 'been there , done that' gegooid omdat 1 of andere sufkut 40 jaar terug ook iets gemaakt had wat met een beetje pietluttigheid wel een beetje op jouw verhaal en stijl lijkt.
En hij krijgt er wel de waardering voor omdat hij toevallig eerder was.
Er zijn natuurlijk ook zat filmmakers geinsprireerd door filmmakers van vroeger (misschien wel alle filmmakers, iedereen heeft zijn idolen), da's logisch, maar dat nare tweedehands sfeertje zou mij best storen af en toe. Gelukkig ben ik geen filmmaker.
Termen als Capraesque en Hitchcockian vliegen vaak door de lucht, wat op zich niet erg is om de richting van een film te beschrijven, maar het leidt zo vaak tot een onterechte devaluatie van een film door mensen die die termen zien en dan vervolgens verkeerd oppakken door te denken dat de film daarom meteen minder goed zou zijn dan het "oorspronkelijke" werk.
Volgens mij is de quote vooral gericht aan de moderne regisseurs, die films uithoesten alsof het fabricage produkten zijn. En niet juist zozeer tegen filmmakers van nu die inspiratie op doen bij vorige generaties. Het is imo een aanklacht tegen filmmakers, die kant en klare formules gebruiken.
pi_29960962
Wat ik me nu ook bedenk: zou je ook niet rekening moeten houden met de verkrijgbaarheid van films. Sommige films worden in alle bioscopen getoond, zijn in alle videotheken verkrijgbaar en worden op schoolfeesten getoond...terwijl kleine parels -die door de lage verkrijgbaarheidsgraad- onbekend zijn.
Wasserwunderland
  donderdag 25 augustus 2005 @ 16:46:27 #73
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29961413
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 16:33 schreef Tup het volgende:
Wat ik me nu ook bedenk: zou je ook niet rekening moeten houden met de verkrijgbaarheid van films. Sommige films worden in alle bioscopen getoond, zijn in alle videotheken verkrijgbaar en worden op schoolfeesten getoond...terwijl kleine parels -die door de lage verkrijgbaarheidsgraad- onbekend zijn.
Je bedoelt met de waardering van films?
Want dan vind ik het regelrechte onzin. Alsof de distrubitie van een film iets te maken heeft met de kwaliteit ervan.
Natuurlijk zijn er genoeg pareltjes, die onbekender zijn en moeilijker te vinden. Maar dat is geen reden om een film hoger of lager te waarderen.
Kurosawa's films zijn goed, omdat ze goed zijn. En niet omdat je er meer moeite voor moet doen om ze te vinden dan een Vin Diesel film.

Als je bedoelt met het samenstellen van de lijst. Dan is dat toch één van de redenen waarom er een schaduwlijst is. Waarin juist een breder spectrum van films aan bod komt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lonewolf2003 op 25-08-2005 16:59:15 ]
  donderdag 25 augustus 2005 @ 16:55:12 #74
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_29961824
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 16:33 schreef Tup het volgende:
Nee, dit is een representatie van de films die een gemiddelde fokker goed vind.
Als je kleine pareltjes zoekt kun je even door de lijst heen kijken, er zullen tussen die 1600 films best wel een paar tussen zitten.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_29963734
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 16:46 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Je bedoelt met de waardering van films?
Want dan vind ik het regelrechte onzin. Alsof de distrubitie van een film iets te maken heeft met de kwaliteit ervan.
Natuurlijk zijn er genoeg pareltjes, die onbekender zijn en moeilijker te vinden. Maar dat is geen reden om een film hoger of lager te waarderen.
Kurosawa's films zijn goed, omdat ze goed zijn. En niet omdat je er meer moeite voor moet doen om ze te vinden dan een Vin Diesel film.

Als je bedoelt met het samenstellen van de lijst. Dan is dat toch één van de redenen waarom er een schaduwlijst is. Waarin juist een breder spectrum van films aan bod komt.
Nee, ik bedoel de kip of het ei...
In de top staan vooral bekende films. Zijn ze bekend omdat ze goed zijn, of zijn ze goed omdat ze bekend zijn? Pulp fiction heeft vrijwel iedereen gezien en heeft derhalve meer kans op waardering van de gemiddelde Fokker, terwijl Dancer in the Dark door slechts weinigen bekeken is, níet omdat de film slecht is, maar omdat de verkrijgbaarheid lager is.
Wasserwunderland
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2005 @ 17:49:21 #76
4571 Sokolsky
pi_29963898
Pulp Fiction is natuurlijk bekend geworden omdat 'ie goed is. Als nou iets als The Day after Tomorrow, waar bergen reclamecampagnes achter zaten, in de toplijst zou voorkomen zou je gelijk hebben. Gelukkig is dat niet het geval.

Enneh... Dancer in the Dark is toch gewoon goed verkrijgbaar?
Sheridana +1
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2005 @ 17:51:25 #77
4571 Sokolsky
pi_29963957
Dat neemt natuurlijk niet weg dat er zoveel meer en beter werk is dan alleen dat wat in deze toplijsten staat, maar dat lijkt me logisch.
Sheridana +1
  donderdag 25 augustus 2005 @ 17:53:49 #78
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_29964032
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 01:00 schreef The_Substitute het volgende:

[..]

Niet alle films hoeven de hersens te prikkelen. Films, zoals TSR / TGM/ FG, waarin je gewoon door het ijzersterke verhaal, en de fantastische acteerprestaties wordt meegezogen, zijn gewoon kunst op zich. Je moet maar geboeid 2 tot 3 uur blijven kijken! Je moet een film gewoon beoordelen op wat ie is, en je moet ervoor open staan.
[..]

Het heeft sowieso geen zin om regisseurs als Darabont en Zemickis met Fellini en Pasolini te vergelijken, want het zijn gewoon andere soort regisseurs. En dat die door hun eigen stijl en ideologie hoger in aanzien staan bij jou, begrijpelijk. Je willen doen aanzetten om ergens over te gaan nadenken en complexe structuren, zijn sterke punten die films kunnen hebben. Maar zoals Darabont en Zemickis die gewoon door een origineel verhaal te vertellen, op een meeslepende manier zoals TSR en FG, doet dat niet onder voor de meer 'thought-provoking' films van o.a. Fellini. Maar, zoals gezegd, je moet er voor open staan. Want als jij bij iedere film verwacht dat regisseurs een andere stijl hebben, zoals "8 1/2", waarin je steeds op 't verkeerde been gezet wordt, dan zullen weinig films daaraan voldoen.

Begrijp me niet verkeerd, ik geniet ook van dat soort films , maar om TSR nou te beoordelen dmv woorden als eigen stijl etc., dan mis je gewoon de "feel" die maar weinig films zo goed hebben gebracht. Dus 8 1/2, een film waarin het verhaal niet centraal staat (in principe is de verhaallijn simpel te noemen), en The Shawshank Redemption, die wordt aangedreven door het verhaal (acteerprestaties), zijn niet te vergelijken.
Sorry, dit vind ik echt onzin. Fabulousbakerboy heeft het helemaal niet over de zaken die je aangeeft. Niet over dat films je per se intellectueel moeten prikkelen of dat huidige films geen goed verhaal hebben.

Hij heeft het er over dat veel van de recente films die zeer goed gewaardeerd worden allemaal dezelfde Hollywoodeigenschappen hebben en een hand van een bepaalde regisseur nauwelijks meer zichtbaar is. Heeft niks met diepgaande films te maken, maar met een beetje onderscheid maken.

Zorgen dat het niet zo'n eenheidsworst wordt. De regisseur van Forrest Gump of the Shawshank Redemtion zijn wat bij betreft ook volledig inwisselbaar. Het is gewoon een formule en een hand van de regisseur in uitwerking van het gegeven, camerawerk, kleur, de mate waarop je je acteurs laat spelen, sceneopvolging en gewoon 'het vertellen van het verhaal' is tegenwoordig bij vrijwel elke regisseur hetzelfde. Uitzonderingen daargelaten. En The Shawshank Redemption is daar zeker geen uitzondering op.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_29964177
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 17:49 schreef Sokolsky het volgende:
Enneh... Dancer in the Dark is toch gewoon goed verkrijgbaar?
Niet bij de gemiddelde videotheek, idem voor Dogville.
Wasserwunderland
  donderdag 25 augustus 2005 @ 18:01:35 #80
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_29964257
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 17:58 schreef Tup het volgende:

[..]

Mensen die dit soort films leuk/goed vinden, zorgen er zelf wel voor dat ze deze kunnen zien.
Mensen die dit soort films niet tegenkomen, zullen deze films ook niet leuk/goed vinden.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_29964390
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:01 schreef victorinox het volgende:
Mensen die dit soort films leuk/goed vinden, zorgen er zelf wel voor dat ze deze kunnen zien.
Mensen die dit soort films niet tegenkomen, zullen deze films ook niet leuk/goed vinden.
Tot op zekere hoogte. Als ik iemand vertel dat Dancer in the Dark een musical met bjork is, zijn er vele mensen die afhaken...ik was er één van. Toen ik hem eenmaal gezien had, was ik overdonderd.
Wasserwunderland
pi_29964526
quote:

Ermanno Olmi.

Ik vind 'm goed.
Een grotendeels erg rake uitspraak van Olmi (ik zag toevallig nog zijn Tree of Wooden Clogs twee dagen geleden, prachtig). Trouwens Sokolsky, die hele vergelijking van me tussen Darabont en Zemeckis, het gebrek aan auteurs etc had natuurlijk niets van doen met het genre waarin ze regisseren. Het gaat me vooral om de (voor mij) indentieke manier waarop ze een film uitwerken.
Ik heb net het topic even doorgelezen en ik wil nog even melden dat een film absoluut geen breinbreker hoeft te zijn om een auteursstempel te krijgen.
pi_29964674
quote:
Hij heeft het er over dat veel van de recente films die zeer goed gewaardeerd worden allemaal dezelfde Hollywoodeigenschappen hebben en een hand van een bepaalde regisseur nauwelijks meer zichtbaar is. Heeft niks met diepgaande films te maken, maar met een beetje onderscheid maken.
Tuurlijk.
quote:
het is gewoon een formule en een hand van de regisseur in uitwerking van het gegeven, camerawerk, kleur, de mate waarop je je acteurs laat spelen, sceneopvolging en gewoon 'het vertellen van het verhaal' is tegenwoordig bij vrijwel elke regisseur hetzelfde. Uitzonderingen daargelaten
Dit is dus precies wat ik bedoel.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 18:21:50 #84
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_29964867
Maar is dat niet altijd zo geweest? OK, een Hitchcock en een Lean herken ik ook wel, maar ik kan geen eigenschappen opnoemen waarvan ik zeg: "Ja, daar straalt toch echt wel Howard Hawks of William Wyler vanaf." Goede films, ja, maar ik bespeur niets bij Rio Bravo waarbij ik denk: "Deze heeft duidelijk dezelfde regisseur als Bringing up Baby." Of iets gelijkaardigs met Ben-Hur en Mrs. Miniver.

Terwijl ik dat bij Hitch en Lean wel heb/had.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_29966477
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:21 schreef SaintOfKillers het volgende:
Maar is dat niet altijd zo geweest? OK, een Hitchcock en een Lean herken ik ook wel, maar ik kan geen eigenschappen opnoemen waarvan ik zeg: "Ja, daar straalt toch echt wel Howard Hawks of William Wyler vanaf." Goede films, ja, maar ik bespeur niets bij Rio Bravo waarbij ik denk: "Deze heeft duidelijk dezelfde regisseur als Bringing up Baby." Of iets gelijkaardigs met Ben-Hur en Mrs. Miniver.

maar een billy wilder film is wel weer herkenbaar.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 19:15:05 #86
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_29966642
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 19:10 schreef dolle_hond het volgende:

[..]

maar een billy wilder film is wel weer herkenbaar.
Die wel, ja. Maar ik bedoelde dat er vroeger ook wel regisseurs waren die standaard succesfilms maakten zonder daar iets "eigens" aan toe te voegen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_29966911
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 19:15 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Die wel, ja. Maar ik bedoelde dat er vroeger ook wel regisseurs waren die standaard succesfilms maakten zonder daar iets "eigens" aan toe te voegen.
ok
  donderdag 25 augustus 2005 @ 19:30:26 #88
45321 Hugo_
join the resistance
pi_29967207
Waarom staat Hero op nr 100 en niet Meglio gioventù, La ?? in de excellijst is het andersom vanwege het aantal keren genoemd denk ik...

hier stond iets doms..
  † In Memoriam † donderdag 25 augustus 2005 @ 19:35:20 #89
4571 Sokolsky
pi_29967382
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 17:58 schreef Tup het volgende:

[..]

Ik ben lid van drie videotheken én de bibliotheek, en bij alle vier staat 'ie. Dogville trouwens ook. Europa daarentegen maar bij eentje.
Sheridana +1
pi_29969667
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 19:35 schreef Sokolsky het volgende:
Ik ben lid van drie videotheken én de bibliotheek, en bij alle vier staat 'ie. Dogville trouwens ook. Europa daarentegen maar bij eentje.
Ik stel me ook een beetje aan...
Ik vind het slechts jammer dat je achter sommige films zelf aan moet gaan, terwijl aan andere films een miljoenen verslindende reclamecampagne gespendeerd wordt.
Wasserwunderland
  donderdag 25 augustus 2005 @ 21:02:45 #91
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29970705
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 18:21 schreef SaintOfKillers het volgende:

Helemaal mee eens, er wordt nu weer net gedaan of vroeger alle regisseurs een fantastische eigen stijl hadden met een unieke visie. Neem nu de Bond films, ik zie echt niet het verschil tussen welke door welke regisseur is geschoten.
Vroeger had je regisseurs met een visie, maar ook regisseurs die via een vaste formule werkte. En dat heb je nu ook.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 21:07:45 #92
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_29970912
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 17:44 schreef Tup het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel de kip of het ei...
In de top staan vooral bekende films. Zijn ze bekend omdat ze goed zijn, of zijn ze goed omdat ze bekend zijn? Pulp fiction heeft vrijwel iedereen gezien en heeft derhalve meer kans op waardering van de gemiddelde Fokker, terwijl Dancer in the Dark door slechts weinigen bekeken is, níet omdat de film slecht is, maar omdat de verkrijgbaarheid lager is.
En daarom is er dus de schaduwlijst om een breder spectrum van films te hebben. Ook de onbekendere die de gemiddelde Fokker niet gezien heeft. Tenzij ik heel het idee van een schaduwlijst verkeerd begrepen heb.

En verder blijft het een kip en ei verhaal. Sommige films zijn bekend, omdat ze goed zijn. Andere zijn bekend, terwijl het regelrechte bagger is. Weer andere zijn onbekend, maar fantastisch. En bij weer andere films is het meer dan terecht dat ze onbekend zijn en kunnen ze dat ook maar beter blijven.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 21:21:53 #93
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_29971534
Over oude regisseurs 'met stijl' kijke men Martin Scorsese's A Personal Journey Through American Movies. Of zoiets. Erg hip in ieder geval.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')