Volgens mij een bepaalde gelijkmatige spreiding van jaartallen van films.quote:Op maandag 22 augustus 2005 17:59 schreef Ronno het volgende:
nogmaals, Gorro;
wat zijn de kenmerken die gebruikt worden om de 31 lijstjes voor de schaduw top 100 te bepalen?
quote:Het voorbeeld wat je er dan bij noemt vind ik niet zo sterk: Robert Zemeckis en Frank Darabont zou je moeilijk met elkaar kunnen verwisselen.
En uitgerekend die 3 Hollywoodregisseurs zal ik dat niet snel verwijten.quote:Op maandag 22 augustus 2005 17:54 schreef NRH het volgende:
Quintin Tarantino en Paul Thomas Anderson hebben naar mijn mening ook een eigen stijl.
De films van de Coen brothers vind ik ook verfrissend.
Al ben ik geen kenner, ik vind dat je deze regisseurs geen gebrek aan eigen stijl / originaliteit kan verwijten.
tim burton natuurlijk ook.quote:Op maandag 22 augustus 2005 18:20 schreef kamagurka het volgende:
David Lynch heeft natuurlijk ook zijn eigen stijl
quote:Op maandag 22 augustus 2005 16:58 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
In de jaren negentig ontbreekt 't nogal aan auteurs in Hollywood. Regisseurs uit die jaren lijken geen stempel te kunnen drukken op hun werk. Ze hebben geen eigen stijl, ze drijven niet op een ideologie of visie, ze breken niet met filmwetten, ze nemen geen risico's en willen maar al te graag het publiek tevreden stellen. Zo werkt dat niet bij kunst. In de jaren negentig resulteerde deze slappe houding van Hollywood-regisseurs dan ook vooral in brave films die primair een verhalend karakter hadden.
Het heeft sowieso geen zin om regisseurs als Darabont en Zemickis met Fellini en Pasolini te vergelijken, want het zijn gewoon andere soort regisseurs. En dat die door hun eigen stijl en ideologie hoger in aanzien staan bij jou, begrijpelijk. Je willen doen aanzetten om ergens over te gaan nadenken en complexe structuren, zijn sterke punten die films kunnen hebben. Maar zoals Darabont en Zemickis die gewoon door een origineel verhaal te vertellen, op een meeslepende manier zoals TSR en FG, doet dat niet onder voor de meer 'thought-provoking' films van o.a. Fellini. Maar, zoals gezegd, je moet er voor open staan. Want als jij bij iedere film verwacht dat regisseurs een andere stijl hebben, zoals "8 1/2", waarin je steeds op 't verkeerde been gezet wordt, dan zullen weinig films daaraan voldoen.quote:Als Darabont Forrest Gump gemaakt had en Zemeckis Shawshank Redemption.... hadden we dan wezenlijke verschillen gezien tussen deze eindresultaten en de eindprodukten die we nu kennen? En dan vooral qua stijl, uitvoering, sentimenttrekkerij etc? Ik ben ervan overtuigd dat je amper verschil zou zien. Daarom trek ik vele jaren 90 films ook amper. Ze dalen steeds meer in aanzien bij mij. Maar als je Fellini een Pasolini-project had laten doen en omgekeerd, dan kreeg je twee totaal andere films. Dat waren auteurs, regisseurs met een totaal andere visie op het medium en een totaal eigen stijl. Of Ford en Hawks om het maar binnen Hollywood te houden.
Omdat de comedy's van Zemeckis toch heel anders zijn dan de drama's van Darabont.quote:Op maandag 22 augustus 2005 18:14 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
[..]
Waarom kan dat niet dan?
Volgende vraag zou zijn, moet je films beoordelen naar de unieke kwaliteiten van hun regisseurs, of gewoon naar de kwaliteit van de film, losstaand van of de regisseur een unieke visie heeft?quote:Op maandag 22 augustus 2005 16:58 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
In de jaren negentig ontbreekt 't nogal aan auteurs in Hollywood. Regisseurs uit die jaren lijken geen stempel te kunnen drukken op hun werk. Ze hebben geen eigen stijl, ze drijven niet op een ideologie of visie, ze breken niet met filmwetten, ze nemen geen risico's en willen maar al te graag het publiek tevreden stellen. Zo werkt dat niet bij kunst. In de jaren negentig resulteerde deze slappe houding van Hollywood-regisseurs dan ook vooral in brave films die primair een verhalend karakter hadden.
Als Darabont Forrest Gump gemaakt had en Zemeckis Shawshank Redemption.... hadden we dan wezenlijke verschillen gezien tussen deze eindresultaten en de eindprodukten die we nu kennen? En dan vooral qua stijl, uitvoering, sentimenttrekkerij etc? Ik ben ervan overtuigd dat je amper verschil zou zien. Daarom trek ik vele jaren 90 films ook amper. Ze dalen steeds meer in aanzien bij mij. Maar als je Fellini een Pasolini-project had laten doen en omgekeerd, dan kreeg je twee totaal andere films. Dat waren auteurs, regisseurs met een totaal andere visie op het medium en een totaal eigen stijl. Of Ford en Hawks om het maar binnen Hollywood te houden.
1. Off topic, natuurlijk zijn het expres flat-characters de film heet niet voor niks PULP Fiction, dat vergeten critici wel eens. QT heeft imho nooit de bedoeling gehad om PF veel inhoud of diepgang te geven.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 02:57 schreef Lamon het volgende:
[..]
Volgende vraag zou zijn, moet je films beoordelen naar de unieke kwaliteiten van hun regisseurs, of gewoon naar de kwaliteit van de film, losstaand van of de regisseur een unieke visie heeft?
Het is zo moeilijk oordelen, omdat prioriteiten zo uiteen lopen. Ik ben niet blij met een nummer 1 positie voor Pulp Fiction, omdat ondanks dat de film zeer vernieuwend en inspirerend voor vele navolgelingen was, de karakters allemaal ''flat-characters'' zijn, waarschijnlijk bewust gekozen. Ze geven me geen enkele sympathie mee, wie er sterft zal me een worst zijn, omdat het allemaal simpel tuig is.
Maar daar ligt voor mij een persoonlijke prioriteit. Inleven in de karakters. Als dat geen prioriteit zou zijn, zou Pulp Fiction misschien wel een hoge positie in mijn lijstje hebben.
Zo zullen er ook zat mensen zijn, wie het een worst zal zijn wie een film geregisseerd heeft, en of een ander het ook net zo goed zou kunnen, ze kijken naar de film, losstaand van de mensen achter de film.
Hij bedoelt gewoon dat ze beiden weinig eigen stijl of visie hebben, ze regisseren gewoon standaard een verhaal zonder daar een echt eigen draai aan mee te geven. Dat hoeft niet storend te zijn, tgeeft alleen weinig mee aan de kijker in de trant van persoonlijkheid of andere visie.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 02:37 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Omdat de comedy's van Zemeckis toch heel anders zijn dan de drama's van Darabont.
Lees eens wat beter. Al eerder zei ik dat ik het met hem eens was, maar het concrete voorbeeld vond ik niet zo geweldig.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 13:47 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Hij bedoelt gewoon dat ze beiden weinig eigen stijl of visie hebben, ze regisseren gewoon standaard een verhaal zonder daar een echt eigen draai aan mee te geven. Dat hoeft niet storend te zijn, tgeeft alleen weinig mee aan de kijker in de trant van persoonlijkheid of andere visie.
Zo zijn de regisseurs van de meeste grote actiefilms uit amerika trouwens al helemaal uitwisselbaar natuurlijkTlijkt een beetje op succesvol klonen zo nu en dan (van wie was the island alweer?
).
Maar waar de een van McDonalds houdt, heeft de ander liever een haute cuisine![]()
Ik heb het wel gelezen hoor, maar ik reageerde er toch op. Tis namelijk een voorbeeld, toevallig omdat het twee regisseurs betreft die onbegrijpelijk hoog scoren bij het gemiddelde publiek... Juist te meer frappant dat dat regisseurs zijn met weinig eigen visie of stijl.. Goed voorbeeld dusquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 20:06 schreef Sokolsky het volgende:
[..]
Lees eens wat beter. Al eerder zei ik dat ik het met hem eens was, maar het concrete voorbeeld vond ik niet zo geweldig.
Dan over jouw belachelijke laatste zin: Ik ben liefhebber van haute cuisine, maar ook weer niet elke avond. Nu hoeft een McDonald's van mij ook niet, maar een cafetaria is af en toe best lekker.
Mja. Maar ze noemen zich wel vaak ook zelf "fijnproever", maar weigeren tegelijkertijd wel om iets nieuws te proberen, want dat interesseert hen niet. No problem, maar noem jezelf dan geen fijnproever.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:22 schreef kamagurka het volgende:
Net zoals bij eten dus, begin jij over geparfumeerde truffels op een bedje van artisjokkenharten... de meeste mensen kijken je scheel aan van onwetentheid en onbegrip. Das is gewoon een gegeven. Ik heb dat allang geaccepteerd. Misschien is het daarom leuk dat er filmfora bestaan, je komt iig nog wat andere filmfreaks tegen
Mee eens.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:30 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Mja. Maar ze noemen zich wel vaak ook zelf "fijnproever", maar weigeren tegelijkertijd wel om iets nieuws te proberen, want dat interesseert hen niet. No problem, maar noem jezelf dan geen fijnproever.
Wat mij aan jou een beetje stoort is dat je doet alsof je de wijsheid in pacht hebt. Natuurlijk kun jij een paar redelijk gewaardeerde films als Shawshank en Forrest Gump niks vinden, maar je hebt het dan meteen over "omdat het twee regisseurs betreft die onbegrijpelijk hoog scoren bij het gemiddelde publiek". Als ik daarentegen in een ander draadje aangeef dat ik Saving Private Ryan en The Truman Show niet zo bijzonder vind, kom jij aan met "beide films ontstijgen die grijze massa waar jij je ongetwijfeld wel in thuisvoelt". Alsof jij bepaalt wat truffels zijn en wat BigMacs, terwijl anderen daar heel anders over kunnen denken (zie bijvoorbeeld The Usual Suspects, wat je ook als voorbeeld noemde).quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:22 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ik heb het wel gelezen hoor, maar ik reageerde er toch op. Tis namelijk een voorbeeld, toevallig omdat het twee regisseurs betreft die onbegrijpelijk hoog scoren bij het gemiddelde publiek... Juist te meer frappant dat dat regisseurs zijn met weinig eigen visie of stijl.. Goed voorbeeld dus
Zo raar is die laatste zin niet, lang niet iedereen stelt hoge eisen aan de films die ze kijken. Iedereen heeft z'n eigen maatstaven om iets geweldig te vinden. Wat dat betreft bevindt je je als filmkenner altijd op een eilandje, de meeste mensen nemen film namelijk lang niet zo serieus als jij (en hebben er niet naar leren kijken op een kritische manier)![]()
Net zoals bij eten dus, begin jij over geparfumeerde truffels op een bedje van artisjokkenharten... de meeste mensen kijken je scheel aan van onwetentheid en onbegrip. Das is gewoon een gegeven. Ik heb dat allang geaccepteerd. Misschien is het daarom leuk dat er filmfora bestaan, je komt iig nog wat andere filmfreaks tegen
Zou je dat voor mij misschien ook willen doen?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 18:46 schreef Eluc het volgende:
Laurenzo, met deze users had je 25 of meer matches...
[knip]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |