Koewam | zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:29 |
Dat vraag ik mij nou af. Hier in Nederland rijdt praktisch iedereen met een handgeschakelde auto. Hoezo dat? Dat lijdt toch af van het verkeer? Je zou toch denken dat een automaat efficienter kan schakelen? En dat het zuiniger is? Ik had ook weleens gelezen dat automaat meer CO2-uitstoot had, hoe kan dat? ![]() ![]() | |
Virus.NL | zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:30 |
Een automaat verbruikt meer brandstof. En een handgeschakelde bak ik sneller vergeleken met een automaat. | |
Virus.NL | zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:30 |
Moet dit niet in PTA? | |
Conflict | zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:32 |
Een handgeschakelde auto is goedkoper te produceren. | |
Conflict | zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:32 |
quote:done ![]() | |
Gnorf | zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:37 |
quote:Hoe kan het dan dat in Canada een handgeschakelde auto duurder is dan een automaat? Handgeschakeld is daar een optie, standaard zit in vrijwel iedere auto daar een automaat... | |
Masegate | zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:39 |
Zelf schakelen is veel leuker... | |
djowij | zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:49 |
quote:Automaat is in de file en stad wel erg makkelijk dan liever niet handgeschakeld. Verder is het wel leuker om zelf te schakelen ja. | |
R16 | zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:55 |
Een normale automaat werkt met een grote massa die in beweging gebracht moet worden. Dat kost energie, daarom rijdt een automaat minder zuinig dan een handgeschakelde bak. In Amerika geven ze niet zoveel om verbruik en wel om gemak, daarom koopt bijna iedereen daar een automaat. In Europa is het brandstofverbruik belangrijker. Het aantal verkochte auto's is bepalend voor de prijs bij de fabrikant. Als een importeur 10000 auto's met automaat bestelt, dan krijgt ie flink wat korting. | |
Oosthoek | zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:57 |
quote:Idd, en dat is dan ook meteen de enige reden. Hollanders zijn er van overtuigd dat een automaat minder snel is en meer verbruikt, maar in werkelijkheid schakelt niemand zo secuur als een automaat en trapt iedereen harder door met een handbak dan met een automaat. | |
VjenneKloetn | zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:06 |
quote:Leid af van het verkeer ? Heb ik nog nooit gehad. Lekker cruisen met m'n handgeschakelde autootje. 10x beter dan automaat ![]() | |
djowij | zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:09 |
Het is ook leuk als je probeert je koppeling in te trappen als je de 1e keer in een automaat rijd ![]() | |
MouseOver | zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:12 |
Er zijn wel degelijk een flink aantal kleine autootjes met automaat, maar dat is dan voor oude dametjes die schakelen te lastig vinden. | |
Vloris | zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:22 |
Moderne automaten zijn zeker zuiniger dan handgeschakelde bakken, en ze trekken zeker niet langzamer op dan een 'goed getimede' handgeschakelde bak, het is alleen nog niet echt 'in' in Nederland om een automaat te rijden. Gevolg: er is geen grote markt voor en de paar auto's die wel met automaat verkocht worden zijn dan ook meteen de duurdere wagens. In de VS is dat anders, daar rijdt bijna iedereen een automaat en kun je er als autohandelaar ook prima op verdienen door voornamelijk zulke auto's te verkopen. | |
Light | zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:24 |
quote:Een goede reminder om de gordel te dragen ![]() | |
Hyperdude | zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:01 |
Automaten werken (tot niet lang gelden iig.) pas lekker bij grotere motoren, ook merk je bij kleine otootjes ietsje meer van de meerprijs voor automaten. Omdat wij in NL meestal onderweg zijn met max. 2 liter motoren, en ze daar in de USA/Canada pas beginnen; hebben we hier meer handbakken en daaro meer automaten. Ook werden/worden in NL altijd relatief kale/goedkope versies verkocht; dus liever een kale Passat ipv. een loaded Golf. BPM betaal je ook over een automaat. | |
JosvG | zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:09 |
Aangezien je meer gevoel over je auto vind ik het veel leuker om met een handgeschakelde auto te rijden | |
MouseOver | zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:12 |
quote:Kleine autootjes hebben tegenwoordig vaak variotransmissies ("daf"). Works fine. | |
smvs | zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:50 |
Mensen denken dat je debiel of gehandicapt bent als je niet zelf kunt schakelen. Vooral kleine autotjes met automaat worden niet geheel serieus genomen. Bij een grote auto is het nog wel geaccepteerd (dan hoort het gewoon bij alle andere luxe dingen die er in zitten) Echter als ik zie hoeveel debielen er in auto's (al dan niet met schakelbak) rijden lijkt mij autorijden niet iets waarmee je kunt bewijzen dat je niet debiel bent. In ieder geval, als ik ooit geld heb voor een echte auto dan koop ik er gewoon eentje met een automaat. Ik zie niet in waarom ik iets handmatig zou gaan doen wat ook automatisch kan. Ik snap natuurlijk de voordelen van meer controle over de auto etc. maar dat vind ik allemaal niet zo spannend. Je gaat toch ook niet rukken als je een vriendin hebt? | |
Geqxon | zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:10 |
Een automaat roeleert gewoon, maar dat willen sommige mensen niet begrijpen ![]() | |
Dezz | zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:19 |
Wij hebben thuis 2 auto's een handgeschakelde Volkswagen Sharen met een leuke VR6 motor en een Mitsubishi Pajero automaat en ik vind allebei de auto's lekker rijden! Ik snap trouwens niet dat mensen nog steeds denken dat een automaat niet snel optrekt, als ik namelijk bij het stoplicht sta dan trek ik toch vaak handgeschakelde auto's eruit ![]() | |
Sterke_Yerke | zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:22 |
Alle automaten moeten dood!!!!!!1111111111 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Sterke_Yerke | zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:23 |
quote:Niet een hangeschakelde Mitsushitsu Pajero met dezelfde motor ![]() | |
dark_humanity774 | zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:32 |
quote:ben ik het wel mee eens, en je ziet ook dat als mensen een automaat kopen 9 van de10 keer bij de volgende auto weer een automaat willen hebben. | |
zerotolerance | zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:38 |
Ik heb een handgeschakelde en een automaat. Handgeschakelt is leuk om mee te spelen maar voor grotere afstanden prefereer ik toch automaat. Nu hangt het er natuurlijk ook vanaf wat voor auto het is en wat voor automaat. Snel rijden doe je niet met een automaat vind ik. Cruisen wel. | |
Catch22- | zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:41 |
Een automaat is zo verkeerd nog niet imho. Het rijdt wel lekker comfortabel. Ga je echt sportief rijden is een handbak vaak wel handiger .. | |
SvenThaMan | zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:11 |
quote:Voor grotere afstanden maakt het toch geen flikker uit want dan staat hij toch constant in de hoogste versnelling. | |
MouseOver | zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:35 |
quote:Juist op de autoweg is een handbak handig omdat je dan handmatig kunt terugschakelen. Dat vind ik een gemis bij de klassieke automaten. Bij de nieuwere kun je gelukkig "bijtikken" | |
Geqxon | zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:40 |
Waarom wil je op de autoweg (snelweg?) terugschakellen? Dat je ff snel kan optrekken? Dat heeft bijna iedere automaat, en dat heet "kickdown" ![]() | |
MouseOver | zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:42 |
quote:Je weet nooit precies wanneer hij dat doet. | |
Little_Meanie | zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:45 |
binnen een 5tal jaar rijd er niemand meer met een handgeschakelde bak (bij nieuwe auto's dan toch) | |
MouseOver | zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:49 |
quote:Wat doet je dat denken ![]() Zijn er nieuwe automaatontwikkelingen op komst ofzo? | |
Little_Meanie | zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:50 |
quote:toch wel ![]() | |
Little_Meanie | zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:52 |
quote:sommige auto's in het hoogste segment (BMW 7 serie) kan je niet meer krijgen handgeschakeld, en dit zal zich doorzetten naar de lagere segmenten | |
Keiichi | zaterdag 20 augustus 2005 @ 16:57 |
Een CVT ( http://en.wikipedia.org/wiki/Continuously_variable_transmission ) Lijkt me wel wat als automaatje, omdat dit per definitie als wel zuiniger is dat reguliere handschakeling of automaat. | |
Geqxon | zaterdag 20 augustus 2005 @ 17:23 |
quote:Je weet exact wanneer dat gebeurt, dat gebeurt namelijk als je het gas doordrukt, of als je op cruise control rijd en je een bergopwaards gaat ![]() | |
Dezz | zaterdag 20 augustus 2005 @ 17:41 |
quote:Ervaring mee? | |
vosss | zaterdag 20 augustus 2005 @ 17:46 |
quote:Kan iemand even een voorbeeld geven van EXACT dezelfde auto, waarbij de automaatversie ervan de 0-100 sneller doet dan de handbak-versie? ![]() | |
vosss | zaterdag 20 augustus 2005 @ 17:46 |
Of minstens even snel dan ![]() | |
Geqxon | zaterdag 20 augustus 2005 @ 18:31 |
Voor 0-100 is zo'n handgeschakelde wel leuk voss, maar echt, voor normaal gebruik is een automaat enorm lekker ![]() | |
Koewam | zaterdag 20 augustus 2005 @ 19:49 |
Ok, inkoopactie automaten dus? ![]() | |
stienus5gtturbo | zaterdag 20 augustus 2005 @ 19:55 |
quote:DSG bak van de VAG groep. | |
Jofunu-kun | zaterdag 20 augustus 2005 @ 20:01 |
Ik zal altijd met een handbak blijven rijden wat personenauto's betreft.. m'n vrachtwagen mag wel uitgerust worden met een automaat.. | |
Alexxxxx | zaterdag 20 augustus 2005 @ 23:35 |
CVT zou verplicht moeten worden ![]() | |
Chokeme | zondag 21 augustus 2005 @ 00:17 |
Schakelt een automaat nou wanneer ie zelf wil, of is het bijv zo dat des te dieper je het gas intrapt des te later hij schakelt ? Ja ik ben een automaat-noob ![]() | |
Maquiladora | zondag 21 augustus 2005 @ 00:20 |
Een automaat is iets voor vrouwen en bejaarden, kerels rijden met een handgeschakelde bak ![]() | |
Googolplexian | zondag 21 augustus 2005 @ 00:28 |
SLR voor vrouwen en bejaarden ... right![]() | |
Sterke_Yerke | zondag 21 augustus 2005 @ 01:06 |
quote:Ligt het aan mij of zie ik nergens iemand die zegt dat slrs voor bejaarden zijn, dus wat is je punt? ![]() | |
yup | zondag 21 augustus 2005 @ 01:08 |
quote:Automaat weegt meer dan handbak meestal, en daardoor verbruikt hij ook meer meestal, vandaar de hogere CO2 uitstoot... Maar de moderne automaten zijn behoorlijk zuiniger + betere perstaties dan vroeger... | |
Geqxon | zondag 21 augustus 2005 @ 01:09 |
quote:Als je rustig het gas intrapt rijd hij rustig weg. Trap je het gas dieper in, rijd hij ook harder, schakelt hij beter maar is hij ook minder zuinig. Rij je in zn 5 op de snelweg, en wil je van 100km/h naar 120km/h, dan druk je ff fors het gas in. Hij schakelt dan naar zijn 4, accelereert, en schakelt weer naar zijn 5 ![]() | |
Sterke_Yerke | zondag 21 augustus 2005 @ 01:11 |
quote:Maar het gebeurd vaak nooit zo als je wil ![]() | |
Steijn | zondag 21 augustus 2005 @ 01:22 |
Konden alle automaat-haters hier maar eens een test afleggen, waarin zij rijden in een moderne handgeschakelde auto en waarin de tegenstander rijdt met een moderne automaat (uiteraard hetzelfde model). Ik wil wel eens weten of alle users die hier zeggen zo fantastisch te kunnen schakelen dat ook waar kunnen maken in de praktijk. | |
Light | zondag 21 augustus 2005 @ 02:14 |
quote:Als je constant 100 rijdt en zo snel mogelijk naar 120 wilt versnellen (en dus het gas vol intrapt) dan kan een automatische 5-bak ook nog wel 2 versnellingen terug. | |
Geqxon | zondag 21 augustus 2005 @ 02:33 |
Ik moet overigens wel toegeven dat een automaat trager is dan een handbak (BMW 318, 9.4 vs 11.0 seconden). Maar voor Amerika is een automaat onmisbaar. Bij bochtige heuvelopwaartse bergweggetjes schakel je je helemaal suf ![]() | |
Catch22- | zondag 21 augustus 2005 @ 02:39 |
is nog nooit iemand aan overleden dus dat vind ik een vrij loos argument | |
Steijn | zondag 21 augustus 2005 @ 02:45 |
quote:Bij Audi is het verschil maar 3 tienden. ![]() quote:In de file is het ook handig. Iedereen schakelt z'n armpje lam en met je automaat kun je lekker de krant lezen. ![]() | |
Light | zondag 21 augustus 2005 @ 02:46 |
quote:Leuk he, die fabriekscijfers. Wat halen gewone stervelingen? | |
Steijn | zondag 21 augustus 2005 @ 02:48 |
quote:Heel waarschijnlijk lager. ![]() ![]() | |
Catch22- | zondag 21 augustus 2005 @ 02:51 |
bij een 120d scheelt het volgens mij ook maar 4 tienden ofzo, fabrieksopgave.. | |
yup | zondag 21 augustus 2005 @ 03:24 |
quote:Iemand die ook maar een beetje kan schakelen doet kan in 0.5 seconden schakelen. Sterker nog, in de E30 en de Space wagon doe ik het onder 0.5 seconden. Zonder de auto te laten schokken ook nog... ![]() | |
Steijn | zondag 21 augustus 2005 @ 03:27 |
quote:Misschien hebben ze voor die opgegeven 0-100 tijden nog wel sneller geschakeld dan 0,5 seconden. Je kunt schakeltijden niet vergelijken met 0-100 tijden. Dat is appels met peren vergelijken. Verder blijft het dan natuurlijk de vraag hoe snel de gemiddelde bestuurder schakeld, wat Schumacher of jij kan hoeft natuurlijk niet representatief te zijn. | |
Googolplexian | zondag 21 augustus 2005 @ 03:38 |
quote: quote: quote: | |
yup | zondag 21 augustus 2005 @ 03:48 |
quote:Kijk tegen SMG (dus gerobotiseerde handbak), of DSG e.d. daar ga ik het niet tegen opnemen, maar een gewone automaat, dus ook die van een E55 AMG, bring it on ![]() De gemiddelde bestuurder moet dit ook kunnen, zo moeilijk is dit echt niet: Alleen de gemiddelde bestuurder heeft absoluut geen interesse in zulke dingen dus ze doen het niet, denk dat het probleem daar ligt... | |
Geqxon | zondag 21 augustus 2005 @ 04:04 |
Och ja, jammer dan dat een automaat wat langzamer is ![]() De auto's waar een automaat standaard is zijn niet voor niets "luxe-auto's". Luxe alsin gewoon gas geven, en je niet suf te hoeven schakellen in de file en bochtige weggetjes ![]() | |
yup | zondag 21 augustus 2005 @ 04:06 |
quote:Klopt ben ik het ook mee eens... Als het voor mij een automaat moet zijn, geef maar dan een automaat met instelbare "snelheid van schakelen"... BMW M5 heeft bij. 7 snelheidsstanden. De langzaamste is voor lekker cruizen, de snelste schakelt echt fucking debiel snel, en is echt bedoeld voor het circuit en om mensen rugklachten te bezorgen ![]() BMW M5 heeft dus een SMG bak. Een gerobotiseerde handbak MET koppeling, en geen echte automaat met koppelomvormer... 80-120 in de M5 = 1.9 seconden, laat wel zien hoe fucking debiel snel dat ding is.... | |
Catch22- | zondag 21 augustus 2005 @ 04:23 |
Het schijnt dat de SMG2 bak sneller is dan de Ferrari automaten. | |
StefanP | zondag 21 augustus 2005 @ 04:30 |
quote:Nee hoor, een automaat is echt zuiniger. Ik verkondigde ook altijd dat dat niet zo was, tot iemand me terecht wees dmv een site van de ANWB oid. | |
StefanP | zondag 21 augustus 2005 @ 04:32 |
quote:Nee hoor, een automaat is echt zuiniger. Ik verkondigde ook altijd dat dat niet zo was, tot iemand me terecht wees dmv een site van de ANWB oid. Verder rijdt een automaat gewoon lekkerder, punt. 99% van alle users hier heeft waarschijnlijk gewoon een 4-cilinder bakkie met hooguit 100pk, dus kom aub niet met 'sportief rijden' aan ![]() | |
yup | zondag 21 augustus 2005 @ 04:40 |
quote:Volgens mij is een automaat echt onzuiniger hoor, ok tegenwoordig zal dat wel meevallen, maar die oude automaten lusten wel een slokje ![]() Verder de reden waarom automaten trager + onzuiniger zijn = automaat is zwaarder + verlies van vermogen... Met een automaat heb je minder vermogen aan je wielen dan met een handbak... | |
itsalex | zondag 21 augustus 2005 @ 10:25 |
Ik heb gelest in een schakel en ben eerst een jaar gaan rijden in automaat. Waarom? Omdat ik dan me rustig kan concentreren op het verkeer en niet op die kl*te pook. Lekker geen gez**k met die hellingproef. Het reed zo heerlijk ontspannen. Daardoor durfde ik eerst dus na 1 jaar geen schakel te rijden(was echt heel handig gedaan). Maar wat gebeurde nou precies na 1 jaar had ik dus een auto besteld en zou deze over 2 weken kopen maar ik kreeg dus 2 dagen na de koop daarna een ongeluk(kettingbotsing(vr 13e) dus daardoor kregen we een leenauto die dus schakel was. Daardoor moest ik het leren in een schakel. Deze auto had een hele diepe koppelingspunt(als je een stukje omhoog kwam reed de auto al). Dat was meteen een goede les. maar nu 2 jaar nu wil ik graag toch weer automaat. Het rijdt zo ontspannen(ik rij ongeveer 25000 km per jaar). O ja zuiniger met schakel?? Ik rij met mijn Mazda 2(1.4)(2005) ongeveer rond de 1 op 11 en met een Nissan Primera(2.0)(1999)(automaat en halfschakel) rij ik ongeveer 1 op 10. Dus zuiniger?? ja echt wel dus. Ik haal op de snelweg met die Nissan rond de 1 op 14 en met mijn Mazda rond de 1 op 13. | |
Tommeh | zondag 21 augustus 2005 @ 10:46 |
Ik vind in het verkeer automaat toch wel een stuk lekkerder. In file en stad rijden krijg je echt zo'n koppelingspoot. Aan t begin vond ik schakelen altijd wel leuker maar op een gegeven moment heb je dat ook wel gezien. Je hebt er geen reet aan. Op circuit toch zeker wel schakel maar dat is ook wel logisch denk ik. | |
MouseOver | zondag 21 augustus 2005 @ 11:20 |
quote:Het is een beetje een misvatting dat iedereen die liever een handbak heeft automatisch een automaathater is. | |
itsalex | zondag 21 augustus 2005 @ 12:31 |
Ik denk dat de keuze gewoon bepaalt wordt door het land waar je leeft. Amerika om daar een schakelbak te kopen is veel moeilijker dan automaat. Als je hier een automaat wil(wat steeds meer komt) is het veel moelijker en duurder. Het is geen keuze maar een dicatuur(niet beledigend maar je moet en wil je automaat prima betaal je meer). Ik vind automaat 10x zo lekkerder rijden omdat ik last heb met mijn linkerknie en schakelen af en toe niet soepeltjes kan gaan doordat mijn linkerknie op slot slaat. Ik wil wel maar het kostte mij voor mijn nieuwe Mazda 2 1000 euro meer en tja dat vind ik gewoon teveel en daarnaast zou de kracht voor de auto nog lager worden. Nu zelfs met 20 computer geladen en een paar monitoren kom ik niets eens meer normaal onder de 2500 toeren een beetje vooruit op een brug. Laat staan dan onder de 2000 toeren. Dan ben ik echt blij met schakel. Daarnaast heb ik veel automaat gereden(ouders allebei automaat). Als je alle beginners een automaat zou geven dus degene met een net behaalde rijbewijs rijdt het verkeer 10x zo goed. Schakel is eigenlijk als je het grof ziet een overbodige handeling. En benzineverbruik is echt onzin dat dat hoger is. Je moet gewoon je rechtervoet niet constant diep intrappen maar gewoon keurig net als met schakelen beheersen. Als ik het met een Xsara deed dan zat ik vaak te hikken maar dat was een ander punt(tussen de 50 wil de auto vaak gaan switchen van 2 naar 3 maar zit je er net onder gaat die naar zijn 2 en anders naar de 3). | |
Metro2005 | maandag 22 augustus 2005 @ 09:00 |
een automaat is best lekker om in te rijden maar bv voor het rijden met een caravan of aanhanger of het rijden in de bergen geef ik toch de voorkeur aan een handbak (minder kans op warmlopen vd automaat, meer controle en afremmen op de motor) Vraag me overigens af of je niet ontzettend snel kromme remschijven krijgt aangezien je bij een automaat de rem ingetrapt moet houden bij bv een stoplicht. | |
Dezz | maandag 22 augustus 2005 @ 10:05 |
quote:Je kunt de auto ook in de parkeerstand zetten, dan hoef je niet de hele tijd de rem ingetrapt te houden ![]() | |
Five_Aces | maandag 22 augustus 2005 @ 10:11 |
Is gewoon type afhankelijk denk ik. Iets ala een BMW 760 zou ik niet handgeschakeld willen hebben, maar in me M3 wil ik bijvoorbeeld geen automaat hebben. Snap ook niet dat dat volk bij benz niet even een fatsoenlijke sequenciele bak in elkaar kon zetten voor een auto als een CLK DTM AMG. | |
FunnyName | maandag 22 augustus 2005 @ 10:11 |
quote:Yep, vergeleken met een Carrera GT of een Enzo wel ![]() | |
Koewam | maandag 22 augustus 2005 @ 10:14 |
In stand D is de kracht heel laag hoor... Je hoeft de rem maar heel zachtjes in te houden. Als je op een heuvel staat met helling 0,1% dan staat-ie al stil of zo ![]() | |
Lexcorp | maandag 22 augustus 2005 @ 10:32 |
quote:of bij mooi weer een been buiten boord gooien ![]() | |
yup | maandag 22 augustus 2005 @ 13:00 |
quote:Dat hangt af van aerodynamica, versnellingsbakverhoudingen, koppelkromme etc. etc. Dus om daaruit de conclusie te trekken dat een schakel minder zuinig is dan een automaat ![]() Hell, misschien schakel je net verkeerd ? (te vroeg of te laat)... | |
supercharger | maandag 22 augustus 2005 @ 21:07 |
![]() ![]() | |
Steijn | maandag 22 augustus 2005 @ 23:35 |
quote:En het andere op het gaspedaal, zit je op turnen ofzo? ![]() ![]() | |
Geqxon | maandag 22 augustus 2005 @ 23:40 |
quote:CruiseControl ![]() | |
Light | maandag 22 augustus 2005 @ 23:41 |
quote:Deur open, linker been naar buiten steken, met rechts kun je dan nog wel bij het gaspedaal. Of nog beter, als de weg vlak is, beide benen naar buiten steken, en met de handrem de snelheid regelen. In de file dus ![]() | |
Steijn | dinsdag 23 augustus 2005 @ 00:05 |
quote:Ja omdat dat moeilijk gaat met een turbofan. ![]() | |
Phoenixjuh | dinsdag 23 augustus 2005 @ 00:39 |
Om te beginnen, is een automaat zuiniger dan een schakelbak? Antwoord, ja en nee. In het algemeen is een schakelbak zuiniger dan een automaat, als we het hebben over dezelfde auto. En dat heeft eigenlijks weinig te maken met het gewicht, maar meer in het feit hoe je rijdt. Hoe meer toeren je maakt hoe meer je verbruikt. Een automaat schakelt bij vrij hoge toeren, dit is dan ook de reden waarom je met een schakelbak zuiniger kan rijden. Echter betekend dit nog niet dat een schakelbak altijd zuiniger is. Probeer je zo snel mogelijk met een hoge versnelling te rijden om een normale manier, dus niet plankgas, dan rij je zuiniger dan een automaat. Het is bijvoorbeeld veel zuiniger om met de vierde versnelling 50km/h te rijden dan met de derde versnelling. Iets wat een automaat dus niet kan. Is een schakelbak sneller dan een automaat? In het algemeen is een schakelbak een fractie sneller, maar gezien de laatste technologie is het bijna te verwaarlozen. We praten dan over minder dan een seconden verschil bij 0 naar 100. In de nieuwere auto's heb je bij een automaat verschillende programma's, denk aan normaal, sport en winter. De optie normaal is uiteraard het zuinigst. Wil je snel optrekken dan kan je kiezen voor de sportprogramma waardoor je veel sneller kunt optrekken. Daarnaast kennen we allemaal wel de kickdown. De automaat schakelt dan naar een lagere versnelling. En ik kan je vertellen die kickdown is gaaf! Je voelt je auto terugschakelen en opeens vlieg je vooruit. Iets wat ik tot nu toe bij geen andere auto met schakelbak heb meegemaakt. Maar wees eens eerlijk, je kunt echt niet zeggen dat een schakelbak sneller is, sinds wanneer probeer je altijd alles uit je auto te halen? Je bent wel erg asociaal om elke keer zo snel mogelijk op te trekken en altijd plankgas rijden. Tenslotte gaat je auto ook binnen no-time naar de knoppe. | |
yup | dinsdag 23 augustus 2005 @ 07:37 |
quote:Over het eerste: Je kan ook bij 100 km/u naar zijn drie hoor ![]() ![]() Over het tweede: Hangt totaal van de persoon en zijn rijstijl af, sommige mensen rijden gewoon vlot (zoals ik) sommigen rijden gewoon wat langzamer. | |
optifree | dinsdag 23 augustus 2005 @ 07:56 |
quote:En er is ook wel degelijk een verschil tussen vlot rijden (waar helemaal niks mis mee is ![]() Daarnaast kun je heel agressief vlot rijden, maar ook vlot zonder het bumperkleven en alle andere irritaties er bij. Maar nu weer ontopic: Ik vind zelf een automaat heerlijk relaxed om te rijden al vind ik schakelen zelf leuker, vooral als ik een keer wil doorscheuren. Maar voor algemeen gebruik is de automaat lekker comfortable en snel zat om zonder schok of stoot goed vlot door te rijden. | |
Phoenixjuh | dinsdag 23 augustus 2005 @ 09:38 |
quote:1) Als je goed leest zei ik ook dat kickdown niks anders is dan terugschakelen. Maar het is wel iets waardoor je sneller kunt optrekken, waardoor het gap weer kleiner wordt. Daarnaast vind ik de kickdown bij een automaat toch iets anders rijden dan het slechts terugschakelen bij een schakelbak. Bij een automaat ga je ook flink voorruit, bij een schakelbak hoor je alleen de motor meer geluid maken, maar echt flink sneller vind ik het niet gaan. 2) Dat zei ik toch? | |
PsychoDude_666 | dinsdag 23 augustus 2005 @ 10:15 |
Vind automaat écht fijn bij filerijden, voor de rest maak het voor mij niet zo uit. Keertje tijdje moeten filerijden met oldtimer, en die koppeling was echt ontzettend sterk geveerd, nou daar krijg je me toch een lamme linker poot van, vooral als het heel de tijd of héél langzaam rijdend/ stilstaan is. | |
FunnyName | dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:19 |
even voor de duidelijkheid een automaat is trager, zwaarder en verbuikt meer dan een handbak. Dit komt door de werking van het mechanisme. Een automaat werkt op vloeistofdruk en centrifugaal krachten. Hierdoor wordt de kracht soepel, maar relatief traag en met verlies van energie verwerkt. Daarbij heb je met een automaat niet in de hand bij welk toerental je schakeld. Hierdoor heb je verbuikt en dynamiek minder in de hand. | |
Steijn | dinsdag 23 augustus 2005 @ 14:50 |
quote:De automaat van mijn ouders (Mercedes C320 Combi) past zich aan aan je rijstijl. Als het het gaspedaal diep indrukt als je optrekt dan gaat hij door tot 5500 toeren maar als je het gaspedaal rustig indrukt dan schakelt hij al bij 2000 tot 3000 toeren. En dan heb je verder ook nog keus tussen een winterstand (wegrijden in z'n 2), sportieve stand en comfort stand. Mijn ervaring is dat, als ik rustig rij, de motor veel minder toeren maakt dan bij de gemiddelde handbakrijder en daarmee dus zuiniger is. | |
FunnyName | dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:00 |
quote:Adaptieve automaten komen inderdaad een heel eind. Maar zo zuinig rijden als met een handbak kunnen ze nooit. Dat er mensen zijn die niet goed schakelen en daardoor een hoger verbruik hebben ligt niet aan de handbak. Ze hebben gewoon nooit (zichzelf) geleerd op het juiste moment te schakelen. Wat dat betreft is een automaat beter voor alle mensen die niet kunnen rijden, of die afgeleid zijn doordat ze moeten schakelen ![]() | |
Threepio | dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:04 |
quote:Dan doe je het verkeerd ![]() | |
FunnyName | dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:14 |
quote:Klinkt als een slippende koppeling ![]() | |
Tha_T | dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:21 |
Autorijders met een automaat zijn gewoon lui ![]() | |
Threepio | dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:33 |
quote:Je kan ook gaan fietsen ![]() | |
Steijn | dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:36 |
quote:Je moet naar de praktijk kijken. In theorie heb je ook geen koppeling nodig toch zit hij in elke auto. | |
Tha_T | dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:38 |
quote:Dat sowieso maar als dat niet kan moet je toch met de auto | |
yup | dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:38 |
quote:Wat jij bij een vertelt kan bijna nooit. Ten eerste, een automaat heeft meestal langere versnellingsbakverhoudingen. Dus een automaat zou iets langzamer moeten zijn in de versnellingen dan een handbak. (tijdens terugschakelen). En als je terugschakelt en de auto gaat weinig vooruit + veel lawaai lijkt me idd op een slippende koppeling ![]() Schakel eens in een serieuze wagen, bijv. een 325i bij 100 km/u naar 3. Dan moet er gewoon een geweldsexplosie losbarsten. Ding vliegt vooruit. | |
BertV | dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:42 |
Remmen op de motor is iets wat je met een automaat niet kunt. Ook heb ik altijd het gevoel dat ik niet alles uit de motor kan halen. Heb je een 3.0 V6 maar je voelt dat de automaat beslist hoe hard jij weg wilt rijden. In de file is een automaat heerlijk natuurlijk. | |
yup | dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:45 |
Volgens mij kan dat wel hoor, gewoon zelf handmatig een versnelling kiezen... De meeste automaten hebben dit toch ![]() | |
BertV | dinsdag 23 augustus 2005 @ 16:50 |
Heb je het over het op de motor afremmen? Tuurlijk kun je nog handmatig een versnelling kiezen maar dat is een beetje een vegetarische bigmac als je het mij vraagt. ![]() | |
Five_Aces | dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:10 |
Vind ik sowieso geen argument, voor afremmen hebben ze remschijven uitgevonden. | |
yup | dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:18 |
quote:Dat is zeker wel een argument hoor, als jij zeer steile afdalingen gaat rijden heb je weinig aan die remmen (omdat je remvloeistof dan begint te koken)... Maar zowiezo is het volgens mij met de meeste automaten mogelijk om af te remmen op de motor. | |
Steijn | dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:20 |
quote:Ja inderdaad, je kunt gewoon een maximum versnelling instellen. | |
Geqxon | dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:23 |
quote:Bijna elke automaat kan dat ja, je hebt dan naast je Drive nog een 1, 2 en 3 ![]() | |
Steijn | dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:24 |
quote:En ook nog een 4. ![]() | |
Koewam | dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:27 |
En de L ![]() | |
Muertez | dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:30 |
tis een beetje een macho ding geworden hand-schakelen is blijkbaar stoer en automaten zijn voor bejaarden ik vind zelf een automaat wel lekker, maar ik ben dan ook niet zo'n stoere rijder ![]() | |
Chokeme | dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:20 |
Ohh dat is het natuurlijk. Mensen die handgeschakeld rijden doen het om stoer te zijn. Nou, TS heeft zn antwoord, topic kan dicht dacht ik zo. ![]() | |
Repeat | dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:05 |
quote:Dat is sowieso lame, het moeten hebben van toeren om weg te komen is veel minder tof dan met weinig toeren puur op koppel te versnellen. Vind ik dan ![]() | |
Phoenixjuh | dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:59 |
quote:O jawel, als je de gaspedaal loslaat, dan blijft de automaat langer op een hogere versnelling rijden, waardoor je auto gewoon afremd. En wat betreft het terugschakelen, het was een VW Golf TDI. Rijdt voor geen meter. De nieuwe Alfa Romeo's rijden veeeeeeel beter. | |
Five_Aces | dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:01 |
quote:Met 80 achter een vrachtwagen zitten en dan met 170 voorbij knallen als je wel terugschakeld is anders nog beter ![]() | |
yup | woensdag 24 augustus 2005 @ 06:39 |
quote:Dat puur op koppel is best wel leuk, maar duurt maar heel even. Dus ik vind het net zo lame. ![]() quote:Niet iedereen heeft een 300+ pk's ![]() ![]() | |
Threepio | woensdag 24 augustus 2005 @ 11:15 |
quote:hoe hoger de versnelling, hoe minder je op de motor afremt ![]() | |
Phoenixjuh | woensdag 24 augustus 2005 @ 12:59 |
quote:Bron: http://www.hetnieuwerijden.nl/faq.html#vrg15 Bij het afremmen op de motor laat ik het gas los en de auto uitrollen, ik schakel dan terug naar lagere versnellingen. Dat is toch ook zuinig? Dit is minder zuinig. Op tijd gas los en het uitrollen benutten -zonder terug te schakelen!- is het meest zuinig. Zodra u op de motor remt is het verbruik nul, omdat de brandstoftoevoer wordt afgeschakeld. Bij een laag toerental (bij iedere auto anders) komt de brandstoftoevoer dan weer op gang. Als u in z'n vrij rijdt is er altijd wat benzine nodig om de motor draaiende te houden. Ik begrijp alleen dat stukje over laag toerental niet. Want als je terugschakelt heb je juist een hoog toerental. | |
BertV | woensdag 24 augustus 2005 @ 15:48 |
quote:Uiteindelijk heb je natuurlijk een laag toerental bij het afremmen op de motor. Eenmaal op dit lage toerental begint de injectie weer brandstof in te spuiten. Het staat er idd onduidelijk. | |
yup | woensdag 24 augustus 2005 @ 16:28 |
quote:Weer eens fucking bullshit van de milieu maffia. Als jij terugschakelt is het heus niet onzuiniger hoor, gewoon met je poot van het gas afgaan, terugschakelen met ALLEEN de koppeling, want als je geen gas geeft blijft de inspuiting afgesloten, ook al schakel je terug ! (zonder gas geven uiteraard)... | |
Repeat | woensdag 24 augustus 2005 @ 16:34 |
ach die milieumaffia kan soms best interessant zijn met 1,40 de liter ![]() ![]() | |
Tetraktys | woensdag 24 augustus 2005 @ 16:37 |
quote:Zo kwam ik een keer met een automaat op een stoplicht afrijden en wilde m in z'n vrij zetten. Zat ik toch ineens in zn parkeerstand... Gelukkig niks kapot en er reed niemand achter me... | |
Steve-O | woensdag 24 augustus 2005 @ 16:47 |
Zakelijk wil ik een automaat en voor het weekend een handgeschakelde Helaas is dat ff te duur ![]() | |
Metalfreak | woensdag 24 augustus 2005 @ 16:49 |
Automaten zijn voor mensen die niet kunnen autorijden... ![]() | |
Repeat | woensdag 24 augustus 2005 @ 16:52 |
aldus iemand met een afgeneukte crx van 20 jaar oud | |
Tjabbo | woensdag 24 augustus 2005 @ 16:52 |
quote:Dan moet je een spijkermat op je stoel leggen. En automaat rijdt zoooo heerlijk joh. Mên! ![]() | |
Steve-O | woensdag 24 augustus 2005 @ 16:54 |
Zelfs mijn 309 automaat reed lekker ![]() Wel een hoop gekraak en gepiep maar dat is ouderdom ![]() | |
Ultimora | woensdag 24 augustus 2005 @ 20:24 |
quote:mag ik even lachen om het bovenste? grootste onzin maargoed... waarom? vroeger waren het in grote en kleine auto's bijna allemaal 3 en 4 trapsautomaten.... tot ergens half jaren 90.. en in de US rijden ze overigens echt niet allemaal automaat, en ook niet allemaal met een grote auto met meer als 2 liter. dat is een beetje een standaardbeeld, maar ga maar eens er heen en je zal zien dat er genoeg auto's met minder grote motor en handbak rondrijden. er zijn meerdere factoren - nederlanders weten soms niet beter als handgeschakeld rondrijden, en de overstap naar een automaat is dan: saai, minder snel, minder zuining, duur in aanschaf en voor oudere mensen (tnx to de Daf variomatic) goed ik vind een automaat relaxed zeker in de file | |
Chokeme | donderdag 25 augustus 2005 @ 18:14 |
quote:Ik vindt dit so wie so wel een heel maf stuk, eerst verkondigen dat als je op de motor rewmt het verbruik nul is, ff later vertellen dat als je in je vrij rijdt, er altijd wat benzine nodig is om de motor draaiende te houden. Makes sense ![]() | |
yup | donderdag 25 augustus 2005 @ 18:21 |
quote:Wat jij vertelt is maffer ![]() Als je op de motor afremt, gaat je gasklep gewoon dicht = 0,0 verbruik. Als je de koppeling intrapt, of de auto in zijn vrij zet, gaat de computer gewoon verder met inspuiten... | |
Chokeme | donderdag 25 augustus 2005 @ 18:29 |
Oke. daar heb je gelijk in. Maar ff mijn (wsl niet kloppende) logica; als je op de motor remt maakt hij evengoed toeren en geluid, maar waar loopt hij dan op, op lucht ? ![]() Ben geen monteur oid maarja. | |
Phoenixjuh | donderdag 25 augustus 2005 @ 18:34 |
quote:Het stukje staat een beetje raar, maar wat jij zegt is gewoon normaal. Wanneer je op de motor remt, dan heeft de motor geen brandstof nodig om te draaien, want dat is slechts verspilling. De auto merkt dat ook. Wanneer je de versnelling op de vrij zet, dan heeft de motor deze beperking niet, en kan dus gewoon draaien zonder dat de motor op iets afremt, het zit tenslotte op de vrij. Daarom wordt er brandstof (het is nog altijd brandstof, dieselauto's rijden niet op benzine) bijgespoten om de motor te laten draaien, anders slaat je motor af. | |
Phoenixjuh | donderdag 25 augustus 2005 @ 18:37 |
quote:De auto loopt dan op de VERBRUIKTE brandstof. Het is net als fietsen. Als je stopt met trappelen, dan blijft de wiel doordraaien. Oftewel, de auto hoeft geen brandstof meer in te spuiten, terwijl de motor gewoon door blijft draaien. | |
Chokeme | donderdag 25 augustus 2005 @ 18:50 |
Verbruikte brandstof is toch gewoon weg via je uitlaat ![]() Ik zeg niet dat je je geen gelijk hebt hoor, ik kan het zelf niet weten ben helaas geen technicus, maar ik heb altijd gedacht dat een motor alleen kan draaien - in welke vorm dan ook (stationair, afremmen etc)- mits er 'verse' brandstof ingespoten wordt. Pff maar goed dat ik volgend jaar autotechniek ga studeren ![]() | |
yup | donderdag 25 augustus 2005 @ 19:01 |
quote:Bij een benzine auto is het zo, dat als je gaslost, dat de gasklep helemaal dichtgaat, de motor draait puur doordat de gewicht van de auto het doorduwt zeg maar. Bij diesel heb je geen gasklep en die remmen dan ook niet zo hard op de motor af. (heeft ook wat met versnellingsbakverhoudingen te maken maar dan word het wel een heel lang verhaal) | |
Sterke_Yerke | donderdag 25 augustus 2005 @ 21:35 |
De benzine auto krijgt echter nog wel benzine van de stationairstand, is maar een beetje. Bij moderne auto's klapt de afvoer helemaal dicht bij afremmen op motor. Maar eh, waarom bestaat dit topic nog steeds? Automaten rulen, voor oude of luie mensen en andere verkeeranalphabeten. Voor de rest schakelen! | |
Phoenixjuh | donderdag 25 augustus 2005 @ 21:40 |
Als men de nieuws had gevolgd dan had men kunnen lezen dat automaat steeds meer in trek is in Nederland. Of dit zal doorzetten is maar de vraag. | |
KGBBeria | donderdag 25 augustus 2005 @ 21:44 |
Als iedereen automaat zou rijden hadden we minder files...nou moet iedereen zonodig handmatig schakelen en mooie harmonica's op de weg maken waardoor je files krijgt ![]() In de VS had ik geen enkel probleem in de grote stad met de doorstroom, iedereen rijdt op de cruise control (alleen op de freeway/interstate uiteraard) en lekker met de automaat, echt waar ideaal...Je hebt veel meer tijd en aandacht aan het verkeer om je heen... Bergen hebben we hier geen last van dus alleen maar puntje extra voor de automaat. Mocht je bergen tegenkomen van enige omvang dan zet je de automaat in de 1,2,3 of 4 en rij je gecontroleerd de berg af ![]() | |
Sterke_Yerke | donderdag 25 augustus 2005 @ 21:46 |
quote:De vergrijzing neemt ook toe, zou het.... ![]() | |
12knarf | zaterdag 27 augustus 2005 @ 20:01 |
ja, en de kennis van de nederlandse taal verloedert.. BTW handbak = leuk..totdat je bij antwerpen op de ring 3 uur in de file staat. laat mij maar lekker rammelen in die tandwielkast | |
Sterke_Yerke | zaterdag 27 augustus 2005 @ 21:43 |
Als ik in file sta ben ik juist blij dat ik een handbak heb, dan gebeurt er toch nog iets, anders verveel je je nog meer ![]() | |
yup | zaterdag 27 augustus 2005 @ 21:52 |
quote:Dat er files zijn komt niet door handbak, nadenken is best moeilijk he ? Een van de grootste redenen is dat er mensen langzaam invoegen, of er voegen teveel mensen in, daarvoor hebben we doseerlichten, maar als die slimbo's ook eens een keer verdomme gas gaven ipv als een ouwe lul in te voegen, vandaag nog zo een idioot voor me met een gare kut polo, gaat ie heel langzaam optrekken terwijl de hele snelweg keihard zit te sjezen... GASSEN OP DIE INVOEGSTROOK. | |
Sterke_Yerke | zaterdag 27 augustus 2005 @ 21:55 |
quote:Helemaal eens stomme kut lui gaan met 60 invoegen op de snelwel. Maar andere redenen is dat door ongelukken, en naar mijn bescheiden mening is dat vooral door automaat brokpiloten, leasebak rijders dus en oude oma's | |
Mikkie | zaterdag 27 augustus 2005 @ 22:36 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 14:19:53 ] | |
Worldbeater | zaterdag 27 augustus 2005 @ 22:45 |
Een automaat is ruk in de winter, levensgevaarlijk. Zeker als de desbetreffende auto ook nog eens achterwielaandrijving heeft. ![]() | |
Ayaxola | zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:03 |
-verkeerde account- | |
_VoiD_ | zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:36 |
quote:leg eens uit? Een beetje automaat heeft een sneeuwstand zodat je in z'n 2 (of zelfs 3) wegrijdt. | |
Sterke_Yerke | zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:40 |
Als zo'n automaat schakelt in de bocht, ai! | |
Phoenixjuh | zondag 28 augustus 2005 @ 11:10 |
Wat een gezeur toch allemaal. Al die onzin over dat je met een automaat niks te doen hebt, dus een schakelbak is beter, blabla, het is gevaarlijk. Wat een onzin ook allemaal. Je bent gewoon gewend aan een schakelbak, punt uit. Als je dan vervolgens in een automaat gaat rijden, natuurlijk dat je je dan eerst moet wennen. Om nou gelijk te zeggen dat het saai is gewoon bullshit. Je hoeft zeker niet meer op de weg te letten als je een automaat hebt, sturen gaat zeker ook automatisch. Wees blij dat er automatisch wordt geschakeld, je kan tenminstens met twee handen de stuur vasthouden. Veel veiliger dan als je telkens moet schakelen. Als je nog nooit voor een lange tijd in een automaat heb gereden, moet je ook geen oordeel geven over een automaat. | |
Phoenixjuh | zondag 28 augustus 2005 @ 11:15 |
quote:Dan moet je ook niet zo dom zijn om in de bocht flink op de gaspedaal te trappen. [ Bericht 2% gewijzigd door Phoenixjuh op 29-08-2005 10:25:24 ] | |
FLipKick | maandag 29 augustus 2005 @ 07:16 |
quote:Inderdaad, miijn ouders hebben twee auto's, 1 handgeschakeld en 1 automaat. (Ford Scorpio 2.0 DOHC en een BMW e60 530d) Allebei is fijn om mee te rijden, zeker op lange stukken is een automaat erg lekker, het rijdt erg ontspannend. Handgeschakeld heeft daarentegen ook zo zn voordelen, namelijk het meer controle hebben. Maar in een goede automaat mis je die controle niet... | |
afzuiginrichting | maandag 29 augustus 2005 @ 14:43 |
Het gaat niet om snelheid van schakelen, of het vinden van de 'perfecte' schakelmomenten. Daar is de automaat in principe beter in. In een sprintje is de automaat een paar tiende langzamer, maar dat komt omdat hij zwaarder is dan hetzelfde model zonder automaat. Het verschil is dat een automaat niet kan anticiperen op verkeerssituaties, en (sommige) mensen kunnen dat wel. Een menselijke chauffeur kan zijn schakelgedrag aanpassen aan wat er voor hem gebeurt, en hoeft minder vaak te schakelen (en te remmen) dan de automaat. Dus kan een mens altijd sportiever en zuiniger rijden dan de automaat. Auto's zullen pas perfect kunnen schakelen als ze zelf kunnen autorijden. In grote, zware auto's met flink motorblok zijn automaten minder nadelig dan in kleine auto's omdat: - het gewicht van de automaat procentueel minder is tov. een zwaardere auto. - je met flink wat pk's onder je en lange versnellingen minder last hebt van dat die automaat altijd net in de verkeerde versnelling zit. | |
yup | maandag 29 augustus 2005 @ 16:49 |
Volgens mij werken die lange versnellingen best nadelig voor de acceleratie van een auto. Niet voor niets heeft de nieuwe M5 7 versnellingen, zodat hij ook nog een fatsoenlijk top heeft (7ste versnelling) en zodat hij als een raket accelereerd. 507 pk lijkt weinig voor zijn gewicht (serieus) maar als je ziet dat ie een 7 bak heeft dan heeft dat ding gewoon een mega voordeel t.o.v. de rest van de concurrentie. De meeste automaatbakken zijn een 5 bak, en die zijn een tikkeltje lang ook nog... Bak weegt ook wat meer dus dat zijn allemaal ten nadele van de automaat bak. Bij de weg, als je een in een verkeerde versnelling zit (te hoog) zal je er met lange versnellingen meer last hebben dan korte versnellingen. | |
Repeat | maandag 29 augustus 2005 @ 17:05 |
dat valt ook wel mee hoor. De SLR heeft een automaat met 5 versnellingen en die zit ook in 3,5 seconde aan de 100 met een top van 330 ofzo. [ Bericht 4% gewijzigd door Repeat op 29-08-2005 17:42:58 ] | |
yup | maandag 29 augustus 2005 @ 17:33 |
780 nm @ 3250 rpm vergeet je effe te vermelden. M5 heeft iets van 500+ nm. En dat op debiel hoge toeren. | |
rotterdamse | vrijdag 2 september 2005 @ 00:42 |
quote:O.k die tweede begrijp ik, de eerste niet...leg eens uit? ![]() 1 van onze auto's is dus een automaat met achterwiel aandrijving, wat ik me wel altijd afvraag is: wat doe je als je met zo'n auto in een slip raakt? | |
Matel | zondag 4 september 2005 @ 21:14 |
Als m'n ouders meerijden moet ik erg letten op m'n schakelgedrag. Schakelen bij hooguit 2500toeren. Maarja, dan komen die pk's niet los (120PK maarliefst ![]() Ik heb één keer in een automaat gereden (chrysler voyager). Dat reed ook wel erg fijn. Wat ik erg fijn vond is dat je echt veel meer aandacht aan het verkeer om je heen kunt geven. Vooral in onze omgeving (veel 30KM/h wegen met zijstraten) was dat een groot pluspunt. | |
1299 | zondag 4 september 2005 @ 21:33 |
Leuk ook zo'n automaat als je lekker uit een bocht wil acceleren dan moet je maar afwachten wanneer hij gaat schakelen. |