Even weer een maandelijkse reactie van mij. Ben nu ruim 7 maanden gestopt en lichamelijk gaat het goed.
Psychisch is het stoppen met roken me zwaar gevallen, wat ook wel wat andere grondoorzaken heeft, maar ben wel aan de beterende hand. Roken oftwel de nicotine is een (gemene) vorm die je rustig krijgt en (dat is de verlaving) bij gestage inname, je in spanning kalm houdt.
Ik zeg bewust *spanning* want nicotine maakt je ook onrustig. Om vervolgens weer inwendige rust te krijgen moet je weer nicotine innemen. Zie je daar, de verslavingscirkel !!!
Nadat ik gestopt was zijn m'n neurotransmitters compleet losgebroken.
Momenteel is de rust in het hoofd wat teruggekeerd. M'n synapsjes beginnen eindelijke door te krijgen dat er geen onnatuurlijke nicotine meer is om ze te bevredigen. Ze moeten dus zelf maar een balans hervinden. Duurt nog wel even voordat ze (m'n hersenen dus) het helemaal gaan snappen maar ze beginnen gelukkig wel te leren.
M'n geest speelt zo nu en dan nog wel een vuil spelletje. Zo beetje een gevoel van zullen we er eentje opsteken . . . . . Trap daar niet in, zelfs niet met een trekje !!!!!
Ik blokkeer de rookgedachte; in de wetenschap dat ik straks niet opnieuw door de moeilijke periode van stoppen wil gaan. Ik hou me voor ogen dat de nicotine (na 30 jaar) diepe sporen heeft getrokken in m'n denken en doen. Dat zal nooit helemaal verdwiijnen maar je kan wel leren daar mee om te gaan.
Belangrijk is te weten waneer een rookgevoel omhoog komt, te weten dat het maar tijdelijk is en dat je baas bent over jezelf. Accepteeer het gevoel, denk er even over na en wijs de eigen rookbehoefte vervolgens gedecideerd af. Altijd en overal.
Las ergens dat diverse personen niet geloven in de (in)fameuze Allen Carr methode. Dat is precies waar stoppers de mis in zouden kunnen gaan: geen geloof hebben dat je kan en vooral waarom je wil stoppen.
Feitelijk is Allen Carr helemaal geen methode. Het is meer een uitleg die je verrteld waarom je blijft roken en dat het roken, complete waanzin is. Simpel & kort gezegd: roken is echt nergens goed voor. We wachten nog steeds op een zinnige reden, waarom je zou blijven roken.
Wanneer je beseft waarom je rookt en dat het nergens goed voor is, onstaat de overtuiging (= veel beter dan moitivatie) en zal je (beter) in staat zijn te stoppen.
@Cynix
![]()
vind ik ook heel sterk. ColdTurkey stoppen en volhouden. Heel knap hoor. Ik in ongeveer dezelfde situatie/leeftijd/rookduur weet een beetje wat het is om dat zo te doen. Stoppen na lang gerookt te hebben is echt heftig maar kan echt wanneer je er in geloofd en het gewoon doet.
@Frollo mijn compaan in de stopduur en opbeurende reacties, van harte gefliciteerd met het volhouden. We'll continue to proceed
@Menno23 geeft precies
![]()
weer wat de problemen zijn die langdurige roker ervaren wanneer zij stoppen. Diverse Fok!'ers zullen dat wel herkennen. Wat je dan ook moet weten dat je altijd in staat bent je (rook)gedrag te veranderen. Het kan echt.
@Majo en @Doagere: heel goed en veel sterkte voor de eerst periode. Het zal best moeijlijk zijn. Houdt voor ogen dat je wil en gaat stoppen. Schijf vooral op wat je doormaakt, maak een ander deel van je ervaringen.
Dat helpt en maakt ook dat je je moeilijke momenten herkend. Bedenk dat alle stoppers door de heftige momenten heengaan en dat ze toch overwinnen.
Na verloop van tijd zul je beslist merken dat het makkelijker wordt en je niet elk vrij moment aan een peuk denkt.
Leuk wordt het wanneer je merkt dat je geur en smaak verbeterd. Dat je de geur van een ander beter ruikt. Bij knoflook en zo, misschien ongewenst
![]()
maar toch je zintuigen worden scherper wat (voor mij) een aangename gewaardwording is.
Succes allemaal !!!!