abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 16:59:43 #101
125878 Gabry
Lento Violento
pi_29606064
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:54 schreef Enigmatic het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk, maar is Nederland in staat om alle producten zelf te produceren? En al zou dat kunnen, kan dat dan met dezelfde kostenvoordelen als in andere landen. Internationale handel is gewoon voordelig, elk land heeft z'n eigen kwaliteiten en door handel kunnen ook wij daarvan genieten.
Handel wordt pas ongezond wanneer je een situatie creeërt zoals in Amerika waarbij veel meer wordt geimporteerd dan geëxporteerd. Gevolg, een tekort op de handelsbalans en dan stroomt er inderdaad geld je land uit.
Als onze agrarische sector weggeconcureerd word door allochtonië hebben wij minder producten om te exporteren.
En moeten wij meer importeren.

En de overheid word steeds groter. En levert weinig op.
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:04:58 #102
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_29606187
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:59 schreef Gabry het volgende:

[..]

Als onze agrarische sector weggeconcureerd word door allochtonië hebben wij minder producten om te exporteren.
En moeten wij meer importeren.
Een land als Nederland moet het ook niet van z'n landbouw hebben. We moeten ons richten op zaken waarin wij een kostenvoordeel hebben.
Nu hoeven van mij echt niet alle boeren te verdwijnen, maar we kunnen het wel flink inkrimpen. Dat geldt zeker voor die boeren in Frankrijk. 50% van al het EU geld gaat naar het kunstmatig in leven houden van onze boeren. Dat lijkt mij een tamelijk ongezonde situatie
pi_29606248
Gabry,

Mercantilisme is al ruim twee eeuwen achterhaald. Als je echt zo verstandig wilt zijn als je usericon wilt doen geloven ga je eerst "The Wealth of Nations" van Adam Smith lezen, in plaats van simplistische micro-economische situaties te herhalen.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:24:20 #104
125878 Gabry
Lento Violento
pi_29606592
Oke, jullie zullen wel gelijk hebben.
Maar dan ben ik wel benieuwd naar waarom Brussel die heffingen en quota's wel gebruikt.
(Ik weet dat het momenteel lanzaam afgebouwd word)

Als je zo vriendelijk wilt zijn om dat even uit te leggen?
Ik neem aan dat het geen willekeurige keuze is.

[ Bericht 10% gewijzigd door Gabry op 13-08-2005 17:30:24 ]
pi_29606703
Omdat complete industrietakken bestaan bij gratie van dergelijk protectionisme, over de rug van de Derde Wereld, en veel macht weten uit te oefenen.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:35:01 #106
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_29606805
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:24 schreef Gabry het volgende:
Maar dan ben ik wel benieuwd naar waarom Brussel die heffingen en quota's wel gebruikt.

Brussel wil de eigen economie beschermen. Zonder die heffingen zouden er duizenden banen verdwijnen. Daarom is het ook zaak om niet alles in één keer te doen en o.a. de boeren een goede afvloeingsregeling te geven of ze te laten herscholen. De EU is dus wel bezig met het vrijgeven van de markt, maar het gaat heel langzaam. Zeker doordat grote spelers als Frankrijk niet echt meewerken, zij leven spreekwoordelijk van die EU-subsidies.
pi_29607062
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 05:30 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Leuk wat je verder zegt, maar nogmals: wat moet iemand anders met een Euro? Die Euro's die naar het buitenland gaan moeten teruggehandeld worden. Die Euro's komen dus wel terug, behalve als je lokaal kiest de Euro te gebruiken.
Nee, want die bedrijven brengen hier de euro's naar de bank en halen dat bedrag in yuan, zloty, dinar, peso, rupie of shekel van de bank. Niet het geld wordt meegenomen naar het buitenland, maar de goudvoorraad van de bank. Dat goud moeten wij weer zien in te kopen elders op de wereldmarkt en moeten dus of in ruil voor dat goud diensten leveren (waarbij wij dus om niks werken in feite, alleen om de schuld af te lossen), of we steken ons in de schulden als we minder binnenlandse productie hebben dan we gebruiken uit het buitenland. Of we verkopen onvernieuwbare bronnen zoals olie, steenkool, edelstenen en goud, dat kan ook nog.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:03:50 #108
125878 Gabry
Lento Violento
pi_29607402
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:08 schreef Davitamon het volgende:
Gabry,

Mercantilisme is al ruim twee eeuwen achterhaald. Als je echt zo verstandig wilt zijn als je usericon wilt doen geloven ga je eerst "The Wealth of Nations" van Adam Smith lezen, in plaats van simplistische micro-economische situaties te herhalen.
Licht protectionisme kan je niet als mercantilistische onzin afdoen.
Hij vroeg telkens naar dat enkele punt, dus daar reageer ik dan steeds simpeler op tot in het extreme,
maar ik zal er wel mee ophouden.

En mn "verstandige" avatar is een deejay

[ Bericht 5% gewijzigd door Gabry op 13-08-2005 18:12:08 ]
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:16:15 #109
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29607623
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 16:54 schreef Enigmatic het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk, maar is Nederland in staat om alle producten zelf te produceren? En al zou dat kunnen, kan dat dan met dezelfde kostenvoordelen als in andere landen. Internationale handel is gewoon voordelig, elk land heeft z'n eigen kwaliteiten en door handel kunnen ook wij daarvan genieten.
Handel wordt pas ongezond wanneer je een situatie creeërt zoals in Amerika waarbij veel meer wordt geimporteerd dan geëxporteerd. Gevolg, een tekort op de handelsbalans en dan stroomt er inderdaad geld je land uit.
dit corrigeert zich echter automatisch met andere koersverhoudingen.

In de USAs voordeel is het dan weer wel dat grondstoffen in dollars worden uitgedrukt.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:20:58 #110
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29607697
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:08 schreef Davitamon het volgende:
Gabry,

die van jou mag er ook wezen
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 18:24:05 #111
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29607748
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:35 schreef Enigmatic het volgende:

[..]

Brussel wil de eigen economie beschermen. Zonder die heffingen zouden er duizenden banen verdwijnen. Daarom is het ook zaak om niet alles in één keer te doen en o.a. de boeren een goede afvloeingsregeling te geven of ze te laten herscholen. De EU is dus wel bezig met het vrijgeven van de markt, maar het gaat heel langzaam. Zeker doordat grote spelers als Frankrijk niet echt meewerken, zij leven spreekwoordelijk van die EU-subsidies.
nou moet je gabry niet verkeert voorlichten. Brussel wil helemaal niet de economie beschermen. Brussel wil een paar industriesectoren beschermen (waar nog geen 1% van de EU bevolking mee is gemoeit) ten koste van de 100% consumenten

Verder is het idd goed om het geleidelijk af te schaffen maar op dit moment lijkt dat alleen maar uitstel van executie aangezien de textielboeren in z-europe de afgelopen 10 jaar de kans hebben gehad te moderniseren en die NIET hebben aangegrepen. daar worden ze nu voor beloond.
  zondag 14 augustus 2005 @ 11:05:24 #112
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_29623093
@ McCarthy

Owk, 'de eigen economie' is misschien een beetje overdreven
Maar toch, ineens enkele tienduizenden werklozen erbij, dat zal z'n weerslag wel vinden in de gemiddelde koopkracht van het land. De bestedingen zullen als gevolg daarvan af nemen en dat is natuurlijk nooit gunstig voor de gehele economie.

Verder heb je gelijk op het punt van het wegwerken van tekorten op de handelsbalans. Even vergeten dat dit een mooi bij-effect was van de zwevende wisselkoersen.
Maar ondanks dit effect heeft de VS gewoon een standaard handelstekort en daardoor nemen nog steeds met de maand de buitenlandse schulden toe.
  zondag 14 augustus 2005 @ 11:12:36 #113
119078 McCarthy
communistenjager
pi_29623198
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 11:05 schreef Enigmatic het volgende:
@ McCarthy

Owk, 'de eigen economie' is misschien een beetje overdreven
Maar toch, ineens enkele tienduizenden werklozen erbij, dat zal z'n weerslag wel vinden in de gemiddelde koopkracht van het land. De bestedingen zullen als gevolg daarvan af nemen en dat is natuurlijk nooit gunstig voor de gehele economie.
maar dat wordt meteen gecompenseerd door de stijging van de koopkracht van de overige consumenten, en die zijn met veel meer
Dus voor de koopkracht is het goed
quote:
Verder heb je gelijk op het punt van het wegwerken van tekorten op de handelsbalans. Even vergeten dat dit een mooi bij-effect was van de zwevende wisselkoersen.
Maar ondanks dit effect heeft de VS gewoon een standaard handelstekort en daardoor nemen nog steeds met de maand de buitenlandse schulden toe.
<niet veel verstand van modus>
klopt maar zolang mensen bereid zijn die te financieren is er niks aan de hand. We leven bovendien in een schuldeneconomie en dat gaat al 500 jaar lang goed.
Bovendien hebben Fr, D, Japan en Italy relatief gezien veel meer schulden.
</niet veel verstand van modus>
  zondag 14 augustus 2005 @ 12:01:56 #114
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_29624298
Ik probeer problemen altijd van meerdere kanten te bekijken. Maar in het geval van die quota valt elk tegenargument wel weer te verleggen
Dat de hefiingen moeten worden afgeschaft, spreekt voor zich. Het belangrijkste is dat het geleidelijk gebeurt. Zowel vanuit sociaal oogpunt als economisch. Grote 'schokken' zijn nooit voordelig voor een economie.
pi_29648736
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 15:05 schreef Sessy het volgende:
Zeker in Friesland?
Midden in de randstad

Verder duurde het zoeken naar een huurhuis 3 maanden omdat we de eerste drie ons aangeboden huurwoningen na bezichtiging af hadden gewezen, bij de vierde was het raak.

Het zoeken naar een koopwoning ging lekker snel, wegens het overvloedige aanbod. Ik heb zo'n 20 potentiële woningen (Vaak meerdere op een dag) bezichtigd tot we het huisje tegenkwamen die we wilden hebben.

Ik heb de Nederlandse woningmarkt dus zeker niet als moeizaam ervaren. Wat pittig in prijs, voor de rest valt het best mee.

Maarja, Nederlanders willen graag een luxueze villa voor de prijs van een studio-appartement en tsja, uiteraard zijn er daar niet veel van. Kwestie van realistisch naar de markt kijken en wat minder zeuren dat het zo "moeilijk" is.

[ Bericht 51% gewijzigd door Vhiper op 15-08-2005 08:42:22 ]
pi_29648739
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 19:07 schreef McCarthy het volgende:

anderen niet
niet zo egocentrisch de wereld bekijken hoor
Als ik het kan, kunnen anderen dat ook.
pi_29654432
Dan een andere vraag Vhiper, wanneer ben je de woningmarkt op gestap en/of hoeveel verdien jij?
pi_29655068
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 13:19 schreef Sessy het volgende:
Dan een andere vraag Vhiper, wanneer ben je de woningmarkt op gestap en/of hoeveel verdien jij?
Huurhuis begin 2002 en koophuis halverwege 2004 en ik heb een modaal salaris.
pi_29655747
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:24 schreef Gabry het volgende:
(Ik weet dat het momenteel lanzaam afgebouwd word)

Ik neem aan dat het geen willekeurige keuze is.
Voor een zeer leesbare analyse van (onder andere) de geschiedenis van de landbouwbeschermingspolitiek door de EU kan ik "de Graanrepubliek" van Frank Westerman aanbevelen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_29655850
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 13:41 schreef Vhiper het volgende:
Huurhuis begin 2002 en koophuis halverwege 2004 en ik heb een modaal salaris.
Je sprak over 'we' in de vorige posting; jij betaalt jouw woning volledig uit 1 inkomen, of is er een 2e inkomen bij betrokken?
pi_29656271
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 14:09 schreef weerdo het volgende:

[..]

Je sprak over 'we' in de vorige posting; jij betaalt jouw woning volledig uit 1 inkomen, of is er een 2e inkomen bij betrokken?
Alhoewel mijn vrouw inderdaad ook een inkomen heeft, hebben wij er expres voor gekozen om de woning met 1 salaris betaalbaar te houden.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 00:47:51 #122
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_29678200
quote:
Op vrijdag 12 augustus 2005 22:26 schreef McCarthy het volgende:

het land = een verzameling van individuele consumenten
Daar ga jij nu eens altijd de mist in.
pi_29679431
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 00:47 schreef JackyVie het volgende:

[..]

Daar ga jij nu eens altijd de mist in.
Dat was het?

Klasse onderbouwing hoor.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:24:03 #124
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_29684600
Daar hoeft helemaal geen onderbouwing bij. De jouwe is trouwens ook bijzonder goed, en zo origineel.

Het land, mijn beste, is helemaal niet een verzameling van individuele consumenten, het is veel meer dan dat. Een persoon die enkel consument is bestaat niet. Verder ga ik er niet op in, dit moet je gewoon doorhebben, anders kom je nergens.
  zondag 28 augustus 2005 @ 15:52:36 #125
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_30056116
quote:
Op woensdag 10 augustus 2005 07:20 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ze hebben een aantal jaren geleden het BTW tarief op zaken als kappers, fietsenmakers e.d. verlaagd. Wat gebeurde er ? De kappers, fietsenmakers verlaagden niet hun prijzen maar staken het verschil in BTW in hun zak !
Voor verschillende werkzaamheden aan je fiets (bandplakken etc.) is volgens mij nog steeds het 6% tarief van toepassing.
Neerkomen wel!
pi_31055864
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 20:35 schreef McCarthy het volgende:
Voedsel, kleding en een dak boven je hoofd zijn toch wel de 1e levensbehoeften van een mens. Des te vreemder is het daarom dat menig politicus (die zich altijd zo op de borst kloppen dat ze zo graag goed doen ) totaal niet de moeite neemt om er voor te zorgen dat deze goederen die in primare levensbehoeften voorzien tegen een zo laag mogelijke prijs te verkijgen zijn.

19% btw, heffingen voor goedkoop voedsel uit de 3e wereld, quotas voor goedkope kleding uit China en de bouwgrond krap houden dragen niet bij aan de laagste kosten voor deze essentiele producten.

De media staan vol van de handelsbelemerrende maatregelen mbt deze en er zijn ook al zat topics op POL over geweest.

Dus: BTW voor deze goederen afschaffen, handelsbelemmeringen zoals quotas en heffingen voor deze goederen afschaffen en meer bouwgrond ter beschikking stellen.

Een politicus die zich niet in zet voor deze primaire taak is een lampzwams. Mijn vinger wijst richting de monsters in Brussel.
Marktwerking ... prima toch ?

Overigens, een paar jaar geleden is het BTW tarief voor kappers, fietsenmaker etc. verlaagd naar 6 % en wat bleek ? De winkeliers staken het verschil in hun eigen zak.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 30 september 2005 @ 13:39:55 #127
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31057895
de overheid grijpt in en jij komt aanzetten met markt-werking
hoe durf je
pi_31058656
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 13:39 schreef McCarthy het volgende:
de overheid grijpt in en jij komt aanzetten met markt-werking
hoe durf je
waar grijpt de overheid in ?

p.s. Jij kan echt stom lullen, ik was er al goed in maar je overtreft me
  vrijdag 30 september 2005 @ 20:15:24 #129
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31067074
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 14:07 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

waar grijpt de overheid in ?
lees nou eens wat je zelf quote joh
pi_31067130
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 20:15 schreef McCarthy het volgende:

[..]

lees nou eens wat je zelf quote joh
Jij wilt dus de BTW afschaffen op bijvoorbeeld een brood ? Een brood kost laten we zeggen 1,50 euro. Waarvan 0,10 BTW. De BTW wordt afgeschaft, en dan kost een brood nog steeds 1,50. De bakker heeft 0,10 extra. Marktwerking !
  vrijdag 30 september 2005 @ 20:19:31 #131
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31067186
ik had het ook over quotas en heffingen voor voedsel en kleding van buiten de EU hoor.

bovendien snap je marktwerking niet, aanbieders concureren namelijk en dat zet de prijzen onde druk.
pi_31067212
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 20:19 schreef McCarthy het volgende:
ik had het ook over quotas en heffingen voor voedsel en kleding van buiten de EU hoor.

bovendien snap je marktwerking niet, aanbieders concureren namelijk en dat zet de prijzen onde druk.
Je hebt gelijk en meer dan je gelijk kan je niet krijgen
  vrijdag 30 september 2005 @ 20:23:06 #133
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31067282
een soort q.e.d. voor "ik ben er uit geluld"

graag gedaan hoor.
maar je had het ook natuurlijk meteen met mij eens kunnen zijn

[ Bericht 11% gewijzigd door McCarthy op 02-10-2005 11:28:09 ]
pi_31067360
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 20:23 schreef McCarthy het volgende:
een soort q.e.d. voor "ik ben er uit geluld"

graag gedaan hoor.
Precies, zoals jij zegt. Het rare met jou is dat je af en toe een onderwerp aansnijdt met een op zich wel aardige invalshoek, maar op de een of andere manier ontspoort het weer op de meest fantastische wijzen.

Veel geluk verder !
pi_31149824
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 20:19 schreef McCarthy het volgende:

Mag ik het nog één keer zeggen?

voorbeelden uit het basisschooldictee van mijn nichtje:

1 aap, 2 apen
1 bord, 2 borden
1 peer, 2 peren

1 appel, 2 appels/appelen
1 blad, 2 bladen/bladeren

1 museum, 2 museums/musea
1 quotum, 2 quotums/quota

Gelieve in het vervolg dus het meervoud quotums dan wel quota te gebruiken, maar niet meer herhaaldelijk quotas. Staat heel erg fout - bij mijn nichtje ging er dan ook een streep door, toen ze museas opschreef, iets wat het meervoud van musea suggereerd - een niet bestaand woord.
  maandag 3 oktober 2005 @ 17:54:54 #136
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31150078
taal evolueert tudoros, accepteer dat nou maar
pi_31150205
Dan nog mag die taal wel correct zijn.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')