abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29592733
Even wat cijfertjes voor de mensen die het boeit.

In de EU-landen om ons heen werkt 62% van de moeders fulltime. In Nederland werkt 20% van de moeders fulltime. Eerder een teken van welvarendheid dat moeders in Nederland niet moeten werken om het financieel te redden, lijkt me.

In Nederland is 58% van de HBO-afstudeerders vrouw, in het WO is dit 52%. Dus ook voor vrouwen zullen die zwaarbetaalde topfuncties binnenkort bereikbaar zijn (ALS ze bereid zijn er ook voor te werken)
Ja, ik generaliseer.
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:25:28 #182
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_29601486
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 00:17 schreef Northside het volgende:
Even wat cijfertjes voor de mensen die het boeit.

In de EU-landen om ons heen werkt 62% van de moeders fulltime. In Nederland werkt 20% van de moeders fulltime. Eerder een teken van welvarendheid dat moeders in Nederland niet moeten werken om het financieel te redden, lijkt me.

In Nederland is 58% van de HBO-afstudeerders vrouw, in het WO is dit 52%. Dus ook voor vrouwen zullen die zwaarbetaalde topfuncties binnenkort bereikbaar zijn (ALS ze bereid zijn er ook voor te werken)
Ik ben er natuurlijk bereid om voor te werken. Soms misschien zelfs iets teveel.
To be conscious that you are ignorant is a great step to knowledge.
Imagination is the one weapon in the war against reality.
pi_29626268
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 16:38 schreef lambrusco_bianco het volgende:

Te geemancipeerd ben ik verder niet -> Mannen die etentjes betalen zijn heerlijk mannelijk (vooral het eerste etentje, als hij dat fatsoen niet heeft meiden, laat hem dan maar vertrekken. wat nou rekening delen? hij vroeg je toch mee uit?) Etentjes die volgen kunnen om en om betaald worden.
Hetzelfde geldt voor eerste drankje in cafe e.d. Deuren openhouden? Ja graag. Ik ben niet voor niets een vrouw.
Ga je dan ook weer gezellig achter het aanrecht staan?

Dit zijn nou precies die vrouwen waar mannen van moeten kotsen. Emancipatie wanneer het jou uit komt.

En nee ik doe niet moeilijk over het betalen van de rekening maar dat doe ik bij mijn vrienden ook niet. Maar moeten betalen omdat je een man bent? Dat is gewoon triest.
pi_29627061
Veel Nederlandse vrouwen halen arrogantie en emancipatie door elkaar krijg ik het idee. Sommige vrouwen hebben te veel naar Destiny's Child's Bills bills bills gekeken.
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:58:33 #185
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_29627166
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 13:54 schreef Disorder het volgende:
Veel Nederlandse vrouwen halen arrogantie en emancipatie door elkaar krijg ik het idee. Sommige vrouwen hebben te veel naar Destiny's Child's Bills bills bills gekeken.
Jazeker!
Veel van mijn vrienden letten niet helemaal niet meer op Nederlandse vrouwen (ook al zijn die mooier) en gaan voor de andere Westerse vrouwen (Brits, Iers, Spaans etc) en die wonen hier in Amsterdam genoeg
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:01:14 #186
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_29627255
quote:
Dan lees de tekst nog maar eens goed
Daarin wordt duidelijk aangegeven dat een vrouw zich prima kan bedruipen, maar geen zin heeft in een loser die op haar teert.
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:05:41 #187
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29627368
quote:
Ergens wel waar denk ik. Ik denk echter dat de vrouwen die "geemancipeerd" zijn in de zin dat zij zichzelf kunnen redden nauwelijks opvallen, omdat zij het ook niet hoeven te benadrukken.
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:06:14 #188
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_29627393
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 14:05 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ergens wel waar denk ik. Ik denk echter dat de vrouwen die "geemancipeerd" zijn in de zin dat zij zichzelf kunnen redden nauwelijks opvallen, omdat zij het ook niet hoeven te benadrukken.
Ook weer waar
pi_29629272
"Frappant is echter wel dat het percentage werkende vrouwen in Nederland een van de laagste in Europa ïs"

Volgens mij zijn deze percentages gebaseerd op het aantal FTE's (Full-Time-Employees). Nederland scoort namelijk vergeken met andere Europese landen erg hoog op het aantal part-time werkende vrouwen. Er werken dus wel veel vrouwen in Nederland, maar doordat dat veelal parttime is draagt dat niet bijster veel bij aan het 'percentage werkende vrouwen in Nederland'
  zondag 14 augustus 2005 @ 15:23:10 #190
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29629605
jaja dat al die vrouwen in deeltijd werken is een goed teken voor emancipatie.....
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_29629798
quote:
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 15:23 schreef Pietverdriet het volgende:
jaja dat al die vrouwen in deeltijd werken is een goed teken voor emancipatie.....
Dat zeg ik niet. Het is alleen een relativering voor de uitspraak dat er zo weinig Nederlandse vrouwen werken in vergelijking met andere Europese landen.
pi_29630726
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 13:25 schreef Mukie het volgende:

[..]

Ik ben er natuurlijk bereid om voor te werken. Soms misschien zelfs iets teveel.
Mooi, als je straks die topfunctie hebt en daar 60+ uur in de week mee bezig bent en je zoekt nog een man die je huis in de gaten houdt en zorgt dat er eten staat als je thuiskomt... Ik hou me aanbevolen.
Ja, ik generaliseer.
  zondag 14 augustus 2005 @ 17:08:50 #193
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_29632791
Vind ik niet. Vrouwen hebben ook kennis van zaken en zouden die kennis het beste moeten delen met de rest. Als vrouwen in het bedrijfsleven goed passen dan is dat toch goed.

Ik zag gisteren op tv een nieuwslezeres op de NOS en die deed haar werk dus perfect. En waarom zou ze dan achter het aanrecht gaan staan?

Vrouwen hebben genoeg verstand in hun koppie zitten.

Zoveel mogelijk kennis is het beste. Dus waarom zouden vrouwen het huishouden blijven doen, dat is het meest geestdodende werk dat bestaat. Maar goed, het moet jammer genoeg nog steeds gebeuren.

Huishouden is dus afstoffen, en stofzuigen en de rest van de ellende. Afwassen niet te vergeten. Al het werk dat zich blijft herhalen en herhalen is zwaar klote.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zondag 14 augustus 2005 @ 20:16:26 #194
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_29637548
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 16:01 schreef Northside het volgende:

[..]

Mooi, als je straks die topfunctie hebt en daar 60+ uur in de week mee bezig bent en je zoekt nog een man die je huis in de gaten houdt en zorgt dat er eten staat als je thuiskomt... Ik hou me aanbevolen.
Neuh dat doen mn katten nu al
  zondag 14 augustus 2005 @ 20:18:25 #195
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29637604
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 20:16 schreef Mukie het volgende:

[..]

Neuh dat doen mn katten nu al
Je kat kookt voor je?
pi_29637663
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 20:18 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je kat kookt voor je?
Kun je mijn katten ook zo trainen mukie?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  zondag 14 augustus 2005 @ 20:22:58 #197
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_29637727
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 20:18 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je kat kookt voor je?
Als ik het brood op het aanrecht laat liggen, ligt het idd al klaar als ik thuiskom
  zondag 14 augustus 2005 @ 20:23:12 #198
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29637734
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 20:20 schreef djenneke het volgende:

[..]

Kun je mijn katten ook zo trainen mukie?
Het zou een stuk makkelijker zijn. Dat de kat voor mij eten klaar maakt, in plaats van te zeuren dat ze honger heeft.
  zondag 14 augustus 2005 @ 20:44:57 #199
54787 nweenink
Er is altijd wat te vieren!
pi_29638394
Finse vrouwen zijn het meest geemancipeerd van Europa. En dat geldt dus ook voor de mannen daar. Emancipatie is een zaak van vrouwen én mannen!
  zondag 14 augustus 2005 @ 20:47:33 #200
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_29638463
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 20:44 schreef nweenink het volgende:
Finse vrouwen zijn het meest geemancipeerd van Europa. En dat geldt dus ook voor de mannen daar. Emancipatie is een zaak van vrouwen én mannen!
Vandaar ook dat het sjouwen met vrouwen de nationale sport is
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  zondag 14 augustus 2005 @ 20:48:04 #201
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_29638477
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 20:44 schreef nweenink het volgende:
Finland heeft binnen de EU ook het hoogste percentage zelfmoorden.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 14 augustus 2005 @ 20:48:16 #202
54787 nweenink
pi_29638478
Even uitleggen:
Emancipatie heeft ook te maken met het opgeven van rechten. Mannen hebben het recht om gepijpt te worden terwijl zij Studio Sport kijken, en zij hebben er recht op een biertje aangereikt te krijgen bij datzelfde programma.
Vrouwen hebben het recht Onderweg naar gisteren en GTST te kijken. Mannen geven het recht om het acht uur journaal te kijken daarmee op.:Y
Dus eigenlijk zijn Nederlandse mannen geemancipeerder dan Nederlandse vrouwen denken.
  zondag 14 augustus 2005 @ 20:49:52 #203
54787 nweenink
pi_29638519
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 20:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Finland heeft binnen de EU ook het hoogste percentage zelfmoorden.
Heeft dat te maken met emancipatie, of heeft dat andere oorzaken? Drankgebruik bijvoorbeeld, of uitzichtloze woon- en werksituatie? Geen idee, maar leuk om het daar over te hebben natuurlijk! Topicje over openen?
  zondag 14 augustus 2005 @ 22:27:03 #204
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_29641358
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 20:48 schreef nweenink het volgende:
Even uitleggen:
Emancipatie heeft ook te maken met het opgeven van rechten. Mannen hebben het recht om gepijpt te worden terwijl zij Studio Sport kijken, en zij hebben er recht op een biertje aangereikt te krijgen bij datzelfde programma.
Vrouwen hebben het recht Onderweg naar gisteren en GTST te kijken. Mannen geven het recht om het acht uur journaal te kijken daarmee op.:Y
Dus eigenlijk zijn Nederlandse mannen geemancipeerder dan Nederlandse vrouwen denken.
Kut!Mijn vriend wil geen Studio Sport kijken en drinkt geen bier. En ik kijk niet naar ONM en GTST.

Hoe moeten wij ons nu herdefinieren?
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  maandag 15 augustus 2005 @ 00:53:28 #205
54787 nweenink
pi_29645881
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 22:27 schreef Ripley het volgende:
[..]
Kut!Mijn vriend wil geen Studio Sport kijken en drinkt geen bier. En ik kijk niet naar ONM en GTST.
En jullie hebben een relatie?
pi_29669373
Emancipatie is Perfect! maar met dit soort dingen wordt toch vaak met 2 maten gemeten. Als het uitkomt zijn ze geemancipeerd en als het niet uitkomt zijn ze niet geemancipeerd

pi_29669699
quote:
Op maandag 15 augustus 2005 21:11 schreef ASroma het volgende:
Emancipatie is Perfect! maar met dit soort dingen wordt toch vaak met 2 maten gemeten. Als het uitkomt zijn ze geemancipeerd en als het niet uitkomt zijn ze niet geemancipeerd

Helaas trap ik daar dus niet in
Hopelijk met mij meerdere mannen. Gelijke rechten is gelijke plichten
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  maandag 15 augustus 2005 @ 21:28:34 #208
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_29670043
quote:

Ja, vrouwen kunnen heel opportunistisch zijn. 't Zijn wat dat betreft net mannen.
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 00:29:24 #209
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_29677766
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 22:27 schreef Ripley het volgende:

[..]

Ja, druk hem een biertje in de handen en bind hem vast als er voetbal op is

Andere vorm van sm
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 00:30:58 #210
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_29677801
quote:

Ik ga geen nee zeggen tegen een vent die mn jas vasthoudt, zodat ik hem kan aantrekken.
Wel als hij voor alles steeds wilt betalen, vaak genoeg ruzie erover gehad met een vriendje (nu ex).
Hij kon het niet uitstaan dat hij niet op die manier voor me kon zorgen
pi_29680793
Zo laat me ook eens een duitje in het zakje doen.

Vooraf:
Alle zwaar geemancipeerde tuthoela's niet meelezen(dat doen jullie dus wel) want ik ga nu gewoon frank en vrij mijn ongezouting mening geven over de gemiddelde zichzelf vreselijk geemancipeerde vindende Hollandse meid.

Allereerst:

Wij hebben gemiddeld genomen de mooiste vrouwen van het westelijk halfrond.
Zeg maar rustig,mooie vrij natuurlijk uitziende meisjes/vrouwen in zowel voorkomen als lichamelijkheid.
Tel daarbij dat ze ook nog lang zijn en je hebt op het eerste gezicht de bijna perfecte vrouw.
Bijna dus,want 1 nadeel heeft de gemiddelde nederlandse meid en dat is dat ze soms vreselijk kunnen zeiken,ja zeiken over haar 'rechten' en wat zij allemaal vindt dat meegeteld moet worden.
Ik heb het dan niet over het standaard " goh...wat gaan we doen en laten we dat eens even gezamelijk overleggen " maar meer het doordrijven van de eigen zin danwel het onder de aandacht brengen van diens eigen 'belangrijkheden' alsof daar zo weinig in de praktjjk mee rekening wordt gehouden.
Beetje het verhaaltje van de leerling die altijd nog even zijn stem wil laten horen omdat die bang is dat hij anders wordt vergeten.

Geen wonder dat er de laatste jaren toch veel auttochtone mannen veelal een vrouw hebben vanuit een andere cultuur simpelweg omdat de Hollandse meid bijna altijd teveel 'hooi op haar vork' wil hebben en de man dat oeverloze gezeik eigenlijk een beetje erg zat is.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Oostblok meiden of meiden uit Zuid_Europese landen dat zie je daar meer een schikkelijkheid is ipv constante 'gediscussieer wat de gemiddelde 'Hollandse'meid toch heeft.
Nou worden meiden uit het Oostblok/Zuid-Europa vaak afgedaan als ordinair etc..maar eigenlijk zou de gemiddelde Hollandse meid is bij zichzelf te rade meten gaan waarom ze eigenlijk eerder niet autochtone jongens aantrekt.
Want zeg nou zelf: Is het niet leuker om iemand te hebben die niet elke keer overduidelijk laat blijken dat zij toch wel even gelijkwaardig aan jou is? en dus niet teveel afhankelijk van jou wil zijn..(zoals met uitgaan e.d.)
pi_29713128
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 03:55 schreef i-spy24 het volgende:
Zo laat me ook eens een duitje in het zakje doen.

Vooraf:
Alle zwaar geemancipeerde tuthoela's niet meelezen(dat doen jullie dus wel) want ik ga nu gewoon frank en vrij mijn ongezouting mening geven over de gemiddelde zichzelf vreselijk geemancipeerde vindende Hollandse meid.

Allereerst:

Wij hebben gemiddeld genomen de mooiste vrouwen van het westelijk halfrond.
Zeg maar rustig,mooie vrij natuurlijk uitziende meisjes/vrouwen in zowel voorkomen als lichamelijkheid.
Tel daarbij dat ze ook nog lang zijn en je hebt op het eerste gezicht de bijna perfecte vrouw.

Bijna dus,want 1 nadeel heeft de gemiddelde nederlandse meid en dat is dat ze soms vreselijk kunnen zeiken,ja zeiken over haar 'rechten' en wat zij allemaal vindt dat meegeteld moet worden.
Ik heb het dan niet over het standaard " goh...wat gaan we doen en laten we dat eens even gezamelijk overleggen " maar meer het doordrijven van de eigen zin danwel het onder de aandacht brengen van diens eigen 'belangrijkheden' alsof daar zo weinig in de praktjjk mee rekening wordt gehouden.
Beetje het verhaaltje van de leerling die altijd nog even zijn stem wil laten horen omdat die bang is dat hij anders wordt vergeten.

Geen wonder dat er de laatste jaren toch veel auttochtone mannen veelal een vrouw hebben vanuit een andere cultuur simpelweg omdat de Hollandse meid bijna altijd teveel 'hooi op haar vork' wil hebben en de man dat oeverloze gezeik eigenlijk een beetje erg zat is.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Oostblok meiden of meiden uit Zuid_Europese landen dat zie je daar meer een schikkelijkheid is ipv constante 'gediscussieer wat de gemiddelde 'Hollandse'meid toch heeft.
Nou worden meiden uit het Oostblok/Zuid-Europa vaak afgedaan als ordinair etc..maar eigenlijk zou de gemiddelde Hollandse meid is bij zichzelf te rade meten gaan waarom ze eigenlijk eerder niet autochtone jongens aantrekt.
Want zeg nou zelf: Is het niet leuker om iemand te hebben die niet elke keer overduidelijk laat blijken dat zij toch wel even gelijkwaardig aan jou is? en dus niet teveel afhankelijk van jou wil zijn..(zoals met uitgaan e.d.)
Het kostte me een paar seconden om weer op te staan nadat ik van m'n stoel viel door dit stukje tekst, maar ik zal nu op de rest reageren.

Juist dat krrampachtige, geforceerde zeurfeminisme is een teken van gebrekkige emancipatie. Een vrouw die alles voor elkaar heeft, gaat geen BH's af staan fikken. En het lijkt me dat een vrouw die zich vrijwillig biju het huishouden houdt, meer emancipatie uitstraalt, dan een vrouw die een topbaan nastreeft omdat dat toch wel zo hoort tegenwoordig.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_29713602
Mensen schijnen nogal wat moeite te hebben met het woord emancipatie.
Daarom:

eman·ci·pa·tie (de ~ (v.), ~s)
1 streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijker maatschappelijke verhoudingen
2 toekenning van gelijke rechten, gelijkstelling voor de wet

Dat kan dus onmogelijk doorslaan. Gelijkgerechtigdheid kan niet doorslaan. Dat kan niet.
Wat wel kan, zijn zeikende mensen, maar dat is dan toch weer een heel ander verhaal, en heeft weinig met emancipatie te maken. Eerder met persoonlijkheden van individuen.
quote:
Juist dat krampachtige, geforceerde zeurfeminisme is een teken van gebrekkige emancipatie. Een vrouw die alles voor elkaar heeft, gaat geen BH's af staan fikken. En het lijkt me dat een vrouw die zich vrijwillig biju het huishouden houdt, meer emancipatie uitstraalt, dan een vrouw die een topbaan nastreeft omdat dat toch wel zo hoort tegenwoordig.
Inderdaad!
  woensdag 17 augustus 2005 @ 11:17:46 #214
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_29713897
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 11:05 schreef djenneke het volgende:
Daarom:

1 streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijker maatschappelijke verhoudingen

Dat kan dus onmogelijk doorslaan. Gelijkgerechtigdheid kan niet doorslaan. Dat kan niet.
Wat wel kan, zijn zeikende mensen, maar dat is dan toch weer een heel ander verhaal, en heeft weinig met emancipatie te maken. Eerder met persoonlijkheden van individuen.
[..]

Inderdaad!
Exact
  woensdag 17 augustus 2005 @ 11:18:55 #215
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_29713923
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 11:17 schreef Mukie het volgende:

[..]

Exact
Mooi. Laat mij dan lekker op mijn eigen manier geemancipeerd of juist niet zijn, dan doe ik dat ook bij jullie.

Is dat een mooie conclusie?
pi_29714053
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 11:18 schreef Alicey het volgende:

[..]

Mooi. Laat mij dan lekker op mijn eigen manier geemancipeerd of juist niet zijn, dan doe ik dat ook bij jullie.

pi_29714542
quote:
Daarom:

[..]

Inderdaad!
hear hear

en read read ook vooral
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  woensdag 17 augustus 2005 @ 12:31:10 #218
12280 Mukie
Mukie is lief!
pi_29716032
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 11:18 schreef Alicey het volgende:

[..]

Deal
pi_29717351
De gemiddelde Nederlandse vrouw is egoistisch, waarschijnlijk net als de gem. nederlandse man.
Egoisme is niet erg aantrekkelijk. Dat, opgetelt met het feit dat de gemiddelde nederlandse vrouw mij niet zo bekoord met haar uiterlijk, zorgt ervoor dat ik liever een zuid oost-europees vrouw als vriendin heb. Die zijn namelijk meer op familie gericht en laten hun vrouwelijkheid graag zien (goed gekleed, zelfs als ze geen cent te makken hebben) terwijl nederlandse vrouwen er vaak als een slons bijlopen.

Dat is mijn mening. Let wel ik zeg consequent de gemiddelde nederlandse vrouw, er zijn gelukkig ook uitzonderingen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Prince_of_Darkness op 17-08-2005 13:25:56 (milagro werd boos ;-)) ]
It's better to reign in hell than to serve in heaven
pi_29717463
vrouwtje

pi_29720256
quote:

hmmm, ik denk niet dat eenieder verschil enkel teruggrijpt op 'individuele kenmerken' ...
domweg kun je wel degelijk aangeven dat er een verschil is tussen mannen en vrouwen, een verschil dat nooit weggaat en voor een duidelijke scheiding zorgt, al vanaf de eerste kinderjaren van jongens en meisjes ....

Het 'streven naar gelijkgerechtheid' is natuurlijk subjectief, omdat 'recht' uiteindelijk ook sterk afhankelijk is van maatschappelijke oordelen, het streven naar 'zelfstandigheid' is misschien wat twijfelachtig, omdat de mens als gemeenschapswezen helemaal niet zo gericht is op eenzaamheid, maar vrijwel altijd in groepsverband leeft, en iedere leefsituatie in groepsverband ook te maken heeft met conformeren aan de groepswil (of anders uitgestoten worden) ...

'eerlijker' maatschappelijke verhoudingen is al helemaal subjectief en nog twijfelachtiger, het impliceert dat er momenteel dus kennelijk een 'oneerlijke' maatschappelijke verhouding zou zijn .... en er dus een streven moet zijn (of beweer je dat emancipatie nu niet meer nodig is) ...
maar als bijvoorbeeld die 'oneerlijkheid' ontstaat door een puur biologische onderscheid tusen vrouwen en mannen, is 'emancipatie' dan niet al snel het 'tegenwerken' van een natuurlijk onderscheid ...?

Begrijp me goed, ik ben zeker niet anti-vrouw, of anti-feminisme, zelfs voor bepaalde emancipatie-gedachten kan ik goed begrip hebben, zeker wat betreft zoveel mogelijk extra juridische beperkingen voor vrouwen opheffen, gelijke burgerrechten voor zowel mannen als vrouwen, alhoewel ik tevens denk dat er ook een 'reht om te discrimineren' moet blijven bestaan ... oftewel het zou niet verboden moeten worden dat vrouwen aparte sport mogen bedrijven, dat vrouwen en mannen andere kleedkamers hebben en er specifieke vrouwenplaatsen zijn, waar men bv het recht heeft mannen de toegang te ontzeggen ...

tevens zie ik er weinig gevaar in om bepaalde 'vrouwelijke' eigenschappen ook te erkennen, bv het feit dat qua gevoelsinleving de meeste vrouwen wel degelijk beter zijn dan mannen, dat vrouwen vaak qua planning en ordening (het combineren en balanceren bij meerdere taken) beter zijn dan mannen ... daarentegen mannen weer meestal een grotere systematische denkkracht hebben ...

Je mnerkt ook dat het wat betreft opvoeding ook zo is dat de vrouwen het merendeel doen, niet uit onwil van mannen, maar domweg omdat ze dat niet uit handen geven en er vaker ook beter in zijn ...
Ik doe zelf ook binnen het huishouden de taken die mn vrouw daarvoor uitplant en ik kleed mijn dochter aan met de kleren die mn vrouw voor dr klaarlegt (als ik dat niet doe, wordt ik achteraf zwaar gestraft omdat ik mn dochter naar de kleuterschool breng met een roze jurkje en felgroene sokken eronder) ....: Binnen mijn eigen persoonlijke situatie is er geen enkele sprake van 'gelijkheid' van de partners, maar doen de personen in het huishouden ook vooral die taken waarin ze beter zijn ... (overigens, als ik schoonmaak is dat grondiger dan als mn vrouw dat doet, ik poets meer en ook in alle hoeken)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_29722448
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 15:03 schreef RM-rf het volgende:
verhaal
Misschien heb je het niet helemaal begrepen, maar het gaat helemaal niet om gelijkheid! Het gaat om gelijkgerechtigheid. En het is aan eenieder om ook werkelijk gebruik te maken van die rechten, of juist niet!

Gelijkgerechtigheid is helemaal niet subjectief. Het is volgens mij erg duidelijk! Gelijke rechten.
Daarbij neem je zelfstandigheid ook wel erg nauw nu. In mijn opinie gaat het daarbij meer om het besef dat vrouwen zelfstandige wezens zijn. Niet dat ze alles alleen moeten/willen/kunnen doen.

Dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen weten we allemaal. Daar gaat het dus juist helemaal niet om. Dat is precies een van die misverstanden omtrent het begrip emancipatie.
pi_29724441
djenneke, wat valt er dan nog te streven?

Vrouwen hebben namelijk al gelijke rechten als mannen, er bestaat geen 'rechtsongelijkheid' ...

Hooguit kun je beweren dat soms vrouwen wel eens dezelfde dingen willen doen als mannen, maar dat dat niet altijd gaat, daar liggen meestal gewoon een buiologische oorzaak achter ...

natuurlijk kan een vrouw ook gewoon staatssecretaris zijn in een kabinet en daar verdomd goed in zijn ... als ze echter tegelijkertijd wel drie kinderen wil krijgen, dan heb ik toch wel degelijk een beetje twijfel, of ze de juiste persoon op dat moment is om op haar plek te zitten ...

Op dat moment heb ik wel degelijk het idee dat iemand niet 'gelijk-berechtigt' zijn wil, maar zowel bepaalde zaken in haar persoonlijke leven nastreeft, als een beroepscarriere .... en daar is een zeker gevaar van, namelijk dat ze dan beide functies uiteindelijk niet op de top van haar kunnen uitvoert, echter beide slechts half ...

Ik heb het idee dat veel vrouwen datzelfde hebben, ze willen wel een boel dingen ook 'kunnen', ook carriere maken, ook fulltime werken maar daarenetegen geven ze niet de dingen op die ze vroeger eerder hebben, ze willen ook een gezin stichten, een huishouden besturen, zelfs hun lichaam willen ze 'controleren' ... Daar gaan domweg dingen knellen, omdat je niet 'alles' kunt hebben ...

Als er werkelijk een zorgwekkende 'ongelijkheid' bestaat, aantoonbaar is, zou er natuurlijk naar gestreefd moeten worden deze op te heffen ...
maar als die niet aantoonbaar is, moet het begrip van 'gelijkheid' geen geisoleerde streefwaarde worden, een soort van 'dogma' welke tot in het extreme wordt nagvolgd, sommige vormen van 'ongelijkheid' zijn ook zinnig.... individualiteit kan niet eens bestaan als je niet juist ook de ongelijkheid toestaat en ook op waarde schat.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_29724660
een vrouw die niet van alle mogelijkheden, al dan niet rechten gelijk aan de man, gebruikt maakt, is niet ongeemancipeerd, het gaat er slechts om of je de vrije keuze daarin hebt.

een maatschappij is pas geemancipeerd, imo, als het beide partijen, man én vrouw, alle mogelijkheden biedt om zich te ontplooien, carrierewijs, gezinswijs, of een combinatie ervan.

dus zolang kinderopvang geregeld is zoals het nu geregeld is, noem ik de maatschappij niet volop geemancipeerd, in andere landen is dat iig vele malen beter geregeld, althans zo heb ik mij laten vertellen.

maar een vrouw die niet werkt, per definitie dus afserveren als ongeëmancipeerd, slaat nergens op.
is net zo onzinnig als een vrouw die alleen maar werkt, en geen kinderen wilt, afserveren omdat ze niet beide doet/wilt
pi_29724709
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:33 schreef milagro het volgende:
een vrouw die niet van alle mogelijkheden, al dan niet rechten gelijk aan de man, gebruikt maakt, is niet ongeemancipeerd, het gaat er slechts om of je de vrije keuze daarin hebt.

een maatschappij is pas geemancipeerd, imo, als het beide partijen, man én vrouw, alle mogelijkheden biedt om zich te ontplooien, carrierewijs, gezinswijs, of een combinatie ervan.

dus zolang kinderopvang geregeld is zoals het nu geregeld is, noem ik de maatschappij niet volop geemancipeerd, in andere landen is dat iig vele malen beter geregeld, althans zo heb ik mij laten vertellen.

maar een vrouw die niet werkt, per definitie dus afserveren als ongeëmancipeerd, slaat nergens op.
is net zo onzinnig als een vrouw die alleen maar werkt, en geen kinderen wilt, afserveren omdat ze niet beide doet/wilt
Juist!
  woensdag 17 augustus 2005 @ 17:41:14 #226
45206 Pietverdriet
pi_29724845
quote:

Jij zegt hiermee dat kinderen de taak van de vrouw zijn..
pi_29724881
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij zegt hiermee dat kinderen de taak van de vrouw zijn..
nee, dat zeg ik niet, praktijk wijst echter vaak dat wel uit, ja, puntje bij paaltje, als beiden werken, want wie blijft er thuis als kinderopvang te duur blijkt, niet rendabel? meestal dan toch de vrouw, hoor

wordt er ooit aan een man gevraagd "hoe combineer jij dat nou, het ouderschap met je baan?"
wordt er ooit een man iets verweten als hij én kids heeft én fulltime werkt?
pi_29724984
quote:

Waarom is kinderopvang een teken van 'emancipatie'?
Imho is het eerder een teken dat mensen kennelijk verwachten dat ze alles kunnen 'blijven doen ... dus én kinderen krijgen, én een fulltime baan en daarnaast natuurlijk ook een druk sociaal leven ...

Ik ben wel voor extra kinderopvang, maar om eerlijk te zijn, ik zie er ook niet zoveel in dat dat allemaal maar 'gratis' ter beschikking moet worden gesteld aan die 'drukbezette' moeders en vaders ... als ze dan zo nodig ook moeten werken, laat hen dan ook zelf voor die kinderopvang betalen ...
Als dat dan te duur is, moeten ze een keuze maken, dan moet men zich afvragen of de man of vrouw niet domweg zijn baan moet opgeven, omdat dat veel praktischer is... niet uit 'anti-vrouwen ongelijkheid' maar puur economische afwegingen (en ja, daarbij realiseer ik me inderdaad dat zoiets veelal betekent dat vrouwen dan thuisblijven, maar dat is niet uit 'rechtsongelijkheid', veelal heeft dat een puur biologische oorzaak, en ik snap niet geheel waarom je dan een streven zou moeten hebben zulk een natuur tegen te werken)
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:43 schreef milagro het volgende:

nee, dat zeg ik niet, praktijk wijst echter vaak dat wel uit, ja, puntje bij paaltje, als beiden werken, want wie blijft er thuis als kinderopvang te duur blijkt, niet rendabel? meestal dan toch de vrouw, hoor

wordt er ooit aan een man gevraagd "hoe combineer jij dat nou, het ouderschap met je baan?"
als mensen dat binnen een relatie kennelijk doen, omdat de kinderopvang voor hen te duur is en de vrouw minder verdient, minder carrierekansen heeft (omdat ze voor kinderen gekozen hebben)..
waarom is dat dan fout ... de vrouw stemt er ook zelf mee in, beide partners hebben, naar we mogen aannemen gelijke inspraak in zo'n beslissing ...

Ik vind overigens wel degelijk dat ook een vader net zoveel verantwoordelijkheid voor zijn kinderen heeft ... Ik heb mijn vrouw overigens zelf aangeboden om thuis te blijven, zodat zij fulltime kon werken..
(ik zou dan nl. mijn freelance praktijk weer kunnen oppikken en zij verdient ook prima, daar zouden we financieel op vooruit kunnen gaan) , zij wilde dat echter zelf bewust niet

[ Bericht 32% gewijzigd door RM-rf op 17-08-2005 17:54:20 ]
  woensdag 17 augustus 2005 @ 17:52:52 #229
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_29725094
En vrouwen die dan thuisblijven om voor de kinderen te zorgen... Als de partner wegvalt (door overlijden of een scheiding) zal de vrouw het erg moeilijk krijgen om zelfstandig in het onderhoud van haarzelf en het gezin te voorzien. Immers, doordat ze zo lang uit het arbeidsproces is, zijn haar kansen op de arbeidsmarkt behoorlijk geslonken.

Het is dus niet alleen een kwestie van natuur, maar ook van economie.
pi_29725170
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:52 schreef Lienekien het volgende:
En vrouwen die dan thuisblijven om voor de kinderen te zorgen... Als de partner wegvalt (door overlijden of een scheiding) zal de vrouw het erg moeilijk krijgen om zelfstandig in het onderhoud van haarzelf en het gezin te voorzien. Immers, doordat ze zo lang uit het arbeidsproces is, zijn haar kansen op de arbeidsmarkt behoorlijk geslonken.

Het is dus niet alleen een kwestie van natuur, maar ook van economie.
diezelfde argumenten gelden ook voor mannen... daar is de gelijkberechtiging allang geldig ...
toch hoor ik minder geluiden dat een goede kinderopvang voor mannen ook een betere positie in het arbeidsproces betekent ....
pi_29725171
omdat vrouwen door sommigen verweten wordt dat ze "thuiszitten , de moeder uit te hangen, en denken dat ze dan geemancipeerd zijn"

als je een vrouw pas dan geemancipeerd wilt noemen als ze financieel onafhankelijk is, een baan heeft dus, terwijl ze ook kids heeft, dan moet ze wel in de gelegenheid gesteld worden om dat te doen.

we hebben het niet over getrouwde of samenwonende vrouwen persé, hè, met kids, er zijn ook zat alleenstaande moeders, die, als ze dan thuis zitten, in de bijstand de verwijten krijgen "waarom werk jij niet?" "oh zo graag geemancipeerd willen zijn, maar wel de hand ophouden" .

als je als vrouw finnacieel onafhankelijk moet zijn om je geemancipeerd te noemen, moet de maatschappij je wel die kansen bieden en dat betekent dus, in het geval van kids, dat er dus betaalbare kinderopvang dient te zijn.

dat kinderopvang soms niet rendabel is bij tweeverdieners noemde ik slechts om aan te geven dat de zorg dan in 9 vd 10 gevallen op de vrouw terecht komt, zij zal ophouden met werken, of minder gaan werken toch meestal.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 17:56:56 #232
45206 Pietverdriet
pi_29725207
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:43 schreef milagro het volgende:

[..]

Dus dat betekend?
Mmm?
Nou?
Juist, dat nederlandse vrouwen niet bijzonder geemancipeerd zijn!
quote:
Ken verscheidene mannen die part time werken en verder kind opvoeden.
quote:
Ben ik mijn broeders hoeder?
En dit bewijst weer dat NL niet bijzonder geemancipeerd is.
pi_29725261
quote:

Eens!

Iets expres wel of niet doen omdat je daarmee tegen de gevestigde orde in gaat, is helemaal niet 'bevrijdend'. Zo van: "Als jij ja zegt, zeg ik nee."

Iedereen moet gewoon doen wat hij of zij zelf wil.

Ik kan die geëmancipeerde sekreten niet uitstaan, die per sé zelf zware dingen willen dragen, gaten willen boren en weetikwat, omdat ze zo geëmancipeerd zijn. Dat emanciperen wordt een dagtaak op die manier.
pi_29725272
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus dat betekend?
Mmm?
Nou?
Juist, dat nederlandse vrouwen niet bijzonder geemancipeerd zijn!
[..]

Ken verscheidene mannen die part time werken en verder kind opvoeden.
[..]

Ben ik mijn broeders hoeder?
En dit bewijst weer dat NL niet bijzonder geemancipeerd is.
Nee, dat betekent dat mannen dat niet zijn, geemancipeerd, want zij weigeren toch té vaak nog minder te gaan werken, en in de praktijk komt het overgrote deel vd zorg toch op de moeder terecht ook al was er het voornemen de zorg te delen.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 18:00:51 #235
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_29725300
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

diezelfde argumenten gelden ook voor mannen... daar is de gelijkberechtiging allang geldig ...
toch hoor ik minder geluiden dat een goede kinderopvang voor mannen ook een betere positie in het arbeidsproces betekent ....
Nee, omdat mannen altijd al die positie hadden en vrouwen die positie nog steeds aan het bevechten zijn.
pi_29725348
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:55 schreef milagro het volgende:

als je een vrouw pas dan geemancipeerd wilt noemen als ze financieel onafhankelijk is, een baan heeft dus, terwijl ze ook kids heeft, dan moet ze wel in de gelegenheid gesteld worden om dat te doen.
waarom moeten we vrouwen die zichzelf over de kop hollen 'geemancipeerd' gaan noemen ...?

Ik ken moeders die geen baan hebben, maar wel voor 5 kinderen en een hond zorgen en dat prime en kordaat doen, die lijken wat mij betreft een betere prestatie te leveren dan de eerste de beste nagelsvijlende secretaresse of telefoniste, die iedere ochtend hun kind afleveren in de peuterspeelzaal...

Uiteindelijk bestaat die 'absolute gelijkheid' niet ... iedere burger is nu eenmaal ook grotendeels 'niet gelijk' ...
Waar het gaat om een negatieve ongelijkheid, en dus mensen direkt en op een schadelijke manier benadeeld worden, kun je best kijken of je daaraan iets kunt doen ... maar het moet niet zo worden dat burgers opeens 'gelijke kansen' kunnen gaan 'eisen' ... dat dat een 'recht' is waar eenieder zich op kan beroepen ...

Dan is het ook niet ver totdat een Down-pateient zich aanmeld voor de universiteit en eist serieus voor een universiteitsplek mee te dingen, omdat hij anders geen 'gelijke kans' krijgt (en een IQtest voor toegang zou dan in zijn geval natuurlijk 'discriminerend' zijn ...)
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 18:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, omdat mannen altijd al die positie hadden en vrouwen die positie nog steeds aan het bevechten zijn.
Tss, alsof vrouwen van die relmarokaantjes zijn die zich 'achtergesteld' voelen ... en 'RESPECT' eisen ...
Als die 'achtergesteld-zijn aangetoond moet worden met het feit dat er niet genoeg gesubsidieerde 'peuteropvangplaatsen' zouden zijn ... dan moeten die vrouwen zichzelf eens afvragen of ze zelf hun 'gelijkstelling' niet teveel laten afhangen van de acceptatie en financiele ondersteuning door anderen ....

Dan moeten ze gewoon naar huis gaan en van hun man eisen dat deze meer doet voor de opvang van hun kind ... of hadden ze kunnen besluiten om geen kind te nemen

[ Bericht 24% gewijzigd door RM-rf op 17-08-2005 18:07:44 ]
  woensdag 17 augustus 2005 @ 18:02:49 #237
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_29725352
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:59 schreef Toeps het volgende:

[..]

(...)

Ik kan die geëmancipeerde sekreten niet uitstaan, die per sé zelf zware dingen willen dragen, gaten willen boren en weetikwat, omdat ze zo geëmancipeerd zijn. Dat emanciperen wordt een dagtaak op die manier.
Ik ken ze niet. Jij wel?
pi_29725362
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 18:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ken ze niet. Jij wel?
Ja.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 18:04:15 #239
45206 Pietverdriet
pi_29725391
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 17:59 schreef milagro het volgende:

[..]

Nee, dat betekent dat mannen dat niet zijn, geemancipeerd, want zij weigeren toch té vaak nog minder te gaan werken, en in de praktijk komt het overgrote deel vd zorg toch op de moeder terecht ook al was er het voornemen de zorg te delen.
je bedoelt dat mannen dwarsliggen, sja, je hebt zelf voor die kerel gekozen schat, denk ik dan.
  woensdag 17 augustus 2005 @ 18:04:31 #240
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_29725401
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 18:02 schreef RM-rf het volgende:

[..]

waarom moeten we vrouwen die zichzelf over de kop hollen 'geemancipeerd' gaan noemen ...?

Ik ken moeders die geen baan hebben, maar wel voor 5 kinderen en een hond zorgen en dat prime en kordaat doen, die lijken wat mij betreft een betere prestatie te leveren dan de eerste de beste nagelsvijlende secretaresse of telefoniste, die iedere ochtend hun kind afleveren in de peuterspeelzaal...

Uiteindelijk bestaat die 'absolute gelijkheid' niet ... iedere burger is nu eenmaal ook grotendeels 'niet gelijk' ...
Waar het gaat om een negatieve ongelijkheid, en dus mensen direkt en op een schadelijke manier benadeeld worden, kun je best kijken of je daaraan iets kunt doen ... maar het moet niet zo worden dat burgers opeens 'gelijke kansen' kunnen gaan 'eisen' ... dat dat een 'recht' is waar eenieder zich op kan beroepen ...

Dan is het ook niet ver totdat een Down-pateient zich aanmeld voor de universiteit en eist serieus voor een universiteitsplek mee te dingen, omdat hij anders geen 'gelijke kans' krijgt (en een IQtest voor toegang zou dan in zijn geval natuurlijk 'discriminerend' zijn ...)
Wat wil je nou eigenlijk zeggen met dat laatste, dat vrouwen eigenlijk niet zijn toegerust om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')