quote:AMSTERDAM - Een zwarte tiener is zaterdag in een ziekenhuis in het Britse Liverpool overleden aan de verwondingen die hij de avond daarvoor opliep toen een man die racistische taal uitsloeg een bijl in zijn schedel sloeg. Dat heeft de politie bekendgemaakt.
Het slachtoffer, de 18-jarige Anthony Walker, zijn vriendin en een familielid stonden vrijdagavond laat op de bus te wachten, toen een man hen begon uit te schelden vanwege hun huidskleur. Het drietal ging daar niet op in, maar vertrok om moeilijkheden te voorkomen naar een halte verderop, aldus de politie. Een groep van drie of vier mannen achtervolgde hen echter en toen een van die mannen Walker te lijf ging met een bijl, renden diens vriendin en familielid weg om hulp te halen. Toen ze een paar minuten later terugkwamen zagen ze Walker liggen met een bijl in zijn schedel.
"We hebben hier te maken met een wrede en niet uitgelokte aanval op een jonge zwarte man, waaraan naar wij aannemen een racistisch motief ten grondslag lag", zei het hoofd van de recherche in Liverpool, Peter Currie. Volgens de politie hebben zich de laatste tijd meer incidenten met een racistische achtergrond voorgedaan in de buurt waar Walker werd vermoord.
Bron : Telegraaf
Daar zijn er ook meer van he.quote:Op zondag 31 juli 2005 12:54 schreef Loedertje het volgende:
(En Meki, geweldadige incidenten komen helaas op elk niveau voor, geloof niet dat *zwarten* in Europa vaker slachtoffer zijn dan *witten* )
iemand die negers haat wegens hun zwarte kleurquote:Op zondag 31 juli 2005 12:54 schreef Loedertje het volgende:
Wow, ben onder de indruk (welke idioot gaat er nu met een bijl wandelen??)
(En Meki, geweldadige incidenten komen helaas op elk niveau voor, geloof niet dat *zwarten* in Europa vaker slachtoffer zijn dan *witten* )
quote:Police believe the killers are local, and want the community to give them up.
thnxquote:Op zondag 31 juli 2005 12:57 schreef kLowJow het volgende:
Hier een wat uitgebreider artikel: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/merseyside/4730559.stm.
Inderdaad nogal een dramatische moord. Verder viel dit me ook op uit het artikel van de BBC...
[..]
???quote:Op zondag 31 juli 2005 13:18 schreef DarkDancer het volgende:
raar zeg, ik dacht dat iedereen, zwart, wit, geel een schijthekel had aan moslims en niet aan mekaar.
ff thee drinken
Ben jij dat Meki ?quote:
nee dat ben ik niet dat is een slachtoffer van de Engelse racistenquote:Op zondag 31 juli 2005 13:38 schreef Gaffer het volgende:
[..]
Ben jij dat Meki ?
Het is wel een sympathieke foto.
Nu weten we tenminste wie ons gaat beschermen.
Ik dacht al. Zo sympathiek als deze jongen op de foto had ik me je ook niet voorgesteld.quote:Op zondag 31 juli 2005 13:41 schreef Meki het volgende:
[..]
nee dat ben ik niet dat is een slachtoffer van de Engelse racisten
een terreurgroep zou ik zeggen
quote:Op zondag 31 juli 2005 13:41 schreef Meki het volgende:
[..]
nee dat ben ik niet dat is een slachtoffer van de Engelse racisten
een terreurgroep zou ik zeggen
ik ben blij dat je het inzietquote:Op zondag 31 juli 2005 13:55 schreef Gaffer het volgende:
[..]
Ik dacht al. Zo sympathiek als deze jongen op de foto had ik me je ook niet voorgesteld.
Een terreurgroep ? Wel nee, hoe kom je er bij.
Maar een beest dat zo'n jongen doodslaat, dient voorgoed uit de samenleving verwijderd te worden.
quote:Op zondag 31 juli 2005 14:06 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Zijn de daders al gepakt?
Hebben de daders al bekend?
Ik had me na de aanslagen wel kunnen voorstellen dat een een moslim afgeslacht werd.
Het kunnen overigens ook Pakistani's of moslims zijn die zo'n neger afslachtten.
Dat lijkt me voorlopig het meest voor de hand liggend.
Ik denk dat de meeste moslims zich ook niet kunnen vinden in de levenstijl van de negers.
Op zich overigens wel weer iets wat snel Europeanen aanpsreekt, de afro-lifestyle.
Dan zit Michael Jackson in ieder geval safequote:Op zondag 31 juli 2005 12:56 schreef Meki het volgende:
[..]
iemand die negers haat wegens hun zwarte kleur
Is die info van belang? Was het minder erg geweest als hij schoonmaker was, in plaats van 'A-level student'?quote:Op zondag 31 juli 2005 14:05 schreef Meki het volgende:
The black A-level student...
ik heb het van BBCquote:Op zondag 31 juli 2005 14:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Is die info van belang? Was het minder erg geweest als hij schoonmaker was, in plaats van 'A-level student'?
Tuurlijk, dit soort toevoegingen zijn altijd sappig.quote:Op zondag 31 juli 2005 14:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Is die info van belang? Was het minder erg geweest als hij schoonmaker was, in plaats van 'A-level student'?
Ja? Is dat erger? Is het leven van zo iemand meer waard?quote:Op zondag 31 juli 2005 14:38 schreef Cheese het volgende:
Het is altijd erger als het een persoon "midden in de samenleving met veel contacten en een aardig karakter en een hoge intelligentie" is.
Denk dat dat stenen tijdperk nooit geëindigd is. Helaas is dit iets van alle tijden...quote:Wat een schokkende moord, terug naar het stenen tijdperk.
Sorry, ik vind dat niet, maar zo wordt het in de media vaak geimpliceerd. Ik vind dat ook belachelijk, maar het sarcasme kwam niet over.quote:Op zondag 31 juli 2005 14:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja? Is dat erger? Is het leven van zo iemand meer waard?
Ah, okee.quote:Op zondag 31 juli 2005 14:43 schreef Cheese het volgende:
Sorry, ik vind dat niet, maar zo wordt het in de media vaak geimpliceerd. Ik vind dat ook belachelijk, maar het sarcasme kwam niet over.
De Middeleeuwen.quote:Op zondag 31 juli 2005 13:03 schreef Woodbridge het volgende:
Dat soort moet gewoon publiekelijk onthoofd worden.
En iedereen die het goed praat 100 stokslagen op het marktplein.
Het zal iig tijd worden dat er een goede moslim-partij opstaat die dit soort straffen willen uitvoeren in de praktijk, ook in Nederldn, de vraag naar stokslagen en doodmartelen is namelijk nogal groot onder de witte Nederlandse bevolking.quote:Op zondag 31 juli 2005 13:03 schreef Woodbridge het volgende:
Dat soort moet gewoon publiekelijk onthoofd worden.
En iedereen die het goed praat 100 stokslagen op het marktplein.
Eerst leren spellen voordat je gaat etteren.quote:Op zondag 31 juli 2005 15:32 schreef Devlinsect het volgende:
Bron: De Telegraaf.![]()
Eerst bewijzen dat het om een rascistische moord gaat voordat je het gaat blaten![]()
Eerst een andere kop kopen voordat je er een avatar van maaktquote:Op zondag 31 juli 2005 15:33 schreef Overlast het volgende:
[..]
Eerst leren spellen voordat je gaat etteren.
Inderdaad, zoiets doe je toch niet?quote:Op zondag 31 juli 2005 15:34 schreef Bombie het volgende:
Wat een lafbekken, die familielid en vriendin. Zij mogen zich hier terecht de rest van hun leven schuldig over voelen.
Helemaal mee eens. Met een grote bek kun je dat soort kneuzen meestal wel afschrikken, door bang weg te lopen roep je onheil over je af.quote:Trouwens ook een goed voorbeeld van hoe weglopen voor geweld uiteindelijk ook heel goed je ondergang kan inluiden. Alhoewel ik wel moet zeggen dat, gezien de oprecht vriendelijke uitdrukking op het gezicht van het slachtoffer, het waarschijnlijk nooit in het hoofd van deze jongen zou opkomen om geweld met geweld te bestrijden. Dat maakt het ook wel een heel laffe moord.
Is dat alles??quote:Op zondag 31 juli 2005 12:52 schreef n00fer het volgende:
de dader dient simpelweg gecastreerd te worden.
sorry maar je moet de gemiddelde moslim eens horen over westerse mensen.quote:Op zondag 31 juli 2005 14:10 schreef kLowJow het volgende:
Post van DarkDancer en reacties hierop verwijderd.
DarkDancer: nog zo'n post en je kunt wat mij betreft direct wegwezen.
Ik neem aan dat jij, als er een keer een paar gekke Engelsen met een bijl achter je aan zitten, hun wel ff af zal schrikken door een grote bek op te zetten? Zo van hee vuile klootzak! oprotten met die bijl!!!quote:Helemaal mee eens. Met een grote bek kun je dat soort kneuzen meestal wel afschrikken, door bang weg te lopen roep je onheil over je af.
Volgens mij hebben die aanslagen niet zoveel met racisme te maken - die zijn gericht tegen iedereen en alles en niet geselecteerd op kleur of religie of wat dan ook.quote:Op zondag 31 juli 2005 16:30 schreef ShaoliN het volgende:
Nogal lompe moord zeg. Rascistische moorden zijn niks nieuws in Engeland trouwens. Kijk maar naar de aanslagen van enkele weken terug.
Anders lees je het verhaal even voordat je reageert.quote:Op zondag 31 juli 2005 16:58 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij, als er een keer een paar gekke Engelsen met een bijl achter je aan zitten, hun wel ff af zal schrikken door een grote bek op te zetten? Zo van hee vuile klootzak! oprotten met die bijl!!!![]()
Dan alsnog.. Ik ben echt niet van mening dat iemand, zeker niet iemand die in staat is je schedel in te rammen met een bijl, zijn potentiele slachtoffer zal laten lopen omdat deze zich niet of nauwelijks zou laten intimideren.. Misschien dat we daarover van mening verschillen?quote:Op zondag 31 juli 2005 17:02 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het tuig begon met een beetje treiteren, en pas toen bleek dat dat zeer effectief was ging men een paar stapjes verder, pas nadien was er sprake van een bijl.
Zoiets is doorgaans niet gepland. Het zijn een paar jongeren die elkaar ophitsen terwijl ze steeds een stapje verder gaan met treiteren. De meeste kans om zoiets af te stoppen heb je niet door schichtig weg te lopen, maar door er tegenin te gaan.quote:Op zondag 31 juli 2005 17:04 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Dan alsnog.. Ik ben echt niet van mening dat iemand, zeker niet iemand die in staat is je schedel in te rammen met een bijl, zijn potentiele slachtoffer zal laten lopen omdat deze zich niet of nauwelijks zou laten intimideren.. Misschien dat we daarover van mening verschillen?
En het was geen neger maar een A-Level studentquote:[b]Op zondag 31 juli 2005 16:41
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2005/07/31/naxe31.xml&sSheet=/news/2005/07/31/ixnewstop.html
An A-level student was axed to death in a racist attack, Merseyside Police said yesterday.
Dat is dus jouw mening ja en ik ben het dus niet met je eens, het ligt er maar net aan wie je voor je hebt en eigenlijk ook wel aan wie je zelf bent. De Engelsen staan er al om bekend dat ze best houden van een knokpartijtje, je bent zelf student houdt niet van vechten en kunt nog geen deuk in een pakje boter slaan, dan kun je wel aankomen met een paar intelligente scheldwoorden maar als je tanden je lief zijn lijkt het me echt wijzer om, zeker in Liverpool, niet op dergelijke provocaties in te gaan en het hazenpad te kiezen.quote:Op zondag 31 juli 2005 17:08 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zoiets is doorgaans niet gepland. Het zijn een paar jongeren die elkaar ophitsen terwijl ze steeds een stapje verder gaan met treiteren. De meeste kans om zoiets af te stoppen heb je niet door schichtig weg te lopen, maar door er tegenin te gaan.
Om vervolgens die gasten zo enthousiast te maken dat ze je met een bijl achtervolgen?quote:Op zondag 31 juli 2005 17:19 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Dat is dus jouw mening ja en ik ben het dus niet met je eens, het ligt er maar net aan wie je voor je hebt en eigenlijk ook wel aan wie je zelf bent. De Engelsen staan er al om bekend dat ze best houden van een knokpartijtje, je bent zelf student houdt niet van vechten en kunt nog geen deuk in een pakje boter slaan, dan kun je wel aankomen met een paar intelligente scheldwoorden maar als je tanden je lief zijn lijkt het me echt wijzer om, zeker in Liverpool, niet op dergelijke provocaties in te gaan en het hazenpad te kiezen.
OMdat hij zwart is. Het is onvoorstelbaar maar het gebeurt.quote:Op zondag 31 juli 2005 17:10 schreef Wojworshebn het volgende:
Raar verhaal en geloof er nog weinig van, waarom zou je iemand die gewoon netjes wacht in de bus een bijl in het hoofd klijven![]()
Yep, triest maar waar. Als zulke dingen nu ook in Nederland zouden gebeuren dan hebben organisaties als KAFKA tenminste nog enig bestaansrecht!quote:Op zondag 31 juli 2005 17:24 schreef SCH het volgende:
[..]
OMdat hij zwart is. Het is onvoorstelbaar maar het gebeurt.
Racistisch geweld komt helaas ook in Nederland voor - maar dit soort brute moorden gelukkig niet al te vaak, ook in Engeland is het gelukkig niet aan de orde van de dag.quote:Op zondag 31 juli 2005 17:32 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Yep, triest maar waar. Als zulke dingen nu ook in Nederland zouden gebeuren dan hebben organisaties als KAFKA tenminste nog enig bestaansrecht!
quote:Op zondag 31 juli 2005 17:08 schreef heiden6 het volgende:
[..]
De meeste kans om zoiets af te stoppen heb je niet door schichtig weg te lopen, maar door er tegenin te gaan.
Inderdaad, volgens mij moet de eerste keer nog komen dat een Marokaans-Nederlandse vrouw gehuld in niqaab aangifte gaat doen bij de politie omdat bijvoorbeeld haar tasje geroofd is door een groepje Marokkaantjes. En gelukkig doen organisaties als KAFKA niet aan 1 richtingsverkeer door bijvoorbeel alleen naar "blanke" racisten/nationalisten te kijken maar zijn ze ook druk in de weer om de racistische uitingen van onze medelanders tegen te gaan...quote:Racistisch geweld komt helaas ook in Nederland voor - maar dit soort brute moorden gelukkig niet al te vaak, ook in Engeland is het gelukkig niet aan de orde van de dag.
waarom geloof je er niks vanquote:Op zondag 31 juli 2005 17:10 schreef Wojworshebn het volgende:
Raar verhaal en geloof er nog weinig van, waarom zou je iemand die gewoon netjes wacht in de bus een bijl in het hoofd klijven![]()
Video http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/merseyside/4733171.stmquote:The family of murder victim Anthony Walker, 18, who was killed with an axe in a racist attack, has paid tribute to the "loving, caring young man".
His older sister Dominique, 20, also made an emotional plea for people to help catch the gang who attacked him in Huyton, Merseyside on Friday night.
"If anybody knows anything, they have got to talk to the police," she said.
Merseyside Police said an 18-year-old man was arrested after three searches were carried out in the area.
An axe was found embedded in Mr Walker's skull following the attack. He died later in hospital.
BBC bevestigt hetquote:
Afgaande op het nieuwsbericht van de BBC zou je voor het laatste gaan, al lijk je hier gezien je eerdere posts in dit topic nogal aan te twijfelen.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:29 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Is er nu al wat bekend over de afkomst van de daders? Waren het moslims, pakistani of arabische lui.?
Of waren het per ongeluk Britse nationalisten. ?
vind jij dat belangrijkquote:Op maandag 1 augustus 2005 00:29 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Is er nu al wat bekend over de afkomst van de daders? Waren het moslims, pakistani of arabische lui.?
Of waren het per ongeluk Britse nationalisten. ?
Natuurlijk is dat belangrijk, dat kan immers te maken hebben met het motief. Een blanke die een zwarte afslacht, omdat 'ie zwart is, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:34 schreef Meki het volgende:
[..]
vind jij dat belangrijk
als je het goed nadenkt dan weet je het wel
ms was er helemaal geen motief, gewoon de kolder in zijn kop.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:37 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat belangrijk, dat kan immers te maken hebben met het motief. Een blanke die een zwarte afslacht, omdat 'ie zwart is, bijvoorbeeld.
het is een britse man een racist met een motief die alle zwarte mensen haatquote:Op maandag 1 augustus 2005 00:37 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat belangrijk, dat kan immers te maken hebben met het motief. Een blanke die een zwarte afslacht, omdat 'ie zwart is, bijvoorbeeld.
Daar lijkt het wel op, ja.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:40 schreef Meki het volgende:
[..]
het is een britse man een racist met een motief die alle zwarte mensen haat
is het nu duidelijk
Ja, want alle zwarte mensen zijn slecht en moeten dood. Wat denk je zelf?quote:vind je het minder erg als het andersom was ??
ik weet niet wat jij denkt mischien vind jij dat wel of weer nietquote:Op maandag 1 augustus 2005 00:41 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op, ja.
[..]
Ja, want alle zwarte mensen zijn slecht en moeten dood. Wat denk je zelf?
Dat weet je helemaal niet, voor hetzelfde bekend hij deze week dat hij ook nog 9 blanke mensen vermoord heeft in de afgelopen 4 jaar.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:40 schreef Meki het volgende:
[..]
het is een britse man een racist met een motief die alle zwarte mensen haat
is het nu duidelijk
wat ik bedoel eigenlijk, is dat een racist zijn alleen niet perse een motief is.quote:
Je doet me een beetje denken aan een vriend van me, die over neo-nazi's structureel beweerd dat 'ze toch niet weten wat het inhoudt'.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:47 schreef milagro het volgende:
[..]
wat ik bedoel eigenlijk, is dat een racist zijn alleen niet perse een motief is.
er zijn zat racisten, blanke en 'gekleurde', wiens vooroordelen gewoon bij woorden vooral blijven.
zo een moord als deze, die lijkt uit het niets te komen, zonder aanleiding of wat dan ook, zo wreed ook, is vooral de gestoordheid wat zo'n man drijft, lijkt mij.
had hij een hekel gehad aan bakkers, was er nu een bakker dood.
er is ook een man doodgestoken dit weekend in London, in een bus, door een man die hij aansprak op zijn vervelend gedrag (eten gooien naar de overige reizigers)..... beide heren echter waren blank, en dus krijgt zo een moord veel minder aandacht sowieso dan een moord die lijkt gedaan vanwege racisme... terwijl het allebei even gestoord is, even eng.
een kwestie van op de verkeerde plek op het verkeerde moment zijn, en de verkeerde tegenkomen... vreselijk gewoon, dat arme kind.
kap eens met dit soort onzin, zeg, loop mensen geen woorden in de mond te leggen ajbquote:Op maandag 1 augustus 2005 00:44 schreef Meki het volgende:
[..]
ik weet niet wat jij denkt mischien vind jij dat wel of weer niet
jammer dan dat je totaal mijn punt mist.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:48 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je doet me een beetje denken aan een vriend van me, die over neo-nazi's structureel beweerd dat 'ze toch niet weten wat het inhoudt'.
Ik denk eerder dat hier aangenomen wordt dat het om racisme gaat, vanwege de scheldpartij waarvoor ze in eerste instantie zijn weggelopen. Zijn vriendin en neef waren hier natuurlijk bij aanwezig, en ik neem aan dat vooral hun verklaring al dan niet via de politie zijn weg naar de BBC heeft gevonden.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:47 schreef milagro het volgende:
[..]
wat ik bedoel eigenlijk, is dat een racist zijn alleen niet perse een motief is.
er zijn zat racisten, blanke en 'gekleurde', wiens vooroordelen gewoon bij woorden vooral blijven.
zo een moord als deze, die lijkt uit het niets te komen, zonder aanleiding of wat dan ook, zo wreed ook, is vooral de gestoordheid wat zo'n man drijft, lijkt mij.
had hij een hekel gehad aan bakkers, was er nu een bakker dood.
er is ook een man doodgestoken dit weekend in London, in een bus, door een man die hij aansprak op zijn vervelend gedrag (eten gooien naar de overige reizigers)..... beide heren echter waren blank, en dus krijgt zo een moord veel minder aandacht sowieso dan een moord die lijkt gedaan vanwege racisme... terwijl het allebei even gestoord is, even eng.
een kwestie van op de verkeerde plek op het verkeerde moment zijn, en de verkeerde tegenkomen... vreselijk gewoon, dat arme kind.
Het was maar een opmerking hoor, over je formulelering, verder niets. Het sloeg niet op alles wat je schreef. Ik kan me er wel in vinden verder.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:49 schreef milagro het volgende:
[..]
jammer dan dat je totaal mijn punt mist.
dat begrijp ik, KlowJow, de man was ws een racist, maar niet iedere racist wilt een andersgetinte medelander met een bijl het hoofd in slaan.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:51 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat hier aangenomen wordt dat het om racisme gaat, vanwege de scheldpartij waarvoor ze in eerste instantie zijn weggelopen. Zijn vriendin en neef waren hier natuurlijk bij aanwezig, en ik neem aan dat vooral hun verklaring al dan niet via de politie zijn weg naar de BBC heeft gevonden.
het is lastig uitleggenquote:Op maandag 1 augustus 2005 00:55 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het was maar een opmerking hoor, over je formulelering, verder niets. Het sloeg niet op alles wat je schreef. Ik kan me er wel in vinden verder.
Je moet zoiets dan ook in maatschappelijke context zien. Gekken zul je altijd houden, maar meer racistische moorden zijn een teken van meer racisme. Zulke tendensen moet je in de gaten houden. De moord op zich is niet erger, het verhaal er achter wellicht wel.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:55 schreef milagro het volgende:
[..]
dat begrijp ik, KlowJow, de man was ws een racist, maar niet iedere racist wilt een andersgetinte medelander met een bijl het hoofd in slaan.
de man in de bus is een zelfde wrede dood gestorven, het feit dat er daar er daar geen racial slurs aan vooraf gingen maakt zo'n moord minder 'schokkend' blijkbaar, het haalt iig het NL nieuws niet....en er wordt de man dan ook geen motief toegewezen (hekel aan mannen met donkerblond haar in bussen) behalve gestoordheid.
Alsof racisme een reactie " oh...maar dan snap ik het wel" mag oproepen...quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:55 schreef milagro het volgende:
[..]
dat begrijp ik, KlowJow, de man was ws een racist, maar niet iedere racist wilt een andersgetinte medelander met een bijl het hoofd in slaan.
de man in de bus is een zelfde wrede dood gestorven, het feit dat er daar er daar geen racial slurs aan vooraf gingen maakt zo'n moord minder 'schokkend' blijkbaar, het haalt iig het NL nieuws niet....en er wordt de man dan ook geen motief toegewezen (hekel aan mannen met donkerblond haar in bussen) behalve gestoordheid.
wanneer is een moord racistisch?quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je moet zoiets dan ook in maatschappelijke context zien. Gekken zul je altijd houden, maar meer racistische moorden zijn een teken van meer racisme. Zulke tendensen moet je in de gaten houden. De moord op zich is niet erger, het verhaal er achter wellicht wel.
het roept helemaal dat niet op, niet bij mij iig.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:00 schreef NITROHOSS het volgende:
[..]
Alsof racisme een reactie " oh...maar dan snap ik het wel" mag oproepen...
De formulering van de media is bepalend voor het feit in hoeverre afgunst wordt uitgesporken betreffende dit soort daden.
Beiden aan de eeuwige schandpaal
Nee, aan de andere kant vind ik het niet vreemd dat wanneer een waarschijnlijke racist, een andersgetinte medelander op zo'n manier om het leven brengt, aangenomen wordt dat hij dit uit racistische motieven deed. Het hoeft daarmee natuurlijk niet perse zo te zijn, maar als je het zo tot in het extreme door zou trekken, kun je eigenlijk nooit over een motief spreken.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:55 schreef milagro het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk gelijk dat het niet minder erg is, en zulke berichten halen inderdaad minder snel (internationaal) het nieuws. Racisme is een 'hot item'. Daarbij is het natuurlijk mogelijk dat hetgeen in dat geval aan de moord vooraf ging minder duidelijk een (mogelijk) motief naar voren bracht, waardoor daar in het bericht niet op is ingegaan.quote:de man in de bus is een zelfde wrede dood gestorven, het feit dat er daar er daar geen racial slurs aan vooraf gingen maakt zo'n moord minder 'schokkend' blijkbaar, het haalt iig het NL nieuws niet....en er wordt de man dan ook geen motief toegewezen (hekel aan mannen met donkerblond haar in bussen) behalve gestoordheid.
Wie zegt dat er sprake is van complete gestoordheid?quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:01 schreef milagro het volgende:
[..]
wanneer is een moord racistisch?
in dit geval gilde de man vooraf allerlei narigheid, dus dat speelde naast zijn complete gestoordheid mee.
Daar valt weinig over te zeggen als je het exacte verloop niet kent. Het zal ongetwijfeld gebeuren, maar ik zou niet weten of en waarom dat verzwegen zou worden, of niet erkend.quote:maar een moord op een blanke door een niet blanke wordt toch vaak niet als racistisch gezien, terwijl dat ms ook wel meespeelde.
psies...dan is het ok in jouw hoofd...bij sommige mensen is het dan anders namelijk...quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:02 schreef milagro het volgende:
[..]
het roept helemaal dat niet op, niet bij mij iig.
quote:en je bedoelt ws afkeer of afschuw, en niet afgunst.
af·gunst (de ~ (v.))quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:05 schreef NITROHOSS het volgende:
[..]
psies...dan is het ok in jouw hoofd...bij sommige mensen is het dan anders namelijk...
[..]
neej....afgunst... maar die andere 2 gaan ook op hoor...![]()
er wordt niet eens over nagedacht als het omgekeerd gebeurt, tenzij specifiek aangegeven door de dader.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:03 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wie zegt dat er sprake is van complete gestoordheid?
Als de dader de man vermoordde, omdat hij zwart was, is het een racistische moord.
[..]
Daar valt weinig over te zeggen als je het exacte verloop niet kent. Het zal ongetwijfeld gebeuren, maar ik zou niet weten of en waarom dat verzwegen zou worden, of niet erkend.
ow...dan moet ik mijn woordwijzer maar weer eens uit het stof trekken....quote:
zo bedoel ik het ook nietquote:Op maandag 1 augustus 2005 01:03 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Nee, aan de andere kant vind ik het niet vreemd dat wanneer een waarschijnlijke racist, een andersgetinte medelander op zo'n manier om het leven brengt, aangenomen wordt dat hij dit uit racistische motieven deed. Het hoeft daarmee natuurlijk niet perse zo te zijn, maar als je het zo tot in het extreme door zou trekken, kun je eigenlijk nooit over een motief spreken.
[..]
quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:15 schreef NITROHOSS het volgende:
een onzin reden ahw
praten is zoveel makkelijker...![]()
Sorryquote:
Dat snap ik, en als de dader gepakt wordt, en na een onderzoek in het Britse Pieter Baan centrum blijkt dat hij echt compleet gestoord is, zal 'het motief' er weinig toe doen.quote:voor een gestoorde is ALLES een motief, je blauwe ogen, je rode trui, je fiets.
dat bedoel ik iddquote:Op maandag 1 augustus 2005 01:20 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Sorry!
[..]
Dat snap ik, en als de dader gepakt wordt, en na een onderzoek in het Britse Pieter Baan centrum blijkt dat hij echt compleet gestoord is, zal 'het motief' er weinig toe doen.
Waarom blijf je die man nu structureel voor gek uitmaken - het kan toch gaan om een paar (racistische) jongeren die het slachtoffer treiteren, en uiteindelijk een paar stappen te ver gaan?quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:29 schreef milagro het volgende:
[..]
dat bedoel ik idd
er loopt hier in de buurt een gek die altijd op Duitsers loopt te schelden.
als ik hem aanspreek, dan is er de kans dat ie me (weer) voor moffenhoer uitmaakt
of hem dat nu een racist maakt (ik weet het, Duitsers zijn geen ras, maar je begrijpt wat ik bedoel) of vooral gewoon gestoord en een willekeurige stok om te slaan gevonden ooit eens?
maar goed, in dit geval, zal beiden meespelen, een gestoorde racist dus.
of het een tendens is... dit soort moorden gebeuren al sinds jaar en dag, overal, helaas..
vreselijk toch, zo'n kind, ... pakt ws iedere dag die bus, alleen nu liep daar die gek
en dat mag ik niet gestoord noemen ?quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:32 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Waarom blijf je die man nu structureel voor gek uitmaken - het kan toch gaan om een paar (racistische) jongeren die het slachtoffer treiteren, en uiteindelijk een paar stappen te ver gaan?
Ach, misschien komt er strax een oma van de dader op tv vertellen dat de dader het huidige slachtoffer herkende toen deze 2 jaar geleden deelnam aan een brute groepsverkrachting waarbij de dader van nu het slachtoffer was.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:36 schreef milagro het volgende:
nu haalt de man een bijl , of had die zelfs bij zich en hakt hem de kop in.. ik vind dat gestoord ja, een gestoorde pyschopatische racist in dit geval.
jaja loeder.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:38 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ach, misschien komt er strax een oma van de dader op tv vertellen dat de dader het huidige slachtoffer herkende toen hij 2 jaar geleden deelnam aan een brute groepsverkrachting waarbij de dader van nu het slachtoffer was.
Je weet het niet hè?
Ik wilde het net in een ander topic zeggen ja. Leuke avond gehad hmmm?quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:40 schreef milagro het volgende:
[..]
jaja loeder.
wat ben je op dreef vanavond, joh
Begin netquote:Op maandag 1 augustus 2005 01:40 schreef milagro het volgende:
[..]
jaja loeder.
wat ben je op dreef vanavond, joh
Leuke avond, leuk weekend, leuke week, leuk jaar, peace enzo.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:42 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ik wilde het net in een ander topic zeggen ja. Leuke avond gehad hmmm?.
Leuke avond, leuk weekend, Help *S*O*S* leuke week, leuk jaar, peace enzo.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:42 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ik wilde het net in een ander topic zeggen ja. Leuke avond gehad hmmm?.
Je mag het van mij noemen wat je wilt, maar voorlopig slaat het als een tang op een varken.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:36 schreef milagro het volgende:
[..]
en dat mag ik niet gestoord noemen ?
een paar stappen te ver was het geweest als het een vechtpartijtje was geworden en hij geeft die knul net die ene fatale klap...
nu haalt de man een bijl , of had die zelfs bij zich en hakt hem de kop in.. ik vind dat gestoord ja, een gestoorde pyschopatische racist in dit geval.
ik zie niet in waarom, racist én gestoord.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:51 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je mag het van mij noemen wat je wilt, maar voorlopig slaat het als een tang op een varken.
Argumenten sp3c, argumenten..quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:51 schreef sp3c het volgende:
ik geef World of Warcraft de schuld
Jullie? IK alleen heb het over een gestoorde, naast een racist.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:52 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Donder allemaal op met jullie verklaring man.
Nu doe je net alsof het alleen maar een gestoorde is. Alsof hij toevallig een racist is.
Dat kan niet natuurlijk. Racisme is het motief. Er zijn gewoon spanningen in die wijk daar.
Er moet iets gebeuren aan de spanningen. Hoezo hebben blanken en zwarten een hekel aan elkaar?
Doen negers dom? Zaten er wel erg vaak criminelen tussen de nieuwkomer? Zijn ze jaloers op de lengte van hun lul, of op weet ik wat.... En andersom.
Oorzaken zoeken en praten, niet net doen alsof het toeval is.
Net als Cohen onder het genot van een jodenkoek en een kopje thee?quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:52 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
en praten,
Plus dat racisten gestoord zijn.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:52 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Donder allemaal op met jullie verklaring man.
Nu doe je net alsof het alleen maar een gestoorde is. Alsof hij toevallig een racist is.
Dat kan niet natuurlijk. Racisme is het motief. Er zijn gewoon spanningen in die wijk daar.
Er moet iets gebeuren aan de spanningen. Hoezo hebben blanken en zwarten een hekel aan elkaar?
Doen negers dom? Zaten er wel erg vaak criminelen tussen de nieuwkomer? Zijn ze jaloers op de lengte van hun lul, of op weet ik wat.... En andersom.
Oorzaken zoeken en praten, niet net doen alsof het toeval is.
Racisme is wel een tendens. Jezus dan ben je echt dom.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:56 schreef milagro het volgende:.
racisme is van alle tijden, racistische moorden ook, maar het is geen tendens nu.
Goed Loedertje wat is je voorstel? Wat moeten we DOEN?quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:57 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Net als Cohen onder het genot van een jodenkoek en een kopje thee?
Kap eens met iemand voor te trekken in de discussie, onvolwassen gedrag, trouwens ben het wel met je eensquote:Op maandag 1 augustus 2005 02:34 schreef kLowJow het volgende:
Kap eens met mensen die het niet met je eens zijn 'dom' te noemen en te zeggen dat ze moeten 'opdonderen'. Dat nodigt niet echt uit om met je in discussie te gaan.
Wij niets.quote:Op maandag 1 augustus 2005 02:14 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Goed Loedertje wat is je voorstel? Wat moeten we DOEN?
Het is toch ook wel net iets schokkender dat iemand puur op basis van huidskleur vermoord wordt. Er zijn in Amsterdam ook veel vechtpartijen maar vechtpartijen waarvan homo's het slachtoffer zijn krijgen de laatste tijd ook iets meer aandacht.quote:Op maandag 1 augustus 2005 00:55 schreef milagro het volgende:
Nee, laten we elkaar maar gaan doodsteken joh.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:57 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Net als Cohen onder het genot van een jodenkoek en een kopje thee?
Minderheden in een kwaad daglicht stellen, op veel fronten en van veel kanten, is volgens mij hoogst actueel.quote:Op maandag 1 augustus 2005 01:56 schreef milagro het volgende:
racisme is van alle tijden, racistische moorden ook, maar het is geen tendens nu.
De media máken ook nieuws natuurlijk, ondanks dat het van de zotte is om iemand iets aan te doen op basis van zijn geaardheid, huidskleur, geloof, sexe of wat dan ook, lichten de media deze gevallen er specifiek uit en scheppen een beeld dat niet overeenkomstig is met de werkelijkheid, het is nu niet erger dan pakweg 10 jaar terug of 100 jaar terug.quote:Op maandag 1 augustus 2005 08:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is toch ook wel net iets schokkender dat iemand puur op basis van huidskleur vermoord wordt. Er zijn in Amsterdam ook veel vechtpartijen maar vechtpartijen waarvan homo's het slachtoffer zijn krijgen de laatste tijd ook iets meer aandacht.
Wat voor beeld wordt er dan geschapen? Volgens mij wordt deze moord belicht en dat lijkt me niet meer dan terecht. Ik heb nergens gelezen dat het meer is dan tien of 100 jaar geleden. Maar dat deze moord iets meer aandacht krijgt dan een kroegvechtpartij op zaterdagavond waarbij een dode valt, vind ik wel logisch.quote:Op maandag 1 augustus 2005 10:14 schreef Elgigante het volgende:
[..]
De media máken ook nieuws natuurlijk, ondanks dat het van de zotte is om iemand iets aan te doen op basis van zijn geaardheid, huidskleur, geloof, sexe of wat dan ook, lichten de media deze gevallen er specifiek uit en scheppen een beeld dat niet overeenkomstig is met de werkelijkheid, het is nu niet erger dan pakweg 10 jaar terug of 100 jaar terug.
Logisch dat de moord wordt belicht en ook logisch als er een duidelijk motief is dat het wordt vermeld, ik kan alleen weinig met: "Tiener racistisch vermoord...".quote:Op maandag 1 augustus 2005 10:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat voor beeld wordt er dan geschapen? Volgens mij wordt deze moord belicht en dat lijkt me niet meer dan terecht. Ik heb nergens gelezen dat het meer is dan tien of 100 jaar geleden. Maar dat deze moord iets meer aandacht krijgt dan een kroegvechtpartij op zaterdagavond waarbij een dode valt, vind ik wel logisch.
waarom? de man in de bus vermoordde de ander op basis van niets feitelijk, is toch minstens zo eng?quote:Op maandag 1 augustus 2005 08:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is toch ook wel net iets schokkender dat iemand puur op basis van huidskleur vermoord wordt. Er zijn in Amsterdam ook veel vechtpartijen maar vechtpartijen waarvan homo's het slachtoffer zijn krijgen de laatste tijd ook iets meer aandacht.
Maar dat gebeurt wel veel vaker. Natuurlijk is het ook heel eng.quote:Op maandag 1 augustus 2005 11:53 schreef milagro het volgende:
[..]
waarom? de man in de bus vermoordde de ander op basis van niets feitelijk, is toch minstens zo eng?
gelukkig maar danquote:Op maandag 1 augustus 2005 11:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar dat gebeurt wel veel vaker. Natuurlijk is het ook heel eng.
Zo'n koelbloedige racistische moord als deze gebeurt gelukkig niet zo heel vaak. Wat weer niet zo veel zegt over racistische incidenten en/of geweld.quote:Op maandag 1 augustus 2005 11:59 schreef milagro het volgende:
[..]
gelukkig maar dan
en dat klinkt raarder dan ik bedoel
nee, maar dat soort incidenten komen ook van 2 kanten, niet alleen w/zw maar ook zw/wquote:Op maandag 1 augustus 2005 12:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Zo'n koelbloedige racistische moord als deze gebeurt gelukkig niet zo heel vaak. Wat weer niet zo veel zegt over racistische incidenten en/of geweld.
In Europa zie je dat toch zelden.quote:Op maandag 1 augustus 2005 12:04 schreef milagro het volgende:
[..]
nee, maar dat soort incidenten komen ook van 2 kanten, niet alleen w/zw maar ook zw/w
het wordt niet als zodanig herkend vaak.quote:
ik kan me ook niet echt een bericht herinneren dat een negroïde man (laten we netjes blijven) een blanke man heeft afgeslacht, aangezien deze blank was.quote:
Maar dat is geen selectie op kleur of ras - ik snap de behoefte om zo'n racistische moord te relativeren en het om te keren niet zo goed. Natuurlijk komt racisme andersom ook voor maar zwarten zijn hier nog altijd in de minderheid en het komt nou eenmaal vaker op die manier voor.quote:Op maandag 1 augustus 2005 12:11 schreef milagro het volgende:
hetzelfde geldt hier in NL , in bepaalde steden, buurten, pikken de daders hun slachtoffers nooit uit eigen groep
De manier waarop jij Cohen ziet, de indruk die gewekt wordt met theedrinken en jodenkoeken eten. Alsof het een watje is. Het zal wel kloppen, misschien is Cohen wel een watje. Maar jij verafschuwt de theekrans-houding van Cohen. Jij wilt dat hij stopt met theeleuten en dat er wat gebeurt.quote:Op maandag 1 augustus 2005 02:48 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Wij niets.
De politie zal daar in de UK alles doen om de dader te pakken, de rechter zal bepalen wat voor straf deze krijgt.
Wat wilde jij daar persoonlijk aan toevoegn dan?
jah zekerquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 00:25 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
En Meki, als een neger een witte man had doodgeslagen, puur uit racisme, had je hier ook zo lopen huilen?
i know geen tijd om dat te veranderenquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 00:29 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Oh, er zit trouwens een kleine fout in je sig
tuurlijk wel man, biertje?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 00:30 schreef Meki het volgende:
[..]
i know geen tijd om dat te veranderen
*passt Meki een Grolschje*quote:
neemt aan en drinkt hem opquote:
Ik dacht dat jij alleen Malt bier dronk?quote:
en ik ookquote:Op zondag 31 juli 2005 14:16 schreef Mr-Mackey het volgende:
[..]
Dan zit Michael Jackson in ieder geval safe
Gut, wat hardvochtig van je.quote:Op zondag 31 juli 2005 15:34 schreef Bombie het volgende:
Wat een lafbekken, die familielid en vriendin. Zij mogen zich hier terecht de rest van hun leven schuldig over voelen.
quote:A football fan stabbed to death on a bus in a row with a young thug consoled the family of a close friend killed in the King's Cross suicide bombing, it has emerged.
Richard Whelan, 28, was repeatedly knifed as he returned home from a night out in Upper Street, north London, when he asked a hooded youth to stop throwing chips at his girlfriend.
The Arsenal supporter had recently led the hunt for pal Ciaran Cassidy, 22, until it was confirmed that his friend had been a victim of the July 7 bombings.
Mr Cassidy's mother Veronica, 53, said Mr Whelan had been a huge support to her family in the wake of the atrocity.
"They were good friends and Richard was a fairly quiet lad, not the sort to get into any trouble," she said.
"He was here right from the moment Ciaran was missing and tried all he could for us, until the inevitable happened and he was confirmed as dead.
"Richard was a real support and what has happened to him is tragic, especially after everything else."
Man began throwing food
Police said Mr Whelan, a hospitality agent, was stabbed in a "totally unprovoked" attack on the number 43 bus on Friday, after he and his girlfriend boarded in Islington at around 9.45pm.
Mr Whelan, of Kentish Town, his girlfriend and the attacker - described as black, in his 20s, just under 6ft and of medium build - were all sat on the upper deck, when the thug began throwing food at around 10pm.
Officers said the assailant was wearing a puffa or leather jacket and had an Afro hairstyle which was about three inches long.
quote:(Novum/AP) - Twee jonge mannen die gezocht worden in verband met de moord op de zwarte tiener Anthony Walker, die vrijdag werd doodgeslagen in Liverpool, bevinden zich mogelijk in Amsterdam. Dat heeft de Britse pers dinsdag bericht. Verdachten Michael Barton (18), de broer van profvoetballer Joey Barton van Manchester City, en Paul Taylor (20) zijn voortvluchtig. Ook de politie houdt er rekening mee dat de twee niet meer in Groot-Brittannië zijn.
Joey Barton riep zijn broer dinsdag op de televisie op zich bij de politie te melden. "Michael, als je informatie hebt over wat er is gebeurd, dan moet je de politie inlichten", zei Joey Barton. "Je moet dit doen voor de familie van Walker zodat ze kunnen rouwen om Anthony en je moet dit doen omdat je weet dat het juist is."
Honderden mensen hielden dinsdag in Liverpool een minuut stilte ter nagedachtenis aan de 18-jarige Walker en luisterden naar antiracistische toespraken. De politie houdt een man van 26 vast in verband met de moord. Een 29-jarige man, een 18-jarige en een 17-jarige die eveneens waren opgepakt, zijn inmiddels weer vrijgelaten.
Walker stond vrijdagavond met zijn blanke vriendin en een familielid in de buurt van zijn woning op de bus te wachten, toen een man racistische taal tegen hen begon uit te slaan. Het drietal ging daar niet op in, maar vertrok om moeilijkheden te voorkomen naar een halte verderop, aldus de politie. Een groep van drie of vier mannen achtervolgde hen echter door een park en toen een van de mannen Walker te lijf ging met een bijl, renden diens vriendin en familielid weg om hulp te halen. Toen ze een paar minuten later terugkwamen zagen ze Walker liggen met een bijl in zijn schedel. Hij overleed zaterdag aan zijn verwondingen.
Owjaquote:Op zondag 31 juli 2005 16:35 schreef DarkDancer het volgende:
[..]
sorry maar je moet de gemiddelde moslim eens horen over westerse mensen.
naja zal wel ff een boom gaan knuffelen, misschien word ik er rustig van...
Nu doet de politie er dus wel wat aan.quote:Britse verdachten racistische moord opgepakt
LONDEN (ANP) - Twee Britse mannen die werden gezocht in verband met de moord op een zwarte man, zijn woensdag gearresteerd op de luchthaven van Liverpool. Ze waren na een kort verblijf in Nederland uit eigen beweging teruggekeerd.
De moord op de 18-jarige Anthony Walker, die vrijdagnacht in Liverpool de hersens werd ingeslagen met een bijl, zorgde voor grote beroering onder de Britse bevolking. De daders zouden uit racistische motieven hebben gehandeld. Een van de verdachten is de broer van de voetballer Joey Barton, die voor de club Manchester City speelt.
Barton deed via de televisie een dringende oproep aan zijn broer om zich aan te geven. Die was na het incident op het vliegtuig naar Nederland gestapt, samen met een tweede verdachte. Ze hebben zich vermoedelijk enkele dagen in Amsterdam opgehouden.
quote:Moord op tiener ‘om huidskleur’
Van onze buitenlandredactie
AMSTERDAM - Een voetballer van Manchester City heeft dinsdag via de Britse televisie zijn broer opgeroepen zich bij de politie te melden in verband met de moord op de zwarte tiener Anthony Walker, vorige week vrijdag in Liverpool. De politie wil Michael Barton, broer van midvelder Joey Barton, horen in wat een racistische moord wordt genoemd. De politie vermoedt dat Michael Barton zich ophoudt in Amsterdam.
De 18-jarige Walker kreeg vrijdagavond na een bezoek aan zijn vriendin bij een bushalte in Liverpool ‘een stortvloed van racistische uitlatingen’ over zich heen, meldt de politie. Walker, zijn vriendin en een neef werden lastiggevallen door een man van een jaar of twintig. Het drietal liep weg, op zoek naar een andere bushalte, en werd in een park aangevallen door een groep van vier mannen. Neef en vriendin gingen hulp halen, toen zij terug kwamen lag Walker met ernstig hoofdletsel in het park. Zijn schedel was met een bijl ingeslagen. Walker overleed zaterdag. Volgens de moeder van Walker is haar zoon ‘alleen vanwege zijn huiskleur gedood’.
Maandag werden twee mannen, van 17 en 18 jaar, opgepakt. Ze zijn op borgtocht vrijgelaten. Dinsdag werd bekend dat de politie nog twee verdachten zoekt, onder wie de broer van de voetballer.
‘Michael, als je ook maar enige informatie hebt over wat is gebeurd moet je dat tegen de politie zeggen’, zei Joey Barton. En: ‘De weerzinwekkende moord op Anthony Walker heeft een schok veroorzaakt in het land. Degenen die verantwoordelijk zijn voor de zinloze dood van een aardige, nette en zorgzame jonge man moeten hun straf niet ontlopen.’
Een paar weken eerder was Walker ook al in elkaar geslagen. Dat is niet bij de politie gemeld, omdat hij toen in het gezelschap van een blanke vriend was en de familie Walker het geweld niet als racistisch beschouwde, aldus de politie.
De moord op Walker roept in Groot-Brittannië herinneringen op aan de moord op een andere 18-jarige zwarte jongen, Stephen Lawrence, in 1993 in Londen. Lawrence werd bij een bushalte doodgestoken door een groep blanke jongeren. Aanvankelijk trok de zaak nauwelijks aandacht, totdat een anti-racistische groep alarm sloeg. Maar ondanks sterke aanwijzingen dat een groep van vijf blanke jongeren Lawrence zou hebben vermoord, kreeg de politie de zaak niet rond, volgens vele zwarten omdat zij er niet veel aan wilde doen.
De politie werd racisme verweten. De zaak liep zo hoog op dat zelfs de Zuid-Afrikaanse president Mandela zich ermee ging bemoeien. Na ettelijke onderzoeken werd begin 1999 een rapport gepresenteerd met zeventig aanbevelingen om ‘het institutionele racisme’ tegen te gaan. Zo werd aangedrongen op het aannemen van meer politieagenten uit ethnische minderheden. De opsteller van dit rapport, oud-rechter Sir William Macpherson, die tot een vernietigend oordeel kwam over de Londense politie werd verscheidene keren met de dood bedreigd.
Hey Little_Meanie, je vergeet dequote:Op woensdag 3 augustus 2005 23:46 schreef Little_Meanie het volgende:
het is me wat
bron: news.bbc.co.ukquote:Pair arrested over Walker murder
Anthony Walker
Anthony Walker was attacked in Huyton on Friday night
Two men wanted in connection with the death of black teenager Anthony Walker have been arrested on suspicion of murder after arriving back in the UK.
Michael Barton, 17, and Paul Taylor, 20, landed at Liverpool John Lennon Airport on Wednesday evening.
The pair had gone to Holland but returned voluntarily, with a solicitor.
Anthony, 18, was attacked with an axe by a gang of white men, in what Merseyside Police said was a racially-motivated attack.
Detectives had been looking for Mr Barton and Mr Taylor, who are from Huyton.
Earlier, a spokesman for Merseyside police said arrangements had been made with Mr Taylor's solicitor for the pair to return.
Police with one of the suspects
The men were taken into a police van after leaving the plane
Passengers on the 1820 BST easyJet flight from Amsterdam were allowed to get off the plane before police officers boarded to take the pair, who were also accompanied by relatives, away for questioning.
They were formally arrested when they stepped on to the tarmac.
Both Mr Barton, who is a brother of Manchester City footballer Joey Barton, and Mr Taylor tried to hide their faces as they left the plane and got into a waiting police van.
On Tuesday, footballer Joey Barton appealed for his brother to contact police.
He described the murder as "senseless and horrific".
Merseyside Police said Michael Barton and Paul Taylor were only two of a number of people they wanted to speak to about the attack in Huyton on Friday night.
Police have already questioned four men who were subsequently released on bail.
quote:Cousins jailed for racist murder
The racist killers of black teenager Anthony Walker have been told they must serve minimum terms of 17 and 23 years. Anthony, 18, was killed with an ice axe at McGoldrick Park in Huyton, Merseyside, on 29 July.Michael Barton, 17, of Boundary Road, Huyton, who was found guilty of his murder on Wednesday, will serve a minimum of 17 years and eight months. Paul Taylor, 20, of Elizabeth Road, Huyton, admitted murder and must serve at least 23 years and eight months.
On Thursday, Mr Justice Leveson told Taylor and Barton: "This was a racist attack of a type poisonous to any civilised society. "In spite of your youth, deterrent sentences are vital." "You took from Anthony Walker his most precious possession, that is to say his life and all it held for him. "He was a young man of enormous promise, lost in a moment. "You have damaged forever the lives of those who loved him."
He told Barton, who was convicted on Wednesday, that although he did not wield the axe, he was jointly responsible for the murder. He said: "This was a terrible incident and you played a full part in jointly bringing the ice axe to further your terrifying attack. "You knew what you intended to do as you drove searching out your quarries and you crept into the park with evil on your mind."
On Wednesday Preston Crown Court, sitting in Liverpool, heard Barton shouted racist abuse at Anthony as he waited at a bus stop with cousin Marcus Binns and girlfriend, Louise Thompson. The three walked away but Barton, whose brother is Manchester City footballer Joey Barton, and Taylor ambushed them near McGoldrick Park. "The terror evident in Marcus Binns and Louise Thompson proves beyond all reasonable doubt that this was not simply two groups bumping into each other," Mr Justice Leveson continued.
"I am sure that the fear [the defendants] generated was deliberate and the plan was premeditated." Marcus and Louise managed to escape but Taylor caught up with Anthony and drove the ice axe into his skull, Preston Crown Court, sitting in Liverpool heard. Taylor pleaded guilty to murder but Barton, who denied the same charge, was convicted of the killing on the grounds he supplied the weapon and started the confrontation.
Outside court, Anthony's mother Gee Walker said she accepted the sentence and hoped Taylor and Barton would use their time behind bars to "reflect on what they've done". "No amount of time, no sentence, no matter how long, it will not bring my son back," she added. She said she "admired" Taylor for having expressed remorse at the murder. Defence barrister Andrew Menary QC had told the judge in mitigation that Taylor was "horrified" by what he had done and wanted to apologise to the family.
'Long time'
"Surely his mum must have instilled some goodness in him for him to accept that he has done something wrong," Mrs Walker said. Det Ch Supt Peter Currie, who led the murder investigation, said he was pleased with the sentences handed out. "Whichever way you look at it, it's a long time, longer than the time either have been alive up to now," he said.
He blamed friends of Barton and Taylor for racist graffiti daubed in the park where Anthony died on Wednesday. "It's so close in time to the verdict, you can only assume it's either friends or associates or supporters that is responsible."
17 en 23 jaar is het minimum wat ze achter de tralies gaan, geen levenslang maar ook geen tijd eraf voor goed gedrag oid.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:23 schreef J-Will het volgende:
mooi dat ze gepakt zijn maar zo'n straf vind ik te kort
Je mag vinden wat je wilt natuurlijk. Het is maar net wat je als doel van een straf ziet. Voor mij is het voornaamste doel van een straf rehabilitatie. En inmiddels is wel bewezen dat lange straffen niet effectiever zijn dan korte. Sterker nog, er is nog nooit bewezen dat gevangenisstraf uberhaupt effectief is. Maar da's weer een andere discussie.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:50 schreef J-Will het volgende:
ja ik ben nogal extreem in die dingen... met een bijl iemand afslachten. Voor mij mogen ze zo iemand echt opknopen of hun leven lang op water en brood zetten maar dat is dan weer te middeleeuws.
Ik zou daarbij willen zeggen dat een stuk genoegdoening naar de slachtoffers ook mag gelden. Daarbij denk ik ook dat het uitsluiten van deze personages uit de maatschappij in mijn oren ook geen negatieve klank heeft. In NL zou het wel wat zwaarder mogen om juist deze twee redenen. Die rehabilitatie blijkt vaak vergooide moeite, geld en inspanning. Als ik hoor hoe de jongens van de groepsverkrachting wegkomen daalt mijn vertrouwen in de rechtstaat naar een punt waarvan ik had gehoopt dat dat onhaalbaar en ondenkbaar was.... Als mensen zich op deze wijze onmenselijk gedragen zie ik geen enkele reden om ze als volwaardig mens te zien laat staan ze als zodanig te behandelen.. Human trash is een juiste term...quote:Op donderdag 1 december 2005 18:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je mag vinden wat je wilt natuurlijk. Het is maar net wat je als doel van een straf ziet. Voor mij is het voornaamste doel van een straf rehabilitatie. En inmiddels is wel bewezen dat lange straffen niet effectiever zijn dan korte. Sterker nog, er is nog nooit bewezen dat gevangenisstraf uberhaupt effectief is. Maar da's weer een andere discussie.
Ik vind het vrij triest als je een kind gaat afschrijven als 'human trash'. Want die daders van dei groepsverkrachtingen zijn kinderen... Zulke daden komen echt niet uit het niets. Daar ligt vaak een poel van ellende achter. Hoe weet jij hoe je je fatsoenlijk moet gedragen als je dat nooit hebt geleerd? Ik zou niet durven zeggen in hoeverre zo'n kind werkelijk schuldig is aan zijn daad... Ik durf daar werkelijk niet over te oordelen en laat dat liever over aan mensen die er verstand van hebben.quote:Op vrijdag 2 december 2005 00:15 schreef NITROHOSS het volgende:
Ik zou daarbij willen zeggen dat een stuk genoegdoening naar de slachtoffers ook mag gelden. Daarbij denk ik ook dat het uitsluiten van deze personages uit de maatschappij in mijn oren ook geen negatieve klank heeft. In NL zou het wel wat zwaarder mogen om juist deze twee redenen. Die rehabilitatie blijkt vaak vergooide moeite, geld en inspanning. Als ik hoor hoe de jongens van de groepsverkrachting wegkomen daalt mijn vertrouwen in de rechtstaat naar een punt waarvan ik had gehoopt dat dat onhaalbaar en ondenkbaar was.... Als mensen zich op deze wijze onmenselijk gedragen zie ik geen enkele reden om ze als volwaardig mens te zien laat staan ze als zodanig te behandelen.. Human trash is een juiste term...
Welke aanslagen? (Niet dat ik iets ontken of niet geloof ofzo, maar ik heb geloof ik iets gemist, zou graag willen weten wat.)quote:Op zondag 31 juli 2005 16:30 schreef ShaoliN het volgende:
Nogal lompe moord zeg. Rascistische moorden zijn niks nieuws in Engeland trouwens. Kijk maar naar de aanslagen van enkele weken terug.
Bacardi Br33z@H en een webcam van 15 euro bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 2 december 2005 07:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vind het vrij triest als je een kind gaat afschrijven als 'human trash'. Want die daders van dei groepsverkrachtingen zijn kinderen... Zulke daden komen echt niet uit het niets. Daar ligt vaak een poel van ellende achter.
Het lijkt me logisch dat je als 17 jarige weet dat je niet iemand mag vermoorden of verkrachten, en dat je met je poten van iemand anders z'n spullen af moet blijven (of iig niet stelen).quote:Hoe weet jij hoe je je fatsoenlijk moet gedragen als je dat nooit hebt geleerd? Ik zou niet durven zeggen in hoeverre zo'n kind werkelijk schuldig is aan zijn daad... Ik durf daar werkelijk niet over te oordelen en laat dat liever over aan mensen die er verstand van hebben.
Kijk even naar de datum van de post die je quote en er zal een belletje gaan rinkelenquote:Op vrijdag 2 december 2005 20:08 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Welke aanslagen? (Niet dat ik iets ontken of niet geloof ofzo, maar ik heb geloof ik iets gemist, zou graag willen weten wat.)
In Gorinchem? Iedereen wel, hoezo?quote:Op zaterdag 3 december 2005 23:19 schreef Vampier het volgende:
Wie herrinert zich het meisje nog wat door een stel marokkanen door een cafe deur heen dood is geschoten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |