quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 19:57 schreef MikeyMan het volgende:Euh, hoe lang gaan we eigenlijk door met nomineren? Of wachten we net zo lang tot alle auto's opgenoemd zijn?
tot 5 augustus, zoals in de op stond
![]()
Maar goed, mijn nominatie:
Jaguar XJ220Genoeg nadelen bij deze auto, maar het blijft een superieure bak... Toendertijd was het plan om de XJ220 met V12 en 4WD te leveren. Maar tot teleurstelling van diegene de het koopcontract al getekend hadden werd het een V6 met twee turbo's en RWD (in het kader van de bezuinigingen) voor een belachelijk hoge prijs! Een aantal kopers probeerden er onderuit te komen via een rechtzaak, maar hebben die niet gewonnen. Ondanks het feit dat het "maar" geleverd werd met een 3.5l V6, had het ding (dankzij de 2 turbo's uiteraard) een geweldige 540PK!! En daarmee was het toendertijd 's werelds snelste productie-auto! De 220 in de naam XJ220 sloeg dan ook op het feit dat deze auto in staat was de 220Mp/h te halen! Het design was (en IS!) verbluffend: simpelweg verbazingwekkend mooi, laag, breed, lang, aerodynamisch en het straalde pure snelheid uit! Helaas door de V6 was het geluid zeer sneu en absoluut niet "angstaanjagend" zoals je bij een supersportauto zou verwachten. Echter als de turbo's wakker schrokken was het geluid echt meesterlijk!!
![]()
Nog een nadeel aan het blok was het feit dat de turbo-lag enorm was... Zoals ze zeiden bij de Top-gear special van de XJ220: "ok, 50mph... [pedal to the metal], 51, [pause], still 51..., [turbo's kicking in], 76, 94, 120, 160mph..."!!! Ook bekend was dat de remmen niet echt geweldig waren, stoppen deed ie wel, maar niet echt supervlug... Daarbij was ie wel zeer rap in het bochtenwerk, maar zodra de grens bereikt was wist ook de XJ220 achterstevoren te eindigen. Nog een leuk detail is dat de stnadaard snelheidsmeter vrijwel net zo accuraat was als een ge-eikte! Er zijn er maar weinig van gemaakt (350 stuks dus zelfs nog minder dan de Enzo), en ze zijn ook nog niet eens allemaal verkocht. En ondanks het feit dat het een engelse auto was zijn er meer gebouwd met het stuur links dan met het stuur aan de rechterkant!
Maar waarschijnlijk was dit commercieel gezien dus een van de grootste flops... Maar ondanks (of misschien wel eigenlijk dankzij) deze historie, is dit in mijn opinie, de beste, mooiste en meest bijzondere auto ooit gemaakt!
Nog wat
specs ![]()
:
3.5l V6 Twinturbo met 542PK @ 7200RPM
Trekkracht: 644Nm @ 4500RPM
Middenmotor met achterwielaandrijving
Gewicht: 1372KG
0-100km/u in 3.6-3.8s
400m sprint in 11.9s
Topsnelheid: ruim 350km/u
En de
plaatjes mogen natuurlijk ook niet ontbreken:
Achterkant:
![]()
Motorruimte door het achterraampje:
![]()
Motorblok:
![]()
Voorkant:
![]()
Zijkant:
![]()
Interieur (jep, dat zijn véél metertjes!):