Er zijn twee mogelijkheden waarom je zo reageert:quote:
Thnx, goede uitleg!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 01:48 schreef Setambre het volgende:
De eerste begint er al op te lijken...quote:Op dinsdag 19 juli 2005 02:08 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Er zijn twee mogelijkheden waarom je zo reageert:
1. Je bent zelf te talentloos om het zelf te leren en had hulp van een leraar nó-dig!
2. Je bent zelf een leraar en je bent bang dat je inkomsten misloopt.
Ik gok op mogelijkheid één.
Ja zeker, akoestisch heeft een meer softere en warmere klank dan een elektrische. Elektrisch is lekker om op te raggenquote:Op dinsdag 2 augustus 2005 05:05 schreef JeroenV het volgende:
[..]
Thnx, goede uitleg!
Zit er nog verschil in sound eigenlijk met acoustisch en elektrisch?
Is zeker goed te doen. Ik leer nu alleen met online materiaal en het gaat al aardig. Je moet wel liefde hebben voor een bepaald nummer dat je wil gaan spelen. Zonder motivatie kom je helemaal nergens. Of je er zelf tijd en moeite in wilt steken dat moet je je zelf afvragen...quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:03 schreef Foxxy het volgende:
Zal ik er dan toch maar mee beginnen?
Ik heb er veel spijt van dat ik ooit voor het kneuzen-instrument 'keyboard' heb gekozen. En eigenlijk wil ik nog steeds gitaar leren spelen. Binnenkort toch maar eens een akoestische gitaar aanschaffen. Is het echt mogelijk om goed gitaar te leren spelen zonder leraar en heb je daar heel veel discipline voor nodig?
Inplaats van een "nieuwe" beginnersgitaar, zou ik eerder gaan voor een betere tweede hands gitaar, met ongeveer dezelfde prijs. Ga eens langs bij fora zoals www.gitaarnet.nl/forum en kijk eens rond of vraag wat je wilt weten uiteraard.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 21:12 schreef JeroenV het volgende:
Ik ben bijna overstag. Voor de prijs hoef ik het niet te laten, zo duur is een beginnersgitaar niet. Morgen maar eens informeren denk ik bij een winkel.
Volgens mij kan je dat soort problemen vrij eenvoudig oplossen door veel te oefenen. Ik geloof ook niet dat het kunnen spelen van accoorden te maken heeft met "kracht" (in tegenstelling tot wat ik soms lees). Je moet een greep gewoon oefenen totdat het makkelijker gaat en dan hoef je niet heel hard te drukken ofzo, dan krijg je namelijk ook erg snel kramp.quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 21:36 schreef DoctorDemento het volgende:
Ik ben een jaar of drie geleden ook eens een keer vol goede moed begonnen. Het ging wel redelijk goed tot op een bepaald niveau tot de wat moeilijkere chords aan bod kwamen en het tempo wat omhoog ging. Het ging echt niet meer met als resultaat dat de gitaar er nu als sierstuk staat.
Het is misschien een stomme vraag, maar zijn er mensen die zulke vingers en handen hebben dat gitaar spelen nooit zal lukken? Ik heb zelf echt wel dunne vingers, zeer flexibel ook (hyperlax), maar daarom ook vrij zwak.
wanneer ik mijn vingers plaatste voor een chord had ik het voordeel dat ik ze zowat in alle bochten kon wringen, maar door de geringe massa van mijn vingers was het bijna onmogelijk om met een vinger bijvoorbeeld 3 snaren tegelijk plat te leggen. Er was er dan altijd wel eentje dat niet genoeg druk kreeg en onzuiver klonk. Tevens gleden mijn vingertoppen vaak van de wat dikere snaren af.
Kan ik dit nu oplossen door me kapot te oefenen of heb ik een probleem?
Nicequote:
wat een crap zeg...alsof je alleen een gitaarleraar hebt als je talentloos bent. ik ken geen één gitarist die gitaarles heeft en er niet tevreden over is...een gitaarleraar kanje dingen leren waar jij nog niet eens bij nagedacht had en dat heeft echt geen drol met talent te maken. Liedjes naspelen dat kan iedereen met of zonder leraar leren, maar als je verder wil dan liedjes naspelen of over A improviseren in een blues jam....dan is een leraar best handig.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 02:08 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
1. Je bent zelf te talentloos om het zelf te leren en had hulp van een leraar nó-dig!
Ik heb een akoustische gekocht. Gewoon een simpele om mee te beginnen, van 60 euro. Ik heb een boekje gekocht waar het een en ander in staat en wil het via internet gaan doen.quote:
Soms lijken de akkoorden wel een beetje op elkaar (zoals C en G en Em en Am), dat wil zeggen dat een snaar vanaf dezelfde fret wordt gespeeld of je je hand maar ietsje hoeft te verzetten. De vinger kan je dan laten staan en met de vingers die je dan nog overhebt, kan je de rest van de fretten bezetten. Dan heb je in ieder geval 1 vinger vaststaan en hoef je niet zo lang met je hand te zoeken. Soms wil dit niet, omdat je bijvoorbeeld eerst met je pink de vierde fret bezet en daarna opeens veel hogere tonen moet produceren. Dan moet je dus je pink vervangen met je wijsvinger. En verder heeeeeeeel veel oefenen!quote:Op zondag 7 augustus 2005 22:38 schreef JeroenV het volgende:
Ik ben begonnen met een paar akkoorden te leren. Ken er een paar, alleen het snel overstappen van de ene naar de andere lukt nog niet echt. Duidelijk oefenen dus.
Mag je de keuze maken tussen electrisch en akoestisch.quote:
hmmmz, mijne heeft geen stalen snaren, maar van die ehm nylon dingen? ik weet niet hoe dat precies heet. stalen snaren zijn wel fijner, vriend van me heeft dat ook, veel minder hard vasthouden. wat kost zoiets om ze te laten vervangen voor stalen? of kan ik dat zelf ook doen?quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:39 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Mag je de keuze maken tussen electrisch en akoestisch.
Akoestische gitaartjes staalsnarig kosten zo'n 120 euro voor een redelijk beginnersmodel.
Voor een electrische ben je wel wat meer kwijt.
Waar heb je dat artikel zien staan dan? Dan kan ik misschien aan de hand van dat artikel de tab uitleggen....weet niet zeker of ik dat kan, maar kan het altijd proberen (heb wel met tabs gewerkt namelijk).quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:41 schreef JeroenV het volgende:
Kan iemand mij even simpel het lezen van tabs uitleggen aub? Op internet zag ik een artikel staan, maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden.
Hmm, op zich valt de prijs voor een akoestisch ding dan nog wel meequote:Op zondag 7 augustus 2005 23:39 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Mag je de keuze maken tussen electrisch en akoestisch.
Akoestische gitaartjes staalsnarig kosten zo'n 120 euro voor een redelijk beginnersmodel.
Voor een electrische ben je wel wat meer kwijt.
Dat zijn heel verschillende typen gitaren, dus je kan niet zomaar snaren vervangenquote:Op zondag 7 augustus 2005 23:41 schreef MyImmortal het volgende:
[..]
hmmmz, mijne heeft geen stalen snaren, maar van die ehm nylon dingen? ik weet niet hoe dat precies heet. stalen snaren zijn wel fijner, vriend van me heeft dat ook, veel minder hard vasthouden. wat kost zoiets om ze te laten vervangen voor stalen? of kan ik dat zelf ook doen?
pullen ken ik niet... een pull-off ken ik wel... Da's het van de snaar wegtrekken van de vinger waarmee je een snaar gefret hebt. Hierdoor floept de snaar omhoog, waarbij hij klinkt.quote:Op maandag 8 augustus 2005 00:34 schreef MyImmortal het volgende:
ik snap alleen nog steeds niet wat pullen precies is, gewoon snaar oppakken en dan eraan trekken?
Tabs zijn echt heel basic.quote:Op zondag 7 augustus 2005 23:41 schreef JeroenV het volgende:
Kan iemand mij even simpel het lezen van tabs uitleggen aub? Op internet zag ik een artikel staan, maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden.
1 2 3 4 5 6 | e ||-0--------0---|-0-2--------0--|-0--0~~~~0~~~~~|--------0-------| B ||----1-------1-|-----3-------3-|-12-12~~~12~~~~|------0---0-----| G ||-------2------|--------2------|---------------|----0-------0---| D ||--------------|---------------|---------------|----------------| A ||--------------|---------------|---------------|----------------| E ||--------------|---------------|---------------|-0--------------| |
Nee mên dan sloop je je snaar.quote:Op maandag 8 augustus 2005 00:34 schreef MyImmortal het volgende:
ik snap alleen nog steeds niet wat pullen precies is, gewoon snaar oppakken en dan eraan trekken?
Onzin. Je kan wel denken dat je gitaar kunt spelen zonder leraar, maar achteraf zal toch blijken dat je veel verder was gekomen als je gewoon les hebt gehad, en de kritische opmerkingen van iemand die het wel echt kan heel belangrijk zijn. De meeste ritmische/theoretische problemen komen toch pas aan het licht op les...quote:Op dinsdag 19 juli 2005 02:08 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Je vader?quote:Op maandag 8 augustus 2005 16:59 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Als je er door dit topic nog niet uitkomt, en je woont in Zeeland, dan weet ik nog wel een goede (goedkope) gitaarleraar.
En nee, dat ben ik niet zelf
Snaar kan veel hebben hoorquote:Op maandag 8 augustus 2005 01:00 schreef MOD het volgende:
Nee mên dan sloop je je snaar.
Als je je vinger op een snaar zet, moet je je vinger van je snaar los trekken, net zoiets als benden, maar dan laat je je snaar schieten ipv hem terug te benden zegmaar...
Maar wel met beleid, en niet hard, gwoon rustig
probeer eens je wijsvinger in vakje 1 te leggenquote:Op maandag 8 augustus 2005 02:16 schreef melanie_the_miss het volgende:
Weet iemand misschein goede vinger oefeningen want ik kom vaak niet zo goed bij de snaren
Dus tips zijn welkom.
als je zoiets vindt in je tab:quote:Op maandag 8 augustus 2005 19:22 schreef DuranK het volgende:
[..]
Snaar kan veel hebben hoorMaar een pul off net zoiets als een bend
Je moet met een pull off de klank krijgen van de noot waar je ene vinger op gerust is maar als je die dan bend krijg je een heel ander geluid. Je moet je vinger wel van de snaar aftrekken maar absoluut niet benden
![]()
mijn pink red dat nog nietquote:Op maandag 8 augustus 2005 19:29 schreef MOD het volgende:
[..]
probeer eens je wijsvinger in vakje 1 te leggen
Je middelvinger in vakje 2
Je ringvinger in vakje 3
en je pink in vakje 4
en zo per vinger naar onder en naar boven klimmen, net als een trapje, alle snaren af gaan.
Is opzich wel een goede manier om je vingers te strechen
Lijp!quote:Op maandag 8 augustus 2005 21:55 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb vandaag een electrische gitaar gekocht!
Nu heb ik zere vingers![]()
heb je wel gelijk in, maar dat geldt denk ik pas in de toekomst voor mij, nu probeer ik het liedje beetje fatsoenlijk te kunnen spelenquote:Op dinsdag 9 augustus 2005 00:09 schreef Jordy-B het volgende:
Soms kan je je akkoorden aanpassen aan de volgorde waarin je ze speelt. De ene overgang van grepen is makkelijker dan de andere, dus daar kan je dan rekening mee houden.
Powerchords (dat zijn akkoorden die maar drie of vier snaren gebruiken) klinken op een akoustische gitaar voor geen meter.
Een barré-akkoord (waarbij je de wijsvinger over de breedte van de nek hebt liggen, en zo alle zes de snaren fret) is wel heel makkelijk te spelen, maar klinkt niet altijd even mooi en geeft veel belasting voor je wijsvinger.
Ik denk dat het beter is om gewoon goed te oefenen zodat je een wat lastiger akkoord fatsoenlijk kan spelen, dan het jezelf te makkelijk te maken.
Oefenenquote:Op maandag 8 augustus 2005 21:53 schreef melanie_the_miss het volgende:
[..]
mijn pink red dat nog niet
Een Richwood RE-50 (sunburn) met een Adonis GA-30R vertsterker erbij, was samen 200 euro.quote:Op maandag 8 augustus 2005 23:44 schreef Jurrio het volgende:
[..]
Lijp!Wat voor een en voor welke prijs?
Bedoel je dat loopje of lukt het je niet om alle 4 de vingers in de fretten te zetten? Dat 1e is gwoon oefenen maar dat laatste is op een andere manier op te lossen. Als je er voor zorgt dat al je vingers recht op de hals staan en je duim lichtjes onder tegen de hals steunt, dan moet het lukken. Je moet de gitaar niet als een honkbal knuppel vastpakkenquote:Op maandag 8 augustus 2005 21:53 schreef melanie_the_miss het volgende:
[..]
mijn pink red dat nog niet
haha het is vrij normaal hoor, maar ik neem aan dat je een dun plectrum gebruikt? Als je electrisch speelt kan je best een wat dikkere nemen (0.8mm ofzo), dan heb je er geen last van.quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 14:16 schreef JedaiNait het volgende:
Vraagje, ik ben nu ongeveer een week aan het kloten met mijn electrische gitaar, maar als ik de snaren aansla met mijn plectrum hoor ik niet alleen de gitaar, maar het plectrum maakt ook geluid (soort geflap van het plectrum tegen de snaren - vergelijkbaar met vroeger toen je speelkaarten tussen de spaken van je fiets deed). Is dit normaal of gebruik ik het plectrum verkeerd?
nee...quote:Op dinsdag 16 augustus 2005 14:16 schreef JedaiNait het volgende:
Vraagje, ik ben nu ongeveer een week aan het kloten met mijn electrische gitaar, maar als ik de snaren aansla met mijn plectrum hoor ik niet alleen de gitaar, maar het plectrum maakt ook geluid (soort geflap van het plectrum tegen de snaren - vergelijkbaar met vroeger toen je speelkaarten tussen de spaken van je fiets deed). Is dit normaal of gebruik ik het plectrum verkeerd?
Gewoon eerst de vormen van de ladders vaak spelen ( Stuk of 700 keer dus ) Zodat ze er goed in zitten en dan gewoon je eigen stijl gaan creeren?quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 17:19 schreef MOD het volgende:
Weet iemand misschien hoe ik het beste toonladders kan oefenen?
Zijn daar sites over?
Ik wil een beetje leren soleren maar net als het snellere vingerwerk wil ik dat nog niet helemaal onder de knie krijgen..
Je kan beginnen met tabs, van bijvoorbeeld Smoke on the water.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 22:53 schreef Burbo het volgende:
Verdomme, ik heb sinds een half jaartje een gitaar, maar weet nu niet echt wat ik moet gaan spelen om te gaan beginnen. Akkoorden oefenen etc etc etc heb ik écht geen zin in. Het liefst wil ik gewoon gaan spelen en aldoende het leren. Mijn vingers zijn overigens al best lenig. Maar nu de vraag: wat kan ik nu het beste gaan spelen? Want daar kan ik me echt geen wijs uit maken
Hoe vind ik die? Moet dat ook op gehoor? Want toonladders heb je ook in verschillende tonen(C D E etc.) Dus zijn die niet ergens op internet te vinden? Net als tabs ofzo...quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 22:44 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Gewoon eerst de vormen van de ladders vaak spelen
Ik denk dat hij bedoeld dat hij geen zin heeft om constant bijv. een Em te spelen, dan constant een G. Gewoon liever die akkoorden oefenen in de context van een liedje.quote:Op vrijdag 19 augustus 2005 23:04 schreef no1uknow het volgende:
[..]
En dat akkoorden oefenen zal toch echt moeten, als je daar geen zin in hebt, betwijfel ik of je wel moet beginnen...
1 2 3 4 5 6 | e|3--------|2--------|0-------|0-------|| B|3--------|3--------|1-------|1-------|| G|0--------|2--------|0-------|0-------|| D|0--------|0--------|2-------|2-------|| A|2--------|---------|3-------|3-------|| E|3--------|---------|--------|--------|| |
1 2 3 4 5 6 | e|--------|--------|--------|--------|| B|--------|--------|--------|--------|| G|--------|7-------|5-------|5-------|| D|5-------|7-------|5-------|5-------|| A|5-------|5-------|3-------|3-------|| E|3-------|--------|--------|--------|| |
Ken je al wat akkoorden? Ik neem aan van wel want nou heb je er geen zin meer in tochquote:Op vrijdag 19 augustus 2005 22:53 schreef Burbo het volgende:
Verdomme, ik heb sinds een half jaartje een gitaar, maar weet nu niet echt wat ik moet gaan spelen om te gaan beginnen. Akkoorden oefenen etc etc etc heb ik écht geen zin in. Het liefst wil ik gewoon gaan spelen en aldoende het leren. Mijn vingers zijn overigens al best lenig. Maar nu de vraag: wat kan ik nu het beste gaan spelen? Want daar kan ik me echt geen wijs uit maken
Die solo is trouwens ook niet zo heel moeilijk om te doen. Handig als je hiervoor een toonladder kent, pentatonische.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 12:27 schreef Hammet het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoeld dat hij geen zin heeft om constant bijv. een Em te spelen, dan constant een G. Gewoon liever die akkoorden oefenen in de context van een liedje.
Bijvoorbeeld: Guns N Roses - Knocking On Heavens door.
De akkoorden zijn continu hetzelfde: G D C
[ code verwijderd ]
Bij de ruigere stukken kan je dit ook spelen, maar beter is om dan de zogenaamde 'powerchords' te oefenen:
[ code verwijderd ]
Probeer een simpele slagbeweging te hanteren, dus bijvoorbeeld elke tel het akkoord één maal aanslaan, van laag naar hoog (de 'downstroke').
Ik zal eens kijken of ik nog meer nummers weet te verzinnen.
Ik ken inderdaad wel een aantal akkoorden. Maar solo's zijn sowieso wel hetgene waar ik me het meest in interesseer en dus het liefst wil gaan spelen. Ken je een paar nummers met simpele solo's die niet al te moeilijk zijn?quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:17 schreef DuranK het volgende:
[..]
Ken je al wat akkoorden? Ik neem aan van wel want nou heb je er geen zin meer in toch? Zoek wat simpele nummertjes uit die jij leuk vind zonder ingewikkelde loopjes en vooral akkoorden. Controleer achteraf met tabs en vraag jezelf ook af waarom jij het fout had, leer je van. Daarna kun jemisschien overstappen naar rustige solo's.
Ik noemde dus al guns and roses - knockin on heavens door.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 13:37 schreef Burbo het volgende:
[..]
Ik ken inderdaad wel een aantal akkoorden. Maar solo's zijn sowieso wel hetgene waar ik me het meest in interesseer en dus het liefst wil gaan spelen. Ken je een paar nummers met simpele solo's die niet al te moeilijk zijn?![]()
Dit noemt men een tremolo-bar of (beter eigenlijk) een vibrato. Er zijn twee types, maar de functie is het zelfde. Door op het hendel te duwen/er aan te trekken, worden de snaren respectievelijk korter of langer, waardoor deze slapper/strakker komen te staan. Een snaar die strakker wordt getrokken zal ineens hoger klinken, een snaar die slapper wordt zal natuurlijk lager klinkenquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 16:14 schreef axis303 het volgende:
Heb nog geen gitaar, maar een vraagje:
Je ziet wel eens bij mensen als Blackmore, Townshend zo'n hendel op hun elektrische gitaar zitten. Waar dient die precies voor?
Of, les 1: leun NIET met je hand op de brug. Probleem opgelost.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 16:46 schreef Hammet het volgende:
Beide types zijn absoluut niet aan te raden voor een beginner. Met name de tweede brengt nogal wat problemen met zich mee om de gitaar te stemmen. Ook is het vaak erg gevoelig en zal dus ook heen en weer wiebelen wanneer iets te hard met je hand op de snaren/brug leunt.
Bij mij was les 1: Steun met je hand op je brugquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 23:40 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Of, les 1: leun NIET met je hand op de brug. Probleem opgelost.![]()
Alleen bij het palm muten doe ik dat.quote:Op zaterdag 20 augustus 2005 23:50 schreef DuranK het volgende:
[..]
Bij mij was les 1: Steun met je hand op je bruglichtjes
dat wel
![]()
Jep, maar je kan van een beginner niet verwachten dat die goed en gecontroleerd kan palm mutenquote:Op zaterdag 20 augustus 2005 23:59 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Alleen bij het palm muten doe ik dat.Anders raak ik die brug niet eens aan.
Idd, les krijgen via internet is nooit een goed idee.quote:Op maandag 8 augustus 2005 16:55 schreef PekingDuck het volgende:
[..]
Onzin. Je kan wel denken dat je gitaar kunt spelen zonder leraar, maar achteraf zal toch blijken dat je veel verder was gekomen als je gewoon les hebt gehad, en de kritische opmerkingen van iemand die het wel echt kan heel belangrijk zijn. De meeste ritmische/theoretische problemen komen toch pas aan het licht op les...
Ervaringsdeskundige?quote:Op zondag 21 augustus 2005 17:19 schreef Agiath het volgende:
[..]
Idd, les krijgen via internet is nooit een goed idee.
Onzin. Zolang je maar genoeg zelfdiscipline hebt en enorm kritisch bent. Zonder een hele berg zelfkritiek kom je nergens, maar mét kom je verder dan je ooit had gedacht.quote:Op zondag 21 augustus 2005 17:19 schreef Agiath het volgende:
[..]
Idd, les krijgen via internet is nooit een goed idee.
Ik wil niet als een nerd klinken, maar ik denk dat mensen die lessen hebben genomen zichzelf zien als Jedi's en mensen die zichzelf hebben geleerd zijn gevallen voor 'the dark side'.quote:Op zondag 21 augustus 2005 17:58 schreef Hammet het volgende:
[..]
Onzin. Zolang je maar genoeg zelfdiscipline hebt en enorm kritisch bent. Zonder een hele berg zelfkritiek kom je nergens, maar mét kom je verder dan je ooit had gedacht.
Ook als je het niet hardop leest hoorquote:Op zondag 21 augustus 2005 18:01 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik wil niet als een nerd klinken, maar ik denk dat mensen die lessen hebben genomen zichzelf zien als Jedi's en mensen die zichzelf hebben geleerd zijn gevallen voor 'the dark side'.![]()
Jeez, wat klinkt dat nerderig als je het hardop leest.![]()
Toch vind ik dat dat soort 'gitaargoden' qua ziel en compositie ernstig tekort schieten. Geef mij dan maar Dimebag.quote:Op zondag 21 augustus 2005 18:08 schreef Hammet het volgende:
[..]
Ook als je het niet hardop leest hoor
Ik begrijp wat je bedoelt maar ik ben het er niet eens. Ik denk dat het pas een rol gaat spelen als je op een zeer hoog niveau (John Petrucci en dergelijke) komt. Als je niet van plan bent om zo enorm goed te worden, kan je best zonder die lessen.
Je moet gewoon blijven luisteren naar jezelf, kritisch blijven, en logisch nadenken. Waarom klinkt het anders/fout? Wat doe ik verkeerd? Zolang je erin geïnteresseerd blijft, lukt het zo ook.
Tsja maar dat is een totaal andere duscussiequote:Op zondag 21 augustus 2005 18:12 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Toch vind ik dat dat soort 'gitaargoden' qua ziel en compositie ernstig tekort schieten. Geef mij dan maar Dimebag.
Ik heb les en ik vind persoonlijk ook dat je meer leert van een leraar, ook al heb ik dan 1 van de beste van Nederlandquote:Op zondag 21 augustus 2005 18:01 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ik wil niet als een nerd klinken, maar ik denk dat mensen die lessen hebben genomen zichzelf zien als Jedi's en mensen die zichzelf hebben geleerd zijn gevallen voor 'the dark side'.![]()
Jeez, wat klinkt dat nerderig als je het hardop leest.![]()
Zelf bepalen welke solo's je wilt uitzoeken en dan ontzettend goed ermee geholpen worden zodat je de solo uiteindelijk ook helemaal perfect kunt spelen noem ik nou niet echt vergallenquote:Op maandag 22 augustus 2005 20:42 schreef Nickthedick het volgende:
Muziekleraren kunnen je interesse in een instrument leren bespelen ernstig vergallen.
Met een beetje inzicht kan je dat zelf ook wel uitvindenquote:Op maandag 22 augustus 2005 21:18 schreef DuranK het volgende:
[..]
Zelf bepalen welke solo's je wilt uitzoeken en dan ontzettend goed ermee geholpen worden zodat je de solo uiteindelijk ook helemaal perfect kunt spelen noem ik nou niet echt vergallen
En ervan leren. Je vader zit toch ook niet naast je als je je eerste meisje ontmaagd?quote:Op maandag 22 augustus 2005 23:14 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Met een beetje inzicht kan je dat zelf ook wel uitvinden.
Dat ligt eraan wat jouw moment van 'opgeven' is, uiteindelijk kom je er wel uit. Van fouten maken leer je het meest namelijk.quote:Op maandag 22 augustus 2005 23:29 schreef DuranK het volgende:
Je hoort niet altijd alles even goed. Of soms kom je ergens niet uit, kun je wel zeggen met wat inzicht kom je er wel maar als je vast zit zit je vastEn dan gaat dat, Cor, ik kom er niet uit
Da moet zo, wiejo wie prielielie waaaangjo bam
Geef eens een voorbeeld van een wisseling?quote:Op maandag 22 augustus 2005 23:36 schreef Eastwood het volgende:
goeden avond, sinds 2 weken weer terug met gitaar spelen. Heel vroeger akoestisch en electrisch gespeeld, maar wou weer graag akoestisch leren, dus weer begonnen. De akoorde leren is niet zo´n probleem, die heb ik snel weer onder de knie, maar het snel overpakken van het ene op het andere akoord..dat lukt nog niet helemaal! Mensen met tips om dit makkelijker te maken? of is dit ook zo'n typisch geval van veel oefenen???![]()
Oefenen is het sleutelwoord. Je moet uren maken met die gitaar.quote:Op maandag 22 augustus 2005 23:55 schreef Eastwood het volgende:
hmm, heel simpel, bijvoordbeeld van de D naar de G.. zit altijd met m'n vingers te knoeien..
of heb gewoon probleem met de aansturing van m'n vingers![]()
goede maatjes worden dus... dat word de hele nacht door oefenenquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 00:00 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Oefenen is het sleutelwoord. Je moet uren maken met die gitaar.
Je moet je vingers - als je ze niet goed kan verplaatsen - niet proberen allemaal te gelijk te verplaatsen, maar begin bij elke wisseling eerst je wijsvinger, dan middel, dan ring en als laatste pink te verplaatsen. Als je dit vaak genoeg oefent, zullen ze uiteindelijk tegelijkertijd van positie wisselen.quote:Op maandag 22 augustus 2005 23:55 schreef Eastwood het volgende:
hmm, heel simpel, bijvoordbeeld van de D naar de G.. zit altijd met m'n vingers te knoeien..
quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 01:33 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Echte mênnen spelen bij G ook op de B een 3 in plaats van een open snaar! En A is een akkoord voor mietjes, dus moet je met je wijsvinger op de 2e frets gaan likken en de e (de kleine e dus) dempen door hem niet helemaal in te drukken. Dan maak je zelfs van A een mênnen-akkoord
!
quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 01:33 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Echte mênnen spelen bij G ook op de B een 3 in plaats van een open snaar! En A is een akkoord voor mietjes, dus moet je met je wijsvinger op de 2e frets gaan likken en de e (de kleine e dus) dempen door hem niet helemaal in te drukken. Dan maak je zelfs van A een mênnen-akkoord
!
Dat is helaas geen optie. Dan ben je geen men meer! Omdat de e zo schriel en lief klinkt krijg je in een keer een mietjesakkoordquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 11:41 schreef vaagteken het volgende:
de e-snaar afdempen?!? Als je A goed wil spelen, dan maak je 'm zo dat je idd. met je wijsvinger over de D, G & B snaar ligt, maar het is nog goed mogelijk om de e snaar door te laten klinken. Klinkt een stukkie mooier imo.
Je moet dan idd iets aan die topkam veranderen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:52 schreef Tobbes het volgende:
Hmmz ik setje nieuwe snaren kopen; plaatsen, ligt de lage e-snaar op de eerste fret waardoor die snaar niet zuiver klinkt. Ik dunste snare setje proberen; zelfde probleem. Heb nu maar wat garen tussen dat gootje gedaan waar je hem inklemt
Je moet het gewoon zelf ontdekken; dan kun je het niet alleen, maar dan begrijp je het ook nog eens.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:51 schreef Orcaman1984 het volgende:
Ik luister maar niet meer naar jullie, ik raak helemaal door de war van dat "op het internet leren"! De ene zegt dat het op die manier moet, de andere weer op een andere! Weet niet meer wie ik moet geloven
![]()
Ik wacht wel tot mijn eerste gitaarles over twee weken...![]()
Tjah kwestie van oefenen maar soms kun je ook bepaalde vingers laten staan bijvoorbeeld bij wisseling van d en g. Kun je je ringvinger laten staan en dat is wel vaker. Verder is het gewoon een kwestie van oefenen en ook met irritante kut akkoorden want zo leer je da et snelst.quote:Op maandag 22 augustus 2005 23:55 schreef Eastwood het volgende:
Al dan niet in combinatie met een wah-pedaalquote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:42 schreef DuranK het volgende:
Verder dat wi-ki, et zou best kunnen dat dat gedempt gespeeld wordt dan![]()
Onthoudt wel dat ze erg ketjing zijnquote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:06 schreef Orcaman1984 het volgende:
Gibson lijkt me inderdaad erg goed! Denk dat ik hem ook ga kopen
Ik las eens dat de standaard-editie al minstens 1600 pleuro kost.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:17 schreef DuranK het volgende:
[..]
Onthoudt wel dat ze erg ketjing zijn![]()
Spreek voor jezelfquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:03 schreef NASDAQbastardo het volgende:
[..]
Dat is helaas geen optie. Dan ben je geen men meer! Omdat de e zo schriel en lief klinkt krijg je in een keer een mietjesakkoord
Die is prachtigquote:Op woensdag 24 augustus 2005 22:52 schreef NiteSpeed het volgende:
Ik heb trouwens enkele dagen geleden op een Gibson Les Paul Studio gespeeld, en echt zo verliefd op dat ding.
Nou ja, hij klinkt wel wat minder mannelijk met die hoge e er bij maar speel dan gwoon een a5quote:Op donderdag 25 augustus 2005 01:45 schreef vaagteken het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf. Als de e schriel klinkt denk ik toch dat je iets fout doet. Daarnaast heb je al een e in het akkoord zitten, dus in feite veranderd er niet heel veel. Hooguit klinkt het iets meer helder door de hoge e.
Ik vond hem anders behoorlijk lekker spelen, maar dat kan ook komen omdat mijn huidige gitaar een Squier isquote:Op donderdag 25 augustus 2005 11:34 schreef DuranK het volgende:
En trouwens, die gibson les paul studio, das de goedkopere variant en ze schijnen nix waard te zijn. Ja oke voor thuis gebruik misschien maar ja![]()
Jij moet nog veel leren blijkbaarquote:Op donderdag 25 augustus 2005 11:34 schreef DuranK het volgende:
Nou ja, hij klinkt wel wat minder mannelijk met die hoge e er bij maar speel dan gwoon een a5Doe ik heel vaak. Klinkt wat stoerder
![]()
Mijn vader heeft er al jaren een, en er is inderdaad totaal niks mee. Zeer goede gitaar.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 13:06 schreef Cynic het volgende:
Volgens mij is er niks mis met die LP studio...
Fout.quote:Op maandag 8 augustus 2005 00:19 schreef Jurrio het volgende:
Klopt, ik heb als acoustische gitaar ook drie nylon snaren en drie metalen snaren. Nu wil ik eigenlijk een keer overstappen naar electrisch.
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 18:52 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Fout.
Je hebt gewoon 6 nylon snaren. Alleen zijn de laagste 3 ingewikkelt in staal oid.
Lol, wel bietje nichterig veel geshredquote:Op donderdag 25 augustus 2005 17:33 schreef Devlinsect het volgende:
Is dit niet iets voor de OP:
http://www.guitarshredshow.com/
Coole illegaal bezigzijnde ma heb jij.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 19:55 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Mijn ma heeft een paar leuke gitaar how-to-cd's gedownload. Ik brand er een paar en edit deze post straks wel om te melden of het wat is.
Die dingen zijn niets waard. Je kan beter 1 kopen die een redelijke kwaliteit heeft voor 150 of 200 Euro (2e hands heb je al een goeie) of 1 lenen (als je iemand kent met een gitaar). Die goedkope dingen kunnen nog wel eens stukgaan of onmogelijk te stemmen zijn.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 20:54 schreef wlsandman het volgende:
he allemaal
Ik kreeg laatst een boekje thuis van de plaatselijke crea-centrum. Nu zit ik wel langer met het idee in mijn hoofd om gitaar te willen leren spelen, in dit crea-centrum wordt dit najaar een 'curus beginners' aangeboden. Je krijgt dan les in groepjes van 4-6 personen, de kosten zijn ¤80 voor 25 lessen van een half uur. Wat is jullie ervaring hiermee, ik zou heel graag gitaar willen leren spelen, alleen wel het liefst met een leraar en met natuurlijk veel oefenen thuis.
Ik zelf nog geen gitaar thuis, maar van anderen heb ik gehoord dat ik dan beter een goedkoop (accoustisch) gitaartje bij de blokker ofzo kan kopen voor ¤40 om het te leren..... verstandig of niet?
en is zo´n gitaartje iets: http://www.speurders.nl/m(...)0.1.0.1.50.4466.htmlquote:Op donderdag 25 augustus 2005 20:59 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Die dingen zijn niets waard. Je kan beter 1 kopen die een redelijke kwaliteit heeft voor 150 of 200 Euro (2e hands heb je al een goeie) of 1 lenen (als je iemand kent met een gitaar). Die goedkope dingen kunnen nog wel eens stukgaan of onmogelijk te stemmen zijn.
Als het echt een Aria is, maar dat kan ik zo niet zien.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:11 schreef wlsandman het volgende:
[..]
en is zo´n gitaartje iets: http://www.speurders.nl/m(...)0.1.0.1.50.4466.html
Mij lijkt zo'n groeps les niks maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Wel ervaring met privé lessen en ik denk dat dit toch wel beter is, ook duurderquote:Op donderdag 25 augustus 2005 20:54 schreef wlsandman het volgende:
he allemaal
Ik kreeg laatst een boekje thuis van de plaatselijke crea-centrum. Nu zit ik wel langer met het idee in mijn hoofd om gitaar te willen leren spelen, in dit crea-centrum wordt dit najaar een 'curus beginners' aangeboden. Je krijgt dan les in groepjes van 4-6 personen, de kosten zijn ¤80 voor 25 lessen van een half uur. Wat is jullie ervaring hiermee, ik zou heel graag gitaar willen leren spelen, alleen wel het liefst met een leraar en met natuurlijk veel oefenen thuis.
klopt helemaal, maar ik heb eigenlijk geen zin om er veel geld aan te spenderen, ik zie dit meer als opstapje en ik zie wel of ik er mee door gaat...quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:20 schreef DuranK het volgende:
[..]
Mij lijkt zo'n groeps les niks maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Wel ervaring met privé lessen en ik denk dat dit toch wel beter is, ook duurderMaar krijg je meer aandacht, als je in een half uur tijd les moet geven aan 4 man kun je amper iemand goed een techniek aanleren en je hebt natuurlijk mensen die sneller leren dan de rest. En 80 euro voor 25 lessen is eigenlijk ook erg goedkoop ( ik betaal 10 euro per les
)
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 20:01 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Coole illegaal bezigzijnde ma heb jij.![]()
Een Western heb je al voor 75 euro, niet uit de beste onderdelen gefabriceert maar ik vind ze toch wel redelijk. Heb er ook eentje staan en er komt geen slecht geluid uit voor zo'n el-cheapo bak. Vorige week heb ik er nog ff een capo bij gekocht om de buren dagenlang met Wonderwall te vermoeien.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 21:46 schreef Noca het volgende:
Ik wil weer graag beginnen met gitaar spelen
Heb het 6 maandjes gedaan waarvan 4 met les, dat ging best goed. Mn leraar ging verhuizen naar Schotland en dat was iets te ver om elke week even heen te gaan. Ben toen eerst gestopt en heb mn gitaar zelfs verkocht (domme sukkel dat ik ben), omdat ik het geld goed kon gebruiken op dat moment.
Nu zit ik te denken om een western aan te schaffen. Ik ben begonnen op een electrische, maar wil eerst weer met een acoustische beginnen...even een tvp dus voor als ik weer begonnen ben
Ik heb hier vlakbij een muziekwinkel en daar staan ook westerns vanaf 79... Ik wil niet een al te dure gitaar, maar er moet wel enige kwaliteit in zitten. Dat is met ¤ 150 wel ongeveer te doen dus?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 22:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Een Western heb je al voor 75 euro, niet uit de beste onderdelen gefabriceert maar ik vind ze toch wel redelijk. Heb er ook eentje staan en er komt geen slecht geluid uit voor zo'n el-cheapo bak. Vorige week heb ik er nog ff een capo bij gekocht om de buren dagenlang met Wonderwall te vermoeien.
In groepjes raad ik persoonlijk af. Ik heb les gehad met zn tweeën en dat vond ik al niets. Die andere jongen kon er niets van en mij lukte het redelijk. Erg irritant.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 20:54 schreef wlsandman het volgende:
he allemaal
Ik zelf nog geen gitaar thuis, maar van anderen heb ik gehoord dat ik dan beter een goedkoop (accoustisch) gitaartje bij de blokker ofzo kan kopen voor ¤40 om het te leren..... verstandig of niet?
Trekt meestal wel rechtquote:Op maandag 29 augustus 2005 08:47 schreef Orcaman1984 het volgende:
Hehe, ik heb gisteren voor het eerste keer mijn snaren verwisseld, begonnen een beetje te verkleuren... dus ik dacht ik vernieuw ze even!
Dit ging goed totdat ik de G-Snaar (Noem het maar even G-Snaar) erop deed, ik had gehoord dat ik alle snaren tijdens het rollen om de tuner strak moest houden, maar ik hield hem verkeerd strak en daardoor zit er nu een knik in... Ik denk dat 'ie nu niet meer zo goede geluid meer maakt, of wel??Maar omdat ik dus op dit moment geen nieuwe G-Snaar meer had, en ik graag verder wilde met gitaar spelen, heb ik de oude er maar weer opgezet. Nouja, nu heb ik wel duidelijk het verschil kunnen horen en zien tussen oude en nieuwe snaren...
Ibanez setje is wel oke bij de feedback ( Die met strat en 10 watt ibanez amp ) Stond er nog van te kijken hoe het klonk. En 10 watt is meer dan zat voor op je slaapkamer, met 10 watt kom je zelfs boven een drumstel uit.quote:Op zondag 28 augustus 2005 14:29 schreef axis303 het volgende:
Als je wilt beginnen met electisch gitaar (ben totale beginner), is het dan verstandig om zo'n setje aan te schaffen (versterker + gitaar + kabel en de hele mikmak) voor een kleine 200 euro of toch een fatsoenlijke gitaar + versterker los?
Bovendien, 10 watt zal wel genoeg zijn voor een slaapkamer-gitarist neem ik aan?
Ach ik heb afgelopen zondag 2 dunne e-snaren in 5 minuten tijd laten knappenquote:Op maandag 29 augustus 2005 08:47 schreef Orcaman1984 het volgende:
Hehe, ik heb gisteren voor het eerste keer mijn snaren verwisseld, begonnen een beetje te verkleuren... dus ik dacht ik vernieuw ze even!
Dit ging goed totdat ik de G-Snaar (Noem het maar even G-Snaar) erop deed, ik had gehoord dat ik alle snaren tijdens het rollen om de tuner strak moest houden, maar ik hield hem verkeerd strak en daardoor zit er nu een knik in... Ik denk dat 'ie nu niet meer zo goede geluid meer maakt, of wel??Maar omdat ik dus op dit moment geen nieuwe G-Snaar meer had, en ik graag verder wilde met gitaar spelen, heb ik de oude er maar weer opgezet. Nouja, nu heb ik wel duidelijk het verschil kunnen horen en zien tussen oude en nieuwe snaren...
Je bedoelt deze:quote:Op maandag 29 augustus 2005 16:11 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Ibanez setje is wel oke bij de feedback ( Die met strat en 10 watt ibanez amp ) Stond er nog van te kijken hoe het klonk. En 10 watt is meer dan zat voor op je slaapkamer, met 10 watt kom je zelfs boven een drumstel uit.
Er zijn genoeg gratis online gitaarlessen om uit jezelf goed te leren spelen! Als je echt heel goed wilt worden kun je naar mijn mening beter gitaarles nemen, maar voorals hobby heb je genoeg aan internet...quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 11:40 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik zou ook wel willen leren gitaar spelen.
maar dan zonder dure lessen enzo
is dat een beetje te doen? zijn daar goeie materialen voor
ik heb nog nooit zo een ding aangeraakt.
Clapton heeft nooit gitaarles gehadquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 11:56 schreef Orcaman1984 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg gratis online gitaarlessen om uit jezelf goed te leren spelen! Als je echt heel goed wilt worden kun je naar mijn mening beter gitaarles nemen, maar voorals hobby heb je genoeg aan internet...
maar ik denk niet dat clapton 20 jaar gelede elke dag netjes 2 uurtjes op internet zat te oefenenquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 12:17 schreef axis303 het volgende:
[..]
Clapton heeft nooit gitaarles gehad![]()
Om nou iedereen met clapton te gaan vergelijken is nou ook niet echt terechtquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 12:17 schreef axis303 het volgende:
[..]
Clapton heeft nooit gitaarles gehad![]()
Ohjah das wel een goeie tipquote:Op donderdag 1 september 2005 15:15 schreef rs1978 het volgende:
Ik had vroeger ook veel moeite met barré grepen.
Je moet er eens bij stil staan dat als je bij een B akkoord met de wijsvinger(barré) op de 2e fret pakt, dat je 3 snaren al met je middelvinger, ringvinger en pink pakt. Je hoeft met je wijsvinger dus maar 2 snaren in de drukken: de onderste, en de op 1 na bovenste. Het is dus niet nodig om heel je wijsvinger zo hard mogelijk op de hals te drukken.
Welke zijn dan wel aan te raden? Ik wil met een zo goed mogelijk gitaar beginnen. Ben druk aan het kijken voor een goeie 2e hands voor max 150 euro (ik ben wel een beginneling).quote:Op donderdag 1 september 2005 14:46 schreef rs1978 het volgende:
Let op: op spaanse - en klassieke concert-gitaren zitten nylon snaren, ook al zijn de bovenste ook met metaal omwonden, de kern is nylon.
Neh, das de verkeerde instelling. Ik zie dat je in havo 5 zit dus dan zijn je handen meer dan groot genoeg. Het mooiste gezegde in het nederlands is ook hier van toepassing: oefening baart kunst. Het klinkt alsof je je nek niet goed vasthoudt met je linkerhand.quote:Op donderdag 1 september 2005 15:23 schreef Markoe het volgende:
[..]
Ohjah das wel een goeie tip![]()
Nu moeten alleen mijn vingers nog groeien, ik kom er gewoon niet bij, als ik mijn wijsvinger op die 2e fret leg, dan kan ik met mijn middelvinger, wijsvinger en pink niet meer bij de 4e fret, ik kom er simpelweg niet bij...
Hmm, dan zal dat het wel zijn, bij de manier waarop ik het nu doe lukt het namelijk echt nietquote:Op donderdag 1 september 2005 15:52 schreef NASDAQbastardo het volgende:
[..]
Neh, das de verkeerde instelling. Ik zie dat je in havo 5 zit dus dan zijn je handen meer dan groot genoeg. Het mooiste gezegde in het nederlands is ook hier van toepassing: oefening baart kunst. Het klinkt alsof je je nek niet goed vasthoudt met je linkerhand.
keyboard vinnik nog steeds wel cool, alleen jammer dat k het verleerd heb,..quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 17:03 schreef Foxxy het volgende:
Zal ik er dan toch maar mee beginnen?
Ik heb er veel spijt van dat ik ooit voor het kneuzen-instrument 'keyboard' heb gekozen. En eigenlijk wil ik nog steeds gitaar leren spelen. Binnenkort toch maar eens een akoestische gitaar aanschaffen. Is het echt mogelijk om goed gitaar te leren spelen zonder leraar en heb je daar heel veel discipline voor nodig?
Dus als je op gehoor stemt, klopt er geen fuck van, maar als je hem gewoon met een apparaatje stemt (en er vervolgens niet meer aan gaat zitten frutten) klinkt 'ie wèl goed?quote:Op donderdag 1 september 2005 19:57 schreef MOD het volgende:
Hey mensen ik zit met een vaag probleem...
Als ik mijn gitaar stem met een apperaatje dan klinkt ie gewoon goed..
Maar zodra ik mijn gitaar stem op gehoor (E op fret 5 = A enz) dan issie zo vals als wat
Maar ook als ik hem heb gestemd op een apperaatje en ik doe dan nog ff op gehoor stemmen dan klopt er niks van
Wat kan dit zijn? Is mn hals misschien krom/scheef oid? Het is echt heel irritant..
Foute intonatie. Brug kan verkeerd zijn ingesteld (schuivertjes); hals kan krom zijn, er kunnen snaren van een verkeerde dikte opzitten etc. etc. etc.quote:Op vrijdag 2 september 2005 00:38 schreef MOD het volgende:
Nee het ligt niet aan mn gehoor, hij klinkt overduidelijk vals als ik op gehoor heb gestemd.
Bij mn acoustische gitaar stem ik hem op dezelfde manier, op gehoor, en die klinkt dan wel goed, so what's my bargle?
Je zegt het raar. Je zegt als je met apparaatje stemt is het goed maar als je dan op gehoor stemt is het verkeerd. Ik neem aan dat die dan gwoon goed is of misschien is je gehoor niet goed? Stem je verkeerd?quote:Op donderdag 1 september 2005 19:57 schreef MOD het volgende:
Maar zodra ik mijn gitaar stem op gehoor (E op fret 5 = A enz) dan issie zo vals als wat
Maar ook als ik hem heb gestemd op een apperaatje en ik doe dan nog ff op gehoor stemmen dan klopt er niks van
Wat kan dit zijn? Is mn hals misschien krom/scheef oid? Het is echt heel irritant..
Je moet onthouden dat als je je gitaar vasthoudt, je iedere vinger op een fret kan doen, dus zeg maar fret 1 t/m 4. Kan je dit niet, dan heb je je gitaar verkeerd vast. Je moet je duim ook onder tegen de hals steunen. Verder is et ook misschien handig dat je er rekening mee houdt dat het B-akkoord een doorgeschoven A-akkoord is.quote:Op donderdag 1 september 2005 15:23 schreef Markoe het volgende:
[..]
Ohjah das wel een goeie tip![]()
Nu moeten alleen mijn vingers nog groeien, ik kom er gewoon niet bij, als ik mijn wijsvinger op die 2e fret leg, dan kan ik met mijn middelvinger, wijsvinger en pink niet meer bij de 4e fret, ik kom er simpelweg niet bij...
Je hebt ook een open-B akkoord. Ik denk dat het F akkoord het makkelijkste bare akkoord is om mee te beginnen.quote:Op vrijdag 2 september 2005 20:34 schreef DuranK het volgende:
[..]
Je moet onthouden dat als je je gitaar vasthoudt, je iedere vinger op een fret kan doen, dus zeg maar fret 1 t/m 4. Kan je dit niet, dan heb je je gitaar verkeerd vast. Je moet je duim ook onder tegen de hals steunen. Verder is et ook misschien handig dat je er rekening mee houdt dat het B-akkoord een doorgeschoven A-akkoord is.
Vind ik niet... De B akkoord (barre) is veel makkelijker! Bij de F glipt de B-snaar ergens tussen de groeven van mijn vingers door en daardoor klinkt hij niet zo! Ook zit de barre dicht bij de kop waardoor je harder moet drukken!quote:Op vrijdag 2 september 2005 23:19 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Je hebt ook een open-B akkoord. Ik denk dat het F akkoord het makkelijkste bare akkoord is om mee te beginnen.
Als je bij een barré-akkoord je wijsvinger na het plaatsen een beetje richting de kop rolt (dus dat je een beetje met de buitenste zijkant van je wijsvinger op de snaren drukt), heb je minder last van de oneffenheden van je vinger. Verder is het gewoon 'n kwestie van oefenen zodat je wèl alle snaren goed kan pakken.quote:Op zaterdag 3 september 2005 08:23 schreef Orcaman1984 het volgende:
[..]
Vind ik niet... De B akkoord (barre) is veel makkelijker! Bij de F glipt de B-snaar ergens tussen de groeven van mijn vingers door en daardoor klinkt hij niet zo! Ook zit de barre dicht bij de kop waardoor je harder moet drukken!
hmm dat klinkt als een intonatie probleem. bij een verkeerde intonatie wordt de noot die je speelt valser naarmate je hem hoger op de hals speelt. zo kan een open A perfect klinken terwijl een A op de 5e fret van je E snaar al vals is. de beste manier om de intonatie te testen is het volgende:quote:Op donderdag 1 september 2005 19:57 schreef MOD het volgende:
mmmmkay ik heb die zadeltjes dus versteld, zoals je zei de flagolet op de 12e fret gespeeld daarna de 12e fret, vergeleken en bijgesteld, alleen dan word die snaar langer, dus veranderd te toon.quote:Op zondag 4 september 2005 11:41 schreef mando_diao het volgende:
[..]
hmm dat klinkt als een intonatie probleem. bij een verkeerde intonatie wordt de noot die je speelt valser naarmate je hem hoger op de hals speelt. zo kan een open A perfect klinken terwijl een A op de 5e fret van je E snaar al vals is. de beste manier om de intonatie te testen is het volgende:
speel op elke snaar afzonderlijk eerst de noot op de 12e fret en vervolgens de flageolet op de 12e fret. klinken ze allebij hetzelfde: intonatie is goed
klinkt de gewone noot hoger dan de flageolet: vergroot de mensuurlengte
klinkt de gewone noot lager: verkort de mensuurlengte
mensuurlengte kan je verstellen met de zadeltjes van de brug of een eventuele verschuifbare kam
Normaal speel jequote:Op woensdag 7 september 2005 15:39 schreef Tobbes het volgende:
Ik krijg het F-akkoord maar niet zuiver te pakken.
F 133211
Ik heb een relatief kleine gitaar (gezien mijn handen/armen), maar ik kom er simpelweg niet bij.
Met welke vingers pakken jullie welke snaar?
1 2 3 4 5 6 | E - 1 wijsvinger B - 1 wijsvinger G - 2 middelvinger D - 3 ringvinger A - X E - X |
1 2 3 4 5 6 | E - 1 wijsvinger B - 1 wijsvinger G - 2 middelvinger D - 3 pink A - 3 ringvinger E - 1 wijsvinger |
Als je net begint met gitaarspelen is dit wat lastig... gewoon een kwestie van oefenen.. (hard duwen en eelt kwekenquote:Op woensdag 7 september 2005 16:00 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Normaal speel je
[ code verwijderd ]
zoals jij hem hebt staan, is het een barré-akkoord. Die speel je
[ code verwijderd ]
Een barré-akkoord speel je door je wijsvinger over de gehele breedte van de hals achter de eerste fret te plaatsen en zo alle snaren te fretten. De overige vingers zet je zo neer dat het lijkt op een open E-akkoord.
Omdat het lastig is om alle snaren fatsoenlijk te fretten met je wijsvinger, helpt het als je je wijsvinger na het plaatsen iets richting de kop draait. Hierdoor heb je niet vol de binnenkant van je vinger op de snaren liggen, maar druk je meer met de buitenste zijkant van je vinger op de snaren, wat makkelijker is.
En van 0 naar 12? Hoe voorkom je nou dan dat je de snaar dempt als je hem indrukt? Het lijkt me niet dat dat lukt zonder hard te drukken?quote:Op woensdag 7 september 2005 16:55 schreef Jordy-B het volgende:
Over slides
Je kan 'n beetje smokkelen door de snaar bij het sliden nèt te hard in te drukken, zodat je vinger nog wel over de fretten 'tikt' en daardoor de snaar een beetje laat klinken...
Een slide van 12 naar 0 zou ik beïndigen met een lichte pull-off (waarbij je je vinger zijwaards van de snaar trekt, waardoor de snaar nog even weerklinkt)
ah... sorryquote:Op woensdag 7 september 2005 17:26 schreef Tobbes het volgende:
[..]
En van 0 naar 12? Hoe voorkom je nou dan dat je de snaar dempt als je hem indrukt? Het lijkt me niet dat dat lukt zonder hard te drukken?
met power tap is 't een stuk lastiger om de snelheid omlaag te gooien...quote:Op woensdag 7 september 2005 17:08 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Guitarpro zuigt, www.powertabs.net
Werkt primaquote:Op woensdag 7 september 2005 17:57 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
ah... sorryverkeerd gelezen...
Ik denk dat het het makkelijkst gaat als je je vinger laat rusten op de kam... Vervolgens sla je de snaar aan en beweeg je je vinger van de kam naar de 12e fret. Doordat je vinger vanaf de kam komt, blijft 'ie steeds op ongeveer dezelfde hoogte als de snaar, waardoor je hem niet zo makkelijk per ongeluk dempt.
Ja tuurijk kan dat, hoe denk je dan dat er zo'n groot aanbod aan powertab-files komt?quote:Op donderdag 8 september 2005 12:27 schreef sir_Tachyon het volgende:
Tja sommige dingen zijn ook gratis te maken. Kun je met powertab ook zelf dingen invoeren?? Ja toch????
Net als die solo van Master of Puppets?quote:Op donderdag 8 september 2005 17:31 schreef sir_Tachyon het volgende:
Iemand enig idee waarom juist die klanken bij elkaar passen en wie weet er eventueel nog meer combinatie?????????
Ligt aan het aantal Hz van de toon. Meestal klinken tonen de 3-4 frets uit elkaar liggen goed met elkaar. Verder heb je natuurlijk ook nog het octaaf en verschillende combinaties binnen een akkoord-diagram.quote:Op donderdag 8 september 2005 17:31 schreef sir_Tachyon het volgende:
Iemand enig idee waarom juist die klanken bij elkaar passen en wie weet er eventueel nog meer combinatie?????????
1 2 3 4 5 6 | -----------------------------------------------------3----5---------------- ------------------------------------------3----5--------------------------- --------------------------------2----4------------------------------------- ---------------------2----5------------------------------------------------ -----------2---5----------------------------------------------------------- --3--5------------------------------------------------------------------ |
Standaard manier van zoiets weergeven maar ja et is al uitgelegd zie ikquote:Op donderdag 8 september 2005 21:33 schreef MOD het volgende:
Ik vraga me me nogsteeds af hoe ik toonladders kan vinden.
Een goede manier is eik gwoon proberen en improviseren en kijken waar het naar toe gaat
Maar op internet vind je van die tabellen waar hele toonladders op staan
Jammerlijk genoeg staat er meestal niet bij hoe je die moet lezen
Oordeel zelf:
[afbeelding]
Iemand een idee??
Ja, ging wel goed! Ik heb eerst een half jaar geprobeerd om via internet te leren, maar dat lukte niet echt... ik had het gevoel dat ik dingen miste of niet goed deed en dat heb ik bij gitaarles wel gemerktquote:Op zaterdag 10 september 2005 09:12 schreef About2Break het volgende:
En hoe ging het?
bij 2stemmige instrumentpartijen, of het nou gitaar, zang of whatever is, wordt gebruik gemaakt van steeds hetzelfde interval. vaak wordt een terts gebruikt zoals je in veel nummers van metallica en bv iron maiden hoort. gitaar 1 speelt een loopje en gitaar 2 speelt precies datzelfde looptje maar dan van iedere noot de terts (let wel op dat bij sommige noten een grote terst gespeeld moet worden en bij anderen een kleine terst)quote:Op donderdag 8 september 2005 17:31 schreef sir_Tachyon het volgende:
Ik heb nog wel een vraag of tonen die bij elkaar passen. Je hebt bijvoorbeeld The Call of Ktulu van Metallica en ergens in de 7 minuut van het nummer hoor je een loopje-achtige solo van 2 gitaren die allebei hetzelfde spelen maar de ene gitaar doet het op de positie van de 8ste fret (een G dacht ik) en de andere op de positie van de 12de fret (een B meen ik) van de B-snaar. Hun doen dat wel vaker en het klinkt zo ongelooflijk vet.
Uhuh, eerst kon ik de basis-akkoorden ook niet vloeiend wisselen natuurlijk. Maar een barre oefenen is wel moeilijker. Krijg veel eerder kramp enzoquote:Op woensdag 14 september 2005 07:57 schreef Orcaman1984 het volgende:
De F-akkoord met barre gaat nu steeds beter, nu moet ik wisselen naar A-mineur en dat gaat nog niet zo makkelijk. Toen ik begon met gitaarspelen lukte van D naar G ook niet snel, maar nu kan ik die makkelijk. Het is gewoon een kwestie van veel oefenen.
Als je kramp wilt hebben moet je van die powerchords spelen waar bij je telkens je pinkje moet verplaatsen. Bijvoorbeeld positie 2, a snaar met je wijsvinger en positie 4, d snaar met middel vinger. En dan je pink telkens op afwisselend op de 6e fret of 7e van de d snaar. Auwquote:Op woensdag 14 september 2005 10:56 schreef GF het volgende:
[..]
Uhuh, eerst kon ik de basis-akkoorden ook niet vloeiend wisselen natuurlijk. Maar een barre oefenen is wel moeilijker. Krijg veel eerder kramp enzo
.....en de basis voor een bluessje is gelegdquote:Op woensdag 14 september 2005 21:51 schreef DuranK het volgende:
[..]
Als je kramp wilt hebben moet je van die powerchords spelen waar bij je telkens je pinkje moet verplaatsen. Bijvoorbeeld positie 2, a snaar met je wijsvinger en positie 4, d snaar met middel vinger. En dan je pink telkens op afwisselend op de 6e fret of 7e van de d snaar. Auw![]()
Tot die conclusie ben ik ook gekomenquote:Op woensdag 21 september 2005 19:13 schreef NiteSpeed het volgende:
Oefenen, oefenen, oefenen.
Inderdaad erg nuttig, maar afgrijselijk vervelend. Hou dat soort dingen dan zelf ook nooit lang vol...quote:Op woensdag 21 september 2005 23:53 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Ik heb een grondige hekel aan oefenen. In dit topic zoek ik lotgenoten. Ik ga zelf vanaf vandaag bijhouden hoe snel ik iets kan spelen (open E, iets chromatisch, alt picken, blah blah) met de metronoom erbij. En dan elke dag een uurtje oefenen ofzo. Gewoon een TXT bestandje maken ervoor. Kan ik iedereen die schneller wil spelen aanraden; hou het bij, wees gedisciplineerd. En niet zeggen '100... hoppa, ok... 104.... ok, kan ik ook wel' tenzij je daadwerkelijk 2 minuten lang op 104 hetzelfde kan spelen zonder de fout in te gaan
.
Barreé's zijnquote:Op dinsdag 13 september 2005 11:23 schreef Jordy-B het volgende:
Uiteraard... Maar je kan natuurlijk ook gewoon een overgang tussen barré-akkoorden gebruiken.
Bm: 799777
A: 577655
Dit zou zomaar 'ns een stukje makkelijker kunnen zijn.
Dit maakt het mogelijk dat je, bijvoorbeeld, heel snel kan wisselen van barré A naar barré D (557775)
Als je nu al weinig zin hebt om te gaan oefenen, zou ik al helemaal niet tijden gaan bijhouden. Dan heb je er helemaal geen plezier meer in.quote:Op woensdag 21 september 2005 23:53 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Ik heb een grondige hekel aan oefenen. In dit topic zoek ik lotgenoten. Ik ga zelf vanaf vandaag bijhouden hoe snel ik iets kan spelen (open E, iets chromatisch, alt picken, blah blah) met de metronoom erbij. En dan elke dag een uurtje oefenen ofzo. Gewoon een TXT bestandje maken ervoor. Kan ik iedereen die schneller wil spelen aanraden; hou het bij, wees gedisciplineerd. En niet zeggen '100... hoppa, ok... 104.... ok, kan ik ook wel' tenzij je daadwerkelijk 2 minuten lang op 104 hetzelfde kan spelen zonder de fout in te gaan
.
Veel blijven oefenen, en eelt kwekenquote:Op woensdag 21 september 2005 18:52 schreef MaJo het volgende:
Gitaar newbie meldtHeb drie lessen achter de rug dus kan nog niet veel spelen, een paar akkoorden en het intro van House of the Rising Sun (trots
) Tot nu toe gaat het allemaal goed, ik oefen veel en vindt het erg leuk. Het lukt me alleen niet om de F goed onder de knie te krijgen. Ik heb redelijk kleine handen en het is gewoon lastig om die greep goed te pakken. Met name de onderste twee snaren kan ik niet goed pakken en die klinken ook heel 'mat' als ik ze aansla. Iemand tips om de F beter onder de knie te krijgen of gewoon een kwestie van heel veel oefenen?
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 19:02 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Barreé's zijn![]()
Africa bijv. van Toto (de 'algemene' akkoorden zeg maar) zijn allemaal te spelen in barreé)
Ze zijn zeker tof, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat ik er te vaak gebruik van maak. Vooral bij nummers met sus7-akkoorden is het super makkelijk...quote:Op woensdag 5 oktober 2005 19:02 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Barreé's zijn![]()
Africa bijv. van Toto (de 'algemene' akkoorden zeg maar) zijn allemaal te spelen in barreé)
Dat kan niet. Het zijn namelijk twee gitaarmelodieën, ookwel harmonieën genoemd. Je moet dus een keuze maken uit 1 van de 2. Vaak is 1 net wat dominanter dan de andere, je zou die dus kunnen spelen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 17:15 schreef Bluurgh het volgende:
ik ben ook al een tijdje aan het gitaar leren spelen, kan wel redelijk veel spelen, maar van het theoretische deel van gitaarspelen (hoe alles heet enzo) kan ik niet zo veel, nu ben ik een beetje aan het soleren en wou beginnen aan de solo die in Zero Tolerance zit van Death, maar nu stuitte ik gelijk hierop:
[afbeelding]
mijn vraag nu, hoe speelt ie zoiets? pakt ie stiekem een ander accoord oid en kwam de maker van de tab alleen bij deze of simuleert ie de hogere toontjes? want zo'n spreiding red ik echt niet met m'n hand![]()
Eerst en vooral is het de 5de snaar en de 4de fret en niet omgekeerd en je telt vanaf boven.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 16:46 schreef Cool_Runner het volgende:
*Weer een nieuwe gitaarnewbie meldt zich!*
Ik zit echt naar de snaren te kijken en me af te vragen hoe ik hier ooit een nummer op kan spelen
1e vraag dan maar:
Gekopieerd van een site met Tabs.....
e |-------------------10--------------3----------------
B |-------------------10--------------0----------------
G |-----------------------------------0----------------
D |-----------------------------------0----------------
A |-----------4-----------------------2----------------
E |-----------------------------------3----------------
* De 4 staat voor de 5e snaar op de 4e fret, dit komt overeen met de noot C#.
De 4e fret, welke is dat?
Het vierde hokje van boven gerekend of van onder?
Voor zover ik weet is London City een Budget Merk wat erg goede gitaren levert. Altijd zelf even spelen om te kijken of hij in jouw oren goed klikt natuurlijk.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:49 schreef Cool_Runner het volgende:
Ben ook van plan een gitaar aan te gaan schaffen. ik zag een leuke set van London City staan.
Bestaande uit een London City Spitfire (strat model) en een versterker (15 watt dacht ik)
Iemand bekend met dit merk? De telecaster van dat merk had wel enorm goeie reviews.
Aangezien ons aller Albert "demichiel" Einstein het niet goed kan verwoorden...quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 16:46 schreef Cool_Runner het volgende:
e |-------------------10--------------3----------------
B |-------------------10--------------0----------------
G |-----------------------------------0----------------
D |-----------------------------------0----------------
A |-----------4-----------------------2----------------
E |-----------------------------------3----------------
* De 4 staat voor de 5e snaar op de 4e fret, dit komt overeen met de noot C#.
De 4e fret, welke is dat?
Het vierde hokje van boven gerekend of van onder?
Sinds wanneer?quote:
#=kruis en b=molquote:Op woensdag 26 oktober 2005 08:57 schreef Orcaman1984 het volgende:
Ja, hoe spreek je # en b in het Nederlands uit? Dat wil ik ook wel eens weten
Heb het in het Engels geleerd![]()
Thanks duran en Nasdaq voor de tips. Morgen ga ik naar feedback om ze uit te proberen. Hebben jullie nog andere modellen die ik volgens jullie moet uitproberen?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 01:04 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Die GRG is het slechtste ding wat ik ooit in m'n klauwen heb gehad. Dude, neem dan een GSA60 ofzo. En als versterker een Roland Cube 15 of 30 (slaapkamervolume = 15, voor meer power 30. 30 en 60 modellen maken ook wat beter geluid omdat ze een andere modellingtechniek gebruiken dan de 15)
DIe epiphone zal overigens wel te doen zijn omdat ie geen goedkoop tremolo ding heeft. Die ontstemmen soms namelijk nogal. Ik zou zeggen, probeer ze uit, het is het waard
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |