quote:
Op donderdag 7 juli 2005 16:18 schreef Vhiper het volgende:[..]
Generalisatie
Sluit het tuig op, gooi de illegalen eruit en laat de gewone burger van buitenlandse komaf met rust. Is dat nou zo moeilijk?
Het is vooralsnog niet zoveel landen gelukt dat te doen. Een grens is niet zo makkelijk af te sluiten, en dat wil ik ook helemaal niet. We zijn geen Nieuw Zeeland wat 500 km verwijderd is van elk ander land. Op die manier is het makkelijk, anders niet.
Verder: (even de OP plakken)
quote:
Wouter Bos: 'Minder rechten voor immigranten'
Wouter Bos wil nieuwe migranten minder snel toegang geven tot de sociale zekerheid dan Nederlanders. In het zomernummer van Elsevier, dat deze week verschijnt, zegt de 41-jarige PvdA-leider: 'Ik schrik ervan dat het kabinet wat betreft dit onderwerp niet verder komt dan te zeggen dat er bij de ziektekostenregeling niets kan, omdat je daar als ingezetene nou eenmaal recht op hebt.'
'Waarom trek je niet in twijfel of dat wel moet? Waarom geldt het recht op AWBZ voor alle ingezetenen, dus ook meteen voor alle immigranten? Moeten we de basis niet gewoon veranderen? Moet die niet strenger en selectiever worden gedefinieerd?'
Dat het idee om migranten pas na verloop van tijd dezelfde rechten te geven, tot nu toe niet is uitgevoerd, wijt Bos aan de 'justitiemaffia'. 'Ministers constateren altijd maar weer dat als ze iets willen veranderen, het niet mag van justitie, omdat er een wet of een verdrag in de weg zit. Dat je wetten ook kunt veranderen en over verdragen kunt onderhandelen, komt kennelijk niet bij hen op.'
Bos is bereid een wetsvoorstel in te dienen om de rechten van migranten in te perken. 'Als het kabinet er niet mee komt, zullen wij dat zelf doen. Zo kan ik mij voorstellen dat veel van de rechten en plichten nadrukkelijk aan het Nederlanderschap worden verbonden, in plaats van aan het alleen maar ingezetene zijn.'
Elsevier laat mijns inziens ook steeds meer 1 kant onderbelicht staan.
Waardeloos gaan bléren dat het oude systeem wel werkt heeft geen nut. Gaan bleren dat er niks mis is, daar begin ik als aanstormend ingenieur niet eens aan want niets is perfect, en daar doe je het maar mee
![]()
.
Waar het dan wel aan schort voor immigranten? De behandelingsduur?
De AZC's die niet goed ingericht zijn? Is het gek als ik zou zeggen dat politiek vluchtelingen -hier vanwege een oorlog- anders behandeld zouden moeten worden dan mensen die zomaar asiel aanvragen zonder enig document?
Zijn alle mensen slecht of goed? Nope, de een is naief, de ander depressief, de anderen hangen ertussenin. Een gezonde afwisseling heeft juist, naar mijn idee, een goed effect op een goed verdedigbare discussie.
Zo, en nu genoeg open deuren ingetrapt. On Topic.
Ik begin er eerlijk gezegd een beetje ziek van te worden, op het almaar afschuiven, op het zij zij zij, en geen wij, want er is geen wij, ik wil geen wij, want ik doe alles goed, ik wil niet medeverantwoordelijk zijn. Bah. Ik heb er n column over geschreven, en ik zit eraan te denken hem in de submit te pluren.
Verder is een column die precies over dit onderwerp gaat te vinden ergens in de Volkskrant.
Enfin, wat schort eraan? Nou, steeds minder naar mijn idee. Het asielshoppen is als het goed is afgelopen. Dat is alvast mooi. Gelijke behandeling van asielzoekers zou daarmee ook moeten volgen, maar is er nog niet, omdat elk land andere wetten en regels heeft. Als ik nu een raar idee geeft, -ik geef toe, ik heb net een aantal biertjes getikt in Delft- wat zeggen jullie daarvan?
Om nu eens als 1 Europa alvast de rechten voor immigranten voor heel Europa gelijk te trekken? Dan bedoel ik dus niet financieel, want dan gaan mensen sowieso richting het westen, want dan zouden ze in Roemenie teveel aan hun verzekering moeten betalen, verhoudingsgewijs. Enfin je snapt het idee.
Minder rechten als individueel land wekt daarom wat aversie bij mij op, omdat we nog niet zo lang geleden allemaal "nee" hebben gezegd, als Nederland, tegen de grondwet.
Maar dan nog, minder rechten, dat kan in mijn ogen wel, maar ik zie er in het artikel niet al te veel inhoudelijks over terug, zoals een user bovenaan deze pagina al post.
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 18:56 schreef Posdnous het volgende:Weinig concrete zaken staan er in dat stukje. weet niet of ik er zo blij mee ben op het eerste gezicht.
Houdt dat in dat hij bijvoorbeeld niet tijdens asielaanvraag een cosmetische behandeling op kosten van de staat kan ondergaan? Ik noem maar wat geks. Ik kan er dus nog vrij weinig mee. Als het dat inhoudt, is het niet meer dan logisch, als het inhoudt dat een immigrant behandeld wordt ala Guantanamo, dan verzet ik mij, bij deze.
[ Bericht 38% gewijzigd door Yildiz op 08-07-2005 01:19:25 ]