abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28422472
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 19:56 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Waarom zou ontwikkelingshulp helpen? Ik wil er op gewezen hebben dat deze hulp veelal bestaat uit basiszaken, die ook ter plekke geproduceerd worden. Aangezien derde wereld economieen nog niet echt gedifferentieerd zijn, houdt dit in dat er geconcurreerd wordt met de plaatselijke boertjes, die geen optie hebben om iets anders te gaan doen. Deze concurrentie is oneerlijk en niet vol te houden omdat er om niet wordt geleverd. In het Europees recht wordt dit ook wel predatory pricing genoemd, streng verboden en niet zonder reden.
Het zou beter zijn zowel ontwikkelingshulp als onze oneerlijke concurrentie te staken.
pi_28422509
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 19:59 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Goederen ook, zie mijn stukje hierboven.
Lijkt me sterk als je een land hebt van 200 arme inwoners, en ze 200 hengels geeft, is dat toch een dikke stimulans voor de economie?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:00:53 #53
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28422514
IMF: ontwikkelingshulp helpt NIET

een van je weinige posts waar ik het niet mee oneens ben
alleen die 1e zin is raar
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:04:00 #54
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28422633
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 19:51 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Jawel hoor:

"Het IMF geeft aan dat de positieve effecten van hulp teniet worden gedaan door de negatieve invloed op de concurrentiepositie van het ontvangende land"

Die slechte concurrentiepositie bestaat vanwege beschermende maatregelen door de rijkere landen.
[..]
kan je niet lezen wat je zelf copy-paste of zo.
Ze bedoelen de negatiev invloed van de hulp op de c.positie.
quote:
Dat is dus onzin.
ik ga die raporten ook niet uitpluizen (hoewel ik ze wel op mijn HD heb, leuk voor een vrije zondagmiddag) maar ik heb in de artikelen uit het NRC wat bold gemaakt. Missvchien dat je die moet lezen (als je dat kan want daarnet ging het ook fout).
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:05:26 #55
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28422696
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Lijkt me sterk als je een land hebt van 200 arme inwoners, en ze 200 hengels geeft, is dat toch een dikke stimulans voor de economie?
alleen lag het land niet aan een vijver
pi_28422715
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:00 schreef McCarthy het volgende:
IMF: ontwikkelingshulp helpt NIET

een van je weinige posts waar ik het niet mee oneens ben
alleen die 1e zin is raar
Wat is er raar aan? Ik vond mijn voorbeeldje eronder erg duidelijk. Die pluimveehouders werden geholpen met ontwikkelingshulp om hun boerderijtjes op te zetten, echter kunnen ze vervolgens hun kippetjes nergens kwijt, omdat de markt overspoelt is door zwaar gesubsidieerde Nederlandse kipfilet.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:07:31 #57
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28422775
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:05 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Wat is er raar aan? Ik vond mijn voorbeeldje eronder erg duidelijk. Die pluimveehouders werden geholpen met ontwikkelingshulp om hun boerderijtjes op te zetten, echter kunnen ze vervolgens hun kippetjes nergens kwijt, omdat de markt overspoelt is door zwaar gesubsidieerde Nederlandse kipfilet.
die pluimveekippen is dan ook niet de 1e zin
je deelt ont-hulp in bij beschm. maatregelen, dat vind ik raar
pi_28422928
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:04 schreef McCarthy het volgende:

kan je niet lezen wat je zelf copy-paste of zo.
Ze bedoelen de negatiev invloed van de hulp op de c.positie.

Nou, moet je mij eens uitleggen hoe gegeven geld een negatieve invloed op de concurrentiepositie kan hebben. Lijkt me juist dat als je in een economie geld pompt, ze kunnen investeren in goedkopere productietechnieken of op z'n minst hun eigen producten kunnen subsidieren, hun concurrentiepositie verbeterd.

De enige ontwikkelingshulp die ik kan verzinnen die een negatieve invloed kan hebben, is een ontwikkelingshulp in de vorm van overvloedige goederen. De markt overspoelen met te veel voedsel bijvoorbeeld, waardoor de lokale boeren hun gekweekte voedsel niet meer kunnen verkopen.
quote:
ik ga die raporten ook niet uitpluizen (hoewel ik ze wel op mijn HD heb, leuk voor een vrije zondagmiddag) maar ik heb in de artikelen uit het NRC wat bold gemaakt. Missvchien dat je die moet lezen (als je dat kan want daarnet ging het ook fout).
Geen zin in. Ik heb toch al gezegd dat ze de ontwikkelingshulp wat mij betreft mogen afschaffen i.c.m. het terugbrengen van beschermingsmaatregelen?
pi_28422988
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:07 schreef McCarthy het volgende:

[..]

die pluimveekippen is dan ook niet de 1e zin
je deelt ont-hulp in bij beschm. maatregelen, dat vind ik raar
Lees dat voorbeeldje nou nog eens, daar geef ik een voorbeeld van hoe beschermingsmaatregelen, ontwikkelingshulp om zeep helpen.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:13:52 #60
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28423032
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:11 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Nou, moet je mij eens uitleggen hoe gegeven geld een negatieve invloed op de concurrentiepositie kan hebben.
je hebt dus de OP niet gelezen. Het is slecht voor de wisselkoers van de nationale valuta en dus kalft de con-positie af

hangt er verder ook vanaf wat er met dat geld gedaan wordt. Het legt bijna altijd beslag op lokale arbeidskrachten en ontrekt dus mensen uit de vrije sector en dus is ook dat slecht voor de con positie.
quote:
De enige ontwikkelingshulp die ik kan verzinnen die een negatieve invloed kan hebben, is een ontwikkelingshulp in de vorm van overvloedige goederen. De markt overspoelen met te veel voedsel bijvoorbeeld, waardoor de lokale boeren hun gekweekte voedsel niet meer kunnen verkopen.

dus die mensen krijgen nagenoeg gratis voedsel en jij zegt dat het slecht is
quote:
Geen zin in. Ik heb toch al gezegd dat ze de ontwikkelingshulp wat mij betreft mogen afschaffen i.c.m. het terugbrengen van beschermingsmaatregelen?
eens
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:16:29 #61
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28423133
Er is dus de afgelopen 30 jaar zo'n 70 miljard euro in een bodemloze put gegooid. Hier kan ik zo boos om worden
pi_28423447
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:13 schreef McCarthy het volgende:

[..]

je hebt dus de OP niet gelezen. Het is slecht voor de wisselkoers van de nationale valuta en dus kalft de con-positie af
Mhoa, de wisselkoers van de interne valuta van een gemiddeld Afrikaans land geeft me nou niet bepaald het idee dat we het hier over sterke munten hebben. De invloed van dat beetje ontwikkelingshulp zal niet zo'n grote invloed hebben op de wisselkoers dat daaronder de export (Die overigens toch voornamelijk in dollars en euro's verloopt) zou lijden.
quote:
hangt er verder ook vanaf wat er met dat geld gedaan wordt. Het legt bijna altijd beslag op lokale arbeidskrachten en ontrekt dus mensen uit de vrije sector en dus is ook dat slecht voor de con positie.
Het verkeerd inzetten van de hulp, maakt de hulp op zich nog niet slecht.
quote:
dus die mensen krijgen nagenoeg gratis voedsel en jij zegt dat het slecht is
Als het niet is om een hongersnood te voorkomen, ja. Ik zei dus een te veel aan, bijvoorbeeld, gratis voedsel, ruineert de interne markten voor de Arikaanse boeren.
quote:
eens
Je bent het eens met m'n conclusie, alleen de wegen waarmee we op de conclusie uitkomen, verschillen.
pi_28423473
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:05 schreef McCarthy het volgende:

[..]

alleen lag het land niet aan een vijver
Maar als dat wel zo was?
pi_28423474
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:16 schreef McCarthy het volgende:
Er is dus de afgelopen 30 jaar zo'n 70 miljard euro in een bodemloze put gegooid. Hier kan ik zo boos om worden
Men had het inderdaad beter gewoon op mijn rekening kunnen bijschrijven
pi_28423510
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:25 schreef pberends het volgende:

[..]

Maar als dat wel zo was?
Kunnen ze vis vangen, maar wat als nu een Europese vissersboot zwaar gesubsidieerde vis op de Afrikaanse markt dumpt, waardoor die 200 vissers hun vis aan niemand meer kunnen verkopen?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:26:51 #66
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28423533
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:25 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Men had het inderdaad beter gewoon op mijn rekening kunnen bijschrijven
nee de mijne
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:28:05 #67
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28423571
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:24 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Mhoa, de wisselkoers van de interne valuta van een gemiddeld Afrikaans land geeft me nou niet bepaald het idee dat we het hier over sterke munten hebben. De invloed van dat beetje ontwikkelingshulp zal niet zo'n grote invloed hebben op de wisselkoers dat daaronder de export (Die overigens toch voornamelijk in dollars en euro's verloopt) zou lijden.
[..]
jammer voor jou maar dat rapport toont anders aan.
quote:
Het verkeerd inzetten van de hulp, maakt de hulp op zich nog niet slecht.
[..]
de hulp zelf misschien niet maar de side-effects wel
quote:
Als het niet is om een hongersnood te voorkomen, ja. Ik zei dus een te veel aan, bijvoorbeeld, gratis voedsel, ruineert de interne markten voor de Arikaanse boeren.
[..]
(nagenoeg) gratis voedsel en jij zegt dat dat slecht is
pi_28423574
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:26 schreef McCarthy het volgende:

[..]

nee de mijne
Kunnen we dan op z'n minst 50-50 delen?
pi_28423674
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Toch is het beter als ze het zelf produceren. Overigens is dit natuurlijk enorm simplistisch, 200 inwoners maakt een enorm verschil met 2 miljoen.
pi_28423809
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:26 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Kunnen ze vis vangen, maar wat als nu een Europese vissersboot zwaar gesubsidieerde vis op de Afrikaanse markt dumpt, waardoor die 200 vissers hun vis aan niemand meer kunnen verkopen?
Dat klopt, dan is het zinloos. Maar ik vind protectionisme bij voorbaat al zinloos.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 20:43:17 #71
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28424116
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:26 schreef Vhiper het volgende:

[..]

jij lijkt maar niet te snappen dat oneerlijke concurrentie en dumping niet erg is.
pi_28424212
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:43 schreef McCarthy het volgende:

[..]

jij lijkt maar niet te snappen dat oneerlijke concurrentie en dumping niet erg is.

Nee, vind je het erg dat ik dat niet snap?
pi_28424230
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:43 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Waarom is dat niet erg? Predatory pricing is bijzonder schadelijk voor de economie op de lange duur.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 22:08:04 #74
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_28426733
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 20:34 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat klopt, dan is het zinloos. Maar ik vind protectionisme bij voorbaat al zinloos.
Van anderen afhankelijk zijn voor voedeselproductie is ook niet bepaald handig.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 22:29:22 #75
119078 McCarthy
communistenjager
pi_28427472
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 22:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Van anderen afhankelijk zijn voor voedeselproductie is ook niet bepaald handig.
in deze geglobaliseerde wereld zijn de economien zodanig verweven dat we afhankelijk zijn van elkaar.
En dat is niet erg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')